• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / De linke weekendbijlage (26-2020)

De linke weekendbijlage (26-2020)

27 June 2020 by Pepijn van Erp 96 Comments

De linke weekendbijlage (26-2020) 5
Vaak komen we zaken op internet tegen die niet groot genoeg zijn om een heel stuk over te schrijven of soms hebben we daar de tijd niet voor. Daarom willen wij in deze nieuwe rubriek een verzameling interessante of gewoon vermakelijke berichtjes van de afgelopen week met de lezers van Kloptdatwel delen. Leesvoer voor in het weekend!

  • Stuk Rood Vlees: Samenzweringspopulisme in tijden van corona
  • de Volkskrant: In de rechtbank stoort Viruswaanzin zich eerst aan het spatscherm, en dan aan de rechter
  • Skepter: Coronacomplotten
  • Center for Inquiry: Prove your paranormal powers and win $250,000 from the CFI Investigations Group – nu het hoogste prijzengeld voor het bewijzen van een paranormale claim
  • The Body of Evidence:  Interview – Elisabeth Bik, Science Detective
  • de Volkskrant: Cees Renckens streed 32 jaar lang tegen kwakzalvers. Kwaad maakt hij zich nog altijd

Tips zijn welkom! Mail gerust de redactie.

Steun Kloptdatwel

De linke weekendbijlage (26-2020) 6Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Stapelgate en de Ondoorgrondelijkheid van de Wetenschapsfraude
Next Entry »
Argos en het onbestaande satanische rituele misbruik

Filed Under: Algemeen

Reader Interactions

Comments

  1. Wilma S. says

    27 June 2020 at 07:50

    Maurice de Hond met zijn corona- evangelie op het podium van het AD:
    https://www.ad.nl/binnenland/maurice-de-hond-ze-zitten-er-gewoon-naast-dat-heb-ik-aangetoond~a25e21c2/

    ,,Ik onderbouw mijn stukken beter dan bijna iedereen die op tv komt.‘’

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      27 June 2020 at 09:33

      De heer De Hond is wetenschapper. Tja, dat vind ik wel een beetje algemeen. Een historicus kan zich ook wetenschapper noemen. Wil dat zeggen dat je hem serieus moet nemen als het over een virus gaat? Dat lijkt me toch niet.
      De heer De Hond is zeer overtuigd van z’n eigen gelijk en als hij geconfronteerd wordt door dingen die daar tegenin gaan, draait hij zich in allerlei bochten om toch maar gelijk te hebben.

      Log in to Reply
      • RV says

        27 June 2020 at 09:45

        Historici zijn wel degelijk wetenschappers maar wel slechts vertegenwoordigers van de wetenschappelijke geschiedsschrijving. Een goede historicus die over vroegere epidemieën schrijft, baseert zich ook op huidige epidemiologische literatuur, die hij netjes doorworstelt. De makke van De Hond is niet dat hij geen epidemioloog is maar dat hij bescheidenheid mist en niet in staat is om zijn eigen hypotheses kritisch te beschouwen. Ook ziet hij niet in dat gekkies misbruik kunnen maken en ook daadwerkelijk maken van zijn hypotheses/dogma’s. Tenslotte merk ik op dat De Hond niet echt leert van zijn fouten. Errare humanum est. Vergissen is menselijk. Maar probeer wel in te zien dat je je kunt vergissen.

        Over aandacht in de pers heeft De Hond niet te klagen gehad.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          27 June 2020 at 10:09

          Dat stelde ik in feite ook. Er zijn genoeg groepen wetenschappers, die ik absoluut niet zo vertrouwen als het om virussen gaat. Een van die groepen is historici. Als het om virussen gaat, vertrouw ik op virologen, niet op mensen die ook wetenschapper zijn, maar een heel andere tak van wetenschap beoefenen.
          Het lijkt soms wel of mensen het woord ‘wetenschapper’ als een synoniem zien voor iemand, die alles weet. Dat is natuurlijk niet zo, maar met name complotgelovigen schermen maar wat graag met wetenschappers die het met hen eens zijn, waarbij ze maar even buiten beschouwing laten dat het vaak om mensen gaat wier deskundigheid niets te maken heeft met het onderwerp waar ze een uitspraak over doen. Je ziet dit ook bij de complotgelovigen rond 11 september.

        • Renate1 says

          27 June 2020 at 10:15

          Een historicus kan natuurlijk iets zegen over vroege epidemieën en daarbij de huidige epidemiologische literatuur beschouwen, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn mening even hoog aansla als die van een viroloog. We hebben hier uiteindelijk te maken met een nieuw virus, waar we nog lang niet alles van weten. Ga je te veel dingen vergelijken met epidemieën uit het verleden, dan kun je dingen over het hoofd zien.

        • RV says

          27 June 2020 at 10:55

          Een goede epidemiehistoricus baseert zich uiteraard ook, als het om een verondersteld virus gaat, op de hedendaagse virologie. Het liefst werkt hij samen met virologen. En hij zal zich ook grondig scholen in de virologie tenminste voor zo ver dat lukt. En daarbij zal hij altijd beseffen dat de virologische experts de experts zijn.

          Geschiedskunde is een hoogwaardige wetenschap, hoor. Net als tekstwetenschap.

        • Renate1 says

          27 June 2020 at 11:34

          Ik zeg ook niet dat historici, muziekwetenschappers en andere wetenschappers, die je meer alfa-hoek moet zoeken, geen wetenschappers zijn. Maar iedere wetenschap heeft z’n beperkingen en uiteindelijk gaat het niet om de vraag of iemand wetenschapper is, maar of iemand wetenschapper op het relevante vakgebied is.
          Zelfs als Maurice de Hond wetenschapper is, is hij nog niet geschoold in een relevant vakgebied.

        • RV says

          27 June 2020 at 11:54

          Ik zeg dat goede historici hun licht op steken bij ter zake doende experts en niet het zwarte garen opnieuw gaan heruitvinden. Natuurlijk, alles kan beter, alles moet beter. Maar het behoort bij de reflecterende methodologie van de universitaire geschiedswetenschap om interdisciplinair bezig te zijn.

    • FVerweven says

      27 June 2020 at 13:58

      Zou dat interview in het AD vóór 25 juni hebben plaatsgevonden?
      Want op 25 juni heeft De Hond een gesprek met het RIVM gehad, met drie deskundigen. De grote klacht van De Hond is dat ze niet naar hem willen luisteren, nu mocht hij langskomen en spreekt hij er in het AD met geen woord over?

      Op zijn eigen website zegt hij dit:
      “Het gesprek verliep zeker met wederzijds respect en was zeer inhoudelijk van karakter. Ik voel me niet vrij om hier op te schrijven wat zij gezegd hebben. Ik kan wel zeggen dat zij aan het eind mijn opstelling niet omarmd hebben, noch dat ik dat gedaan heb ten aanzien van hun opstelling. Ik hoop/denk wel dat beide kanten de informatie-uitwisseling nog wat zullen verwerken en dat we daar in de toekomst meer van zullen merken.”

      Ik begrijp dit niet; “Ik voel me niet vrij om hier op te schrijven wat zij gezegd hebben”.
      Er is dus duidelijk geen verbod om te vertellen wat er gezegd is. Dan heeft De Hond niet gesnapt waar de deskundigen het over hadden? Of ze hebben hem overdonderd met onderzoeken die hij niet ter plekke kon weerleggen?

      “Informatie-uitwisseling”, “ik hoop/denk wel”?
      Ofwel “ik heb ze niet kunnen overtuigen, dus heb ik eigenlijk verloren, maar laat ik het een gelijkspel noemen, of nog beter, dat het slechts een informatie-uitwisseling was”?

      Als de drie deskundigen De Hond ook maar op één puntje gelijk hadden gegeven had hij dat volgens mij duidelijk genoemd. Dus tot nader bericht ga ik er van uit dat hij niets bereikt heeft.
      Eens kijken of hij nog blijft zeggen dat de deskundigen niet met hem willen praten of dat hij dit gesprek wegmoffelt.

      It’s just a flesh wound, let’s call it a draw…
      https://www.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        27 June 2020 at 14:52

        De heer De Hond is overtuigd van z’n eigen gelijk. Hij voelt zich niet vrij om te vertellen wat de deskundigen tegen hem gezegd hebben, omdat die vermoedelijk hebben gezegd dat hij geen gelijk heeft. Dat gaat in tegen zijn eigen overtuiging dat hij gelijk heeft en dat kan hij natuurlijk niet zeggen. Dat zou namelijk betekenen dat hij misschien geen gelijk heeft.
        Op deze manier kan hij blijven roepen dat hij gelijk heeft en dat er deskundigen zijn, die het met hem eens zijn, maar dat hij geen namen kan noemen, omdat ze dan door andere deskundigen afgemaakt zullen worden.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          27 June 2020 at 17:19

          “Het gesprek verliep zeker met wederzijds respect en was zeer inhoudelijk van karakter.”
          Dat zijn van die inhoudsloze woorden die ook van toepassing zijn als de koning een kernenergiecentrale (of scheerapparaatfabriek of door downpatiënten gerunde snackbar of vult u maar in) bezoekt en dan met de hand in zijn baard een geïnteresseerd gezicht trekt terwijl de witte jassen om hem heen maar ingewikkeld doorkletsen en WA denkt: zat ik maar alvast thuis aan een pilsje…

        • Renate1 says

          27 June 2020 at 18:24

          De inhoudsloze woorden van Maurice de Hond.
          Dat wordt een heel dik boek.

        • Hans1263 says

          27 June 2020 at 20:45

          Zo’n totaal leeg boek noem je een dummy.

        • Renate1 says

          29 June 2020 at 13:40

          Ja, maar in een dummy kun je zelf nog wat schrijven. Als het boek al gevuld is met inhoudsloze woorden van de heer De Hond, kun je er zelf niets meer inschrijven.
          De titel voor het boek van de heer De Hond kan luiden: ‘Ik heb altijd gelijk’
          De heer De Hond lijdt aan een ernstige mate van zelfoverschatting.

  2. RV says

    27 June 2020 at 08:09

    Die Qanon lijkt wel uit de koker te zijn gekomen van de makers van South Park. Soms denk ik wel eens, Southpark volgt niet de gekkies maar de gekkies volgen South Park. In ieder geval, South Park is lekker sceptisch, op het cynische af, ook ten aanzien van bijvoorbeeld PC Principal (het poliitiek correcte schoolhoofd vol hypocrisie).

    Log in to Reply
  3. RV says

    27 June 2020 at 08:13

    Stuk Rood Vlees: Samenzweringspopulisme in tijden van corona. Maar bestaat er aan de andere kant dan geen populisme? Zeker wel, hoor. En ook tamelijk veel.

    Log in to Reply
  4. Renate1 says

    27 June 2020 at 15:48

    En ook de rechter vindt dat het protest van de heer Engel en consorten niet door mag gaan en nu roept hij op om niet naar het Malieveld te komen, terwijl hij eerder nog riep toch naar het Malieveld te gaan op persoonlijke titel.
    https://nos.nl/artikel/2338608-den-haag-verbiedt-opnieuw-demonstratie-viruswaanzin.html
    https://nos.nl/artikel/2338714-viruswaanzin-verliest-spoedprocedure-en-roept-op-niet-naar-malieveld-te-komen.html
    Kiest de heer Engel in dit geval eieren voor zijn geld?
    Hij legt echter de bal bij burgemeester Remkes, die volgens hem uit is op een confrontatie.

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      27 June 2020 at 17:10

      We zullen wel zien wat er morgen gebeurt of misschien ook wel niet gebeurt.
      Als het weer zo uit de hand loopt, waterkanon, traangas en politiepaarden inzetten. Zonder alsnog toestemming te geven voor een demonstratie.
      Dat valt dan Engel aan te rekenen. Misschien moest hij maar eens aansprakelijk worden gesteld voor zijn actie die tot dit kostbare gedoe leidt.
      De overheid moet vooralsnog dansscholen maar gesloten houden (én handhaven!).

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        27 June 2020 at 18:47

        Voor de waanzinnigen van Viruswaanzin is de heer Remkes kennelijk degene die wil dat de zaken uit de hand lopen.
        https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/viruswaanzin-roept-mensen-op-zondag-niet-te-gaan-demonstreren~b1100137/

        ‘We willen geen herhaling van de rellen van vorige week en roepen mensen daarom op om niet naar het Malieveld te komen’, aldus Pols. ‘Met de bedreigingen die Remkes heeft uitgesproken willen we niet dat onschuldige mensen het Malieveld worden afgeblazen’, stelt hij. ‘Die mensen moet je niet in gevaar brengen.’ Hij roept mensen op die in andere steden van plan waren te gaan demonstreren ook op thuis te blijven.

        Bedreigingen van de heer Remkes, toe maar. Terwijl Viruswaanzin eerst aankondigt toch naar het Malieveld te gaan en alle veiligheidsregels aan de laars wil lappen. Mensen in gevaar brengen door veiligheidsregels te negeren is kennelijk minder erg.

        Maar men heeft kennelijk plannen voor een andere actie.

        ‘Nederland heeft al genoeg schade geleden door de maatregelen. Wij hebben blijkbaar geen recht op een betoging en gaan er daarom ook geen energie meer in stoppen. We gaan ons richten op een andere actie waar we iedereen voor nodig hebben. We komen volgende week met meer details naar buiten.’ Wat die ‘grote’ actie inhoudt kan hij nog niet kwijt. ‘Maar het is geen demo. De actie is onder het motto ‘samen terug naar normaal’ maar details volgen.’

        Nederland zou nog veel meer schade hebben geleden als men geen maatregelen tegen het virus had genomen. De heer Engel denkt kennelijk dat de IC’s dan niet overbelast zouden zijn geraakt en dat er geen plaatsgebrek in ziekenhuizen zou zijn ontstaan, om nog maar niet te spreken van een grotere hoeveelheid mensen die langdurige zorg en revalidatie nodig heeft. Voor de mensen die roepen over economische schade, wil ik dit toch wel even in overweging geven. Die langdurige zorg en revalidatie kosten natuurlijk ook veel geld. Als men de doden voor het gemak maar als dor hout weg wil redeneren, dan lijken de kosten voor de overlevenden me toch nog wel iets om bij stil te staan.
        En laat ik even duidelijk stellen dat ik de doden niet als dor hout wens te betitelen. Mijn uitspraken zijn gericht op de mensen die alleen maar aan de economische gevolgen denken.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          27 June 2020 at 20:42

          “Dor hout” was de uitspraak van die vervloekte schrijfdame van wie ik de naam niet wens te noemen maar die ik een zeker heet plaatsje toewens en die ik tot in lengte van dagen in woord en geschrift zal blijven verketteren. Zeer contraproductief voor het handeltje van deze kwalijke geest. Dat geldt eveneens voor dat bekakte corpsballetje met die bespottelijke bretels, u weet wel wie.

          De door Pols/Engel geschetste actie ga ik tegenwerken waar ik maar kan. Reken maar niet dat ik plaatsen opzoek waar het te druk wordt voor een veilig verblijf. Een uiterst contraproductieve actie derhalve!

        • Renate1 says

          28 June 2020 at 08:51

          Drukke plaatsen meed ik ook voor dit hele gedoe al zo veel mogelijk.

          Wie het over dor hout hadden is me ook wel bekend. Enge figuren, die ik zo veel mogelijk probeer uit de weg te gaan.

  5. unbanmagic says

    28 June 2020 at 07:30

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200627_05003070
    Nieuws uit België

    Kmo’s krijgen geen subsidies meer voor opleidingen astrologie en shiatsu

    Vanaf 1 juli worden 16 opleidingen en diensten niet langer gesubsidieerd via de kmo-portefeuille omdat ze niet bijdragen tot de groei of de transformatie van bedrijven in Vlaanderen. Het gaat bijvoorbeeld over de opleidingen tot vliegtuig- of helikopterpiloot of de opleidingen reflexologie, astrologie en shiatsu.

    De steun voor opleidingen die niet relevant zijn werd tot nu toe na steekproefsgewijze controles teruggevorderd. Maar Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) opteerde voor een meer proactieve aanpak, door een lijst op te stellen van opleidingen en diensten die niet langer subsidieerbaar zijn.

    Volgende opleidingen en adviezen zijn vanaf 1 juli uitgesloten van steun: opleidingen shiatsu, opleidingen mindfulness, opleidingen reflexologie, opleidingen astrologie, diensten inzake insights discovery methode, diensten inzake Myers-Briggs Type, indicator voor persoonlijkheidsanalyse, diensten inzake Neuro-Linguistic Programming, het afnemen van een examen en/of examenbegeleiding, opleidingen meridianen- en elementenleer, opleidingen hypnose, opleidingen inzake het behalen van een rijbewijs AM, A of B, opleidingen tot vliegtuig- of helikopterpiloot, diensten waarvan de inhoud niet op voorhand bekend is en waarvoor een abonnements- of lidgeld wordt betaald, teambuildings, netwerksessies, studiereizen.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      28 June 2020 at 09:08

      Ik zou een rijopleiding toch niet willen vergelijken met onzinopleidingen als: opleidingen shiatsu, opleidingen mindfulness, opleidingen reflexologie, opleidingen astrologie, diensten inzake insights discovery methode, diensten inzake Myers-Briggs Type, indicator voor persoonlijkheidsanalyse, diensten inzake Neuro-Linguistic Programming,opleidingen meridianen- en elementenleer, opleidingen hypnose.

      Log in to Reply
      • unbanmagic says

        28 June 2020 at 09:46

        Het gaat voornamelijk om misbruik van de oude regels. Voorheen werd er steekproefsgewijs gecontroleerd en bij misbruik teruggevorderd. Nu vallen de meest voorkomende ‘misbruiken’ die ze tegen kwamen er buiten. Niet bedrijfs gerelateerde opleiding tot piloot, kinderen van zaakvoerders die met die subsidie hun rijbewijs haalden. Dat soort zaken kwamen ze tegen.
        Rijbewijs C,D en E vallen nog wel onder de premie regeling.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          28 June 2020 at 09:59

          Dat is natuurlijk ook zo. Er wordt altijd misbruik gemaakt van dit soort dingen, zeker als het om opleidingen gaat die niet echt gerelateerd zijn aan een bedrijf en die ook gewoon een praktisch nut hebben.
          Toch ben ik geneigd te zeggen dat je bij bepaalde opleidingen misschien nog kunt zeggen dat ze zinvol zijn om de kansen op de arbeidsmarkt te verhogen, zoals dus bijvoorbeeld een rijopleiding, terwijl andere opleidingen, die meer op kwakzalverij of zweverig gedoe gericht zijn wat mij betreft in geen enkel geval vergoed zouden moeten worden.

        • unbanmagic says

          28 June 2020 at 10:25

          Redenatie lijkt te zijn dat in KMO’s (<250 medewerkers) de rest van het personeel dat zelf moet betalen. Plus dus het misbruik voor personeel/familie wat geen direct bedrijfsresultaat oplevert, wat dus bij C,D en E redelijkerwijs wel zo is. Het was geen subsidie voor het personeel in principe, 'voor kansen op de arbeidsmarkt', daar zijn andere regelingen voor, ook in België.
          Hoe de besluitvorming verder is verlopen, wordt in de pers niet geheel duidelijk.

  6. FVerweven says

    28 June 2020 at 13:08

    Waarom je niet publiekelijk moet debatteren met De Hond:
    https://michelvanbaal.nl/2020/06/27/in-debat-bij-bnr-de-wetenschap-vs-de-anti-wetenschap/

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      28 June 2020 at 20:47

      Niet te volgen waarom een gerespecteerd viroloog over een virologisch onderwerp zou gaan debatteren met een in dat vakgebied totaal onbekend sociaal geograaf waar (zie Wikipedia) continu een geur van gesjoemel omheen hangt.

      Log in to Reply
    • Renate1 says

      29 June 2020 at 08:07

      En iemand anders kopieert de argumentatie van Michel van Baal en draait de zaken min of meer om, waarbij juist de heer De Hond de wetenschapper is, die niet met de anti-wetenschappers van het RIVM zou moeten debatteren. In een ander onderwerp heb ik al wat relevante citaten gekopieerd, iets wat niet helemaal goed is gegaan, dus hier alleen nog even de link naar het blog. Ik ontdekte het overigens, omdat er naar dit blog en met name naar het stuk over Willem Engel werd verwezen, zodat het hier opdook.
      https://corona.wordpressloket.nl/2020/06/28/de-wetenschap-vs-de-anti-wetenschap-nu-bij-bnr/
      Op de betreffende website staat nog meer over het virus, waarbij men met name de lezing van de heer De Hond lijkt te volgen.

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        29 June 2020 at 11:23

        Toen ik “paradigma-shift” tegenkwam, had ik het wel gehad.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          29 June 2020 at 11:42

          Ja, dat woord is al een waarschuwing voor onzin.

          Maar het viel me zo op dat het stuk min of meer het verhaal van Michel van Baal gebruikte om juist de geniale viroloog (in zijn eigen ogen) Maurice de Hond te verdedigen tegen het RIVM.

        • RV says

          29 June 2020 at 12:10

          En terecht. Er wordt enorm misbruik gemaakt van dat begrip.

        • Renate1 says

          29 June 2020 at 13:03

          Inderdaad. Dat geldt ook voor een begrip als quantum.

        • Hans1263 says

          29 June 2020 at 17:16

          “Quantum” (of je het nu met q of met kw schrijft) betekent tenminste nog iets, behalve voor kwakzalvers en quasi-virologen natuurlijk.

        • Renate1 says

          29 June 2020 at 17:56

          Het ging echter over het feit dat er van de term quantum, zeker als het met een Q wordt geschreven veelal misbruik wordt gemaakt, om onzin te verdedigen. Als iemand het woord ‘quantum’ gebruikt, dan kun je er vergif op innemen dat de persoon onzin verkondigt. Als het als ‘kwantum’ wordt geschreven, is het mogelijk dat het geen onzin betreft, maar dan moet het onderwerp ook iets met kwantummechanica te maken hebben.

        • RV says

          29 June 2020 at 18:18

          Knettergekke boekjes

          Ik heb een verzameling knettergekke boekjes. Waaronder het boekje van James Redfield, Jacob Roodveld. En een boekje van een joffer Zohar, getiteld “Het quantumnbewustzijn”. Een knettergek boekje. Zulke boekjes koop ik voor een euro op rommelmarkten.

        • Renate1 says

          29 June 2020 at 18:51

          @ RV
          De naam James Redfield doet een heel vaag belletje bij me rinkelen, maar ik heb geen idee wat hij waarover geschreven heeft.
          De andere namen zeggen me helemaal niets, maar als ik een woord als ‘Quantumbewustzijn’ lees, haak ik al af. Ik zou het nog niets eens als titel voor een compositie willen gebruiken. Of het moet een uur stilte zijn, om de leegheid van het begrip aan te geven.

        • RV says

          29 June 2020 at 19:56

          – Danah Zohar studeerde filosofie, natuurkunde en psychologie aan MIT en Harvard. Ze werd door de Financial Times uitgeroepen tot ‘een van ’s werelds grootste denkers over management’. Haar unieke kijk op leiderschap en persoonlijke ontwikkeling verbindt het onzekerheidsprincipe in de wetenschap met psychologie en sociale organisatie. Eerdere publicaties van haar zijn onder meer The Quantum Self en Spiritual Intelligence. Op bol.com vind je alle boeken van Danah Zohar, waaronder het nieuwste boek van Danah Zohar. –

          https://www.bol.com/nl/f/spirituele-intelligentie/34452736/

          Wat vage bijvakjes en meteen heb je van alles gestudeerd. In elk geval is dat boek van Zohar over het kwantumzelf een stupide exercitie in vakgebieden waarvan ze minder snapt dan mijn hond snapt.

          Ik ben zeer geïnteresseerd in de zogeheten philosophy of mind.. En zodoende kwam ik ook uit bij potsierlijke pulp dat meent iets slims te kunnen zeggen over bewustzijn.

        • Renate1 says

          29 June 2020 at 20:34

          Bij het woord spiritueel krijg ik al braakneigingen en als ik het een en ander over mevrouw Zohar lees, krijg ik de neiging om met een hele grote boog om deze dame en haar producten heen te lopen.

          Hoe heet die man ook al weer, die ook nogal populair is in spirituele kringen. Ik meen dat hij medicijnen gestudeerd heeft, maar flink de weg kwijt is geraak. Het is naar ik meen iemand met een Indiase naam.

        • Hans1263 says

          29 June 2020 at 21:56

          @Renate
          Ik bedoelde dat het begrip quantum of kwantum voor bèta-wetenschappers iets wezenlijks en meetbaars betekent waar ze zinvol over kunnen overleggen en theoretiseren. Dat geldt echter niet voor nep-virologen en andere kwakzalvers. In het kader van niet bèta-wetenschappelijke literatuur is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid inderdaad altijd onzin. Dat zijn dus per definitie flutblaadjes en -artikeltjes.
          Paradigma-shift is echter altijd een 100% soft en vrijwel betekenisloos woord. Het staat echter heel (quasi)geleerd als je het gebruikt in genoemde flutblaadjes en -artikeltjes. Je zou er zomaar intrappen.

        • RV says

          29 June 2020 at 22:53

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Deepak_Chopra

          https://kloptdatwel.nl/2014/07/17/deepak-ch

      • RV says

        29 June 2020 at 19:49

        Aan Renate

        Jij als door mij zeer gewaardeerde boeklezeres zou dat slechts geschreven boek behoren te kennen: De Celestijnse Belofte . 🙂
        https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Celestijnse_Belofte_(boek)
        https://skepsis.nl/new-age/
        Jij bent volgens mij prima in staat om zulke knullige spirituele pulp met de grond gelijk te maken.
        Als het aan mij ligt, mag jij best eens een vernietigende recensie aangaande een spiriwiri boek zoals “The Secret” in Skepter plaatsen.
        🙂

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          29 June 2020 at 20:01

          O ja, de Celestijnse belofte. Nee dank u. Toen ik de heer Redfield opzocht, ontdekte ik dat hij voor dit boek en allerlei spin-offs verantwoordelijk was.
          Ik heb absoluut geen behoefte om spiriwiri boeken te lezen, of te bespreken. Als ik een boek wil bespreken, dan kies ik wel iets waar ik goede verwachtingen van heb. Dan geef ik aan dat ik geïnteresseerd ben en dan hoop ik het te krijgen. Als een uitgever me ongevraagd een boek toestuurt, dan ben ik niet verplicht het te bespreken.
          Toevallig kreeg ik een paar dagen geleden nog een boek waar ik niet om gevraagd had. Ik probeer me er door te knagen (het is een zogeheten young adult boek), maar ik weet niet of ik het einde van de bijna 600 pagina’s haal.

  7. Renate1 says

    29 June 2020 at 11:45

    En dan dus de mensen die tegen de anderhalve meter betogen.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wat-drijft-de-anti-1-5-meterbetogers-ze-dringen-hiermee-in-de-porien-van-de-samenleving-door~bd69315e/
    Twee mensen die vinden dat de paniek over het virus overdreven en een is het er gewoon niet mee eens, omdat de overheid in het begin te weinig heeft gedaan om het virus te bestrijden.

    ‘En dat terwijl ze vanaf het begin onvoldoende hebben gedaan om het virus te bestrijden. Nu komt het contactonderzoek en het testbeleid een beetje van de grond, maar er valt nog veel te verbeteren. Het verbaast me bijvoorbeeld dat de industriële slachterijen en de fabrieken de hele tijd hebben doorgedraaid. Arbeidsmigranten zitten opeengepakt. En er is veel druk om de horeca weer als voorheen te openen. Terwijl steeds duidelijker wordt dat het virus zich vooral binnen verspreidt. Je zou denken dat je daar dan het beleid op richt. Dat je regelt dat er betere ventilatie geïnstalleerd wordt. Dat gebeurt allemaal niet.

    Een beetje te veel naar Maurice de Hond geluisterd?

    Log in to Reply
  8. Renate1 says

    29 June 2020 at 19:16

    De heer De Hond blijft overtuigd van z’n eigen gelijk.
    https://nos.nl/liveblog/2338879-china-stopt-import-varkensvlees-4-nl-bedrijven-minder-dan-200-covidpatienten-in-ziekenhuizen.html

    Maurice de Hond in gesprek met Ab Osterhaus

    Opiniepeiler Maurice de Hond en viroloog Ab Osterhaus hebben in een debat op BNR Nieuwsradio hun veelal bekende standpunten over het coronavirus uitgewisseld. Het gesprek in het programma Ask me Anything was op verzoek van Maurice de Hond, die zich niet gehoord voelt door het RIVM en het kabinet. In zijn blog schreef hij vrijdag dat hij blij was dat Osterhaus met hem in gesprek wilde.

    Osterhaus noemde de situatie wereldwijd “belabberd”. Met name over het hoge aantal coronabesmettingen in Noord- en Zuid-Amerika maakt hij zich zorgen.

    De Hond vindt het “fascinerend” dat het coronavirus het patroon van een influenzavirus volgt. “Daarom is het in de zomer niet hier.” Hij ziet ook verband met het veelvuldig gebruik van airco’s in het zuiden van de VS. Die patronen worden volgens hem niet herkend.

    Volgens hem moet nu begonnen worden met het coronaproof maken van ventilatiesystemen. De Hond herhaalde zijn oproep tot een ‘Deltaplan ventilatie’. Ook de verspreiding in slachthuizen kwam ter sprake. De temperatuur is daar volgens beide heren ideaal voor het virus. Ook laat de ventilatie te wensen over.

    Osterhaus denkt dat de kans op een tweede coronagolf vooral groot is als mensen zich niet aan de gedragsregels houden. Hij wijst op het verschil in de aanpak tussen Denemarken, waar een vroege lockdown heeft gewerkt, en Zweden, dat veel minder maatregelen nam en waar vijf keer zoveel doden zijn gevallen. Osterhaus hamert op het belang van het bronnen- en contactonderzoek.

    De heer De Hond weet overal z’n eigen draai aan te geven. Hij vergelijkt het met het influenzavirus en als het om het toenemende aantal gevallen in het zuiden van de VS gaat, wijt hij dit aan de airconditioning. Zouden arme mensen in het zuiden van de VS echt allemaal airconditioning hebben? Of vallen de slachtoffers alleen onder de mensen die zich airconditioning kunnen permitteren?

    Log in to Reply
  9. Renate1 says

    30 June 2020 at 14:32

    En in ieder geval nog een beetje goed nieuws, de vaccinatiegraad lijkt toch weer een beetje toe te nemen.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vaccinatiegraad-voor-het-eerst-in-vijf-jaar-licht-toegenomen~b50e0444/
    https://nos.nl/artikel/2339009-aantal-vaccinaties-voor-kinderen-voor-eerst-in-vijf-jaar-licht-gestegen.html

    Log in to Reply
    • RV says

      30 June 2020 at 16:19

      Maar het slechts nieuws is: uitbraak in Leicester. Met als gevolg een strenge lokale lockdown.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        30 June 2020 at 17:11

        Tja, dat is slecht nieuws, hoewel het weinig zal veranderen.
        De heer De Hond en zijn aanhang zullen blijven betogen dat het virus in ieder geval in de zomer op z’n retour is en dat allerlei maatregelen dus momenteel helemaal niet nodig zijn en dat het dalen van het aantal patiënten niets te maken heeft met de maatregelen die genomen zijn, zoals het houden van afstand.

        Aan de andere kant vind ik de stijgende vaccinatiegraad in ieder geval een teken dat de mensen zich misschien toch iets minder laten overtuigen door de warhoofden die allerlei allerlei negatieve verhalen over vaccinaties rondstrooien.

        Nu nog een vaccin tegen Covid-19. In ieder geval wil men misschien genetische manipulatie in dit geval toestaan.

        Log in to Reply
  10. Renate1 says

    30 June 2020 at 20:05

    En voor de heer De Hond, die de Covid-19 uitbraak in het zuiden van de VS aan airconditioning wijt, nog even dit:
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-den-haag-neemt-extra-maatregelen-tegen-asociaal-gedrag-kuststrook~bc1c433a/

    In een vluchtelingenkamp aan de Amerikaans-Mexicaanse grens is een migrant positief getest voor covid-19. Drie anderen zijn met symptomen geïsoleerd. Dat heeft de medische hulporganisatie Global Response Management (GRM) gemeld.

    In het kamp Matamoros verblijven ruim 2.000 vluchtelingen en migranten uit Midden-Amerika, die daar op een beslissing van de Amerikaanse immigratiedienst wachten. Nu het virus in Mexico om zich heen grijpt, vrezen hulporganisaties dat grote uitbraken in Matamoros slechts een kwestie van tijd zijn, want in andere kampen aan de grens zouden al corona-gevallen zijn aangetroffen, aldus GRM op zijn website.

    In het uitgestrekte kamp aan de Rio Grande is een klein veldhospitaal ingericht met twintig bedden speciaal voor covid-19 gevallen, maar in het kamp is het onmogelijk om voldoende afstand te houden.

    Airconditioning in een vluchtelingenkamp meneer De Hond? Lijkt me toch niet.

    Log in to Reply
    • RV says

      30 June 2020 at 20:15

      Allemaal heel, heel triest. Zowel voor De Hond maar vooral voor de mensen in die kampen. De kans is groot dat er te weinig zorg is. Daarom is het goed dat we hier in Nederland het virus onder controle proberen te krijgen zodat we eventueel zorgpersoneel kunnen uitlenen aan brandhaarden elders in de wereld. En hoe gaat het in bijvoorbeeld India?

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        30 June 2020 at 21:06

        Ik zie dat Fauci bang is voor 100.000 besmettingen per dag in de USA.
        Inderdaad heel triest voor de mensen in die kampen, nu de Amerikanen de handen meer dan vol hebben aan zichzelf.
        Straks maar eens even horen wat de adviezen van De Hond in Op1 aan Trump zijn…

        Zorgpersoneel uitlenen? Na de 1000-euro-sigaar uit eigen doos en de uitspraken over harder werken ook nog eens naar brandhaarden elders moeten? Wat denkt u, dat zorgpersoneel staat te popelen?

        Log in to Reply
      • Hans1263 says

        30 June 2020 at 23:55

        De Hond zojuist zien betogen in Op1. Een ordinair eigenwijs straatschreeuwertje.

        Log in to Reply
        • FVerweven says

          1 July 2020 at 01:37

          Dit soort inhoudsloze kulreacties jagen een hoop serieuze reageerders weg.

        • Hans1263 says

          1 July 2020 at 09:18

          Nee, mijn reactie geeft het peil weer van de argumenten van De Hond.

  11. Renate1 says

    1 July 2020 at 11:35

    En wat moeten we van deze brief denken:
    https://opendebat.info/brandbrief/

    Op de website van de NOS stond het volgende:
    https://nos.nl/liveblog/2339110-artsen-schrijven-brandbrief-sportscholen-sekswerkers-direct-om-00-00-uur-aan-het-werk.html

    In een brandbrief aan de politiek schrijven 81 artsen dat de coronamaatregelen meer schade aanrichten aan de volksgezondheid dan dat ze goed doen. Toen het virus piekte, waren de anderhalvemeterregel, zelfisolatie en verplichte beschermingsmiddelen misschien nog verdedigbaar, aldus de briefschrijvers, maar inmiddels hebben de regels onvoldoende wetenschappelijke basis en staan ze de niet-coronagerelateerde zorg in de weg. “Van het inhalen van niet-geleverde zorg zal geen sprake zijn”, zolang de maatregelen blijven gelden. Zo worden patiënten als gevolg van de coronaregels slechts gefaseerd toegelaten op poliklinieken, en blijft het aantal niet-covidpatiënten op de IC laag.

    Volgens de ondertekenaars, onder wie ook veel huisartsen, is er weinig tot geen bewijs voor het nut van afstand houden, terwijl het aantal mensen dat besmet raakt en antilichamen vormt door de maatregel laag blijft. Politieke partijen wordt gevraagd “onafhankelijk en kritisch” te kijken naar de coronawet waar het kabinet nu aan werkt en die de maatregelen een wettelijk kader geeft. Verder worden beroepsverenigingen in de zorg en andere zorgverleners opgeroepen om zich uit te spreken over de coronamaatregelen en de coronawet.

    Ik moet wel zeggen dat ik 81 artsen niet al te veel vind. Het lijkt er bovendien op dat de artsen er ook min of meer voor lijken te pleiten dat er een vorm van groepsimmuniteit ontstaat, als ik het begin van de laatste alinea lees.

    Log in to Reply
    • RV says

      1 July 2020 at 12:49

      Groepsimmuniteit kan volgens mij alleen ontstaan als zeer velen besmet raken. Pas als je besmet bent, kun je immuun worden. Maar als velen besmet raken, dan geven ze de besmetting door en het gevolg is vele ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het pleiten voor groepsimmuniteit lijkt misschien op het eerste gezicht verstandig maar bij nader inzien is het dat niet.

      Ik denk dat de politiek geen eigen koers moet varen maar zich braaf dient te onderwerpen aan de adviezen van het RIVM en het OMT.

      Dat die artsen zorgen hebben over hun reguliere patiënten, valt te billijken. Maar ze moeten niet zich inbeelden dat ze slimmer zijn dan het RIVM, het OMT en soortgelijke experts, ook experts in de buitenlanden.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        1 July 2020 at 13:14

        Dat was mijn bezwaar dus ook. De artsen lijken te pleiten voor het creëren van groepsimmuniteit en gaan daarbij toch een beetje voorbij aan het feit dat dit de nodige negatieve consequenties heeft. Het nut van afstand houden is nu juist dat het aantal besmettingen laag blijft, of trekt men dat ook in twijfel? Als we naar het stijgende aantal gevallen in de VS kijken, waar een redelijk deel van de mensen zich niets van alle voorgeschreven maatregelen aan lijkt te trekken, dan lijkt het nut van afstand houden misschien toch wel bewezen.

        De zorgen van de artsen begrijp ik ergens ook wel, maar dat wil niet zeggen dat we niet naar de deskundigen hoeven te luisteren.

        Log in to Reply
      • Hans1263 says

        1 July 2020 at 13:38

        Ik heb er weinig behoefte aan te dienen als dor-hout-proefkonijn teneinde een groepsimmuniteit te bereiken. Het risico op een bijzonder akelige manier te overlijden dan wel een flinke kans langdurige of misschien zelfs blijvende schade op te lopen t.g.v. een ziekte die nog niet of nauwelijks is te bestrijden, is me dan veel te groot. Dan maar anderhalve meter. De meeste mensen heb ik toch al liever niet dichterbij.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          1 July 2020 at 13:41

          Ik sta ook niet te wachten op een dor-hout experiment. Ik houd wel afstand, net als in het verkeer. Afstand spaart levens.

      • RV says

        1 July 2020 at 14:10

        De softe aanpak in Zweden werkte averechts:
        https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/06/10/wie-het-eerst-lacht-de-funeste-corona-aanpak-van-zweden/
        Per hoofd van de bevolking heeft Zweden de meeste coronadoden in vergelijking met andere Europese landen.

        Log in to Reply
        • RV says

          1 July 2020 at 14:23

          Zweden is wellicht het meest truttige land in Europa, althans afgaande op de Noorse schrijver Knausgard (met bolletje op de laatste A) in zijn meerdelig werk “Mijn strijd”. Misschien heeft die truttigheid mede geleid tot het te lakse beleid. En misschien mogen we in Nederland een beetje blij zijn met Rutte, die misschien minder truttig is dan een D’66 premier? Ik weet het niet, hoor. Misschien is Sigrid Kaag gewoon een harde haaibaai als het erop aankomt. 🙂 Een soort Jacinda Ardern (premier Nieuw-Zeeland) misschien. Maar weet ik veel. Wel denk ik dat we goed moeten blijven kijken naar onze politici.

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Ove_Knausgård

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 15:01

          Om goede besluiten te nemen hoef je geen haaibaai te zijn. Finland heeft het ook niet slecht gedaan, met een vrouwelijke premier en Duitsland doet het onder Angela Merkel ook niet slecht.
          Het zijn juist de mensen die eerst het hardst liepen te roepen om veel strengere maatregelen, die nu het liefst alles weer volledig open willen gooien en alle afstandsregels overboord willen gooien.
          Of mevrouw Kaag het dus beroerder zou doen dan de heer Rutte weet ik niet en dat kunt u ook niet weten. De heer Rutte heeft het niet slecht gedaan, hoewel ik me afvraag of het beroep op het gezonde verstand van de burgers nu wel zo handig was. Mijd drukte, maar denk vooral zelf na. Als iedereen denkt dat het ergens wel niet zo druk zal zijn, omdat men er van uit gaat dat anderen de drukte wel zullen mijden, kun je er op rekenen dat het toch wel druk wordt. En hoeveel mensen zullen dan rechtsomkeert maken?

    • Jan Willem Nienhuys says

      1 July 2020 at 14:07

      Nogal wat van die artsen zijn bekend als ‘alternatief’, te weten
      Kusse (homeopaat), Moeniralam (ex-acupunctuur en antro), Kunenborg (ex-homeopaat en antro), Post Uiterweer (antro), Semeijn (natuurarts), Zwart (antro).

      Trouwens nog wat: de artsen vatten ‘alfabetische volgorde’ op als ‘geordend naar roepnaam’. Dat heeft natuurlijk niks met medische kennis te maken, maar staat wel knullig.

      Log in to Reply
      • RV says

        1 July 2020 at 14:12

        En dan ken je ze nog niet allemaal?

        Log in to Reply
        • Jan Willem Nienhuys says

          1 July 2020 at 17:54

          ik ‘ken’ een heleboel alto-artsen, maar na 2012 heb ik alleen nog maar de leden van de alto-beroepsverenigingen (VHAN, ABNG, ABB, NAAV, NVA, NVBT, MBOG, NVAOMG en reïncarnaties, NVAA, AVIG) bijgehouden.

          Het velt me op dat de alto’s hier in meerderheid antroposofisch zijn. Dat past ook bij hun ophemelen van ‘natuurlijke’ immuniteit. De antro’s vinden dat ziek zijn (met name ‘kinderziekten’) goed voor de geest is.

        • RV says

          1 July 2020 at 18:11

          Doet me denken aan het idee dat leed loutert. Maar leed loutert niet.

          In elk geval waardeer ik het zeer dat je reageert op opmerkingen en je kennis aan ons doorgeeft.

          Ergens verwacht ik nog van jou een heel mooi boek. Maar goed, af en toe ben ik wellicht iets te sentimenteel. 🙂

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 18:43

          Waarom zou leed louteren?

          Dat is net zo’n waanidee als dat alleen uit leed grote kunst wordt geboren.

          Lijden is gewoon vervelend.

        • RV says

          1 July 2020 at 18:48

          Soms, Renate,

          lees ik wel eens een boek. Bijvoorbeeld een boek over George Orwell. Hij zei ergens: toen ik ziek was, was ik te ziek om iets te schrijven.

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 19:05

          Tja, mensen die lijden hebben vaak wel wat anders aan hun hoofd, dan iets moois creëren.

          Ik denk eerder dat men creatief is ondanks het lijden, dan dankzij het lijden.

      • Renate1 says

        1 July 2020 at 14:31

        Ik had al de hoop dat er iemand zou zijn die de lijst met artsen een beetje zou kunnen fileren.
        Een beetje vergelijkbaar met al die ‘deskundigen’ die zeker menen te weten dat 9-11 een complot is en dat de torens niet door vliegtuigen zijn ingestort.

        Is het niet een beetje vreemd dat deze alternatieve artsen zich minder druk lijken te maken over een bestaande ziekte, dan over aandoeningen waar geen bewijs voor is, zoals elektrosensitiviteit en chronische Lyme?

        Log in to Reply
      • Hans1263 says

        1 July 2020 at 15:46

        Gelukkig maar dat je helemaal zelf kunt blijven kiezen voor anderhalve meter. Het interesseert me allerminst wat een ander ervan vindt als ik met een grote boog om hem of haar heenloop. Winkels mijd ik als de pest. En dat geldt ook voor OV en vliegmaatschappijen. We zien wel wie er eerder omvalt.
        En ook maar gelukkig dat je voor een echte arts in plaats van een antrokwakzalver of naaldkunstenaar kunt kiezen.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          1 July 2020 at 15:56

          Tja, winkels mijden is moeilijk als je boodschappen moet doen. Dat is dan ook zo’n beetje de enige reden om buiten te komen, afgezien van bezoekjes aan de bibliotheek. Het openbaar vervoer probeer ik maar zo veel mogelijk te mijden.

        • Hans1263 says

          1 July 2020 at 16:05

          De afgelopen maanden heb ik slechts de supermarkt bezocht en die is om de hoek. Ik heb nog een hele bibliotheek in eigen bezit om te lezen. Alle andere winkels vind ik vooralsnog totaal oninteressant.

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 16:18

          Meer dan dagelijkse boodschappen doe ik ook niet, maar ik moet er wel voor naar de winkel.

      • Pepijn van Erp says

        1 July 2020 at 16:13

        Volgens Medisch Contact is initiatiefnemer van de brief internist-infectioloog Hannah Visser (Beatrixziekenhuis Gorinchem). Visser is echter ook homeopaat in opleiding …

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          1 July 2020 at 16:23

          Zorgen dus maar dat je niet bij mevrouw Visser in het ziekenhuis terecht komt.

        • Hans1263 says

          1 July 2020 at 17:43

          Dat zou toch reden voor ontslag of op zijn minst voor berisping moeten zijn. Een internist die in sprookjes gelooft…

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 18:04

          Het zou moeten zijn. Dat vindt u en dat vind ik en dat zal de VtdK ook beslist vinden, maar helaas hebben wij daar geen zeggenschap in. Ik vraag me af of er een ziekenhuis te vinden is waar men niet de een of andere vorm van kwakzalverij beoefent.

          David Gorski heeft ook regelmatig stukken geschreven over wat hij dan ‘quackademic medicine’ noemt, dus academische ziekenhuizen die ruimte bieden aan kwakzalverij. Dat is dan natuurlijk wel in de VS, maar daar we hier nog wel eens vol bewondering willen kijken naar wat er aan de andere kant van de grote plas gebeurt, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat dit hier ook wel zal gebeuren. Anders worden er hier geen ziekenhuizen voor de Meester Kakadorisprijs genomineerd.

        • Hans1263 says

          1 July 2020 at 20:35

          Helaas!
          Maar het enige wat je kunt doen en m.i. moet blijven doen, is kwakzalverij met kracht blijven verketteren. Die gladiolen mogen nooit de overhand krijgen.

        • Renate1 says

          1 July 2020 at 20:37

          Dat ben ik helemaal met u eens Hans.

        • Hans1263 says

          1 July 2020 at 20:46

          Daar ging ik al vanuit. Maar je kunt het niet genoeg benadrukken. Blijven vechten tegen de bierkaai, de bedrieglijke onzinverkopers. En natuurlijk het ziekenhuis in Gorinchem aanspreken. Ik ga ervan uit dat de VtdK van zich laat horen. Laat ik nu toevallig ook goede vrienden in Gorinchem hebben… “Pas op voor mevrouw Visser, die verloochent haar opleiding, propageert onzinnige sprookjeswatertjes en kwaksuikerkorreltjes en men zou haar BIG-registratie moeten afnemen. “

  12. FVerweven says

    1 July 2020 at 18:53

    De hond was op tv in gesprek met Voss, waarmee hij al eerder had gesproken.
    Hier een aardige analyse.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/01/de-stelligheid-die-de-wetenschap-zich-niet-kan-veroorloven-a4004624

    Log in to Reply
  13. unbanmagic says

    2 July 2020 at 11:41

    https://www.bbc.com/news/blogs-trending-53078118

    A BBC investigation has uncovered dozens of Facebook pages claiming to sell a deadly poison to people who are contemplating suicide. It’s the work of scammers – but how do they operate?

    Dat laatste wordt helaas niet helemaal beantwoord in het artikel, behalve dat het, mogelijk, om ‘nep pillen’ gaat.

    Log in to Reply
  14. Renate1 says

    2 July 2020 at 13:45

    En China propageert TCM tegen Covid-19
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/berengal-tijgerbot-en-zeepaardjes-china-gaat-corona-te-lijf-met-traditionele-geneeskunde~b565de0c/

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      2 July 2020 at 15:11

      Als je zware kritiek hebt op TCM krijg je te maken met wetgeving die dat verbiedt. Of de wetgeving er aan komt of al gerealiseerd is, is me op dit moment onbekend. Maar ja, gezien HongKong kan dat alles heel snel want het parlement bestaat daar slechts uit een gigantische zaal klapvee.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        2 July 2020 at 15:25

        Zoals iemand in het artikel zegt, wetenschap staat open voor kritiek. Als er geen kritiek mag worden geleverd op TCM, dan is dat dus geen wetenschap.

        Mogen we China dan misschien een dictatuur noemen?

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          2 July 2020 at 15:49

          Dat zou ik maar doen. De gang van zaken in HongKong zegt toch genoeg?
          Ik weet niet of de lange arm van Beijing zover reikt dat ze mijn kritiek op o.a. TCM kunnen zien, maar ik vraag me wel af of ik ooit weer een visum krijg. Áls ik al ooit weer die lange vliegreis zou willen maken…
          Overigens is TCM weliswaar oude maar tegelijk ook onwerkzame en verontreinigde flauwekul.

        • Renate1 says

          2 July 2020 at 16:03

          Ik was toch al van mening dat China een dictatuur is.
          En TCM is niet alleen onwerkzaam, maar het veroorzaakt ook onnoemelijk veel dierenleed, nog maar afgezien van het gebruik van delen van bedreigde diersoorten.
          Pangolin-schubben mogen dan misschien niet meer gebruikt worden, maar er zijn genoeg andere dingen die nog wel gebruikt mogen worden.

        • Hans1263 says

          2 July 2020 at 17:37

          Helemaal mee eens dat TCM in veel aspecten bijzonder kwalijk is.
          En wat b.v. te denken van de grote hoeveelheden ivoren voorwerpen die je daar vrijelijk kunt kopen. Invoeren hier is natuurlijk verboden, maar controles zijn nauwelijks aan de orde. Erg kwalijk!
          Ik kwam graag in China, maar ik ontwikkel steeds meer tegenzin.

        • RV says

          2 July 2020 at 18:12

          TCM in Hong Kong is een pijler van de toeristenindustrie. Lekker medisch shoppen met een klimaatopwarmend vliegreisje. Leve de pret. Maar pret maakt meer stuk dan ons lief is.

        • Hans1263 says

          2 July 2020 at 23:46

          U bedoelt “medisch”, neem ik aan?

        • Renate1 says

          3 July 2020 at 08:55

          Ach voor TCM kun je ook in Nederland terecht. Kijk maar in het Haagse Chinatown in en rond de Wagenstraat.

        • RV says

          3 July 2020 at 09:07

          Als er bij de TCM maar sambal bij is.

        • Hans1263 says

          3 July 2020 at 12:37

          Sambal, extra lekker met zware metalen!

        • Renate1 says

          3 July 2020 at 12:59

          Zijn die zware metalen niet meer iets voor ayurveda?
          En die worden daarin geneutraliseerd door ze te koken in koeienurine en zo.

        • Hans1263 says

          3 July 2020 at 16:09

          Ik meende ook bij TCM. Wat ik ervan gezien heb in de loop van jaren, stelde me niet erg gerust, evenmin v.w.b. enigerlei veronderstelde werkzaamheid. Ik heb de zooi ook eens gefotografeerd, allerlei dubieuze en hier ongetwijfeld verboden dierenonderdelen letterlijk op straat. Toen kreeg ik scheldende handelaars achter me aan en kon ik erger voorkomen door snel in de menigte op te gaan (wat niet zo gemakkelijk was met al die – kortere – Chinezen om je heen) Ik wil maar zeggen: veel allure is er niet bij in die handel. Je kunt ook zeggen: louche.

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Doctors Who Rose to Power Bashing the Medical Establishment Are Now the Medical Establishment. Good Luck With That.
16 May 2025 - Jonathan Howard

"Almost all crank movements will eventually devolve to sectarian strife... It’s the only upside of watching these idiots is knowing this fate." Dr. Mark Hoofnagle The post Doctors Who Rose to Power Bashing the Medical Establishment Are Now the Medical Establishment. Good Luck With That. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Brainspotting is Classic Pseudoscience
14 May 2025 - Steven Novella

Have you heard of brainspotting? It’s been around since 2003 when it was invented out of whole cloth (not “discovered”) by psychotherapist David Grand. It seems to be gaining in popularity recently, so it is worth the SBM treatment. Here is how proponents describe the alleged phenomenon: “Brainspotting makes use of this natural phenomenon through its use of relevant eye positions. This […] The post Brainspotting is Classic Pseudoscience first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Lysenkoism 2.0 and the dismantling of the NIH
12 May 2025 - David Gorski

Robert F. Kennedy Jr.'s "make America healthy again" is basically Lysenko 2.0. It's come to the NIH and is destroying the crown jewel of US biomedical research with ideology and cronyism. The post Lysenkoism 2.0 and the dismantling of the NIH first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Pepijn van Erp on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Volgens mij valt Richard vooral de stelligheid aan waarmee uitspraken gedaan worden, maar dat betekent niet dat hij het omgekeerde
  • Wouter Jansen on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Persoonlijk vind ik het een beetje een slap stuk hierboven. Wat de schrijver lijkt te doen is identiek aan wat
  • Renate1 on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Tja, bij de uitspraak van de heer Bregman dat de meeste mensen deugen, wil ik daar graag de woorden 'in
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (19-2025)@Richard Rasker Ik denk dat het antwoord "hersenloos" is. We moeten hier het hoofd maar koel houden, het gek geworden
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (19-2025)@ Richard Rasker, Inderdaad. Veel van wat nu wordt afgeschaft door de regering van de VS, was juist bedoeld om

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in