Vaak komen we zaken op internet tegen die niet groot genoeg zijn om een heel stuk over te schrijven of soms hebben we daar de tijd niet voor. Daarom willen wij in deze nieuwe rubriek een verzameling interessante of gewoon vermakelijke berichtjes van de afgelopen week met de lezers van Kloptdatwel delen. Leesvoer voor in het weekend!
- Buzzfeed: A Data Sleuth Challenged A Powerful COVID Scientist. Then He Came After Her.
- Spiegel: Bayerische Ärztekammer streicht Homöopathie-Weiterbildung
- Logically: Telegram COVID-19 Conspiracy Group Rife With Antisemitism
- The Guardian: The dark side of wellness: the overlap between spiritual thinking and far-right conspiracies
- de Volkskrant: Waarom vlees óók alweer geen wondermiddel is tegen ernstige corona
- For Better Science: Ivermectin now against COVID-19, because Dr Peter McCullough, Dr Sabine Hazan, and other ivermectin quacks. Follow Smut Clyde’s descent to the antivaxxer hell.
- NRC: Roekeloze 007 lapt alle adviezen aan zijn laars
- NOS: Niet alle nabestaanden kregen beloofde brief over seance op begraafplaats: ‘Natuurlijk slordig’
- VICE: Facebook Gave Anti-Vax Doctors a Global Platform to Spread Disinformation
En geef je op voor het Skepsiscongres dat op zaterdag 30 oktober plaatsvindt!
Wilma S. says
Vervolg op dit draadje: https://kloptdatwel.nl/2021/10/16/de-linke-weekendbijlage-42-2021/comment-page-1/#comment-92101
De ingezonden brief van Bas Defize, moleculair bioloog, Utrecht:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/hou-op-over-de-langetermijneffecten-van-vaccinaties~bf4fa111/
(**) Brief van de dag
Met stijgende verbazing, die omsloeg in regelrechte ergernis, gekeken hoe Marc Dullaert van Stichting KidsRights zijn ethische vraagtekens zette bij het vaccineren van jonge kinderen tegen covid-19. De voormalige Kinderombudsman refereerde in het tv-programma EenVandaag aan mogelijk ‘negatieve gevolgen op de lange termijn’van een vaccinatie.
Helaas kwam voor de zoveelste keer het volledig op niets gebaseerde idee dat kinderen narcolepsie zouden hebben gekregen van een griepprik, aan bod. Flauwekul en onzin, allang ontmaskerd als pseudowetenschap en toch weer genoemd. Waarom? Niet alleen koren op de molen van antivaxers, maar ook onnodige bangmakerij tegen vaccinatie in het algemeen.
Het idee dat ‘gevolgen op lange termijn’ niet duidelijk zijn, is nooit een argument geweest om vaccinaties tegen pokken, polio, ……………..(**)
Wie beschermt onze (klein)kinderen tegen onverantwoordelijke dwazen als Marc Dullaert?!
Wilma S. says
Leden van de hoofdredactie en senior redacteuren van Trouw met een kwakje mosterd na hun eerder opgediende maaltijd:
https://www.trouw.nl/opinie/vaccineer-kinderen-vooralsnog-alleen-op-indicatie~b9f8f094/
Vaccineer kinderen vooralsnog alleen op indicatie
De gebruikte woorden zijn groter dan nodig: voorman Marc Dullaert van KidsRights spreekt van ‘manipulatie’ van kinderen, die worden ingezet als ‘middel’ in de strijd tegen het coronavirus. Waarbij hij voorlopig verwijst naar een nog ongewisse toekomst, want op dit moment is er geen sprake van het vaccineren van 5 tot 11-jarigen. Maar afhankelijk van de adviezen van het Europees Medicijnagentschap en de Gezondheidsraad kan het daar wel van komen. De mensen die zich …….
Wilma S. says
Team Chivo:
De verf is nog nat, maar wie vindt hier wat van en wie wil er mee doen? http://covidwiki.nl
https://twitter.com/chivo_tweets/status/1451290568269651979
Renate1 says
Een geweldig idee en inderdaad had men dit misschien eerder moeten doen.
Wilma S. says
Uit bovenstaande lijst leesvoer:
*For Better Science: Ivermectin now against COVID-19, because Dr Peter McCullough, Dr Sabine Hazan, and other ivermectin quacks. Follow Smut Clyde’s descent to the antivaxxer hell.
Eerst nog even een vervolg op dit draadje n.a.v. een artikel van Pointer over het op eigen houtje gebruiken van ivermectine:
en nu met name deze reactie daaronder waarin Maurice de Hond kritiek krijgt van wetenschapsjournalist Maarten Keulemans over onderzoek naar ivermectine tegen Covid-19
Vervolg op deze tweet van Keulemans met intussen een reactie van De Hond, maar ook deze van Piet Lekkerkerk:
Als antwoord op @DCSZ14 @mauricedehond en @mkeulemans
De commissie van van de fraudeur Pieter/Pedro Kuit, @bpoc2020, waar @Mauricedehond maar liefst twee keer een verklaring aflegde, promoot Ivermectine ook. Geen wonder, want Evert de Blok, de Sywert van de schurftpillen, zit in de raad van advies van de BPOC2020.
https://twitter.com/PietLekkerkerk/status/1450955288106909696
De geloofwaardigheid van De Hond is nu i.i.g. nog verder dan ver onder het nulpunt gezakt.
Renate1 says
Waar is Maurice de Hond helemaal de weg kwijt geraakt?
Oorspronkelijk was hij toch een min of meer gerespecteerd opiniepeiler.
Z’n i-Pad-scholen klonken misschien als een goed idee, dat echter toch misliep.
Z’n inzet in de zaak Ernst Louwes kun je in beginsel nog zien als goed bedoelde betrokkenheid in een zaak waarin misschien iemand ten onrechte veroordeeld werd. Er waren en zijn meer mensen overtuigd van de onschuld van Ernst Louwes. Hier ging het volgens mij mis op het moment dat hij min of meer vanuit het niets iemand anders als schuldige begon aan te merken en ook al kreeg hij keer op keer ongelijk als hij weer iets beweerde, hij bleef overtuigd van z’n eigen gelijk.
Is het hier dat hij een soort messias-complex begon te ontwikkelen?
Met Covid-19 begon hij de aandacht te vestigen op de rol van ventilatie, waarbij het mis ging omdat hij dit als een reden zag waarom de maatregelen die werden genomen als overbodig zag. Hoewel ventilatie een rol kan spelen bij het voorkomen van verspreiding, lijken andere maatregelen toch nog altijd het belangrijkst te zijn. Hier kun je misschien nog zeggen dat hij een klein beetje gelijk had.
Nu hij echter ivermectine lijkt te gaan propageren, krijg ik steeds meer het idee dat hij te zeer in zichzelf is gaan geloven en zich begint af te zetten tegen alles wat gevestigde autoriteiten zeggen. Het lijkt er op dat hij ook tegen vaccineren is, want anders hoeft hij niet als preventieve maatregel ivermectine te kopen en vermoedelijk te slikken.
Wat wordt z’n volgende stap? Klimaatontkenning? Een lidmaatschap van het FvD of de partij van de heer Van Haga?
Wilma S. says
@Renate1
@allen
Ter informatie en/of ter herinnering de eerste drie artikelen van deze 5e leeslijst van dit jaar:
https://kloptdatwel.nl/2021/01/30/de-linke-weekendbijlage-5-2021/
*NRC: Maurice de Hond laveert tussen serieuze kritiek, onbewezen claims en viruswaanzin
*Propaganda: Maurice de Hond gebruikte privérekening voor donaties
*De Correspondent: Meer context bij de uitzending over Maurice de Hond
[werkende links in het origineel]
Renate1 says
Mijn vraag was eerder retorisch bedoeld. Ik probeer alleen te laten zien dat hij langzaam steeds verder verdwaald lijkt te zijn, toen hij zich niet langer bij z’n leest besloot te houden en hij misschien steeds meer overtuigd raakte van z’n eigen gelijk. Je kunt misschien al een aanzet zien op het moment dat hij de klusjesman begon te beschuldigen. In iemands onschuld geloven in een ding, iemand anders zonder enig bewijs beschuldigen is iets anders..
Wilma S. says
Verder met Ivermectine tegen Covid-19 en het prullige onderzoek dat de naam wetenschap niet waard is:
My new @TheAtlantic article is out.
Before we start, big credits to @GidMK @JackMLawrence @K_Sheldrick and @sTeamTraen, without whom none of this text would exist.
Right. To war.
https://twitter.com/jamesheathers/status/1451935751256645634
Likewise, what is good or bad science isn’t clear to most people, and some of them are scientists (or doctors). Whole indexed journals are filled with 100% bullshit. We can’t ignore grey literature any more. People who don’t know enough not to trust it are killing people with it.
Renate1 says
De voorliefde voor ivermectine in bepaalde kringen lijkt die van HCQ te overstijgen. Orac (David Gorski) heeft er inmiddels al een aardige serie stukken aan gewijd. Oorspronkelijk stelde hij dat ivermectine de nieuwe hydroxychloroquine was, maar inmiddels gaat het veel verder.
https://respectfulinsolence.com/?s=ivermectin
Op Science Based Medicine staan ook verschillende stukken.
https://sciencebasedmedicine.org/?s=ivermectin&category_name=&submit=Search
Wilma S. says
Duiding van de problematiek in het Nederlands:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/wetenschappelijke-uitgeefmachine-slibt-dicht-door-corona-a4062757
Een vloedgolf aan studies naar het coronavirus overspoelde wetenschappelijke tijdschriften en websites de afgelopen twee jaar. Wereldwijd lieten onderzoekers alles uit hun handen vallen om onderzoek te doen aan het nieuwe virus dat eind 2019 opdook. In de biomedische bibliotheek PubMed staan inmiddels bijna 180.000 publicaties over SARS-CoV-2 of Covid-19. Ter vergelijking, sinds de ontdekking van het ebolavirus in 1976 zijn daarover zo’n 10.500 studies verschenen, over hiv en aids verschijnen pakweg 20.000 studies per jaar.
Nooit eerder zijn in zo’n korte tijd zo veel wetenschappelijke studies over één onderwerp verschenen. Het zette de kritische beoordeling van al dat onderzoek hevig onder druk. Sommige wetenschappers vrezen dan ook dat de stortvloed aan covidpapers de kwaliteit van de kennis ondermijnt.
Van oudsher wordt een manuscript van een nieuwe studie op verzoek van een wetenschappelijk tijdschrift beoordeeld door……….
Wilma S. says
Trap ook niet in deze volksverlakkerij mensen:
De populariteit van waterfilters lijkt flink toe te nemen. Volgens de fabrikanten zuiveren ze kraanwater van zware metalen en bacteriën. Experts wijzen de apparaten eensgezind af. ‘Pure misleiding.’
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/een-waterfilter-voor-schoner-en-veiliger-kraanwater-nergens-voor-nodig~b82b1f78/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F
Wilma S. says
Hartenkreet van longarts Sander de Hosson:
Al weken is onder zorgverleners onrust over de capaciteit van zorg in Nederland nu, maar ook in de winter die komt. Overheid en verzekeraars hullen zich in stilzwijgen.
Zou fijn zijn als er überhaupt erkenning en steun voor deze ingrijpende problematiek komt.
Suggestie, hoor.
https://twitter.com/shossontwits/status/1451965340116819968
Ik voel vooral machteloosheid. Ik sta erbij en zie het gebeuren. Ik heb zoveel behoefte aan leiderschap en verbinding.
We zien nu al een piek in allerlei virale en bacteriële respiratoire infecties die leiden tot astma en copd-exacerbaties. Influenza begint pas in december…
Wilma S. says
https://nos.nl/artikel/2402836-nieuwe-noodkreet-uit-ziekenhuizen-is-te-volle-ic-te-voorkomen
Ziekenhuisartsen en -bestuurders willen dat de overheid nu nadenkt over extra coronamaatregelen. “Waarom zou je wachten als je dit nu al ziet aankomen en overbelasting in de zorg creëert?” En volgens voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) kunnen lokale lockdowns in bijvoorbeeld Staphorst nodig zijn als de ziekenhuiscapaciteit overvraagd wordt.
Renate1 says
Vraagje, waardoor wordt die piek in die virale en bacteriële respiratoire infecties door veroorzaakt? Ik neem aan dat het niets met Covid-19 te maken heeft.
En natuurlijk komt in de reacties ook de lage vaccinatiegraad onder bevindelijk gereformeerden min of meer ter sprake.
Zie dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veel-is-in-staphorst-door-god-gemaakt-maar-niet-het-vaccin~b9d225ee/
Paar citaten:
Wat mij betreft een aardig argument.
Het volgende is een reactie op een interview met een ziekenhuisbestuurder, die weinig begrip op kan brengen voor christenen die zich niet willen laten vaccineren, maar die wel een beroep doen op de ziekenhuiszorg.
En dan nog dit leuke citaat van de heer Talen:
Tja, we leven niet meer in de Middeleeuwen. En als je dan zo graag dood wilt gaan, doe dan ook geen beroep op levensreddende medische zorg, of medische zorg die in ieder geval je leven nog wat langer rekt..Euthanasie en zelfmoord zijn in deze kringen natuurlijk taboe, dus als je graag spoedig wilt hemelen…
En misschien zou je de mensen een vaccinatie aan kunnen raden om andere mensen te ontlasten? Ik neem aan dat hij ook niet tegen andere gezondheidsadviezen is.
Wilma S. says
Renate1
Deze tweet van De Hosson plaatste ik al eerder:
Er hebben dit jaar meer dan 27.000 verpleegkundigen en verzorgenden de zorg verlaten. Daarnaast is er een hoog ziekteverzuim.
Kan een van de heldere lichten die roept dat de zorg móet opschalen misschien uitleggen hoe je dat doet bij deze uitstroom?
https://twitter.com/shossontwits/status/1449444275251470338
Nu aangevuld met deze 2 tweets van 19 oktober:
Vaker gezegd, maar nog een keer en steeds harder: willen we voorkomen dat het #zorginfarct uitbreidt en nóg meer medewerkers het veld verlaten, erken (!!!) dan het probleem.
Politiek Den Haag en zorgverzekeraars zwijgen in alle toonaarden en dat is vreselijk frustrerend.
https://twitter.com/shossontwits/status/1450534768664272902
Stelselmatig werden de laatste maanden (en jaren) oproepen van de werkvloer over bureaucratie en het aanstormende #zorginfarct genegeerd.
Wat helpt: met de echt botte bijl door de bureaucratie heen. Het had anders gekund.
https://twitter.com/shossontwits/status/1450515202169057282
Renate1 says
Dut met meer verpleegkundigen is er geen piek meer in de virale en bacteriële respiratoire infecties? Sorry, dat lijkt me sterk. Hooguit vormt die piek dan geen probleem meer. Dat tekort vaan verpleegkundigen bestaat al langer. Hooguit kun je zeggen dat Covid-19 voor een extra belasting zorgt, waar die andere zaken dan nog bovenop komen. Dus dan zorgt Covid-19 indirect voor die piek. Of zijn er ook meer virale en bacteriële respiratoire infecties dan in andere jaren? En zo ja, waar worden die dan door veroorzaakt?
U zult mij nu wel weer gaan beschuldigen van het feit dat ik op alle slakken zout leg, maar ik houd gewoon van duidelijkheid.
En nee, ik wil niemand afvallen. Ik begrijp uitstekend dat er minder mensen de zorg moeten verlaten en dat er dus alles moet worden gedaan om dat te voorkomen.
Wilma S. says
@Renate1
Na deze volstrekt overbodige, en onjuiste, Ad Hominem, houd ik het wat jou betreft verder voor gezien. Zoek het maar fijn zelf uit.
Renate1 says
Sorry, ik mag u graag, maar de laatste tijd heb ik een beetje de indruk dat u mij graag af wilt lopen katten. En daar maakte ik dus even een opmerking over.
Ik stel een gewone vraag en daar zou ik graag een gewoon antwoord op willen hebben, zonder zure opmerkingen aan mijn adres.
Wilma S. says
De Hosson:
Voor alle duidelijkheid:
(Ik moest het zelf ook even opzoeken voor alle zekerheid): https://nl.wikipedia.org/wiki/Exacerbatie
Exacerbatie is een medische term voor toename van ziektesymptomen. Hij wordt gebruikt voor chronische aandoeningen die een wisselende mate van activiteit vertonen. Er wordt van een exacerbatie gesproken als de ziekte meer actief wordt, na een tijdlang weinig of geen activiteit te hebben vertoond. Soms wordt ook het werkwoord exacerberen gebruikt. Het Latijnse werkwoord exacerbo betekent: verbitteren[1].
Wilma S. says
Jason gebruikt zijn ervaringen ook langs andere weg, om te zorgen dat anderen niet hoeven te ondergaan wat hij heeft meegemaakt. Keep up the good work Jason!:
1. Ik mag eindelijk met jullie delen dat de documentaire “JASON” in wereldpremière zal gaan op het @idfa. De documentaire behoort tot de categorie Luminous.
Lees: https://idfa.nl/nl/film/3c267cc2-deac-46be-a04a-088857e3f960/jason
https://twitter.com/JasonErvD/status/1452227509207150602
2. In JASON worden jullie deelgenoot van mijn traumatherapie.
Fucking (mag ik vloeken?) spannend allemaal, want het is ontzettend persoonlijk en intiem en pijnlijk… maar ik hoop dat jullie hem gaan zien en zodoende gaan voelen dat gesloten jeugdzorg echt geen optie meer mag zijn.
3. Het is jullie niet vreemd dat ik veel persoonlijks deel, maar de docu is echt iets anders. Het was immers mijn traumatherapie.
Er zitten veel triggerende thema’s in. Dus pas op jezelf, pas op elkaar en voel je zeker niet verplicht om te kijken.
Over de docu:
Wilma S. says
Achtergrondinformatie:
05-11-20:
De Nijmeegse journaliste Hélène van Beek deed onderzoek naar misstanden in gesloten jeugdzorginstellingen. Ze schreef de verhalen die haar wakker hielden op in het boek: Kinderen van de Staat, Jeugdzorg in ademnood.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/jeugdzorg-sluit-kinderen-nog-steeds-op-in-isoleercel-belofte-ermee-te-stoppen-niet-nagekomen/
01-07-2021
Nog dagelijks worden kinderen in de gesloten jeugdzorg opgesloten in hun eigen kamer of in een isoleercel. En dat terwijl het aantal gedwongen afzonderingen vanaf volgend jaar op nul moet staan. Die deadline wordt ondanks de beloftes niet gehaald.
Uit onderzoek in opdracht van Jeugdzorg Nederland blijkt dat van september vorig jaar tot maart dit jaar 1.613 keer een kind gedwongen werd afgezonderd. In de meeste gevallen (71 procent) gebeurde dat op de eigen kamer, maar ruim 300 keer werd de jongere geïsoleerd in een speciale separeercel; een kale ruimte zonder meubilair en met de deur op slot.
Wilma S. says
Via Topics Kustaw Bessems met: Natuurlijk is onderzoek nodig naar de rol van de Kinderbescherming in het toeslagenschandaal
Een kleine check kan nooit kwaad: huilen we niet te makkelijk mee met de wolven?
Dat minstens 1.115 kinderen uit huis zijn geplaatst bij gezinnen die slachtoffer zijn van het toeslagenschandaal is zo’n kwestie die schreeuwt: onrecht op onrecht! Toch moeten er ongemakkelijke vragen worden gesteld: waren deze uithuisplaatsingen het gevolg van het leed dat de overheid deze gezinnen had aangedaan? Waren de beslissingen ook onjuist?
Wilma S. says
De opinie van Philip Huff: Je bent een egoïst als je je nu nog niet laat vaccineren
Philip Huff eindigt met:
Noot:
Huff: (Nog even niets gezegd over de chronische overbelasting van al het zorgpersoneel en het structureel falen van onze volksvertegenwoordigers om hier iets aan te doen.)
Daar heeft Sander de Hosson het hierboven dus wel over. Niet makkelijk om deze twee zaken uit elkaar te houden, omdat de problemen elkaar ook gedeeltelijk overlappen.
Renate1 says
Problemen genoeg. Meer geld voor de zorg, maar wie gaat dat betalen? We willen allemaal dat de zorg beter wordt, maar als je dan vraagt of de mensen ook bereid zijn tot het betalen van meer belasting of hogere zorgpremies, dan blijft het stil. Geld elders weghalen? Maar waar dan?
De mensen die zich niet laten vaccineren, om wat voor reden dan ook, wijzen zelf weer met de beschuldigende vinger naar de mensen die niet gezond leven en daardoor de zorg extra belasten, zie de citaten hier https://kloptdatwel.nl/2021/10/23/de-linke-weekendbijlage-43-2021/comment-page-1/#comment-92145
Wilma S. says
Daarnaast zijn er ook nog deze pipo’s van het ACC die ( nog steeds ) denken feitenvrij met hun vingertje te mogen wijzen:
Marc Bonten:
Het artsencollectief vraagt zich of er echt zoveel ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen (als RIVM meldt: 80:20) en plaatst de cijfers in perspectief aan de hand van 10 stellingen. Ik geef u het perspectief van de feiten. (1/n)
https://twitter.com/MarcBonten/status/1452361679178813452
Ik stel voor dat alle artsen die zich nu nog steeds verbonden voelen met die Artsen Covid Charlatans het dubbele aantal punten aan bijscholing moeten halen voor hun herregistratie.
https://twitter.com/pjvanerp/status/1452364122440577025
Renate1 says
En natuurlijk komt er onder de tweets van Marc Bonten ook weer iemand zeuren over de bezuinigingen in de zorg, waardoor er te weinig IC-bedden zijn.
Kan men ook even vertellen waar dan op bezuinigd moet worden?
Misschien dan ook even dit stukje lezen?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-rem-moet-op-de-zorg-maar-wie-vertelt-het-aan-de-kiezers~b241c778/
Wilma S. says
@Renate1
Het aantal IC-bedden in Nederland heeft weinig te maken met bezuinigingen in de zorg:
https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-nederland-vergeleken-met-andere-landen-weinig-ic-bedden-heeft
30-03-2020
Het probleem was en is eerder het gebrek aan menskracht op IC-afdelingen door toedoen van de pandemie.
Op dit moment doet het volgende probleem zich voornamelijk voor:
Buurman Berkhout is naar de ic gebracht!
Dingeman in @Trouw
https://twitter.com/DingemanAnton/status/1452526500977291265
Naar verluidt heeft buurman Berkhout zijn oortjes teveel te luisteren gelegd bij die Artsen Covid Charlatans
Renate1 says
Tja, vertel dat maar aan de mensen die klagen over de maatregelen en vaccinaties en die blaten dat het de schuld van de regering is dat er te weinig IC-capaciteit is, omdat men te veel op de zorg bezuinigd heeft..
Wilma S. says
Ter leering ende vermaeck: https://joop.bnnvara.nl/opinies/hoe-word-ik-homo-wapiens-in-tien-eenvoudige-stappen
De Homo Wapiëns, ook wel ‘wappie’ genoemd, is een sociaal-psychologische aftakking van de normaal denkende mens die zijn habitat heeft gevonden in een welvarend land. De opvallendste kenmerken van deze mensachtige zijn: afwijkend en pseudowetenschappelijk denken, gevoelig voor meeloopgedrag en bijgeloof, onduidelijke primaire angsten, een hoge mate van hypocrisie en zeer wantrouwend tegenover de regering, RIVM, statistieken en meetbare causale verbanden.
Je kunt wel begrijpen dat deze niche (rol in de natuur) niet voor iedereen is weggelegd en dat je misschien niet thuishoort tot deze populatie. Desalniettemin zijn hier tien stappen die je kunnen helpen om toch een kans te maken op het Wappiedom.
Wilma S. says
Chris Klomp:
Nieuw en persoonlijk verhaal. Aan de ontvangende kant van haatberichten zit wel een gewoon mens. Een mens van vlees en bloed met diepe emoties, twijfels en pijn:
https://twitter.com/chrisklomp/status/1452592479597957129
Wilma S. says
Deze herfst en komende winter zijn in de Nederlandse ziekenhuizen maximaal 1.350 bedden beschikbaar op de intensive cares. Verder opschalen is ‘niet haalbaar’, concludeert nu ook de Nederlandse Zorgautoriteit.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/toezichthouder-gaat-in-tegen-wens-van-ministerie-1-350-ic-bedden-is-de-max~b9b11d95/
Daarmee gaat de belangrijkste toezichthouder in de zorg in tegen de wens van het ministerie van Volksgezondheid, dat anderhalve week geleden nog op dwingende toon een verdergaand opschalingsplan eiste van de zorg.
Maar de NZa volgt nu de ic-artsen en de ic-verpleegkundigen die eerder al lieten weten dat nog meer ic-bedden onmogelijk te realiseren zijn: er is simpelweg geen personeel om de arbeidsintensieve ic-zorg te verlenen. Veel ic-verpleegkundigen hebben afgelopen anderhalf jaar het vak verlaten of zitten ziek thuis als gevolg van de enorme werkdruk.
Het heeft wel verdomd lang geduurd voordat er serieus naar ic-artsen en ic-verpleegkundigen geluisterd werd, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
Renate1 says
Natuurlijk is dit koren op de molen van de mensen die roepen dat er helemaal niets aan de hand zou zijn, als de regering meer geld in de zorg zou hebben gestoken, zodat die IC-verpleegkundigen het vak niet zouden hebben verlaten.
Overigens kan ik me herinneren dat een vriendin van mij, die ergens in de jaren 90 verpleegkundige werd, in Duitsland ging werken, omdat er in Nederland geen werk voor haar was.
Wilma S. says
Draadje van Rudy Bouma over
volksverlakkerzelfbenoemd deskundige Mike Verest:De vaccinweigeraar die zojuist in @op1npo vertelde waarom hij zich niet laat vaccineren, poneerde eerder drie onjuiste- en één misleidende claims in een video van zes minuten
https://twitter.com/rudybouma/status/1452747116225441798
Het gebrek aan niveau bij de redactie van Op1 blijft bedroevend. Dit is voor de zoveelste keer een staaltje van valse balans/false balance.
Pepijn van Erp:
Als je al zo nodig een kwakzalver denkt te moeten uitnodigen in je live talkshow (kan er geen reden voor bedenken), moet je er mensen tegenover zetten die weten hoe ze daar mee om weten te gaan. Geldt zowel voor de hosts als de gasten. Zucht.
https://twitter.com/pjvanerp/status/1452748231482425346
Wilma S. says
Catherine de Jong:
Kan de redactie van @op1npo dit even lezen? De desinformatie gisterenavond was namelijk weer stuitend.
https://twitter.com/Cath77777/status/1452897475866636288
RV says
Er zat gister in dat programma een meneer die zich niet wilde laten vaccineren. Meneer pleitte voor holistische “geneeskunde” en trok impliciet, maar ook terloops expliciet, van leer tegen de reguliere geneeskunde. Slik vitamientjes en alles sal reg kom, luidde zijn evangelie. Er zaten ook enkele medische experts. Die leken enigszins overrompeld en verbijsterd te zijn. Ze poogden wel een weerwoord te geven maar de weerwoorden kwamen niet echt goed uit de verf, zacht gezegd. Behalve het weerwoord van een jong ogende expert. Die kwam met de vergelijking kogelvrije vesten. Als je die toevallig bij je hebt, deel ze dan uit aan de potentiële slachtoffers bij een schietpartij, zo betoogde hij. Maar mijns inziens kreeg deze expert te weinig ruimte om zijn betoog goed te uiten. Al met al vond ik het gesprek toch te rommelig en zelfs veel te rommelig. Die holistische meneer heette Wim Verelst of zoiets. Of mijn geheugen zit nu te rommelen. Of die meneer een soort arts was, weet ik niet want ik miste het begin van het tafelgesprek.
Wilma S. says
@RV
Het zou zomaar kunnen dat bij jou meer aan het rommelen is dan jouw geheugen, want als je de links onder deze link had aangeklikt, had je alle relevante informatie gevonden, inclusief het hele fragment bij Op1:
https://kloptdatwel.nl/2021/10/23/de-linke-weekendbijlage-43-2021/#comment-92170
Pepijn van Erp says
Ik vind dit nogal een overdreven reactie. Dat je via de links die je dropt op zich kunt terugvinden waarover het programma ging, maakt het nog niet onzinnig dat iemand anders in zijn eigen woorden weergeeft wat hij daar zelf zag.
Dit gehakketak van RV en jij op elkaar stoort mij zeer en verzoek jullie daar mee op te houden. Het gaat bijna nooit om een inhoudelijk verschil van inzicht wat je met objectieve feiten kunt beslechten. Verschillen van mening mogen er zijn, daar mag over gediscussieerd worden, maar dat kan echt op een stuk plezieriger manier.
Hans1263 says
@Wilma S.
Het moet me even van het hart dat dit een totaal overbodige ad hominem betreft. Dat verweet u kortgeleden ook al iemand, weet u nog?
RV says
Het zou zo maar kunnen, Wilma, dat jij wars bent van normaal fatsoen. Ik weet dat je mij haat omdat ik meer sociale ideologieën kritisch wil belichten dan alleen alternatieve, al te naïeve geneesknuddes en al te wilde sprookjes. Maar ik zou toch willen zeggen, laat die blinde haat over aan sociopaten en probeer op volwassen rationele wijze gesprekjes aan te gaan in plaats van rancuneus te roeptoeteren. Hou je bij de onderwerpjes en ventileer je kilo’s aan gram elders. Bij voorbaat mijn hartelijke dank. 🙂
Wilma S. says
@Hans
Een feitenvrije reactie pittig afserveren is nog lang geen Ad Hominem.
@RV
Reageer eerst maar eens op deze inbreng van moderator Pepijn van Erp die jou indirect stevig op jouw nummer zette. Geheel toevallig óók over het hoofd gezien of wat?!:
https://kloptdatwel.nl/2021/10/16/de-linke-weekendbijlage-42-2021/#comment-92096
Pepijn van Erp says
Dat was niet een reactie als moderator, maar gewoon mijn kijk op de zaak. Ik ben het volstrekt oneens met RV, dat is wel duidelijk uit mijn reactie, maar als ik vond dat die de gedragsregels hier had geschonden, had ik wel duidelijker ingegrepen.
RV says
[verwijderd door Mod(PvE)| stookte alleen het vuurtje maar verder op zonder inhoudelijk iets toe te voegen aan de discussie]
Wilma S. says
[verwijderd door Mod(PvE)| stookte alleen het vuurtje maar verder op zonder inhoudelijk iets toe te voegen aan de discussie]
RV says
Beste moderatie
zou u in willen grijpen … [rest verwijderd door Mod(PvE)| Een oproep tot moderatie geschiedt bij voorkeur via mail en kan zeker als die openlijk in de comments gedaan wordt wel wat fatsoenlijker geformuleerd worden.]
Wilma S. says
Verder met het twitterverslagje van Pepijn van Erp:
Als antwoord op @Cath77777 en @op1npo
Er werd niet eens benoemd dat ie met die onzin z’n brood verdient. Alsof je de directeur van Pfizer een pleidooi voor vaccinaties laat houden zonder er bij te vertellen dat hij werkzaam is voor dat bedrijf. Dat zou toch ondenkbaar zijn?
https://twitter.com/pjvanerp/status/1452936967277236229
Sowieso slecht voorbereid door de redactie, Verest representeert als persoon alleen degenen die corona gehad hebben (en zonder kleerscheuren doorstaan) en geen vaccinatie willen omdat ze denken daarom al voldoende beschermd te zijn, niet de grotere groep vaccinweigeraars. >>
>> Of een herstelbewijs ook een QR-code zou moeten kunnen opleveren na serologische test, is iets waar de Tweede Kamer ook om heeft gevraagd, is helemaal niet zo’n controversieel punt en had je die fiep ook niet voor hoeven uitnodigen.
Even verderop.
Pepijn:
Als antwoord op @bozewitteman @Cath77777 en @op1npo
Verest begon gelijk over leefstijlgeneeskunde, en vitaminen en mineralen zo gauw hij de kans kreeg.
https://twitter.com/pjvanerp/status/1452949096260636681
Als antwoord op @pjvanerp @bozewitteman en @op1npo
@op1npo verdient een nominatie voor de meester Kackadorisprijs!
https://twitter.com/Cath77777/status/1452950276693008391
Renate1 says
Heeft de publieke omroep op dat vlak geen naam hoog te houden? In het verleden was er ook een programma, waarin allerlei kwakzalverij aan bod kwam.
https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/uitgedokterd-aangeklaagd/
Daar heeft de NCRV zelfs de meester Kackadorisprijs voor gekregen
https://www.kwakzalverij.nl/over-ons/meester-kackadorisprijs/meester-kackadorisprijs-2008/ncrv-wint-meester-kackadorisprijs-2008/
Ook in Een vandaag vergaloppeerd men zich nog wel eens, waarin men een deskundige tegenover een emotionele ervaringsdeskundige zet. Waar de deskundige probeert vraagtekens te zetten, bij het verhaal van de ander probeert te zetten.
Wilma S. says
Het bijbehorende artikel van Op1 met de koptekst:
Károly Illy: “Je hoeft geen OMT-lid te zijn om te zien dat we nu bij elkaar moeten komen”
Het aantal coronabesmettingen loopt op en ook de ziekenhuizen raken weer voller met coronapatiënten. Kinderarts en OMT-lid Károly Illy, longarts Wouter van Geffen en hoofdverpleegkundige Susanne Heijmenberg maken zich zorgen. Mike Verest kiest ervoor om zich niet te laten vaccineren omdat hij vertrouwt op een gezonde leefstijl.
Het valt nog enigszins mee dat Mike Verest in de rest van deze tekst niet ter sprake komt.
Renate1 says
Deze in het eerste draadje vond ik heel mooi:
https://twitter.com/KelRebel/status/1452750107334561792/photo/1
En dan krijg je een stukje verder deze wanhopig makende reactie:
Wilma S. says
Op naar de volgende ronde van ‘Het leed dat praatprogramma heet’.
Boven een toepasselijke cartoon:
Bij @Jinek_RTL hebben ze de memo over false balance niet helemaal begrepen.
https://twitter.com/Gert_van_Dijk/status/1453103146839027712
Boven weer een andere afbeelding:
Misschien dat de redacties van @op1npo en @Jinek_RTL het ZO kunnen begrijpen!
https://twitter.com/Cath77777/status/1453113654325518350
Als ik het goed begrepen heb, was dit het hete hangijzer bij Jinek gisteravond:
7 van de 10 gevaccineerden zijn vóór maatregelen voor ongevaccineerden, een enorm aantal binnen de bevolking. Raisa Blommestijn vindt dit schokkend, zij is van mening dat een deel van de bevolking uitgesloten wordt. Ernst Kuipers wijst haar echter op haar ‘sterke woorden’.
https://www.gids.tv/video/386554/jinek-gemist-verhitte-discussie-tussen-ernst-kuipers-en-raisa-blommestijn-over-vaccineren
Wilma S. says
Boven een vandaag geplaatste opinie met een voorstel om mensen alsnog over te halen tot vaccinatie tegen Covid-19 :
Interessante gedachte van @MarcelFVerweij.
https://twitter.com/Gert_van_Dijk/status/1453238289213923332
De eerste averechtse reactie is ook al binnen. Dat schiet lekker op zo.
Wilma S. says
Tim Hofman met een satirisch draadje over false balance/valse balans in praatprogramma’s:
vandaag! een debat tussen Nadia (astronaut) en Bert (heeft keertje gevliegerd maar ook een facebookpost over ruimtevaart gelezen) over de vraag: hoe komen we het snelst op Mars? aan tafel!
https://twitter.com/debroervanroos/status/1453262533343723527?s=24
Het draadje eindigt met:
‘Morgenavond zit hier Peter. Peter is in zijn hele leven nog nooit gediscrimineerd en komt uitleggen waarom mensen die gediscrimineerd worden niet zo moeten zeiken. Tot dan!’
Wilma S. says
Knappe #deepfake van Rutte door @decorrespondent waarin premier ‘voor het eerst klimaatleiderschap toont’: een toespraak waarvan makers wensen dat Rutte deze zou uitspreken. Er wordt expliciet vermeld dat het nep is en anderen verzocht dat ook te doen.
https://twitter.com/rudybouma/status/1453630809622159362
Vooral even tot op het eind kijken en luisteren.
Wilma S. says
Aanvulling via de Correspondent:
We maakten een deepfake video waarin ‘premier Mark Rutte’ verregaande klimaatmaatregelen aankondigt. In deze verantwoording vertellen we over onze motivatie voor deze vorm, en verwijzen we naar de bronnen waarop we de toespraak baseerden.
Verantwoording: Hoe onze deepfake klimaattoespraak van Mark Rutte tot stand kwam (en waar die op is gebaseerd)
Wilma S. says
De meningen over deze deepfake video zijn verdeeld. Bijvoorbeeld Enith Vlooswijk had het graag anders gezien:
Dat journalisten het als hun taak zien een premier te tonen ‘hoe het wel moet’, vind ik al erg verontrustend. Noem me ouderwets, maar ik zie liever verslaggeving van ‘hoe het is’. #Correspondent #DeepFake 1/3
https://twitter.com/enithka/status/1453673451043053570
Wilma S. says
Gisteren maakte Maarten Keulemans zich kwaad over het eerste deel van deze reconstructie van Nieuwsuur:
Ongelooflijk. Het is 1,5 jaar later, en @Nieuwsuurwarmt de aloude ‘het-kabinet-wilde-u-besmetten’ complottheorie weer op. Al tienduizend keer weersproken en met feiten ontkracht. Maar ja, de nieuwsmachine moet roken nietwaar?
https://twitter.com/mkeulemans/status/1453401992785797121
Vandaag legt Keulemans onderbouwd het hoe en waarom uit in dit 17-delige draadje:
Goed, nog even over die #groepsimmuniteit dan. Ouwe koe, wéér in de aandacht… Hoe zit het nou?Collectie (1/17)
https://twitter.com/mkeulemans/status/1453710196937723905
Renate1 says
Het blijft een ingewikkeld verhaal. En op het moment dat betrokkenen het woord ‘groepsimmuniteit’ laten vallen, ook al is het maar om te zeggen dat dit een bijkomend effect zou kunnen zijn, dan is het misschien ook niet helemaal vreemd dat mensen dit gaan onthouden en de rest van het verhaal vergeten.
En in de reacties onder de stukken van Maarten Keulemans, viel deze op:
Deze reactie levert een aantal vragen op:
1. Wat stelt meneer voor als alternatief voor die lockdowns, die in Nederland overigens veel minder ver gingen dan in diverse andere landen?
2. Hoe komt meneer er bij dat vaccinatie gevaarlijk is in verband met mutaties? Ja, hier weet ik het antwoord wel op, namelijk op basis van een aantal uitspraken van Geert Vanden Bossche, die hier besproken worden:
https://respectfulinsolence.com/2021/03/17/geert-vanden-bossche-is-to-covid-19-vaccines-as-andrew-wakefield-is-to-mmr/
https://respectfulinsolence.com/2021/08/23/geert-vanden-bossche-is-back-and-still-blaming-vaccines-for-covid-19-variants/
Die mutaties ontstaan ook zonder vaccinaties, want hoe meer mensen besmet raken, hoe groter de kans op mutaties is.
3. En hoe komt meneer er bij dat de bescherming van vaccins van zeer tijdelijke aard is? De bescherming is misschien niet perfect, maar de vaccins beschermen nog steeds tegen ernstige gevolgen. Ik denk dat meneer dat zelf niet zal geloven, maar goed.
Wilma S. says
Ik heb zo’n vermoeden dat Leon van den Toorn heel wat toorn over zich heen zal krijgen.
Longarts: ‘Als iedereen gevaccineerd zou zijn, hadden we vrijwel geen problemen gehad’
Wie liggen er momenteel met Covid-19 in de ziekenhuizen? Zijn dat nog immer te dikke patiënten op leeftijd? De Rotterdamse longarts Leon van den Toorn, deskundige bij uitstek, zegt geen ‘ja’ en geen ‘nee.’
Renate1 says
Ja, zal dan de tegenwerping wel weer zijn: “Ik bepaal zelf wel of ik me laat vaccineren en als de zorg overbelast raakt, dan komt dat door mensen die ongezond geleefd hebben en zo en bovendien, dan had men niet op de zorg moeten bezuinigen. Het is niet onze verantwoordelijkheid dat er te weinig IC-bedden zijn.”
Een paar dagen geleden hoorde ik in ‘Met het oog op morgen’ ook iemand stellen dat er uiteindelijk altijd sprake is van een tweedeling. Want als je alleen beperkingen oplegt aan ongevaccineerden, zullen zij zich achtergesteld voelen, maar als je beperkingen aan iedereen oplegt, dan hebben de gevaccineerden het gevoel dat zij getroffen worden, terwijl ze minder schuld hebben.
En morgen in De Volkskrant deze ingezonden brief:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/stop-met-aanwijzen-van-ongevaccineerden-als-zondebok~b3eee230/
Tja, maar je kunt er moeilijk omheen dat het de ongevaccineerden zijn die in het ziekenhuis en op de IC terecht komen. Dat kun je zien als het aanwijzen van een zondebok, maar in dit geval is het, zoals je ook in het stuk van de heer Van der Toorn kunt lezen, niet helemaal onjuist.
Deze is dan ook nog aardig:
Misschien omdat die jongeren wel anderen, zoals oudere docenten, kunnen besmetten?
Wilma S. says
@Renate1
Dat klopt niet helemaal. Van de mensen die in het ziekenhuis terecht komen is bijna 80 procent ongevaccineerd. Vandaar dat Van den Toorn zegt:
Renate1 says
Zeker, maar helaas is dat nu juist hetgeen wat de ongevaccineerden gebruiken, door te zeggen dat ook gevaccineerden dus op de IC kunnen belanden en dat vaccinatie dus geen zin heeft. Ik had misschien het woord ‘voornamelijk’ moeten gebruiken. Want als 20 procent van de mensen op de IC wel gevaccineerd zijn en het grootste deel van de mensen gevaccineerd is, is die 80% ongevaccineerden dus afkomstig uit een kleine groep. Bovendien zijn veel van de gevaccineerden die op de IC komen mensen bij wie de vaccinatie door omstandigheden ook minder goed heeft gewerkt.
En zoals de heer Van den Toorn ook al aangeeft, zou er geen probleem zijn als de ongevaccineerden gevaccineerd zouden zijn, omdat er dan veel minder mensen op de IC terecht zouden komen.
Wilma S. says
@Renate1
Kanttekening 2:
Een ziekenhuisopname i.v.m. Covid-19 betekent niet automatisch op de IC terecht komen. Verpleegafdelingen raken nu ook weer overbelast.
Renate1 says
Ja, dat weet ik ook wel.
Renate1 says
Koren op de molen van de anti-vaxxers die vergelijkingen maken met de holocaust?
https://nos.nl/liveblog/2403489-meer-dan-1000-patienten-in-ziekenhuizen-rabbijn-vergelijkt-coronabeleid-met-nazi-duitsland
Ik geloof dat daar toch wel een verschil in zit, maar goed. Het virus is uiteindelijk wel degelijk een gevaar voor de volksgezondheid.
Voor de hele lezing:
https://lc.nl/opinie/Volledige-Rede-fan-Frysl%C3%A2n-27124520.html
Wilma S. says
@allen
Eerst maar eens het volledige citaat uit de tekst van Tamarah Benima:
Benima gaat al de fout in door de woorden van Ab Osterhaus ernstig te verdraaien en deze verdraaiing als uitgangspunt te nemen. Dan laat de rest van de tekst vanzelf te wensen over.
Wilma S. says
In Joodse kringen wordt met afschuw gereageerd op de uitspraken van de rabbijn. Van het CIDI tot en met de Nationaal Coördinator Bestrijding Antisemitisme en het Auschwitz Comité, allemaal vinden de ze nazi-vergelijkingen die Benima maakt onterecht en buiten iedere proportie: https://www.ad.nl/binnenland/rabbijn-vergelijkt-behandeling-niet-gevaccineerden-met-jodenvervolging-onnodig-kwetsend~aafcc427/
Benima is zich blijkbaar van geen kwaad bewust en legt zelfs de kritieken van de joodse organisaties naast zich neer.
Renate1:
Willem Engel retweette gisteren al dit Kamerlid van partij Baudet:
Gideon van Meijeren
@GideonvMeijeren
Het is een glijdende schaal, waar deze dappere rabbijn terecht voor waarschuwt. Haar opa werd vermoord in vernietigingskamp Sobibór, nadat Joden werden aangemerkt als ‘gevaar voor de volksgezondheid’.
Gelukkig zien steeds meer mensen, juist ook uit Joodse hoek, wat er gaande is.
Renate1 says
Dat zat er aan te komen. Antivaxxers weten heel goed welke mensen ze het best kunnen gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten.
Renate1 says
Chris Klomp over ‘false balance’.
https://chrisklomp.nl/het-gevaar-van-de-valse-balans/
Hans1263 says
Het afschaffen van zomer- en wintertijd haalt de Europese agenda al jaren niet, lees ik in Nu.nl. Het ziet er dus niet naar uit dat – ondanks de Europese afspraak tot afschaffing – deze onzinnige traditie nu eindelijk eens via die route wordt verlaten. Nederland en andere landen zouden het ook zelfstandig kunnen regelen en als ik het wel heb, zou Ollongren het dan op de Nederlandse agenda moeten zetten. Maar nee, we gaan braaf door met de halfjaarlijkse onzin en Ollongren doet er al jaren helemaal niets aan. Een functie elders dan misschien maar voor mevrouw Ollongren?
Wilma S. says
@Hans1263
Die indruk heb ik niet, want in het betreffende artikel in Nu.nl wordt gesproken over een clausule die aangenomen werd om dit te voorkomen:
Hans1263 says
A Men kan het centraal op de Europese agenda zetten.
B Ollongren zou het eens kunnen aankaarten. Maar zij houdt zich onzichtbaar.
C In het verleden toen deze flauwekul begon, hadden we een poos in Europa verschillende tijden in diverse landen; o.a. was er een uur verschil tussen Duitsland en Nederland. En dat zonder enig probleem. Die gevreesde “lappendeken” is een verzinsel.
D Men houdt zich niet aan Europese afspraken. Afschaffen js afschaffen.
Wilma S. says
@Hans1263
Blijkens dit bericht van vandaag werd het nemen van een beslissing pas in het begin van dit jaar op de lange baan geschoven: https://nos.nl/artikel/2403697-klok-uur-achteruitgezet-tot-maart-geldt-weer-de-standaardtijd
Ollongren schreef volgens dat bericht van begin februari dat de huidige voorzitter van de EU, Portugal, niet van plan is het voorstel van de commissie op de agenda te zetten. Ook de vorige voorzitter, Duitsland, liet het onderwerp ongemoeid.
Hans1263 says
Wat een slap getut! Gewoon een ultimatum stellen: binnen twee jaar geregeld of we doen het als Nederland zelf wel. Maar ja, onze ferme minister “functie elders ” Ollongren… Zelf regelen heeft geen enkele vervelende consequentie. Evenmin als het een probleem zou zijn als je je horloge moet verzetten als je naar b.v. Turkije vliegt.
Renate1 says
@ Hans,
Als ik het stuk op Nu.nl lees, dan krijg ik de indruk dat men het zelfs in Nederland al niet eens kan worden over de vraag of we over moeten schakelen op permanente zomertijd of op permanente wintertijd, terwijl er ook nog groepen zijn die helemaal niets willen veranderen. Dus het lijkt me al niet eenvoudig om dit zelfs als Nederland alleen te doen.
Hans1263 says
@Renate
Kan zijn, maar er is centraal afgesproken om de huidige gang van zaken af te schaffen. Doe het dan ook, of draai de beslissing terug. Neem een beslissing. Dit getreuzel (of misschien is het helemaal niets doen) versterkt het vertrouwen in de overheid niet bepaald bij mij. Ik blijf er over kankeren want ik heb er (vooral in het voorjaar) last van.
Renate1 says
Maar dat plan lijkt op de lange baan te zijn geschoven, omdat men meer onderzoek naar de voor en nadelen wil.
Hans1263 says
Daar had men dan eerder over moeten nadenken. Een domme beslissing dus. En Ollongren hoor je niet. Nou ja, straks horen we haar helemaal niet meer, verwacht ik. Gefaald als minister.