Coaches voor coaches maken cursisten wijs dat ze een charismatisch begeleider nodig hebben om hun tekortkomingen als ondernemer te overwinnen. De cursusprijs gaat richting een middenklasser, en als het niet werkt, ligt dat aan jou. Voor de Emile Ratelbands en Jomanda’s van de 21e eeuw valt er goed te verdienen aan de coaching-scene.
Coaches voor coaches strooien op hun websites met termen als “je goud vinden”, schaduwkanten en schaduwwerk. Met zweverige teksten wordt de doelgroep verleid: “In je schaduwkant ligt vaak je allergrootste goud. Door hem te omarmen krijg je alles wat je nodig hebt om next-level te gaan” en “Als jij meer je podium pakt, je verhaal gaat vertellen en podia gaat vinden als spreker online, krijg je een enorme boost in je expertstatus”
In deze wereld valt geregeld de naam van de negentiende-eeuwse Zwitserse psychiater Carl Jung, die dit jargon heeft bedacht. Jung is als goeroe een passend rolmodel, gezien zijn hang naar leugens en het occulte. Hij wist in de 19e eeuw een schare volgers om zich heen te verzamelen die hem vorstelijk betaalden voor zijn coaching avant la lettre. Toen hij de dochter van een Amerikaanse miljardair tot zijn volgelingen kon rekenen, rinkelde de kassa.
Als je weinig op hebt met lifestylecoaching, zou je kunnen denken dat het om een parodie gaat:; “Ontdek jouw goud”, “Je podium- en doorbraakmogelijkheden pakken en jouw waarde claimen?”, “wil jij ook je verhaal vinden, vertellen en verkopen? Voor het internettijdperk stond dit type verkoper op jaarmarkten om welbespraakt en met veel theater hun behandelmethodes en wondermiddelen te verkopen. Het boek The power of the charlatan van Grete de Francesco beschrijft ze als een tijdloos verschijnsel, bij wie de zaken het best lopen wanneer mensen het moeilijk hebben. Zij wisten heel goed hoe je een verleidelijk verhaal moest vertellen. En wanneer hun goedgelovige publiek enkele dagen later ontdekte dat het was voorgelogen, was de karavaan al vertrokken naar het volgende dorp.
De websites, podcasts en youtubevideo´s van de goeroes van de 21e eeuw beloven exact hetzelfde aan hun goedgelovige publiek: koop mijn begeleiding en de wereld ligt aan je voeten. En de minderbedeelde coaches die bij hen een “traject” hebben gevolgd, beloven op hun websites vervolgens precies hetzelfde. De doelgroep is groot en groeit al jaren, want iedereen is in potentie een coach, en het is tenslotte geen beschermd beroep. Mensen die kinderen hebben gehad, kunnen kindercoach worden. Mensen die een bedrijf hebben gehad, kunnen ondernemerscoach worden.
Er is dan ook een omvangrijke branche ontstaan van ZZPers die zich coach noemen en die zich op internet presenteren en manifesteren als de juiste persoon om jouw leven een nieuwe draai te geven. Deze kleine zelfstandige coaches vormen een doelgroep. Ze hebben na verloop van tijd gemerkt dat hun nieuwe status ook minder positieve kanten kent. In het begin geniet je van je zelfstandigheid, maar op langere termijn trek je minder klanten dan gedacht. Dan heb je ruim de tijd om op zoek te gaan naar contact en verbinding met een netwerk gelijkgestemden. En omdat je agenda toch niet zo vol zit met afspraken, breng je veel tijd door op sociale media en sta je voortdurend in contact met hordes coaches die het veel beter (lijken te) doen dan jij. En die met goedbedoelde adviezen komen.
Want zo vangen de goeroes nieuwe klanten. Je hebt voldoende aan een eenvoudige website en een Instagram-account om een schare volgers op te bouwen. Als die je als rolmodel gaan beschouwen en alles wat je zegt en schrijft geweldig vinden, beweeg je richting de top van de coachingspiramide.
Succesvolle ‘coaches voor coaches’ bieden voor absurd hoge bedragen coachtrajecten met groepsbijeenkomsten. Inmiddels is er door de overvolle markt voor coaches een multilevel-marketingsysteem van coaches voor coaches te zijn ontstaan. Multilevelmarketing is een verkoopmethode om goederen of diensten via een netwerk aan de man te brengen. Het doel is om zoveel mogelijk deelnemers te bereiken en ze iets te verkopen. En dat is exact wat de goeroes aan de top van de coachingpiramide doen. Massa is kassa.
Ze bieden via een flitsende website voor veel geld groepsgewijze programma’s en quick fixes aan om “je next-level te bereiken” en snel rijk te worden. Aan de foto’s en video’s op de websites te oordelen lijken de geëxalteerd ogende groepsbijeenkomsten van de “cursisten” met de goeroe een belangrijk selling point. Omzet en euro’s zijn voor coach en doelgroep de enige maatstaf voor succes. Inhoudelijke kennis, expertise of ervaring zijn niet van belang. Logisch, want de doelgroep bestaat grotendeels uit zelfbenoemde professionals die zich zonder relevante opleiding of ervaring als coach presenteren. Ontevreden klanten lijken niet te bestaan en de goeroes worden door hun cursisten regelrecht de hemel in geprezen.
Een goede illustratie is de website van Veronique Prins. Ze is naar eigen zeggen en volgens testimonials een succesvolle businesscoach van coaches en therapeuten: een ‘Kick ass coach’. “Ik leer je slim, snel en simpel geld verdienen met wat je het allerliefste doet en het allerbeste kan”. Op de startpagina van Prins’ website word je overrompeld door bewegende beelden van een van haar optredens. Ze staat met een toverstafje op een podium tegenover een publiek dat met een toverstafje in de hand terugzwaait.
Bij een andere aanbieder – Suzanne Beukema – kan je voor de prijs van een kleine middenklasser “de schaduwkanten die jouw full potential in de weg staan ontdekken”. Wanneer je bij de charismatische Beukema een traject hebt gevolgd, ligt de wereld aan je voeten.
“UNAPOLOGETIC – The Experience is NIET het zoveelste businesstraject ‘out there’…. Dit is een deep dive experience voor de high-level feminine leader van een buitencategorie. En de focus? Die ligt op ’the woman behind the empire’, oftewel… op wie jij moet ZIJN (i.p.v. wat je strategisch moet DOEN) om jouw business-imperium naar ongekende hoogten te tillen.”
Dat is een even vage als manische tekst, maar die kennelijk appelleert aan een gevoel. Bovenstaand citaat beschrijft de ideale kandidaat voor het programma Unapolegetic – the Experience en vanaf 18.000 euro (of 30.000 met de VIP-upgrade) kan ook jij die meemaken. Voor dat geld kan je een jaar lang “Elke maand deep diven in een Core Feminine Shadow”. Het feit dat dit een investering wordt genoemd, is een red flag en spreekt boekdelen over de naïviteit van de doelgroep. Hoezo investering? Omdat je gelooft dat wanneer je je onderdompelt in de liturgische magie van deze bijeenkomsten, daarna je gedroomde leven kan beginnen?
De kern van de leer van Beukema is dat je leven, en dus ook je bedrijf, nog niet optimaal draait omdat je niet op het juiste pad zit. En zij beschikt over speciale gaven om jou te helpen je leven te veranderen. De klantenkring van ‘topondernemers’ als Prins en Beukema zijn gelijkgestemde, voornamelijk autochtone vrouwen die zich als ondernemer presenteren. Ze vertonen opvallende overeenkomsten met de vrouwen die Roxanne van Yperen in haar pamflet Eigen welzijn eerst als “welness rechts” bestempeld. Als zelfbenoemde ondernemers hangen ze het neoliberale maakbaarheidsgeloof aan: succes is een keuze.
Wie rijk wil worden, moet hard werken, en wie niet rijk is geworden, heeft dus niet hard genoeg gewerkt. En zo houden ze zichzelf en elkaar voor de gek en is de goeroe afgeschermd voor kritiek. Want als na de cursus de beloofde gouden bergen uitblijven, heb je niet goed geluisterd of niet genoeg je best gedaan. De lovende testimonials van tevreden cursisten die zich founder, mentor of strateeg noemen, doen de rest. De onderliggende boodschap is dat jij ook succesvol kan worden door je bij deze veelbelovende groep aan te sluiten. En zo schept het aanbod de vraag. Voor de Emile Ratelbands en Jomanda’s van de 21e eeuw valt er goed te verdienen aan de coachingscene.
De lifecoaches worden treffend neergezet door Daniel Arends in deze toegift (vanaf 5:10).
Titelafbeelding gegenereerd met hotpot.ai
Hans1263 says
Groter fantasten, charlatans en fraudeurs dan Jung (en diens goede bekende: Freud) heeft de wereld nauwelijks voortgebracht. Als in het coachingwereldje Jung veelvuldig wordt genoemd, zegt dat voldoende over deze beroepsgroep. Groter onzin dan de door warhoofd Jung uitgevonden synchroniciteit bestaat nauwelijks.
Renate1 says
Wordt goeroe en wordt rijk. Waarom moet ik toch ineens aan deze tekst denken:
https://genius.com/Die-prinzen-guru-lyrics
Leuke markt, oplichters die je leren hoe je anderen op moet lichten en als dat niet goed genoeg lukt, dan ben je niet opgelicht, maar werk je niet hard genoeg.
Als het je wel lukt om langs deze weg rijk te worden, dan ben je vermoedelijk uitgerust met een gebrekkig functionerend geweten.
Hans1263 says
Lekker cynisch misbruik maken van de naiviteit of domheid van de doelgroep. Daar komt men er toch pas veel later achter of… men komt er nooit achter. Het geld is dan weg en de schuld ligt zoals altijd bij de goedgelovigen. Ik zie nog steeds grote overeenkomsten tussen kwakzalverij, religie en complotdenkerij.
Richard Rasker says
Ik denk dat ik die lieden maar eens een cursus ‘Communiceer in Normaal Nederlands’ ga verkopen. Dat flitsende Engelstalige gebrabbel is echt niet te pruimen – maar misschien ook doen ze dit juist met opzet, net zoals internetoplichters die op deze manier automatisch de cognitief wat minder bedeelde (en dus goedgelovige) medemens bereiken, zonder nodeloos tijd te verspillen aan iets slimmere mensen die hun oplichterij vroeg of laat doorzien.
Verder is er natuurlijk niks nieuws onder de zon; dit soort virale oplichterij van medegelovigen (Multi-Level Marketing in goed Nederlands) is al stokoud – getuige ook de overbekende advertentie “Hoe word je snel rijk? Voor 10 euro (gulden, florijnen, dubloenen …) krijg je de complete handleiding thuisgestuurd!”
Renate1 says
Punt 1: Plaats een advertentie met de tekst “Hoe word je snel rijk” en vraag een bepaald bedrag. Stuur de mensen vervolgens deze tip.
Hans1263 says
“Hoe word je snel rijk”… En dat ga je dan delen met wie er maar voor wil betalen?
Dan verdun je toch je eigen ideetje? Alleen al daarom moet je niet reageren op dergelijke verlokkingen.
Eigenlijk hetzelfde als de alchemisten die goud wilden maken. Zodra dat zou kunnen, zou het geheim uiteraard uitlekken en… is goud niks meer waard.
Renate1 says
Maar de alchemist Johann Friedrich Böttger maakte uiteindelijk in plaats van goud, porselein en het porselein uit Meißen is nog steeds waardevol.
Hans1263 says
Dat klopt natuurlijk en is me bekend, maar dat deel van het verhaal had geen direct verband met “snel rijk worden” en met mijn redenering dat je moet uitkijken met lieden die je zogenaamd in hun geheim laten delen. Böttger had overigens het geluk dat in de buurt van Meissen kaolien voorkomt, een essentieel bestanddeel voor de productie van porselein. En August de Sterke wist kundige modelleurs en schilders aan zich te binden.
Over het delen van geheimen, moest ik ook denken aan een verhaal van Multatuli waarin hij op het pad waar een sprokkelend vrouwtje waarschijnlijk langs gaat komen, een muntje neerlegt. Mevrouw ziet het niet en Multatuli dirigeert haar met woorden naar die plaats. Uiteindelijk zegt mevrouw (in mijn woorden): als u dat wist, had u het zelf toch wel gepakt?
Renate1 says
@ Hans,
Daar heeft u gelijk in. Net als de mensen die pretenderen voor geld de juiste lottocijfers of zo kunnen noemen. Als ze dat zouden kunnen, zouden ze zelf rijk zijn, maar nee, ze worden rijk over de ruggen van goedgelovige klanten. De mensen die briefjes in de bus gooien voor geluk en voorspoed. Maraboe zus, of helderziende zo, of hoe al deze flauwekulverkopers zich dan ook mogen noemen. Je begrijpt niet dat er nog mensen zijn die er in trappen, maar dat moet toch wel, want anders zou men niet doorgaan met het verspreiden van die kleine briefjes.
Hans1263 says
@Renate
Om dezelfde reden bestaan er dan ook geen waarzeggers en helderzienden.
Klopklop. Wie is daar? Klant: O, ik zie het al, dit is geen helderziende.
Renate1 says
Nee, helderzienden en waarzeggers bestaan niet, al zijn er nog steeds mensen die geloven dat ze wel bestaan.
Onlangs nog een thriller besproken waarin gebruik werd gemaakt van een helderziende. Op zich zou ik daar geen probleem mee hebben, als deze helderziende ontmaskerd zou worden als een charlatan (wat iedere helderziende uiteindelijk ook is), maar het feit dat de betreffende helderziende aan het eind van het boek, aan weet te geven waar het slachtoffer is, vond ik toch wel een stevig minpunt voor het boek. Een spannend verhaal is een ding, maar een helderziende toevoegen, gaat me echt te ver. Dat vind ik dan een soort konijn uit de hoge hoed.