• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / Een ‘oplichtende vlek in de maag-darm krause’ of: hoe de Eerste Kamer haar bestaansrecht kan bewijzen

Een ‘oplichtende vlek in de maag-darm krause’ of: hoe de Eerste Kamer haar bestaansrecht kan bewijzen

21 October 2013 by Cees Renckens 54 Comments

Een ‘oplichtende vlek in de maag-darm krause’ of: hoe de Eerste Kamer haar bestaansrecht kan bewijzen 1
Cees Renckens schrijft columns voor Kloptdatwel. Van 1988 tot 2011 was hij voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Foto: Vivian Oei.

De Eerste Kamer heeft tegenwoordig de neiging om steeds politieker te worden en als het ware het werk van de Tweede Kamer nog eens over te doen. De huidige politieke constellatie werkt dit fenomeen in de hand, maar als dit een gewoonte gaat worden, dan kan de Eerste Kamer worden afgeschaft. Traditioneel was het ‘slechts’ de taak van de Eerste Kamer om wetsontwerpen, die in de Tweede Kamer waren aangenomen, te toetsen op kwaliteit, verenigbaarheid met de Grondwet en uitvoerbaarheid.

Het is te hopen dat de Eerste Kamer haar werk goed zal doen als zij dit najaar de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) gaat behandelen. Het onderwerp valt volledig binnen haar traditionele takenpakket en heeft geen politieke dimensie. Deze wet werd er op de laatste nacht (van 7 op 8 juni 2013) voor het zomerreces in de Tweede Kamer doorheen gejast, waarbij alleen de SP in de gaten had dat er iets grondig mis mee was. In dit wetsontwerp wordt er, voor het eerst sinds Thorbecke in 1865 de wet op de uitoefening der geneeskunde invoerde, in een wet een passage gewijd aan alternatieve genezers, een categorie die ooit als onbevoegde uitoefenaren der geneeskunde konden worden bestraft en sinds de invoering van de Wet BIG (1993) weliswaar hun strafbaarheid kwijt raakten, maar verder nooit op enige vorm van erkenning of regulering konden rekenen. Dat was uitstekend, dat moet zo blijven, maar gaat nu wellicht veranderen.

Wat behelst de wet op dit punt? Alle beoefenaren van zorg, zowel regulier als alternatief, zullen worden vermeld op een website van de overheid (de iriscopisten hebben hun mailtje al klaar liggen). Daarnaast zullen ontevreden zorggebruikers zich niet meer moeten wenden tot de IGZ – dat haalde meestal trouwens bijzonder weinig uit, zeker in geval van niet BIG-geregistreerden – maar tot geschilleninstanties, die per discipline zullen worden bevolkt door ‘cliëntenorganisaties’. Deze geven een bindend advies. Deze geschilleninstanties zullen door de minister worden goedgekeurd.

De onbegrensde hoeveelheid genezers – er is geen vak als geneeskunde dat zoveel charlatans aantrekt – die op de VWS-website willen komen, is het eerste probleem. Wat te doen met handopleggers, medisch astrologen, tarotkaartleggers, exorcisten etc.? Waar legt de minister de grens? En vervolgens: wie beoordeelt de deskundigheid van de geschilleninstantie – ik noem maar een voorbeeld – chiropraxie? Er zijn alleen al drie onderling verdeelde chiropractorenverenigingen (NCA, DCF en CCA), terwijl de homeopaten en acupuncturisten nog sterker verdeeld zijn. Hoeveel geschilleninstanties moeten er komen, waar er ten minste 400 verschillende alternatieve geneeswijzen bestaan? En als wordt besloten meerdere disciplines bij één geschilleninstantie onder te brengen, dan krijgen wij de situatie zoals die nu al bestaat bij het TBNG (Tuchtrecht Beoefenaren Natuurlijke Gezondheidszorg), die eigener beweging een soort tuchtrecht in het leven riep voor een aantal alternatieve ‘beroepsverenigingen’. In de zaak tegen een iriscopist (pdf), die complicaties ten gevolge van de ziekte van Crohn lange tijd ‘gemist’ had, vroeg toen mevrouw Beck, alternatief therapeut en lid van het ‘Hof’, aan de ingeroepen deskundige mevrouw Heyligers (eerder voorzitter van het Gilde van Iriscopisten) of de ziekte van Crohn waarneembaar is in de iris. Heyligers beantwoordde die vraag bevestigend: ‘dat is te zien in de onderste sector van de maag- darm krause als een oplichtende vlek’. Dat had die stomme iriscopist dus moeten zien!

De wet (Wkggz) is onuitvoerbaar: wie bepaalt welke gek niet meer mag figureren op de VWS-website alternatieve genezers? En hij is zeer slecht: wie zit er te wachten op straks officieel erkende aanfluitingen van klachtbehandeling als hierboven beschreven voorbeeld uit de rechtspraak van het TBNG? Kent u dus een senator, die binnenkort over deze wet mag stemmen, benader hem of haar s.v.p. en leg uit waarom dit zo echt niet kan.

Steun Kloptdatwel

Een ‘oplichtende vlek in de maag-darm krause’ of: hoe de Eerste Kamer haar bestaansrecht kan bewijzen 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
XKCD stuurt open brief naar alle schaduwregeringen
Next Entry »
Gelezen: Philosophy of Pseudoscience

Filed Under: Algemeen, Alternatieve schade, Columns, Gezondheid Tagged With: alternatieve genezers, Eerste Kamer, iriscopie, wkkgz

Reader Interactions

Comments

  1. FrankVerweren says

    21 October 2013 at 11:49

    waarbij alleen de SP in de gaten had dat er iets grondig mis mee was

    Wetten komen van de regering of van de 2e kamer.
    Wie heeft dan dit voorstel gemaakt?
    Is dit het stiekeme werk van minister Schippers of zijn er ambtenaren op slinkse wijze bezig hun alternatieve geneeswijzen er doorheen te drukken?

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      21 October 2013 at 13:57

      Het is natuurlijk wel een redelijk uitgebreid wetsvoorstel, waarin dit punt van zorg, maar een onderdeeltje van is. Ik heb nog proberen te vinden in de kamerstukken of hierover specifiek nog gedebatteerd is (via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32402 ) maar heel veel vond ik niet. Renske Leijten van de SP heeft wel een amendement ingediend om de alternatieve zorgverleners er helemaal uit te schrappen, maar daar stemde dus alleen de SP voor.

      In de handelingen (18/6) vond ik er verder niet zoveel over, alleen de VVD (Van Veen) was duidelijk voor:

      Ik heb al gezegd dat de VVD er groot voorstander van is dat de Wkkgz ook van toepassing wordt op niet-BIG-geregistreerden en alternatieve genezers. Dit geldt met name voor gevallen waarin alternatieve genezers patiënten weghouden uit de reguliere zorg of onveilige zorg wordt aangeboden. Biedt deze wet voldoende handvatten om deze zorgverleners te identificeren? Wordt hiervoor een aparte geschillencommissie aangesteld?

      De minister antwoordde (21/6) schriftelijk antwoord o.a. daarop:

      Biedt deze wet voldoende handvatten om deze zorgverleners te identificeren? Wordt hiervoor een aparte geschillencommissie aangesteld?

      Ook alternatieve genezers moeten zich op grond van de bepaling over «andere zorg» houden aan alle bepalingen uit de Wkkgz. Deze hulpverleners kunnen zich aansluiten bij een bestaande geschilleninstantie of er zelf een oprichten samen met cliëntenorganisaties.

      Waar ligt hier de balans tussen eigen verantwoordelijkheid en de rol van een geschillencommissie?

      Uiteraard is het de eigen verantwoordelijkheid van cliënten om al dan niet te kiezen voor een alternatieve geneeswijze. Ik vind het echter niet meer dan normaal dat ook aanbieders van alternatieve geneeswijzen zich moeten houden aan alle eisen uit de Wkkgz. Daarom is dat nu ook geregeld.

      en

      In hoeverre is, als het gaat om de positie van de cliënt en de patiënt, de borging van de kwaliteit door de zorgaanbieders voldoende wettelijk verankerd in de Wkkgz?

      Deze wet bevordert dat zorgaanbieders de zorg meer in overleg met de cliënten gaan leveren.

      Zorgaanbieders zijn verplicht goede zorg te leveren. De zorgaanbieder moet daarbij zorgen voor systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van de zorg. Deze wet creëert ten opzichte van de Kwaliteitswet extra waarborgen voor goede zorg zoals

      •werken volgens professionele standaarden

      •de eindverantwoordelijkheid van het bestuur voor kwaliteit en veiligheid van zorg

      •een wettelijke basis om veilig intern incidenten te melden

      •de meldplicht voor geweld in de zorgrelatie en ontslag van zorgverleners wegens disfunctioneren

      •toezicht IGZ op deze extra waarborgen

      •toezicht IGZ op excessen bij aanbieders van alternatieve geneeswijzen.

      Log in to Reply
      • FrankVerweren says

        21 October 2013 at 15:44

        Dank voor het uitgebreide antwoord.
        Het is dus toch Minister Schippers die willens en wetens een officiële status verleent aan kwakzalvers (kandidaat Meester Kackadorisprijs?).

        Blijkbaar is alleen de SP sceptisch en vindt de rest van de politieke partijen het geen enkel probleem of ze zien het (onterecht) als het middel om “Silvia Millecams” te voorkomen.

        Straks krijgen we dan de ellende dat bepaalde instanties of personen verplicht zijn om mee te werken aan deze wet terwijl de kwakzalverij tegen hun geweten is.
        Hopelijk resulteert dat in vele gewetensbezwaarden.

        Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        21 October 2013 at 19:23

        Net zo iets als de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Lees die wet maar eens. Volgens mij houden alternatieven zich daar ook al niet aan. Er zijn ook geen sancties. Er is wsch. ook nog nooit een niet-BIG-geregistreerde veroordeeld op grond van overtreding van de WGBO.

        Log in to Reply
  2. Hans1263 says

    21 October 2013 at 14:49

    Professionele standaarden… (in de reactie van Pepijn van Erp).
    Welke standaarden mogen dat dan wel zijn bij de zweefkezerij van de kwakzalvers?
    Wie stelt die “standaarden” vast?
    Juist, de kwakzalvers zelf.
    De slager dus die zijn eigen vlees keurt.

    Wat een ondoordachte en perfide soort liberale en onwerkzame “wetgeving”!
    Al zou het alleen al zijn omdat hieraan kwakzalvers een schijn van betrouwbaarheid en effectiviteit kunnen ontlenen.
    Als de wetgeving al wordt aangenomen, wat niet te hopen valt, komt er van handhaving niets terecht. Een wet die alleen maar voor de Bühne iets zogenaamd regelt.

    Log in to Reply
  3. Ragnar764 says

    21 October 2013 at 21:54

    Na dit alles kom je toch weer terug op het oorspronkelijke punt dat het allemaal met financiële belangen te maken heeft, een andere verklaring is niet voorhanden voor dit slappe gedoogbeleid.

    Je daartegen verzetten is vechten tegen windmolens.

    Log in to Reply
  4. Hans1263 says

    22 October 2013 at 14:16

    Vechten tegen kwakzalverij zoals de VtdK doet, heeft regelmatig wel degelijk effect.

    Log in to Reply
    • Alfonse says

      22 October 2013 at 17:04

      Welk effect is dat dan?
      Van de heer Frankeren ontving ik een link naar tigweb waarop op wetenschappelijk onderbouwde wijze exact het tegendeel wordt beweerd.
      Maar u heeft gelijk, een contraproductief effect is ook een effect.

      Log in to Reply
      • FrankVerweren says

        22 October 2013 at 17:44

        Niet liegen meneer Alfonse.
        De link gaat over toenemende kwakzalverij, niet over de effectiviteit van VtdK.

        Log in to Reply
        • Alfonse says

          23 October 2013 at 12:07

          En het toenemen van kwakzalverij zegt niets over de effectiviteit van een vereniging die zich daar juist tegen keert?
          Welterusten, meneer Weten.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 12:43

          Zonder de VtdK was de toename nog veel groter geweest.

          Goedemorgen!

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 14:45

          U kunt die stelling ongetwijfeld onderbouwen?

          Have a nice day.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 15:21

          Het staat vast dat de VtdK mensen helpt om kwakzalverij te herkennen. Zo kun je daar leren dat het chique klinkende chiropraxie in feite onzin is. En ik heb dat daar geleerd en van chiropraxie afgezien, dus dat is het bewijs dat het 1 keer gewerkt heeft.

          Je kunt met goed fatsoen aannemen dat ik (helaas;-) niet uniek ben en dat er dus minstens tientallen mensen geholpen zijn kwakzalverbehandelingen te vermijden. Daarmee is aannemelijk gemaakt en onderbouwd dat de VtdK een nog grotere toename heeft weten tegen te houden. Hoe klein die ook zou kunnen zijn.

          De toename van kwakzalverij uit het onderzoek leert ons dus niets over de effectiviteit van de VtdK, er is immers niet onderzocht hoeveel kwakzalverij door de VtdK is tegengehouden, dat kan even zo goed in de miljoenen mensen lopen, het onderzoek spreekt zich daarover niet uit.

          Dat de VtdK hoogstwaarschijnlijk niet tevreden zal zijn over de groei van kwakzalverij is weer een ander verhaal.

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 15:52

          Ik respecteer de moeite die u genomen heeft om een antwoord te formuleren, maar u baseert uw stelling dus a. op een anekdote en b. op een aanname.
          Als ik mijn mening over b.v. homeopathie bij u zo zou verdedigen, zou u mij levend villen en volledig afbranden.
          En terecht.
          Ik geef er de voorkeur aan het zwijgen toe te doen.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 16:06

          Dat de VtdK bij mij effect heeft gehad is inderdaad geen bewijs en voor u een anekdote. Andersom kan iemand moeilijk volhouden dat de VtdK nooit ooit iemand heeft geholpen bij het vermijden van kwakzalverij. Een onderzoek zou dat zeker staven en misschien heeft de VtdK dat wel. Bezoekersaantallen van de site gaan ook niet over sudokuspelers.

          Aldus terugkerend, de link gaat over toenemende kwakzalverij, niet over de effectiviteit van VtdK. Wilt u alsnog een poging wilt doen het tegendeel aannemelijk te maken?

          Of wilt u bewijzen/aannemelijk maken dat de VtdK nooit iemand heeft geholpen de kwakzalverij te vermijden?

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 16:36

          Ik wil helemaal niets bewijzen of aannemelijk maken.
          U heeft mij gewezen op een onderzoek dat aantoont dat de kwakzalverij in Nederland toeneemt.
          Ik stel vast dat er in Nederland een vereniging is die kwakzalverij bestrijdt.
          En nu vraag ik mij af hoe effectief die vereniging dan wel niet is?
          Dit alles naar aanleiding van een opmerking van de heer Hans, die meent dat de VdtK effectief is en de kwakzalverij op z’n retour.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 17:43

          Ik wil helemaal niets bewijzen of aannemelijk maken.

          Hans zei:

          Vechten tegen kwakzalverij zoals de VtdK doet, heeft regelmatig wel degelijk effect.

          U beweerde vervolgens:

          Van de heer Frankeren ontving ik een link naar tigweb waarop op wetenschappelijk onderbouwde wijze exact het tegendeel wordt beweerd.

          U beweert hier dat het onderzoek zegt dat “het werk van de VtdK geen effect heeft”.
          Kunnen we het er dan over eens zijn dat dat een onjuiste bewering was?

        • Alfonse says

          24 October 2013 at 14:53

          Ja, als u deze stelling intrekt: “het rapport geeft aan dat de kwakzalverij groeit.”

          In het rapport komt n.b. het woord kwakzalverij niet eens voor.

      • FrankVerweren says

        22 October 2013 at 18:51

        Nog even inhoudelijk:

        – het rapport geeft aan dat kwakzalverij groeit en daar bent u het blijkbaar mee eens.

        – Marcel Hulspas zegt dat kwakzalverij afneemt en niks meer voorstelt en daar bent u het naar eigen zeggen mee eens.

        Log in to Reply
        • Alfonse says

          23 October 2013 at 12:17

          Self-serving bias noemt men dit in goed Nederlands.
          U bent me er eentje hoor!

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 12:53

          Oh, bij mij heet dat ontmaskering.

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 14:43

          Die vertaling is onjuist.
          Geeft niet hoor, we maken allemaal wel eens een fout.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 15:05

          Ik vertaal niet, ik corrigeer.

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 15:57

          Beetje paternalistisch, hè?
          Niets mis mee hoor als je zo sterk in je schoenen staat.

        • FrankVerweren says

          23 October 2013 at 16:13

          Zullen we even terug naar de inhoud?
          Het rapport van Paul van Dijk
          http://www.tigweb.nl/TIG21-22_01_van_Dijk_-_Alternatieve_Geneeswijzen.pdf
          geeft aan dat kwakzalverij groeit en u zegt het daar mee eens te zijn.

          Hoe kunt u dan toch Marcel Hulspas steunen die zegt dat kwakzalverij afneemt maar daarvoor weigert cijfers te leveren of het zelfs maar aannemelijk te maken?

        • Alfonse says

          24 October 2013 at 15:05

          Simpel.
          Van Dijk heeft het over alternatieve geneeswijzen.
          Hulspas over kwakzalverij.

      • Hans1263 says

        23 October 2013 at 12:15

        Ik zou zeggen: stelt u zich eens op de hoogte en leest u eens het tijdschrift van de VtdK en kijkt u eens op hun site. Toenemende kwakzalverij? Het tegendeel is waar. Kunt u ook daar lezen.

        Log in to Reply
        • Alfonse says

          23 October 2013 at 12:31

          Nu breekt mijn klomp.
          Neemt de kwakzalverij nu toe of af?
          De VdtK zegt af.
          Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat het toeneemt.
          Ook de heer Weten is die mening toegedaan.
          Ik stel dan ook voor dat u met hem in discussie treedt want ik weet het niet meer en ben ten einde raad.

        • Hans1263 says

          23 October 2013 at 13:55

          Ik ga niet in discussie want ik weet het objectieve antwoord al.
          U zou ook zelf eens op onderzoek uit kunnen gaan in plaats van bevooroordeeld op linkjes te klikken.

        • Alfonse says

          23 October 2013 at 14:41

          Nu maakt u mij nieuwsgierig.
          Wat is het objectieve antwoord?
          Kunt u dat ook onderbouwen?
          En wat is er mis met het onderzoek van Paul van Dijk?

          Ik weet het niet meer dus ik hoop dat u mij kunt helpen.

        • Alfonse says

          24 October 2013 at 14:59

          Meneer Hans, u kent de heer van Dalen?
          Ik mag toch aannemen dat u uw uitspraken stevig onderbouwt en niet zomaar wat roeptoetert als de eerste de beste homeopaat?
          Of gelden die spelregels niet voor u?

        • Hans1263 says

          24 October 2013 at 21:28

          Ik heb u toch al geantwoord dat u zich zelf eens op de hoogte zou kunnen stellen? Waarom zou ik dat voor u moeten doen? U hebt er een handje van zaken anders te interpreteren dan ze zijn opgeschreven.

        • FrankVerweren says

          24 October 2013 at 22:21

          .. dat u uw uitspraken stevig onderbouwt ..

          Helaas alweer iemand die van iedereen op hoge toon onderbouwing eist maar zelf zich verschuilt achter een spelletje semantiek.

          Dus maar weer een e-mailregel aanmaken IF Alfons THEN prullebak.

        • Ragnar764 says

          25 October 2013 at 14:11

          “Ik stel dan ook voor dat u met hem in discussie treedt want ik weet het niet meer en ben ten einde raad.”

          Dat kan ik volledig beamen als ervaringsdeskundige.

          Hoe breng je nu het e.e.a. objectief en controleerbaar in kaart.

          In plaats van je onder te blijven dompelen in wishful thinking.

  5. Ragnar764 says

    22 October 2013 at 15:27

    Mondjesmaat.

    Log in to Reply
  6. Ragnar764 says

    22 October 2013 at 23:48

    Zolang er geneeskunde bestaat, zal er ook kwakzalverij blijven bestaan, de VTK bestaat nu al 125 jaar, op naar het volgende jubileum?, de kwakzalverij is nu eenmaal niet uit te roeien, misschien wel enigszins wat aan banden te leggen.
    Maar laten we onszelf nu niet voor de gek gaan houden.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      23 October 2013 at 11:28

      Het feit dat kwakzalverij zich niet zo gemakkelijk uit laat roeien, wil natuurlijk niet zeggen dat er niet tegen kwakzalverij gestreden moet worden.
      De misdaad wordt ook nog steeds bestreden, ondanks het feit dat het waarschijnlijk pas uitgeroeid is, als er geen mensen meer zijn.

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        23 October 2013 at 12:22

        Iemand zal het toch moeten doen anders is het hek van de dam en kun je wat dat betreft evengoed in achterlijk Verweggistan gaan wonen. Meewarige opmerkingen voegen echter bitter weinig effectiviteit toe aan kwakzalverijbestrijding. Praatjes vullen geen gaatjes.

        Log in to Reply
      • Ragnar764 says

        23 October 2013 at 23:42

        Nee, als de mens (de gevaarlijkste diersoort op deze planeet) verdwenen is,
        is het probleem van de misdaad inderdaad opgelost.

        Dieren zijn onwetend, dus onschuldig.

        Log in to Reply
  7. Ragnar764 says

    23 October 2013 at 18:08

    Daadkracht van de VTK over een vrije lange periode zelfs, ook helemaal niet en evenmin de kop in het zand steken en de realiteit niet onder ogen willen zien, dat heeft de praktijk wel uitgewezen, dat kwakzalverij volgens een onafhankelijk onderzoek toeneemt, verwondert mij nu echt helemaal niets.

    Ook niet dat hoger opgeleide jongeren zich vaak in dit circuit begeven.

    Maar helaas heb je in het alto circuit eigenlijk maar twee opties, of de patiënt loopt ontevreden weg of hij gaat dood.

    Log in to Reply
  8. Ragnar764 says

    25 October 2013 at 14:13

    “Helaas alweer iemand die van iedereen op hoge toon onderbouwing eist maar zelf zich verschuilt achter een spelletje semantiek”.

    Gelukkig hebben we hier een FrankWeten op dit blog, die deze strategie haarfijn onderkent en er fier tegen ten strijde trekt.

    Maar Alfonse stelt nu juist wel de correcte vragen, maar vangt bot, zoals ik hier lees, inderdaad wat is er mis met het onderzoek van Paul van Dijk.

    Log in to Reply
    • FrankVerweren says

      25 October 2013 at 15:55

      Ahum…

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        25 October 2013 at 16:59

        Het is toch een fluitje van een cent, éven op de site van de VtdK rond te kijken en even te zoeken naar Paul van Dijk. Dan is al heel gauw te constateren dat er erg veel mis is met Van Dijk. In 2004 bijvoorbeeld…
        Maar dat is kennelijk al teveel moeite voor sommigen.

        Log in to Reply
        • FrankVerweren says

          25 October 2013 at 19:05

          Zit er soms een virus op deze site die reageerders laat zeggen “ga daar maar eens zoeken”?
          Is het teveel gevraagd om mensen uren zoektijd te besparen door een link te verschaffen?

          Even aangenomen dat de Paul van Dijk van VtdK dezelfde is als die van het artikel op Tigweb.nl, dan betekent dat nog niet dat het artikel onjuist is.

          In het artikel wordt een reeks van studies aangehaald om de trends in alternatieve geneeswijzen aan te geven. Die zijn allemaal controleerbaar als je toegang tot de onderzoeken hebt. En nergens kan ik een repliek van dat artikel vinden, niet bij de VtdK, zelfs niet van Renckens.

          Verder kan eenieder zelf op zijn klompen aanvoelen dat er regelmatig nieuwe alternatieve geneeswijzen bijkomen gezien de berichten in de media.

          Dus moeten we aannemen dat Paul van Dijk gelijk heeft en kunnen we de cijfers uit dat artikel niet afdoen als fantasie enkel en alleen omdat hij voorstander is van altotherapie.
          En is de bewering van Hulspas dat kwakzalverij op sterven na dood is, weerlegd.

        • Hans1263 says

          26 October 2013 at 08:17

          Úren zoektijd?
          U overdrijft schromelijk.
          U wilt kennelijk helemaal niet zoeken.
          Dan zijn we gauw klaar.

        • FrankVerweren says

          26 October 2013 at 11:04

          Overdrijven is nodig om sommige mensen iets duidelijk te maken.

          Ik heb gezocht zoals de nauwkeurige lezer van mijn reactie kan constateren en ben alleen al een kwartier bezig geweest om duidelijk te krijgen welke Paul van Dijk we hier bedoelen. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

          Daarna heb ik in een kwartier geconstateerd dat er op VtdK slechts een handvol artikelen staan die allen voor 99% over zijn boek gaan en de Kackadorisprijs. Meer niet.

          Na een kwartier tevergeefs zoeken op de rest van internet naar een weerlegging van het artikel van Paul van Dijk over de omvang van alternatieve geneeskunde ben ik tot de conclusie gekomen dat hij gelijk heeft.

          En totdat u 3 minuten van uw tijd wilt spenderen om ons hier van links met het tegendeel te voorzien, blijft Paul van Dijk gelijk hebben.

        • Hans1263 says

          27 October 2013 at 11:35

          A: Paul van Dijk is m.i. een onbetrouwbare bron, gezien de Kackadorisprijs etc.
          B: Zou 1 obscure bron moeten bewijzen dat de alternatieve geneeswijzen bloeien?
          C: Paul van Dijk heeft gelijk omdat ik niet meer dan 3 minuten zou willen spenderen aan links die het tegendeel bewijzen? Wat een onzin.
          D: U kunt zich het antwoord besparen omdat ik ophoud met deze discussie. We zullen in de toekomst wel zien hoe het verder gaat met de kwakzalverij. Ik blijf die flauwekul bestrijden.

        • FrankVerweren says

          27 October 2013 at 13:03

          B: Zou 1 obscure bron moeten bewijzen dat de
          alternatieve geneeswijzen bloeien?

          Wantrouwen is beslist op zijn plaats. Maar de bronnen van P. van Dijk’s artikel, zijn verre van verdacht: CBS, Consumentenbond, et cetera.

          D: U kunt zich het antwoord besparen … Ik blijf die flauwekul bestrijden.

          Ik blijf die flauwekul ook bestrijden. Maar wel met onderzoek, argumenten en bewijzen. Ik ga me niet als lui voordoen om mijn ongelijk te maskeren.

        • Hans1263 says

          27 October 2013 at 16:11

          Nog 1 antwoord dan, vooral over de Consumentenbond. Dat zou een onverdachte bron zijn? Ik vind die organisatie vaak een wel erg slap standpunt hebben. Zij gaan er steeds vanuit dat als er gebruik wordt gemaakt van “alternatieve geneeswijzen”, dit dan op basis zou moeten zijn van bepaalde kwaliteitscriteria. Als er echter geen koren tussen het kaf zit, welke criteria zouden dat dan echter moeten zijn?
          De consumentenbond neem ik v.w.b. dit onderwerp al jaren nauwelijks serieus.
          Vooralsnog blijf ik Paul van Dijk en zijn publicaties maar als obscuur beschouwen. Dat is niet uit luiheid maar meer uit een gebrek aan tijd en op basis van mijn ideeën over zijn eerder werk. Ik kies liever andere bronnen. Privé en Telegraaf zijn om dezelfde reden evenmin betrouwbare bronnen voor me.

        • FrankVerweren says

          27 October 2013 at 16:33

          U vindt 1 van de circa 15 bronnen uit het artikel op dubieuze gronden niet betrouwbaar. En daarmee is het hele artikel invalide? Das niet echt wetenschappelijk.

          Gebrek aan tijd? U blijft maar antwoorden. Had het maar besteed aan googelen.

  9. Ragnar764 says

    25 October 2013 at 23:21

    Jammer dat Klazien uut Zalk niet meer onder ons is.
    Dat waren pas de echte alto’s. Die kom je tegenwoordig niet meer tegen.

    Log in to Reply
  10. Laurens says

    2 June 2014 at 17:27

    Behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer gaat nog wel even duren. Omdat er zeer veel aan het wetsvoorstel is gewijzigd sinds de indiening (zie de samenvatting op http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32402_wet_kwaliteit_klachten_en ) heeft de Eerste Kamercommissie voor VWS eerst om een nieuwe toelichting op de wetsartikelen in het voorstel zoals het nu luidt gevraagd. Pas op 18 februari van dit jaar is het zogenaamde voorlopig verslag met vragen aan de regering vastgesteld (http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20140218/voorlopig_verslag/document3/f=/vjhdrncc4szl.pdf ). Het betreft 23 pagina’s aan vragen, met vanaf p. 19 een paragraaf met vragen van de CDA-fractie en de SP-fractie over alternatieve zorgaanbieders. Met name de laatste fractie is (bij monde van mw. Slagter-Roukema, een huisarts) erg kritisch. In navolging van Renckens concludeert zij dat de wet op dit punt onuitvoerbaar is.

    De minister heeft in maart een uitstelbericht gestuurd (http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20140311/brief_inzake_uitstel_beantwoording/document3/f=/vjhyrnx6ixzx.pdf ), omdat de vragen niet binnen de gestelde termijn – vóór 19 maart – beantwoord konden worden. De minister schreef naar verzending van de antwoorden rond 1 mei te streven, maar inmiddels zijn we alweer een maand verder en liggen er nog steeds geen antwoorden. Over nog weer een maand begint het zomerreces van de Eerste Kamer. De Wkkgz heeft kennelijk voor de regering niet heel veel haast.

    Log in to Reply
  11. FVerweven says

    14 December 2015 at 10:34

    Het is zover, in januari treedt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in werking.

    Belangrijkste punten uit de wetswijziging (bron: ministerie VWS)

    – De patiënt heeft recht op informatie over onder meer de prestaties van zorgaanbieders, zodat hij een goede keuze kan maken ( bijvoorbeeld over hoe vaak een arts een bepaalde operatie heeft gedaan)
    – Medische missers en fouten moeten verplicht aan de patiënt of cliënt gemeld worden en opgenomen in het medisch dossiers
    – Zorgaanbieders worden verplicht de referenties te checken van nieuwe zorgverleners die bij hen in dienst komen
    – Zorgverleners krijgen een veilige omgeving om incidenten te melden en te evalueren
    – Ontslag wegens ernstig disfunctioneren van een zorgverlener moet worden gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg
    – Klachten worden transparant en informeel afgehandeld met behulp van een klachtenfunctionaris
    – Zorgaanbieders moeten binnen 6 weken een beslissing nemen over een klacht
    – Er komt een onafhankelijke geschilleninstantie die bindende uitspraken doet en schadevergoeding kan toekennen

    Pas het maar eens toe op alternatieve genezers…

    http://nos.nl/artikel/2075057-alternatieve-genezers-onder-toezicht-van-de-inspectie.html

    Log in to Reply

Trackbacks

  1. Fillers en het gat in de Wet BIG says:
    18 June 2014 at 06:02

    […] handelingen die niet met een gezondheidskundig doel verricht worden, blijft hiermee bestaan. De Wkkgz stelt immers eisen aan zorgaanbieders, maar gaat niet over specifieke handelingen. Ik wil dat er […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

1799
20 May 2025 - Mark Crislip

“Give me your E. coli, your polio, your huddled Tuberculosis yearning to kill free.” Statue of Liberty, 2025 Originally I was not going to write a post this month. As this goes live, I am in Adelaide on a trip down under. When I was young, aka in my 50s, I would try and write a blog entry while traveling. It is […] The post 1799 first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Attacking vaccines through the misunderstanding of medical ethics
19 May 2025 - David Gorski

Since becoming HHS Secretary, RFK Jr. has been deceptively weaponizing principles of evidence-based medicine against vaccines. Will weaponizing research ethics be next? It might if the ideas of one of his advisors, James Lyons-Weiler, are any indication. The post Attacking vaccines through the misunderstanding of medical ethics first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Senator Hassan Sets Secretary Kennedy Straight
18 May 2025 - Kathleen Seidel

HHS Secretary Robert F. Kennedy's reckless insistence on undermining confidence in vaccines and reckless elevation of the wholly unqualified David Geier to a potentially influential role at HHS The post Senator Hassan Sets Secretary Kennedy Straight first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Wouter Jansen on De linke weekendbijlage (20-2025)Kort over het stuk in Wynia's Weekblad over Zembla en Glyfosaat. Ik begrijp de statistische toetsen en het verschil tussen
  • Pepijn van Erp on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Volgens mij valt Richard vooral de stelligheid aan waarmee uitspraken gedaan worden, maar dat betekent niet dat hij het omgekeerde
  • Wouter Jansen on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Persoonlijk vind ik het een beetje een slap stuk hierboven. Wat de schrijver lijkt te doen is identiek aan wat
  • Renate1 on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Tja, bij de uitspraak van de heer Bregman dat de meeste mensen deugen, wil ik daar graag de woorden 'in
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (19-2025)@Richard Rasker Ik denk dat het antwoord "hersenloos" is. We moeten hier het hoofd maar koel houden, het gek geworden

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in