• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Wetenschap / Op wind alléén, vóór de wind, sneller dan de wind!

Op wind alléén, vóór de wind, sneller dan de wind!

25 May 2012 by Pepijn van Erp 17 Comments

Voor mensen die wel eens gezeild hebben, zal de vraag bekend voorkomen: “Kun je sneller gaan dan de wind?” Met een beetje zeilkennis weet je dat dat kan, als je tenminste onder een hoek met de wind zeilt. Maar direct voor de wind? Dan ga je toch maximaal zo snel als de wind zelf? Op dat moment oefent de wind geen druk meer uit op je zeilen en kun je niet sneller. Met een zeilboot lijkt het dus wel duidelijk, het kan niet.
Hoe zit het met andere voertuigen? Rick Cavallaro bedacht een voertuig op wielen waarmee het misschien wel zou kunnen. Toen hij zijn idee op Internet plaatste, onstonden er enorme discussies op allerlei fora. Veel sceptici, waaronder gerenomeerde wetenschappers, achtten het volstrekt onmogelijk. Het heeft ook iets weg van een perpetuum mobile. Nu kun je lang schetsjes maken met vectoren en rekenvoorbeelden geven, maar niet iedereen laat zich er makkelijk door overtuigen. Het gaat ook zó tegen je intuïtie in. Cavallaro besloot samen met John Borton om dan maar zo’n wagen te bouwen. En waarempel, het werkt!

In deze video kun je aan de richting van de rode vaantjes zien dat het voertuig inderdaad sneller gaat dan de wind. Maar zelfs na het zien van dit soort filmpjes zijn er nog steeds mensen die denken dat het nep is. Sommigen denken bijvoorbeeld dat het karretje maar even sneller dan de wind kan gaan, net zo lang als de energie die in de draaiende propeller zit, het toelaat. Die zou dan werken als een vliegwiel en tijdens de aanloop naar het punt waarop precies even snel gereden wordt als de wind, energie opslaan om het daarna vrij te geven. Maar je kunt zien aan het filmpje dat dat echt niet klopt.

Mythbusters
Voordat Cavallaro het voertuig uit bovenstaand filmpje bouwde, probeerde hij in 2008 het programma Mythbusters zo ver te krijgen om de ‘mythe’ van ‘Directly Downwind Faster Than The Wind‘ (kortweg DDWFTTW) te onderzoeken. Daarvoor maakten ze de volgende video. In het filmpje wordt ook gesproken over de kritiek die ze in eerste instantie over zich heen kregen. Maar de modelletjes lijken overtuigend te werken. Er was iemand ze ook al voor geweest met een werkend model, John Goodman. Maar zijn poging was weggezet als een hoax, onterecht. Ook in het filmpje een foto van een model (van Andrew Bauer) dat al in 1969 gebouwd is en waarschijnlijk als eerste heeft laten zien dat DDWFFTW in de praktijk mogelijk is (en dat op basis van een artikel van een student aan MIT uit de jaren ’40).

Het is niet zo eenvoudig om uit te leggen waarom het kan en waarom er hier geen natuurwetten overtreden worden. Het overtuigendste verhaal vind ik nog de redenering die Cavallaro zelf bedacht en die tot zijn eerste voorstel op Internet leidde. Om zijn idee te volgen, moet je eerst weten dat het mogelijk is om sneller dan de wind te gaan en dat het bovendien mogelijk is dat je snelheid in de richting van de wind ook hoger is dan de windsnelheid.

Op wind alléén, vóór de wind, sneller dan de wind! 1
Hoe een zeilboot voor de wind (maar niet direct voor de wind) sneller kan gaan dan de echte wind

Dit is iets wat niet zo bekend is. Voor ijszeilers zal het een wat bekender fenomeen zijn, die gaan dan ook makkelijk vijf keer de echte windsnelheid. Zeilboten kunnen het echter ook, iets wat ook voor mij nieuw was. Om te varen naar een punt dat precies ‘windafwaarts’ ligt, moet je echter ‘gijpen’ en middels een zigzag-beweging kun je dan je doel bereiken. In een rechte lijn gaat het niet, zoals ik in de inleiding al aangaf. Het plaatje hiernaast komt van een site waar ook een aardige uitleg staat.

Het gedachte-experiment van Cavallaro
Maar hoe kom je nu van zo’n vaartuig met een snelheid waarvan de component evenwijdig aan de wind hoger is dan de windsnelheid naar zo’n karretje met propeller? Dat gaat in een aantal stappen.
Ga eerst uit van een ijszeiler die een koers heeft zoals in het plaatje en die zeilt op een oneindige ijsvlakte. Nu rollen we die vlakte op tot een koker, zodanig dat de wind precies waait door de tunnel die ontstaat. Onze ijszeiler gaat nu een spiraalvormig pad door die koker volgen (we schakelen de zwaartekracht even uit voor het gemak). Zijn snelheid in de lengterichting van de koker is nog steeds groter dan die van de wind die er door heen blaast.

Nu zetten we er nog een ijszeiler bij in de koker, net tegenover de eerste. Als de ene zich onderin de koker bevindt, zit de ander precies op de kop erboven tegen het ‘plafond’. Op het platte vlak zouden ze een parallelle koers zeilen. Nu veronderstellen we de doorsnede van de koker zo klein dat we de twee masten, die in elkaars verlengde liggen, aan elkaar vast kunnen maken. Dan krijgen we al iets dat op een propeller begint te lijken!
De volgende stap is dat we in het midden, waar de masten aan elkaar vast zitten, een gat maken. En precies door het midden van de koker en door dat gat steken we een vaste, heel lange schroefdraad. De gecombineerde masten verbinden we met die schroefdraad door een moer in dat gat te plaatsen om de schroefdraad. De windingen van schroefdraad en de moer, de spoed, moet natuurlijk zo zijn dat de moer met dezelfde snelheid over de draad beweegt als de bootjes door de koker.

Onze ‘propeller’ heeft zo een nieuw houvast gekregen; de bootjes die met hun ijzers over de wand van de koker de juiste koers hielden, zijn niet meer nodig. Die laten we dus weg en we houden alleen de masten met zeilen over. Nu is het ook tijd om weer wat vaste grond erbij te denken. We leggen een pad aan onder de koker en daarop plaatsen we een karretje met drie wielen. Vanuit het karretje bouwen we een constructie naar boven en we sluiten die aan op de moer in het midden van de masten. Het karretje wordt nu met dezelfde snelheid voortgedreven als onze propeller.
De laatste stap is een beetje tricky:  we vervangen de schroefdraad die door de hele koker loopt door een overbrenging met tandwielen en  kettingen die de as van de wielen van ons karretje aansluit op de moer in masten. Dit moet (en kan!) zo gebeuren dat de snelheid hetzelfde blijft. Dat is een kwestie van het kiezen van de juiste tandwielen. Nu zijn we er al als we de koker wegdenken en de zwaartekracht herintroduceren!

Meer uitleg
Om het te doorgronden is het belangrijk om in te zien dat niet het draaien van de propeller de wielen voortstuwt, maar dat de snelheid waarmee de wielen draaien de rotatie van de propellor bepaalt. Als je het weer terugredeneert naar een zeil op een plat vlak, zorgt de directe koppeling tussen propeller en wielen ervoor dat het zeil in dezelfde hoek blijft staan ten opzichte van de wind. In dat opzicht zou je de wielen als een soort kiel kunnen zien.

Een andere manier om ernaar te kijken, is als een hefboomwerking. Het volgende filmpje vond ik  daarvoor instructief. De verhouding tussen diameters van het grote wiel en de klosjes die de wielen op de grond vormen, is de verhouding van de lange arm en de korte arm van de hefboom.

Succes voor de doorzetters!

Op wind alléén, vóór de wind, sneller dan de wind! 2
Het meest recente model en recordhouder, de ‘Blackbird’ (foto Steve Morris)

Het project van Cavallaro en Borton wist na het eerste succes sponsoring te krijgen van Google en Joby Energy. En dat stelde hun in staat om een nog flitsendere versie te bouwen. Met deze ‘Blackbird‘ vestigden ze op 2 juli 2010 een officieel record. Ze haalden een snelheid van 44.5 km/h  bij een windsnelheid van 16.1 km/h. Een factor 2.8 sneller dan de echte windsnelheid!

Het verhaal van de ontwerpers zelf staat in een leuk artikel van Wired. En je kunt natuurlijk de website van het project zelf bekijken: www.fasterthanthewind.org. Wie geïnteresseerd in de ellenlange discussie op fora, moet hier maar eens starten.

Intussen zijn de heren al weer bezig met de volgende uitdaging: tegen de wind in sneller dan de wind gaan! Moet in principe ook kunnen, het vergt alleen een aanpassing van de propeller en keuze van de juiste overbrenging. Als je het DDWFTTW-verhaal  begrijpt, moet het UWFTTW (“Upwind faster than the wind”) je niet verbazen, maar het zal nog raarder overkomen als je het onvoorbereid ziet. Helaas geen updates over de voortgang van dit project sinds augustus 2011.

Header: sketch Rick Cavallaro + foto Steve Morris

Steun Kloptdatwel

Op wind alléén, vóór de wind, sneller dan de wind! 3Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Écht, HEMA?
Next Entry »
European Food Safety Authority legt uit

Filed Under: Wetenschap Tagged With: auto, blackbird, mythbusters, perpetuum mobile, windenergie, zeilen

Reader Interactions

Comments

  1. Rick Cavallaro says

    25 May 2012 at 15:35

    We tested the upwind version of the vehicle just last weekend.  The unofficial data shows that we achieved approximately 2X wind-speed.  In the next few weeks we will be attempting official runs with NALSA observers in an attempt to establish the upwind record.

    Log in to Reply
  2. Pepijn van Erp says

    25 May 2012 at 16:23

    Hi Rick, that’s interesting news! Looking foward to the videos. There’s one thing I’ve been asking myself   when I finally understood how this is working: would it be possible to design a car which can steer? The propeller would have to face the wind all the time while turning and the transmission ratio from wheels to propeller should vary with the angle you make with the wind, I think. Probably really difficult to build.

    Log in to Reply
  3. Rick Cavallaro says

    25 May 2012 at 17:24

    Yes, by allowing the nacelle to pivot 360 degrees you could make a vehicle that will go faster than the wind in any direction.  You would probably want to use a vertical torque tube as a transmission.  The real problem would be that your blades need to change from prop blades to turbine blades if you wish to change from downwind faster than the wind to upwind faster than the wind.  You could probably compromise by using a symmetrical airfoil.

    Log in to Reply
  4. Dennis says

    26 May 2012 at 08:37

    Geweldig artikel. En laten we eerlijk zijn, hoe sceptisch we ook ingesteld zijn, het leukste is het altijd die ene keer dat we niet zomaar gelijk krijgen en we daarmee iets over een verrassend concept leren. 

    Log in to Reply
  5. Martin_Bier says

    30 May 2012 at 10:35

    Ik had hier nog nooit van gehoord en ik zit er al een aantal dagen over na te denken.  Als je wind hebt (i.e. de lucht die beweegt t.o.v. de aarde), dan moet je daaruit energie kunnen putten om zelfs eventueel tegen de wind in te kunnen rijden.  Daar is niets paradoxaals aan.  Als je bij het zeilen “aan de wind” vaart dan ga je ook tegen de wind in.  Maar denk nu eens aan het volgende…

    Het is volkomen windstil en je zit op je fiets en je hebt zo’n tegen-de-wind in propeller aan je rijwiel gemonteerd.  Zoiets als op die “Blackbird”-foto in het artikeltje.  Eerst doet ie natuurlijk niets.  Maar als je nu even gaat pedaleren en rijden, dan krijg je tegenwind.  Kun je dan vervolgens je benen stilhouden en je propeller het werk laten doen?  Dat zou een perpetuum mobile zijn en daarop geldt een verbod.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      30 May 2012 at 10:52

      Dat lijkt inderdaad heel merkwaardig in eerste instantie, maar volgens mij komt het doordat je eigenlijk zeilt op de ‘schijnbare wind’ zie het plaatje met de vectoren. Als er geen echte wind is, dan is de ‘schijnbare wind’ hetzelfde als de tegenwind.

      Het rare aan het karretje is dat je eigenlijk zeilt, de wieken staan onder een hoek met de ‘schijnbare wind’. Maar ik lees het op veel websites ook verkeerd uitgelegd, dat de propeller wordt aangedreven door de zelfopgewekte tegenwind, maar dat is dus niet het geval. Of ik begrijp er toch helemaal niets meer van, natuurlijk 😉

      Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      30 May 2012 at 11:48

      Ik bedacht net nog een ander ‘bootje’ dat het in theorie ook zou doen, hoewel je het een beetje vals spelen kunt noemen. Neem 2 bootjes die al gijpend sneller dan de wind gaan (schuin voor de wind), maar laat ze een koers varen die precies gespiegeld is in de richting van wind. Verbind ze dan met een lange stang die door de masten gaat (met een draaibare aansluiting) voor de show plak ik in het midden van die stang een extra drijver en voila mijn DDFTTW-trimaran:

      Log in to Reply
  6. regenworm says

    30 May 2012 at 14:57

    Ik vond dit verschijnsel (althans de bewering hierover) van het begin aan erg interressant maar toch ongeloofwaardig. Je moet niet alles geloven, zelfs als het door skeptici wordt gepresenteerd. Het bewijs op de video met de rode vaantjes is toch wat flauw. Toen zat (lag) ik de hele nacht erover te piekeren. Inmiddels denk ik tenminste dat het zou kunnen mogelijk zijn.

    De meeste moeite had ik met de volgende voorstelling: Op een bepaald moment moet het voertuig precies dezelfde snelheid als de wind hebben. Dus de relatieve windsnelheid die het voertuig met zijn rotor nu voelt is nul (!). En met nul wind kan je helemaal nix laten draaien of schuiven.
    De video die het meest heeft geholpen bij de oplossing van deze paradox was die met de regel hierboven.
    De gedachten zijn volgende: Als het voertuig en de wind op dezelfde snelheid zijn, blijven de wieken maar draaien, omdat ze met de wielen gekoppeld zijn (een beweging tegenover de grond bestaat wel). De rotor blaast de lucht naar achter en deze luchtmassa wordt op zijn beurt door de natuurlijke wind naar voren geduwd. De kracht plant zich voort door deze luchtmassa tot de rotor.
    Als het volkomen windstil is kan het eigenlijk niet werken, volgens mij. Maar ik zit te wachten dat ook dit iemand zal beweren. (;-)

    Ik heb het heel simpel uitgelegd, in de praktijk is natuurlijk alles veel ingewikkelder, aerodynamica, luchtdruk, wervels, enz. Het gaat hier vooralsnog om het überhaupt mentaal te kunnen snappen.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      30 May 2012 at 15:38

      In de situatie dat de kar even snel rijdt als de rugwind ondervindt het karretje inderdaad geen kracht van de wind, maar de ‘propellerbladen’ wel! Dat zijn eigenlijk zeilen die onder een constante hoek met de rugwind staan. Als je de kar even een moment in gedachte stilzet met een blad bovenaan, dan heb je dezelfde situatie als de boot in het plaatje met de vectoren, alleen staat het karretje niet in dezelfde richting als de kiel van de boot. Dat het toch vergelijkbaar is, komt door de precieze afstelling van de koppeling van wielen naar propeller.

      Het gaat voor de aandrijving om de schijnbare wind en niet om de wind hoe die over de grond blaast.

      Log in to Reply
    • Martin_Bier says

      31 May 2012 at 10:43

      Je energiebron is het verschil in snelheid tussen de lucht en de grond.  Je wielen zijn met de grond verbonden en je propeller (zeil) pakt de wind op.  Het is niet paradoxaal om de energie te gebruiken om tegen de wind in te bewegen.  Het is een kwestie van tandwielen en zo.  Pepijns gekoppelde bootjes zijn een goed voorbeeld.  De eenvoudigste manier zou zijn om een zeil voor de wind te laten voortstuwen.  Met een sleeptouw en een katrol kun je de geleverde kracht 180 graden van richting laten veranderen, i.e. tegen de wind in laten gaan.    

      Log in to Reply
  7. tic_tac says

    30 May 2012 at 23:15

    Explanation relating it to a boat tacking downwind:

    http://www.youtube.com/watch?v=UGRFb8yNtBo

    See also the attached vector diagrams

    Log in to Reply
  8. regenworm says

    31 May 2012 at 11:42

    Ik had er minder moeite mee om me kunnen voor te stellen dat een voorwerp tegen de wind aan kan rijden dan het omgekeerde geval: voor de wind en dan nog sneller. Als iemand verstand van zeilen heeft kan je dat daarmee goed verklaren zoals Pepijn dat door meerdere versies heel fraai heeft gedaan. Maar voor mij moet het nog simpeler omdat je lucht niet goed kunt zien. Je drukt tegen iets en dat bewegt vervolgens. Aan vaste voorwerpen zoals regels en tandstangen kan ik mijn (mentale) touw beter aan vastknopen.
    Trouwens, het gaat hier niet in eerste instantie om energie maar om bewegingen.

    Log in to Reply
  9. hans huijsman says

    27 October 2012 at 11:34

    With interest I have read this article and the reactions. The article starts with the assumption that you can sail faster then the wind. It also mentions that all known physical laws are applicable. Wind is the energy source of Sailing. Sailing faster then the windspeed means that the sailing outruns its energy source. How is this possible??

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      27 October 2012 at 13:33

      You have to make a clear distinction between the real wind (which an observer feels if he stands still)  and the apparent wind, which actually blows in the sails. The article to which I link in my blog (and ‘stole’ the diagram from) explains it quite well: http://rightnice.blogspot.nl/2010/08/racing-wind.html

      Log in to Reply
  10. Jan de Lange says

    3 January 2013 at 14:13

    Mooie uitleg. Als ik het goed begrijp kun je dus ook te recht tegen de wind in met een dergelijk vehikel. Als de bladen van de wieken 180 graden worden gedraaid staan ze niet meer op ruime wind maar op aan de wind. Theoretisch zou dit ook moeten werken.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      3 January 2013 at 14:47

      Ja, als je de eerste reactie op dit blog leest, kun je zien dat de bouwer aangeeft dat ze dat al geprobeerd hebben. Ik heb er echter nog geen nieuwe berichten daarover gezien op http://www.fasterthanthewind.org/

      Log in to Reply
  11. Pepijn van Erp says

    4 June 2013 at 14:01

    Als je er snel bij bent, kun je ‘m nu zelf kopen: http://www.ebay.com/itm/Blackbird-Faster-Than-The-Wind-vehicle-/281114481020?

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 35.4 – Winternummer 2022
1 December 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.4 – Winternummer 2022

Brengen genetici de mammoet, de dodo en de buidelwolf weer terug? Komt kernfusie er sneller dan velen denken? Het nut van sciencefiction als lesmateriaal. Een interview met pendelwinnaar Marieke Kuypers, en nog veel meer in dit nummer. Het bericht Skepter 35.4 – Winternummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan
20 November 2022 - Pepijn van Erp

Marieke Kuypers onderscheiden door Skepsis voor haar video's op TikTok en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met een feestrede met het 35-jarig bestaan Het bericht Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022
24 August 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022

Artikelen over de beroemde uitspraak van Galileo, hervonden herinneringen, Bess Houdini, een dubieus apparaat om vocht in muren tegen te gaan en veel meer. Het bericht Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Desmet dwaalt, draait en duikt
9 January 2023 - Paul De Belder

Hoewel de uitspraken van Desmet over de coronamaatregelen al langer op veel kritiek van factcheckers stuiten, kwam hij pas recentelijk echt flink in opspraak. Op een tournee langs verschillende Amerikaanse talkshows en podcasts om de Engelse vertaling van zijn boek te promoten, was hij ook te gast bij Infowars, de show van Alex Jones. Het optreden bij deze veroordeelde complotdenker en het doen van nogal stellige uitspraken over openhartoperaties onder hypnose waren de aanleiding voor een hausse aan kritische artikelen in de Vlaamse media. [...]

QAnon
26 October 2022 - Ledenadmin Skepp

In de herfst van 2016 verspreidde zich het gerucht dat de Amerikaanse Democratische Partij vanuit de kelder van een pizzeria in Washington D.C. een pedofielennetwerk organiseert. De pizzeria met de grappige naam Comet Ping Pong was allesbehalve willekeurig gekozen. Met zijn eigenzinnige atmosfeer is het een hotspot voor excentriekelingen: punkers, holebi’s, kunstenaars, outsiders en linksen1. Het was een voor de hand liggend doelwit voor mensen uit de alt-rightbeweging2,die vatbaar zijn voor complotdenken. [...]

Van bijtende nonnen tot needlespiking
16 October 2022 - tayson

Ziekte en gezondheid, lichaam en geest Voor we aan een wetenschappelijk artikel kunnen beginnen, moeten we duidelijk maken waarover we het hebben. Ik vraag dus even het geduld van de lezer: die wordt achteraf beloond met een uitgebreide bespreking van boeiende voorbeelden van ‘massahysterie’. Om de clichés te overstijgen en een echte poging tot wetenschappelijke bespreking van dit fenomeen te doen, moeten we eerst wat medische context schetsen. [...]

COVID-19 is a leading cause of death among children, but that doesn’t stop some of my colleagues from arguing against vaccinating them
6 February 2023 - David Gorski

Contrary to what the "COVID-19 isn't a threat to children" contingent says, COVID-19 is a leading cause of death among children. Yet "not antivax" doctors continue, either unknowingly or knowingly, recycle old antivax tropes to argue against vaccinating children against this disease. The post COVID-19 is a leading cause of death among children, but that doesn’t stop some of my colleagues from arguing against vaccinating them first appeared on Science-Based Medicine. [...]

There is really nothing super about Antibiotic Resistant Gonorrhea
3 February 2023 - Clay Jones

Reports out of Massachusetts are raising concerns of a highly resistant strain of gonorrhea being seen for the first time in the United States. Are we close to living in a reality where there are no more effective treatments for this nasty, and potentially deadly, infection? The post There is really nothing super about Antibiotic Resistant Gonorrhea first appeared on Science-Based Medicine. [...]

CAM for the Management of Heart Failure
2 February 2023 - Scott Gavura

A new report provides a comprehensive summary of the evidence for and against CAM in patients with heart failure The post CAM for the Management of Heart Failure first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1 on De nog net in het weeekend vallende linke weekendbijlage (5-2023)Misschien zien de leden het lidmaatschap van de commissie als een manier om zich in de kijker bij de kiezer
  • Klaas van Dijk on Hoe Galileo’s metingen tot de gaskamers leidden, ofwel de stuitende slordigheden van Mattias DesmetOp https://skepp.be/nl/psychologie-hrm-coaching/psychoanalyse/desmet-dwaalt-draait-en-duikt staat een mooie aanvulling, gepubliceerd op 9 ja
  • Hans1263 on De nog net in het weeekend vallende linke weekendbijlage (5-2023)Als ander beoogd commissielid zou ik dan hebben bedankt voor de twijfelachtige eer. Je gaat toch niet vergaderen met de
  • Renate1 on De nog net in het weeekend vallende linke weekendbijlage (5-2023)Ik weet het niet, maar zou het kunnen dat de mensen zich zelf voor de commissie aan hebben gemeld? Sander
  • Hans1263 on De nog net in het weeekend vallende linke weekendbijlage (5-2023)Om met Koot en Bie te spreken: niveau nihil. Als het één flauwekul is, zijn andere uitspraken dat met grote

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2023 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in