Scientology is moeilijk te categoriseren. Voor belastingdoeleinden en in haar manier van organisatie is het een kerk. Maar de geschriften van stichter L. Ron Hubbard zijn een grotesk mengsel van science fiction, pseudowetenschap en self-help pop-psychologie. Ook wat betreft de rekrutering is Scientology uniek. Waar gebruikelijke sekten zich vooral richten op eenzamen en kwetsbaren, daar heeft Scientology zich welbewust een plaats verschaft temidden van Hollywoodsterren. In het dit jaar uitgekomen boek “Going Clear” vertelt Lawrence Wright het hele verhaal.
L. Ron Hubbard werd geboren in 1911. In de jaren 30 ging hij aan de slag als schrijver van zogenaamde “pulp fiction.” Het gaat hier om makkelijk verteerbare avonturenromans, westerns, science-fiction, etc. Hij was ongelooflijk productief en kwam tot zo’n 100.000 woorden per maand. Zijn 1.084 titels en vertalingen in meer dan 70 talen staan in de recordboeken. Hij heeft nog gepoogd om filmscripts aan de man te brengen in Hollywood. Maar die werden steeds resoluut afgewezen. Het is in dit verband heel ironisch dat een groot aantal prominente Hollywooders hem een halve eeuw later als een soort nieuwe Jezus zou komen te vereren.
Hubbards levensloop vormt boeiend leesmateriaal. Hij was een excentrieke en niet onsympathieke avonturier. Z’n ingenieursopleiding heeft hij nooit afgemaakt. Hij was 21 jaar oud toen hij een schip huurde, een bemanning wierf en een expeditie naar het Caraïbisch gebied organiseerde. Het lag onder meer in de bedoeling om een filmdocumentaire te maken over voodoo. Er is echter nauwelijks gefilmd en de expeditie eindigde met Hubbard die in Puerto Rico van boord sloop om uit handen van zijn schuldeisers te blijven.
De militaire loopbaan van Hubbard in ’41-’45 was volgens de Scientology kerk een opeenvolging van bijna bovenmenselijke heldendaden. Maar de officiële archieven van de Amerikaanse strijdkrachten bevestigen daar zo goed als niets van. Ook wat betreft de jaren van vlak na de oorlog lopen de versies uiteen. Hubbard hield zich bezig met occultisme en zwarte magie. Hij woonde onder één dak met de eveneens heel excentrieke Jack Parsons. Parsons was een man vol tegenstrijdigheden: hij was een vooraanstaand ruimtevaartdeskundige en mede-oprichter van het Jet Propulsion Laboratory, maar was tevens volgeling van Aleister Crowley en actief beoefenaar van occultisme. Parsons en Hubbard begonnen samen een handel in boten. Dit, echter, liep erop uit dat Hubbard er in een voor de handel bedoelde boot vandoor ging met de jonge vriendin van Parsons. Via geheime magische rituelen probeerde Parsons vervolgens een orkaan op te roepen. Die orkaan kwam er ook inderdaad. Hubbard en Sara moesten de veiligheid van een haven opzoeken en werden daar prompt ingerekend door de kustwacht. Volgens de Scientology kerk werkte Hubbard al die tijd eigenlijk in opdracht van de Amerikaanse marine. Men zou zich daar zorgen hebben gemaakt over het gedachtegoed van ruimtevaartdeskundige Parsons en over het feit dat veel collega wetenschappers geregeld bij Parsons over de vloer kwamen. Hubbards taak was de beweging te infiltreren en te saboteren. Met Parsons’ financiële ondergang in de botenhandel zou Hubbard de zwarte magie in de VS een halt hebben toegeroepen – zo luidt de versie van de kerk.
De Sara met wie hij er van door was gegaan werd uiteindelijk Hubbards tweede echtgenote.
Dianetics: The Modern Science of Mental Health verscheen in 1950. Het beschrijft de self-help technieken waarmee Hubbard “Clear” geworden zou zijn, d.w.z. geestelijke en lichamelijke gezondheid gevonden zou hebben. Met Dianetics had Hubbard een enorm gat in de markt gevonden.
Er werd in de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog niet gerept over post-traumatische stress. Maar het bestond natuurlijk wel. De medische stand had weinig anders te bieden dan brute methoden als elektroshock en lobotomie. Freudiaanse psychoanalyse werd door mainstream Amerika gezien als een exotisch importproduct en het domein van intellectuele, joodse stedelingen. Bovendien was het erg duur. De in Dianetics beschreven procedures zijn in wezen een soort psychoanalyse voor de gewone man. Ook hier is de grondgedachte dat psychisch lijden veroorzaakt wordt door trauma’s uit het verleden. Genezing zou bewerkstelligd kunnen worden, niet door die trauma’s uit de weg te gaan, maar door er, o.l.v. een “auditeur,” de confrontatie mee aan te gaan. Iedereen kon in principe “auditeur” zijn. Met voetnoten en verwijzingen probeert Hubbard het geheel een wetenschappelijk aanzien te geven. Maar dit bronnenmateriaal blijkt voor het grootste deel verzonnen te zijn. Verbazingwekkend is dat natuurlijk niet gezien het feit dat Hubbard dit boek van 180.000 woorden in zes weken geschreven had.
Hubbards financiële problemen waren plotsklaps voorbij. De verkoopcijfers waren enorm. Hij was wereldberoemd. Een wereldwijde Dianetics subcultuur kwam op gang. Er waren Dianetics tijdschriften, Dianetics studiegroepen, Dianetics conferenties, etc. Toch frustreerde het Hubbard dat hij weinig controle had over wat er met z’n geesteskind gebeurde. Hij had geen intellectueel eigendomsrecht over de term “Dianetics” en over de therapeutische richtlijnen. Omvorming van het gedachtegoed tot een religie leek een goede remedie. Hiermee kon hij de volgelingen blijvend aan zich binden. Ook was er dan een vrijstelling van belastingbetaling. Dianetics werd dus opgeluisterd met een vernislaagje van spiritualiteit en bovennatuurlijkheid. Voor het creëren van een mythologie greep Hubbard terug op z’n verbeeldingskracht als schrijver van science fiction. Er werd reïncarnatie toegevoegd en Dianetics werd Scientology.
In het midden van de jaren 60 kocht Hubbard een drietal grote zeeschepen. De verhuizing van het hoofdkwartier naar internationale wateren was heel pragmatisch. Op de wereldzeeën waren Hubbard & co buiten het bereik van overheden en belastingdiensten. Echter, de aard van de ondernomen expedities geeft de indruk dat Hubbard en z’n getrouwen het contact met de werkelijkheid kwijt waren. Hubbard zou in een openbaring de precieze locatie van een ondergronds ruimtestation bij Corsica te weten zijn gekomen. Uit vorige levens wist Hubbard zich begraven schatten in Calabrië en op Sicilië te herinneren. Er werd van hot naar her gekoerst en uiteraard nooit iets gevonden. Het tekent wellicht de sektementaliteit dat er nooit enig oproer uitbrak onder het scheepsvolk.
Op YouTube is er een goed interview met Lawrence Wright van meer dan een uur waarin hij vertelt dat de sektementaliteit hetgene is wat hem zo boeit aan het onderwerp. Het willen begrijpen ervan is de reden is dat hij het boek geschreven heeft.
Telkens wanneer Hubbard en z’n scheepsvolk ergens aanlegden, dan was er de vrees om ingerekend en eventueel uitgeleverd aan de VS te worden. De oplossing voor dit probleem zou liggen in het overnemen van een land. De keuze daarvoor viel op Marokko. Er werd dus een kantoor geopend in Rabat. Het kantoor heette “American Institute of Human Engineering and Development” en het zou gaan om de ontwikkeling van een project in hydrocultuur landbouw. Maar dit was een dekmantel. Twee aantrekkelijke vrouwen van voor in de 20 zaten achter de schrijftafels. Spoedig werden de dames graag geziene gasten op soirees en recepties in het koninklijk paleis. In juli 1971 waren ze zodoende onder de genodigden bij een feestelijke militaire show ter gelegenheid van de verjaardag van Koning Hassan II. Het feestje ontaardde in een couppoging. Militairen bestormden het paleis, er viel een honderdtal doden en de koning verschool zich in een toilet. Hubbard zag de crisis als een prachtkans en wilde militaire officieren gaan instrueren in het gebruik van z’n E-meter als leugendetector. Maar niet veel later kwam Koning Hassan tot de conclusie dat het met de Scientology om een dekmanteloperatie van de CIA ging. Hubbard en z’n volgelingen werden het land uitgejaagd.
In 1975 gingen Hubbard en de beweging terug naar het Amerikaanse vasteland. Om uit handen van justitie en belastingambtenaren te blijven woonde Hubbard in caravans of op geheime adressen. De Scientology kerk claimt dat haar “spirituele technologie” de sleutel is tot een blakende gezondheid. Maar in het geval van Hubbard zelf bleek daar erg weinig van. Hij was dik en had veel kwalen. Vanaf 1980 verscheen hij niet meer in het openbaar.
David Miscavige was opgegroeid in de Scientology. Hij was gespierd en had een intimiderend voorkomen. Hij was nog geen 20 jaar oud toen hij in 1979 aan het hoofd van Hubbards lijfwacht kwam te staan. Al snel had hij de volledige controle over alle verkeer tussen Hubbard en de kerk. Mensen met macht binnen de Scientology wist hij weg te zuiveren. Het was Miscavige die de gelovigen in 1986 in een grote conferentiezaal op de hoogte bracht van het overlijden van Hubbard. Het is grappig hoe hij dit overlijden formuleerde als een overgang naar een hogere fase; een fase die “uitwendigheid” vereiste.
David Miscavige staat nog altijd aan het hoofd van de Scientology kerk. Naar de buitenwereld lijkt hij een goed gekapte paus in een driedelig pak. Maar er is een overvloed aan verklaringen waaruit blijkt dat hij weinig aanleiding behoeft om een naaste medewerker in elkaar te slaan. Ieder moment kan hij over de vergadertafel springen en vuistslagen gaan uitdelen. De laatste 150 pagina’s van Wrights boek zijn een beschrijving van het terreurbewind van Miscavige. Binnen de hogere bestuurslagen van de kerk worden mensen doorlopend overgeplaatst naar andere functies of vaak jarenlang opgesloten. “Rehabilitation Project Force” heet zulke detentie in Scientology kringen, maar vergeleken met een Scientology “rehabilitatie” is een gewone gevangenis een luxe hotel. Niets is er er sinds 2006 vernomen van Shelly Miscavige, de voorheen prominent aanwezige vrouw van David Miscavige. Tommy Davis begeleidde Tom Cruise jarenlang namens de kerk en was vaak woordvoerder voor de Scientology. Ook van Tommy Davis en z’n vrouw is al sinds meer dan een jaar niets vernomen.
Wright doet geen pogingen om patronen te ontdekken of verklaringen te vinden met betrekking tot het gedrag en de geweldadige uitbarstingen van Miscavige. Het woord “paranoia” valt niet. Wright is dan ook geen pop-psycholoog. Hij is verbonden aan het prestigieuze kwaliteitsweekblad The New Yorker. Hij is in eerste instantie journalist en beperkt zich tot namen, feiten, plaatsen, datums en getuigenverklaringen. Zo zorgvuldig en zo ondubbelzinnig mogelijk probeert hij de gehele waarheid en niets dan de waarheid te formuleren in hoogstaand Engels. Soms is het vrij droog. Wie niet goed Engels kent, die moet niet aan het boek beginnen. Er is vooralsnog geen Nederlandse vertaling beschikbaar.
Zoals gebruikelijk met sekten zou het ludiek zijn als er ook niet de hersenspoeling, de mishandeling en de uitbuiting waren. Kinderen worden hierbij niet gespaard. Het is bemoedigend dat er bij de Scientology de laatste jaren een massale uittocht van leden is geweest. Ook is er nu een constante stroom van negatieve publiciteit. Hopelijk zal David Miscavige z’n driedelig kostuum nog eens mogen verwisselen voor een stemmig, oranje gevangenistenue.
Geïnteresseerd geraakt in het boek? Bestel het via onderstaande link bij Bol.com en steun daarmee Kloptdatwel! Alvast bedankt!
Vincendt says
Een tijd geleden was in het nieuws dat de Amsterdamse afdeling ging verhuizen naar een ander gebouw in Slotervaart, maar daar heb ik nooit meer wat over gehoord.
Pepijn van Erp says
Volgens een berichtje in Trouw van maart gaat het niet zo goed met de Nederlandse tak: http://www.trouw.nl/tr/nl/5097/Spiritualiteit/article/detail/3414958/2013/03/25/Scientology-Nederlandse-tak-faalt.dhtml
frankeren says
http://www.spaink.net/2013/03/13/piramide/#sthash.Q3fVP0Jw.dpuf
Martin_Bier says
Uit onderzoek d.m.v. polls blijkt dat zo’n 25.000 Amerikanen zichzelf als “Scientologists” identificeren. Da’s vrij weinig voor een godsdienst. Maar Lawrence Wright schat dat de kerk een miljard dollar op de bank heeft staan. En dat is heel veel.
De inkomsten uit onroerend goed handel zoals je die hierboven beschrijft worden in de VS niet belast omdat het om een kerk gaat. In principe moet je je als “kerk” aan bepaalde regels houden in je financiele reilen en zeilen. Maar het is moeilijk voor aanklagers om een veroordeling voor elkaar te krijgen als die regels gebroken worden. De enige keer dat dat gelukt is was in de 80er jaren met Jim en Tammy Bakker toen de fraude er echt heel dik bovenop lag .
Vincendt says
Heb mijn geheugen weer even opgefrist met Google. Volgens het Reformatorisch Dagblad een ruim jaar geleden gaat het om het pand op Overschiestraat 176. Dat is een redelijk generiek kantoorpand, waarvan ik me moeilijk kan indenken waarom ze er ooit interesse in gehad hebben. Het heeft weinig charisma en status, staat in niet in wandelgebied en voor een organisatie wiens corebusiness bestaat uit ´auditing´ en cursussen verkopen is het behoorlijk groot.
Tekenend is ook weer dat een Scientologylid er als de kippen bij was om in de comments duidelijk te maken dat er geen sprake was van een aankoop. Zou we lachen zijn als er hier ook eentje ons kwam corrigeren.
Heeck says
Toegift op de E-meter:
http://skepp.be/nl/apparatuur/e-meter-scientology#.Ub8vessaySM
Roeland
Vincendt says
Beetje minimale beschrijving, je had toch op zijn minst kunnen beschrijven dat het de weerstand van de huid meet en dat de weerstand van de huid een stressindicator is. En dat de e-meter daarmee vergelijkbaar is met (één van de onderdelen van) een leugendetector.
Martin_Bier says
In eerste instantie gebruikte Hubbard soepblikken voor die E-meter. Die moest je dan vasthouden zoals Travolta op die foto. Bij transpiratie door de huid gaat de weerstand omlaag. Bij een gewone leugendetector zit de elektrode op je huid met een pleister. Als je de detector moet vasthouden, zoals bij de E-meter, dan kun je de weerstand varieren met je manier van vasthouden en met de stevigheid van je greep. Vandaar dat die E-meter dus niet echt effectief is als stress- of leugendetector. Maar het gaat waarschijnlijk om de suggestie die er vanuit gaat. Als je wordt ondervraagd en je moet zo’n ding vasthouden en er is een wijzertje dat je gemoedstoestand aangeeft, dan is dat extra intimiderend.
Heeck says
Martin,
Heb jij weet van een handeltje dat door de ondervrager kan/kon worden ingedrukt om meterstanden vast te houden of regelrecht aan te sturen?
Roeland
Martin_Bier says
Daar heb ik nergens iets over gelezen. Indien ze op zo een manier zouden gaan sjoemelen, dan zou het snel algemeen bekend worden. Essentieel bij Scientology is dat er weinig voor nodig is om ondervrager (“auditeur” heet het daar) te worden. En die E-meters worden niet achter slot en grendel gehouden.
Heeck says
Waarom? Waartoe Vincendt.
Kan allemaal nog steeds, maar ik kies er voor om het juist het befoefelen te benadrukken.
Op een of andere Para-beurs heb ik me zeker een half uur vermaakt met het harder en zachter knijpen in de handcylinders van zo een E-meter, nadat me was gevraagd om me een nare gebeurtenis te herinneren.
Roeland
frankeren says
Ik ben het wel een beetje met Vincendt eens, een minimale toelichting (“hier het meetapparaat waar Scientology je cursussen mee aansmeerde”), dat is wel handig als je niet weet waar het over gaat.
Anders krijg je datzelfde gedoe van de H-paten die voortdurend links zonder toelichting dumpen met “lees dit eens” en “kijk eens hier”. En dan kom je bij dezelfde onderuitgehaalde onderzoeken uit die je allang kende.
Vincendt says
Ach, het moet niet, maar het is toch ook niet de bedoeling dat alles gereduceerd wordt tot ‘je wordt er een beter mens van en het is goed voor de gezondheid’. Alhoewel dat dan weer wel een leuke running gag zou zijn. En ik snap ook best de lol van het verzamelen van de ideeën van de partijen achter de apparaten. Maar in die zin is het schrijven van “quasidiagnostisch apparaat” weer misplaatst. Dat geloven ze echt wel als ze skepp.be bezoeken.
Het meten van elektrische weerstand is geloof ik ook niet iets waar ze een geheim van maken. En vanuit het oogpunt van de site-bezoeker is het toch minstens wel leuk om te weten wat dat metertje oppikt.
Albert_van_der_Heijden says
Erg lang geleden vermaakte ik me graag met die geweldige sf-boekies die zo lekker ruiken en uitelkaar vallen van de ouderdom. En in een daarvan zat een verhaal – het was het laatste uit de anthologie – van een ontzettend saggerijnige schrijver. Ik heb er misschien 2 pagina’s van gelezen, om vervolgens het boek als ‘uit’ op de plank te mikken en er niet meer naar om te kijken. Later kwam ik erachter wie Ron L. Hhubbard was, en greep ik terug naar ene dat boekje uit 1952, omdat de naam van de auteur was blijven hangen als een stuk verdriet. En er viel er een kwartje.
Scientolgy staat voor mij gelijk met een slechte smaak.
Werd ik nog weer later erop uitgestuurd om te zoeken naar het boek ‘Dianetics’, en ik ging in al mijn onschuld op pad, en kwam zodoende terecht bij Atheneum in Amsterdam. De nogal norse verkoper reageerde met een houding van ‘over mijn lijk’ op mijn vraag of ze dat hadden, en wees mij de deur met de aanwijzing waar ze wel verkochtten (de deur uit, linksaf, 500 meter verderop). Daar aangekomen stond ik voor het pand van ‘Scientology’, en begreep de reactie van de verkoper. De saggerijn lijkt besmettelijk.
Ik heb alleen het sf-boekje – als een soort van trofee.
Willem-Jan says
Had voor de grap Dianetics eens opgezocht op Amazon.com, vooral de als meest behulpzaam bestempelde ‘postieve’ reactie is erg vermakelijk. En als je die eerste gelezen hebt, weet je niet meer zeker of je de overige serieus moet nemen of niet.. :).
Albert_van_der_Heijden says
Ik ben er vrij zeker van dat deze opmerking wordt weggejorist wanneer ik zeg *Veegt bier van scherm*.
(Voor als dit niet het geval is, wat te zien is/was zijn/waren sexy schoenen, camera’s. …) Yes. De grap is zonder meer grappig! Merci! (liesbreuk.)
Ragnar764 says
Gelukkig ben ik nu getransformeerd (verlicht) tot een “clear” met een permanente afwezigheid van het reactieve verstand en als gevolg hiervan verder niet meer gehinderd in mijn dagelijks functioneren. door destructieve engrammen. 🙂
Ongelofelijk en eigenlijk ook wel treurig en verontrustend dat zoveel mensen zich door dit soort van onzin laten hersenspoelen.
FrankVerweren says
De rechters zijn weer gewillig:
Fiscus moet Scientology belastingvoordeel geven
http://www.nu.nl/economie/3604482/fiscus-moet-scientology-belastingvoordeel-geven.html