• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / K-d-Weetjes / Borstomvang als marketinginstrument

Borstomvang als marketinginstrument

25 November 2014 by Gert Jan van 't Land Leave a Comment

De Chinese internetwinkel Alibaba komt voor de dag met het bizarre idee dat de borstomvang van hun vrouwelijke klanten hun koopgedrag voorspelt: ‘Earlier this summer, a group of data crunchers looking at underwear sales at Alibaba came across a curious trend: women who bought larger bra sizes also tended to spend more’. Is het terecht dat de internetwinkel zijn verkoopstrategie mede bepaalt op basis van deze ‘big data’? Data (feiten) zijn niet per sé hetzefde als informatie, en informatie leidt niet per sé tot een nieuw inzicht. Zonder een goede verklaring voor de data heeft Alibaba nog niet veel in handen. Dat legt een statisticus uit in dit artikel in thecrunch.com.

Veel pseudowetenschap beroept zich op toevallige en nietszeggende samenloop van gegevens. Een bekend voorbeeld van zo’n toevallige samenloop is de afname van de ooievaren-populatie in Nederland en de afname van het aantal geboren kinderen. Het is glashelder dat je op dit soort ‘samenhangen’ geen beleid kunt baseren. De kans is dan ook groot, dat de ‘big data’ van Alibaba geen echte informatie of inzichten bevatten maar berusten op toeval of anderszins irrelevant zijn. Maar geinig is het natuurlijk wel en het maakt verder duidelijk hoe het gesteld is met je privacy bij deze webwinkel. Via Dirk Koppenaal. GJvtL.

Steun Kloptdatwel

Borstomvang als marketinginstrument 3Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Guerrilla Skepticism on Wikipedia: evidence is cool
Next Entry »
Afkicken met ibogaïne

Filed Under: K-d-Weetjes

Reader Interactions

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Error
  • Error
  • SBM

RSS Error: WP HTTP Error: cURL error 28: Failed to connect to skepsis.nl port 443 after 5206 ms: Connection timed out

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

“Gain of Function” Research Is Misunderstood – And That Is A Problem
4 December 2025 - Henry MIller

Misplaced concerns or opposition could lead to overregulation or even banning The post “Gain of Function” Research Is Misunderstood – And That Is A Problem first appeared on Science-Based Medicine. [...]

The War Over Ultraprocessed Foods
3 December 2025 - Steven Novella

Recently the city of San Francisco sued several food giants (Kraft Heinz, Mondelez and Coca-Cola) for deceptively marketing “ultraprocessed foods” and then externalizing the resulting health care costs onto the public. They cite a recent Lancet review which concludes: “The totality of the evidence supports the thesis that displacement of long-established dietary patterns by ultra-processed foods is a key driver of the […] The post The War Over Ultraprocessed Foods first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Dr. Vinay Prasad: “The Incidence of Myocarditis Found for Young Men after SARS-CoV-2 Infection is Larger Than What We Found for Myocarditis Following COVID-19 Vaccination.”
2 December 2025 - Jonathan Howard

That plus 12 other thoughts about Dr. Vinay Prasad's recent memo. The post Dr. Vinay Prasad: “The Incidence of Myocarditis Found for Young Men after SARS-CoV-2 Infection is Larger Than What We Found for Myocarditis Following COVID-19 Vaccination.” first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsIk was ook goed in scheikunde, ben nooit apart gezet, maar ik voel me nog steeds apart. 😀
  • Renate1 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsIk was vrij goed in scheikunde op school. Daarom werd ik altijd apart gezet tijdens proefwerken.
  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfestDe Radboud UMC arts Jona Walk doet in haar toespraak en in de aan deze toespraak gekoppelde postings op Substack,
  • Hans1263 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs@Renate Zo is het. Ja, dat komt precies, want anders kun je geen analytische chemie bedrijven en krijg je verkeerde
  • Renate1 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs@ Hans, Dat bedoelde ik. Het is natuurlijk de optelsom van het atoomgewicht van de atomen in het molecuul.

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in