Op 26 maart 1997, vandaag 20 jaar geleden, werden in een villa in de buurt van San Diego de lichamen aangetroffen van de 39 leden van de Heaven’s Gate sekte. Volgens de ideeën van hun eigen geloof hadden ze slechts hun menselijk ‘voertuig’ verlaten en waren opgehaald door buitenaardsen van wie ze een nieuw fysiek lichaam zouden krijgen. Ze zagen het niet als zelfmoord, maar eerder als hun eindexamen naar jarenlange studie op aarde op weg naar The Evolutionary Level Above Human.
Gisteravond gaf ik bij het radioprogramma Met het Oog Op Morgen een kort interview over wat deze sekte bezighield, wat het verband was met de komeet Hale-Bopp en waarom ze ook wel bekend staan als de eerste internetsekte. Terugluisteren kan via: http://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen/onderwerpen/401479-20-jaar-na-de-zelfmoorden-heaven-s-gate.
Verder lezen over Heaven’s Gate:
- Heaven’s Gate website
- Jezus in een UFO, Rob Nanninga, Skepter 10.2 (1997)
- Heaven’s Gate: The Sequel, Joshuah Berman, LA Weekly (2007)
- Anatomy of a mass suicide: The dark, twisted story behind a UFO death cult, Benjamin Zeller, Salon (2014)
Pepijn van Erp says
Michael Shermer schreef een paar dagen terug een opiniestuk op The Huffington Post over Heaven’s Gate:
Dying To Go To Heaven: What The Heaven’s Gate Suicides Teach Us About Islamic Martyrdom
Shermer betoogt dat de overtuiging dat er een (mooi) leven na de dood is ook een belangrijke reden is waarom het extremistische Islamitische terreurorganisaties als IS lukt om zelfmoordterroristen te werven:
Ik vind de vergelijking hier toch een beetje vergezocht, het verklaart niet echt waarom zelfmoordterroristen bereid zijn om op aarde een hele berg ellende aan te richten. De leden van Heaven’s Gate waren alleen met hun eigen zielenheil bezig en probeerden juist van alle aardse perikelen los te komen. Bij de islamitische terreur lijkt het toch vooral te draaien om aardse doelen. Dat aan iemand die daar met zelfopoffering aan bijdraagt dan een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld, is misschien wel een noodzakelijke voorwaarde.
Renate1 says
Ik vind die vergelijking inderdaad ook wel vergezocht. Bij Islamitische zelfmoordterroristen is het toch meer het vinden van een beloning in het hiernamaals na een strijd tegen de ‘ongelovigen’. Zelfmoordterroristen zijn in mijn optiek eerder te vergelijken met Japanse kamikazepiloten, of de bestuurders van de variant met kleine duikboten. Mensen die bereid zijn om zich als individu op te offeren, ter meerdere eer en glorie van het doel dat ze nastreven, in het geval van de zelfmoordterroristen dus een Islamitische heilstaat. Die beloning in het hiernamaals is meer een prettige bijkomstigheid.
FVerweven says
[ Bij de islamitische terreur lijkt het toch vooral te draaien om aardse doelen. ]
Ik snap nog steeds niet hoe gelovigen rechtpraten dat hun allah niet bij machte is om een cartoonist of iemand anders die allah heeft beledigd persoonlijk te elimineren.
Dat iemand op aarde dat vuile werk moet opknappen.
Dat ze geloven in een beloning en geen zelfmoord willen plegen lijkt me duidelijk. Bij Theo van Gogh probeerde de dader in een schietgevecht met de politie om het leven te komen, hij had ook zichzelf een kogel door zijn hoofd kunnen schieten.
Nu leeft hij nog en kunnen gelovigen zien dat zijn allah zich niet om hem bekommert en hem in de gevangenis laat rotten tot hij doodgaat in plaats van hem tot zich te nemen en uit zijn lijden te verlossen.
Renate1 says
Tja, daarvoor gebruikt Allah natuurlijk een mens en Allah gaat er van uit dat die mens daarbij het loodje legt. Is dat niet het geval, dan heeft de mens het toch niet helemaal goed gedaan volgens Allah en mag deze mens dus nog een poosje op z’n verlossing wachten.
Pepijn van Erp says
‘Gods wegen zijn ondoorgrondelijk’, zullen ze dan wel zeggen, maar blijkbaar waren ze wel duidelijk genoeg om tot idiote acties over te gaan.
Hans1263 says
…hoe gelovigen rechtpraten dat hun allah niet bij machte is…
Een allah die zelfs niet bij machte is een schepping te bewerkstelligen waarbij die hem beledigende personen helemaal niet voorkomen. Een beetje masochistische allah dus of… bestaat-ie gewoon niet, net zoals zijn collega Heere Heere die allang tot de sprookjesfiguren behoort?
FVerweven says
De zichtbare realiteit is volgens mij bij elke godsdienst in strijd met wat een oud boek plus de priesters hun voorhouden. Zonder die “priesters/predikers” zou er veel minder geloof zijn, want wie gaat nu echt die bijbel lezen?
Gelukkig zijn de meeste gelovigen nog wel zo zelfstandig dat ze niet zouden geloven dat ze door massale zelfmoord naar een “buitenaards level” zouden promoveren. Of gewoon te bang voor het ongewisse.
Constantia Oomen says
Ik denk dat je het te ver zoekt. Shermer wil volgens mij alleen aangeven dat het idee van de beloning van de Hemel kwalijke “neven”effecten heeft. Niets meer en niet minder. Hij zegt simpelweg dat als die mensen die zo denken niet zo zeker van hun zaak zouden zijn – dat de Hemel op hen wacht – ze misschien/waarschijnlijk zichzelf niet zo makkelijk de andere wereld in zouden blazen (andere mensen met zich meenemend). Dat men zich qua voorlichting en bestrijding eens beter op dit aspect van terroristische daden moet richten.
I think you are taking Shermer’s idea too far. IMO, Shermer only wants to point out that the prospect of Heaven has malicious “side”effects. Nothing more or less. He is just saying that if people wouldn’t be so damn sure about this “Heavenly reward”, they would tend less to blow themselves up to another world, taking others with them. He points out endeavors to stop this kind of suicide sprees maybe could and should be approached from a different and this angle.
Wilma S. says
Strenggelovige gemeenschappen bakken ze wel vaker nog bruiner dan bruin:
http://nos.nl/artikel/2165278-ultraorthodoxe-joden-opgepakt-voor-misbruik.html
Ultraorthodoxe joden opgepakt voor misbruik
In Israël zijn 22 ultraorthodoxe joden opgepakt op verdenking van seksueel misbruik van minderjarigen en vrouwen. De verdachten zijn 20 tot 60 jaar en werden gearresteerd tijdens een undercoveroperatie van de politie.
(**) Het misbruik zou twee jaar geleden zijn begonnen. Andere leden van de geloofsgemeenschap zouden ervan hebben geweten, maar stapten niet naar de politie. Ze wilden het volgens de politie intern oplossen. (**)
FVerweven says
Dat staat toch wel erg ver weg van massale of individuele zelfmoord om in een andere wereld te komen.
Wilma S. says
FVerweven:
Dat klopt in principe, maar ik moest het ergens kwijt.
Als het waar blijkt te zijn, hadden die 22 ultraorthodoxe joden van mij best wel zelfmoord mogen plegen vóór het starten van het seksueel misbruiken van vrouwen en kinderen. In die gemeenschappen komt dat namelijk nog veel en veel harder aan: http://www.bbc.com/news/magazine-22152700
Wilma S. says
Deel 2 n.a.v.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Geslachtsgemeenschap lijkt toch een bijzondere rol te spelen bij (streng)gelovigen:
http://skepsis.nl/ufojezus/
Jezus in een UFO
door Rob Nanninga – Skepter 10.2 (1997)
Blijmoedig aten zij appelmoes met fenobarbital toen de komeet Hale-Bopp langskwam. De 39 hemelvaarders konden eindelijk naar the Next Level. Hoe kwamen ze erbij? De geschiedenis van de folie à deux van Herff en Bonnie, oftewel Guinea en Pig, Bo en Peep, Do en Ti.
(**) Toch was Applewhite niet tevreden met zijn carrière. Hij nam het zichzelf kwalijk dat hij zijn leven niet aan de kerk had gewijd en niet voldeed aan de verwachtingen van zijn strenge vader. Ook als echtgenoot voelde hij zich niet gelukkig. Jarenlang leidde hij een dubbelleven door in het geheim homoseksuele relaties te onderhouden. (**)
Uit het stukje Geslachtloze aliens:
(**) Via geënsceneerde ‘UFO-crashes’ zoals het bekende Roswell incident verlieten zij hun Next-Level-lichamen en namen in de jaren ’70 bezit van een aantal menselijke lichamen die voor dit doel waren uitgekozen. In deze lichamen demonstreerden zij hoe maagdelijkheid kan worden herwonnen. De lichamen van de neergestorte greys werden in het geheim door Amerikaanse overheid geborgen, die vaststelde dat ze geen geslachtsorganen hadden. (**)
[vet door mij]
(**) De buitenaardse vertegenwoordigers van de Next Level zijn duidelijk in de minderheid. Zij zijn geslachtloos en maken zich niet schuldig aan verkrachtingen en genetische experimenten. (**)
eindquotes:
(**) Gelukkig hadden de groepsleden al een deel van hun ontwikkeling voltooid toen de Afgezant tweeduizend jaar geleden in het lichaam van Jezus op aarde was. Hun zielen werden daarna in een soort hemelse diepvries bewaard tot hij opnieuw zou afdalen, waarna zij zich onder zijn leiding konden transformeren tot geslachtloze wezens die als adoptiekinderen in de hemelse familie zouden worden opgenomen.
Applewhite vergeleek zijn aanhangers met honden die zich losmaken uit de hondenwereld door hun baasje te dienen. Zulke honden waren volgens hem zeer gebaat bij castratie. Hij hielp de evolutie een handje door zijn eigen lichaam, zijn ‘voertuig’, te ‘neutraliseren’. Enkele anderen lieten eveneens hun ballen verwijderen. (**)
In de hemel van Allah wachten naar verluidt 72 maagden per persoon op de vent die op aarde -in overdrachtelijke zin- zijn ballen toonde. Of ze in die hemel ook een liedje draaien dat lijkt op: ‘Daar moet een piemel in, daar moet een piemel in!’? [/sarcasme]
Het seksuele misbruik door geestelijken binnen de katholieke kerk spreekt ook boekdelen.
Zou Marshall Herff Applewhite ooit aan Heaven’s Gate begonnen zijn als hij openlijk homoseksueel had mogen zijn?
Wilma S. says
Aanvullende informatie van 11 september 2012. Waarom zelfmoordterroristen bereid zijn om op aarde een hele berg ellende aan te richten:
https://www.quest.nl/artikel/waarom-word-je-een-zelfmoordterrorist
(**)……De zelfmoordenaar krijgt vaak een heldenstatus.
72 maagden
Zelfmoordterroristen zijn niet altijd religieus gedreven, maar de belofte van het paradijs is een belangrijk motief. Moslims die zichzelf opblazen, krijgen de status van martelaar. Martelaren gaan, anders dan gewone moslims, rechtstreeks naar het paradijs. Met dit in het vooruitzicht en de hemelse beloning van 72 maagden, binden ze een bomriem om. Zo werd een briefje in de achtergelaten bagage van WTC-terrorist Mohammed Atta gevonden: ‘Je zult het paradijs binnengaan. Je zult beginnen aan het gelukkigste eeuwigdurende leven’. (**)
http://wetenschap.islaamkennis.nl/744/zelfmoord-in-de-islaam/
(**)….In de Islaamitische wetgeving vinden we dat het verboden is om zelfmoord te plegen, onder welke omstandigheden dan ook. Onder de geleerden is er een consensus dat zelfmoord plegen een grote zonde is…….(**)
JennyJ0 says
Ik geloof er niks van dat die hemel met die 72 maagden doorslaggevend zijn.
Wilma S. says
Er zou sprake zijn van zeven beloningen voor martelaren:
https://www.trouw.nl/home/de-hemelse-beloning~aec8df11/
De hemelse beloning
Sam Janse– 0:00, 23 juni 2007
De eerste christenen lieten zich vol geloofsvertrouwen voor de leeuwen werpen. „Laat me toch voedsel zijn voor de dieren. Daardoor kan ik tot God komen.” Moslimstrijders nu geven al even weinig om hun aardse bestaan – zie de zelfmoordterrorist die vorige week in Uruzgan toesloeg en daarbij ook de Nederlandse militair Timo Smeehuijzen mee het graf insleurde. Theoloog Sam Janse ziet veel overeenkomsten tussen vroeg-christelijk en hedendaags islamitisch martelaarschap. Maar de verschillen springen evenzeer in het oog.
(**) Mohammed B. vertaalde in de zomer van 2004 een extreem-islamitisch geschrift van Amir Sulayman, een moslimterrorist die in Egypte, Saoedi-Arabië en Afghanistan een indrukwekkende staat van dienst heeft opgebouwd. Daarin worden zeven beloningen opgesomd die de martelaar ontvangt. Nummer vier is: „Hij zal tweeënzeventig vrouwen in het Paradijs ontvangen.” Nummer vijf luidt: „Hij zal in het Paradijs een speciale kroon en speciale kleding krijgen, zodat iedereen hem als een martelaar zal herkennen.” Seks en populariteit zullen in het Paradijs dus niet ontbreken.
In onze cultuur wekken deze beloningen alleen maar de lachlust op, en vooral de toezegging van de maagden is goed voor een eindeloze stroom grappen en grollen. Ze maken duidelijk dat geseculariseerde westerlingen zich niet kunnen voorstellen dat deze beloningen voor miljoenen moslims net zulke realiteiten zijn als het pensioen het in onze samenleving is voor een 64-jarige. Of de geplande zomervakantie voor de harde werker. Concreet, reëel, er mag op gehoopt, er kan op gerekend worden.
Hoeveel autochtone Nederlandse mannen zouden niet bezwijken voor de verleiding van 72 maagden als ze werkelijk zouden geloven dat ze daar, na een terreuraanslag op Gods vijanden, over zouden kunnen beschikken? Ik vrees dat ze zich, net als in het Midden-Oosten, in rijen zouden melden.
In de islamitische lectuur wordt de beloning onderstreept, de te betalen prijs gebagatelliseerd. Het bovengenoemde,……(**)
FVerweven says
Tel daar bij op dat ronselaars werven onder mislukte randcriminelen. Mensen die al eens een roofoverval of mishandeling gepleegd hebben en dus wat durven.
Maar ondertussen zijn ze wel maatschappelijk mislukt én als crimineel mislukt, dus kunnen ze als martelaar er nog iets van maken.
erwinnoorman says
Blijft me toch altijd weer vooral verbazen hoe mensen zich in sektes en godsdiensten zó ver kunnen laten afdwalen van hun gezonde verstand dat ze zichzelf van het leven (laten) beroven.
Het is mijns inziens toch vooral een psychische stoornis in de categorie waanstoornissen.
FVerweven says
Is geloven in een onzichtbare, onlogische, onrechtvaardige god niet de eerste stoornis? Je moet er heel wat gezond verstand voor opzij zetten.
Wilma S. says
FVerweven:
Hoezo een stoornis?
De meesten krijgen een religie met de paplepel ingegeven. Je leert -desnoods met harde hand- wat je moet denken en niet hoe je het beste kunt denken. Wat je niet hebt, of geleerd hebt om te gebruiken, kun je niet opzij zetten.
Ik heb me meerdere jaren geleden officieel uit laten schrijven bij de rk-kerk, maar daardoor de hersenspoeling evengoed niet helemaal kwijtgeraakt. Dat gaat me de rest van mijn leven ook niet meer lukken ben ik bang. Ook niet met nog een kilo gezond verstand erbij.
FVerweven says
Is (als volwassene) (blijven) geloven in een onzichtbare, onlogische, onrechtvaardige god niet de eerste (met de paplepel ingegeven) stoornis? 😉
JennyJ0 says
En toch gooi jij geen bommen, rijd je niet met een vrachtwagen op mensen in en meer van dat fraais.
De ‘hemel met 72 maagden’ biedt ook geen enkele verklaring voor andere moordaanslagen door daders van heel andere signatuur, zoals Anders Brevik, Seung-Hui Cho, Dylann Roof, Adam Peter Lanza, Eric Harris & Dylan Klebold, Tristan van der Vlis etc.
Ik denk dat de Islam – of een geperverteerde versie daarvan – niet de oorzaak is, maar slechts een kapstok waar de geweldsdrang aan wordt opgehangen.
Wilma S. says
FVerweven:
Onder een stoornis versta ik een psychische aandoening en dat is niet iets waar iemand voor kiest, of als volwassene van de ene dag op de andere naast zich neer kan leggen met behulp van gezond verstand.
Het geloven in een hogere macht kan de voedingsbodem zijn voor extreem fundamentalisme, maar ook zorgen voor positievere zaken. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de komst van heel wat scholen en ziekenhuizen etc. te danken aan de inzet van kloosterlingen. Die hebben in het verleden heel wat ondankbaar werk opgeknapt in naam van hun God.
Elke medaille heeft twee kanten, en met generaliseren en/of polariseren schieten we sowieso niets op.
Laten we vooral de kerk in het midden laten.
Hans1263 says
Is het misschien zo dat die middeleeuwse kloosterlingen vrijwel de enigen waren die konden lezen en schrijven en dat het dus min of meer voor de hand lag dat juist zij zich inzetten voor scholen en ziekenhuizen etc.?
Naast die positieve zaken bestonden er in de loop van de eeuwen ook heksenvervolging en inquisitie, pogroms en zo nog wat meer gruwelijke zaken, allemaal in naam van dat onzichtbare, onlogische en onrechtvaardige opperwezen.
En tot slot: vroeger geloofde men ongeveer unaniem en was ongeloof vrijwel uitgesloten.
Wilma S. says
Hans:
Ik doel niet op de middeleeuwen, maar op de 20e eeuw en de periode daarvan die ik zelf nog meegemaakt heb. Met voor meisjes uiteraard de nodige nonnen voor de klas. Behalve op de kleuterschool werden jongens en meisjes strikt gescheiden gehouden in die ‘goede oude tijd’.
Een van de vele voorbeelden:
http://stichtingbehoudfranseklooster.nl/geschiedenis/goddelijkevoorzienigheid/
en https://www.erfgoedkloosterleven.nl/kloosterleven/geschiedenis.html
Hans1263 says
Vanwege de kloosterlingen dacht ik aan ver vervlogen tijden. Vandaar de verwarring. Er zijn veel meer denominaties debet aan alle soorten scholen. De ziekenhuizen zijn gelukkig zo langzamerhand wel gesaneerd en ontdaan van christelijke invloeden.
Het ontstaan van velerlei soorten onderwijs hebben we te “danken” aan even zovele zuilen. En “dankzij” dat m.i. knotsgekke systeem blijven die zuilen in stand en hebben we er ook nog vrije scholen en islamitische scholen bijgekregen. Weg ermee en vervangen door openbaar onderwijs voor iedereen! Dan bedrijft iedereen zijn eigen hobby maar in eigen tijd en op eigen kosten.
Ik denk overigens dat we hiermee wat afdrijven van het originele onderwerp.
Wilma S. says
In het kader van de zoektocht naar antwoorden op (af)vragen naar de oorzaak van het huidige (zinloze) geweld in woord en/of daad:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/28/we-kunnen-niet-meer-terug-naar-vroeger-7043354-a1548079
‘We kunnen niet meer terug naar vroeger’
Pankaj Mishra
In zijn nieuwe boek verwerpt deze Brits-Indiase denker de mondiale woede van hen die een herstelde gemeenschap zonder immigratie en vol van onderlinge solidariteit willen. ‘We moeten de idealen van de moderniteit volgen en ervoor zorgen dat ze voor steeds meer mensen realiteit worden.’
Bas Heijne 28 februari 2017
‘Omdat ik zelf geschrokken was”, zegt de Brits-Indiase essayist Pankaj Mishra, als ik hem vraag wat hem ertoe bracht Age of Anger te schrijven, zijn lange polemische en filosofische essay over de opkomst van extreem rechts overal ter wereld. „Twee jaar geleden werd Narendra Modi tot minister-president van India gekozen, een hindoe-fundamentalist en een man die welbeschouwd in de gevangenis hoort te zitten. Dit gebeurde in de grootste democratie ter wereld en we zagen het niet aankomen. Ik besefte dat de verwachting van vooruitgang en voortschrijdende emancipatie, die zo lang als vanzelfsprekend werd beschouwd, niet met de werkelijkheid strookte. Terwijl ik aan mijn boek werkte, vond de Brexit plaats, werd Trump gekozen en won extreem rechts steeds meer terrein in Europa.”
(**) Met alle heftige reacties van dien.
„Zeker, in mijn boek laat ik zien dat we onze eigen roerige, gewelddadige geschiedenis lijken te zijn vergeten. De moderniteit veroorzaakte vanaf het begin onbehagen en strijd. De huidige liberale democratie kwam tot stand na twee verschrikkelijke oorlogen, ze spreekt allesbehalve vanzelf. De vroegere opstandigheid tegen de moderniteit, met de Duitse romantici en de Russen in de 19de eeuw, heeft nu wereldwijd plaats. Bij uitstek bij mensen bij wie grote verwachtingen zijn gewekt, die niet zijn waargemaakt.” (**)
(**) Komt die woede louter voort uit slachtofferschap? Is het vaak niet ook een excuus om ruim baan te geven aan een menselijke behoefte aan machtsvertoon, wreedheid en geweld?
„Geweld als existentiële behoefte speelt zeker een grote rol in de Europese geschiedenis. In het geval van de radicale islam is het ook onzinnig te veronderstellen dat men tot geweld overgaat vanwege een of andere hadith uit de 13de eeuw of een soera uit de Koran. Het gaat juist om een levensgevaarlijk soort individualisme. Die gefrustreerde jongeren, die zich in hun eigen omgeving klem gezet voelen, reizen naar een gebied waar alles is toegestaan, moord en doodslag, het verkrachten van 13-jarige meisjes, enzovoort. Dat is niet de islam, het is het afsterven van de islam, de ineenstorting van traditionele religie.” (**)
eindquotes:
(**) De moderniteit als eliteproject, dat lijkt het belangrijkste thema van uw boek. Uw getuige à charge, Rousseau, zag zijn vijand Voltaire als een denker die alleen om de eigen kring gaf.
„Het universalisme is vanaf het begin gecompromitteerd door uitsluiting. De mannen die in Amerika over vrijheid en het najagen van geluk spraken, hielden slaven. Voltaire zei dat dieren meer benul hadden dan zwarten. Als men het over de mens had, sloot men vaak expliciete categorieën uit. Vanwege zijn opvattingen over vrijheid van meningsuiting en tolerantie heeft men van Voltaire een idool gemaakt, zonder dat men kijkt naar de politiek die hij voorstond. Rousseau zag dat zijn ideeën slechts voor een kleine groep waren voorbehouden.”
Niemand ontkent dat. Maar je kunt denkers als Voltaire ook als kinderen van hun tijd beschouwen. Tegenwoordig lijkt er, zowel op links als op rechts, een neiging te bestaan het hele Verlichtingsdenken ongeldig te verklaren.
„We moeten het kind zeker niet met het badwater weggooien. Er is geen weg terug, dus het is zaak dat we onze ideeën over gelijkheid uitbreiden tot groepen die voorheen uitgesloten waren. We kunnen niet meer gerieflijk achterover leunen en de wereld aan ons voorbij laten gaan. Er zit een man in het Witte Huis die helemaal losgaat op iemand die op televisie of Twitter iets heeft gezegd wat hem niet bevalt, we weten niet wat hij gaat doen bij een echte geopolitieke crisis, of bij een aanslag. Democratie wordt steeds meer gezien als een legitimatie voor uitsluiting. We hebben de meerderheid, dus we doen wat we willen, ongeacht de rechten van minderheden. Het is aan ons om onze stem te verheffen en van onderaf duidelijk te maken wat democratie werkelijk zou moeten zijn.” (**)
Wilma S. says
FVerweven:
Er waren en zijn ook zelfbenoemde goden, zo zichtbaar als wat. Graag zelfs. De plaatsvervangers van Jezus Christus hier op aarde worden door hun aanhang node gemist als ze toch onverwacht de pijp uit gaan.
In Nederland hadden we bijvoorbeeld Lou de Palingboer en zijn sekte:
http://www.isgeschiedenis.nl/citaat-uit-het-nieuws/lou-de-palingboer-en-zijn-sekte/
(**) De groep bestond onder andere uit metgezellinnen, engelen, zonen en dochters en telde op het hoogtepunt uit ongeveer 600 mensen. Lou raakte betrokken bij een aantal echtscheidingszaken, omdat sommige volgelingen scheidden als hun echtgenoot of echtgenote niet in Lou geloofde. Lou en zijn volgelingen meenden dat ze geen medische hulp nodig hadden, omdat zij het ware volk van God waren. Door deze weigering van medische hulp overleed een kind van één van zijn volgelingen na 14 maanden, waarop Lou tot één dag gevangenisstraf werd veroordeeld. (**)
http://anderetijden.nl/aflevering/434/De-God-die-Lou-heette
De God die Lou heette
Aflevering: 22 minuten
Deze week in Andere Tijden: de geestelijke aantrekkingskracht van een palingboer uit Muiden. Louwrens Voorthuijzen, alias Lou de Palingboer. Door duizenden volgelingen vereerd als de mensgeworden God. Andere Tijden, over de God die Lou heette.
Hans1263 says
Misschien geen stoornis in de betekenis van een psychische aandoening, maar gestoord was de groep volgelingen van Lou in mijn ogen wel!
Wilma S. says
Pak ik voor alle duidelijkheid even de oorspronkelijke tekst van FVerweven erbij:
Doe ik even een greep uit de huidige homepage van Klopdatwel?:
– Professionele astrologen over horoscopen in bladen
– Myles Power blikt terug op de dubieuze test met MMS tegen malaria in Oeganda
– Alternatieve arts jaagt Egmondse bevolking de stuipen op het lijf
– Vergezochte wiskunde op Mars
– Elektrogevoeligen voelen niet of elektromagnetische velden aan of uit staan
– Homeopathie in het nieuws: India en Rusland
– De dubieuze kankerbehandelingen van de Burzynski kliniek
– Chileens ufo-bureau ziet ze weer eens vliegen
-Over ‘PUR-slachtoffers’ en hun Ecemed
O.a. hiervoor is door volwassenen ook heel wat gezond verstand opzij gezet. Ergens heilig in geloven kan dus ook makkelijk zonder O.L. Heer & Co.
Rest de vraag: wie precies is hoe, waarom en waardoor wel als normaal te benoemen dan of is onze wereld in feite een/1 grote gesloten inrichting?
Renate1 says
Die grens is moeilijk te trekken. Ik geloof dat de grens over het algemeen wordt getrokken bij de vraag of de stoornis een belemmering vormt voor het functioneren in de maatschappij.
Normaal gesproken zou je zeggen dat een stoornis waar je geen hinder van ondervindt, geen stoornis is, maar dat levert het probleem op dat mensen met een slecht ziekte-inzicht, dan geen stoornis zouden hebben, terwijl het wel duidelijk is dat hun ‘ziekte’ een normaal functioneren in de weg staat.
Hans1263 says
Erg veel vragen.
En wat mij betreft kan álles zonder de heren Heer en Co.
Zegt ú het maar.
Wilma S. says
Renate 1:
Laat ik mijn vraag ietwat anders stellen. Tegen welke gelovige kan gezegd worden: ‘Meneer, mevrouw u heeft er nu lang genoeg voor gekozen om uw gezonde verstand opzij te zetten, dus onmiddellijk daarmee stoppen. Als u morgenvroeg opstaat ziet de wereld er voor uzelf en uw medemensen meteen anders uit. Appeltje, eitje, pannenkoek! ‘
Bijvoorbeeld the living saint *kuch* Burzynski gaat de volgende morgen onmiddellijk zijn ‘kliniek’ sluiten en o.a. zijn decadent dure huis verkopen om slachtoffers/hun naasten een compensatie aan te kunnen bieden voor het onnodige leed.
Ja Hans erg veel vragen, maar ik heb er toch nog een. Wat is eigenlijk het verschil tussen Burzynski en een sekteleider?
Renate1 says
Toch is er een verschil tussen een gewone gelovige en iemand die lijdt aan godsdienstwaanzin.
Hoewel sommige gelovigen het ook wel erg bont maken.
http://nos.nl/artikel/2165708-smurfin-mag-niet-op-poster-in-ulraorthodoxe-israelische-stad.html
De heer Burzynski en andere kwakzalvers zijn weer een verhaal apart. Dat zijn gewoon oplichters, die misschien wel in hun eigen behandelingen geloven, maar vermoedelijk vooral ingegeven door zelfbedrog, omdat ze niet willen geloven dat ze er naast zitten. Daarin worden ze misschien wel gesteund door hun patiënten, die in hun praatjes geloven.
Wilma S. says
Wat is een oplichter? Niet iemand die o.a. aan zelfbedrog doet, maar die heel goed beseft de hele bliksemse boel aan het bedonderen te zijn:
https://www.politie.nl/themas/oplichting.html
Oplichting is een vorm van bedrog waarbij de dader een ander op listige wijze ontdoet van geld of waardevolle goederen. Oplichting kent allerlei vormen: iemand kan u op straat, of aan de deur aanspreken en verleiden tot een aankoop, of iemand probeert uw geld op slinkse wijze afhandig te maken. Internet heeft het risico voor oplichting vergroot. Bijvoorbeeld mensen die zich voordoen als uw bank en om uw inlogcodes vragen voor toegang tot uw rekening. Bent u slachtoffer geworden van oplichting? Doe altijd aangifte! Neem dan contact op met de politie via het telefoonnummer 0900-8844.
Inhoudsopgave
> Hoe doe ik aangifte van oplichting?
> Waarom is het belangrijk om aangifte te doen?
> Internetoplichting
> Wat kan Slachtofferhulp Nederland voor u doen?
> Hoe kunt u de kans op oplichting verkleinen?
> Links en folders
Renate1 says
Een kwakzalver is wat mij betreft een oplichter, ook als hij in z’n eigen kunnen geloofd, iets wat de kwakzalver vooral doet uit eigenwaan en omdat het hem een groot voordeel oplevert.
Hans1263 says
Hierbij wil ik de kanttekening plaatsen dat m.i. zelfbedrog wel aannemelijk moet worden gemaakt bij het onderscheiden van een zelfbedrieger en een oplichter. Allerlei lieden in de alternatieve “zorg” en bijvoorbeeld verkopers van doldwaze apparaten (tegen straling en wat dan ook) weten zich door handig gebruik van juristen (en bespelen van ter zake ondeskundige rechters) naar mijn idee vaak wel te gemakkelijk vrij te pleiten van oplichterij. En vaak worden ze zelfs niet eens aangeklaagd. De VtdK weet er van mee te praten! Kwakzalvers bijvoorbeeld kunnen naar mijn stellige mening moeilijk volhouden dat zij jarenlang onder een steen hebben geleefd en niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de geneeskunde resp. de onmogelijkheid van hun kunstenmakerij, al zou het maar zijn door de kranten een beetje te volgen. En daarom zijn en blijven het in mijn ogen oplichters waarbij ik de zorgvuldige definitie van de VtdK van het woord kwakzalver echt passeer.
Renate1 says
@Hans
Heeft het een en ander misschien te maken met de opvatting dat wetenschap ook maar een mening is en dat de ‘wetenschap’, waar de kwakzalvers zich op beroepen dus gewoon een andere mening is, die net zoveel waard is als die van de echte wetenschap.
Hans1263 says
Kan zijn…
Het zal u echter duidelijk zijn dat ik die mening niet ondersteun, ja zelfs verafschuw.
Mensen met een wetenschappelijke opleiding, zeker als dat een bètaopleiding is, zul je deze mening dan ook zelden horen verkondigen. Kwakzalvers die toch zo’n opleiding hebben gevolgd, zijn ver van het pad afgeraakt en mogen wat mij betreft hun bul inleveren, zeker als ze in de zorg werkzaam zijn.
Wilma S. says
Hans:
Ter informatie de definitie van de VtdK:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwakzalverij
(**) Het hof Amsterdam vatte de definitie gehanteerd door Vereniging tegen de Kwakzalverij samen als:
[3] “Elk beroepsmatig handelen c.q. het verlenen van raad of bijstand in relatie tot de gezondheidstoestand van mens of dier
dat niet gefundeerd is op toetsbare en voor die tijd logische dan wel empirisch-houdbare hypothesen en theorieën;
die actief onder het publiek worden verspreid (‘overpromotion’);
zonder dat toetsing binnen de beroepsgroep op effectiviteit en veiligheid heeft plaatsgevonden en;
die (veelal) zonder overleg met medebehandelaars wordt toegepast.”
De Vereniging tegen de Kwakzalverij merkt zelf in haar bundel uitgegeven voor een congres over “Kwakzalverij in de twintigste eeuw” op dat de kwalificatie ‘kwakzalver’ geen beschuldiging van kwade trouw of oplichting inhoudt.[4] (**)
http://www.kwakzalverij.nl/over-ons/wat-is-kwakzalverij/
Wilma S. says
Vers van de pers deze regelrechte waanzin en dan mag iemand mij het echte verschil eens uitleggen met geloven in welke religie dan ook.
Gelukkig kan op tijd alarm slaan heel wat ellende voorkomen, maar Marjolein Dubbers zal echt niet van standpunt veranderd zijn ben ik bang. Die zet vast nog ijverig het gezonde verstand opzij:
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/twitteraars-struikelen-over-alternatieve-dwarslaesie-genezeres/#sthash.hDieZjYm.uxfs
Twitteraars struikelen over alternatieve dwarslaesie-genezeres
Marjolein Dubbers, oprichtster van de Energieke Vrouwen Academie, claimde hoge dwarslaesie te kunnen genezen met alternatieve middelen.
Door: Nico Terpstra | Geplaatst: 30 maa 2017
(**) De tweet van Dubbers is een dieptepunt in de toch al compleet warrige wereld van zweeftypes die allerlei kwalen en de genezing ervan in voeding zoeken, zonder goed bewijs. (**)
Renate1 says
Ik vind het verschil ook moeilijk uit te leggen. Dat moet een gelovige misschien maar doen.
Waar ligt trouwens het verschil tussen geloof en bijgeloof?
Is geloof niet gewoon bijgeloof, dat erkend is?
En waarom zien gelovigen het ene geloof (Christendom, Islam, Hindoeisme, e.d.) wel als religie en het andere geloof (Scientologie, Rastafarians?) niet?
Hans1263 says
Sterker nog: ik beschouw alle geloof met inbegrip van “bijgeloof” en rare apparaten en “alternatieve behandelwijzen” en complotgeloverij etc. als een en dezelfde kwakzalverij. In mijn computer en iPad zitten alle relevante sites in het mapje kwakzalverij. Kwakzalverij en geloof brengen zelden iets goeds, hebben dezelfde discutabele en bedenkelijke basis en dezelfde verrotte wortels en verdienen het met kracht te worden bestreden.
Wilma S. says
Hans:
Dat zijn dan wereldwijd vele miljoenen mensen met een stoornis. 😉
Wilma S. says
Dan kom je toch heel hard je best aan het doen. De rechten van een mens laten zich niet zomaar even veranderen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstvrijheid
Godsdienstvrijheid (ook wel vrijheid van godsdienst, vrijheid van religie of religievrijheid genoemd) is een van de klassieke grondrechten. Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Zij laat ook ruimte voor de mogelijkheid van een vrije keuze voor een godsdienstloze levenshouding, bijvoorbeeld atheïsme. Het is een van de rechten uit de Universele verklaring van de rechten van de mens:
Het recht op godsdienstvrijheid is voornamelijk gericht op het beschermen van religies en geloofsovertuigingen tegen staatsinmenging. Het beschermt ook ongelovigen tegen staatsinmenging
De bescherming van ‘alternatieve behandelwijzen’ lijkt wel op de vrijheid van godsdienst.
Hans1263 says
Als ongelovige heb ik vrijheid van ongodsdienst. Evenals de mensen die mij proberen te bekeren, o.a. met boekenrekjes bij de stations, mag ik op mijn beurt roepen dat geloof (= kwakzalverij) funest is. Dat doe ik dan ook, in het besef dat het water naar de zee dragen is.