• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Factchecking / Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs

Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs

1 June 2018 by Pepijn van Erp 6 Comments

In een week waarin ik overspoeld werd met e-mails van bedrijven die me informeerden over hun aangepaste privacybeleid in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), was het enigszins bevreemdend om dit briefje aan te treffen dat iemand door mijn brievenbus (met NEE/JA sticker) had geduwd:

Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs 1

Even een enquête invullen van een wereldwijd actief bedrijf dat verder niet met name genoemd wordt, maar me wel verzekert dat mijn gegevens in veilige handen zijn? Ehum. Ook op die website trof ik alleen de naam aan van de persoon die ook op het briefje staat, zonder contactmogelijkheid als een emailadres of telefoonnummer. Wel een invulformulier (op de onbeveiligde website) waarop ik het liefst ook mijn telefoonnummer moet invullen, zodat ik teruggebeld kan worden. Ehum, ehum. Dat komt allemaal niet bepaald betrouwbaar of professioneel over.

Even zoeken leerde al snel dat het hier hoogstwaarschijnlijk om verkapte marketing van een Herbalife-distributeur ging. Zo iemand die ‘lid’ is geworden van deze leverancier van supplementen, die verdacht veel weg heeft van een piramidespel (zie een eerder bericht op Kloptdatwel). Via Facebook nam ik contact op met de persoon, die ik als meest waarschijnlijke afzender had geïdentificeerd en zij bevestigde dat zij de afzender was. En ook dat het inderdaad om Herbalife ging.

Wie even googlet met zinsneden uit het briefje of van die website vindt wel meer vergelijkbare websites waar zo’n enquête staat, vaak letterlijk hetzelfde op de naam na, maar ook lang niet altijd meer actief. Het ontbreken van de informatie dat om een marketingactie gaat van een Herbalife-distributeur en/of duidelijke contactinformatie is eerder regel dan uitzondering. In 2015 tikte de Reclamecodecommissie iemand op de vingers die op deze manier reclame had gemaakt: “De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.” Bij een eerdere vergelijkbare zaak was ook Herbalife zelf aangeklaagd. Daar ging het als ik het goed begrijp wel om een iets uitgebreidere flyer waarin ook (kans op) producten in het vooruitzicht gesteld werden als tegenprestatie voor het invullen van de enquête. Alleen de distributeur werd voor de actie verantwoordelijk gehouden, Herbalife ontsprong de dans.

Niet alleen is dit allemaal in strijd met de reclamecode, maar is het volgens mij nu ook heel duidelijk in strijd met de nieuwe AVG. Die staat namelijk wel toe dat je gegevens verzamelt, die op vrijwillige basis aan jou verstrekt zijn, maar het moet volstrekt duidelijk zijn waarvoor de informatie verzameld wordt en wat de identiteit is van de organisatie die ze verzamelt. Alleen je naam geven, zoals hier gebeurt, lijkt me volstrekt onvoldoende. In het briefje wordt daarnaast gesproken over een wereldwijd onderzoek en op de website gaat het over ‘onze database’. Het is van tweeën één: ofwel worden de gegevens verzameld in een database die uiteindelijk onderdeel uitmaakt van zo’n wereldwijd onderzoek van Herbalife, ofwel de distributeur doet verder hooguit zelf iets met die enquêtegegevens. In beide gevallen is er mijns inziens sprake van misleiding.

Ik ga er vanuit dat het om fopenquêtes gaat, dat het hele idee uit de koker van Herbalife komt en dat het bijvoorbeeld in de opleidingen voor hun ‘leden’ aangedragen wordt als een van de mogelijkheden om potentiële klanten en/of nieuwe ‘leden’ te werven. Dat heb ik ‘mijn’ distributeur ook nog gevraagd, maar daar kreeg ik (nog) geen expliciet antwoord op. Wel dat ze haar enquête zou gaan aanpassen zodanig dat die binnen de wet blijft. We zullen zien.

Ander recent nieuws over Herbalife? U kunt kiezen uit deze advertorial die ik tot mijn grote verbazing aantrof op de website van de Volkskrant, door Herbalife zelf geschreven ter gelegenheid van 25 jaar aanwezigheid van het bedrijf in Nederland, maar interessanter zijn een stuk uit Knack van vorig jaar: “Over de (il)legaliteit van Herbalife: iedereen verkoper, niemand consument” (waarover Herbalife ging klagen bij de raad voor de Journalistiek, en deels gelijk kreeg, omdat de journaliste Herbalife niet voor publicatie om de kans had gegeven om te reageren), en een artikel over de ontknoping van het gevecht tussen twee grote investeerders die tegengestelde posities innamen met de aandelen van Herbalife.

PS. de identiteit van de afzender van het briefje dat ik ontving, is waarschijnlijk ook voor de lezer makkelijk te achterhalen, maar die is verder niet echt van belang. De Herbalife-distributeurs die deze enquêtes uitzetten zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk, maar het is mijns inziens toch Herbalife dat hierop het beste aangesproken kan worden.

Steun Kloptdatwel

Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Borstkankerscreening: wie doet er mee?
Next Entry »
De linke weekendbijlage (22-2018)

Filed Under: Factchecking Tagged With: enquete, herbalife, marketing

Reader Interactions

Comments

  1. FVerweven says

    1 June 2018 at 13:44

    De website enquête wordt verzorgd door Survio, waar je kleine enquêtes gratis kunt aanmaken.
    Nu heeft Survio wel een privacybeleid (in het Engels, dat lijk mij op zich al niet in orde), maar de data gaan daarna ook naar de “voedingspromotor” én het “wereldwijde bedrijf”.

    De voedingspromotor én het wereldwijde bedrijf worden niet geïdentificeerd en dus blijven ook hun privacy policies verborgen alsmede hun adressen, KvK nummers etc. die nodig zijn bij eventuele problemen of klachten.
    Zo fout als maar kan dus, en volgens mij volledig rijp voor aangifte bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Volgens mij is Survio als facilitator ook niet onschuldig in deze zaak.

    Log in to Reply
    • Peter Koopman says

      3 June 2018 at 09:56

      @FVerweven: kleine correctie inzake namen.
      Het Nederlandse CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) heet sinds 2016 AP (Autoriteit Persoonsgegevens).
      In België was het de CBPL (Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer) , sedert 25 mei jl. is het de GBA (Gegevens-beschermingsautoriteit).

      Log in to Reply
  2. Hans1263 says

    3 June 2018 at 12:42

    Slecht taalgebruik bovendien in dit briefje! Vooral de zin bij het sterretje is tenenkrommend. Die stijlfiguur heet ook wel Tante Betje (Charivarius, als die naam u iets zegt) ofwel zoals ik ooit leerde: ongeoorloofde inversie.

    Tussen de tientallen mails die ik onlangs ontving m.b.t. de privacywetgeving zat ook een aantal waarin werd gevraagd op een linkje te klikken teneinde de relatie voort te kunnen zetten. Eén bedrijf kende ik niet eens. Fishing mail? Als ik het kan bedenken, kan een schurk het ook…

    Log in to Reply
  3. Emiel De Jonge says

    4 June 2018 at 19:13

    Waarschijnlijk nog even snel klantgegevens werven. In de hoop dat er nog niet zoveel aandacht aan besteed wordt. Wel een trieste manier van marketing beïnvloeding. Als je een beetje bekend bent met marketing psychologie dan springen er wel wat dingetjes uit.

    1. Het gebruik van een naam, maakt het persoonlijk.
    2. Ze begeleid mensen, moet lijken alsof ze om andere geeft, zorgt ook voor een persoonlijk tintje.
    3. Het gebruik van emotionele taal “enorme gevolgen hebben”, is beroep doen op angst.
    4. “voor ons belangrijk”, alsof ze om iedereen geven.
    5. “wereldwijd is ons bedrijf”, alsof ze een internationaal autoriteit zijn.
    6. Als dank krijg je gratis advies, waarschijnlijk geven ze dat aan al hun klanten. Alsof je een cadeautje krijgt.

    Dit is overduidelijk een marketing stunt van een (lijkt op een niet betrouwbare) bedrijf.

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      4 June 2018 at 21:14

      Enquêtes worden altijd al misbruikt om potentiële klanten op te sporen.
      In het lokale sufferdje vraagt men testpersonen voor gehoorapparaten of zelfs kunststof kozijnen.
      “Helaas (voor u) hebben wij inmiddels voldoende testpersonen, maar kunnen wij u een gunstig aanbod voor een hoortoestel doen?”

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. 2midnight says:
    13 January 2022 at 00:50

    3presence

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 35.4 – Winternummer 2022
1 December 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.4 – Winternummer 2022

Brengen genetici de mammoet, de dodo en de buidelwolf weer terug? Komt kernfusie er sneller dan velen denken? Het nut van sciencefiction als lesmateriaal. Een interview met pendelwinnaar Marieke Kuypers, en nog veel meer in dit nummer. Het bericht Skepter 35.4 – Winternummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan
20 November 2022 - Pepijn van Erp

Marieke Kuypers onderscheiden door Skepsis voor haar video's op TikTok en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met een feestrede met het 35-jarig bestaan Het bericht Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022
24 August 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022

Artikelen over de beroemde uitspraak van Galileo, hervonden herinneringen, Bess Houdini, een dubieus apparaat om vocht in muren tegen te gaan en veel meer. Het bericht Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Desmet dwaalt, draait en duikt
9 January 2023 - Paul De Belder

Hoewel de uitspraken van Desmet over de coronamaatregelen al langer op veel kritiek van factcheckers stuiten, kwam hij pas recentelijk echt flink in opspraak. Op een tournee langs verschillende Amerikaanse talkshows en podcasts om de Engelse vertaling van zijn boek te promoten, was hij ook te gast bij Infowars, de show van Alex Jones. Het optreden bij deze veroordeelde complotdenker en het doen van nogal stellige uitspraken over openhartoperaties onder hypnose waren de aanleiding voor een hausse aan kritische artikelen in de Vlaamse media. [...]

QAnon
26 October 2022 - Ledenadmin Skepp

In de herfst van 2016 verspreidde zich het gerucht dat de Amerikaanse Democratische Partij vanuit de kelder van een pizzeria in Washington D.C. een pedofielennetwerk organiseert. De pizzeria met de grappige naam Comet Ping Pong was allesbehalve willekeurig gekozen. Met zijn eigenzinnige atmosfeer is het een hotspot voor excentriekelingen: punkers, holebi’s, kunstenaars, outsiders en linksen1. Het was een voor de hand liggend doelwit voor mensen uit de alt-rightbeweging2,die vatbaar zijn voor complotdenken. [...]

Van bijtende nonnen tot needlespiking
16 October 2022 - tayson

Ziekte en gezondheid, lichaam en geest Voor we aan een wetenschappelijk artikel kunnen beginnen, moeten we duidelijk maken waarover we het hebben. Ik vraag dus even het geduld van de lezer: die wordt achteraf beloond met een uitgebreide bespreking van boeiende voorbeelden van ‘massahysterie’. Om de clichés te overstijgen en een echte poging tot wetenschappelijke bespreking van dit fenomeen te doen, moeten we eerst wat medische context schetsen. [...]

ChatGPT as a Medical Expert System
1 February 2023 - Steven Novella

Will ChatGPT and applications like it transform medicine? If we want it to. The post ChatGPT as a Medical Expert System first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Medical Conservatives: A High Rate of COVID-Myocarditis is “Good News”, A Low Rate of Vaccine-Myocarditis is “Deeply Concerning”
30 January 2023 - Jonathan Howard

Doctors who repeatedly and blatantly contradict themselves, convincing parents that rare vaccine side effects are a fate worse than death, don't deserve our trust. The post Medical Conservatives: A High Rate of COVID-Myocarditis is “Good News”, A Low Rate of Vaccine-Myocarditis is “Deeply Concerning” first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Should We Accept Unvaccinated Children Dying of COVID as a “Matter of Course”?
27 January 2023 - Jonathan Howard

The same doctors who scold us for potentially minimizing "slightest bit of inflammation in the heart" when the vaccine is to blame, shame us for trying to keep children from dying when the virus is to blame.  The post Should We Accept Unvaccinated Children Dying of COVID as a “Matter of Course”? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on Kwakzalverij voor welgestelden – Sander en de kloofWilt u even uitleggen waarom het zinvol zou zijn geld te doneren t.b.v. pure kwakzalverij?
  • Hans1263 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarDoor de bijna komisch aandoende prietpraat van Silvia kwam ik bijna in een vijfde "staat van materie" (wat dat ook
  • Frank Verhoft on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarAah, Keshe, de ayatollah van de plasmaprietpraat en de gemilitariseerde drones met antigravitatietoestellen die andere vliegende tuigen uit
  • vishal sharma on 9/11 is nog steeds te complex voor Coen Vermeerenals je op zoek bent naar de beste manier om geld in te zamelen in 2023, dan zijn er enkele
  • Renate1 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarGa zou Galium kunnen zijn, maar Ns kan ik in m'n periodiek systeem niet terugvinden.

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2023 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in