• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / De linke weekendbijlage (36-2020)

De linke weekendbijlage (36-2020)

5 September 2020 by Pepijn van Erp 57 Comments

De linke weekendbijlage (36-2020) 5
Vaak komen we zaken op internet tegen die niet groot genoeg zijn om een heel stuk over te schrijven of soms hebben we daar de tijd niet voor. Daarom willen wij in deze nieuwe rubriek een verzameling interessante of gewoon vermakelijke berichtjes van de afgelopen week met de lezers van Kloptdatwel delen. Leesvoer voor in het weekend!

  • The New York Times: Meet Germany’s Bizarre Anti-Lockdown Protesters
  • Skepter: ‘Virussen bestaan niet’ – over virusontkenners, de PCR-methode en exosomen.
  • The Guardian: Bronze age Britons made keepsakes from parts of dead relatives, archaeologists say
  • USA Today: ‘You have no authority over us’: Church leader, sons jailed for insisting chemical’s power to heal trumps laws of the state
  • The Guardian: White US professor admits she has pretended to be Black for years
  • Popular Mechanics: Why This Monstrous Crater Suddenly Appeared in Russia
  • Daily Beast: CDC Deluged With ‘Insane’ Number of Calls About Coronavirus Conspiracy Theory
  • NRC: Gevaarlijke gekken

Tips zijn welkom! Mail gerust de redactie.

Steun Kloptdatwel

De linke weekendbijlage (36-2020) 6Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Een overpeinzing bij de dood van een gebedsgenezer
Next Entry »
De linke weekendbijlage (37-2020)

Filed Under: Algemeen

Reader Interactions

Comments

  1. Renate1 says

    6 September 2020 at 09:40

    Bij Café Weltschmerz mag Pierre Capel (die over het algemeen met veel aplomb wordt aangekondigd als emeritus hoogleraar virologie) z’n zegje doen over het vaccin:
    https://www.youtube.com/watch?v=T3DJO4p586o

    Virussen zijn er al sinds het leven is ontstaan en zijn overal in zeer grote getalen en overal aanwezig.
    In ons lichaam wonen ongelooflijk veel ( miljarden) virussen en daar gaan we prima mee om dank zij onze natuurlijke immuniteit.
    Deze natuurlijke immuniteit bestaat uit tientallen eiwit- en cellulaire systemen, die ieder apart uitstekend in staat zijn om met virussen om te gaan. Al deze afweersystemen werken op een ingenieuze manier samen en vormen een fantastische natuurlijke immuniteit. Dit beschermt ons al miljoenen jaren tegen virussen en onze afweer heeft echt geen vaccin nodig om effectief te zijn.
    Denk je nu echt, dat sinds 11 maart 2020 alleen een, haastig en waarschijnlijk slecht werkend, vaccin de mensheid kan redden????
    In misdaad romans geldt “Cherchez la Femme” en in het echte leven “Follow the Money”.

    Ik zal er maar niet vanuit gaan dat men de heer Capel kritische vragen zal stellen, bijvoorbeeld over mazelen, polio en pokken, ziektes die in het verleden heel veel slachtoffers eisten. Als mensen niet dood gingen, konden ze er ook zeer vervelende gevolgen aan overhouden. Dankzij vaccins zijn de pokken uitgeroeid, is polio grotendeels verdwenen en zou mazelen misschien dezelfde weg kunnen gaan, als we geen groepen hadden, die allemaal onzin over vaccins zouden verkondigen.
    Mensen als de heer Capel kunnen alleen kijken naar de mensheid als geheel, waarbij men de individuele slachtoffers en de bijkomende schade voor het gemak maar even buiten beschouwing laat. Natuurlijk zal de mensheid ook dit virus wel overleven, maar de vraag is hoeveel slachtoffers het zal eisen, als we niets doen. En wat zou de economische schade daarvan zijn.

    De reacties onder het filmpje zijn te zot voor woorden. Groepsimmuniteit krijg je alleen bij blootstelling aan het natuurlijke virus, want anders zou het virus niet in de bible-belt huis kunnen houden. Hoe dom kun je zijn. Daar worden mensen juist minder gevaccineerd.

    Log in to Reply
    • Matt Otten says

      8 September 2020 at 12:16

      Follow the Money. Capel zal nu vast weinig dure lezingen via de Speakers Academy kunnen geven, die maatregelen moeten zsm opgeheven worden. Het is maar een idee; maar dat hij misleidende informatie verspreidt, dat is zeker.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        8 September 2020 at 13:04

        Dat geldt voor meer mensen die zo vreselijk tegen de maatregelen zijn. Bijvoorbeeld een dansschooleigenaar.

        Log in to Reply
  2. Jan Willem Nienhuys says

    6 September 2020 at 12:15

    Mij staat de populaire stijl van Capel niet aan. Hij geeft in dezelfde stijl les in de kwantummechanica, waarvan hij vrijwel zeker bijna niks weet.

    Het immuunsysteem is vreselijk ingewikkeld, misschien wel even gecompliceerd als de hersenen. Het werkt tamelijk goed. Dat moet ook wel, want mensen worden vanaf hun geboorte dagelijks met vele microscopisch kleine potentiële ziekteverwekkers geconfronteerd. Eén deel van het immuunsysteem bestaat uit een soort geheugen. Dat herkent indringers als ze voor de tweede keer langskomen. Het komt ook in actie bij een indringer die zich vermenigvuldigt. In verreweg de meeste gevallen werkt dat systeem inclusief het geheugen prima. Heel af en toe is er een indringer waarbij de werking bij eerste kennismaking niet snel genoeg is om de reproductiesnelheid bij te houden.
    In dat geval kan vaccinatie de geheugenfunctie voor die ene indringer verbeteren.

    Dat is een vondst die al meer dan twee eeuwen bekend is. Capels redenering doet wat denken aan:
    1. Het regent en onweert al vier miljard jaar op onze planeet. Het leven kan daar prima mee omgaan. Conclusie: paraplu’s zijn overbodig. Bliksemafleiders trouwens ook.
    2. Boeven zijn mensen. Er zijn heel veel mensen, en daar kunnen we prima mee omgaan. Er is genoeg politie op straat en we hebben ook nog gerechtshoven en reclassering en sloten op de deuren. Speciale maatregelen tegen boeven zijn overbodig en opsporingsberichten gericht op afzonderlijke boeven al helemaal.

    Capel laat aan het eind een onduidelijk grafiekje zien waarin griep met corona vergeleken wordt. Gemiddeld over de hele bevolking zou ‘corona’ dan maar 0,06%
    doden (tegen griep 0,05%) teweegbrengen. Dat is toevallig (wat betreft corona) inderdaad de sterfte TOT NU TOE aan corona in het VK, nl. heden 611 per miljoen (= 0,06 per 100). (Nadat pas 0,5% van de bevolking een geregistreerd coronageval is geworden.) Er komt natuurlijk wat anders uit wanneer je niks doet en wacht tot de ziekte ‘vanzelf ‘ uitdooft. Of bij griep de cijfers slaan op ‘effecten zonder vaccinatie’ is onduidelijk.

    Capel vergeet ook nog een verschil met griep te vermelden: doorgaans houdt men niks van griep over. Dat is bij corona wel anders. Heel wat mensen die niet overlijden houden er blijvende schade aan over.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      6 September 2020 at 14:26

      De redenering van de heer Capel is in feite ook niet anders dan die van veel mensen die tegen vaccins zijn.

      Dat filmpje over kwantummechanica ben ik ook al eens tegengekomen, maar dan ben ik toch al geneigd te denken dat de heer Capel daar vermoedelijk niet veel meer van weet dan ik. Hij was per slot van rekening viroloog en geen natuurkundige of zo.

      De heer Capel is heel populair bij Café Weltschmerz, net als Maurice de Hond. Vermoedelijk omdat ze dingen roepen die mensen willen horen.

      Log in to Reply
    • RV says

      6 September 2020 at 17:44

      Ik zou zeggen: populistisch. Maar ik kniesoor. In elk geval, kwantummechanica in een paar lessen in een yogastudio belooft veel onzin en weinig zin.

      Log in to Reply
    • Hans1263 says

      6 September 2020 at 18:01

      Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid filmpjes van Capel te bekijken.
      Maar ook zonder die “informatie” zie ik absoluut niet in wat kwantummechanica te maken zou kunnen hebben met virologie. Hebben we het hier niet over zaken die qua grootte wel erg ver uit elkaar liggen? Misschien vergelijkbaar met praatjes over de invloed van planeten op onze levensloop zoals astrologen ons willen doen geloven?

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        6 September 2020 at 18:56

        Ik heb toch al weinig zin om de filmpjes met de heer Capel te bekijken. Over het algemeen lees ik liever, dan dat ik een filmpje bekijk.

        Log in to Reply
  3. Renate1 says

    6 September 2020 at 20:24

    Ik las vandaag ook een interview met een dame die Covid-19 gehad had en die gewoon haar familieleden omhelsde, omdat ze niet in de anderhalve meter geloofde. Mevrouw geloofde namelijk dat Maurice de Hond gelijk had en dat Covid-19 zich via aerosolen verspreidde en dat het dus een kwestie van goede ventilatie was.
    Misschien ben ik een beetje dom, maar als het virus zich alleen via aerosolen zou verspreiden, betekent het toch dat het zich over grotere afstanden kan verplaatsen? Dan kun je natuurlijk zeggen dat je daarom goed moet ventileren, maar ik zou zeggen dat, hoe kleiner de afstand tussen mensen is, hoe minder effect die ventilatie heeft. Per slot van rekening is er dan minder tijd om de virusdeeltjes af te voeren. Zeker als je elkaar gaat omhelzen, lijkt het me dat ventilatie daar nauwelijks nog een rol kan spelen.

    Log in to Reply
    • RV says

      6 September 2020 at 20:30

      Gister in Utrecht geweest. De terrasjes zaten tjokvol en her en der moest men in één richting lopen. Dat vraagt om besmettingen.

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        6 September 2020 at 22:11

        Utrecht heeft veel smalle straten. Ik woon in de binnenstad maar vermijd het historisch centrum angstvallig. “Shoppen” doe ik toch al nooit, want ik ben er al… Boodschappen zoveel mogelijk digitaal. Nog even en het is afgelopen met terrasjes, te koud en nat. Dan gaan de tenten bij bosjes omvallen.

        Log in to Reply
        • RV says

          7 September 2020 at 08:22

          Nee, hoor, men heeft buitenverwarming. Goed voor de opwarming van de aarde. En groenlinkse studenten maken gaarne gebruik van terrassen met buitenverwarming. Maar ik ben niet zo hysterisch als Greta Thurmberg en dus slaat men mijn opmerking in de wind. How dare they?

        • Hans1263 says

          7 September 2020 at 18:53

          Veel van die buitenterrassen hebben een tijdelijke vergunning.
          We zullen zien. Ach, er is toch al veel teveel horeca.

    • Hans1263 says

      6 September 2020 at 22:08

      Het is maar te hopen dat mevrouw voldoende antistoffen heeft opgebouwd.

      Log in to Reply
    • unbanmagic says

      7 September 2020 at 02:10

      Vandaar dat zelfs MdH minstens1 meter afstand en masker adviseert bij ontmoetingen zowel binnen als buiten indien men met elkaar in gesprek raakt. Bij cherry picken van een cherry picker zoals deze dame doet, gaan nuttige details verloren.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        7 September 2020 at 09:49

        Daar zijn deze figuren toch altijd heel erg goed in. Wat ze uitkomt, schreeuwen ze van de daken en al het andere wordt onder het tapijt geveegd.

        Mevrouw wil zich ook niet laten vaccineren, want dat gaat allemaal veel te snel en is misschien niet veilig.

        Log in to Reply
      • Matt Otten says

        8 September 2020 at 12:40

        op zijn website zegt MdH over die 1 meter: “dat is heel wat anders dan de 1,5 m van het RIVM”. Oh, ja? Het is natuurlijk ook erg moeilijk om nu nog toe te geven dat het RIVM best een goed punt heeft.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          8 September 2020 at 13:02

          Nou ja, het scheelt toch weer een halve meter.

          Maar goed, die anderhalve meter is ook maar een getal. In andere landen hanteert men weer andere afstanden.

        • FVerweven says

          8 September 2020 at 13:53

          Als ik om me heen kijk zie ik dat die 1,5 meter in de praktijk toch als 1 meter is. Dus hou het maar bij 1,5 meter want bij 1 meter kon het wel eens 50cm worden.

        • Renate1 says

          8 September 2020 at 14:20

          Ik loop toch al met een redelijk grote boog om anderen heen. Bij rokers probeer ik de afstand zo groot mogelijk te houden, een meter of 5 is redelijk en bij voorkeur zo ver, dat ik geen rook meer ruik. De ‘zegen’ van een fijne neus zullen we maar zeggen.

  4. Renate1 says

    7 September 2020 at 16:34

    En Café Weltschmerz komt met een filmpje over vaccinaties, waarin de vraag of vaccinaties ons natuurlijk immuunsysteem ondermijnen. Het antwoord wordt gegeven door Door Frankema, dus dan weten we het antwoord al en hoeven we niet bijna een uur van ons leven te verspillen door naar dit filmpje te kijken.
    https://www.youtube.com/watch?v=OSD40w-Vv-g

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      7 September 2020 at 18:57

      Misschien kan mw. Frankema eerst eens even afwachten of er überhaupt een vaccin komt? Het is echt nog steeds de vraag of dat lukt. Nu is het m.i. voorbarig gekakel van haar en haar medegekkies.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        7 September 2020 at 19:37

        Nou ja, mevrouw Frankema is tegen alle vaccins, dus of er nu wel of geen vaccin komt, maakt voor haar niet uit. Ze is sowieso tegen. Straks komt de griepprik en dat wil mevrouw Frankema ook niet en laten we het maar helemaal niet hebben over de vaccinaties voor kinderen. In Den Haag is de vaccinatiegraad bij kinderen al onder de 90% gedaald en voor mevrouw Frankema zal dit nog wel niet genoeg zijn. De infectieziektes moeten namelijk weer terugkomen, want dat is veel beter voor de gezondheid van de kinderen, die het een en ander overleven en geen andere schade oplopen.
        Wat betreft de ontwikkeling van een vaccin ziet het er hoopvol uit, al moeten we nog afwachten hoe goed het een en ander in de praktijk zal werken.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          7 September 2020 at 21:34

          Mw. Frankema heeft geen flauw benul wat er gewonnen is sinds de pest, sinds de Spaanse griep, sinds de polio, enzovoort. Het zal haar koud laten wat ik over haar idiote “gedachtengang” denk, maar ik wil wel uitspreken dat ik dit soort middeleeuwse “denkbeelden” tot in mijn diepste vezels veracht. Naar de – niet bestaande – hel ermee!

        • Renate1 says

          8 September 2020 at 11:18

          Nee, mevrouw Frankema en andere vaccinatiebestrijders (laten we ze zo maar noemen, want dat is toch de vlag die de lading dekt) willen niet zien wat vaccins ons hebben gebracht. Ze zullen wel zeggen dat alles te maken heeft met betere hygiëne, betere gezondheidszorg en natuurlijk niet te vergeten natuurlijk voedsel. Als je maar goed eet, dan word je nooit ziek.

  5. Jan Willem Nienhuys says

    8 September 2020 at 20:59

    Tegen pest is (nog) geen vaccin, maar als je hebt werken antibiotica wel, heb ik begrepen. De pest is ook niet verdwenen door vaccinatie, maar door betere hygiëne, minder contact met ratten en dergelijke. Een aanvankelijk hielp quarantaine ook, denk ik.

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      8 September 2020 at 21:45

      Dat was me bekend, JW. Het ging me alleen om de gekke “gedachtengang” van die mw. Frankema. Waarom zou je eigenlijk vóór antibiotica zijn en tégen vaccins? Althans, dat neem ik dan maar aan. Misschien is ze zelfs tegen álles van Big Pharma en wil ze evenmin worden vervoerd per auto of vliegtuig, kijkt ze niet naar de TV, heeft ze geen mobiel en kookt ze niet via inductie. Want overal is gevaarlijke straling, nietwaar? Misschien zweert ze nog bij de paardenkoets…

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        9 September 2020 at 10:45

        Ze is helaas wel zo modern dat ze internet heeft. Bovendien is ze volgens mij ook wel bereid om op TV te verschijnen, als ze haar boodschap ter bevordering van ziekten maar kan verspreiden. Ook op YouTube wil ze haar boodschap verkondigen. Ze is dus alleen tegen Big Pharma en vermoedelijk voor Big Quack.

        Misschien kan ze haar vereniging ‘Virusbescherming’ noemen.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          9 September 2020 at 18:47

          Nog veel beter zou het zijn als de toverkol subiet ophoepelt met haar giftige, schadelijke en gevaarlijke praatjes.

        • Renate1 says

          9 September 2020 at 19:03

          Zeer beslist, maar van dit soort figuren kom je niet af. Vaccinatiebestrijders heb je altijd gehad en ik vrees dat je ze altijd wel zult blijven houden.

  6. Renate1 says

    9 September 2020 at 19:08

    En weer iemand die beweert dat het niet erger is dan de griep.
    https://www.omroepwest.nl/nieuws/4107183/Govert-demonstreert-elke-dag-tegen-coronabeleid-Het-is-een-naar-virus-maar-niet-anders-dan-griep

    Govert gaat elk jaar op de wintersport, dit jaar werd hij na de vakantie ziek. Griepklachten. ‘Van de acht vrienden zijn er zeven ziek geweest, waarvan twee met een longontsteking. Je kan wel raden wat dat is geweest,’ zegt Govert. Toch vindt Timmermans zelfs na deze ervaring de huidige coronamaatregelen niet nodig. ‘We zijn er allemaal zonder kleerscheuren doorheen gekomen. Nu zou ik niet meer inperken, toen wel, want we wisten niet beter.’
    ‘Verschuiving’

    ‘Dat we in maart in lockdown gingen dat snap ik heel goed, ik vond die periode zelfs ook wel gezellig. Het doel was de druk op de ic’s terugdringen, dat is gelukt’, stelt Govert. ‘Nu zijn de ziekenhuizen zo goed als leeg, maar iedere keer is er een verschuiving van waar op wordt gemeten. Nu zijn het de besmettingen. Als we op ieder virus zo gaan reageren, dan komt het land nooit van het slot en zitten we tot in het oneindige in een lockdown.’

    Dus 2 vrienden hebben een longontsteking gehad, maar toch is het niet meer dan een griepje?
    Volgens mij zitten we niet in een lockdown en zijn de maatregelen nodig om te voorkomen dat we weer in een lockdown komen. Nu zijn er misschien niet veel mensen in het ziekenhuis, maar als we het virus z’n gang laten gaan, zitten we zo weer in de situatie waar we half maart in zaten en dat willen we nu juist vermijden.

    Log in to Reply
  7. FVerweven says

    10 September 2020 at 01:00

    “De video’s, waarin Ab Gietelink en huisarts Rob Elens stellen dat het middel hydroxychloroquine werkt tegen Covid-19, worden door de rechtbank aangemerkt als desinformatie en mogen daarom door YouTube verwijderd worden.”

    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/09/kort-gedingomstreden-coronavideos-blijven-offline-a4011373

    Log in to Reply
  8. hskep says

    10 September 2020 at 12:32

    Misschien toch zo langzamerhand tijd voor enig eerherstel voor de hier zo vaak door het slijk gehaalde Maurice de H?

    https://www.ntvg.nl/artikelen/virustransmissie-bij-covid-19/volledig

    Log in to Reply
    • unbanmagic says

      10 September 2020 at 13:03

      Een beperkt opinie stuk zonder enig eigen onderzoek en vol cherry picked “bewijzen” voor eigen gelijk?
      Enige relevante? Aerosole overdracht lijkt een groter aandeel te hebben dan eerder was aangenomen voor SARS CoV-2. Dat tonen meer mensen aan die daar daadwerkelijk onderzoek naar doen en hebben we hem echt niet voor nodig. Daarnaast missen ineens zo’n 2/3 van zijn beweringen die hij doorgaans op zijn blog pleegt te uiten.

      Log in to Reply
    • unbanmagic says

      10 September 2020 at 13:12

      Zullen we net als hij even cherry picken in een door hem aangehaald onderzoek in dat stuk?
      Tijdens het onderzoek in het Duitse Gangelt, werden er wel PCR positieve gebruiksvoorwerpen, die door meerdere familieleden gedeeld worden, aangetoond maar was geen enkele van de luchtmonsters PCR positief.
      Conclusie?
      Dat soort details laat MdH altijd liever weg uit zijn kersenplukkerij.

      Log in to Reply
      • unbanmagic says

        10 September 2020 at 13:44

        Excuus.
        Een onderzoek parallel aan het door MdH aangehaalde onderzoek, zelfde onderzoeksgroep en deelt minstens 1 auteur.

        Log in to Reply
  9. hskep says

    10 September 2020 at 16:19

    Nou ja, de redactie van het meest prominente medische tijdschrift in Nederland vond het stuk blijkbaar goed genoeg om te publiceren.

    Log in to Reply
    • unbanmagic says

      10 September 2020 at 16:27

      Als opinie stuk.

      Klein detail dat u vergat.

      https://www.ntvg.nl/auteurs/instructies/ter-discussie/hoe-lever-ik-een-artikel-aan#omschrijving-rubriek

      Log in to Reply
  10. hskep says

    10 September 2020 at 17:09

    Nee hoor, niet vergeten. Maar ook een opiniestuk wordt natuurlijk niet zomaar geplaatst in dit gerenommeerde blad.

    Log in to Reply
    • unbanmagic says

      10 September 2020 at 18:14

      Een van commentaar voorzien boodschappenlijstje zal men niet plaatsen neen.

      Log in to Reply
    • Renate1 says

      10 September 2020 at 19:07

      Aan een opiniestuk zullen veel minder strenge eisen worden gesteld, dan aan een artikel. Een ingezonden brief in een krant is ook heel wat anders dan een artikel in dezelfde krant.

      Log in to Reply
  11. Renate1 says

    11 September 2020 at 11:34

    Koren op de molen voor de mensen die denken dat we al van het virus af zijn?
    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/10/niet-besmet-toch-positief-getest-a4011596

    Honderden mensen die de afgelopen week een positieve testuitslag kregen en in quarantaine zitten, dragen mogelijk het coronavirus helemaal niet bij zich. Bij een zesde tot een derde van de positief geteste personen zou het om een fout-positieve uitslag kunnen gaan, blijkt uit informatie van het RIVM over de nauwkeurigheid van de gebruikte PCR-test en de mate waarin het virus voorkomt onder mensen met verkoudheidsklachten. Daarmee zou ook tot een derde van het bron- en contactonderzoek dat de GGD’s de laatste maanden uitvoerden, onnodig kunnen zijn.

    Bij Café Weltschmerz zal er vast wel weer iemand opduiken die roept dat we de maatregelen wel kunnen beëindigen, omdat iedereen die positief getest is in de foutmarge valt.

    Log in to Reply
  12. hskep says

    11 September 2020 at 12:02

    Tja Renate, ik had het hier al eerder over het feit dat waarschijnlijk een substantieel deel van de positieve uitslagen fout positief is.
    Verder zien we nog steeds niet de gevreesde (‘exponentiële’) toename van het aantal coronapatiënten ondanks dat steeds minder mensen zich aan de maatregelen lijken te houden. Elke voorspelling dat twee weken nadat we weer eens de fout ingingen (hemelvaart, protest op de Dam) de ic’s vol zouden liggen is tot nu toe niet uitgekomen. Het aantal positief getesten stijgt wel (volgens mij ergens tussen de 2,5 en 3% van de geteste mensen met klachten) maar neemt zeker ook niet exponentieel toe. Misschien komt het de algemene weerstand (groepsimmuniteit) wel ten goede dat veel mensen met het virus in aanraking komen, zo gaat dat vaker bij virusinfecties lijkt mij.
    Misschien moeten we ons dus niet gek laten maken door al dat testen en inderdaad de maatregelen zo zoetjesaan maar eens loslaten.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      11 September 2020 at 13:13

      Het lijkt er op dat de mensen zich nog wel aan de maatregelen houden. Alleen jongeren zijn minder voorzichtig en het aantal besmettingen stijgt wel degelijk, misschien nog niet exponentieel, maar misschien is dat een kwestie van tijd. Gelukkig zijn de oudere mensen misschien zo verstandig om wat meer voorzichtigheid in acht te nemen.
      En dat er misschien meer mensen positief getest worden, zonder het te zijn, komt mogelijk ook doordat mensen zich zonder symptomen laten testen. Het is in ieder geval nog veel te vroeg om triomfantelijk te roepen dat er niets aan te hand is en dat we gewoon weer ons oude leven op kunnen pakken.

      Helaas lopen er nog altijd idioten rond die het virus bagatelliseren en menen dat het niet erger is dan de griep. Dan zijn ze zelf ziek geweest na een wintersportvakantie en 7 van de 8 mensen hebben de ziekte gehad, waarbij er 2 een longontsteking hebben gehad, als gevolg van Covid-19. Dat lijkt me toch wel te betekenen dat het iets meer is dan een griepje.

      Log in to Reply
  13. hskep says

    11 September 2020 at 15:49

    Zolang het aantal positieve testen toeneemt terwijl het aantal zieken niet of nauwelijks toeneemt is dat uitermate geruststellend lijkt mij.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      11 September 2020 at 16:10

      Neemt het aantal zieken niet of nauwelijks toe?
      Vandaag 1270 besmettingen, gisteren 823. Misschien is een deel daarvan valspositief, maar je maakt mij niet wijs dat het aantal zieken niet of nauwelijks toeneemt. Of noemt u alleen mensen die opgenomen moeten worden in het ziekenhuis ziek?
      Ik mag hopen dat de meeste mensen die zich laten testen daadwerkelijk symptomen hebben, dus mag ik in dat geval een positieve test als een ziektegeval beschouwen? Er is in ieder geval ook een behoorlijke kans dat ze anderen infecteren. Als het eenmaal echt misgaat, dan zitten we straks weer in dezelfde situatie als waar we eind maart in zaten en dat lijkt mij in ieder geval niet wenselijk.

      Log in to Reply
      • hskep says

        11 September 2020 at 16:24

        Positief getest is echt iets anders dan ziek. Milde klachten, beetje keelpijn, loopneus, hoesten…, dat noem ik niet ziek. Je maakt mij niet wijs dat al die positief getesten echt ziek zijn, ze zijn of ongerust (bang gemaakt) of (meestal vermoed ik) moet het van de werkgever, ze willen het liefst zo snel mogelijk weer aan het werk toch? Alleen ff die uitslag afwachten…
        Maar stel je hebt milde klachten en je test positief, dan is het nog maar zeer de vraag of het één met het ander te maken heeft.
        Ik denk dat bijna al die positievelingen heel snel weer beter zijn, als ze al ‘ziek’ waren.
        Nee, haal alsjeblieft positief getesten en patiënten niet door elkaar!
        Zo’n coronatest is eigenlijk alleen nuttig als je flinke klachten hebt en wilt aantonen of uitsluiten dat dat door corona wordt veroorzaakt, dan kan het je de weg wijzen naar de juiste behandeling. Een diagnosticum dus, geen screeningsmiddel.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          11 September 2020 at 16:44

          Nee, maar die positief getesten kunnen wel anderen besmetten, die misschien wel ernstig ziek kunnen worden, maar u bagatelliseert de zaken liever en steekt op deze manier uw kop in het zand, zodat u het gevoel kunt houden dat de maatregelen die genomen worden niet nodig zijn.

          Juist door de mensen die denken dat ze niet ziek zijn en met hun snotneusjes en hoestbuitjes door blijven lopen, hoewel ze positief getest zijn, stijgt het aantal besmettingen.

        • unbanmagic says

          11 September 2020 at 18:49

          “Zo’n coronatest is eigenlijk alleen nuttig als je flinke klachten hebt en wilt aantonen of uitsluiten dat dat door corona wordt veroorzaakt, dan kan het je de weg wijzen naar de juiste behandeling.”

          Erg bekrompen wereldbeeld.
          Bij klachten laat men zich testen. Indien men positief test, kan men dan maatregelen nemen om zo min mogelijk anderen te besmetten. Het contactonderzoek is er voor om ook zo veel mogelijk a-symptomatische gevallen als mogelijk op te sporen. 1 om het aantal echt zware gevallen zo laag mogelijk te houden en 2 om het ‘dor hout’, zoals aanhangers van het fatalisme dat gekscherend noemen, te beschermen. Gewoon uit respect voor hun medemens.

          “Maar stel je hebt milde klachten en je test positief, dan is het nog maar zeer de vraag of het één met het ander te maken heeft.”

          Men kan met 2 virussen tegelijk besmet zijn en enkel ‘ziek’ van de ene (die u persoonlijk dan beter uit komt dan SARS CoV-2)?
          Of krijgen we nu “les” in PCR testen van een leek?
          Of denkt u er zo veel verstand er van te hebben dat u in dat geval kan uitsluiten dat men dan SARS CoV-2 besmettelijk is?

        • Renate1 says

          11 September 2020 at 19:37

          Misschien heeft de heer hskep iets te veel filmpjes van Café Weltschmerz bekeken. Daar kun je rare ideeën van krijgen, zeker als je naar de sprookjes van de heer Capel luistert.

        • unbanmagic says

          11 September 2020 at 23:00

          Dat blijkt al uit de eerste zin: “…het feit dat waarschijnlijk een substantieel deel van de positieve uitslagen fout positief is.”

          Waarbij de lezer maar weer moet gaan zitten raden wat nou juist deze persoon weer verstaat onder ‘fout positief’. Want die betekenis verschuift voor hen naar gelang het hen uitkomt.
          Mogelijk bedoelt deze persoon, een goede meting in duplo, met een aanvaardbare Ct, maar (vermoedelijk, want niet direct meetbaar) niet besmettelijk. Dat blijkt uit het gezwam over ziekteverschijnselen en het recht dat deze persoon zich aan meet over anderen of men dat al dan niet ‘ziek zijn’ mag noemen. Enkel op sterven na dood zijn lijkt te voldoen aan de criteria. Wat uiteraard onzin is. Ook hskep meldt zich ‘ziek’ indien hij slechts lichte verschijnselen heeft en anderen niet wil besmetten, eender welke besmetting het zou zijn.

          Of weet in het geheel niet waar het over gaat. Dat kan ook.

        • Renate1 says

          12 September 2020 at 11:07

          Een van de problemen is nu juist dat mensen ook met milde symptomen anderen kunnen besmetten. Dus om nu maar te zeggen dat iemand die een beetje hoest of een snotneus heeft eigenlijk niets mankeert en maar gewoon aan het werk moet gaan, lijkt mij niet verstandig. Deze mensen worden dan misschien positief getest, hetgeen zou kunnen betekenen dat ze het virus ook op anderen kunnen overdragen. Als je alle mensen met lichte klachten als fout-positief gaat rekenen, dan kun je toch wel eens bedrogen uitkomen, zeker als je gaat zeggen dat deze mensen maar gewoon aan het werk moeten gaan. Waar dit toe kan leiden, hebben we in maart in de verpleeghuizen gezien.

    • FVerweven says

      11 September 2020 at 18:25

      [ terwijl het aantal zieken niet of nauwelijks toeneemt ]

      Ik zie geen statistieken van het aantal zieken, wel van het aantal ziekenhuisopnames. Graag hoor ik van je waar ik die statistieken van zieken kan vinden zodat jij jouw bewering kunt onderbouwen.

      Log in to Reply
  14. hskep says

    11 September 2020 at 17:07

    Ja, het aantal besmettingen stijgt (ook vandaag trouwens alleen weer absolute aantallen in de koppen van de media, waarschijnlijk om de schrik er in te houden, naar de verhouding met het aantal getesten moet je diep zoeken), maar het aantal echt zieken blijft vrij laag.
    Nogmaals, misschien dus wel goed: het virus gaat rond en er ontstaat iets als groepsimmuniteit.

    Log in to Reply
    • unbanmagic says

      11 September 2020 at 17:57

      (Denkt u nu echt dat uw aluhoedjes geloofs overtuiging over de media hier indruk maakt?)

      Log in to Reply
    • FVerweven says

      11 September 2020 at 18:30

      [ en er ontstaat iets als groepsimmuniteit. ]

      De geschatte groepsimmuniteit voor Covid-19 was dacht ik iets van rond 50% besmettingen.
      Heb jij informatie over het huidige totale cumulatieve percentage besmettingen?
      Het laatste getal dat ik me herinner is 5%, weet jij het beter?

      Log in to Reply
    • Renate1 says

      11 September 2020 at 19:23

      Liever niet door het virus rond te laten gaan, want dat zal veel sterfgevallen en mensen die langdurig of levenslang met de negatieve gevolgen te kampen hebben, kosten.

      Voor u is het misschien maar een griepje, maar dat geldt niet voor iedereen.
      Als ik nu van een andere betoger, die van mening is dat het maar een griepje is, zie mijn reactie op 9 september, hoor beweren dat hij met een gezelschap van 8 personen op wintersportvakantie ging en dat er 7 Covid-19 kregen toen ze terug waren en 2 daarvan een longontsteking kregen, dan lijkt het mij wel duidelijk dat het geen griepje is. Hoeveel mensen houden er aan een griepje een longontsteking over? En gaat het dan om relatief gezonde, jongere mensen, die nog op een wintersportvakantie kunnen, of om ouderen, die echt niet meer gezondheid hebben om aan een wintersportreis mee te doen.

      Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails.
9 May 2025 - Jonathan Howard

"I wish Vinay all the best for his new role. It's a whole new state of play when the buck stops with you." The post Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis
8 May 2025 - Scott Gavura

Spring is a miserable season for those with seasonal allergies. There are effective drug- and non-drug measures that can control most symptoms effectively. The post Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Pig Heart Xenografts for Infants
7 May 2025 - Steven Novella

Organ transplant is a potentially lifesaving medical intervention, but there is a critical lack of donor organs. Even in a wealthy country like the US, there are about 100,000 people on the waiting list for an organ transplant, but only about 23 thousand organs become available each year. About 6 thousand people die each year while on the waiting list. For this […] The post Pig Heart Xenografts for Infants first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsOp https://archive.is/1Exnu staat een gearchiveerde versie van een recente posting van Ronald Meester op LinkedIn. In deze posting verwijst
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsEen verbeterde versie van Hoofdstuk 6 van dit rapport van Ronald Meester en Marc Jacobs is op 22 april 2025
  • Hans1263 on Volgens Maurice de Hond beschikt hij over telepathische gavenHet filmpje waarin hij een trucje met Jeroen Pauw uithaalt, bewijst natuurlijk helemaal niets, ja misschien het denkniveau van De
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (17-2025)En de paashaas is er snel vandoor gegaan,
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (17-2025)@Renate1 Nee, de paashaas heeft het in een mandje op zijn rug. 😅😅😅

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in