• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / Hersenverweking op de werkvloer

Hersenverweking op de werkvloer

7 September 2012 by Ron Tijhaar 30 Comments

Hersenverweking op de werkvloer 1
Trevor Blake – “Geklaag aanhoren verschrompelt je brein”.

Door een collega werd ik geattendeerd op een claim dat geklaag van mensen, zoals je dat bijvoorbeeld tegen kunt komen op de werkvloer van menig Nederlands kantoor, leidt tot hersenbeschadiging bij de ontvanger (zie hier). Dit zou gestaafd worden door gedegen wetenschappelijk onderzoek. Het bericht blijkt afkomstig van een meneer Trevor G. Blake en wordt inmiddels op menige site klakkeloos overgenomen (zie hier , hier en hier). Want dit is natuurlijk een prachtig herkenbaar onderwerp. Wie zit er nou te wachten op geklaag van anderen, niet de hard ploeterende werknemer of zelfstandige. En daar is dan Trevor Blake die ons bevestigt dat er ook in onze fysiek een reden is om dat gezeur gewoon niet te pikken.

Trevor Blake, een Brit van geboorte die nu in de VS woont, noemt zich een “serial entrepreneur”, zeg maar iemand met een niet aflatende stroom frisse zakelijke ideeën. Als ondernemer is hij naar eigen zeggen en naar typisch Amerikaans model flink binnengelopen en nu wil hij anderen helpen om hetzelfde te bereiken. Dat doet hij onder andere door boekjes te schrijven met handige tips om vooruit te komen in de maalstroom des levens. Toevallig is juist zijn nieuwe boekje “Three Simple Steps, A Map to Success in Business and Life” uitgekomen. De markt van de succes-industrie waarin hij opereert is nogal omvangrijk. Voortdurend duiken nieuwe methodes in dit genre op die u ongelooflijk veel succes gaan brengen en u tot een gelukkig mens zullen maken. Een en ander uiteraard aangeboden op basis van de hoogst mogelijke vorm van altruïsme en gestaafd door echt wetenschappelijk onderzoek.

Blake zegt zich onder andere te baseren op het onderzoek van de bekende Amerikaanse professor Robert Sapolsky naar de invloed van stress op het brein. Dat zou aantonen dat de neuronen in ons brein gewoonweg wegkwijnen ten gevolge van een verhoogd cortisolniveau veroorzaakt door geklaag van anderen. Dat klagen leidt tot hersenverweking is echter geheel uit de duim van Trevor Blake gezogen. Overmatige langdurige stress (denk aan zoiets als PTSS) heeft inderdaad een negatieve invloed op de mens en dat is ook niet echt opmerkelijk te noemen. Maar stressoren i.h.a.hebben een duidelijke rol in normaal menselijk functioneren, bijvoorbeeld zoals we dat op de werkvloer verwachten.

Professor Sapolsky: “Is stress always bad? No – if a stressor isn’t too extreme, is only transient, and occurs in what overall feels like a benevolent environment, it’s great, we love it – that’s what play and stimulation are.” – bron

De suggestie in de bewering van Trevor Blake is impliciet dat elke vorm van scepsis of kritiek moet worden vermeden. Immers dat zijn allemaal stressoren. En inderdaad kan voor sommige doelgroepen de inhoud van kloptdatwel.nl behoorlijk ontregelend kan zijn. Maar het broodje aap over hersenverweking past wel erg goed in de verkoopplannen voor zijn nieuwe boekje waarin hij tegelijk een niet bestaand probleem en de remedie daarvoor aanreikt.

We verzochten Robert Sapolsky om een reactie en legden hem enkele citaten voor waarin zijn naam aan de claims van Trevor Blake werden verbonden. Zijn reactie was veelzeggend:

“Wow — this is total crap that this guy is going on about. I was amused to see that I am supposed to have studied the effects of nasty rumors on cortisol levels — I study rats and neurons growing in petrie dishes.”

Schakel dus vooral niet het kritisch denken uit op de werkvloer of waar dan ook. Het hoort er gewoon bij. Kritisch nadenken helpt juist om dit soort onzin te herkennen. Trevor Blake is geen wetenschapper, verdient zijn brood met causerietjes in het coach circuit, het bericht bevat geen link naar publicaties van Sapolsky, dat allemaal zijn duidelijke indicaties dat hier iets niet klopt.

Steun Kloptdatwel

Hersenverweking op de werkvloer 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Skepsis congres 2012: Bij de Les
Next Entry »
Praktijk voor handlijnkunde: Neem uw leven in eigen hand

Filed Under: Algemeen, Buitenland, Overig Tagged With: hippocampus, klagen, Robert Sapolsky, Trevor Blake

Reader Interactions

Comments

  1. Constantia Oomen says

    9 September 2012 at 18:26

    Ik wil me beklagen over Trevor G. Blake, waar kan ik dat doen? ☻

    Log in to Reply
  2. Ragnar764 says

    9 September 2012 at 23:31

    Negatief ingestelde mensen kunnen je geestelijk als het ware wel leegzuigen, energie aan je onttrekken, eigenlijk een soort van geestelijke vampirisme zeg maar, die kun je dan ook beter beter mijden, (als het je collega’s zijn kan dat natuurlijk wel problematisch worden) die ervaring zal aan de meeste mensen niet onbekend zijn.

    Ach, verder is dit weer zo’n mannetje van dertien in een dozijn, die een hoop onzin verkondigt, zowel in psychologisch als fysiologisch opzicht, hoe dergelijke figuren er dan toch weer in slagen om altijd weer gehoor te vinden is me een raadsel.
    Er schijnt blijkbaar nog steeds markt voor te zijn.

    Hmm, ik lees toch wel op veel sites dat een sterk verhoogd cortisolgehalte (veroorzaakt door exteme stress) inderdaad neuronen (zenuwcellen) in je hersenen vernietigt, bij oudere mensen voornamelijk weer in de Hyppocampus (betrokken bij het korte termijn geheugen) maar we gaan dit verder grondig uitzoeken.

    Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      10 September 2012 at 10:42

       Het woord is hippocampus, genoemd naar
      1. Romeins fabeldier  zie  http://en.wikipedia.org/wiki/Hippocamp
      2. zeepaardje zie  http://en.wikipedia.org/wiki/Hippocampus_%28genus%29

      de naam is in 1587 bedacht zie http://en.wikipedia.org/wiki/Hippocampus

      heeft niets te maken met hypo = onder

      we gaan dit verder grondig uitzoeken

      de grondige neuroloog ragnar?

      Log in to Reply
      • Ragnar764 says

        10 September 2012 at 12:24

        JW: Ik tennis tegenwoordig regelmatig met een neuroloog, (hij verslaat me altijd, maar wel trouwens steeds op het nippertje ;-)) maar die kan ik het best eens vragen, heb ik toch een prima referentiekader.

        Als ik zelf een “grondig” neuroloog was geweest, had ik het antwoord allang pasklaar gehad, JW.

        Die conclusie vind ik een beetje kort door de bocht.

        .

        Ik pretendeer toch nergens dat ik over neurologische kennis beschik, iets uitzoeken kun je doen op zeer veel manieren.

        Maar ik was zelf ook wat vaag in mijn woordkeuze, dan is je reactie ook wel begrijpelijk..

        Het ging er toch om de (aanvechtbare) stelling of een chronisch (te) hoog cortisolgehalte de neuronen vernietigt of laat wegkwijnen, (neuronale degeneratie), althans volgens Trevor Blake dan, medisch gezien zeggingskracht heeft?

        Nog even over de Hyppocampus, hoe kwam ik aan die wijsheid, ik las op een site iets over het verzwakken van neurale verbindingen in dit deel van de hersenen, door een sterk verhoogd chronisch cortisolgehalte, ik zal de desbetreffende site nog wel even voor je opzoeken.
        Dan kun je de gevonden informatie zelf beoordelen op betrouwbaarheid.

        Log in to Reply
        • Jan Willem Nienhuys says

          10 September 2012 at 12:53

           

          Nog even over de Hyppocampus, hoe kwam ik aan die wijsheid…

          herhaling: het is hippocampus. Als je iets grondig bestudeert, moet je toch eerst beginnen met opletten hoe je al die moeilijke woorden precies schrijft….

        • Ragnar764 says

          10 September 2012 at 16:11

          JW: Hierbij nog even de toegezegde links.

          Quote link Wiki: De hippocampus speelt ook een rol bij het stresssysteem van het lichaam, namelijk bij het verlagen van de cortisolspiegel na stressvolle ervaringen. Bij iemand die geregeld gestrest is, duurt het dus langer voor de cortisolspiegel weer op normaal niveau is. Cortisol kan schade toebrengen aan de hippocampus. Einde quote.

          http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippocampus_(hersenen)

          Kijk hier maar eens bij de trefwoordjes, gearceerd door geel, “Neurale schade”.

          http://books.google.nl/books?id=Ynra4PGns7gC&pg=PA89&lpg=PA89&dq=cortisol+neurale+schade&source=bl&ots=ZAmxov9yog&sig=xpuIMOLF_ZMnPXNE3Np8c6vT-zw&hl=nl#v=onepage&q=cortisol%20neurale%20schade&f=false

        • Jan Willem Nienhuys says

          11 September 2012 at 08:35

          Quote link Wiki: De hippocampus…

          Goed zo! [bewerkt door auteur]

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 11:01

          @JW,

          Je laat je wel erg in de kaart kijken met deze vorm van reageren, nergens voor nodig om zo hoog van de toren te blazen want zelf beschik je ook over geen medische kennis, al had je dat misschien nog zo graag gewild, daar zal de schoen wel wringen.

          Tja, dan krijg je dit soort van vervelende provocaties, want al die negatieve energie moet toch ergens heen en dat kan dan allemaal prachtig op Internet, oud, maar blijkbaar nog lang niet wijs. 😉

          Afijn je kan hier altijd nog de pseudo-medicus uit blijven hangen.

          En dan maar dapper blijven doorlezen op Internet en al die toegeeigende kennis hier maar flink blijven door ventileren.

          Reageer trouwens eens echt inhoudelijk op de door mij aan jou verstrekte links, dat lijkt me nuttiger, of kun je daar niet mee door de bocht?

        • Jan Willem Nienhuys says

          11 September 2012 at 12:55

          Wat de hippocampus doet of niet interesseert me totaal niet, maar ik wil toch aanbevelen dat als iemand daarover wil discussiëren hij of zij ten minste het woord correct spelt, en opmerkingen over die spelling niet gaat opvatten als verzoeken om nadere inlichtingen over het onderwerp.  Ook als hier lieden zouden komen die zouden willen praten over hommiopatie of de rellitievitijdstheorie of over Silvia Millenkamp of over ekkeltriciteit, dan zou ik erop staan dat ze correct spellen; dat betekent niet dat ik een behoefte voel om mee te discussiëren dan wel mijn onkunde op dat gebied te verhullen.

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 16:00

          Ik snap echt niet waarom jij zo eindeloos door blijft miauwen over een typefout. Zal ik jouw posten ook eens gaan scannen op typefouten, wat een muggenzifterij zeg.

          Bovendien valt er voor leken op dit blog ook niet echt op een zinnige manier te discussieren over de hippocampus, maar dit deel van de hersenen, (wat mij in wezen ook helemaal geen bal interesseert) werd vermeld in de link die handelde over, ik citeer letterlijk: Neurale schade die hoge cortisolconcentraties kunnen aanrichten.

          Nu geen verdere afleidingsmaneuvres meer, inzake gefocus op typefoutjes e.d., maar in deze graag een direct antwoord op de volgende vraag Mr Nienhuys: Heeft Trevor Blake hiermee nu een punt dat neuronen in ons brein gewoonweg wegkwijnen ten gevolge van een verhoogd cortisolniveau, of bevat de door mij aan jou verstrekte link enkel onzinnige pietpraat.

        • Constantia Oomen says

          10 September 2012 at 21:20

          ☺ 

        • Hans1263 says

          10 September 2012 at 22:22

          En zelfs cortisol noemen we meestal anders…

        • Ragnar764 says

          10 September 2012 at 22:30

          Hydrocortison, maar jij bent als enige op dit blog geen leek op dit terrein, als farmaceut ben jij vast wel in staat iets te melden over de (aanvechtbare) stelling van Trevor Blake.

        • Maarten Koller says

          11 September 2012 at 09:37

          Was het artikel zelf onvoldoende dan?

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 11:24

          Maarten, Ik heb JW, die niet echt inhoudelijk op mijn post reageert en zich meer sterk blijft focussen op een typefoutje mijnerzijds, (ik begrijp ook niet waarom de beste man zo vervelend op mij reageert, dat zal wel met projectie te maken hebben, zoals zo vaak), maar daar heb ik eigenlijk ook geen trek in, een paar links gestuurd waaruit blijkt dat een chronisch verhoogd cortisolgehoogte wel degelijk neurale schade kan aanrichten. 

          Dit betrof mijn post gericht aan JW van 18 uur geleden.

          Hierbij nog even de bewuste link, kun je het zelf nog eens nalezen:

          http://books.google.nl/books?id=Ynra4PGns7gC&pg=PA89&lpg=PA89&dq=cortisol+neurale+schade&source=bl&ots=ZAmxov9yog&sig=xpuIMOLF_ZMnPXNE3Np8c6vT-zw&hl=nl#v=onepage&q=cortisol%20neurale%20schade&f=false

          Gezien de ingewikkelde materie zal het nog wel enigszins complexer liggen, maar misschien had Trevor Blake hiermee toch wel een punt, was het misschien van hem een, zeg maar toevalstreffer. 

        • Maarten Koller says

          11 September 2012 at 12:13

          Maar dat langdurige blootstelling aan cortisol schade kan veroorzaken is al enige tijd bekend. Dat wordt zelfs in het artikel nog door Sapolsky indirect gezegd.
          “Professor Sapolsky: “Is stress always bad? No – if a stressor isn’t too extreme, is only transient, and occurs in what overall feels like a benevolent environment, it’s great, we love it – that’s what play and stimulation are.” – ”

          2012/9/11 Disqus

        • Hans1263 says

          11 September 2012 at 13:46

          Alles waar “te” voor staat, is slecht. Teveel stress natuurlijk ook, dat weet iedereen die wel eens een poos te hard heeft gewerkt in een spannende baan. Maar wat het werkingsmechanisme exact is, welke stoffen welk orgaan hoe beinvloeden, is natuurlijk niet bepaald het vakgebied van onze “entrepreneur”. Het ligt in ieder geval gecompliceerder dan wat de “entrepreneur” kan bedenken. Opmerkingen van die kant behoeven dus niet a priori serieus te worden genomen. Dat geldt ook voor vage verwijzingen in deze discussie naar “veel sites”.

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 16:05

          Maarten, zie mijn laatste reactie aan JWN.

        • Hans1263 says

          11 September 2012 at 12:16

          Ik zie geen reden om hier op een uit de losse pols gestelde farmaceutisch/medische vraag van een leek op dat terrein, een veelomvattende vraag zelfs, serieus te reageren. Daartoe zou ik eerst in de zeer omvangrijke literatuur over corticosteroiden moeten duiken, want dat is wat grondig onderzoek vereist. De man doet dat grondige onderzoek dus maar liever zélf, al dan niet op de tennisbaan. En dat zou ik dan nota bene moeten doen vanwege een losse bewering van ene meneer Blake, een vage “entrepreneur” met “frisse zakelijke ideeën” (ja, zo kennen we in Nederland er ook zo één, genaamd Ratelband), die zich zeer waarschijnlijk zonder enige kennis van zaken lijkt te baseren op (naar ik aanneem) serieus onderzoek van meneer Sapolsky en over welke bewering Sapolsky zelf zegt dat wat Blake beweert, onzin is? Inderdaad, Maarten, het artikel hierboven lijkt me vooralsnog ruim voldoende. Ik heb wel iets beters te doen. Ik wacht eerst wel de baanbrekende wetenschappelijke artikelen van meneer Blake af, als die er al komen.

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 19:55

          Hans: De man doet dat grondige onderzoek dus maar liever zélf, al dan niet op de tennisbaan

          Een neuroloog kan die vraag zo wel direct beantwoorden, ook op de tennisbaan, zonder eindeloos in de boeken te hoeven gaan duiken, let trouwens op je taalgebruik, de inhoud van een site kan  inhoudelijk vaag zijn, Niet de Verwijzing ernaar.

          Afijn, de heer Nienhuys zal je hierover nog wel t.z.t. op de vingers tikken. 😉

          De link die ik aan JWN verstrekte heb je niet eens gelezen.
          Medisch gezien ligt het inderdaad zeer complex. Dat ben ik met je eens.

          Je laatste opmerking is een open deur, want Blake zal nooit met baanbrekende wetenschappelijke artikelen komen.

          Ratelband heeft wel het NLP in Nederland geintroduceerd, niet dat het mijn held is hoor, maar je hebt de klok weer horen luiden maar etc…….want hij had wel wat te melden.

          Als ik jou posten zo lees, begrijp ik niet waarom je uberhaupt nog op dit topic reageert.
          Volkomen overbodig, want je hebt alles zo helder in beeld.
          Wat zou je hier dan nog aan toe willen voegen?

        • Renate1 says

          11 September 2012 at 20:20

          Fijn dat de heer Ratelband verantwoordelijk is voor de introductie van NLP in Nederland. Dat is heel leuk voor hem en het heeft deze voormalige poffertjesbakker een flink inkomen opgeleverd. Dat heeft hij gemeen met andere onzinverkopers. Ook NLP is gewoon kletskoek en dat de heer Ratelband dit in Nederland geïntroduceerd heeft, is niet iets om trots op te zijn. Hij had beter poffertjes kunnen blijven bakken, dan had hij in ieder geval iets nuttigs gedaan, al zou het hem vermoedelijk wat minder rijk gemaakt hebben.
          http://www.skepsis.nl/nlp.html

        • Hans1263 says

          11 September 2012 at 22:00

          Het zal uit mijn reactie mogelijk duidelijk zijn geworden, Renate, dat ik Ratelband tot de notoire kwakzalvers reken; ik hanteer daarbij een zeer ruime definitie en het kan me geen fluit schelen of iemand hierboven het daar mee eens is of niet. In ieder geval dank voor de aanvulling op mijn zijdelingse opmerking. Was Ratelband maar poffertjesbakker gebleven; zelfs al zou hij een slechte poffertjesbakker zijn geweest, was dat nog beter geweest. Nu is hij in de woorden van Multatuli een pasteibakker geworden, zelfs een mislukte pasteibakker op zijn retour. Voor degenen die dat niet weten: Multatuli goot zijn geestige kritiek op de toenmalige moderne dominees in de vorm van een vergelijking met pasteibakkers. Misschien is dit een overbodige reactie van mijn kant maar iemand die mij verwijt dat ik een of ander uit internet opgediept linkje niet lees, kan nu zelf eens nagaan waar de bron te vinden is.

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 22:53

          In welke hoedanigheid is Ratelband nu een kwakzalver?, hoe ruim kun je dat begrip dan eigenlijk interpreteren?, wat een onzin, dan is JW in zijn visie toch heel wat consequenter, dat moet ik hem nageven, die metafoor als mislukte pasteibakker gaat ook helemaal niet op, E.R. heeft goed geboerd en veel mensen hebben baat bij zijn methodieken gehad, hoe je hierover verder ook mag denken.

          Hans: Multatuli goot zijn geestige kritiek op de toenmalige moderne dominees in de vorm van een vergelijking met pasteibakkers.

          Gelet op de toenmalige heersende tijdsgeest en cultuur snap ik dat wel, maar dat is in deze context inderdaad een volstrekt overbodige opmerking.

          Als iemand, ook van boven?, heette hij niet toevallig Hans?, de betrouwbaarheid van mijn opgediepte linkje in twijfel trekt, hierbij dan maar wat achtergrondinformatie over beide auteurs.
          Kan hij zelf de bronvermelding op zijn waarde beoordelen. Eerst lezen dan oordelen, makker.

          http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnold_B._Bakker

          http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilmar_Schaufeli

        • Ragnar764 says

          11 September 2012 at 22:36

          Renate: Fijn dat de heer Ratelband verantwoordelijk is voor de introductie van NLP in Nederland. Dat is heel leuk voor hem en het heeft deze voormalige poffertjesbakker een flink inkomen opgeleverd

          En dit alles door slechts simpele onnozele mensen die je van alles wijs kan maken?
          Dat geloof je toch zeker zelf niet.

          Maar bedankt voor je link, ik zal er eens kennis van nemen, ik heb wel heel globaal gelezen wat het NLP concept inhield, maar ben wel benieuwd naar de visie van de skeptici hierop in deze.

        • Renate1 says

          12 September 2012 at 07:33

          En waarom zou iemand die mensen dingen wijs kan maken niet rijk kunnen worden? Kijk naar al die managementgoeroes. Mensen verdienen grof geld met alle mogelijke onzin, zoals bedrijfscursussen om beter met elkaar om te gaan.
          Lees dit maar eens:
          http://www.skepsis.nl/elastieklopers.html
          Sorry, maar daar zakt m’n broek van af. Als bedrijven aan dit soort flauwekul hun geld besteden, vraag ik me echt af of ze dat niet beter op een andere manier kunnen besteden. Maar u gelooft waarschijnlijk dat al deze flauwekul daadwerkelijk zin heeft.

        • Ragnar764 says

          12 September 2012 at 13:14

          Ik snap je reactie wel Renate, bij mij hoeven ze ook echt niet met deze flauwekul aan te komen, zeker nu ik de link op Skepsis inzake NLP gelezen heb, maar ik ben nu eenmaal van nature ook niet zo’n meegaand type, (ik kreeg zelfs al problemen met de reintegratieconsulent), desalniettemin wordt er blijkbaar in het management van bedrijven goed over dit soort van strategieen nagedacht om te proberen het personeel te hersenspoelen met van die idiote peptalks en het hele circus er omheen, uiteindelijk zal het zijn rendement ook wel opleveren, vermoed ik.

          Want mensen zijn wel gedwongen hierin mee te gaan, willen ze hun baan niet verliezen.

          Net als bij die belachelijke overlevingstochten in de Ardennen (dat was destijds ook een trend) om de onderlinge band tussen leidinggevenden en personeel te versterken.

          Dan ben ik toch wel blij dat ik nu een prettige en ook nuttige vrijwilligersbaan heb.

        • Ragnar764 says

          12 September 2012 at 23:26

          Nog even over die link, dat was wel even lachen, vooral dat trommelen in Artis en het Veluwse elastieklopen.

  3. Ragnar764 says

    10 September 2012 at 13:32

    Herhaling: Ik had toch gesteld dat ik navraag zou doen aan een zakedeskundige op dit terrein, over het e.e.a., iets opzoeken is trouwens iets anders dan iets grondig bestuderen. Hoe kom je daar nu bij?

    .
    Maar wie gaat hier dan de stelling van Mr Blake eigenlijk ontkrachten?

    Dat gaat niet lukken veronderstel ik, want bij mijn weten hebben we hier geen medici die posten schrijven op dit blog.

    Heb jij in deze een betrouwbaar referentiekader?

    Wacht eens even, Hans is toch bij mijn weten farmaceut, mischien dat hij er wel iets over kan melden.

    Sorry meester Nienhuys voor de (hardnekkige) typefout. 😉

    Log in to Reply
  4. Hans1263 says

    12 September 2012 at 09:46

    Als iemand meent dat hij mij als makker mag betitelen, heeft hij dat vrijwel altijd mis.

    Log in to Reply
    • Ragnar764 says

      12 September 2012 at 12:55

      Dat is dan jouw stukje waarheid. Ben je misschien een beetje overgevoelig?

      Maar weer het gebruik van de een of andere futiele afleidingsmanoeuvre. Besef je nu eindelijk eens dat de linkjes wel degelijk zeggingskracht hebben?

      Wat zou Multatuli hier wel niet van gezegd hebben, die was toch wel recht door zee, hield zich niet op de vlakte.

      Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

David Geier, Mail Order Pharmacist
10 May 2025 - Kathleen Seidel

David Geier was in the drug business. What was he selling before the FDA stepped in? The post David Geier, Mail Order Pharmacist first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails.
9 May 2025 - Jonathan Howard

"I wish Vinay all the best for his new role. It's a whole new state of play when the buck stops with you." The post Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis
8 May 2025 - Scott Gavura

Spring is a miserable season for those with seasonal allergies. There are effective drug- and non-drug measures that can control most symptoms effectively. The post Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (19-2025)@Richard Rasker America first, weet u wel? Hersenloos of gewetenloos, kiest u maar.
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (19-2025)@Renate1 Gesteld dat het waar zou zijn, dat waanzinnige verhaal van die 300.000 vermiste en misbruikte kinderen. Dan zou toch
  • Richard Rasker on De linke weekendbijlage (19-2025)Ach, de heer Kennedy maakt zich druk over 300.000 kinderen die volgens complotgelovigen als sex-slaaf of iets dergelijks werken. In
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (19-2025)Ach, de heer Kennedy maakt zich druk over 300.000 kinderen die volgens complotgelovigen als sex-slaaf of iets dergelijks werken. Misschien
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsOp https://archive.is/1Exnu staat een gearchiveerde versie van een recente posting van Ronald Meester op LinkedIn. In deze posting verwijst

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in