• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / (Bij)Geloof / Logos Instituut over de schreef met dino-actie volgens Reclame Code Commissie

Logos Instituut over de schreef met dino-actie volgens Reclame Code Commissie

2 September 2016 by Pepijn van Erp 5 Comments

De creationisten van het Logos Instituut waren niet zo gelukkig met de succesvolle actie met dinoplaatjes van Albert Heijn. In de gelikte campagne van de grootgrutter was er natuurlijk geen plaats voor het bizarre gedachtegoed van deze lieden, die zonder of blikken beweren dat de dinosauriërs gelijktijdig met de mens hebben geleefd.

De kaartjes die het Logos Instituut gratis aanbiedt om onder kinderen te verspreiden.
De kaartjes die het Logos Instituut gratis aanbiedt om onder kinderen te verspreiden.

Het Logos Instituut bedacht een snood plannetje: kaartjes met dino’s en een QR-code, net zoals die van de Albert Heijn. Alleen zou die code geen virtuele dino op je telefoon tevoorschijn toveren, maar je onverhoeds meesleuren naar een website vol met creationistische kletspraat, dinodino.nl. De Reclame Code commissie achtte deze actie ontoelaatbaar na een klacht van een ouder.

De klaagster vond het een kwalijke zaak dat onder de vlag van een Albert Heijn actie kinderen bewust benaderd worden en “gerekruteerd voor het geloof.” Haar zoontje was van de BSO thuisgekomen met een envelop met de nepperds. In de begeleidende brief werd de suggestie gedaan de kaartjes aan “klasgenootjes” en bij Albert Heijn winkels aan kinderen uit te delen zolang de actie van Albert Heijn loopt.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie valt er met name over dat aan de kaartjes niet is af te zien dat het gaat om het uitdragen van een bepaald denkbeeld:

Kinderen zullen dit aldus opvatten dat men op de genoemde website meer plaatjes kan zien van dinosauriërs en ook een DVD over dino’s kan bestellen in het kader van de actie van Albert Heijn. De kaartjes dienen om die reden ook zelfstandig als een reclame-uiting te worden beschouwd. Op de website van adverteerder gaat het echter niet zozeer om dinosauriërs, maar om het verkondigen van een bepaald denkbeeld over dinosauriërs vanuit een Bijbelse visie. De kaartjes hebben niets te maken met het sparen van ‘dino-plaatjes’, zoals de actie door Albert Heijn is bedoeld. De oproep in de begeleidende brief om de kaartjes uit te delen op school en bij de winkels, alsmede de kaartjes zelf, zijn in plaats daarvan bedoeld om kinderen te bewegen informatie in te winnen over bepaalde denkbeelden van adverteerder, buiten hun ouders om.

en velt een stevig oordeel over de boefjes van het Logos Instituut:

De voorzitter acht het onaanvaardbaar om op deze wijze in de brief op te roepen tot een benadering van kinderen die in feite erop is gericht buiten hun ouders om een bepaald denkbeeld bij hen aan te prijzen. Adverteerder heeft daarmee de grenzen van het toelaatbare ruimschoots overschreden. Het moet ongepast worden geacht op deze heimelijke wijze kinderen te willen beïnvloeden.

De volledige uitspraak staat op de website van de Stichting Reclame Code.

rcc-vs-logos-dinos

Steun Kloptdatwel

Logos Instituut over de schreef met dino-actie volgens Reclame Code Commissie 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Wetenschap verwijst chemtrails naar het rijk der fabelen
Next Entry »
Voelden vogels aardbeving bij Oklahoma aankomen?

Filed Under: (Bij)Geloof, K-d-Weetjes, Pseudowetenschap Tagged With: Albert Heijn, creationisme, dinoplaatjes, Logos Instituut, reclame code commissie

Reader Interactions

Comments

  1. Constantia says

    2 September 2016 at 07:54

    Heel goed. Maar het blijft bij een advies?

    De voorzitter adviseert adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

    Maar ze kunnen het naast zich neer leggen? Zoiets als Rutte al 142 dagen doet met het Oekraïne referendum dus?

    Ik ben erg gecharmeerd van de humoristische illustraties die auteur voorts ook nog eens elke keer weet te creëren. ?

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      2 September 2016 at 08:24

      Dat Oekraïne referendum was een raadgevend referendum. Dat kun je dus in principe naast je neer leggen.

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        2 September 2016 at 10:42

        Uitgebreide info over het hoe en wat bij de Reclame Code Commissie:
        https://kloptdatwel.nl/2016/01/18/klagen-bij-de-reclame-code-commissie/

        https://kloptdatwel.nl/2016/02/12/databank-uitspraken-reclame-code-commissie/

        https://kloptdatwel.nl/2016/05/20/cease-therapeuten-op-de-vingers-getikt/

        Log in to Reply
  2. RV says

    2 September 2016 at 16:42

    Op de site van het zeer “bijbelvaste” Logos Instituut http://logos.nl/logos-instituut/ vond ik niets over de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Misschien zocht ik niet goed genoeg. Maar stel dat ik wel goed heb gezocht, waarom verzwijgt het Instituut die uitspraak? Overigens, de meeste christelijke wetenschappers aanvaarden het evolutionisme. Ik schrijf: “bijbelvast”. Met aanhalingstekens. Ofschoon de Bijbel suggereert dat de aarde plat is, wil het Logos Instituut er niet aan dat de Bijbelse aarde en voor haar dus ook de echte aarde plat zijn.

    Log in to Reply
  3. AAtsouPier says

    4 September 2016 at 14:32

    En toch is er iets raars met deze uitspraak. Wat godsdienstvrijheid betreft vind ik hem zeer op het randje, zo niet erover. Het lijkt erop dat de RCC een religieuze of levensbeschouwelijke organisatie (waarvan het belijden gegarandeerd wordt door de Grondwet enz.) beschouwt alsof het een bedrijf is.

    Ik ben er juridisch nog niet helemaal uit (of helemaal niet, wegens gebrek aan tijd), maar de uitspraak komt er volgens mij op neer dat een religieuze beweging die toevallig moderne reclametechnieken à la Albert Heijn gebruikt het belijden van hun geloof maar een tijdje stop moet zetten en wel tot de reclamecampagne van Albert Heijn afgelopen is, en dit omdat e.e.a. in strijd met de goede smaak en het fatsoen zou zijn.
    Dit lijkt mij toch echt te veel van het goede.
    De RCC maakt ook een sterke scheiding tussen kaartjes met dinosauriërs en de denkbeelden erover. Daar begrijp ik nu niets van, de religieuze denkbeelden van creationisten gaan nu juist over dinosauriërs.

    Afgezien van het probleem van godsdienstvrijheid, ik mis informatie, namelijk aan wie de brief met plaatjes was gericht, zat de envelop dicht, wie verspreidde hem ? Die BSO (dat bleek buitenschoolse opvang te betekenen), was die openbaar, christelijk, orthodox christelijk ? Dat zou verschil kunnen maken (in de Bible Belt zou de brief mogelijk in goede aarde vallen bij de ouders).
    Ik heb al jaren geen school of kinderopvang van binnen gezien, maar in mijn herinnering is heeft men er als ouder praktisch een dagtaak aan om zijn kinderen daar te vrijwaren van de publicitaire activiteiten van tal van zowel non-profit organisaties (inclusief levensbeschouwelijke organisaties) als van bedrijven.
    Als de brief via de BSO of een daar rondlopende ouder of vrijwilliger werd verspreid, dan lijkt mij het eerste aanspreekpunt die BSO te zijn, en niet de RCC.

    Overigens, wij denken toch niet dat de dino-plaatjes, gericht op kinderen (!) van Albert Heijn bedoeld zijn ter promotie van de wetenschap of de (evolutie)biologie ? Ik vind de actie van Albert Heijn eigenlijk wel een klacht bij de RCC waard. Een typisch voorbeeld van een bedrijf dat zich op het zwakke punt van kinderen richt (zijnde hun interesse in de natuur enz.) om ouders te lokken.

    Ik zou toch nog eens een jurist naar deze uitspraak laten kijken. Het kan natuurlijk ook zijn dat het Logos Instituut in beroep gaat en alsnog gelijk krijgt.

    Op de valreep vind ik nog een interessant verhaal van Karin Spaink over de bevoegdheden van de RCC t.o.v. denkbeelden. In casu betreft het politieke denkbeelden, maar een soortgelijk verhaal zou kunnen gelden voor religieuze denkbeelden.
    http://www.spaink.net/2010/02/16/niet-alles-is-reclame/

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
European Skeptics Congress 2022 vindt plaats in september te Wenen
15 May 2022 - Pepijn van Erp

  Het tweejaarlijks georganiseerde congres van de koepel van Europese skeptische organisaties ECSO zal komende keer plaatvinden in Wenen, van 8 t/m 11 september. Een uitgelezen moment om actieve skeptici te onmoeten en te horen waar die zich zoal mee bezighouden in hun landen. Zeker nu het het weer het eerste congres is na het ... Meer lezen Het bericht European Skeptics Congress 2022 vindt plaats in september te Wenen verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Gauquelin’s Mars Effect
9 March 2022 - Jan Willem Nienhuys
Gauquelin’s Mars Effect

For Dutch version click on flag.   The Mars Effect kept skeptics quite busy for quite some time. One of the amazing things is how easily all kinds of skeptics were fooled and how quickly they launched themselves into investigations without examining properly the source of this effect. Rereading the original articles doesn’t lessen this ... Meer lezen Het bericht Gauquelin’s Mars Effect verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.1 – themanummer over reuk
26 February 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.1 – themanummer over reuk

Ruikt de mens wel echt zo slecht als wordt beweerd? Wat is er voor bewijs voor de werkzaamheid van aromatherapie? Welke rol spelen feromonen in ons liefdesleven? Maar we keken ook de documentaires over Jomanda en verdiepten ons in het verband tussen complotdenken en populisme. Het bericht Skepter 35.1 – themanummer over reuk verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

De onzin in HR is nog lang niet dood - Het artikel dat u drie jaar lang niet mocht lezen...
9 May 2022 - Paul De Belder
De onzin in HR is nog lang niet dood - Het artikel dat u drie jaar lang niet mocht lezen...

Twee jaar geleden (maart 2016) gaf Patrick een TED talk over de onzin in human resources. Ondanks het duidelijke succes bij een Human Resources (HR) publiek is daarmee de onzin duidelijk de wereld nog niet uit.  We bespreken in dit artikel één recent én een langlopend voorbeeld van wat je allemaal kunt aantreffen in de HR-wereld, of zakenwereld tout court. Enkele jaren geleden schreef Patrick een kritisch artikel over het Carl Van De Velde Instituut (CVI). Carl Van de Velde (52) leidt het instituut dat naar hem is vernoemd en is naar eigen zeggen een self-made man die zonder hogere studies zich opwerpt als coach of goeroe van mensen die – tsja, snel rijk willen worden… [...]

Sapiens – Een beeldverhaal – Een misleidende verweving van wetenschappelijke feiten en fantasierijke interpretaties
17 May 2022 - Paul De Belder

Fictieve wetenschappers Harari brengt enkele (relatief) nieuwe wetenschappelijke inzichten. We waren niet uniek. Nog niet zo lang geleden leefden we samen met andere moderne mensensoorten, zoals de Neanderthalers en de Denisovamens. De Neanderthaler werd in het verleden schromelijk onderschat, maar blijkt nu erg slim te zijn geweest, met grote survivalskills. Enkel Sapiens overleefde en veroverde de hele wereld. Dat hebben we te danken aan onze taal en het vermogen om mythen en verhalen te creëren die collectieve intelligentie, sociale samenhang en grote samenlevingen mogelijk maakten. Het leidde ook tot grote variëteit in gezins- en samenlevingsvormen en culturele gewoonten. Maar Sapiens ontpopte zich ook tot een intercontinentale seriemoordenaar van andere diersoorten. Harari brengt die inzichten door vier personages als wetenschapper op… [...]

‘Dokter Google is een kwakzalver’
11 May 2022 - tayson

De voorbije twee jaar werden we overspoeld met desinformatie over corona en covid. Nu we in de staart van de pandemie lijken te zitten, is het hopelijk voor iedereen duidelijk dat het virus niet mee surft met de elektromagnetische stralen uit onze smartphone, covid niet onvruchtbaar maakt (tijdens de pandemie werden meer kinderen geboren) en de coronavaccins geen microchips bevatten die onze handel en wandel in kaart brengen. [...]

Should We Fear the Monkeypox?
25 May 2022 - Steven Novella

A recent outbreak of monkeypox is likely containable, but people are understandably concerned. The post Should We Fear the Monkeypox? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Big Success for Anti-obesity Drug
24 May 2022 - Harriet Hall

Will an expensive, new, injectable, untested medication help people lose weight? Maybe! But right now, we don't know if it's safety and efficacy profiles make it worth the price. The post Big Success for Anti-obesity Drug first appeared on Science-Based Medicine. [...]

The ABIM vs. medical misinformation: Better late than never?
23 May 2022 - David Gorski

Last week, the New England Journal of Medicine published an editorial by the President of ABIM discussing how the board certification can be taken away from diplomates who spread medical misinformation. Is this too little, too late? The post The ABIM vs. medical misinformation: Better late than never? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2022)En dan krijgen we weer de nodige maffe reacties van warhoofden, bijvoorbeeld over het feit dat de dader een verward
  • Wilma S. on De linke weekendbijlage (21-2022)@Renate1 Ach ja, ik word wel eens doodmoe van dit soort kromme redenaties. Cynische reactie van Chris Klomp n.a.v. een
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2022)Ach ja, ik word wel eens doodmoe van dit soort kromme redenaties. En dan wordt er weer geroepen dat een
  • Wilma S. on De linke weekendbijlage (21-2022)@Renate1 Veranderen zal er ook nu niets, want volgens de Republikeinen is het beste middel tegen wapengeweld meer wapens, want
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2022)Het gaat mijn verstand ook te boven. Veranderen zal er ook nu niets, want volgens de Republikeinen is het beste

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2022 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in