In het HBO programma Last Week Tonight besteedde John Oliver ruim een half uur aan het fenomeen Multilevel Marketing, wat in de meeste gevallen erg veel weg heeft van een piramidespel. Bekendste voorbeeld is Herbalife, verkoper van een hele rage aan voedingsproducten, soms met erg dubieuze gezondheidsclaims. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf een tik op de vingers van de Federal Trade Commission.
In België moest Herbalife na een lange juridische strijd haar praktijken staken. In Nederland sponsort het bedrijf een aantal sportteams. Zo loopt er een contract tot in ieder geval eind 2016 met PSV en met Ajax tot halverwege 2017. Maar ook de zwembond en diverse individuele sporters laten zich voor het karretje spannen van dit bedrijf met verkooptechnieken die desastreuze gevolgen kunnen hebben voor verkopers die een beetje onderin de piramide blijven hangen. En dat is natuurlijk het overgrote merendeel van alle verkopers in zo’n pyramideconstructie.
Op de website van Skepsis zijn een aantal artikelen te vinden over producten die via Multilevel Marketing aan de man werden gebracht. Een voorbeeld is de firma Nikken, maar die is sinds 2015 niet meer actief in Nederland.
FVerweven says
Ik ben wel eens benaderd door dat soort jongens die LinkIn afstruinen op slachtoffers.
Je zou wijn moeten verkopen via een website die zij grotendeels voor je klaarzetten. Uiteraard een of andere bekende voetballer als endorser.
Al met de eerste blik op die websites bleek het werkelijke doel: andere sukkels te werven, wijn verkopen was overduidelijk een bijzaak.
Hier een lijstje:
http://www.mlmlegal.com/profiles/
Jan Willem Nienhuys says
Wat niet iedereen zich realiseert is dat er in zo’n piramide veel meer personen in de basis zitten dan in de hele rest bij elkaar. Als iedereen in de piramide 2 nieuwe verkopers onder zich krijgt, is de onderste laag ongeveer gelijk aan alles samen wat er boven zit. Bij drie nieuwe verkopers is de onderste laag 2x wat er boven zit, bij vier nieuwe verkopers 3x enzovoorts.
In de praktijk bestaat die onderste laag voornamelijk uit personen met een grote voorraad die al hun kennissen horendol maken met hun verkooppraatjes.
FVerweven says
Daar komt bij dat de gigantische omzetten waarmee de bedrijven zich op de borst kloppen vaak geen omzetten naar de finale klant maar naar de distributeurs zijn.
Bovendien maken ze het moeilijk uit te vinden
hoeveelhoe weinig succesvolle distributeurs er zijn op het totaal.