• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / John Oliver over Multilevel Marketing

John Oliver over Multilevel Marketing

12 November 2016 by Pepijn van Erp 4 Comments

In het HBO programma Last Week Tonight besteedde John Oliver ruim een half uur aan het fenomeen Multilevel Marketing, wat in de meeste gevallen erg veel weg heeft van een piramidespel. Bekendste voorbeeld is Herbalife, verkoper van een hele rage aan voedingsproducten, soms met erg dubieuze gezondheidsclaims. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf een tik op de vingers van de Federal Trade Commission.

In België moest Herbalife na een lange juridische strijd haar praktijken staken. In Nederland sponsort het bedrijf een aantal sportteams. Zo loopt er een contract tot in ieder geval eind 2016 met PSV en met Ajax tot halverwege 2017. Maar ook de zwembond en diverse individuele sporters laten zich voor het karretje spannen van dit bedrijf met verkooptechnieken die desastreuze gevolgen kunnen hebben voor verkopers die een beetje onderin de piramide blijven hangen. En dat is natuurlijk het overgrote merendeel van alle verkopers in zo’n pyramideconstructie.

Op de website van Skepsis zijn een aantal artikelen te vinden over producten die via Multilevel Marketing aan de man werden gebracht. Een voorbeeld is de firma Nikken, maar die is sinds 2015 niet meer actief in Nederland.

Steun Kloptdatwel

John Oliver over Multilevel Marketing 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Onderzoeksjournalistiek doet het slecht in Japan
Next Entry »
Floww is failliet

Filed Under: Algemeen Tagged With: herbalife, multilevel marketing, nuskin

Reader Interactions

Comments

  1. FVerweven says

    12 November 2016 at 17:46

    Ik ben wel eens benaderd door dat soort jongens die LinkIn afstruinen op slachtoffers.
    Je zou wijn moeten verkopen via een website die zij grotendeels voor je klaarzetten. Uiteraard een of andere bekende voetballer als endorser.
    Al met de eerste blik op die websites bleek het werkelijke doel: andere sukkels te werven, wijn verkopen was overduidelijk een bijzaak.

    Hier een lijstje:
    http://www.mlmlegal.com/profiles/

    Log in to Reply
  2. Jan Willem Nienhuys says

    13 November 2016 at 09:06

    Wat niet iedereen zich realiseert is dat er in zo’n piramide veel meer personen in de basis zitten dan in de hele rest bij elkaar. Als iedereen in de piramide 2 nieuwe verkopers onder zich krijgt, is de onderste laag ongeveer gelijk aan alles samen wat er boven zit. Bij drie nieuwe verkopers is de onderste laag 2x wat er boven zit, bij vier nieuwe verkopers 3x enzovoorts.

    In de praktijk bestaat die onderste laag voornamelijk uit personen met een grote voorraad die al hun kennissen horendol maken met hun verkooppraatjes.

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      13 November 2016 at 14:23

      Daar komt bij dat de gigantische omzetten waarmee de bedrijven zich op de borst kloppen vaak geen omzetten naar de finale klant maar naar de distributeurs zijn.
      Bovendien maken ze het moeilijk uit te vinden hoeveel hoe weinig succesvolle distributeurs er zijn op het totaal.

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs says:
    1 June 2018 at 09:02

    […] van deze leverancier van supplementen, die verdacht veel weg heeft van een piramidespel (zie een eerder bericht op Kloptdatwel). Via Facebook nam ik contact op met de persoon, die ik als meest waarschijnlijke […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Error
  • Error
  • SBM

RSS Error: WP HTTP Error: cURL error 7: Failed to connect to skepsis.nl port 443 after 13 ms: Connection refused

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

AI (Acupunctures Inevitable) Slop
18 November 2025 - Mark Crislip

Years ago, when I was a mere lad using Word Perfect on MS DOS, it was 4 a.m. and I just finished the final draft of a grant proposal that was due to the next day. I spun around in my chair and managed to kick out the power cord. I was a Mac user then, but had to use a PC […] The post AI (Acupunctures Inevitable) Slop first appeared on Science-Based Medicine. [...]

“MAHA has fallen”? Antivaxxers are getting very impatient with Robert F. Kennedy Jr.
17 November 2025 - David Gorski

Recently, antivaxxers have been expressing their impatience with HHS Secretary Robert F. Kennedy Jr.'s progress eliminating vaccines. It was inevitable. Has MAHA fallen? The post “MAHA has fallen”? Antivaxxers are getting very impatient with Robert F. Kennedy Jr. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

To Deny The Role of Social Media In Propagating Misinformation is a Form of Germ Theory Denial, Not For Pathogens, But For Ideas  
15 November 2025 - Jonathan Howard

MAHA disinformation agents clearly understand the power of social media, and anyone who genuinely wishes to oppose them moving forward needs to as well.   The post To Deny The Role of Social Media In Propagating Misinformation is a Form of Germ Theory Denial, Not For Pathogens, But For Ideas   first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest@Hans1263, dat is een correcte samenvatting van dit betoog van Jona Walk. Het is een tactiek die ze al >4
  • Hans1263 on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfestAls ik het betoog en de reactie van mw. Walk kort mag samenvatten: ik heb gelijk en wanneer ik ongelijk
  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest@Renate1, eigenlijk is het belangrijkste punt van die reacties dat Jona Walk niet reageert en dat haar achterban het betoog
  • Renate1 on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfestHelaas moet je je voor het lezen van de reacties registeren en ik heb geen behoefte om ook maar op
  • Plato voor Skeptici - Kloptdatwel? on Review – Navigating Beliefs: Een goede basis om je te navigeren door betere gesprekken[…] wetenschapsontkenners of gewoon mensen die anders denken. Zo is de gespreksvorm street epistemology ook geïnspireerd door

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in