• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / John Oliver over Multilevel Marketing

John Oliver over Multilevel Marketing

12 November 2016 by Pepijn van Erp 4 Comments

In het HBO programma Last Week Tonight besteedde John Oliver ruim een half uur aan het fenomeen Multilevel Marketing, wat in de meeste gevallen erg veel weg heeft van een piramidespel. Bekendste voorbeeld is Herbalife, verkoper van een hele rage aan voedingsproducten, soms met erg dubieuze gezondheidsclaims. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf een tik op de vingers van de Federal Trade Commission.

In België moest Herbalife na een lange juridische strijd haar praktijken staken. In Nederland sponsort het bedrijf een aantal sportteams. Zo loopt er een contract tot in ieder geval eind 2016 met PSV en met Ajax tot halverwege 2017. Maar ook de zwembond en diverse individuele sporters laten zich voor het karretje spannen van dit bedrijf met verkooptechnieken die desastreuze gevolgen kunnen hebben voor verkopers die een beetje onderin de piramide blijven hangen. En dat is natuurlijk het overgrote merendeel van alle verkopers in zo’n pyramideconstructie.

Op de website van Skepsis zijn een aantal artikelen te vinden over producten die via Multilevel Marketing aan de man werden gebracht. Een voorbeeld is de firma Nikken, maar die is sinds 2015 niet meer actief in Nederland.

Steun Kloptdatwel

John Oliver over Multilevel Marketing 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Onderzoeksjournalistiek doet het slecht in Japan
Next Entry »
Floww is failliet

Filed Under: Algemeen Tagged With: herbalife, multilevel marketing, nuskin

Reader Interactions

Comments

  1. FVerweven says

    12 November 2016 at 17:46

    Ik ben wel eens benaderd door dat soort jongens die LinkIn afstruinen op slachtoffers.
    Je zou wijn moeten verkopen via een website die zij grotendeels voor je klaarzetten. Uiteraard een of andere bekende voetballer als endorser.
    Al met de eerste blik op die websites bleek het werkelijke doel: andere sukkels te werven, wijn verkopen was overduidelijk een bijzaak.

    Hier een lijstje:
    http://www.mlmlegal.com/profiles/

    Log in to Reply
  2. Jan Willem Nienhuys says

    13 November 2016 at 09:06

    Wat niet iedereen zich realiseert is dat er in zo’n piramide veel meer personen in de basis zitten dan in de hele rest bij elkaar. Als iedereen in de piramide 2 nieuwe verkopers onder zich krijgt, is de onderste laag ongeveer gelijk aan alles samen wat er boven zit. Bij drie nieuwe verkopers is de onderste laag 2x wat er boven zit, bij vier nieuwe verkopers 3x enzovoorts.

    In de praktijk bestaat die onderste laag voornamelijk uit personen met een grote voorraad die al hun kennissen horendol maken met hun verkooppraatjes.

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      13 November 2016 at 14:23

      Daar komt bij dat de gigantische omzetten waarmee de bedrijven zich op de borst kloppen vaak geen omzetten naar de finale klant maar naar de distributeurs zijn.
      Bovendien maken ze het moeilijk uit te vinden hoeveel hoe weinig succesvolle distributeurs er zijn op het totaal.

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs says:
    1 June 2018 at 09:02

    […] van deze leverancier van supplementen, die verdacht veel weg heeft van een piramidespel (zie een eerder bericht op Kloptdatwel). Via Facebook nam ik contact op met de persoon, die ik als meest waarschijnlijke […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Error
  • Error
  • SBM

RSS Error: WP HTTP Error: cURL error 28: Failed to connect to skepsis.nl port 443 after 5205 ms: Connection timed out

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

“Gain of Function” Research Is Misunderstood – And That Is A Problem
4 December 2025 - Henry MIller

Misplaced concerns or opposition could lead to overregulation or even banning The post “Gain of Function” Research Is Misunderstood – And That Is A Problem first appeared on Science-Based Medicine. [...]

The War Over Ultraprocessed Foods
3 December 2025 - Steven Novella

Recently the city of San Francisco sued several food giants (Kraft Heinz, Mondelez and Coca-Cola) for deceptively marketing “ultraprocessed foods” and then externalizing the resulting health care costs onto the public. They cite a recent Lancet review which concludes: “The totality of the evidence supports the thesis that displacement of long-established dietary patterns by ultra-processed foods is a key driver of the […] The post The War Over Ultraprocessed Foods first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Dr. Vinay Prasad: “The Incidence of Myocarditis Found for Young Men after SARS-CoV-2 Infection is Larger Than What We Found for Myocarditis Following COVID-19 Vaccination.”
2 December 2025 - Jonathan Howard

That plus 12 other thoughts about Dr. Vinay Prasad's recent memo. The post Dr. Vinay Prasad: “The Incidence of Myocarditis Found for Young Men after SARS-CoV-2 Infection is Larger Than What We Found for Myocarditis Following COVID-19 Vaccination.” first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsIk was ook goed in scheikunde, ben nooit apart gezet, maar ik voel me nog steeds apart. 😀
  • Renate1 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsIk was vrij goed in scheikunde op school. Daarom werd ik altijd apart gezet tijdens proefwerken.
  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfestDe Radboud UMC arts Jona Walk doet in haar toespraak en in de aan deze toespraak gekoppelde postings op Substack,
  • Hans1263 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs@Renate Zo is het. Ja, dat komt precies, want anders kun je geen analytische chemie bedrijven en krijg je verkeerde
  • Renate1 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs@ Hans, Dat bedoelde ik. Het is natuurlijk de optelsom van het atoomgewicht van de atomen in het molecuul.

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in