• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / John Oliver over Multilevel Marketing

John Oliver over Multilevel Marketing

12 November 2016 by Pepijn van Erp 4 Comments

In het HBO programma Last Week Tonight besteedde John Oliver ruim een half uur aan het fenomeen Multilevel Marketing, wat in de meeste gevallen erg veel weg heeft van een piramidespel. Bekendste voorbeeld is Herbalife, verkoper van een hele rage aan voedingsproducten, soms met erg dubieuze gezondheidsclaims. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf een tik op de vingers van de Federal Trade Commission.

In België moest Herbalife na een lange juridische strijd haar praktijken staken. In Nederland sponsort het bedrijf een aantal sportteams. Zo loopt er een contract tot in ieder geval eind 2016 met PSV en met Ajax tot halverwege 2017. Maar ook de zwembond en diverse individuele sporters laten zich voor het karretje spannen van dit bedrijf met verkooptechnieken die desastreuze gevolgen kunnen hebben voor verkopers die een beetje onderin de piramide blijven hangen. En dat is natuurlijk het overgrote merendeel van alle verkopers in zo’n pyramideconstructie.

Op de website van Skepsis zijn een aantal artikelen te vinden over producten die via Multilevel Marketing aan de man werden gebracht. Een voorbeeld is de firma Nikken, maar die is sinds 2015 niet meer actief in Nederland.

Steun Kloptdatwel

John Oliver over Multilevel Marketing 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Onderzoeksjournalistiek doet het slecht in Japan
Next Entry »
Floww is failliet

Filed Under: Algemeen Tagged With: herbalife, multilevel marketing, nuskin

Reader Interactions

Comments

  1. FVerweven says

    12 November 2016 at 17:46

    Ik ben wel eens benaderd door dat soort jongens die LinkIn afstruinen op slachtoffers.
    Je zou wijn moeten verkopen via een website die zij grotendeels voor je klaarzetten. Uiteraard een of andere bekende voetballer als endorser.
    Al met de eerste blik op die websites bleek het werkelijke doel: andere sukkels te werven, wijn verkopen was overduidelijk een bijzaak.

    Hier een lijstje:
    http://www.mlmlegal.com/profiles/

    Log in to Reply
  2. Jan Willem Nienhuys says

    13 November 2016 at 09:06

    Wat niet iedereen zich realiseert is dat er in zo’n piramide veel meer personen in de basis zitten dan in de hele rest bij elkaar. Als iedereen in de piramide 2 nieuwe verkopers onder zich krijgt, is de onderste laag ongeveer gelijk aan alles samen wat er boven zit. Bij drie nieuwe verkopers is de onderste laag 2x wat er boven zit, bij vier nieuwe verkopers 3x enzovoorts.

    In de praktijk bestaat die onderste laag voornamelijk uit personen met een grote voorraad die al hun kennissen horendol maken met hun verkooppraatjes.

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      13 November 2016 at 14:23

      Daar komt bij dat de gigantische omzetten waarmee de bedrijven zich op de borst kloppen vaak geen omzetten naar de finale klant maar naar de distributeurs zijn.
      Bovendien maken ze het moeilijk uit te vinden hoeveel hoe weinig succesvolle distributeurs er zijn op het totaal.

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. Dubieuze marketingtruc van Herbalife-distributeurs says:
    1 June 2018 at 09:02

    […] van deze leverancier van supplementen, die verdacht veel weg heeft van een piramidespel (zie een eerder bericht op Kloptdatwel). Via Facebook nam ik contact op met de persoon, die ik als meest waarschijnlijke […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Error
  • Error
  • SBM

RSS Error: WP HTTP Error: cURL error 7: Failed to connect to skepsis.nl port 443 after 13 ms: Connection refused

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Dr. Marty Makary: Using Dead Children to Create a Spectacle of Accusations
12 December 2025 - Jonathan Howard

Via podcasts, Fox News interviews, and "leaked" memos, our FDA leaders are teasing "profound revelations" about dead children and hidden data, complete with dastardly villains and brave heroes, namely themselves. Stay tuned for more! The post Dr. Marty Makary: Using Dead Children to Create a Spectacle of Accusations first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Extracorporeal Blood Oxygenation and Ozonation
10 December 2025 - Steven Novella

There is an entire industry catering to people who, as Webb once famously said on the hilarious Homeopathic A&E skit, have “more money than sense.” This is the so-called “wellness” industry, now supercharged by an online army of “wellness influencers”. At first approximation, this entire industry is basically a scam. That may sound unfair, but it is built into its very essence. […] The post Extracorporeal Blood Oxygenation and Ozonation first appeared on Science-Based Medicine. [...]

“Best practices”: The buzzword that the Trump administration will use to eliminate as many vaccines as RFK Jr. can
8 December 2025 - David Gorski

The CDC Advisory Committee on Immunization Practices met last week, eliminating the universal recommendation for the birth dose of the hepatitis B vaccine. There was, however, a more insidious threat to vaccines in a White House press release after the meeting cloaked under the buzzword "best practices." The post “Best practices”: The buzzword that the Trump administration will use to eliminate as many vaccines as RFK Jr. can first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • De linke weekendbijlage (50-2025) - Kloptdatwel? on De priemgetal tweeling van Oliver Sacks[…] loopje met de werkelijkheid nam is voor de trouwe lezer van Kloptdatwel natuurlijk geen verrassing: De priemgetal tweeling
  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfestIk heb ook maar even een posting hierover op LinkedIn gezet. https://www.linkedin.com/posts/klaas-van-dijk-a40672297_sinds-aantal-dagen-staa
  • Klaas van Dijk on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest@Renate1 en @Hans1263, bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het belangrijk is om precies na te gaan hoe en
  • Hans1263 on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest@Renate Mevrouw Henrion is een typisch voorbeeld voor mijn stelling dat godsdienst, complotgeloof en kwakzalverij steeds samengaan. Inderdaa
  • Hans1263 on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest@Klaas van Dijk Mee eens. Daarom noemde ik het theekransjegewauwel. Gevaarlijk theekransjegewauwel, om dat woord er nog maar aan toe

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in