• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Buitenland / Meteoor boven Rusland voer voor complotdenkers

Meteoor boven Rusland voer voor complotdenkers

18 February 2013 by Pepijn van Erp 24 Comments

Het was onverwacht en spectaculair, de meteoor die boven het Russische Tsjeljabinsk een felle lichtstreep door de hemel trok en een schokgolf veroorzaakte die vele vierkante kilometers aan vensterglas deed rondspringen. Een zeldzaam fenomeen en het is bijzonder dat er zoveel goed beeldmateriaal van is te vinden. Een reden daarvoor is dat veel Russische auto’s met een dashboard camera rondrijden vanwege corrupte politieagenten of schrik voor verzekeringsclaims.
Ook voor  complotdenkers en hoaxers is het een geschenk uit de hemel. Zo zijn er altijd wel rare Russische parlementariërs te vinden die de schuld in Amerikaanse schoenen wil schuiven (‘Russian parliament member says meteor was actually a U.S. weapons test‘) of iets met UFO’s en/of aliens. Onze Lieve Heer kan het natuurlijk ook zijn (‘Russian Cleric: Meteorite Was Lord’s Message‘) of de meteoor is uit de lucht geschoten door de Russische luchtmacht.

Een aparte vergissing van een Russisch journaal ging als een lopend vuurtje het Internet over:

[update: YouTube heeft het ’embedden’ uitgeschakeld voor de clips van het journaal, bekijken kan wel door er op te klikken]

http://www.youtube.com/watch?v=ZLqD-zDWbE8

De beelden aan het begin hebben niets met de meteoor te maken, maar zijn van een al jaren voortdurende brand op de bodem van een ingestorte grot bij Derweze, een dorpje in Turkemenistan in een streek die rijk is aan natuurlijk gas. De grot stortte in 1971 in na een foutje bij het boren. Het brandende gat staat bekend als Poort naar de Hel.Veel mooie plaatjes daarvan ook op de site Atlas Obscura.

Natuurlijk werd dit snel opgemerkt en staat het in de commentaren bij de verschillende versies van het journaal die op YouTube gezet zijn. Omdat er meerdere kopieën van zijn, ga ik er maar van uit dat het inderdaad zo is uitgezonden, maar het zou makkelijk zijn om ons allemaal (een tijdje) te foppen door andere beelden in een Russisch TV-journaal te plakken. Als er zoiets als ‘Uitzending gemist’ is van die TV-zender, zou je het misschien kunnen controleren.

Voor zinvoller berichtgeving over de meteoor en interessant beeldmateriaal, kijk op Phil Plaits blog Bad Astronomy.

links

  • http://www.theatlanticwire.com/global/2013/02/russian-meteorite-conspiracy-theories-debunked/62203/
  • http://doubtfulnews.com/2013/02/incredible-meteor-event-in-russia/

Steun Kloptdatwel

Meteoor boven Rusland voer voor complotdenkers 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Royale inmenging in voorlichting over homeopathie
Next Entry »
En DWDD danste kritiekloos mee

Filed Under: Buitenland, Complottheorieën, Kort, UFO, Uit het nieuws Tagged With: aliens, complottheorieen, meteoor, ufo's

Reader Interactions

Comments

  1. Jan Willem Nienhuys says

    18 February 2013 at 11:58

    met zoveel videomateriaal zou het toch eenvoudig moeten zijn om de precieze baan van het object te bepalen, en bijvoorbeeld hoe snel hij ging en hoe hoog het ding was toen die enome lichtflits kwam.

    zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chelyabinsk_2013_meteoroid_trajectory.jpg

    Op http://beforeitsnews.com/international/2013/02/common-space-defense-against-asteroids-proposed-nasa-reveals-orbit-of-chelyabinsk-meteor-its-pieces-go-on-sale-24

    vind ik

    The meteor hit the atmosphere at a speed of 18 km/s. It was moving at a shallow entry angle (less than 20 degrees) and broke apart some 15-25 km above the Russian city.

    Dat wil zeggen dat de totale kinetische energie – aannemende een massa van 10 ton – gelijk was aan 0,4 kiloton TNT.

    Even voor de zekerheid toch de berekening.
    m= 10^4 kg
    v = 18 x 10^3 m/s
    Dus de formule voor de kinetische energie geeft: 1,63 x 10^12 joule

    volgens http://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent is een ton TNT 4,184 gigajoules = 4,184 x 10^9 joules. Dus de kinetische energie is 387 ton TNT.
    (NB, je kunt voor het gemak rekenen 1 gram TNT = 1 kilocalorie = 4 kJ)

    Op Wikipedia staat 500 kiloton,http://en.wikipedia.org/wiki/2013_Russian_meteor_event geciteerd van NASA, dat scheelt dus een factor 1000.

    Maar de massa van de meteoriet is de onzekere factor. NASA zegt nu 10.000 ton. http://www.nasa.gov/mission_pages/asteroids/news/asteroid20130215.html

    Aanvankelijk werd gesproken over 10 ton (‘een Volkswagenbusje’).

    Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      18 February 2013 at 17:09

      NASA heeft waarschijnlijk de door mij geschetste berekening achterstevoren gedaan, nl. de totale energie bepaald uit seismische (en dergelijke) metingen, dat geeft de totale energie van de schokgolf en aangezien de meeste energie toch in de schokgolf gaat zitten is dat dan ook de energie van het hele ding. Gegeven de snelheid weet je dan de massa en gegeven de gebruikelijke soortelijke massa weet je dan ook de afmeting (als het een bol is).

      Wat betreft het materiaal:

      On 17 February 2013, small meteorite fragments were found near the rim of circular hole in the ice on Lake Chebarkul by scientists from the Urals Federal University. They are ordinary chondrite meteorites and contain 10% iron.

      zegt Wikipedia

      Log in to Reply
    • mdc58 says

      17 March 2013 at 03:20

      Gezien de schade die dat ding op de grond heeft kunnen aanrichten schat ik hem persoonlijk op 250 kiloton, eigenlijk een vrij klein ding.

      Log in to Reply
  2. Ragnar764 says

    18 February 2013 at 13:57

    Maar hoe kunnen we (zonder nu meteen in complottheroriën te willen vervallen) met zekerheid stellen dat het echt een meteoriet betrof.

    Log in to Reply
  3. Tristan_Noelmans says

    18 February 2013 at 17:10

    Ragnar: wat zou het anders zijn? Complottheoriën hebben de neiging om moeilijke antwoorden te zoeken in plaats van de logische/eenvoudige antwoorden te aanvaarden.

    Sta mij toe te verduidelijken: stel ze vinden in Rusland een of meer meteorieten. Complotbedenkers zullen zeggen dat die te klein zijn en er dus nog “iets anders” moest geweest zijn. Of dat het ze contact hebben gemaakt met een vreemde levensvorm maar dit niet willen toegeven,…

    Erger: stel ze vinden geen meteoriet omdat hij volledig is opgebrand in de atmosfeer of in het water is gevallen (Toengoeska in 1908 – gigantische schade in een bos, toevallig ook in Rusland), dan kunnen ze natuurlijk helemaal loos gaan. Want ja: wat wil “de regering”, “de vrijmetselaars”, “de illuminatie”,… voor ons verborgen houden? En hoezo “toevallig”? Hebben we al eerder contact gehad en is Rusland daarom een populaire landingsplaats? Heeft Rusland geheime contacten met aliens?

    Complotdenkers zien altijd en overal complotten en laten zich niet overtuigen door “wetenschappers” (zoals zij ze aanduiden) want die worden gecontroleerd door [geheime organisatie of grootmacht vrij in te vullen].

    Log in to Reply
  4. Ragnar764 says

    18 February 2013 at 19:07

    @Tristan_Noelmans:disqus 
    ,
    De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar de bronnen zijn waaraan we onze kennis ontlenen.

    Nu denk ik niet meteen aan Illuminati, vrijmetselaars of aliëns o.i.d. hoor, die flauwekul is aan mij niet besteed, meer aan militaire experimenten die de politiek natuurlijk voor ons probeert te verhullen, daar kan ook wel eens iets mis bij gaan.

    Dan is het handig om het  in te kleden en af te doen als een natuurlijk fenomeen.

    Maar volgens de media uit de Sovjet Unie lees ik nu was de meteoriet al op 20km hoogte onderschept door een air defense missile. (hoe zeg je dat nu in het Nederlands, luchtafweergeschut?).

    Quote link: According to unconfirmed reports, the meteorite was intercepted by an air defense unit at the Urzhumka settlement near Chelyabinsk. A missile salvo blew the meteorite to pieces at an altitude of 20 kilometers, local newspaper Znak reports quoting a source in the military. Einde quote

    http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/02/meteoriet-oeral-minstens-400-gewonden.

    We schijnen volgens kosmologen op onze planeet inzake rondzwervende meteorieten vaak door het oog van de naald te kruipen, zoals ik laatst in een docu op national geographic zag.
    Wel fascinerend.

    Log in to Reply
  5. regenworm says

    18 February 2013 at 23:25

    Maar hoeveel woog dat ding eigenlijk? Als er soms sprake was van 10 ton en soms van 9000 ton moet je toch vermoeden dat er wéér kg en ton door elkaar werd gehaald, in de kranten die er helemaal geen benul van zo iets hebben. Deze factor 900 kan je zeker niet aan de meet-onzekerheid van de gegevens toeschrijven.

    Log in to Reply
    • Ragnar764 says

      19 February 2013 at 01:21

      Nog een interessante informatieve link over meteoren.

      http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/meteoren.html

      Dat gewicht blijft inderdaad een omstreden kwestie.

      Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      19 February 2013 at 11:46

      Nee, ik denk dat ze er in eerste instantie (vrijdag) een slag naar geslagen hebben; de massa van 10.000 ton is afgeleid door de totale energie van de schokgolf te schatten, naar ik begrijp uit seismische gegevens en infrageluidwaarnemingen. Zie de door mij gegeven links naar NASA.

      @ Tristan: je kunt een rotsblok dat met hoge snelheid beweegt niet ‘uit de lucht schieten’. Daarmee gaat namelijk de hoeveelheid impuls niet verloren. Wat je ermee zou kunnen bereiken is dat de totale massa van 10-20 jumbojets in plaats van in 1 klont wordt uitgespreid over een wolk die daar nóg veel meer luchtweerstand krijgt, waardoor de totale hoeveelheid energie in 1 keer vrijkomt.

      Maar zoals gezegd, gezien de massa en snelheidsverhoudingen is het idee van schieten op zo’n object te vergelijken met een katapult klappertjes op een naderende kanonskogel schieten.

      De explosie zal trouwens niet door de hitte komen. Het warmtegeleidingsvermogen van steen is niet zo groot dat als de buitenkant zo heet wordt dat die verdampt, al die warmte binnen een paar seconden ook ver naar binnen trekt. Maar de lucht die wordt samengeperst vóór de klont (die samenpersing geeft al een enorme verhitting) oefent een enorme druk uit, en naarmate het ding in dichtere luchtlagen komt, neemt die druk toe. Dat soort steen is niet zo stevig.

      Reken even mee (heel grof). Een object van 1 vierkante meter diameter vliegt door een luchtlaag met een druk van 0,1 atmosfeer. Snelheid is 20 km/s. Dan moet een kolom lucht van 20 km lang en 1 vierkante meter diameter (massa 2000 kilo) in 1 seconde worden versneld tot 20 km/s, is 2000 G. Benodigde kracht is 4 miljoen kilogramkracht (4000 ton). Dus de druk op de voorzijde van het object is gelijkbaar met de druk die een massief stenen toren van 2000 meter hoog op de onderzijde uitoefent. De berekening is heel grof, maar het lijkt me evident dat we te maken hebben met krachten waar een steen niet tegen kan. Die kracht correspondeert met een druk van 400 atmosfeer. De lucht wordt dus zeer plotseling samengeperst met een factor 4000, van 0,1 atmosfeer tot 400 atmosfeer. Dat geeft een enorme verhitting.

      Log in to Reply
      • Tristan_Noelmans says

        19 February 2013 at 12:02

        Bedankt! We hebben alweer iets bijgeleerd. Ik was er inderdaad van overtuigd dat de blok zodanig verhitte dat ze barste, een beetje zoals een steen in een heet vuur.

        Mijn eigen kennis van fysica is blijkbaar niet je dat… :$

        Log in to Reply
      • frankeren says

        19 February 2013 at 21:03

        Dank voor je uitleg over de exploderende meteoriet.
        Hier nog een linkje naar de juiste naamgeving meteoor/meteoroïde/meteoriet:
        http://www.astroblogs.nl/2013/02/17/even-een-verduidelijking-van-termen-als-meteoriet-meteoroide-en-planetoide/

        Overigens waren er Eskimo’s op Groenland die eeuwenlang hun messen en harpoenen maakten van een paar tonnenzware ijzeren meteorieten.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_York_meteorite

        Log in to Reply
        • Jan Willem Nienhuys says

          20 February 2013 at 13:06

          De termen meteoor/vuurbol/bolide slaan op wat de waarnemer aan de hemel ziet. Aangezien een waarnemer die 10 maal zover is, 100 maal zo weinig licht ontvangt, is voor die waarnemer de magnitude 5 lager. Dus wat voor de ene waarnemer een ‘vuurbol’ is, kan voor de andere een eind verderop een heldere meteoor zijn.

          Meteoriet is zoals je aan het woord hoort (vgl. graniet, pyriet, stalactiet) een aards stuk steen.

        • Jan Willem Nienhuys says

          20 February 2013 at 21:34

           een aards stuk steen = een stuk steen dat zich op aarde bevindt. Als het nog buiten de dampkring ergens in het zonnestelsel is, en niet al te groot, dan is het een …oïde .

      • Martin_Bier says

        22 February 2013 at 07:58

        Je hebt me aan het denken gezet met je uitleg over waarom zo’n meteoor uit elkaar spat in de dampkring.  Voor mezelf had ik altijd het volgende gedacht na een populair boekje over de Toengoeska inslag te hebben gelezen: de meteoor komt de atmosfeer in en “voelt” een wrijvingskracht: ruwweg F = wrijvingscoefficient X snelheid.  Omdat die snelheid zo groot is (20 km/s) is dit een heel grote kracht.  De kracht F resulteert in een vertraging (versnelling met een min teken) “a” gegeven door F=ma, waar “m” de massa is van de meteoor.  Als die “a” groot genoeg uitpakt, dan kan de meteoor het begeven.  De achterkant drukt dan a.h.w. te hard tegen de voorkant aan.  Het zijn dezelfde zogenaamde g-krachten waar straaljagerpiloten mee te maken hebben.  Met die meteoor is het uiteindelijk zoiets als een steen die heel erg hard tegen een matras gegooid wordt.  Gooi je hem hard genoeg, dan spat ie uit elkaar.     

        Log in to Reply
        • Jan Willem Nienhuys says

          22 February 2013 at 21:32

          De formule voor wrijving van een object dat door een gasvormig of vloeibaar medium beweegt kun je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand  . De afleiding daarvan is een subtielere versie van mijn grove benadering (waar de factor Cw/2 natuurlijk niet in zit, maar die is voor niet al te gestroomlijnde objecten van de orde 1). Essentieel is dat de snelheid kwadratisch voorkomt. Daardoor is de weerstand zo enorm veel groter dan bij ‘gewone’ dingen die heel hard gaan en dan nog vaak gestroomlijnd zijn, zoals een kogel, een raket of een vliegtuig.

  6. Tristan_Noelmans says

    19 February 2013 at 10:07

    Ragnar: ik denk dat er sowieso geen luchtafweergeschut bij te pas is gekomen hoor. Alleen denken de mensen dat omdat ze die explosie zagen maar niet beseffen dat een rotsblok die tegen hoge snelheid de atmosfeer induikt zo hard kan verhitten dat ze ontploft. Basiskennis fysica/astronomie is niet aan iedereen gegeven.

    Waarom ik er mijn twijfels over heb? Sta mij toe een denkoefening te doen samen met jullie. Ik weet niet of alle cijfers correct zijn, maar het is gewoon om een beeld te schetsen. Corrigeer mij zeker aan als je gaten in mijn redenering ziet.

    Een patriotraket (OK, USA-makelij, maar komt het is een denkoefening) heeft een bereik van 160 kilometer en vliegt tegen Mach 5 (=6.000 km per uur). Snelheid van de meteoor: 54.000 km per uur. De blok valt dus al velen malen sneller uit de ruimte als de raket omhoog gaat.

    Dus: Rusland zou – zonder dat iemand (USA spionage?) dit wist – een béter detectiesysteem hebben gehad dan NASA/ESA/weet ik veel wie nog, de rest van de wereld in het ongewisse hebben gelaten over de meteoriet (wat als ze zich misrekenden?), dan nog in staat geweest zijn om binnen een zeer kort tijdsbestek (die planetoïde wisten we dat er aankwam, de meteoor verraste iedereen) dat luchtafweergeschut binnen een straal van 160 km van de mogelijke inslag te brengen en dan nog tijdig zien af te vuren zodat de meteoor hoog genoeg zou ontploffen om niet een volledige stad van de kaart te vegen.

    Dit laatste komt overigens ongeveer neer op het met een katapult uit de lucht schieten van een kogel. Daarnaast: wat als de raket doel mist? Of slecht raakt waardoor de meteoor van zijn baan zou afwijken en een andere stad zou raken?

    En een raket afgevuurd op het Russische grondgebied, denk je niet dat dat een hele hoop alarmbellen zou doen afgaan in USA? China?

    Dat zijn gewoonweg zoveel voorwaarden en parameters dat een gewone meteoor die in de lucht is ontploft door de verhitting bij het binnenkomen van de dampkring een veel plausibelere uitleg is.

    Log in to Reply
    • Ragnar764 says

      19 February 2013 at 19:30

      Tristan: Ik heb geen flauw idee welke snelheid de geleide wapens van tegenwoordig kunnen behalen. Die technologie schrijdt natuurlijk ook verder voort, maar een object onderscheppen wat zich met een snelheid van 54.000 km/uur richting aarde beweegt, daar hebben we inderdaad de technologie nog lang niet voor.

      Zo leer je er weer eens iets bij, gelukkig dat we een wetenschapper op dit blog hebben, want mijn kennis van de fysica, het meeste is trouwens ook al bezonken, maar stelde ook niet zoveel voor. 

      Nasa taxeert inderdaad de massa van de meteoriet op 10.000 ton, de meteoriet ontplofte met een kracht van 500 kiloton TNT, dat impliceert dat de ontploffing meer dan 20 keer groter was dan de atoombom die destijds op Hiroshima terechtkwam, ongelofelijk, dan nog de daarop volgende schokgolf, afijn het had uiteindelijk nog veel slechter kunnen aflopen.

      Is de link over sterrenkunde die ik aan Regenworm heb gestuurd wetenschappelijk eigenlijk wel verantwoord.  

      Ik vind het ook wel boeiend wat hierover zoal op Internet allemaal vermeld wordt. De meest bizarre complottheorieën kun je hierover lezen. Wat een dergelijk voorval zoal bij mensen allemaal niet kan triggeren.

      Log in to Reply
    • mdc58 says

      17 March 2013 at 03:26

      Je hebt gelijk wat die luchtafweer betreft, zelfs al je weet (wat velen niet weten) dat de Russische tegenhanger van de Patriot veel performanter is dan de Patriot. Ik denk niet dat beiden iets kunnen raken dat sneller gaat dan Mach 12.

      Log in to Reply
  7. frankeren says

    19 February 2013 at 13:56

    Het waren overduidelijk aliens met motorpech.

    Die knal was gewoon een knal in hun warp drive uitlaat, zoals je die vroeger wel eens van een auto-uitlaat hoorde.
    Daarna hebben die aliens gewoon razendsnel een mooi rond gaatje in het ijs geïoniseerd en nu zijn ze buiten zicht onder water de zaak aan het repareren.

    Duikers van de russiche regering doen alsof ze meteorietbrokstukken zoeken, maar zitten ondertussen op de koffie bij de aliens.
    Die duikers brengen ook enkele reserveonderdelen die ze gesloopt hebben uit eerder achtergelaten ruimtevoertuigen die in de no-go area van Tjernobyl verborgen gehouden worden.
    Onderstussen struinen de Russen stad en land af naar echte meteorietresten om te doen alsof ze die hebben opgedoken.

    Oh, wat is het toch heerlijk om je fantasie ongebreideld op de loop te laten.
    Ik moet toch eens solliciteren bij Niburu…

    Log in to Reply
    • Ragnar764 says

      19 February 2013 at 19:32

      Had je dat niet even eerder kunnen posten, dan hadden we er ook niet verder over hoeven te brainstormen. 🙂 

      Log in to Reply
    • Constantia Oomen says

      20 February 2013 at 00:41

      Ben je niet stiekem een infiltrant van Niburu? 😉

      Log in to Reply
  8. Ragnar764 says

    20 February 2013 at 15:11

    Quote link: Waar komt dit gruis nu vandaan? Wel, om de zon bewegen niet alleen planeten, planetoïden en kometen, maar ook grote hoeveelheden gruis- en stofdeeltjes. Het kan gebeuren, dat dit gruis op zijn weg door het zonnestelsel de aarde tegen komt. Wanneer zo’n deeltje nog buiten de dampkring van de aarde is noemen we het een meteoroïde. Dat betekent zoiets als «wat een meteoor kan veroorzaken». De lichtflits die we zien als het deeltje de dampkring binnenkomt heet meteoor.
    Is de meteoroïde zó groot, dat er nog een stukje op aarde neerkomt, dan wordt dat restant een meteoriet genoemd. Een meteoriet is dus het overblijfsel van een meteoroïde.

     
    Dat gruis is afkomstig van een komeet. Iedere keer dat een komeet de zon passeert verliest hij een flinke hoeveelheid gruis. Dat gruis wordt over de baan van zo’n komeet verspreidt. Na een groot aantal omlopen is de hele baan van zo’n komeet gevuld met gruis. Einde quote.

    http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/meteoren.html

    Een aards stuk steen?

    Log in to Reply
  9. Ragnar764 says

    21 February 2013 at 00:48

    Exact. 🙂

    Log in to Reply

Trackbacks

  1. similar webpage says:
    23 August 2021 at 21:54

    similar webpage

    Meteoor boven Rusland voer voor complotdenkers – Kloptdatwel?

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
James Randi test wichelroedelopers in Australië
11 June 2025 - SkepsisSiteBeheerder
James Randi test wichelroedelopers in Australië

In 1980 bezocht James Randi Australië op uitnodiging van Dick Smith om daar een test uit te voeren met wichelroedelopers.Lees meer James Randi test wichelroedelopers in Australië › [...]

Polarisatie juist goed voor democratie?
5 June 2025 - Ward van Beek
Polarisatie juist goed voor democratie?

.Soms lijkt het wel alsof we elkaar de hele dag de tent uit vechten. Op social media, bij verjaardagsfeestjes en in talkshows zijn we het oneens over vaccins, over Gaza, over vrouwenrechten. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Sociaal…Lees meer Polarisatie juist goed voor democratie? › [...]

Ype & Ionica zijn Skeptisch
5 June 2025 - Ward van Beek
Ype & Ionica zijn Skeptisch

Zier hier de hele strip!  [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Biohacking Backfires: When Self-Tracking Can Harm
19 June 2025 - Scott Gavura

Is your fitness tracker helping or hurting your health? The post Biohacking Backfires: When Self-Tracking Can Harm first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Real Time Computer Communication
18 June 2025 - Steven Novella

For those with advanced ALS (amyotrophic lateral sclerosis) or certain brainstem strokes, they can be what is referred to as “locked in”. They are mostly paralyzed. A tip of the basilar artery brainstem stroke, for example, can leave one only able to move their eyes. Many with ALS, long before they get to this point, lose the ability to speak because of […] The post Real Time Computer Communication first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Infection Control/Infection Prevention
17 June 2025 - Mark Crislip

Summertime. And the living is easy. Janice Joplin has to be the best singer. Ever. There may be those in the comments who disagree, but remember, within the context of the blog, what I write is canon. Which is not the same as being true. Canon. Any-who. I spend summer on the front porch and rarely venture inside. Outside has had the […] The post Infection Control/Infection Prevention first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (24-2025)@Renate1 Als het ooit zo walgelijk en primitief zou moeten, zou ik geen hap door de keel kunnen krijgen. Dan
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (24-2025)Er zijn natuurlijk eetbare planten te vinden in de stad, waar zij ze ook vond. Ze bakte het een en
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (24-2025)@Renate1 Het is op klompen aan te voelen dat er niet voldoende natuur in Nederland is om 18-miljoen (of zijn
  • Martin Bier on Koud maanlicht? Een klein skeptisch onderzoekHet is niet moeilijk om dit soort dingen gewoon op te zoeken. Maanlicht heeft een sterkte van maximaal 0,0034 watt
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (24-2025)Gisteren was in 'Met het oog op morgen' iemand te gast, die een half jaar leefde van wat ze in

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in