Ankh-Hermes is bezig met de publicatie van een serie van twaalf monografieën waarin de belangrijkste alternatieve geneeswijzen successievelijk worden beschreven. In november 2015 verscheen als vijfde in de serie het boekje over de antroposofische geneeskunde en gezien het aantal citaten van Baars, Van der Bie, Staal (‘Huidziekten zijn niet altijd huidziekten’) en Van Dijk lijkt de inhoud ervan betrouwbaar. [1]
Zo valt er te lezen dat ‘warme ziekten’ als roodvonk, mazelen en kinkhoest kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en hun immuunsysteem. Antroposofen laten hun kinderen daarom ongaarne inenten en niet zelden onthouden zij hun kinderen een aantal vaccinaties met alle gevolgen van dien. Koude ziekten kennen de antroposofen ook: die zijn het gevolg van de ‘verstarrende werking van een sterke overheersing van het zenuw-zintuigsysteem (bovenpool)’ en voorbeelden ervan zijn steenvorming, artrose, verlammingen en ‘sclerosen’.
Deze antroposofische wartaal schoot mij weer te binnen, toen ik in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde van 21 mei 2016 een medisch-historisch verhaal las over de behandeling van syfilis met malaria of warmte. De parasitoloog Verhave beschreef daarin de interessante geschiedenis van de behandeling van tertiaire syfilis (aantasting van de hersenen in het derde stadium van de ziekte: neurosyfilis) met kunstmatig bewerkstelligde malaria, zoals die in de eerste helft van de twintigste eeuw werd toegepast.
De ontdekker van deze therapie was de Oostenrijkse arts Julius Wagner-Jauregg (1857-1940) en het was hem opgevallen dat patienten met psychosen (destijds veelal gevolg van neurosyfilis) soms genazen na een koortsende ziekte. Hij ging experimenteren met het inbrengen van bloed van malariapatiënten en vermoordde op deze wijze eerst een aantal patiënten, omdat hij de meest gevaarlijke vorm van malaria overbracht, de malaria tropica. Wijs geworden door deze ervaring beperkte hij zich later tot het gebruik van de goedaardiger malaria tertiana. Die had slechts 10% sterfte als gevolg.
Psychiaters geloofden heilig in de werkzaamheid van de malariatherapie, maar dan moesten er wel minimaal acht koortspieken zijn opgetreden. Malaria – wisselkoorts – kenmerkt zich door dagen met koorts afgewisseld door dagen zonder koorts. De psychiaters betrokken hun entingsmateriaal van de artsen voor tropische geneeskunde. Toen ik de Nationale Tropencursus voor Artsen volgde in 1974 was mijn docent malaria de legendarische professor Zuidema en hij mocht graag nog wat mopperen op die kieskeurige psychiaters uit die tijd (tot medio de jaren 50), die zich bij hem en zijn collega’s beklaagden als de ziekte voortijdig door de syfilis patiënt werd overwonnen en het vereiste aantal koortsdagen van acht niet werd gehaald. Dan hielp het natuurlijk niet.
De komst van de penicilline na WO II maakte praktisch een einde aan de neurosyfilis en de malariatherapie was hier en daar trouwens ook al vervangen door hyperthermie: opwarming van het lichaam in een tent zonder gebruik te maken van ziektekiemen. Momenteel wordt hyperthermie nog toegepast bij bepaalde vormen van kanker en bij hepatitis C, maar ziek worden de patiënten niet meer gemaakt. En dat koortsende ziekten een gunstig effect hebben op iemands geestelijke gesteldheid of immuunstelsel, dat geloven alleen antroposofen nog maar. Zij zijn natuurlijk knettergestoord en het je nakomelingen op vermijdbare wijze laten doormaken van mazelen, kinkhoest en/of roodvonk moet als ordinaire kindermishandeling worden beschouwd. Helaas is dat besef bij de Kinderbescherming nog niet doorgedrongen.
Noot
1. Erik Baars is lector Antroposofische Gezondheidszorg aan de Hogeschool Leiden, zijn werk is wel vaker besproken op Klopdatwel. Guus van der Bie is huisarts en doceert ook binnen het lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg aan de Hogeschool Leiden. Peter Staal is antroposofisch huisarts en zat o.a. in het NCRV programma ‘Uitgedokterd!?‘ Paul van Dijk is huisarts en schrijver van het boek Geneeswijzen in Nederland, wat hem de Meester Kackadorisprijs 2004 opleverde
Wilma S. says
Wat te denken van Wakefield dan?: http://scienceblogs.com/insolence/2016/05/31/andrew-wakefield-claims-natural-herd-immunity-is-better-than-anything-vaccines-can-do-never-mind-all-that-suffering/
Andrew Wakefield claims “natural Herd Immunity” is better than anything vaccines can do, never mind all that suffering
Posted by Orac on May 31, 2016
Pepijn van Erp says
Je ziet inderdaad bij andere groepen die kritisch zijn op vaccinaties ook wel het argument dat het doormaken van een ziekte een betere bescherming (tegen latere besmetting) zou bieden dan een vaccin, maar niet zo snel met verwijzing naar een betere geestelijke ontwikkeling zoals bij de antroposofen, volgens mij.
Wilma S. says
De andere groepen die kritisch zijn op vaccinaties zijn daardoor iets minder knettergestoord zullen we maar zeggen, maar ook bij hen blijft het in feite ordinaire kindermishandeling.
Wakefield vind ik een geval apart, want bovenstaande claim is nieuw voor dit heerschap voor zover ik weet. Waar dat stuk verdriet last van heeft/blijft houden slaat alles. Het schokte me dat hij ook nog deze flauwekul erbij gaat promoten. Wakefield zorgde eerder al voor een flinke daling van vaccinaties: https://kloptdatwel.nl/2011/01/10/fraude-veroorzaakt-angst-voor-vaccinaties/
En aangezien antroposofen niet op een onbewoond eiland zitten, zullen zij zich nu weer opnieuw gesterkt voelen door het gedachtegoed van Wakefield.
Renate1 says
Ik heb de indruk dat de heer Wakefield gewoon meegaat met het publiek dat hem als hun held beschouwt, zoals ook al onder het stuk van Orac te lezen is. De heer Wakefield kijkt gewoon waar z’n boterham het best besmeerd wordt. Eerst draaide alles om een rechtszaak over vaccinatieschade, terwijl de heer Wakefield zelf ook nog belangen had bij een enkelvoudig vaccin, maar nu ziet hij dat hij vooral aanhang heeft bij de mensen die tegen vaccinaties zijn en praat hij hen naar de mond.
Wilma S. says
http://skepsis.nl/weerstand-tegen-vaccinatie/
Weerstand tegen vaccinatie
Het recht om anderen te besmetten
door Jan Willem Nienhuys
Inenten tegen besmettelijke ziekten kan gerust beschouwd worden als een grote triomf van de medische wetenschap, al zijn er mensen die dat fanatiek betwisten.
[vet door mij]
Uit: Skepter 24.1 (2011)
Renate1 says
En helaas zijn de beelden die in anti-vaccinatiekringen tegenwoordig de ronde doen, misschien nog wel onsmakelijker. Zoals plaatjes van dokters die een baby opdienen en dergelijke.
De heer Wakefield is mede verantwoordelijk voor het teruglopen van vaccinaties, samen met een aantal andere onverantwoordelijke artsen, die maar wat graag meegaan in de vaccinatie-angst van sommige ouders, die ook wordt aangewakkerd door een aantal onverantwoordelijke beroemde mensen, die weliswaar niet beroemd zijn door hun kennis over vaccinaties, iets wat ze er echter niet van weerhoudt om allerlei onzin te verspreiden, die helaas geloofd wordt, omdat ze de kans krijgen hun onzin in de media te verkondigen onder het motto “het brengen van een ‘gebalanceerd’ verhaal en het toepassen van hoor en wederhoor”
Wilma S. says
https://au.news.yahoo.com/a/31745590/from-homeopathy-to-anti-vaccination-why-people-believe-quack-science/
From homeopathy to anti-vaccination: why people believe ‘quack science’
[vet door mij]
Wilma S. says
Deze twitter van 31 mei 2016 had ik al eerder langs zien komen. Niet dat het de bedoeling is om er hier verder op in te gaan, maar het toont duidelijk dat Wakefield nog dieper dan diep aan het zakken is:
https://twitter.com/EdzardErnst/status/737614059638382592
Pepijn van Erp says
En vandaag in Medisch Contact: Vrijeschoolkinderen minder vaak ingeënt
Wilma S. says
Aanvullende info: https://kloptdatwel.nl/2015/02/13/dagblad-trouw-wijst-antroposofen-ten-onrechte-aan/
Wilma S. says
En gisteren in Ierland: http://outbreaknewstoday.com/ireland-officials-investigate-measles-outbreak-74408/
Ireland officials investigate measles outbreak
Posted by Staff on June 3, 2016 // 1 Comment
Deze reageerder zou dan zomaar gelijk kunnen hebben nietwaar?:
[met dank aan Catherine de Jong voor het retweeten van dit bericht]
Wilma S. says
Citaat uit de intro van het boekje waar deze column mee opent: http://www.ankh-hermes.nl/boek/antroposofische-geneeskunde/
In het jaar 2000 schreef Cees Renckens dit artikel en let vooral eens op de bergen boter op diverse hoofden, waaronder die van een ministerie: http://skepsis.nl/ziekenhuis/
Met Steiner het bos in
Wie wil er een alternatief ziekenhuis?
door Cees Renckens
Na twaalf jaar modderen moest de Zeylmanskliniek, een antroposofisch ziekenhuisje in de Zeister bossen, de deuren sluiten. WVC probeert het Hofpoortziekenhuis in Woerden nu met miljoenen te verleiden om de alternatieve artsen onderdak te verlenen.
[vet door mij]
eindquotes:
Uit: Skepter 13.2 (2000)
Of met name ziekenhuisapotheker Fokkens op zijn minst voorgedragen werd voor een lintje, is mij niet bekend.
Hans1263 says
Alleen al de arrogantie te beweren dat je een “totaalvisie” hebt op ziekte, gezondheid en zorg! Het is natuurlijk eerder andersom: het is juist het halsstarrig vasthouden aan achterhaalde, bekrompen en ronduit maffe ideeën uit de koker van Steiner en navolgers. Het genoemde boekje is zover ik kan zien van o.a. warhoofd Aakster. Dan weet je toch voldoende?
Renate1 says
De uitgeverij spreekt wat mij betreft al boekdelen.
Hans1263 says
Inderdaad, Ankh Hermes brengt alleen maar inferieure zweefrommel op de markt. Nog te beroerd voor de ramsj.