• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Gezondheid / FBTO vergoedt ‘echte’ alternatieve geneeswijzen

FBTO vergoedt ‘echte’ alternatieve geneeswijzen

21 December 2011 by Maarten Koller 50 Comments

Als onderdeel van een reclamecampagne laat FBTO dit bijzondere reclamespotje op de radio spelen:

[audio:https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/kloptdatwel.nl/FBTO-alternatievegeneeswijzenreclame.mp3]
Mocht de speler niet werken klik dan hier voor de mp3.

Transcript:

*geluid van huilende baby*

vrouwenstem: “oh dan moet je een prei naast z’n wieg hangen… of een bakje maanzaad, werkt bij mij altijd”

Mannenstem: “Mooi moment om de module voor echte alternatieve geneeswijzen aan te zetten. Dat kan met de zorgverzekering van FBTO, die kan je maandelijks aanpassen aan jouw wereld. En dat met de scherpe basispremie van maar 96 euro 75. Ga naar FBTO.nl.”

Daar komen dus twee dingen uit naar voren:

Ten eerste kun je bij FBTO blijkbaar de module voor ‘echte’ alternatieve geneeswijzen dus ook uit zetten! Zeer positief lijkt me. De Vereniging tegen de Kwakzalverij schreef hier onlangs ook al over. FBTO is volgens de VtdK de enige zorgverzekeraar met deze mogelijkheid.

Ten tweede schijnen er volgens FBTO dus ‘echte’ alternatieve geneeswijzen te bestaan. Dat lijkt me een contradictio in terminis.

 

Steun Kloptdatwel

FBTO vergoedt 'echte' alternatieve geneeswijzen 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Wat zeggen je ogen over jou?
Next Entry »
De priemgetal tweeling van Oliver Sacks

Filed Under: Gezondheid, Humor, Kort Tagged With: alternatieve geneeswijzen, fbto, reclame

Reader Interactions

Comments

  1. Jan Willem Nienhuys says

    21 December 2011 at 11:17

    Ik meen dat men bij de VtdK wel eens heeft gevraagd hoeveel reductie je zou kunnen krijgen door de altogenezerij uit de aanvullende verzekring weg te laten. Dat bleek een belachelijk laag bedrag. Verzekeringen willen geld verdienen. Een van de manieren is dat ze klanten proberen aan te trekken die weinig kosten. 

    Wat kost veel? Ligdagen in een ziekenhuis. De laatste paar jaar van iemands leven. De verzekeringsmaatschappij probeert dus klanten te werven die relatief jong en gezond zijn. Aangezien altogenezerij een soort van mode is, fungeert het aanbod dat te verzekeren dus al een lokkertje. Speciaal hoger opgeleiden hebben de neiging te denken dat ze alles beter weten en dat ze dus ook kunnen oordelen over zaken waar ze geen verstand van hebben, zoals geneeskunde. Toevallig leven hogeropgeleiden een stuk langer dan lageropgeleiden, dat scheelt 7 jaar in de levensverwachting en zelfs 20 jaar in de tijd die als ‘gezond’ wordt ervaren. Waarom, dat is niet zo duidelijk. het heeft te maken met ongezonder werk doen, ongezonder leven (met name roken en alcoholgebruik) en het verrichten van werk in een ondergeschikte positie schijnt ook al samen te gaan met slechtere gezondheid.

    Het hoofddoel van de verzekeraar is, daar ben ik van overtuigd, klanten voor de basisverzekering te werven die weinig kosten of beter: die lang doorgaan met premie betalen voor ze beginnen te kwakkelen.

    Het is verstandig om je te verzekeren tegen kosten die heel hoog zijn als ze optreden. Veel van de zaken waarvoor de aanvullende verzekering verzekert zijn dingen die niet bepaald de pan uitrijzen  als ze zich voordoen. Die kun je net zo goed zelf betalen als je ze nodig hebt.  Als je bijvoorbeeld de bepalingen voor alto-vergoedingen ziet, dan kom je erachter dat de uitgaven sterk gelimiteerd zijn: zowel het maximum als de vergoeding per consult. 

    Log in to Reply
  2. Pepijn van Erp says

    21 December 2011 at 11:29

    Ik vraag me ook wel eens af of placebo’s (en dus ook alternatieve therapieën) soms wél kosteneffectief kunnen zijn. We vinden het niet meer ethisch verantwoord dat artsen een placebo voorschrijven, omdat toch neerkomt op de patiënt voorliegen. Maar het ‘helpt’ natuurlijk wel vaak.

    Als je als huisarts een patiënt met vage klachten, maar moet blijven vertellen dat er medisch gezien echt niets aan de hand lijkt te zijn, kost dat wellicht meer geld voor de verzekering dan als de huisarts zo iemand maar wegstuurt naar een placebotherapeut.

    Log in to Reply
    • Hans says

      21 December 2011 at 11:59

      In Nederland worden relatief weinig geneesmiddelen voorgeschreven. Dat is verstandig, want antibiotica helpen niet tegen virusziekten, terwijl er wel resistentie optreedt. En er zijn geen geneesmiddelen zonder bijwerkingen. Wat daarentegen wel wordt gezien, is dat veel mensen niet zonder recept de artsenpraktijk willen verlaten. Ze hebben de idee dat er hoe dan ook een of ander middel moet worden ingezet, anders voelen ze zich in zekere zin bekocht. Ze zijn toch ziek? Nou, dan is daar ongetwijfeld toch iets voor? Ziekteverschijnselen die vanzelf verdwijnen, vinden ze maar gek. Je moet hoe dan ook iets doen en de moderne mens meent dat hij zelf wel zal weten, wat hij moet doen, hoe irrationeel dan ook. Die houding betekent een gat in de markt voor placebo’s en drogistenmiddeltjes en vitamines en mineralen. Dat hebben ook de kwakkers drommels goed in de gaten.

      Log in to Reply
      • Maarten Koller says

        21 December 2011 at 12:12

        Even tussendoor, moet het in dit geval niet ‘het idee’ zijn ipv ‘de idee’? Het is geen filosofische opvatting toch? http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-het-idee

        2011/12/21 Disqus

        Log in to Reply
        • Hans says

          21 December 2011 at 12:54

          Je hebt gelijk Maarten. Dank voor je correctie. Ik denk overigens dat de meeste mensen het verschil tussen “de idee” en “het idee” niet kennen. Ik moest er van Dale even bijhalen om de puntjes weer op de i te zetten.
          In dit geval onderschrijf ik graag de mening van JWN dat zo’n verschil nogal kunstmatig is resp. aandoet. 
          Overigens zal het foutief gebruik (of misschien beter gezegd, de langzame verschuiving in het gebruik) van de lidwoorden “de” en “het” (plus de verwijzing naar bijbehorende begrippen) de komende decennia waarschijnlijk sterk toenemen. “Het meisje die…” etc. 

    • Jan Willem Nienhuys says

      21 December 2011 at 15:09

      Maar de huisarts heeft toch niet als functie om de verzekeraar wat geld te besparen? Voor de huisarts is het belangrijk dat er een vertrouwensrelatie tussen pat. en arts blijft bestaan.  Dat is een belangrijke reden dat placebo-medicatie niet kan. De kans dat de patiënt uitvindt dat hij of zij bedrogen is, is niet gering. Vroegr of later wordt de pat. een keer erg ziek. Ik heb het niet over ‘medisch gezien niets aan de hand’. Op dat ogenblik is zowel de vertrouwensrelatie als de deskundigheid van de arts van groot belang.

      Log in to Reply
      • Hans says

        21 December 2011 at 15:27

        Door relatief bescheiden hoeveelheden geneesmiddelen voor te schrijven, besparen artsen wel degelijk zeer grote bedragen. Misschien is dat niet direct hun taak, maar ze doen het wel. En zoals ik al hierboven schreef, er zijn grote bijkomende voordelen zoals minder resistentie en minder bijwerkingen. Zo’n voorschrijfbeleid vereist deskundigheid en tact bij de arts. Placebo past daar dan ook niet bij; met die redenering ben ik het volstrekt eens. Daarom is het des te gekker dat men toch (op eigen kosten) naar placebo’s grijpt als homeopathische middelen, Bach-bloesemmiddelen, vitamines, mineralen, hoestsiroopjes, en nog veel meer flauwekul. Wat ik al zei: een gat in de markt dat inspeelt op mensen die ten onrechte denken dat ze toch maar iets moeten doen.

        Log in to Reply
        • Jankeuzenkamp says

          27 December 2011 at 18:28

          Op het internet vond ik de volgende uitspraak van Cees Renckens uit 2010:

          “Als het kabinet alle vergoedingen voor alternatieve geneeswijzen schrapt, kan het ongeveer een kwart miljard euro bezuinigen zonder dat de gezondheid van de patiënt er ook maar iets van te lijden heeft.” Ik begrijp niet wat het kabinet hier mee te maken heeft. Deze onzin wordt toch betaald uit de premies van aanvullende ziektekostenverzekeringen?

      • Pepijn van Erp says

        21 December 2011 at 15:32

        Dat ben ik het natuurlijk helemaal met je eens! Maar vanuit commercieel verzekeringsperspectief kan het, hoe cynisch dat ook mag klinken, uiteindelijk misschien wel goedkoper zijn. De meest winstgevende klanten zijn waarschijnlijk die na een gezond leven (in ieder geval zonder artsenbezoek) opeens dood neervallen. 

        Maar misschien speelt voor de verzekeraars inderdaad alleen het argument van het ‘modieuze lokkertje’, dat je eerder noemde.Ook de verzekeraars met een wat minder puur commercieel imago bieden zowat allemaal alleen maar aanvullende verzekeringen aan waarin alternatieve zorg vergoed wordt. Tot mijn ergernis ook de verzekeraar waarmee de academische ziekenhuizen een deal hebben.

        Log in to Reply
      • regenworm says

        21 December 2011 at 19:06

        Ik denk van wel dat de huisarts ook deze functie zal hebben. De zorg is al duur genoeg, daar moet iedereen waarde aan hechten het geld niet te verspillen. Uiteindelijk is het toch het geld van de patiënt.
        Natuurlijk is het eerlijker (en nog goedkoper) als de arts zeggt dat je binnen een paar dagen van zelf weer gaat genezen. Ik zelf zou er steeds begrip voor hebben. Maar het probleem is de verwachting van veele patiënten, zoals Hans het hierboven ergens heeft heel goed uitgelegd.

        Log in to Reply
  3. Hans says

    21 December 2011 at 11:46

    FBTO vergoedt, Maarten.

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      21 December 2011 at 11:56

      Verbeterd, merci. En excuses.

      Log in to Reply
  4. Harry Smit says

    21 December 2011 at 13:34

    Ze hebben gewoon mijn website kopje ‘Uw zorgverzekering’ gelezen.

    Log in to Reply
  5. Jesper says

    21 December 2011 at 13:53

    Ik heb een ziektekostenverzekering bij FBTO, juist omdat je daar kunt kiezen om je NIET te verzekeren voor alternatieve geneeswijzen.

    Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen ben je altijd verzekerd voor alternatieve geneeswijzen. Ik wil nooit gebruik maken van dat soort kwakzalverij dus wil ik er ook geen premie voor betalen.

    Log in to Reply
    • Harry Smit says

      21 December 2011 at 14:03

      De helft van mijn praktijk bestaat uit mensen die dat ook zeiden, Wacht maar tot je iets gaat mankeren en je dat reguliere aanmodderen zat bent.

      Log in to Reply
      • Hans says

        21 December 2011 at 15:37

        Gelukkig maar dat de meeste mensen dat niet denken (ook voor de verzekeraars en dus uiteindelijk ook voor de verzekerden!) en naar een reguliere arts stappen en zich vervolgens zonodig laten onderzoeken en behandelen in een ziekenhuis in plaats van een kwakzalver te raadplegen. Die behandelt nl. met niet meer dan placebo. Dat staat gelijk aan niets doen. En reken er maar op dat dat uiteindelijk duurder wordt. En een lijdensweg.
        Nou, ik weet het wel wat ik ga doen als ik krakkemikkig word. U zult mij in uw “praktijk” niet zien.
        “Regulier aanmodderen” is beledigend voor de artsenstand en op zijn minst aanmatigend.

        Log in to Reply
        • Harry Smit says

          21 December 2011 at 15:58

          Lees mijn gastenboek maar even. Je weet niet waar je het over hebt. Symptoombestrijding is altijd aanmodderen.

        • Hugo says

          27 December 2011 at 17:00

          “Regulier aanmodderen” is beledigend voor de artsenstand en op zijn minst aanmatigend.

          Wat een giller!
          Als argeloos passant kan ik niet nalaten hierop even te reageren.
          Sinds wanneer kan een feitelijke omschrijving aanmatigend zijn?
          Of, nog pedanter en ècht hilarisch: een belediging voor de artsenstand (sic).
          In welke eeuw leef je?
          Anno nu, 150 jaar later, is “regulier aanmodderen” een volstrekt ingeburgerde uitdrukking en komt met stip in aanmerking voor promotie tot pleonasme.

          Ach, wie lacht niet, die de mens beziet?

        • Jankeuzenkamp says

          27 December 2011 at 18:32

          Het opwekken van een placebo-effect is toch niet helemaal hetzelfde als nietsdoen?

    • Jesper says

      22 December 2011 at 14:01

      Dus Harry Smit, jouw gastenboek is jouw “bewijs” dat jouw alternatieve geneeswijzen werken?

      Ik ga liever naar een ECHTE arts die me behandelt met medicijnen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze echt werken. Anekdotes zoals in jouw gastenboek zijn geen bewijs dat jouw methoden werken.

      Log in to Reply
      • Harry Smit says

        23 December 2011 at 18:33

        “Ik ga liever naar een ECHTE arts die me behandelt met medicijnen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze echt werken.”

        Zodra je met systeemklachten komt krijg je medicijnen die WEL werken maar je NIET genezen. Het duurt vaak heel lang voordat je daar achter komt en heel veel ( de meesten hier) zullen het nooit begrijpen. De reguliere *kuch* geneeskunde houdt je dan hooguit klachtenvrij ziek. Tja, en daar rijdt de apotheker zijn mercedes dan weer van.
        Heel veel anderen daarentegen willen dat reguliere aanmodderen niet en gaan dan naar de alternatieve genezer. Mond-tot-mond reclame wint altijd.

        Log in to Reply
  6. Hans says

    21 December 2011 at 17:16

    Zoals ik al zei: beledigend een aanmatigend.
    Maar OK, u bent de enige die weet waarover hij het heeft.

    Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      21 December 2011 at 18:07

       Hans ik adviseer Regel 14 voor bijdragen van homeopathische trollen.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        21 December 2011 at 18:20

        Homeopathische trollen? Zijn die sterk verdund? Dan kan je met een trol heel wat doen.

        Log in to Reply
      • Hans says

        21 December 2011 at 22:59

        JWN, ik weet niet waar ik het over heb en ken dus de regels niet.
        Maar ik heb wel een prima geheugen, hoewel ik natuurlijk als roeptoeter nog een lange weg heb te gaan.
        Mijn analytisch vermogen helpt me vast wel uit te vinden wat regel 14 is.
        Dank voor het advies.

        Log in to Reply
  7. regenworm says

    21 December 2011 at 18:28

    Interessant ook de uitdrukking uit de reklame “aanpassen aan jouw wereld”. Dus is er geen behoefte de medicijnen aan de werkelijkheid aan te passen. Het lijkt dat de verzekeraars wel weten wat er aan de hand is met deze alternatieve geneeswijzen.

    Maanzaad: Blijkbaar waren er zo’n eeuw geleden inderdaad moeders die hun schreeuwende kinderen een thee van deze maanplant gaven, niet alleen het zaad, aldus de verhalen van mijn moeder en oma.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      21 December 2011 at 21:19

      En natuurlijk de suikerdot (in jenever gedrenkt) van nog langer geleden.

      Log in to Reply
    • Hans says

      21 December 2011 at 23:02

      Wat denk je van Laudanum? Oftewel opiumtinctuur?
      Had niet Bilderdijk een van zijn kinderen zo om zeep geholpen?
      Ik weet het niet meer zeker en heb even geen tijd om het na te zoeken.
      Misschien weet een van de lezers het?

      Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        22 December 2011 at 22:03

        ”  Eens schreeuwde zijn zoontje Ursinus te hard. Het kind wilde niet
        slapen. Het kan aannemelijk worden gemaakt dat Bilderdijk-zelf de
        dienstmeid opdracht gaf de kleine jongen opium te geven. Het kind stierf
        aan een overdosis”

        Bilderdijk zelf gebruikte royaal laudanum.

        Zie:
        De geopiaceerde wereld van Willem Bilderdijk
        Door Boudewijn Büch

        IN
        http://www.dbnl.org/tekst/_jaa003198101_01/_jaa003198101_01_0004.php

        Log in to Reply
        • Hans says

          22 December 2011 at 23:09

          Hartelijk dank! Ik ga me er op korte termijn eens verder in verdiepen. Op dit moment verheug ik me erop dat mijn geheugen me nog niet in de steek laat.

  8. Roel says

    22 December 2011 at 15:32

    Wat, een prei of een bakje maanzaad géén echte geneeswijze?

    Log in to Reply
    • Hans says

      22 December 2011 at 15:52

      Nee, als ik me niet vergis, is dat symptoombestrijding.

      Log in to Reply
  9. Jan Willem Nienhuys says

    23 December 2011 at 21:35

    Wat maakt dat niet-werkende geneeswijzen zo populair blijven?  Dat komt ruwweg omdat ze niet werken. De mond-tot-mondreclame wordt verspreid door mensen die een geneeswijze gebruiken. Als ze beter zijn dan praten ze minder uitvoerig over over hun klachten. Het zijn juist de ziekblijvers (ongeacht of ze werkelijk iets ernstigs mankeren) die zichzelf moed inspreken door tegenover derden hoog op te geven vande behandeling die ze krijgen. Dus grosso modo is het de onwerkzaamheid die zorgt dat via mond-tot-mondreclame een bepaalde behandelwijze in zwang blijft.

    Log in to Reply
    • Hans says

      24 December 2011 at 12:57

      Even tussendoor off topic: kijk even naar de startpagina van Google van vandaag: een kennelijk als sneeuwvlok bedoelde figuur met maar liefst 8 punten…
      Zou dat een nieuwe vorm van water met een geheugen zijn?
      Een wetenschappelijke doorbraak van de hooggleerde Iris Bell?

      Log in to Reply
    • Harry Smit says

      24 December 2011 at 17:33

      Mijn hemel, ik heb al veel domme uitspraken van je gelezen maar deze staat toch wel in de top tien. Lees dit ook even.

      “Ik ga liever naar een ECHTE arts die me behandelt met medicijnen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze echt werken.”Zodra je met systeemklachten komt krijg je medicijnen die WEL werken maar je NIET genezen. Het duurt vaak heel lang voordat je daar achter komt en heel veel ( de meesten hier) zullen het nooit begrijpen. De reguliere *kuch* geneeskunde houdt je dan hooguit klachtenvrij ziek. Tja, en daar rijdt de apotheker zijn mercedes dan weer van.Heel veel anderen daarentegen willen dat reguliere aanmodderen niet en gaan dan naar de alternatieve genezer. Mond-tot-mond reclame wint altijd.

      Log in to Reply
      • Hans says

        24 December 2011 at 23:10

        Wartaal.

        En kom mijn oude Volvo maar eens bekijken.

        Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        25 December 2011 at 00:43

        Harry Smit gedraagt zich als een ouderwetse grammofoon. Hij herhaalt zichzelf. Dat kan ik ook, alleen niet letterlijk. Smit heeft nog steeds geen onderzoeksvoorstel gedaan om althans in 1 behoorlijk geblindeerde geneesmiddelproef, het geeft niet met welk(e) hoogverdund(e) middel(en), een verschil tussen een homeopathisch middel en een ‘placebo’ of twee homeopathische middelen aan te tonen.

        Zolang Smit niet met een behoorlijk onderzoekvoorstel komt, is wat hij zegt lege opschepperij.

        Ondertussen, voor de andere lezers de onderbouwing van mijn opmerkingen in een artikel van Tanaka, Kendal en Laland (ongetwijfeld volgens Smit een dom stuk in een nog dommer tijdschrift, PLoS ONE)
        http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0005192

        of voor wie liever de Nederlandse samenvatting leest:

        http://www.ntvg.nl/publicatie/kwakzalverremedies-verspreiden-zich-omdat-ze-niet-werken/volledig  (uiteraard ook in een ontzettend dom tijdschrift genaamd Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

         

        Log in to Reply
        • Hans says

          25 December 2011 at 11:35

          En ergerlijk aanmatigend ook: ” heel veel (de meesten hier) zullen het nooit begrijpen”.
          “Regulier aanmodderen” versus de “alternatieve genezer”.
          Dat laatste is een totale ontkenning van de enorme ontwikkelingen in de medische wetenschap en beledigend voor de medische stand. Wat zeg ik, beledigend voor het gezond verstand!
          Harry, kom eens met iets nieuws, in plaats van het spuien van deze steeds maar herhaalde onzinnige vuilspuiterij.

  10. Harry Smit says

    27 December 2011 at 18:30

    Wat maakt dat niet-werkende geneeswijzen zo populair blijven?  Dat komt ruwweg omdat ze niet werken.
    Wat maakt de wel werkende behandelwijzen zo impopulair? Dat komt ruwweg omdat ze zo goed werken. ROTFL

    Log in to Reply
    • Hans says

      27 December 2011 at 23:18

      Populariteit is geen maat voor werking.
      Bovendien vormen homeopathica gelukkig maar een snippertje van de geneesmiddelenmarkt; uw vergelijking gaat daardoor niet op.
      “Gelukkig” schrijf ik, omdat we anders een halve eeuw teruggeplaatst zouden zijn, met nogal rampzalige gevolgen.
      En verder slaat uw reactie echt nergens op.

      Log in to Reply
      • Harry Smit says

        28 December 2011 at 10:37

        Bovendien vormen homeopathica gelukkig maar een snippertje van de geneesmiddelenmarkt; uw vergelijking gaat daardoor niet op.
        Waar maakt iedereen zich dan zo druk over?

        Log in to Reply
  11. Harry Smit says

    28 December 2011 at 10:35

    Heu Hans, Ik ken een drogist die meer in zijn pink heeft zitten dan jij in je hele lijf hoor. Ik begrijp best dat iets wat logischerwijs niet kan werken maar toch zijn werking heeft, voor veel mensen onaanvaardbaar is. Ik kan ook niet verlangen dat mensen zoals JW voorbij zijn eigen grenzen gaat denken, maar dan moet hij ook niet verlangen dat anderen mee gaan in zijn beperktheid.

    Log in to Reply
    • Hans says

      28 December 2011 at 11:59

      Regel 14!

      Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      28 December 2011 at 14:22

      Regel 14 inderdaad. Maar ik merk toch even op dat er nog steeds geen ene homeopaat is, die een fatsoenlijk voorstel wil doen om althans enkele geneesmiddelbeelden te toetsen. Nu on topic!  Vandaag was ik in een Bredase kunstsalon bij een discussie met een zaaltje ‘spirituelen’ die waren afgekomen op een aankondiging dat er over alternatieve en reguliere geneeskunde zou gedebatteerd worden. Naast me (in het ‘panel’) zat een therapeut die zich beklaagde dat de verzekeringsmaatschappijen strenger worden voor alternatieve geneeskunde (omdat ze 2 miljard moeten bezuinigen) en dat genezers minimaal een hbo-opleiding moeten hebben. Tegenover me in het publiek zat een dame die zich in pauze bij mij beklaagde dat ze óók een opleiding van 5 jaar had gehad, en dat ze het betreurde dat ze niet voor vol werd aangezien door de verzekeraars. Ik vroeg haar naar haar beroep. Ze was handlezeres. Ze heeft me ook de hand gelezen (hoeveel kinderen ik had en hoe oud ik was dat vond ze iets voor de kermis, en uitspraken over gezondheid deed ze niet aan) en ze zei dat ik rond 7 of 8 jaar oud en ook rond 26 of 27 een ingrijpende verandering had meegemaakt in mijn leven. Ik vraag me af op hoeveel mensen dat van toepassing is.

      Log in to Reply
      • Hans says

        28 December 2011 at 17:03

        Als je je niet meteen kunt herinneren wat dat ook al weer was toen je 7 of 8 jaar oud resp. 26 of 27 jaar oud was, heb je het waarschijnlijk verdrongen. Schiet u maar! Altijd prijs!
        Inderdaad, geen geneesmiddelenbeelden willen toetsen (of welk ander redelijk proefje dan ook), maar wel klagen over die krenterige verzekeraars. Het gaat hun dus toch… om de handel! Maar tegelijkertijd wel schelden op Big Pharma en op apothekers in dikke Mercedessen met niets (van wat eigenlijk?) in hun lijf waar bepaalde detaillisten dat alleen al in hun pink hebben. 
        Apothekers hadden destijds toch een erg lange en pittige studie achter de rug? 
        Het is maar onrechtvaardig gesteld in deze wereld!

        Log in to Reply
        • Maarten Koller says

          30 December 2011 at 00:17

          Regel 14? Mis ik iets?

          En rond het 7e a 8e levensjaar maakt bijna elk Nederlands kind een ingrijpende gebeurtenis mee: rond die leeftijd stopt het geloof in Sinterklaas. De meeste mensen kunnen zich dat goed herinneren.

          2011/12/28 Disqus

  12. Hans says

    30 December 2011 at 19:02

    Je mist niets aan regel 14 Maarten. JWN is geestiger dan je misschien denkt.

    Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      31 December 2011 at 09:58

       Eigenlijk een antwoord aan Maarten. Googel maar eens op “rule 14”

      Log in to Reply
      • Pepijn van Erp says

        31 December 2011 at 11:02

        En zoek het maar uit met Google is “rule 13” 😉  
        http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Rule%2013

        Log in to Reply
        • Maarten Koller says

          31 December 2011 at 13:21

          Haha, ik had alleen niet in het engels gezocht en ik begreep niet wat dit allemaal met strafschoppen te maken kon hebben 😉

          2011/12/31 Disqus

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
James Randi test wichelroedelopers in Australië
11 June 2025 - SkepsisSiteBeheerder
James Randi test wichelroedelopers in Australië

In 1980 bezocht James Randi Australië op uitnodiging van Dick Smith om daar een test uit te voeren met wichelroedelopers.Lees meer James Randi test wichelroedelopers in Australië › [...]

Polarisatie juist goed voor democratie?
5 June 2025 - Ward van Beek
Polarisatie juist goed voor democratie?

.Soms lijkt het wel alsof we elkaar de hele dag de tent uit vechten. Op social media, bij verjaardagsfeestjes en in talkshows zijn we het oneens over vaccins, over Gaza, over vrouwenrechten. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Sociaal…Lees meer Polarisatie juist goed voor democratie? › [...]

Ype & Ionica zijn Skeptisch
5 June 2025 - Ward van Beek
Ype & Ionica zijn Skeptisch

Zier hier de hele strip!  [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Infection Control/Infection Prevention
17 June 2025 - Mark Crislip

Summertime. And the living is easy. Janice Joplin has to be the best singer. Ever. There may be those in the comments who disagree, but remember, within the context of the blog, what I write is canon. Which is not the same as being true. Canon. Any-who. I spend summer on the front porch and rarely venture inside. Outside has had the […] The post Infection Control/Infection Prevention first appeared on Science-Based Medicine. [...]

RFK Jr.’s vaccine committee bloodbath: I hope you’re all up-to-date on your vaccines…
16 June 2025 - David Gorski

...because the CDC schedule is about to start shedding vaccines the way antivax newly appointed ACIP members think people vaccinated against COVID-19 shed spike protein. Ground zero for RFK Jr.'s extinction-level event with respect to public health is vaccines and the committee that recommends them for the CDC schedule. The post RFK Jr.’s vaccine committee bloodbath: I hope you’re all up-to-date on your vaccines… first appeared on Science-Based Medicine. [...]

The Long Med Con: The Self-Styled Expertise and Expansive Invoices of Mark & David Geier
12 June 2025 - Kathleen Seidel

All it takes is a coming-of-age consultancy and you, too, can morph from an average teenage Joe or Josephine to an instant "vaccine expert" The post The Long Med Con: The Self-Styled Expertise and Expansive Invoices of Mark & David Geier first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Martin Bier on Koud maanlicht? Een klein skeptisch onderzoekHet is niet moeilijk om dit soort dingen gewoon op te zoeken. Maanlicht heeft een sterkte van maximaal 0,0034 watt
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (24-2025)Gisteren was in 'Met het oog op morgen' iemand te gast, die een half jaar leefde van wat ze in
  • Hans1263 on Koud maanlicht? Een klein skeptisch onderzoekMetingen doen is prima, zo ook hier. Maar de bewering dat maanlicht een koelend effect zou hebben is alleen al
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsDeze nieuwe preprint is gepubliceerd op 1 mei 2025 https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2025.04.30.25326722v1.full-text?s=09 Iedereen kan
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsGister hebben Ronald Meester, Jona Walk en Bram Bakker een nieuwe blog over dit onderwerp online gezet https://insightoutblog.substack.com/p

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in