• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Humor / Because it works, bitches!

Because it works, bitches!

24 April 2013 by Maarten Koller 16 Comments

Richard Dawkins is weer even welbespraakt als altijd als hem de vraag wordt gesteld: “how do you justify the scientific method?”, oftewel: “hoe rechtvaardig je de wetenschappelijke methode?”. Zijn antwoord is even effectief als simpel:

 

Steun Kloptdatwel

Because it works, bitches! 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Chronische Lyme en chronische Q-koorts: two of a kind?
Next Entry »
Venndiagram van irrationele onzin

Filed Under: Humor, Kort, Wetenschap Tagged With: richard dawkins, wetenschap

Reader Interactions

Comments

  1. AAtsouPier says

    24 April 2013 at 11:23

    “It works”, ja dat weet de vragensteller ook wel. Die vroeg naar de beliefs, m.a.w. de vooronderstellingen, die aan de wetenschap ten grondslag liggen. En die zijn er inderdaad, wat mij zo te binnen schiet is : a) de werkelijkheid bestaat echt, b) het is goed de werkelijkheid te bestuderen, c) ben ik vergeten (iets met de menselijke rede ?).
    En de voorstelling die iedereen van mens, wereld en kosmos heeft voordat hij al of niet aan de wetenschap begint, zal ook effect hebben op de wetenschapsbeoefening.
    Een pragmatisch antwoord als “It works” à la Richard Rorty is dan nogal kort door de bocht. Niet voor de (natuur)wetenschapper, maar wel voor degene die nadenkt over de rol en functie van wetenschap in de maatschappij of over wat kennis nu eigenlijk is en hoe deze tot stand komt.
    En wil hier nu even iemand inspringen die (wetenschaps)filosofie/epistemologie heeft gestudeerd ?

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      24 April 2013 at 11:33

      Ik vond het ook niet zo’n sterk antwoord, filosofisch is er nogal wat op af te dingen. Dawkins lijkt er mee weg te komen gezien het applaus, maar misschien moeten we even op zoek naar het hele debat waar dit fragment is uitgeknipt.

      Log in to Reply
      • AAtsouPier says

        24 April 2013 at 14:37

        Hoe graag ik ook naar knappe mannen kijk (zelfs met een das met pingouins erop), 1,5 uur Richard Dawkins is mij te veel van het goede …

        Log in to Reply
        • Ragnar764 says

          24 April 2013 at 17:52

          Wat schattig Mw Atsou-Pier, zelfs met een das met pinguins. 🙂

          Vrouwen blijven je toch ook altijd weer verrassen.

    • Pepijn van Erp says

      24 April 2013 at 11:47

      Ah, het hele debat staat gelinkt bij de YouTube video: https://www.youtube.com/watch?v=zvkbiElAOqU bewuste fragment op ongeveer 1:11:00

      Professor Richard Dawkins in conversation with Dr Stephen Law, senior lecturer at Heythrop College, University of London, discussing the major issues of importance to humanists and atheists at a time when opposition to rationalist thought appears to be on the rise. Filmed at the Sheldonian Theatre, Oxford, on Friday 15th February 2013.

      Log in to Reply
    • Dennis says

      24 April 2013 at 15:43

      Volgens mij heb je de vraag verkeerd begrepen. De vragensteller probeert de notie dat je iets voor waar mag aannemen zodra je daar bewijs van hebt, in zichzelf een “geloof” is. Dawkins beantwoord dat mijns inziens perfect door te stellen dat de wetenschap, die inderdaad op dat princiepe gebaseerd, is zich afdoende heeft bewezen om te kunnen herlijden dat conclusies baseren op bewijs niet een zomaar weg te wuiven geloof is.
      Ik weet dat het op een cirkelredenatie lijkt, maar dat is het niet als je kijkt naar behaalde resultaten en terug redeneert.
      De vraag was natuurlijk ook best een stoot onder de gordel. Door de kracht van bewijs als “geloof” te bestempelen kun je alles wel relativeren maar is er uiteindelijk ook geen zinnig woord meer te wisselen. Bewijs is bewijs. Wat heb je er aan? Nou, dan “werkt” het, wat je ook ging doen met de vraag die je definitief met het bewijs beantwoord hebt. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.

      Log in to Reply
      • Martin_Bier says

        24 April 2013 at 23:49

        Ik had ook het gevoel dat er een ondertoon van postmoderne kritiek in de vraag zat. Er is inderdaad een groot aantal lieden dat vindt dat wetenschap maar e’e’n van de vele mogelijke manieren is om tegen de werkelijkheid aan te kijken. Als zodanig zou wetenschap niet beter of slechter zijn dan scientology, katholicisme, antroposofie, solipsisme, etc.

        Dat het met deze postmoderne visie om een misvatting gaat werd me gisteren weer eens pijnlijk duidelijk: zie
        http://news.yahoo.com/2nd-child-pa-couple-dies-only-praying-111713837.html

        Martin Bier

        Log in to Reply
    • Sander van Zijl says

      26 April 2013 at 12:19

      Ik wil best inspringen hoor. het argument van dawkins is een van de vele argumenten die worden gebruikt ter onderbouwing van de wetenschappelijke methode. het grootste probleem met deze uitspraak is dat hij alleen zegt: het werkte in het verleden. maar welke garanties zijn er dat deze methode ook werkt voor toekomstige wetenschap. dit is een vorm van scepticisme dat heel moeilijk te ontkrachten valt, omdat we geen kennis hebben, of misschien zelfs geen kennis kunnen hebben, van de toekomst. Je wilt graag dat je wetenschap of kennis kan baseren op iets dat onbetwijfelbaar is. Is het niet onbetwijfelbaar, dan kan dus net zo goed elke idioot met een leuk idee komen dat ook waar kan zijn, en dat het dus verdient om ontkracht te worden. lukt dit onkrachten niet, dan is de stelling dus net zoveel waard als niet te bekrachtigen normale wetenschap. volgen jullie het nog? wetenschap is ook maar een geloof, omdat we niet kunnen aantonen dat wetenschap iets onbetwijfelbaars zegt over onze wereld.

      Wat hier over het algemeen fout gaat, is dat alle mogelijkheden als gelijkwaardig worden gezien: namelijk als niet uit te sluiten. we kunnen niet uitsluiten dat de zon morgen ontploft, echter is dit geen reden om te denken dat hij morgen ontploft. er is geen reden om aan te nemen dat een willekeurige stelling enige waarheid heeft, terwijl wetenschappelijk stellingen deze onderbouwingen wel hebben, al dan niet sluitend.

      Log in to Reply
  2. Dennis says

    24 April 2013 at 15:55

    Ik heb maar even de moeite genomen de vraag even woord voor woord te noteren:

    “Ok, uh, so the question is about the nature of scientific evidence.

    Uhm, You both said, and I think most people who are here would agree with you, that we are justified in holding a believe if there’s evidence for it or if there are logical arguments we can find that support it. But it seems like this in itself is a believe that requires some form of evidence, and…

    So, and if so, I’m wondering, what you think would count as evidence in favor of that, and if not, how do we justify choosing that heuristic without appealing to the same standard that we are trying to justify.”

    Vervolgens vat iemand het samen als:

    “How do you justify scientific method?”

    Maar let op, het gaat dus over de methode en niet over de aannames (of metingen) waarop we die methode los laten.

    Het applaus lijkt me vooral een reactie op de humoristische sneer van Dawkins op het eind, waarmee hij denk ik een arogantie “speelt” die hij gerechtvaardigd vind op basis van wat hij net moest verdedigen. Ik kon er wel om lachen.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      24 April 2013 at 16:34

      Stephen Law merkt ook op dat het om ‘an inductive argument’ gaat, maar ook daarover valt nog heel wat te af te filosoferen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(filosofie)#Inductieve_wetenschap Ik ben op zich wel eens met Dawkins, maar hij doet ‘t wel een beetje makkelijk af en ik weet niet of hij daarmee wel recht deed aan de vraagsteller.

      Log in to Reply
  3. Jan Willem Nienhuys says

    24 April 2013 at 19:23

    De discussie roept associaties op met “what achilles said to the tortoise”. Dat is natuurlijk dezelfde Achilles die de schildpad niet kan inhalen (volgens Zeno).

    Een redeneerregel in de logica is

    1. A -> B

    2. A

    conclusie B

    De schildpad protesteert. Hoezo ‘conclusie’? Achilles is zo onverstandig om nu de modus ponens-regel apart toe te voegen:

    1. A -> B

    2. A

    3. (A & (A->B)) -> B

    conclusie B

    De discussianten schrijven 3 trouwens op als (1&2)-> B

    De schildpad komt niet op het idee om te vragen hoe je nu WEET dat als P gegeven

    is en Q gegeven is, dan ook P&Q waar is. Maar hij heeft genoeg ammunitie om nu door te gaan, met het toevoegen van de logische regel

    (A & (A->B) & ((A & (A->B)) -> B)) -> B

    afgekort als 1&2&3 -> B

    De rapporteur gaat dan weg en komt een tijdje later terug als de discussie is aangeland bij:

    1%2&…&1001-> B

    en de schildpad meedeelt zo nog wel even te kunnen doorgaan.

    Zie: http://www.ditext.com/carroll/tortoise.html

    In de discussie tussen Dawkinds en het publiek gaat het erom waarom je geloof zou hechten aan bepaalde uitspraken. Nou zijn uitspraken / theorieën / aannames / axioma’s allemaal rijtjes woorden. Of die waar zijn is lastig na te gaan als je er nog meer woorden aan toevoegt. Het enige wat je dan kunt doen is nagaan of die woorden niet met elkaar in tegenspraak zijn.

    Maar die woorden slaan ook ergens op. Je spreekt dan over “waar” wanneer ze in overeenstemming zijn met de feiten. Aangezien de meeste theorieën niet alleen historische constateringen zijn, maar algemeenheden, is een belangrijk type feit een voorspelling die uitkomt.

    De wetenschap is één geheel. Wiskunde, de verschillende takken van natuurkunde, scheikunde en biologie, ze hangen allemaal samen en als er iets in de biologie niet zou kloppen met de astronomie of de wet van behoud van energie, om nog maar te zwijgen van de rekenkunde, dan is dat een ernstige zaak. De wetenschap neemt interne consistentie uiterst serieus.

    Da’s alvast iets wat van ‘geloof’ niet gezegd kan worden. Het is heel makkelijk om zes onmogelijke dingen te geloven nog voor het ontbijt.

    Maar de wetenschap doet ook voorspellingen. Telkens als een of ander apparaat ‘werkt’ is dat een voorspelling die uitkomt. Dat zijn allemaal proeven op de som voor het totaal van alle wetenschap. De ontelbare aantallen beweringen die de wetenschap doet en die betrekking hebben op de realiteit blijken telkens te kloppen.

    Het is denkbaar dat er mensen zijn die alles wat om ze heen gebeurt voelen als volstrekt onvoorspelbaar en zo onwerkelijk als een droom. Of die het verschil niet kennen tussen een gedicht en een nieuwsreportage, tussen een roman of tv-vertoning en wat men buiten op straat ziet dan wel ervaart in het contact met echte mensen. Tja, als die beginnen met ‘hoe weet je nou zeker dat de werkelijkheid bestaat?’ dan weet ik niet goed wat te zeggen. Wij snappen genoeg van de werking van de zintuigen om te begrijpen dat er meer is dan we zien en horen en voelen, maar de dagelijkse ervaring heeft ons allang geleerd hoe betrouwbaar onze zintuigen zijn. Al wij ergens een boom zien staan weten we heel goed dat we daar niet doorheen moeten proberen te rijden of te lopen. Als we ergens het huisnummer 21 zien, is er weinig reden om te denken dat het misschien ‘in werkelijkheid’ 87 is. Een probleem is wel dat wijzelf zo in elkaar zitten dat voor ons menselijke relaties een groot deel van de werkelijkheid uitmaken en dat daar de dingen niet zo eenduidig zijn als waar de wetenschap zich (heel verstandig) mee bezighoudt.

    Log in to Reply
  4. Allerd Hobers says

    24 April 2013 at 23:12

    Dawkins is zeker welbespraakt, maar hier quote hij. Ikzelf hoorde de uitspraak het eerst bij Thunderf00t, die hem veelvuldig gebruikt, maar naar het schijnt komt hij hier vandaan: http://xkcd.com/54/

    Log in to Reply
    • frankeren says

      24 April 2013 at 23:55

      Juist! Dank!

      Nu snap ik de ongewone “grofheid” van Dawkins (met een glimlach gepresenteerd) en de reactie van het publiek.

      Richard Dawkins on science:
      ‘it works, bitches’
      http://www.theverge.com/2013/4/2/4173576/richard-dawkins-on-science-it-works-bitches

      Log in to Reply
      • Maarten Koller says

        25 April 2013 at 09:14

        Ah dank inderdaad, dat is een leuke toevoeging, ik realiseerde me niet dat er meer achter zat en vond het gewoon een leuke frappante uitspraak. Het zou ook nog van Jesse Pinkman kunnen zijn (van de geweldige tv serie Breaking Bad).

        Log in to Reply
  5. AAtsouPier says

    25 April 2013 at 10:43

    Door het nesten van antwoorden worden de reacties volgens mij onleesbaar.

    @ Dennis

    Ik had de vraag wel begrepen, maar de oorspronkelijke vraag was vrij onverstaanbaar. Die ging volgens mij over de rechtvaardiging van geloof(skennis) (belief met een f) versus de rechtvaardiging van wetenschappelijke kennis. Het eerste gaat dan met argumenten en het tweede met wetenschappelijk bewijzen.
    Ik vermoed dat de vragensteller met geloof het christendom bedoelde, maar weet dat niet zeker zonder de hele video te zien. Ergens daarvoor zegt Dawkins wel religie = geïnstitutionaliseerd geloof, wat op zich wel juist zal zijn, maar daarbij laat hij weg dat er ook heel wat niet-religieus geloof bestaat, al dan niet geïnstitutionaliseerd. Daar wordt dus niet echt duidelijk van wat Dawkins bedoelt met geloof.
    In ieder geval was zijn gesprekspartner het niet eens met “It works”, maar die ging daar verder niet op in.

    @ Martin Bier

    Niet iedere vorm van (wetenschaps)filosofie of epistemologie is postmodern, hoor ! En het aangehaalde voorbeeld lijkt mij meer op een uitwas van het christendom dan op postmodernisme.

    Log in to Reply
    • Dennis says

      30 April 2013 at 00:04

      Toch niet. Ik heb de vraag hierboven als eens letterlijk overgenomen. Ik had geen moeite met verstaan. Als je wil vertaal ik hem nog naar het Nederlands.

      Het gaat niet zozeer over geloof versus wetenschap. De vragensteller vraagt zich af wat de notie rechtvaardigt dat bewijs voor iets beter is iets zonder bewijs. Hij stelt dat de keuze om bewijs te preferen boven een aanname op zichzelf wellicht ook een vorm van geloof is.

      Mij lijkt dat de vragensteller hier bewust geen specifieke religie bij haalt, maar puur vraagt naar de rechtvaardiging van de wetenschappelijke methode. Of, in mijn eigen woorden: Waarom dat absoluut zou zijn, en niet net zo relatief als een geloof.

      Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft
7 April 2025 - Pepijn van Erp
Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft

Professor Gerard ’t Hooft had al een Nobelprijs op zak, maar kan sinds dit weekend nog een van de meest prestigieuze onderscheidingen in de wetenschap op zijn indrukwekkende palmares bijschrijven: hij kreeg de Special Breakthrough Prize in Fundamental Physics! ’t…Lees meer Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails.
9 May 2025 - Jonathan Howard

"I wish Vinay all the best for his new role. It's a whole new state of play when the buck stops with you." The post Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis
8 May 2025 - Scott Gavura

Spring is a miserable season for those with seasonal allergies. There are effective drug- and non-drug measures that can control most symptoms effectively. The post Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Pig Heart Xenografts for Infants
7 May 2025 - Steven Novella

Organ transplant is a potentially lifesaving medical intervention, but there is a critical lack of donor organs. Even in a wealthy country like the US, there are about 100,000 people on the waiting list for an organ transplant, but only about 23 thousand organs become available each year. About 6 thousand people die each year while on the waiting list. For this […] The post Pig Heart Xenografts for Infants first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsOp https://archive.is/1Exnu staat een gearchiveerde versie van een recente posting van Ronald Meester op LinkedIn. In deze posting verwijst
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsEen verbeterde versie van Hoofdstuk 6 van dit rapport van Ronald Meester en Marc Jacobs is op 22 april 2025
  • Hans1263 on Volgens Maurice de Hond beschikt hij over telepathische gavenHet filmpje waarin hij een trucje met Jeroen Pauw uithaalt, bewijst natuurlijk helemaal niets, ja misschien het denkniveau van De
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (17-2025)En de paashaas is er snel vandoor gegaan,
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (17-2025)@Renate1 Nee, de paashaas heeft het in een mandje op zijn rug. 😅😅😅

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in