• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Alternatieve schade / Antwoorden op kamervragen over het dubieuze Aids Remedy Fund

Antwoorden op kamervragen over het dubieuze Aids Remedy Fund

3 July 2014 by Pepijn van Erp 99 Comments

Homeopaat Jan Scholten kreeg bij de lintjesregen dit jaar een ridderorde. Dat leidde tot verontwaardiging, omdat in de verklaring waarom hij die onderscheiding verdiend zou hebben, geen woord was gewijd aan het dubieuze onderzoek in Kenia met het door hem bedachte homeopathische middel Iquilai tegen hiv/aids. Barbara Vreede schreef daarover een uitermate kritisch stuk op Sciencepalooza en dat leidde tot kamervragen. Die gingen voornamelijk over de stichting van Scholten: het Aids Remedy Fund. De antwoorden zijn binnen.

Antwoord op vragen van de leden Kuzu en Van Laar over het bericht “Nepdokteren in Kenia wordt beloond met ridderorde in Nederland”

1. Heeft u kennisgenomen van het bericht “Nepdokteren in Kenia wordt beloond met ridderorde in Nederland“?

Ja.

2. Kent u het homeopathische middel Iquilai dat door een Nederlandse homeopaat is ontwikkeld, en via zijn non-profit Aids Remedy Fund als (tijdelijke) vervanger van reguliere aidsremmers wordt verspreid in met name Kenia?

Ja.

Omslag van het rapport van het dubieuze onderzoek van Scholten c.s.
Omslag van het rapport van het dubieuze onderzoek van Scholten c.s.

3. Wat is uw oordeel over de praktijken van het Aids Remedy Fund die Iquila voorschrijft als (tijdelijke) vervanger van reguliere aidsremmers?

Het is kwalijk als middelen waarvan de werking niet is bewezen worden aanbevolen in de plaats van reguliere geneesmiddelen, waarvan de werking wel is aangetoond. Hierdoor wordt aan mensen mogelijk een adequate behandeling onthouden, en wordt mogelijk schade aan hun gezondheid toegebracht.

4. Ziet u mogelijkheden vanuit Nederland actie te ondernemen tegen de praktijken van het Aids Remedy Fund in Kenia en andere landen waar het actief is? Zo ja, op welke wijze gaat u dit uitvoeren? Zo nee, waarom niet?

Ik zie geen mogelijkheden om actie te ondernemen tegen praktijken van het Aids Remedy Fund in het buitenland. Het is aan de autoriteiten van de desbetreffende landen om te bezien of de daar geldende wetgeving wordt nageleefd. Zie ook mijn gecombineerde antwoord op de vragen 6, 7 en 8. Ik ben wel bereid om te bezien in hoeverre de activiteiten van het Aids Remedy Fund vanuit Nederland misleidend zijn.

5. Kunt u aangeven of het Aids Remedy Fund Nederlandse (overheids)subsidie heeft ontvangen? Zo ja, om wat voor bedragen gaat het?

Het Aids Remedy Fund heeft geen overheidssubsidie ontvangen.

6. Bent u bereid de Keniaanse autoriteiten op de hoogte te stellen van de praktijken van het Aids Remedy Fund? Zo ja, op welke wijze bent u van plan dit te gaan doen? Zo nee, waarom niet?
7. Deelt u de mening dat het een zorgelijke zaak is dat zulke praktijken in ontwikkelingslanden plaatsvinden? Zo ja, op welke wijze kan Nederland erop toezien dat patiënten in ontwikkelingslanden geen slachtoffer worden van deze praktijken?
8. Wat is uw beleid ten aanzien van Nederlandse organisaties en distributeurs die homeopathische middelen, onder valse voorwendselen, als (tijdelijke) vervanger van reguliere aidsremmers voorschrijven aan aids/HIV-patiënten in ontwikkelingslanden?

Ik zal de Nederlandse ambassade in Nairobi vragen de Keniaanse autoriteiten op de hoogte te stellen van de activiteiten van het Aids Remedy Fund.
Overigens vind ik het zorgelijk als Nederlandse, BIG-geregistreerde artsen betrokken zouden zijn bij het testen, produceren en toedienen van geneesmiddelen in ontwikkelingslanden wanneer daar geen serieuze wetenschappelijke onderbouwing voor is.
In Nederland gelden strenge regels voor het houden van klinische proeven met mensen, en voor het produceren en in de handel brengen van geneesmiddelen. Het is in Nederland verboden om dit te doen zonder toestemming van een Medisch-ethische toetsingscommissie en van het College ter beoordeling van geneesmiddelen. Deze instanties toetsen dan of er een gedegen wetenschappelijke onderbouwing is voor (proeven met) het geneesmiddel.
De bij het Aids Remedy Fund betrokken Nederlandse arts is geregistreerd in het BIG-register. Dit kan onder omstandigheden handvatten bieden voor toezicht op het optreden van artsen in het buitenland. Hierover heeft de tuchtrechter zich al enkele malen uitgesproken. Of een uit de wet BIG voortvloeiende verplichting voor een arts in het buitenland geldt zal afhangen van diverse omstandigheden, zoals de aard en de ernst van die verplichting, alsmede van de ter plaatse geldende regels en gebruiken, waaraan de arts eerst en vooral gebonden is. Maar ook de relatie van het handelen van de arts op de individuele gezondheidszorg. Ik heb daarom de Inspectie voor de Gezondheidszorg gevraagd om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om deze zaak nader te onderzoeken.

9. Zijn de praktijken van het Aids Remedy Fund voor u reden bij nader inzien tot een ander oordeel te komen over het toekennen van de onderscheiding aan de betreffende Nederlandse homeopaat? Zo ja, bent u bereid de toekenning van de onderscheiding te herroepen? Zo nee, waarom niet?

Nee, een dergelijke bevoegdheid heb ik namelijk niet. De wetgever heeft het vervallen van een onderscheiding eenduidig geregeld. Alleen als er sprake is van een onherroepelijke rechterlijke uitspraak, waarbij de rechter betrokkene veroordeelt tot een gevangenisstraf van een jaar of meer, vervalt de Koninklijke onderscheiding van rechtswege en moet betrokkene het onderscheidingsteken terug sturen.


Tot zover de antwoorden van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de ministers van Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Uit de beantwoording blijkt overduidelijk dat de minister de praktijken van Scholten en zijn Aids Remedy Fund allesbehalve een warm hart toedraagt. Ik ben benieuwd óf, en hoe snel, we iets terughoren over het onderzoek dat IGZ zal instellen. Wat net niet in de beantwoording van vraag 9 staat, is of ‘met de kennis van nu’ Scholten dat lintje überhaupt zou hebben mogen krijgen.

 

 

Steun Kloptdatwel

Antwoorden op kamervragen over het dubieuze Aids Remedy Fund 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Reclame Code Commissie tegen valse reclame
Next Entry »
Homeopathisch arts die ALS-genezing belooft voor de tuchtrechter

Filed Under: Alternatieve schade, Gezondheid, Uit het nieuws Tagged With: Afrika, aids remedy fund, ethiek, homeopathie, Iquilai, Jan Scholten, kamervragen, Kenia, lintje, ridderorde

Reader Interactions

Comments

  1. JennyJ0 says

    3 July 2014 at 08:23

    Het is natuurlijk helemaal niet toevallig dat dit soort praktijken altijd in Afrika plaatsvindt. Hier is wetgeving die dat verbiedt, maar daar zijn patiënten vogelvrij en volkomen weerloos tegenover de oplichtingspraktijken van Alterneut & Co. Matthias Rath was ook zo dol op Afrika. Ik kan er zo woedend om worden. En dan ook nog een lintje, bah!

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      3 July 2014 at 09:04

      In ieder geval kunnen we concluderen dat het bureautje dat de lintjes regelt, ernstig tekortschiet (misschien opnieuw kamervragen specifiek daarover?), of… bestaat uit goedgelovige aanhangers van de sector Kwak en Bedrog. Ik denk het laatste, want ik weet dat kandidaten voor een lintje met “een miniem vlekje uit het verleden” al worden geweigerd. Bij Scholten daarentegen met zijn overduidelijk onethische activiteiten stinkt het zaakje al uit de verte. Het is walgelijk!

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        3 July 2014 at 12:26

        Hier een samenvatting van het proces en wie er allemaal bij betrokken zijn. Het is al eens eerder besproken op KDW waaronder over medici in het Kapittel, maar ik kan het zo snel niet vinden.

        U dient de aanvraag in bij de burgemeester, die de feiten controleert en vaststelt of de betrokkene van onbesproken gedrag is. Hiervoor doet hij of zij navraag bij politie en justitie. Als de kandidaat een medisch beroep heeft, dan vraagt de burgemeester ook een verklaring op bij de hoofdinspecteur voor de gezondheidszorg.
        Het advies van de burgemeester gaat vervolgens samen met het gehele dossier naar de commissaris van de Koning, die brengt een tweede oordeel uit over de vraag of betrokkene in aanmerking komt.

        Dit advies en het dossier gaan daarna naar het Kapittel voor de Civiele Orden, dat de regering adviseert.

        Het advies van het Kapittel gaat vervolgens naar de ‘minister die het aangaat’. De minister neemt de adviezen van het Kapittel vrijwel altijd over. De minister stelt het Koninklijk Besluit op dat door Z.M. de Koning wordt getekend.

        Er zijn dus een hoofdinspecteur voor de gezondheidszorg en een minister van volksgezondheid betrokken, die beiden beter hadden moeten weten. Daar hadden nu juist ook kamervragen over gesteld moeten worden.

        http://lintjes.nl/files/ere-wie-ere-toekomt-2014.pdf

        Log in to Reply
        • Laurens says

          3 July 2014 at 16:22

          Het is dus een procedure die een aanzienlijke ‘paper trail’ genereert: er zijn adviezen van de burgemeester, de IGZ, de commissaris van de Koning en het Kapittel. Het verlenen van een lintje valt volgens mij wel onder het begrip ‘bestuurlijke aangelegenheid’ als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur, dus wie wil, zou kunnen proberen met een Wob-verzoek deze vier adviezen boven tafel te krijgen.

          De vraag is echter of er zoveel in die adviezen te vinden is. Ik begrijp uit een artikel van de VtdK (http://www.kwakzalverij.nl/1581/Koninklijk_kapittel_Ook_kwakzalver_kan_lintje_krijgen_ ) dat het Kapittel nogal sterk leunt op de IGZ, die op haar beurt weer alleen kijkt of iemand tuchtrechtelijk in de problemen is geweest. Dat is bij Scholten niet het geval. Misschien dat de meeste informatie nog in het advies van de burgemeester is te vinden. Die is immers de eerste schijf in de hele procedure. Ik vermoed dat het lintje is aangevraagd toen Aleid Wolfsen (PvdA) nog burgemeester van Utrecht was (tot 1 januari 2014), maar het is zijn opvolger Van Zanen (VVD) die de onderscheiding mocht opspelden. Ik heb nog gezocht of ik zijn speech kon vinden, maar helaas was dat niet het geval.

          Het is wel opmerkelijk dat minister Schippers het advies van het Kapittel heeft overgenomen en een voordracht voor een koninklijk besluit heeft gedaan. Zij staat toch zeer kritisch ten opzichte van de homeopathie. Zelfs als ze ten tijde van het opstellen van het besluit niet wist van de AIDS-praktijken, had ze toch vraagtekens kunnen en moeten plaatsen bij de motivering dat Scholten met zijn rare periodieke systeem de mogelijkheden voor homeopathische behandeling zo enorm heeft vergroot. Ik zie echter het probleem van Schippers wel. Als ze het advies naast zich neer had gelegd, had de zaak volgens het toepasselijke Reglement in de ministerraad besproken moeten worden (http://wetten.overheid.nl/BWBR0007391/geldigheidsdatum_03-07-2014 ) en dan had ze overruled kunnen worden. Kennelijk had ze er geen trek in de discussie aan te gaan.

        • Pepijn van Erp says

          3 July 2014 at 17:05

          Zou die voordracht wel langs Schipper gegaan zijn? Haal dat niet zo uit het stuk op de site van de VtdK. Als ik het Reglement lees, haal ik daar ook niet uit dat de Minister van Volksgezondheid ergens aan zet kan zijn (wel de minister van Defensie als het om militaire gaat en die van Buitenlandse zaken in bepaalde gevallen). Als ik dat goed zie had Plasterk als minister van Binnenlandse zaken, dus moeten opletten, en die weet er ook genoeg van.

        • Laurens says

          3 July 2014 at 17:21

          Artikel 9, vijfde lid, van het Reglement zegt:

          “Onze Minister wie het aangaat doet de voordracht voor het koninklijk besluit tot verlening van de onderscheiding.”

          Dat is de minister van VWS in dit geval, omdat de onderscheiding wordt toegekend voor (vermeende) verdiensten op medisch terrein. Scholten staat in het lijstje met gedecoreerden ook onder VWS vermeld (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-11239.html ). Overigens tekent niet alleen de Koning een koninklijk besluit, maar ook de verantwoordelijke minister. Onder het kb voor Scholten staat derhalve tevens de handtekening van de Schippers, en wellicht inderdaad ook die van Plasterk als minister verantwoordelijk voor decoraties in het algemeen.

        • Pepijn van Erp says

          3 July 2014 at 17:27

          OK, helder.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:27

          Nou, mooie boel dan. Voortaan beter opletten graag, daar in Den Haag.

        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 21:05

          Ik denk dat mevrouw Schippers deze discussie eens zou moeten lezen; dan heeft ze alle kennis in huis die zij nodig heeft.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 17:21

          Jan Scholten is arts, dus dan is toch “de minister die het aangaat” Schippers?

        • Pepijn van Erp says

          3 July 2014 at 17:32

          Blijkbaar heeft iemand gedacht dat homeopathie iets met Volksgezondheid van doen had 😉 Ik neem alleen aan dat de voordracht van een arts die een lintje krijgt voor zijn jarenlange vrijwillige inzet voor het behoud van het klootschieten niet per se door de minister van Volksgezondheid wordt gezien.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 18:28

          Misschien heeft de burgemeester gedacht dat homeopathie NIETS met volksgezondheid te maken heeft en dus de inspecteur niets gevraagd?

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 17:54

          Ik kan hier toch niet uit opmaken dat Scholten regulier arts is:
          http://www.homeopathienetwerk.nl/jan-scholten/

          Jan Scholten, geboren te Helmond (Nederland) 1951, studeerde 2 jaar scheikunde 3 jaar filosofie alvorens aan een studie homeopathie en acupunctuur te beginnen. In 1985 behaalde hij zijn diploma in de homeopathie. Scholten is in Nederland en in het buitenland…….

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 18:14

          Aanvullende info:
          http://www.nationaleberoepengids.nl/Homeopaat

          Het beroep van de Homeopaat wordt niet officieel erkend door de overheid en datzelfde geldt voor opleidingen. Erkenning voor Homeopaten is alleen afkomstig van beroepsverenigingen. Vanuit de overheid bezien kan iedereen Homeopaat worden zonder daarvoor strafrechtelijk vervolgd te worden – mits de patiënt geen schade wordt toegebracht. Homeopaten zelf, en de beroepsvereniging, hebben echter wel degelijk een soort van competentieprofiel opgesteld en er zijn ongeveer tien opleidingen in Nederland die, naar zij zeggen, op HBO niveau onderwijs bieden aan student-Homeopaten.

          Ik vind het maar een rare pagina met een hoog Wij-van-WC-Eend gehalte, en heb een en ander met verbazing gelezen.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 18:26

          De VtdK noemt hem “Basisarts Scholten”.
          http://www.kwakzalverij.nl/1656/Homeopathisch_arts_krijgt_lintje_voor_neponderzoek_in_Kenia

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 19:26

          Jammer dan dat de verplichte herregistratie nog niet ingevoerd is:

          http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Overzicht-nieuws/Nieuwsbericht/106825/Basisartsen-en-profielartsen-opgelet-Herregistratie-wordt-ingevoerd.htm

          Geactualiseerd op 15 mei 2013

          Op 1 januari 2012 wordt de regeling voor periodieke registratie ingevoerd, zo heeft minister Schippers besloten. Dit betekent dat basisartsen, profielartsen en bepaalde specialisten over vijf jaar voor de eerste keer moeten herregistreren. Doet u dat niet, dan wordt uw inschrijving in het BIG-register tegen die tijd doorgehaald.

          Aan de andere kant kan een BIG-registratie nu betekenen dat Scholten mogelijk wat beter aangepakt kan worden.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 19:46

          Als hij nog basisartswerkzaamheden uitvoert dan krijgt hij die registratie weer. Als hij alleen maar homeopathie uitvoert niet.

        • Wilmamazone says

          4 July 2014 at 08:05

          Aanvullende info:

          http://www.kwakzalverij.nl/758/Raken_alternatieve_artsen_hun_titel_kwijt_

        • Laurens says

          3 July 2014 at 19:52

          Hij heet J.C.J.M. Scholten en in het BIG-register is een J.C.J.M. Scholten geregistreerd als arts. Eens kijken of dat toont in Disqus:

          ZoekResultaat:

          Naam

          J.C.J.M. Scholten

          Geslacht

          Man

          BIG-nummer

          69023765901

          Beroepsgroep

          Artsen

          Die link die je geeft bevat weer een link naar een Wikipediapagina in het Engels over Scholten. Daar wordt gerept van een “MD degree”. Vreemd genoeg is de pagina verder alleen nog in het Pools te lezen, niet in het Nederlands.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 20:01

          Ik krijg de link in reactie 10 niet aan het werken, kan die op de site van stad Utrecht niet terugvinden, maar wat er nu staat is al veelzeggend:
          http://www.nujij.nl/gezondheid/omstreden-homeopaat-mag-zijn-lintje-toch-houden.28710334.lynkx

          Volgens de Utrechtse website over de lintjes (http://www.destadutrecht.nl/cultuur/nieuws/7178/ …
          “..De heer dr. J.C.J.M. Scholten (62) – Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

          De heer Scholten is homeopathisch arts en onderzoeker. Als onderzoeker introduceerde hij een verbinding tussen de homeopathie en het periodiek systeem der elementen, waarmee hij de behandelingsmogelijkheden van de homeopathie heeft verruimd. Tot zijn publicaties behoort ook een standaardwerk over planten en hun geneeskrachtige werking. Wereldwijd is hij een veelgevraagd spreker en docent. In 1987 richtte decorandus mede het Homeopathisch Artsencentrum Utrecht op, een polikliniek voor homeopathie waar inmiddels acht homeopaten werkzaam zijn. In 1993 richtte de heer Scholten de stichting Alonissos op, die de oprichting van homeopathische klinieken en wetenschappelijk onderzoek op dit gebied bevordert….”

        • Laurens says

          3 July 2014 at 22:07

          Ik denk dat er daarnaast ook nog een speech van de burgemeester is geweest. Het is wel gebruikelijk dat de burgervader de gedecoreerde persoonlijk toespreekt en dat soort toespraken zijn wat uitgebreider dan wat je citeert. De burgemeester van Amsterdam las bijvoorbeeld 62 pagina’s tekst voor voor in totaal 54 mensen (http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/burgemeester/speeches/toespraak-5/@738493/pagina/ ). De gemeente Utrecht heeft de toespraak voor zover ik kon nagaan niet gepubliceerd en ik kon zo gauw ook geen video-opname vinden. Jammer, ik had wel willen zien of lezen wat Van Zanen tegen de homeopaat heeft gezegd.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 23:28

          Jammer, ik had wel willen zien of lezen wat Van Zanen tegen de homeopaat heeft gezegd.

          Inderdaad jammer, maar valt de tekst van die speech niet -indien alsnog gewenst- op te vragen onder de link contact?:

          http://www.utrecht.nl/college-van-b-en-w/burgemeester-en-wethouders/burgemeester/toespraken/

        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 21:01

          Je hoeft niet erg veel fantasie te hebben om de werkzaamheden van deze man als medisch beroep te willen kwalificeren. Een beetje de definitie oprekken mag hier best, evenals Scholten dat doet met zijn basiskennis.

  2. Pepijn van Erp says

    3 July 2014 at 09:08

    Toevallig staat er vandaag een interview met Scholten in de Volkskrant. Het staat zo te zien niet vrij toegankelijk on-line (evt. in te zien via Blendle). Het geeft wel een aardig inkijkje in de tovergedachtenwereld van de homeopaten:

    Door de homeopathie denkt Scholten niet zoals reguliere artsen. ‘Aids is geen ziekte, het is een symptoom’, zegt hij. ‘Het is een uiting van een verzwakte afweer. Die ontstaat als de patiënt een blokkade heeft.’

    Door de homeopathie denkt Scholten niet zoals reguliere artsen. ‘Aids is geen ziekte, het is een symptoom’, zegt hij. ‘Het is een uiting van een verzwakte afweer. Die ontstaat als de patiënt een blokkade heeft.’

    Neem hooikoorts. ‘Dat kan een uiting zijn van onderdrukte woede’, zegt Scholten. ‘Dat is een factor die vaak terugkomt. Het heeft iets te maken met je beperkt voelen in je levensruimte.’

    Of kanker. ‘Dat kan met schuld te maken hebben, met allerlei gevoelens’, zegt hij. ‘Het kan ontstaan als je je niet goed voelt, innerlijk. Als je niet gelukkig bent. Het kan ook met verdriet te maken hebben. De plek waar kanker ontstaat, daar zit altijd een symboliek in.’

    En aids? ‘Daar zit vaak een minderwaardigheidsgevoel onder. Het gevoel niet goed te zijn. Heel slecht te zijn. Een slecht mens. Dat is in ieder geval een aspect ervan.’ Hierdoor krijgt hiv de kans, meent hij.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      3 July 2014 at 10:03

      Een kort berichtje staat nu wel op de VK-site: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3683222/2014/07/03/Omstreden-homeopaat-mag-zijn-lintje-toch-houden.dhtml

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        3 July 2014 at 10:14

        En dan moet je je speciaal vanwege kankeronzin geroepen voelen om de papieren VK te gaan kopen?:

        Vandaag in de Volkskrant: ‘Kanker? Dat kan met schuld en ook met verdriet te maken hebben’

        Waar is die krant dan mee bezig?

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          3 July 2014 at 11:10

          Ik was nog niet aangekleed toen ik het interview las en dat was maar goed ook, want anders had m’n broek op de grond gelegen.
          Hoe is het toch mogelijk dat een journalist die deze nonsens aan moet horen niet op het idee komt om wat kritische vragen te stellen? Als een politicus zo geïnterviewd wordt, krijgt de journalist waarschijnlijk van de redactie te horen dat dit niet de bedoeling was. Hier mag een homeopaat (oplichter) ongestoord dit soort en andere onzin verkopen. Zo komt meneer ook met de vergelijking met een CD, waaraan je ook niet kunt zien dat er informatie op staat. Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want als je een CD waar je zelf informatie op hebt gebrand, bekijkt, kun je echt wel zien waar de informatie ophoudt. En onder een microscoop kun je nog veel meer zien.
          Hier mogen in een kadertje een paar critici iets zeggen, dat er op neer komt dat de heer Scholten onzin verkoopt. Voor meer is geen ruimte.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 12:04

          Jan Scholten (onder foto): ‘ Dat lintje voelde als een erkenning van de homeopathie’

          Yeah Right!

          https://pbs.twimg.com/media/BrmKDCLCEAIEciP.jpg:large

        • Jan Willem Nienhuys says

          3 July 2014 at 14:52

          Ik vond het een goed interview. Wie nu nog niet doorheeft dat deze man niet goed wijs is, is met een vermanend vingertje van een interviewjournalist heus niet geholpen.

        • Pepijn van Erp says

          3 July 2014 at 15:15

          Ik ben er ook wel blij mee. Er komt duidelijk uit naar voren dat homeopathie in essentie alleen maar esoterie is en al dat geleuter over bewijs van homeopaten is dus window dressing.

        • Renate1 says

          3 July 2014 at 16:59

          Op zich wel, maar als ik zie wat mensen bereid zijn te geloven als het om kanker gaat, dan vind ik dat de journalisten de heer Scholten wel eens naar bewijs voor z’n stellingen over hooikoorts, kanker en aids zouden hebben kunnen vragen.

        • Marianne dO says

          3 July 2014 at 18:09

          Daar ben ik het helemaal mee eens.
          Iemand die ik ken zat waarschijnlijkvanochtend de VK te lezen en het ontbijt te nuttigen met de producten die de vitaminegoeroe Mathias Rath al een half jaar toestuurt om de prostaatkanker te genezen en dan leest hij dit.
          Je begrijpt, ik durf niet te vragen of het ontbijt er in gebleven is.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 21:00

          Matthias Rath heeft ook hele onfrisse dingen uitgespookt in Afrika: http://www.badscience.net/2009/04/matthias-rath-steal-this-chapter/

        • Marianne dO says

          4 July 2014 at 10:31

          Over Rath had ik al gelezen in een artikel van de VdtK en de engelse Wikipedia, waazijn hele doopceel staat.
          Ik zal het badscience artikel graag gaan lezen.
          Verder bedenk ik, dat Scholten de basisarts Henk Fransen wel zal kennen, nog zo’n alto zelfbenoemde kankerspecialist.

        • JennyJ0 says

          4 July 2014 at 12:18

          De vitaminepillen van Rath zouden ook Aids genezen en Rath praatte mensen wél actief van de Aids-remmers af. Toch raar, die altereneuten beweren allemaal iets anders (vitaminepillen genezen Aids, homeopathie geneest Aids, enz), maar dat vinden ze zelf blijkbaar niet vreemd.

        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 20:57

          Ik zou het pas echt goed vinden wanneer de journalist op basis van de onzinpraat van Scholten diens kwakhandeltje (en dat van soortgelijke bedriegers) volledig onderuit schoffelt. Zo ongeveer als Youp van ‘t Hek met Buckler deed.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:12

          Tja, ik lees het anders. Scholten maakt zich hier onsterfelijk belachelijk met zijn waaspraat en dat doet hij helemaal zelf, de journalist hoeft het alleen maar op te schrijven.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 13:37

          De positieve kant van die publicatie kan zijn dat de kritiek nu ook beter gehoord kan worden. Het artikel wordt ook bij Thepostonline en Powned op de hak genomen.
          Misschien gaat minister Schippers de lintjes voor medici nu eens wèl goed controleren.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 14:24

          Geenstijl is er ook op ingegaan, in hun stijl natuurlijk.

        • Renate1 says

          3 July 2014 at 17:01

          Tja, Geenstijl vind ik vaak gewoon grof en tegen alles wat links is en dat stuit mij weer tegen de borst.

        • FVerweven says

          3 July 2014 at 18:31

          Klopt, maar ze hebben wel een grote schare bezoekers die merendeels niet hier of bij de VtdK komen.

        • Wilmamazone says

          4 July 2014 at 00:34

          Ik kon met name de eindquote van GS dit keer goed hebben, verdomd goed zelfs eerlijk gezegd:

          Die man, zijn zotte verklaringen voor terminale ziektes en zijn wanstaltige kwakzalverij dienen gestopt te worden, voordat hij meer slachtoffers maakt. En zeker geen lintjes te krijgen. Wij hopen dat Jan Scholten binnenkort een minderwaardigheidscomplex, verdriet en veel onderdrukte woede oploopt in Afrika, en afhankelijk is van zijn eigen baggerspul om het te genezen.

          Ik gun over het algemeen niemand wat ernstigs, maar soms zijn er van die momenten……

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 16:13

          Waar is die krant dan mee bezig?

          Met het genadeloos te kakken zetten van een homeopaat.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 17:03

          Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Het ging mij om het verkooppraatje/de suggestie van VK dat in het hele interview meer te lezen zou zijn over kanker. De keuze van de quote dus.

          Iedereen die op basis daarvan geld heeft uitgegeven om het hele interview te lezen, komt dus bedrogen uit, want er staat niet meer dan hier al stond:

          http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3683222/2014/07/03/Omstreden-homeopaat-mag-zijn-lintje-toch-houden.dhtml

          Of kanker. ‘Dat kan met schuld te maken hebben, met allerlei gevoelens’, zegt hij. ‘Het kan ontstaan als je je niet goed voelt, innerlijk. Als je niet gelukkig bent. Het kan ook met verdriet te maken hebben. De plek waar kanker ontstaat, daar zit altijd een symboliek in.’

          De link van Frank is duidelijker dan die ik al eerder gaf van het hele artikel: http://i.imgur.com/3Gdqfpr.png

          Daarin staat inderdaad geen punt of komma meer over kanker.
          Vandaar mijn vraag: Waar is die krant dan mee bezig?

          Met op de verkeerde manier de verkoopcijfers opkrikken dus.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:18

          Vandaar mijn vraag: Waar is die krant dan mee bezig?

          Die krant geeft een halve gare de gelegenheid om zichzelf volslagen belachelijk te maken. En dat doet de halve gare dan ook met overgave.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 20:34

          En dat mag de niet abonnee geld en moeite kosten.
          De VK is te goed voor deze wereld! [/sarcasme]

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:43

          Het doel van een kop is aandacht trekken zodat het artikel gelezen wordt, niks meer en niks minder.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 20:49

          Vanuit jouw standpunt gezien, heb je gelijk.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:54

          Dat is niet “mijn” standpunt, dat is het gewoon het doel van een krantenkop: uitnodigen tot lezen door middel van aandacht trekken. Daar dient een kop boven een artikel voor. Misschien was er een betere kop mogelijk geweest, maar dat laat onverlet dat het doel van een kop niet op de eerste plaats het geven van een afgewogen samenvatting van het artikel is, maar het lokken van lezers. En dat is niet “mijn” standpunt, dat is gewoon waar een (kranten)kop voor dient.

        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 20:59

          Djeezus! Ik had het niet over een/de krantenkop/koptekst. De originele krantenkop werd niet gebruikt.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 21:09

          Ik dacht dat je doelde op de quote in de samenvatting en de kop boven het artikel. De quote dient ook om mensen ertoe brengen het artikel te gaan lezen. Dat had ik er bij moeten zetten, sorry.

        • Wilmamazone says

          4 July 2014 at 00:20

          De m.i. boulevardbladachtige chocoladeletters van de koptekst zijn anders groot zat. Dat lukt me zelfs zonder leesbril nog. Nou ja een beetje ;-):

          https://pbs.twimg.com/media/BrmKDCLCEAIEciP.jpg:large

          Mijn voorkeur zou daar ook deze van de samenvatting zijn geweest:

          Omstreden homeopaat mag zijn lintje toch houden

          Dan had op drie plekken gewoon hetzelfde moeten staan, dus ook in deze voetnoot:

          Lees vandaag het hele interview in de Volkskrant: ‘Kanker? Dat kan met schuld en ook met verdriet te maken hebben’

          Dit is een heel stuk later toegevoegd zonder vermelding daarvan:
          Of lees het artikel via Blende (voor niet-abonnees).

        • Renate1 says

          3 July 2014 at 19:39

          Die laatste zin suggereert inderdaad dat er wat meer over kanker komt. Maar ik moet zeggen dat als je de onzin, die in het eerste stukje over kanker wordt gedebiteerd, ziet je toch moeilijk kunt verwachten dat meneer ook nog iets zinnigs over kanker te vertellen heeft.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:47

          En dan moet je je speciaal vanwege kankeronzin geroepen voelen om de papieren VK te gaan kopen?:

          Nou, dat moet niet, maar dat zou de VK wel fijn vinden, want daar leven ze van. Dus dan proberen ze toch iets te verzinnen om de mensen zover te krijgen dat ze dat artikel willen lezen. Zo werkt dat nou eenmaal in krantenland.

      • FVerweven says

        3 July 2014 at 14:27

        Hier het hele artikel:
        http://i.imgur.com/3Gdqfpr.png

        Log in to Reply
        • Laurens says

          3 July 2014 at 15:00

          Dank! Aan het slot van het artikel staan nog wel een paar interessante zaken. Zoals dat Scholten kennelijk twee jaar geleden om privé redenen uit het AIDS Remedy Fund is gestapt. De vragenstellers Kuzu en Van Laar gingen er nog vanuit dat het zijn fonds was.

          Scholten zegt ook dat de gewone bevolking waarschijnlijk helemaal niet weet wat homeopathie is. Daar zou hij best wel eens gelijk in kunnen hebben.

        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 20:52

          Scholten weet waarschijnlijk zelf ook niet wat homeopathie inhoudt, want het is niet of nauwelijks voor te stellen dat iemand arts wordt (daar moet je toch echt flink voor studeren en lastige tentamens doen) en dan deze potsierlijke rimram gaat geloven.

    • Hans1263 says

      3 July 2014 at 10:14

      Daar ben ik gauw mee klaar: een steekje los.

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        3 July 2014 at 10:23

        Maar één/1 steekje los? Dat waag ik toch te betwijfelen, en ook of in dit geval die losse steken nog (makkelijk) opgehaald kunnen worden.

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          3 July 2014 at 11:19

          Ik denk dat je helemaal opnieuw moet beginnen met breien.

        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 19:50

          Het is inderdaad vergeefse moeite dit broddelwerk nog te herstellen.

          Ik was vandaag afwezig en dus niet in staat verdere reacties te geven maar ik zie dat de discussie prima is verlopen, zonder stoorzenders zelfs…

        • FVerweven says

          4 July 2014 at 12:54

          73 nette reacties in 24 uur is een prachtig resultaat.

        • Hans1263 says

          4 July 2014 at 17:09

          Yes we can!

    • Renate1 says

      3 July 2014 at 11:15

      Het lijkt er op dat de heer Scholten ook een flinke tik van de Ryke Hamer van de German New Medicine heeft gekregen.

      Log in to Reply
      • JennyJ0 says

        3 July 2014 at 20:29

        Ja, dat viel mij ook op. Laat Hamer het maar niet horen, want die heeft er een broertje dood aan als anderen aan de haal gaan met zijn “ontdekkingen”.

        Log in to Reply
    • Renate1 says

      3 July 2014 at 11:28

      En als je dan het stukje over de proving leest, dan weet ik het helemaal niet meer. Het komt er op neer dat de heer Scholten een proving met een metaal heeft gedaan, waardoor hij allerlei duistere en negatieve gevoelens kreeg.
      Er wordt dus wel heel veel verondersteld zonder al te veel bewijzen (of moet ik zeggen zonder enig bewijs). Als homeopathie ook maar een schijn van betrouwbaarheid zou hebben, zou ik eerder denken dat het middel tegen depressies of iets dergelijks zou helpen. (Als je dus uit zou gaan van het idee dat wat de symptomen opwekt, gebruikt moet worden voor het middel.)
      Maar de heer Scholten neemt om de een of andere reden aan dat aids met minderwaardigheidsgevoelens te maken heeft.

      Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        3 July 2014 at 14:50

        Volgens de homeopathische leer is het zo dat als je bij een proving (geneesmiddelproef) van X een opvallend symptoom tegenkomt (‘een gevoel van een grot, eindeloos vallen in het donker’, dat is toch wel opvallend) dan hoef je niet meer na te gaan of dat bij meer personen wordt opgeroepen, dubbelblind is ook niet nodig, maar als er iemand met om het even welke kwaal (alzheimer, adhd, acne, agnina pectoris, atherosclerose … ) tijdens de homeopathische anamnese het ook over eindeloos vallen in een donkere grot heeft, dan kun je X overwegen.

        Maar wat Scholten deed is daar meteen ‘aids’ van maken. De essentie van homeopathie is dat er geen ziekten zijn, alleen personen met waslijsten van symptomen (huilerig, erger rond theetijd, angst voor onweer, slaapt op de rechterzij zijn trouwens ook ‘symptomen’).

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          3 July 2014 at 20:49

          Is allergie voor homeopaten en voor homeopathie eigenlijk ook een symptoom waarvoor homeopaten een middeltje X hebben?
          Homeopaten die eindeloos in donkere grotten vallen, lijkt me wel een aardige remedie.

      • FVerweven says

        3 July 2014 at 15:28

        Had je het onderstaande hilarische artikel over provings niet gelezen?
        ik geef voor de zekerheid de link nog even:

        Homeopathische geneesmiddelproef met vuurkoraal
        https://kloptdatwel.nl/2014/02/05/homeopathische-geneesmiddelproef-met-vuurkoraal/

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          3 July 2014 at 16:57

          Ik had dat artikel wel gelezen, maar de symptomen die de heer Scholten beschrijft kan ik op geen enkele manier met AIDS in verband brengen.

        • JennyJ0 says

          3 July 2014 at 20:30

          Dat kunnen ook alleen homeopaten maar. 😉

      • JennyJ0 says

        3 July 2014 at 20:35

        Maar de heer Scholten neemt om de een of andere reden aan dat aids met minderwaardigheidsgevoelens te maken heeft.

        Misschien vindt meneer Scholten zélf diep in zijn hart homo’s minderwaardig en denkt hij daarom dat zij dat zelf ook zo voelen. Anders snap ik niet hoe je zoiets kunt bedenken.

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          3 July 2014 at 20:46

          Aids kan iedereen treffen.

          Misdadig zijn de bedrijven en behandelaars die daarnaast met hun vitaminepillen en andere alternatieve middeltjes een slaatje slaan uit doodsbange en onwetende patiënten.

          http://www.skepsis.nl/aidsontkenners.html

    • Wilmamazone says

      3 July 2014 at 23:41

      Ik dacht dat je het zelf wel tijdig zou ontdekken, maar de 1e alinea staat er nog steeds dubbel.

      Log in to Reply
      • Pepijn van Erp says

        3 July 2014 at 23:46

        Typisch, wordt blijkbaar veroorzaakt door een eigenaardigheidje met knippen-plakken vanuit Blendle. Ik pas t aan.

        Log in to Reply
  3. Renate1 says

    4 July 2014 at 14:46

    Vandaag in De Volkskrant een reactie van Jan Willem Nienhuis en een reactie van iemand, die vermoedelijk niet van mening is dat homeopathie geen kwakzalverij is en die met de bekende jijbak over de reguliere geneeskunde komt, waar ook niet voor alles bewijs is, iets waar de VtdK ook maar eens mee bezig zou moeten houden.

    Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      4 July 2014 at 15:45

      Die jijbakker is een deskundige op het gebeid van milievraagstukken (overstromingen e.d) in derdewereldlanden, die niet weet dat er naar homeopathie in het algemeen al veel onderzoek is gedaan.

      Niet natuurlijk naar de theorie van Scholten. Ik kwam trouwens Scholten voor het eerst tegen toen ik las over een psychiater die homeopathisch helium geeft aan sommige van zijn patiënten.

      Maar wat zou onze jijbakker doen als iemand bij hem kwam met een onderzoeksvraag of het inzetten van sjamanen tegen overstroming veroorzakende zeegeesten wel helpt? Zou hij dan ook zo serieus zeggen dat de critici van dat idee zelf maar onderzoek moeten doen en dan nog wel in inet-westerse culturen?

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        4 July 2014 at 16:03

        Kun je je reactie in de papieren VK ook hier plaatsen?
        Voor de niet-abonnees onder ons.

        Log in to Reply
      • Renate1 says

        4 July 2014 at 19:25

        Hij weet dus iets van water en aangezien homeopathie ook water is, kan meneer op dat gebied ook deskundig zijn.

        Log in to Reply
  4. Pepijn van Erp says

    4 July 2014 at 19:43

    Michael van Balken gaat volgend jaar een lintje scoren: http://www.artsenauto.nl/lintje/ grappige column

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      4 July 2014 at 20:03

      Weer geweldig dit. Die heeft wel meer steengoede columns geschreven.

      Log in to Reply
    • Renate1 says

      4 July 2014 at 20:06

      Prachtige column, maar ik vraag me toch af of meneer nu al weet dat hij volgend jaar zal overlijden en gecremeerd zal worden, gezien het feit dat hij een verassing verwacht.

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        4 July 2014 at 20:52

        Huh?!

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          5 July 2014 at 06:31

          Kennelijk heeft men het toch nog even gecorrigeerd. Toen ik het las, stond er 1 ‘r’.

        • Wilmamazone says

          5 July 2014 at 09:58

          Dat tikfoutje heb ik dan blijkbaar over het gezien.

  5. Wilmamazone says

    5 July 2014 at 18:09

    Op Sciencepalooza onthouden ze zich op dit moment even van verder commentaar:

    http://www.sciencepalooza.nl/2014/07/nepdokteren-in-kenia-update/

    en linken onder andere naar de VtdK dat niet zo te spreken is over het interview:

    http://www.kwakzalverij.nl/1667/Inspectie_onderzoekt_kwakzalverpraktijken_aids_homeopaat_Jan_Scholten_

    Volkskrantjournalistes Maud Effting en Anneke Stoffelen gaven begin juli in een interview ruim baan aan de idiote visies van homeopaat Jan Scholten. Hij mag in hun krant ongebreideld onzin debiteren, zonder dat ze enige kritische vraag stellen. Aan het hoor- en wederhoorprincipe komen ze een klein beetje tegemoet met twee korte, vernietigende citaten van onder meer AMC-onderzoeker Joep Lange, de aidsspecialist van Nederland die het werk van Scholten kort samenvat: `Dit is flauwekul´. Ook de voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, Catherine de Jong, mag één zinnetje zeggen:` Het is bedrog.´

    Het is het eerste interview met Jan Scholten, juichen beide journalistes enigszins bezijden de waarheid. Twee maanden geleden heeft de Vereniging tegen de Kwakzalverij, voor een stuk op haar website, een uitgebreide e-mailwisseling gehad met arts Scholten die in zijn reactie echter bleef steken in gezwets en weigerde concrete vragen te beantwoorden. Het gezwets is niet op de website gezet maar nu wel afgedrukt in De Volkskrant.

    Log in to Reply
  6. Renate1 says

    5 July 2014 at 20:44

    Vandaag gaat Aleid Truijens ook nog in op het interview met de heer Scholtens, die van haar wel een lintje mag hebben, maar alleen omdat er meer malloten met een lintje zijn. Helaas is het stuk nog niet op de open website van De Volkskrant te lezen.
    Twee citaten uit het stuk:

    Scholtens theorie klopt altijd. Bewijs maar eens dat je het zonnetje in huis bent als je getroffen bent door een nare kanker. Homo’s die beweren dat ze zich helemaal niet slecht voelen over hun geaardheid of levenswijze moet je niet geloven: die hebben dan zulke gevoelens ‘onderdrukt’. Zo zit je altijd goed.

    En als slot:

    Scholtens geloof, en dat van alle ‘tussen-de-oren’-predikers, is nog uitzichtlozer dan het zwaarste christendom.Hier is de mens zijn eigen tempel én levensdoel. Niet alleen leidt dat tot een ziekelijke preoccupatie met jezelf, je weet ook nooit wanneer het goed genoeg is. Wanneer is het project Ik eindelijk af? Als je nooit meer woedend, ongelukkig of teleurgesteld bent? Dat is niet te doen. Dus gestraft worden we, ooit. Zelfs Scholten.

    Log in to Reply
  7. Laurens says

    8 July 2014 at 11:11

    Artikel 11, tweede lid, van de Wet instelling van de Orde van Oranje-Nassau zegt:

    “Een onderscheiding in deze Orde vervalt, indien degene aan wie de onderscheiding is verleend, onherroepelijk is veroordeeld tot een gevangenisstraf van ten minste een jaar.”

    In dit verband is interessant dat de Amsterdamse rechtbank gisteren een uitspraak heeft gedaan in de zaak van een man die zijn zieke vriendin medicijnen en zorg onthield. Hij werd tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld:

    http://www.at5.nl/artikelen/130800/drie-celstraf-voor-mishandeling-hiv-patiente

    Ik citeer uit het nieuwsbericht:

    Volgens de rechtbank heeft de verdachte zich wel schuldig gemaakt aan langdurige mishandeling door haar medische zorg en medicijnen te onthouden, terwijl zij besmet was met hiv en leed aan open tbc.

    Iemand HIV-remmers afraden en in plaats daarvan homeopathische middelen propageren zou dus best wel eens mishandeling in strafrechtelijke zin kunnen opleveren. In het hierboven genoemde geval leidde de mishandeling dus tot een gevangenisstraf die een toegekende onderscheiding driemaal doet vervallen. Natuurlijk zijn de casus niet identiek: Scholten opereert in het buitenland, buiten bereik van de Nederlandse strafwet, en bovendien ging het in de Amsterdamse zaak ook nog eens, naast HIV, om TBC. Maar als Scholten zijn praktijken ook in Nederland gaat toepassen, zou zijn lintje nog wel eens kunnen sneuvelen. Geen wonder dat hij ontkent dat hij mensen afraadt om HIV-remmers te gebruiken.

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      8 July 2014 at 15:38

      Ik vermoed (als niet-jurist) dat de intentie en de toerekeningsvatbaarheid van deze dader nogal verschillen van e.e.a. bij Scholten en dat dit nogal zou uitmaken bij een evt. proces. Ik ben benieuwd naar uw visie daarop.
      Verder veronderstel ik dat ook u het stoppen van alterneuterij (en zeker de gevaarlijkste vormen als eerste) belangrijker vindt dan het ontnemen van een lintje?

      Log in to Reply
      • Laurens says

        8 July 2014 at 17:11

        Uiteraard zijn er vele verschillen tussen de twee casus te noemen. Dat gaf ik ook al aan. Waar het mij echter om gaat is dat de rechtbank nu principieel heeft beslist dat het onthouden van medicatie aan een met HIV-besmette persoon in strafrechtelijke zin mishandeling – of, naar ik vermoed, opzettelijke benadeling van de gezondheid – op kan leveren. Die uitspraak (waarvan ik overigens de volledige tekst nog niet heb kunnen vinden) kun je doortrekken naar homeopathische behandeling van HIV/AIDS, wat in wezen hetzelfde is als het onthouden van medicatie. Ik zou zelfs wel willen betogen dat we in dit verband veel hogere eisen mogen stellen aan een BIG-geregistreerde arts dan aan een partner met een psychische stoornis. Je moet dan natuurlijk wel kunnen bewijzen dat de arts zijn patiënten echt ontraadt HIV/AIDS-medicatie te nemen.

        Uiteraard is het stoppen van dubieuze praktijken, desnoods met behulp van het strafrecht, het belangrijkste en het eventueel vervallen van een onderscheiding van secundair belang. Maar deze affaire rond Scholten begon nu eenmaal vanwege de toekenning van een lintje, dus het leek me goed op de bepaling over het vervallen van de onderscheiding te wijzen.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          8 July 2014 at 21:58

          Ik ben het natuurlijk volledig met u eens dat het “behandelen” van HIV met homeopathie neerkomt op niets doen, ofwel het onthouden van medicatie, althans in technische zin. De kwakzalvers zullen natuurlijk daarentegen betogen dat zij wel degelijk medicatie toedienen, te weten sterk gepotentieerde geneesmiddelen, waarin het water het geheugen bewaart aan het onverdunde middel enzovoort enzovoort. De sprookjes zijn bekend, die hoef ik hier niet nog eens te herhalen. Wat zal een rechter in zo’n geval denken? Het voordeel van de twijfel gunnen, wanneer hij of zij niets van het vakgebied weet? Wat mij betreft, komt zo’n proces er, liever vandaag dan morgen. Mijn mening over homeopathie zal zo langzamerhand wel bekend zijn. Ik vrees echter dat het nog niet zo gemakkelijk zal zijn figuren als Scholten aan te pakken en veroordeeld te krijgen. Wat ik hoop, zal u duidelijk zijn.

  8. Dennis says

    8 July 2014 at 15:24

    For the record: De foto op de kaft van het rapport is genomen in Arches National Park in Utah, de VS. Niet in Kenya. Het gaat om de “Balanced Rock”. Detail, maar ja, details doen er toe.

    Log in to Reply
  9. Renate1 says

    12 July 2014 at 15:02

    En vandaag in De Volkskrant, een reactie van de Ombudsvrouw op de ophef over het interview. De reactie is wat vreemd, want er wordt gesteld dat het homeopathie-debat ideologische trekjes vertoont. Dat is merkwaardig, want het gaat uiteindelijk om iets waarvan niet bewezen is dat het werkt( dat geldt voor alle alterneuterij) versus datgene waarvan wel bewezen is dat het werkt.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12064/Ombudsvrouw/article/detail/3687857/2014/07/12/Mogen-de-abjecte-ideeen-van-een-homeopaat-in-de-krant.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

    Log in to Reply
  10. Pepijn van Erp says

    14 July 2014 at 14:25

    Homeopaat Rob Willemse distantieert zich van de ideeën van Jan Scholten, die zouden volgens hem geen raakvlakken hebben met de klassieke homeopathie.

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      14 July 2014 at 16:25

      Deze man weet zich aardig op de borst te kloppen en heeft het bovendien over “wij”. Dat zal dan wel “wij Juliana” zijn, want verder is er geen mens te bekennen op zijn website.
      Bij de NVKH alleen maar vreugde over het lintje van Jan.

      Ook deze kwakzalver is een liefhebber van contant geld en geeft grif 5 euro korting op de consultprijs. Logisch, want alleen al de BTW bedraag 10 euro op zijn 1e consult en dan volgt de inkomstenbelasting e.d. nog. Salarissen mogen niet meer geheel cash betaald worden, wanneer volgen de consulten?

      Log in to Reply
  11. Pepijn van Erp says

    29 October 2014 at 09:47

    Toch wel vermakelijk om te zien dat het binnen de homeopathische gemeenschap ook niet allemaal pais en vree is. De Zwitserse homeopathische arts Edouard Broussalian, die nu met een team homeopaten in Liberia aan het aanklooien is met ebola patiënten, laat zich als volgt uit, oa over Scholten:

    If there were one category of people that I simply cannot stand, it would be those who ruin homeopathy and dishonor us every day with their despicable practice. I am particularly incensed against the hordes of Scholtens and Sankarans who dangle before people, who often have only a poor training in homeopathy, systems that are more or less delusional, promising a hypothetical Holy Grail. Those victims of “system makers” are precisely what got me to think that a solid knowledge of homeopathy could only be achieved through the mastery of the Organon. I now have the rewarding proof of that, with brilliant students and spokespersons of true homeopathy.

    Log in to Reply
    • Martin_Bier says

      29 October 2014 at 18:27

      Wat me opviel bij de kwoot is dat het taalgebruik meer doet denken aan een sektarisch religieus meningsverschil dan aan een wetenschappelijk meningsverschil. De schrijver heeft het over “solid knowledge of homeopathy could only be achieved through the mastery of the Organon.” Hij heeft het over een “Heilige Graal” en over en de “ware homeopathie.”

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. Toch BTW-vrijstelling voor arts-acupuncturist - Kloptdatwel? says:
    14 October 2014 at 12:51

    […] vast een leerzame cursus zijn, compleet met een excursie naar het homeopathische artsencentrum van ridder Jan Scholten. Iets tijdens de studie leren over de acupunctuur (naast de homeopathie, antroposofische […]

    Log in to Reply
  2. Aids-homeopaat Scholten vrijuit bij de tuchtrechter says:
    22 February 2017 at 12:52

    […] haar antwoorden op de Kamervragen gaf de minister van VWS aan dat het niet mogelijk was de toekenning van de […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Senator Hassan Sets Secretary Kennedy Straight
18 May 2025 - Kathleen Seidel

HHS Secretary Robert F. Kennedy's reckless insistence on undermining confidence in vaccines and reckless elevation of the wholly unqualified David Geier to a potentially influential role at HHS The post Senator Hassan Sets Secretary Kennedy Straight first appeared on Science-Based Medicine. [...]

I Am Calling on Dr. Vinay Prasad, the Medical Establishment, to Break His Silence on Vaccines as Measles And Pertussis Spread Under His Watch
17 May 2025 - Jonathan Howard

For a brief period in 2022, Dr. Vinay Prasad faked a concern about routine vaccines to infect unvaccinated children with COVID. The post I Am Calling on Dr. Vinay Prasad, the Medical Establishment, to Break His Silence on Vaccines as Measles And Pertussis Spread Under His Watch first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Doctors Who Rose to Power Bashing the Medical Establishment Are Now the Medical Establishment. Good Luck With That.
16 May 2025 - Jonathan Howard

"Almost all crank movements will eventually devolve to sectarian strife... It’s the only upside of watching these idiots is knowing this fate." Dr. Mark Hoofnagle The post Doctors Who Rose to Power Bashing the Medical Establishment Are Now the Medical Establishment. Good Luck With That. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Pepijn van Erp on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Volgens mij valt Richard vooral de stelligheid aan waarmee uitspraken gedaan worden, maar dat betekent niet dat hij het omgekeerde
  • Wouter Jansen on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Persoonlijk vind ik het een beetje een slap stuk hierboven. Wat de schrijver lijkt te doen is identiek aan wat
  • Renate1 on Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?Tja, bij de uitspraak van de heer Bregman dat de meeste mensen deugen, wil ik daar graag de woorden 'in
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (19-2025)@Richard Rasker Ik denk dat het antwoord "hersenloos" is. We moeten hier het hoofd maar koel houden, het gek geworden
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (19-2025)@ Richard Rasker, Inderdaad. Veel van wat nu wordt afgeschaft door de regering van de VS, was juist bedoeld om

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in