• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / K-d-Weetjes / Apocalypsenklikdinges

Apocalypsenklikdinges

5 November 2015 by Pepijn van Erp 165 Comments

Voor wie al die eindtijdvoorspellingen niet meer kan bijhouden is er nu een handige oplossing. In de Wikipedia stond al een pagina met een lange lijst met al die voorspelde apocalypsen en die is nu tot een fijne interactieve webpagina verwerkt:

Klik op de afbeelding om naar de interactieve tijdlijn te gaan.
Klik op de afbeelding om naar de interactieve tijdlijn te gaan.

Steun Kloptdatwel

Apocalypsenklikdinges 3Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
BREKEND: “Groente net zo kankerverwekkend als uitlaatgassen”
Next Entry »
Koning, keizer, admiraal: een titel willen we allemaal!

Filed Under: K-d-Weetjes

Reader Interactions

Comments

  1. Constantia Oomen says

    5 November 2015 at 17:46

    Apocalypsenklikdinges
    …

    Waar kan ik stemmen voor “Woord van het Jaar 2015”?

    😀

    Log in to Reply
    • Bryan says

      6 November 2015 at 13:42

      Hier: http://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl/

      Maar ik denk dat sjoemelsoftware hogere ogen gooit 🙂

      Log in to Reply
      • Constantia Oomen says

        6 November 2015 at 16:26

        Misschien ga ik Pepijns woord wel indienen! En hij heeft er vast nog een paar gebruikt die geschikt zijn.
        De “Genverbrander” bewees wel dat de verkiezing lek is. Misschien een actietje à la 2005 opzetten. 😉

        Log in to Reply
        • Bryan says

          6 November 2015 at 20:30

          Als Pepijns Woord er ook bij Van Dale ingaat als bij een ouderling is succes verzekerd 😉

          Genverbrander ja … men is van gene zijde al zo slecht verstaanbaar, en dan treft zo’n medium uitgerekend een aangeschoten jeneverbrander.

        • Constantia Oomen says

          6 November 2015 at 23:55

          Ik ga het proberen!
          Wat je met “ouderling” bedoelt, weet ik niet?

        • Renate1 says

          7 November 2015 at 08:18

          Iets met gods woord?

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 16:30

          Ik had nog nooit van de uitdrukking gehoord, echt nooit.

        • Renate1 says

          7 November 2015 at 19:47

          Goh.

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 20:07

          Is dat zo gek?

        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 20:10

          Nogmaals, en nu met nadruk: Kan het hier gelukkig on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen nietwaar?!

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 20:16

          Zeker, graag, en dan met name met dit fantastische artikel van Rob Nanninga:

          http://skepsis.nl/mayakalender-2012/

          De Maya’s hebben kennelijk enorm tot de verbeelding gesproken dat zoveel van de voorspellingen op die stoel geleest zijn.

          (terzijde, huw, is dat nu een uitdrukking “op welke stoel is dat geleest?”, Google helpt me niet zo eentweedrie).

        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 20:58

          leest
          de [ -en ] 1 gestalte 2 taille, middel3 vorm voor het maken van schoenen op dezelfde ~ geschoeid op dezelfde manier gedaan, gemaakt schoenmaker, blijf bij je ~hou je niet bezig met zaken waar je geen verstand van hebt

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 03:28

          Veel dank, ik kwam er maar niet uit, en googelen hielp niet!

          Jeutje:

          “op dezelfde leest geschoeid” > op die stoel geleest

          Dat is echt wel een heel weirde, nu begin ik me zorgen over mijn brein te maken. 🙁
          Ik kan natuurlijk nu wel denken dat het er iets mee te maken heeft dat ik meer dan 4 jaar uit Nederland weg ben, maar of dat er mee te maken heeft? Ik vrees van niet. Help?

        • Hans1263 says

          8 November 2015 at 11:03

          Misschien een digitale Van Dale kopen?

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 17:31

          Of Pepijn op zijn donder geven!

        • Hans1263 says

          8 November 2015 at 22:38

          Of on topic blijven?

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 22:40

          Klikdinges!

        • Hans1263 says

          9 November 2015 at 12:18

          Lekker duidelijk! Bent u met een eindvoorspelling bezig?
          Of is het bij u een beetje erg warm misschien?

        • Constantia Oomen says

          9 November 2015 at 18:23

          Things are heating up very much, yah. Of het een einde-iets is, weet ik niet.

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 11:04

          PS: ik had u hiervoor nog veel meer plusjes gegeven als dat kon. Ik vind het erg knap dat u dit koeterwaals nog kon herleiden.
          En zelfs na uw uitleg blijft mijn hoofd maar stoeien met de uitdrukking, alsof die een kortsluiting veroorzaakt of zo. In die zin dat de uitdrukking maar rond blijft tuimelen.
          Veel kudo’s dus!

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 12:23

          Je bent de enige niet hoor! Ik kan wat dat betreft een geruststellend slipje van de sluier voor je oplichten.

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 18:40

          Een enkele keer grijpen we echter mis. Bijvoorbeeld omdat
          twee vormen sprekend op elkaar lijken en te dicht naast elkaar
          zijn opgeborgen. Of omdat we per ongeluk twee uitdrukkingen
          met dezelfde betekenis tegelijkertijd naar boven
          halen en vermengen

          Jaaaa!

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 17:28

          Ja, mijn hersenen beginnen nu weer een beetje in het gareel te lopen. Ik zie ook een interferentie van “Waar is dat op gestoeld?”
          Het lijkt dus een kortsluiting tussen twee uitdrukkingen: “op welke leest is dat geschoeid/op dezelfde leest geschoeid”en “waar is dat op gestoeld?”

          Poehee zeg.
          En ik heb nu ook de schuldige gevonden ( 😉 ), het is Pepijn met zijn apocalypsenklikdinges.
          Ik had al eerder bij stuktitels van hem dat mijn hersenen op hol sloegen, puur door de formulering, deze staat me nog zeer vers in het geheugen: “Mazelenvirus voor de rechter”. Daar ging mijn brein veel van maken, zoals: “Mazelenrechter voor de virus” enz.

          Pepijn, je veroorzaakt kortsluiting in mijn hersenen!

        • Bryan says

          7 November 2015 at 13:51

          Als Pepijns Woord in Constantia:

          http://www.onderwoorden.nl/intensiveringen/erin_gaan_als_gods_woord_in_een_ouderling

          Als koek dus 😉

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 16:30

          Haha jaloers?

        • Bryan says

          7 November 2015 at 23:23

          Don’t flatter yourself, darling.

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 03:41

          I don’t need to. 😉

        • Bryan says

          8 November 2015 at 17:12

          You just can’t help it 😀

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 16:30

          Weer wat geleerd.

      • Constantia Oomen says

        6 November 2015 at 23:56

        Ik vind sjoemelsoftware erg saai.

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 17:30

          Ik vind schier eindeloze sjoemelreacties o.a. slaapverwekkend. Saai of niet: ‘sjoemelsoftware’ is het woord van het jaar 2015 geworden.

          http://www.nu.nl/cultuur-overig/4160488/sjoemelsoftware-woord-van-jaar-2015.html

          Kan het hier gelukkig on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen nietwaar?!

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 18:59

          Link bekeken, maar ik zie nu dat het niet eens meer een ‘volksverkiezing’ is. “Dobberneger” zou dus nooit meer gekozen worden, want oh, wat moeten de Nederlanders toch politiek correct zijn. (niet dat ik dit woord zou kiezen, ik houd van woorden zoals Pepijn die gebruikt!).
          In 2005 kon iedereen nog kiezen, daarom won de “Genverbrander” ook, want FOK had hun mensen flink zitten ophitsen daarvoor te stemmen.

        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 19:22

          http://nos.nl/artikel/2067667-sjoemelsoftware-is-woord-van-het-jaar.html
          ‘Sjoemelsoftware’ is het woord van 2015 geworden. Leden van het Genootschap Onze Taal hebben dat gekozen uit tien genomineerde woorden. Het woord dat verwijst naar de software waarmee Volkswagen milieu-inspecteurs om de tuin wist te leiden kreeg meer dan de helft van de stemmen. (vet door mij)

          Ook Van Dale kiest een woord van het jaar. Vanaf dinsdag kunnen mensen hun leukste of mooiste nieuwe woord doorgeven. In december wordt de winnaar bekend. Vorig jaar was de eer voor dagobertducktaks, een belasting die wordt geheven over het vermogen van superrijken.

          (vet door mij)

          Nogmaals: Kan het hier gelukkig on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen nietwaar?!

        • Constantia Oomen says

          7 November 2015 at 19:27

          Jeetje, wat een verwarring! Jaaaa, dan kan ik dus alsnog het woord voordragen. 😉
          Bedankt, ik keek er overheen. Ik schaam me diep.

        • Bryan says

          7 November 2015 at 23:10

          Van Dale accepteert nog inzendingen voor de eigen verkiezing van Woord van het Jaar 2015.

        • Bryan says

          7 November 2015 at 23:13

          Een tamelijk zouteloze doorzichtige samenstelling inderdaad.

      • FVerweven says

        7 November 2015 at 14:54

        Eigenlijk kun je het geen sjoemelsoftware noemen.
        Sjoemelen is van 100 stiekem 110 maken, niet van 100 stiekem 500 maken, dat is gewoon fraude, bedrog, oplichting e.d.

        Log in to Reply
        • Bryan says

          7 November 2015 at 23:05

          Zit wat in. Maar, dat heeft het Genootschap Onze Taal er in elk geval niet van weerhouden ‘sjoemelsoftware’ te kiezen tot zijn Woord van het Jaar 2015, lees ik zojuist op Teletekst.

        • FVerweven says

          7 November 2015 at 23:24

          Digibeet is ook een min of meer geaccepteerd woord, maar nog fouter dan sjoemelsoftware.

        • Bryan says

          7 November 2015 at 23:41

          Vingerletsel is mijn associatie daarbij. Geen doorzichtige samenstelling, maar inderdaad volkomen ingeburgerd.

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 10:01

          Ik noem dit naast off topic woordmierenneukerij -of naar keuze het nette ‘spijkers op laag water zoeken’- en er zullen maar weinigen zijn die niet weten wat dat woord betekent. Sjoemelen staat officieel voor: oneerlijke kunstgrepen toepassen ofwel knoeien. Lijkt mij dus niets mis met het woord sjoemelsoftware omdat het in feite (creatieve) spreektaal betreft die door velen begrepen wordt. Hetzelfde met digibeet: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/digibeet

          Digibeet

          Is digibeet (‘iemand die niets snapt van computers’) een goed Nederlands woord?

          Ja, er is niets mis met het woord digibeet. De betekenis van het woord digibeet vloeit niet voort uit de onderdelen waaruit het is opgebouwd. Digibeet is een combinatie van…………..

          Het Nederlands kent wel meer woorden die – als we naar de onderdelen ervan kijken – ‘niet kloppen’.

          Naar verluidt is het mierenneuken begonnen rond de jaren 70 van de vorige eeuw en sindsdien aan een opmars bezig. Mieren verlangen derhalve terug naar de goede oude tijd toen ze nog met rust werden gelaten door hitsige kerels.

        • FVerweven says

          8 November 2015 at 13:35

          In mijn omgeving staat dit gevoel voor ‘sjoemelen’:
          “im Spiel (ein wenig, ohne schwerwiegende Konsequenzen) unehrlich sein beziehungsweise betrügen”.

          Of “knoeien”:http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/sjoemelen

          Maar na het volkswagenschandaal zal dat gevoel bij velen wel wegebben. Maar ik kwam herhaaldelijk opmerkingen in die trant tegen, kan ze alleen nauwelijks terugvinden.
          http://www.nujij.nl/algemeen/duitsland-stelt-volkswagen-ultimatum-voor.33611333.lynkx reactie 41.

          “Het Nederlands kent wel meer woorden die – als we naar de onderdelen ervan kijken – ‘niet kloppen'”, waarmee het taalgenootschap aangeeft dat het inderdaad eigenlijk fout is en alleen toch ‘goed’ is omdat het inmiddels breed gebruikt wordt.
          http://neologismen.nl/digibeet/

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 14:30

          Onder jouw laatste link staat:

          In analfabeet verwijst ‘an’ naar het niet kunnen en is ‘alfabeet’ een vervoeging van ‘alfabet’.

          Sinds wanneer bestaan er vervoegingen van zelfstandige naamwoorden?
          Zou dus gewoon a-digitaal moeten zijn zegt men daar. Waarom dan ook niet ook gewoon a-alfabet?

          “Het Nederlands kent wel meer woorden die – als we naar de onderdelen ervan kijken – ‘niet kloppen'”, waarmee het taalgenootschap aangeeft dat het inderdaad eigenlijk fout is en alleen toch ‘goed’ is omdat het inmiddels breed gebruikt wordt.

          Dat geeft het Taalgenootschap helemaal niet aan. Dat maak jij ervan.

        • FVerweven says

          8 November 2015 at 14:36

          Dat lees ik er in, als jij dat niet zo opvat, soit.

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 15:13

          Leestip:

          http://nl.aup.nl/books/9789462980679-de-nieuwe-woorden-van-2015.html

          Aan de taal herken je de maatschappij. Woorden laten zien wat we op een bepaald moment belangrijk vinden en waar we ons zoal mee bezighouden. Het Nederlands is dynamisch en flexibel en de Nederlandse taalgebruiker is creatief. In deze bundel komen ruim honderd nieuwe woorden (neologismen) aan de orde die in 2015 de actualiteit haalden.

          Woorden zoals jihadbruid, of opa-en-omaplan, – het initiatief om opa’s en oma’s een omgangsregeling met hun kleinkinderen te geven als zij die uit het oog dreigen te verliezen na een vechtscheiding. Banenbonus lijkt een gevestigde term, maar is toch dit jaar pas bedacht. En zijn de prachtige samenstellingen tefalpremier en polderwolfblijvertjes in het Nederlands?

          Welke nieuwe woorden verschenen er nog meer, wat betekenen ze, waar komen ze vandaan en hoe zitten ze in elkaar? De auteurs geven in dit boek een helder en leesbaar overzicht.

          Kan jij daarna uitgebreid vertellen welke woorden er allemaal niet kloppen als je naar de onderdelen kijkt.

        • FVerweven says

          8 November 2015 at 15:20

          Kan het hier on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen?

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 15:35

          Kan het hier on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen?

          Ja hoor. Dat boekje komt toch pas op het eind van de maand in de verkoop. Daarom zocht ik het ook speciaal uit, haha. Wellicht dat Sinterklahaas het begin december in je schoen stopt. 😉

        • FVerweven says

          8 November 2015 at 16:09

          Kan het hier on-topic verder gaan over eindtijdvoorspellingen?

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 18:23

          “Mindebroek”

          😀

          Haha, dat stuk over die mieren!

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 18:48

          “Mindebroek”

          Het spijt me voor je, maar dat staat er niet.
          Er staat dominee Houd’mindebroek. Voor alle duidelijkheid nu het ‘onderschrift voor doven en slechthorenden’ [/ironie]: dominee Houd-‘m-in-de-broek.

          Het gaat er uiteraard om en over dat het woord mierenneuken ook nergens op slaat als je het letterlijk pakt. Toch staat een mierenneuker in het woordenboek onder de noemer spreektaal.

        • Constantia Oomen says

          8 November 2015 at 19:43

          Ik begin u te kennen, want ik dacht al dat u dit ging zeggen.
          Maar ik vond het zo grappig in verband met wat u zei over mieren en hitsige kerels. En ik zag meteen een man voor me, min zijn broek.
          Maar je kunt ook zeggen: beminnen. En dan kort: min de broek. Tweeduidig dus.

          Nu moet ik er echt “whoehaha” bij zetten: houd hem in de broek.
          Ja zeker, die zie ik nu pas! Het Pepijn effect begint weer toe te slaan!
          Maar dat was zeker de insteek.

          😀 😀

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 23:20

          Omdat ik het niet kan laten, maar nu echt tot slot een nog duidelijker voorbeeld:
          http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=sjoemelen

          sjoemelen

          als trefwoord met bijbehorende synoniemen: niet gevonden.

          als synoniem van een ander trefwoord:

          knoeien (ww) :
          bedrog plegen, broddelen, frauderen, modderen, prutsen, rommelen, sjoemelen, smokkelen, vervalsen
          zwendelen (ww) :
          bedriegen, frauderen, knoeien, oplichten, sjoemelen
          ritselen (ww) :sjoemelen

        • FVerweven says

          9 November 2015 at 11:01

          In mijn omgeving staat dit gevoel voor ‘sjoemelen’:
          “im Spiel (ein wenig, ohne schwerwiegende Konsequenzen) unehrlich sein beziehungsweise betrügen”.

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 12:36

          Sorry, maar het Duitse schummeln betekent sowieso niet een op een hetzelfde als sjoemelen in het Nederlands, maar ook schummeln heeft meer betekenissen dan het niet zo nauw nemen met spelregels. (In mijn omgeving zeggen ze daar overigens foetelen tegen) Daar -over schummeln dus- had ik gisteravond (uiteraard) al van alles over opgezocht, maar daar zal ik je verder niet meer mee lastig vallen.

        • FVerweven says

          9 November 2015 at 13:11

          In mijn omgeving staat dit gevoel voor ‘sjoemelen’:
          “ein wenig, ohne schwerwiegende Konsequenzen”

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 14:22

          En wanneer komt het woordenboek van jouw omgeving uit? Kan o.a. De Dikke van D. het wel vergeten heb ik zo het gevoel. De plaatselijke interpretatie als enige maat van alle woorden voor heel Nederland met bij voorkeur een verklaring erbij in het Duits, want: ‘In Deutschland ist alles nog viel besser als zu Hause!’

          Het gaat voor mij om en over jouw stellige beweringen, niet meer en niet minder:

          Eigenlijk kun je het geen sjoemelsoftware noemen.Sjoemelen is van 100 stiekem 110 maken, niet van 100 stiekem 500 maken, dat is gewoon fraude, bedrog, oplichting e.d.

          Juiste tekst zou bijv. zijn geweest: Voor mijn gevoel kun je het geen sjoemelsoftware noemen. Sjoemelen is volgens dat gevoel van 100 stiekem 110 maken, niet van 100 stiekem 500 maken, dat is voor mijn gevoel gewoon fraude, bedrog, oplichting e.d.

          FVerweven Bryan • 2 dagen geleden

          Digibeet is ook een min of meer geaccepteerd woord, maar nog fouter dan sjoemelsoftware.

          Digibeet is ook een min of meer geaccepteerd woord, maar voor mijn gevoel nog fouter dan sjoemelsoftware.

          Ik hoop dat je nu gesnopen hebt ( streekgebonden uitdrukking!) wat ik steeds bedoelde.

        • FVerweven says

          9 November 2015 at 16:20

          In jouw wereld heb jij gelijk.

          Ondertussen ga ik de betekenis van off-topic drammen eens opzoeken, of een synoniem dat in alle mogelijk denkbare geledingen van deze samenleving absoluut maar op één manier gevoeld wordt.

          Daarna ga ik weer lekker terug naar mijn wereld die volgens jouw boekenregeltjes niet bestaat.

          “Sjoemelen is als je van 100 pakweg 110 maakt. Van 100 500 maken komt op een misdrijf neer”. Thomas van der Dunk, cultuurhistoricus.
          http://www.volkskrant.nl/opinie/innige-band-politici-en-bedrijven-maakte-vw-schandaal-mogelijk~a4155153/

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 18:25

          Nog ‘mooier’! Je maakte dus gebruik van tekst van een ander zonder bronvermelding, net als bij die woordverklaring in het Duits. Weten we dat ook weer. Daarnaast verdraai je aantoonbaar mijn woorden, want ik heb duidelijk genoeg gezegd geen voorstander te zijn van het maar op één manier interpreteren van een woord, een uitdrukking, gezegde of whatever, integendeel.
          En als ene Van der Dunk gesproken heeft, moeten die woorden uiteraard voor zoete koek geslikt worden. En dan vraag jij je nog af hoe het komt dat mensen achter een sekteleider aan lopen? Zo begint dat:
          Vooral niet zelf nadenken en/of je afvragen of het klopt wat iemand beweert. En het vervolgens zonder enige deugdelijke onderbouwing verder de wereld insturen. Daar worden we met name hier op Kloptdatwel wijzer van?

          En aangezien het mij werkelijk nooit gaat om mijn eigen gelijk, blijf ik op eigen initiatief wel helemaal weg hier. Ik kan mijn tijd en energie beter gebruiken……

        • FVerweven says

          9 November 2015 at 18:48

          A – Dat Duits tussen aanhalingstekens is overduidelijk een quote, of dacht je dat ik voor mijn lol opeens iets in het Duits ging opschrijven? Nägel suchen bei Ebbe.

          B- Jij mag dus nooit meer jouw mening uiten zoals bv. “de lonen moeten 10% omhoog” zonder bronvermelding want dat kan volgens jouw redenering nooit jouw mening of gevoel zijn als iemand anders dat ongeveer ook zo geschreven heeft.

          C- Als jij niet wilt accepteren dat die twee mensen mijn gevoel bevestigen en dus dat van een veel grotere groep dan twee, soit.

          “En aangezien het mij werkelijk nooit gaat om mijn eigen gelijk”

          Proessst!

          Moderater, mocht dit hele off-topic draadje weg moeten, mijn zegen heb je.

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 19:28

          “En aangezien het mij werkelijk nooit gaat om mijn eigen gelijk”

          Proest!

          En nu word ik ook nog uitgelachen? Hoe diep kan je nog zakken?

          p.s.: ik heb mijn vorige reactie even geleden van een update voorzien. Nu log ik weer uit en houd het verder voor gezien hier.

  2. FVerweven says

    5 November 2015 at 19:18

    Wat zou de reden kunnen zijn dat het in de jaren ’70 zo explodeerde?

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      5 November 2015 at 22:41

      Angst door bewustwording van milieuproblematiek?

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        5 November 2015 at 23:23

        Uit angst ga je toch niet het einde voorspellen? Zeker niet als het door een natuurramp of goddelijk ingrijpen gaat plaatsvinden?

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          6 November 2015 at 10:42

          Ik vraag het me serieus af waardoor mensen zulke gedachten ontwikkelen. Of dat uit angstgevoelens (en daarmee samenhangende hoop) voortkomt? Ik weet het echt niet. Het kwam me niet zo onlogisch voor. Wat zou het anders kunnen zijn? Ik moet zeggen dat ik in de jaren 70 nog geen enkele concrete gedachte had bij de naderende millenniumwisseling, laat staan dat het jaar 2000 toen iets magisch voor me had (dat had het in 2000 overigens ook niet). Uitsluiten doe ik het niet dat “2000” de bron zou zijn. Ik zat me ook af te vragen of het volwassen worden (en trouwen en kinderen krijgen, huis kopen, baan vinden) van de babyboomers een factor zou kunnen zijn. Of de toenemende secularisatie waar toch iets anders spiritueels bij een aantal voor in de plaats kwam? Of waren er in die tijd specifieke publicaties die deze hausse hebben veroorzaakt? Ik vind het in ieder geval een boeiende vraag.

        • FVerweven says

          7 November 2015 at 00:17

          Ik heb begin 70’er jaren eerder ervaren dat 2000 als een magisch jaar werd gezien in de zin dat dan de vooruitgang zover was voortgeschreden dat we bijna als de Jetsons zouden leven.

          Het televisieprogramma ‘Stuif Es In’ zat vaak vol met zilverkleurige astronautenkleding met antennes op het hoofd als toekomstbeeld van 2000.
          In werkelijkheid begonnen we toen spijkerbroeken e.d. te dragen en het straatbeeld van vandaag verschilt nauwelijks van 1975.

        • Hans1263 says

          7 November 2015 at 18:13

          Ik was in 70 – 80 nog helemaal niet bezig met 2000, maar dat kan natuurlijk van persoon tot persoon verschillen. Het jaar 1984 vond ik toen des te opmerkelijker. Een plausibele verklaring voor het sterk toegenomen aantal “voorspellingen” zie ik nog niet meteen in uw reactie. Misschien is het een complex van factoren?

        • FVerweven says

          7 November 2015 at 19:30

          Het kan niet het internet zijn waar iedere gek een website met onzin kan starten, want dat begon pas na ’95.

          De lijst op Wikipedia wordt opgebouwd door het publiek. Misschien zijn zij maximaal 50 tot 60 jaar oud en begint hun herinnering dus in de jaren 60 en 70.

          Waren de jaren 60 misschien de tijd dat wereldwijd sommige nette kranten en tijdschriften van Katholieke Illustratie wijzigden naar het sensatiebeluste type Nieuwe Revu en de doomsdayvoorspellers een groter podium gaven dan voorheen?

          Of was het de opkomst van de televisie?

          Als je scrollt door de Wikipedialijst dan is 99% ‘the second coming of Christ’, voorspeld door voornamelijk geestelijken en slechts een enkele keer iemand die anderszins al autoriteit had, zoals Columbus.
          In de jaren ’50 komen daar een enkele ufoloog of astroloog bij of iemand die kometen dan wel planeten de Aarde ziet vernietigen.

          Ook de enorme toename vanaf de jaren ’70 is vooral religieus gemotiveerd, voor zover ik kan beoordelen voornamelijk uit kleine geloofsgroepen. Zou het groeiend aantal geloofsafsplitsingen/sektes voor de toename verantwoordelijk zijn?

          Op onderstaande site een onderzoek van wat de Amerikanen verwachten in 2050. Onder andere 41% verwacht de terugkeer van Christus en onder de evangelical Christians is dat zelfs 58%.
          http://www.pewresearch.org/daily-number/jesus-christs-return-to-earth/

        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 19:52

          Ook de enorme toename vanaf de jaren ’70 is vooral religieus gemotiveerd, voor zover ik kan beoordelen voornamelijk uit kleine geloofsgroepen. Zou het groeiend aantal geloofsafsplitsingen/sektes voor de toename verantwoordelijk zijn?

          Het zou kunnen dat het te maken heeft met de opkomst van de New Age Beweging die in de jaren 70 begon:

          https://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_(beweging)

          New age is een westerse spirituele beweging die ontstond in de 20e eeuw. De aanhangers van new age kijken sinds de jaren 70 uit naar de komst van een ‘nieuw tijdperk’ van liefde en licht waar ze zich op voorbereiden door te werken aan eigen spirituele groei.

          Werd daardoor mogelijk door fanatieke geestelijken wat vaker en harder geroepen dat het toch echt wachten was op ‘the second coming of Christ’.

          Vlak ook niet uit dat Harold Camping in z’n uppie goed was voor 6
          apocalypsenklikdingesen en ene Armstrong en Whisenant lig dubbel meetellen. Heb ik alle klikdingesen niet eens gehad.

        • FVerweven says

          7 November 2015 at 20:54

          Het kan ook zijn dat ze geen gehoor vonden bij hun reguliere religieuze instelling en daarom een sekte afsplitsten.

          Of sekteleiders verzonnen opzettelijk een doomsday om hun schaapjes te verenigen of van hun bezittingen te beroven.

          Die Campingmeneer mag dan uitgelicht worden vanwege 6x, maar 2x komt héél vaak voor en ook een beetje 3x.

          Zelfs als je Camping en YK2 er uithaalt blijft het beeld in stand.

          Dat 12/21/2012 Mayadinges is gelukkig weergegeven als één voorspelling. Maar omdat het nu eens niet de terugkeer van Christus was gingen een aantal groeperingen er op hun eigen manier mee aan de haal en leek het groter dan het was.

        • Wilmamazone says

          7 November 2015 at 21:45

          Het kan ook zijn dat ze geen gehoor vonden bij hun reguliere religieuze instelling en daarom een sekte afsplitsten.

          Of sekteleiders verzonnen opzettelijk een doomsday om hun schaapjes te verenigen of van hun bezittingen te beroven.

          http://www.kennislink.nl/publicaties/einde-maya-kalender-bye-bye-world

          Waarom de een wel gelooft in een bepaalde mythe en een andere niet lijkt volgens sociale wetenschappers daarbij niet zozeer af te hangen van logica, als wel van bepaalde persoonskenmerken en maatschappelijke omstandigheden. Waarbij schijnbaar lukraak geloven wel degelijk ook een bepaalde rationaliteit heeft: namelijk de bevrediging van bepaalde behoeftes.

          Het einde der tijden als redmiddel

          Zo lijken in tijden van (vermeende) crisis mensen eerder te geloven in het einde der tijden. Ook de overgang naar een nieuw jaar of een nieuw millennium en de onzekerheid over de toekomst die dat op kan roepen geeft nogal eens aanleiding tot doemscenario’s. Wie kijkt naar de timing van ‘het einde van de wereld’ voorspellingen ziet bovendien dat die vaak gerelateerd zijn aan een sterk gevoel van onvrede.

          Lastig dus om concreet aan te (kunnen) geven wat mensen vanaf pakweg 1970 precies triggerde om in zo’n voorspelling te geloven.

        • FVerweven says

          7 November 2015 at 23:58

          Punt 1 is waarom er zoveel doomsdayvoorspellingen gedaan werden. Punt 2 is waarom ze bekend werden. Was dat omdat de voorspeller een zeker bekendheid had, of waren er veel mensen die er in geloofden zodat het het nieuws haalde? Of pikten de media het in toenemende mate graag op als vulling?

          Het idee van een voortdurende (vermeende) crisis in de laatste 50 jaar vind ik niet erg aannemelijk. Ook een sterk gevoel van onvrede is m.i. van alle tijden. Het millennium lijkt me in 1970 ook niet echte een doomsday-issue, te ver weg, bovendien waren veel datumvoorspellingen te ver verwijderd van het jaar 2000.

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 08:17

          Het idee van een voortdurende (vermeende) crisis in de laatste 50 jaar vind ik niet erg aannemelijk. Ook een sterk gevoel van onvrede is m.i. van alle tijden. Het millennium lijkt me in 1970 ook niet echte een doomsday-issue, te ver weg, bovendien waren veel datumvoorspellingen te ver verwijderd van het jaar 2000.

          Ik denk het goed is eens wat uitgebreider te kijken naar wat er aan vooraf ging, en dat zijn de jaren 60 van de vorige eeuw die op velerlei gebied voor een ommezwaai zorgden: https://nl.wikipedia.org/wiki/1960-1969

          Dat was voor velen een regelrechte cultuurshock, dus meer dan zomaar een gevoel van onvrede, en met name voor de gelovigen met de ‘dag des oordeels’ als kern van hun bestaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_des_oordeels

          (**)Dan zullen alle doden uit hun graven herrijzen om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. Naast de duivel en zijn gevallen engelen, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, verbannen naar de ‘buitenste duisternis’, waar het ‘geween is en het tandengeknars’, en zij voor altijd zijn afgesneden van Gods tegenwoordigheid. Zij die de genade van God hebben aangenomen door Jezus Christus als verlosser van zonden en middelaar tussen God en mensen aan te nemen, zullen gerechtvaardigd zijn in Gods ogen en eeuwig leven beërven onder een nieuwe hemel, op een nieuwe aarde. God zal in hun midden wonen.

          En je zei zelf al:

          Als je scrollt door de Wikipedialijst dan is 99% ‘the second coming of Christ’, voorspeld door voornamelijk geestelijken en slechts een enkele keer iemand die anderszins al autoriteit had, zoals Columbus.

          O.a. kwezelarij doet gelovigen terugverlangen naar de goede oude tijd die in de jaren 50 nog bestond en doen bij gebrek aan beter -in toenemende mate vanaf de jaren 70- aan wensdenken over die dag des oordeels die alle problemen oplost. Uiteraard hebben de superbraven al járen een enkeltje reis Hemel op zak; dat spreekt voor hen vanzelf. Dat O.L. Heer daar anders over zou kunnen denken, komt niet eens bij ze op. 😉

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 16:58

          Dat 12/21/2012 Mayadinges is gelukkig weergegeven als één voorspelling. Maar omdat het nu eens niet de terugkeer van Christus was gingen een aantal groeperingen er op hun eigen manier mee aan de haal en leek het groter dan het was.

          Er werd inderdaad een enorme heisa van gemaakt. Hier een overzicht vanuit die verschillende standpunten:
          https://cryptocheilus.wordpress.com/2012/12/09/het-einde-van-de-wereld-op-21-december-2012/#comment-31694

        • Hans1263 says

          8 November 2015 at 11:01

          Ik denk dat we beiden een verband zien met de toenemende secularisatie en de keuze die sommigen daarna maken voor iets anders “spiritueels”. Misschien dat andere factoren, zoals ook genoemd, de zaak hebben versterkt? Meer kan ik er eerlijk gezegd niet over opmerken.

        • FVerweven says

          8 November 2015 at 13:43

          Toenemende secularisatie zou dan angst op moeten wekken bij de religieuzen, want zij zijn het die al die doomsdayvoorspellingen (de terugkeer van Christus) doen.

          Voor de gelovigen is het juist een bevrijding waarbij de ongelovigen worden weggevaagd. Misschien ook angst dat ze niet zouden overleven omdat ze geen zekerheid hadden of ze wel perfect in de leer waren geweest?

          Wat zou een sekteleider er toe aanzetten in de boeken te duiken om een doomsdaydatum uit te rekenen/vogelen?

        • Wilmamazone says

          8 November 2015 at 16:13

          Wat zou een sekteleider er toe aanzetten in de boeken te duiken om een doomsdaydatum uit te rekenen/vogelen?

          Leg die vraag eens voor aan Dr. Johan H. Oldenkamp. Die wist als geen ander de essentie uit te leggen van de onthullende kalendersystemen van de Maya’s. Hij had in zijn eentje ontdekt/uitgevogeld dat de Mayakalender in de zomer van 2012 afliep.

          Hier komt het rekenwonder ook ter sprake: https://kloptdatwel.nl/2011/04/03/wachters-van-de-nacht/

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 08:03

          Wat zou een sekteleider er toe aanzetten in de boeken te duiken om een doomsdaydatum uit te rekenen/vogelen?

          Een serieuze verklaring is te vinden in dit artikel uit 2002: http://www.skepsis.nl/charisma.html

          Het gevaar van de goeroe
          De wankele basis van charismatisch leiderschap

          door Annemarie Hogervorst

          De ‘goddelijke kracht’ die charismatische leiders wordt toegeschreven, heeft een donkere keerzijde. Waar andere leiders zich kunnen beroepen op gevestigde instituten of tradities, is de charismatische leider volledig op zichzelf aangewezen. Om stevig in het zadel te blijven, dient hij een aantal gevaren te omzeilen. Lukt dat niet, dan kan een vreedzame vereniging uitmonden in geweldadige excessen.

          Om zijn spirituele status te verhogen, kan de charismatische leider zich toeleggen op het doen van apocalyptische voorspellingen. Door een dergelijke angst inboezemende voorspelling kan hij zijn volgelingen namelijk extra motiveren tot devotie. Dit zien we inderdaad bij veel charismatische leiders gebeuren, maar het is overigens iets dat uit de reguliere religies is ontsproten. Koresh nam het boek Openbaring als de basis voor zijn apocalyptische visie. Na het voltrekken van zeven rampen zou volgens hem God op aarde terugkeren en een nieuw koninkrijk stichten in Israël met Koresh op de troon. Hij wist zijn aanhang ervan te doordringen dat zij tot de onsterfelijke elite zouden behoren die uitverkoren waren alle slechte wezens op aarde uit te roeien, te beginnen met de christelijke kerk.

          Bhagwan deed ook apocalyptische voorspellingen. Volgens hem zou de wereld vanaf……………

          Aanvullende info over sekten in het algemeen: http://www.skepsis.nl/sektenrapport.html

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 10:12

          N.a.v. ‘Koresh nam het boek Openbaring als de basis voor zijn apocalyptische visie.’ een overzicht van 10 wel erg bizarre sektes van over de hele wereld: http://www.alletop10lijstjes.nl/tien-bizarre-sektes/

          5. Students of the Seven Seals

          De Studenten van de Zeven Zegels volgden David Koresh. Ze waren een afsplitsing van de Davidianen, die op hun beurt weer een kleine groep waren van de Sevende-Dag-Adventitische kerk (een afsplitsing van het reguliere christelijke geloof). Koresh beweerde dat hij profetische krachten had en omdat niet alle Davidianen hem geloofden, brak hij met enkele volgelingen af van zijn moeder-sekte.

          Hij geloofde dat hij ofwel de nieuwe messias zelf was, of de vader ervan, en zodoende mochten alleen hij en zijn vele vrouwen seks hebben, de rest niet. Leeftijd deed er niet toe, blijkbaar, want hij werd beschuldigd van verkrachting van tien-jarigen. Het werd de overheid uiteindelijk te gortig en in 1993 overviel men zijn ranch in Texas op zoek naar ‘illegale wapens’. Koresh en zijn volgelingen echter verdedigden zich met hand en tand, ervan overtuigd dat de Apocalyps was uitgebarsten. Vier agenten en zes volgelingen van Koresh kwamen om het leven in de eerste golf, en een belegering van de ranch volgde. Deze belegering duurde maarliefst 51 dagen, toen de FBI de boel overnam. Hoe het precies verliep wordt nog altijd ‘onderzocht’, maar het resultaat was schokkend, maarliefst 80 mensen, waaronder 22 kinderen, kwamen om het leven, omdat ze niet wilden, of niet konden, vluchten. En dat allemaal voor de messias…

        • FVerweven says

          9 November 2015 at 11:15

          Dat is wat ik zei met “hun schaapjes verenigen”.

          Uit de vele voorbeelden van misbruik van apocalyps plus het toenemende aantal sektes (waarvoor ik overigens geen goede bron heb) geeft een onderliggende verklaring voor het toenemend aantal doomsday voorspellingen. Maar dat werpt meteen weer de vraag op waarom zoveel mensen zich opeens geroepen voelde een sekte te beginnen, dan wel zich af te splitsen van een bestaande religie. Wat zijn dat voor mensen?

          Wat ik niet wist was dat Jim Jones nep-zelfmoordsessies hield, zodat de echte zelfmoordsessie mogelijk werd. Dat is namelijk wat IS ook doet. Gevangenen maken zoveel nep-executies door, dat ze op de videofilmpjes met de echte executie niet tegenstribbelen of in paniek zijn, ze zijn immers murw gemaakt door de voorgaande nep-executies.

          Wat ik me afvraag is, of een man met tien vrouwen niet eigenlijk een soort mini-sekte is. Niet zelden worden die mannen wegens seksueel misbruik van de dochters veroordeeld.

        • Wilmamazone says

          9 November 2015 at 14:53

          Uit de vele voorbeelden van misbruik van apocalyps plus het toenemende aantal sektes (waarvoor ik overigens geen goede bron heb) geeft een onderliggende verklaring voor het toenemend aantal doomsday voorspellingen. Maar dat werpt meteen weer de vraag op waarom zoveel mensen zich opeens geroepen voelde een sekte te beginnen, dan wel zich af te splitsen van een bestaande religie. Wat zijn dat voor mensen?

          Mogelijke verklaring: door de komst van de televisie veranderde de maatschappij en ons wereldbeeld. Er kwam geleidelijk aan meer in het nieuws in beeld en geluid. Daardoor ontstond er vaker en sneller o.a. kopieergedrag omdat mensen rechtstreeks op een idee gebracht werden. Als lid van een bestaande religie heb je -letterlijk en figuurlijk- weinig kans om je snuit in beeld te komen.

          Maar het blijft een moeilijke vraag. Waarom heeft bijvoorbeeld Johan Oldenkamp (nog) zoveel aanhang? Niet echt een sekte, maar de nodige overeenkomsten. Heel wat mensen vinden ‘m nog briljanter dan briljant en hangen zodoende ademloos aan zijn lippen zo lijkt het. Gisteren kwam deze fantast weer even in de picture bij Barracuda:
          http://barracudanls.blogspot.nl/2015/11/bloed.html

    • Pepijn van Erp says

      5 November 2015 at 23:41

      Het zal toch wel iets met de magische uitstraling van de naderende millenniumwisseling te maken hebben. Ook voor het jaar 1000 deden eindtijdgedachten het goed, maar daar zijn ook skeptische geluiden over 😉

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        6 November 2015 at 00:01

        Dat was ook mijn gedachte, maar als je de datum van apocalyps bekijkt, dan is het merendeel vóór 2000.

        En een datum van apocalyps ná 2000 gaat het in hetzelfde tempo per jaar door.

        Log in to Reply
  3. Constantia Oomen says

    7 November 2015 at 16:35

    Hee, is het woord van het jaar al gekozen? Ik dacht dat het nog van start moest gaan, het jaar is nog lang niet voorbij.
    Eind december lijkt me juister.

    Teleurgesteld. Ik had Apocalypsenklikdinges nog willen indienen.

    Log in to Reply
  4. Constantia Oomen says

    9 November 2015 at 01:04

    Mag ik voor één keer helemaal los gaan? Klikkerdeklikkerdeklikklikklikklikklik. Klikkerdeklikklikdinges klik klik klik klik klikkerdeklik klikkerdeklik klikkerdeklik! LIK LIK.
    KLIK KLIK KLIK! Klikdinges! Likdinges! Klikkerdeklikklikkerklikker likker lekker LEKKER kikker kikker kik kik kikkerdinges klik klik KLIK! LIK! LIKE!!

    Zo dat lucht op!

    Log in to Reply
    • Bryan says

      9 November 2015 at 14:07

      LIK LIK, lekker LEKKER Likdinges? Ik hoop van ganser harte dat u het bij een eenmalige verwijzing naar het anagram van Pepijn kunt houden.

      Log in to Reply
      • Constantia Oomen says

        9 November 2015 at 18:24

        Het anagram?

        Log in to Reply
        • Bryan says

          9 November 2015 at 18:54

          Zucht…

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Anagram

        • Constantia Oomen says

          9 November 2015 at 19:04

          Ja, zucht, dat weet ik, zucht, maar Pepijn gebruikte ‘gewoon’ het woord klikdinges, en toen gingen mijn hersenen eerst in standje kortsluiting met mijn “op welke stoel is dat geleest” (een hersenfeil van “op welke leest is dat geschoeid” en “waar is dat op gestoeld”)* en toen, gisteravond opeens, kreeg ik deze aandrang te gaan klikkerdeklikken op dit woord en toen spontaan, à la https://nl.wikipedia.org/wiki/Dada%C3%AFsme ontstonden er allemaal verborgen woorden.
          Nu weet ik niet zeker of dat Pepijn aangerekend kan worden, maar ik vermoed van wel. 😉

          Maar om dat nu een anagram van Pepijn te noemen?

          Aanvulling paar minuten later: * Nog steeds met dank aan Wilma, die me hielp mijn hersenen weer op de rails te krijgen.

        • Bryan says

          9 November 2015 at 23:39

          “Een” anagram van Pepijn? Er is er maar een:

          http://anagram-solver.net/Pepijn

        • Constantia Oomen says

          9 November 2015 at 23:43

          Die tweede! 😀
          What’s in name, http://www.martingarrixizer.com/ dan mijn naam “Constantia”

        • Bryan says

          9 November 2015 at 23:58

          Onzin om Pepijn een anagram van Pepijn te noemen, maar goed: die dus ja. Fijn dat het kwartje is gevallen.

        • Constantia Oomen says

          10 November 2015 at 00:25

          Het Pepijn kwartje is allang bij me gevallen, geen zorgen.

          Maar zeg, Bryandinges, jij begon over het “anagram” van Pepijn hoor. 😉

        • Bryan says

          10 November 2015 at 14:25

          Ik zocht een cryptische omschrijving voor jouw constant ia-en, Constantia. Voor het geval er nog kinderen op waren.

        • Constantia Oomen says

          10 November 2015 at 22:22

          Ik zie dat Wilma ons verlaten heeft. Dat is dan toch nog heel onverwacht.

        • Bryan says

          11 November 2015 at 22:59

          Maar niet het einde van de wereld 😉 Toch? Pepijn is er nog.

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 02:35

          Om met het Goede Doel/Henk Westbroek te spreken: Ik kan veel beter zwijgen.

          https://youtu.be/KlMRaKuRJfE

        • Bryan says

          12 November 2015 at 13:18

          Shut up and look pretty? Om met Doe Maar te spreken: Nix Voor Jou.

          https://m.youtube.com/watch?v=EPiaJjcZDrl

          Pigs would fly.

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 14:12

          https://de.m.wikipedia.org/wiki/Nixe

          Nixe ist die weibliche Form, daneben gibt es auch den männlichen Nix, der, je nach Dialektauch als Niss, Neck oder Nöck bekannt ist und häufiger als Wassermann bezeichnet wird.

        • Hans1263 says

          12 November 2015 at 17:22

          U hebt een relevante discussie over bovenstaand artikel nu opzettelijk definitief verpest. Wie ploegt er nu nog door deze reeks flauwekulreacties op zoek naar iets zinvols?

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 18:23

          Geachte meneer. We hebben Wilma al verloren, laten we het niet erger maken dan het al is.

          Ik heb een opsteker voor u allen:

          Indienen woord van het jaar: Apocalypsenklikdinges.

          Betekenis: Het is een klikdinges om voor meer informatie te klikken op data dat de wereld is ‘vergaan’. http://oma.limn.co.za/dev/eotw/

          Op wikipedia zijn deze data ook terug te vinden

          https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld

          https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events

          Dit schitterende woord is uit de koker van Wiskundige Pepijn van Erp.
          https://kloptdatwel.nl/2015/11/05/apocalypsenklikdinges/

          Ingestuurd

        • Hans1263 says

          12 November 2015 at 22:29

          Verpest dus, definitief. Hopeloos. En het gaat maar door. Erger kan het niet worden. U denkt nu zeker dat uw linkjes nog worden aangeklikt ook? Wie interesseert dat?
          U steekt maar op hoor!

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 22:34

          Meneer, vindt u dit dan geen mooi woord van Pepijn?
          PS: en die linkjes hoorden dus bij Pepijns artikel, hij noemde ze zelf ook.

        • Bryan says

          12 November 2015 at 23:32

          Het is een kansloos onzinwoord, en zo is het ongetwijfeld ook bedoeld door de Wiskundige Pepijn. Niemand gebruikt het, en niemand gaat het gebruiken. There, I said it.

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 23:38

          Dat is nu juist de kracht van het Woord van het Jaar. Ik denk niet dat u begrijpt wat voor woorden er gekozen worden. 😛

        • Bryan says

          12 November 2015 at 23:51

          Met ‘sjoemelsoftware’ zat ik er anders niet ver naast :p

          Al zal Van Dale nu wel een ander woord willen kiezen dan Onze Taal. Apokliksencalypsdinges wordt het in ieder geval niet.

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 23:54

          U begint mij nijdig te maken. Volgend jaar gaan we Pepijn op nummer 1 zetten. 😀

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:02

          Wij Constantia? U is van koninklijken bloede?

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:02

          Wij als in: iedereen die ik daarvoor ga optrommelen, dinges.

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:04

          Count me out 😀

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:04

          Oh nee, u gaat ook participeren!

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:06

          Again: pigs would fly.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:06

          Amedinges

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:10

          Bent u opgevoed door smurfen?

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:11

          Ah…. Feeling blue?

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:27

          (ik ben niet opgevoed, dat merkt u toch? 😉 ) Nu moeten we maar stoppen, vindt u niet?
          Maar u heeft mijn point bewezen: dinges leeft!

        • Bryan says

          13 November 2015 at 13:11

          Dinges leeft, als Ding an sich en als suffix. Al heel lang, en dat was niet uw punt, maar het mijne. ‘Sjoemelsoftware’ is kansrijk als Nieuw Woord van het Jaar, en ‘sjoemeldinges’ is kansloos. Net als Apocalypsenklikdinges.

          (Ik heb inderdaad opgemerkt dat u niet bent opgevoed, maar ik ben zo beleefd daar niets van te zeggen.)

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 13:14

          Maar ik ben niet anoniem.

        • Bryan says

          13 November 2015 at 14:14

          Do you want a cookie now?

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 17:47

          Uw naam graag. Dat anonieme heb ik leren wantrouwen.

        • Bryan says

          13 November 2015 at 19:05

          Ik heb toch ook niet om uw naam gevraagd? Als u niet met vreemden mag praten had u dat iets eerder kunnen bedenken.

          Vanwaar trouwens dat wantrouwen? Heb ik u gevraagd geld over te maken naar Nigeria?

        • Constantia Oomen says

          14 November 2015 at 06:14

          Ik krijg maar soms melding van reacties op KDW, deze had ik bijvoorbeeld weer niet gehad.
          U hoeft niet naar mijn naam te vragen, want die staat er al.
          Ik snap niet waarom mensen zo nodig anoniem willen blijven, dat is niet de toekomst, ik heb hier altijd al een issue mee gehad, en u bent geen uitzondering op de regel. Ik heb geen idee wie u bent, voor hetzelfde geld bent u een van de clan van Robbert van den Broeke (houd ik niet voor waarschijnlijk, maar dat doet er verder niet toe).
          Ik wil graag weten met wie ik praat, niet met een masker van een vage naam.

        • Bryan says

          14 November 2015 at 20:36

          En ik vind het weer belangrijk wát iemand zegt, niet wíe het zegt.

        • Constantia Oomen says

          14 November 2015 at 20:38

          Dat is het standaard verweer. Serieuze mensen posten echter onder hun eigen naam, dat is mijn mening. Ik word bijna dagelijks bedreigd omdat ik onder mijn eigen naam kritiek uit. So what?

        • Bryan says

          14 November 2015 at 21:49

          Ik had al de indruk dat u zichzelf nogal serieus neemt. Zelf heb ik daar niet zo’n last van. Overigens heb ik u nog maar zelden op een serieuze opmerking kunnen betrappen.

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 03:47

          Ik denk dat er een discrepantie is in uw en mijn definities. Ik vind mensen die posten onder een nietszeggende naam zoals Bryan (er zijn meerdere van dat soort mensen hier) en dan ook na een vraag daarnaar nog een heel gekke achternaam geven als zogenaamde echte naam, en die het hebben over smurfen en hun echte naam blijkbaar niet durven geven, niet serieus.

          Als je de humor van dingen inziet, zoals ik vaak, wil dat niet zeggen dat je niet serieus bent. Ik neem mijzelf niet serieus, maar mensen die me kennen, zullen juist zeggen dat ik veel te serieus en te zwaar op de hand ben. Maar ja, weet u veel.

        • Renate1 says

          15 November 2015 at 09:27

          Met een algemene naam als de uwe is het gemakkelijk anoniem te blijven.

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 11:14

          Renate1 bedoel je?

        • Bryan says

          15 November 2015 at 15:44

          U bent wel erg high maintenance. Voor de umpteenth time: mijn achternaam gaat u, om mij moverende redenen, niets aan. Dat u onder uw eigen naam post moet u zelf weten. Het maakt u niet serieuzer en uw bijdragen niet minder leeghoofdig. Dat u alleen niet-anonieme bijdragen serieus kunt nemen maakt u in mijn ogen erg oppervlakkig. Opvallend trouwens dat u pas naar een achternaam vraagt nadat u zichzelf heeft klemgeleuterd.

          Re smurfen: uw gedinges doet mij inderdaad sterk aan smurfentaal denken.

          Re gekke achternaam: u had dus niet eens door dat whatchamacallit dinges betekent…

        • Marianne dO says

          15 November 2015 at 17:58

          Mijn zus zei vaak: Whatchamacallum, als ik mij goed herinner en niet ben vergeten.
          En constant ia-en is leuk bedacht !
          Een ezel stoot zich in het algemeen niet 2x aan de zelfde ….
          Maar er zijn ook hele koppige exemplaren.
          De latijnse vertaling van constantia is volharding dus nog even volhouden.
          Het begint al een beetje op humor (sic) te lijken met de 100 onzin reacties.
          Ik verveel me eventjes en weet dat de schrijfsels binnenkort worden gewist.
          Gouden duit in het zakje van ezeltje strekje. Ik ga zo tafeltje dekje doen.

        • Bryan says

          15 November 2015 at 23:22

          Ik ben alleen bekend met whatchamacallit, maar whatchamacallum reken ik ook goed.

          Thanks for putting in your two (golden) cents! 😉

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 19:19

          Wilma neem ik wel serieus.
          En ik heb nu wel een beetje genoeg van uw voortdurende trachten mij te beledigen. Ga maar iemand anders afkatten. Toedeledoki.

        • Bryan says

          16 November 2015 at 00:22

          Wilma neem (nam) ik ook serieus, al heb ik geen idee hoe zij voluit heet. Maar u kan ik onmogelijk serieus nemen, hoewel ik weet hoe u heet. Maar, misschien had ik beter niet kunnen zeggen dat u een leeghoofd bent. Ik dacht dat u het al wist.

        • Constantia Oomen says

          16 November 2015 at 00:47

          En dat bedoel ik nou: lekker anoniem mensen uitschelden hè? Zo laag zal ik nooit zinken.

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 19:38

          Ik dacht dat ik gereageerd had, maar nog een keer: Wilma neem ik wel serieus.
          En ik heb er genoeg van dat u mij voortdurend tracht te beledigen. Ga maar iemand anders afkatten, als dat uw idee is van zinvolle tijdsbesteding. Toedeledoki hè!

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 23:55

          Verder zie ik voor het woord “dinges” zeer grote potentie, dus zover zit ik er ook niet naast. Dinges!

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:00

          Dinges staat al decennia in de Dikke van Dinges.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:01

          Ow dinges, maar niet dat het overal aan toegevoegd wordt, dinges.

        • Bryan says

          13 November 2015 at 00:24

          Jewel. Zeikdinges, luldinges, you name it. Bryandinges, nog zeer recent …

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:25

          Nee hoor.

        • Bryan says

          13 November 2015 at 12:55

          Simpel te checken toch? Zie bijvoorbeeld:

          http://www.google.nl/search?q=smurfdinges

          U smurft dus maar wat.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 13:08

          Even wat anders. Wie bent u eigenlijk? 🙂

        • Bryan says

          13 November 2015 at 14:04

          Bryan Whatchamacallit.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 17:35

          Even serieus graag. Toch niet deze hè https://www.facebook.com/brian.whatchamacallit

        • Bryan says

          13 November 2015 at 18:57

          Nope. Da’s Brian.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 19:29

          Ik houd niet van dit soort spelletjes. Ik kan anonieme mensen niet serieus nemen, tenzij ze zich maatschappelijk al duidelijk bewezen hebben met hun pseudo.

        • Bryan says

          14 November 2015 at 22:04

          Uw identiteit of maatschappelijke positie interesseren mij niet. Ik neem u pas serieus wanneer u iets zinnigs zegt. And I’m not holding my breath.

        • Constantia Oomen says

          13 November 2015 at 00:02

          De DD dus! 😀

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 23:42

          Wat bedingest u eigenlijk?

        • Bryan says

          12 November 2015 at 23:25

          I rest my case.

        • Constantia Oomen says

          12 November 2015 at 23:39

          Godzijgedingest

  5. Constantia Oomen says

    12 November 2015 at 18:25

    http://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl/#startform

    Ik heb “Apocalypsenklikdinges” zojuist ingediend.

    Log in to Reply
  6. Hans1263 says

    14 November 2015 at 10:47

    De apocalyps is op deze site kennelijk al begonnen. Dat dit gebeuren zo spuugvervelend zou zijn, had ik echter niet verwacht.

    Log in to Reply
    • Constantia Oomen says

      14 November 2015 at 18:31

      In de schuilkelder dan maar?

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        14 November 2015 at 22:51

        QED

        Log in to Reply
        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 03:48

          Ga uw gang.

        • Hans1263 says

          15 November 2015 at 11:23

          Ga maar lekker verder met uw verpestende onzin hoor.
          De serieuze reacties bij dit artikel zijn nauwelijks meer terug te vinden.
          Is uw doel nu bereikt?

          Moderator, mag deze off topic flauwekultrollerij nu eindelijk weg?

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 11:35

          Ik wens u veel vrede. Het verbaast me wel dat ik u en anderen er niet over hoor dat Wilma weg is met erasing van al haar reacties.

        • Hans1263 says

          15 November 2015 at 14:43

          Waarom zou ik daar op moeten reageren?

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 17:43

          Ja waarom nou toch?
          Ik vind het toch jammer. Wilma heeft toch zinvolle dingen gezegd. Op deze pagina had ze mij en anderen bijvoorbeeld een leuke link cadeau gedaan: Een Slipje van de Sluier. Gelukkig had ik die pdf meteen opgeslagen, want nu was alles weg.

          Zomaar alles uitwissen. Omdat het mensen zijn waar u bijna dagelijks mee ‘optrok’. Dan vind ik het erg raar dat niemand daar even aandacht aan besteed.

        • Hans1263 says

          15 November 2015 at 22:45

          Laat me niet lachen: om dit op een hoger niveau te brengen…
          Lager kan het niet zakken!

        • Constantia Oomen says

          16 November 2015 at 06:20

          Maar nog steeds niets over Wilma dus?

        • Bryan says

          15 November 2015 at 15:48

          Wat kan t u schelen? Ik mag toch aannemen dat Wilma niet als Wilmamazone ingeschreven staat bij de Burgerlijke Stand.

        • Constantia Oomen says

          15 November 2015 at 17:45

          Om dit alles naar een hoger niveau te tillen. En ja, wat mij betreft iedereen zijn eigen naam hier.

        • Renate1 says

          15 November 2015 at 20:58

          Wat maakt het gebruik van de eigen naam uit voor het niveau van de discussie?
          Ik weet toch ook niet of u wel echt heet, zoals u aangeeft te heten?
          Als ik als Renate Janssen schrijf, maakt dat dan ineens iets uit?

        • Constantia Oomen says

          16 November 2015 at 06:18

          Ja, ik vind het een stuk netter staan, iedereen met zijn voor- en achternaam, in plaats van nietszeggende voornamen.
          Jan Willem Nienhuys staat een stuk beter dan alleen Jan Willem, enzovoort. Deze discussie is niet nieuw hè.
          Dingen als Renate1 en andere nicknames zijn erg vaag en zoals bekend wordt er veel meer gescholden onder anoniemen, kijk maar naar Bryan zojuist en waar hij me voor uitmaakte. Lekker veilig vanachter dat laffe masker.

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
James Randi test wichelroedelopers in Australië
11 June 2025 - SkepsisSiteBeheerder
James Randi test wichelroedelopers in Australië

In 1980 bezocht James Randi Australië op uitnodiging van Dick Smith om daar een test uit te voeren met wichelroedelopers.Lees meer James Randi test wichelroedelopers in Australië › [...]

Polarisatie juist goed voor democratie?
5 June 2025 - Ward van Beek
Polarisatie juist goed voor democratie?

.Soms lijkt het wel alsof we elkaar de hele dag de tent uit vechten. Op social media, bij verjaardagsfeestjes en in talkshows zijn we het oneens over vaccins, over Gaza, over vrouwenrechten. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Sociaal…Lees meer Polarisatie juist goed voor democratie? › [...]

Ype & Ionica zijn Skeptisch
5 June 2025 - Ward van Beek
Ype & Ionica zijn Skeptisch

Zier hier de hele strip!  [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

The Long Med Con: The Self-Styled Expertise and Expansive Invoices of Mark & David Geier
12 June 2025 - Kathleen Seidel

All it takes is a coming-of-age consultancy and you, too, can morph from an average teenage Joe or Josephine to an instant "vaccine expert" The post The Long Med Con: The Self-Styled Expertise and Expansive Invoices of Mark & David Geier first appeared on Science-Based Medicine. [...]

RFK Jr. Sacks Entire CDC Vaccine Committee
11 June 2025 - Steven Novella

I’m sure you are as sick of reading about RFK Jr. as we are of writing about him, but this is the world we live in. We cannot let outrage fatigue cause us to take our eye off the ball. If nothing else, SBM needs to chronicle every anti-science move that this administration makes. As most people, and certainly most readers here, […] The post RFK Jr. Sacks Entire CDC Vaccine Committee first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Dr. Vinay Prasad is Repeatedly Undermining RCTs. Why?
10 June 2025 - Jonathan Howard

It's quite the journey from "RCT or STFU" to "we will always have a place for controlled clinical studies." The post Dr. Vinay Prasad is Repeatedly Undermining RCTs. Why? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsDeze nieuwe preprint is gepubliceerd op 1 mei 2025 https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2025.04.30.25326722v1.full-text?s=09 Iedereen kan
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsGister hebben Ronald Meester, Jona Walk en Bram Bakker een nieuwe blog over dit onderwerp online gezet https://insightoutblog.substack.com/p
  • Hans1263 on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs@Klaas van Dijk Ik ben bang dat de antwoorden op die vragen te vinden zijn in het bestaan van godsdienst,
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsKennelijk vond de afdeling PR van de VU het een goed idee dat hun zeer ervaren hoogleraar Ronald Meester een
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsDe website van Cygnify B.V. https://www.cygnify.ai , het bedrijf van Bram Bakker, lijkt al erg lang niet meer bijgewerkt te

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in