Het bedrijf Floww dat merkwaardige staafjes verkocht die straling van telefoons en Wi-Fi zouden omzetten in ‘natuurlijke frequenties’ is failliet. Op Kloptdatwel schreef Martin Bier vier jaar geleden al dat de claims van Floww volkomen onzinnig waren. Het bedrijf timmerde intussen stevig aan de weg met ambassadeurs als Lange Frans en financierde ook ogenschijnlijk serieus wetenschappelijk onderzoek.
De uitzending van Radar eind september dit jaar heeft het sprookje vermoedelijk uitgeblazen. Directeur Marc Schechtl had ook niet zo’n sterk weerwoord in die uitzending tegenover de argumenten van diverse deskundigen die de vloer aanveegden met zijn product.
https://www.youtube.com/watch?v=0-8riU1bJsY
Het volledige item van Radar is terug te zien via de website van het programma. Tip voor Floww: Bruno Santanera weet waarschijnlijk nog wel een goedkoop adresje voor het drukken van flyers om te protesteren tegen deze praktijken van Radar.
via Roeland Heeck op het Skepp forum
Hans1263 says
Meneer gaat in het filmpje af op zogenaamd tevreden klanten en ziet dat kennelijk als bewijs genoeg dat er toch wel iets werkt aan zijn contraptie. Het faillissement heeft hem nu hopelijk geleerd dat die horden zogenaamd tevreden klanten doodgewoon niet bestaan. Als er al klanten waren, zijn die intussen de ogen opengegaan. Weer een oplichter minder, of… zou hij al een ander neppertje hebben bedacht? Ik acht hem er best toe in staat met zijn gespeeld onschuldige blik.
Renate1 says
Het is natuurlijk allemaal de schuld van die vervloekte skeptici, die z’n klanten hebben weggejaagd.
Ik heb niet het idee dat dit soort oplichters ooit de schellen van de ogen vallen.
FVerweven says
Je zult altijd tevreden klanten hebben want bij een aantal zal de (spontane of placebo-) genezing samenvallen met het gebruik van het product.
Dus gewoon claimen dat M&M’s dit of dat geneest en morgen heb je tevreden klanten.
Een beetje wiskundige zou kunnen uitrekenen op welk percentage tevreden klanten je mag rekenen. Als de claim is “met M&M’s bent u over uw verkoudheid heen binnen 7 dagen” kan mijns inziens op wel 90% tevreden klanten gerekend worden.
En bij “met M&M’s nemen uw stralingsklachten beduidend af” moet een placebopercentage gerekend worden naast de interpretatie door de klant van “beduidend”.
Het moet dus van geval tot geval bekeken worden, maar het zou bv kunnen betekenen dat Floww een basis van 25% (onterecht) tevreden klanten heeft.
Hans1263 says
U beschrijft precies de reden waarom men bij allerlei serieus onderzoek rekening houdt met het placebo-effect en dus eveneens waarom het verhaaltje van de FLOWW-CEO slechts anecdotisch is. Radar blijft beleefd, maar zou met recht redenen hebben gehad om het domme verhaaltje van de CEO genadeloos neer te sabelen.
FVerweven says
23 man in dienst!
Dat is bij een modaal inkomen van 35.000 alleen al een loonsom van 800.000 euro die betaalt moet worden.
Zo een thuisinstallatie moet ook wel 1500 tot 2000 euro opleveren, het kost immers al een paar honderd euro om een adviseur langs te sturen en dan moet de thuisbasis (kantoor, administratie, magazijn etc) ook nog betaald worden. En niet elk bezoek resulteert in een verkoop.
Onthoud maar, voor alle gevallen waarin een adviseur “gratis” langskomt zit op het product direct of op lange termijn een flinke marge die dat bezoek afdekt.
Renate1 says
Natuurlijk, ‘there is no such thing as a free lunch’.
Constantia says
Wel voor Breatharians
?
Martin_Bier says
FVerweven,
Ik heb ook over dit soort zaken zitten nadenken. In de uitzending zei Schechtl ook dat er 23.000 tevreden klanten waren. We weten niet in hoeverre die klanten de gehele behandeling van een paarduizend euro hebben ondergaan of dat ze slechts zo’n staafje hebben gekocht voor een paarhonderd euro. Maar laten we de gemiddelde klant op ruwweg 1000 euro zetten. Dan heeft FLOWW zo’n 20 miljoen binnengehaald. Het bedrijf bestaat zo’n 5 jaar. Dus dat is een jaaromzet van pakweg 4 miljoen. De loonkosten heb je al op 800.000 euro geschat. Dan is er nog de huur van het pand, het inrichten & onderhoud van het pand, de aanschaf en onderhoud van een bedrijfsauto, de productie van de kwaksnuisterijen, een rooie rug voor Lange Frans en belasting. Maar dat hoeft geen miljoen per jaar te zijn en je zou denken dat er genoeg overblijft voor een behoorlijke winst. Toen ik dat aantal klanten hoorde, toen zonk me de moed enigszins in de schoenen. Dit failliet is voor mij nogal onverwacht. Maar misschien overdreef Schechtl dat klantenaantal met een factor tien.
Constantia says
Kan het zijn dat ze bewust “failliet” zijn gegaan, om er daarna met de winst vandoor te gaan (= winst onbereikbaar wegsluizen voordat de curator erbij kan)? Dit gebeurt maar al te vaak. Je even snel failliet laten verklaren en je bent klaar. Gewoon weer opnieuw beginnen daarna (met het “oude” geld al dan niet opgebruikt), dat mag allemaal.
FVerweven says
@Martin Bier
Mijn inschatting van de loonkosten was eigenlijk alleen het werknemers-loonstrookje. Voor de werkgever komt daar nog eens 25 tot 30% extra aan sociale en pensioenpremies e.d. bij, dus als het 23 FTE’s waren, ga dan maar van een miljoen euro uit. Vergeet ook niet even 20% BTW van die duizend euro per klant af te trekken.
Het fascinerende aan de meeste bedrijfsmodellen is dat er tussen de 5 en 15% van de omzet als winst gerealiseerd wordt, en 15% is zeer zeer hoog. Sterk groeiende bedrijven zien geen probleem om veel kosten te maken zolang ze de winst maar zien groeien, ook als het percentage winst van de omzet afneemt.
Er lijkt een soort wetmatigheid te zijn dat de kosten met de omzet meegroeien. Daarom kan er vaak ook zo fors gesnoeid worden in het personeelsbestand als het een beetje tegenzit. Als het personeel 100% uit verkopers bestaat is dat nog begrijpelijk, maar dat is nooit zo.
Maar die 5 tot 15% winst is ook gelijk de kwetsbaarheid, want Radar kan zomaar voor 20% of sterkere omzetdaling gezorgd hebben. En daar zit je dan met al je personeel met leasebakken en je dure kantoorpand met een 10-jaars contract. Dan heb je misschien de eerste jaren als directeur/eigenaar goed kunnen cashen, maar in het laatste jaar ben je kwetsbaar en ga je er niet het verdiende geld van de eerste jaren weer instoppen om de verliezen te dekken en laat je de boel failliet gaan. Daar is niet veel overdrijving van de klantenaantallen voor nodig.
Voor een niet-ondernemer is vaak onduidelijk hoe dicht een ondernemer altijd langs de rand van de afgrond loopt. Niet onbegrijpelijk dus dat een ondernemer de kosten zo flexibel mogelijk wil maken door outsourcen en zzp’ers in te schakelen.
Constantia says
Haha, een adresje voor flyers.
En Lange Frans, gaat hij nu zijn snor drukken?
Ik lach me ziek om de eindshot van je clip, Pepijn, die is namelijk deze
deze.
lvdbergen says
Ik snij altijd wat broodjes overlangs open op de snijplank en leg dan de FLOWW staafjes in het verlengde v.d. broodjes ervoor op de snijplank.
De slechte straling die langs de FLOWW staafjes stroomt wordt omgezet in gezonde straling die op m’n opengesneden broodjes belanden wanneer de FLOWW staafjes juist zijn gefocust.. Als de staafjes juist zijn gefocust wordt het broodje merkbaar warmer en ook duidelijk smaakvoller warmer dan bijv. ‘n broodje uit de magnetron .Broodje gezonde straling is het resultaat…klontje boter erop en heerlijk smullen maar..
Jan Willem Nienhuys says
Help mij, Nathan Poe!
RV says
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Poe
Mijns inziens produceerde LvdBergen een smakelijk broodje aap. 🙂 Binnenkort haalt hij zijn eigen complotgeloof door de mangel. Dat wordt dan smullen.
Renate1 says
Dat zal wel niet. De heer, of mevrouw VdBergen lijkt wel in complotten te geloven, maar is in andere opzichten gewoon sceptisch. Misschien slaat hij of zij in scepsis een beetje door, door gewoon niets meer te geloven. Hoewel alternatieve media worden dan kennelijk weer wel geloofd.
Constantia says
@ Renate
Ik begin te denken dat “lvdbergen” een soort skeptisch parodie account is. Dat dacht ik al eerder. Vandebergen is niet geheel talentloos in fraaie stukjes proza (en inhoudelijk behoorlijk allround), ook dat viel me al eerder op. Je kunt meteen concluderen dat hier een spitsvondige geest achter zit, anders verzin je zoiets (van die broodjes met staafjes) niet.
JennyJ0 says
Ik vind het wel een goed idee om flogiston met ph in plaats van f aan het begin te schrijven. Daaruit blijkt meteen dat ‘t om een oeroude geneeswijze gaat, die reeds bij de Neanderthalers bekend was! Toepasselijk ook, want ook zij gingen roemloos ten onder.
lvdbergen says
Kende de wet van Poe niet.. weer wat geleerd vandaag!!
De FLOWW staafjes zouden voor 10 % in staat zijn de flogiston weer in het broodje te krijgen .., waardoor ze merkbaar warmer worden.De resterende 90% zijn verliezen volgens de wetten v.d. thermodynamica
En wat vertelt de tweede wet van Jomanda ons ??
Wilma S. says
Ter herinnering deze boodschap aan jouw adres:
https://kloptdatwel.nl/skeptisch-chatten-4/comment-page-4/#comment-71454
JennyJ0 says
Ik vond de reactie van IvdBergen grappig, maar jouw reactie is minstens zo grappig.
Hans1263 says
Als het begrip flogiston ter sprake komt (misschien beter gespeld als phlogiston vanwege de verregaande oudbakkenheid van het begrip) weet je toch meteen van de hoed en de rand?
JennyJ0 says
De tweede wet van Jomanda vertelt ons dat je nooit bedorven aap op je broodje moet doen als je flogiston kwijt is.
lvdbergen says
Strenge Wilma S.;
Ik zal in het vervolg de sarcasm on/off knop gebruiken …
M’n reacties op de FLOW is sarcasme natuurlijk.
Ik denk dat 95 % v.d. Nederlanders de FLOW staafjes afdoen als onzin..gelukkig maar…
Meeste Nederlanders hebben inmiddels al wel ‘n”antenne” ontwikkeld om zin en onzin van elkaar te scheiden..
Zo zullen de meeste Nederlanders daarom ook de claims uit reclames niet al te letterlijk nemen..Snelle Jelle gaat er bij benadering niet voor zorgen dat je naar England kunt zwemmen , RedBull geeft je geen vleugels in letterlijke en figuurlijke zin ..
De producent v.d. FLOW is zich hoogstwaarschijnlijk bewust v.h. feit dat hij rommel verkoopt en is idd ‘n oplichter..Het faillissement zal waarschijnlijk z’n “ergens” geparkeerde vermogen veilig stellen..
Ik weet niet wat de achtergronden of persoonlijkheid zijn v.d. persoon achter de FLOW..meer kennis van die persoon zal ook al ‘n hoop verklaren..
Wilma S. says
Als ik jouw hele oeuvre tot nu toe in acht neem -bij alle items waar je reageerde/dat meende te moeten komen doen-, lijken dit soort uitlatingen toch meer op doelbewust trollen. Er zijn in ieder geval ook grenzen aan dit soort lolbroekerij, en al hélemaal als die van een complotdenker komt die zelfs antisemitisme niet schuwt.
Veeg jij dus eerst maar eens stevig voor jouw eigen deur, dankjewelasteblieft!
Michael Zoutendijk says
Nou, als je kijkt op de facebook van FLOWW (die helaas nog altijd in de lucht is) ruist het van de rasidioten die er zo te zien nog met hun dikke pootjes erin trappen. En maar klagen dat WIFI o zo schadelijk is, lieve mensen.
https://www.facebook.com/FlowwHealthTechnology/?fref=ts