De Stichting 11 September geeft ’10 redenen om 9/11 nader te onderzoeken’.  Al deze redenen zijn ofwel evident vals, misleidend of irrelevant voor de vraag of het officiële verhaal over de aanslagen van 11 september 2001 klopt. Hieronder de tweede reden uit de folder:

Omdat de gekaapte vliegtuigen commerciële vluchten waren, die opgestegen waren van vliegvelden in de VS, vielen ze in eerste instantie onder de FAA. Die schakelde NORAD in toen duidelijk werd dat het om kapingen ging. Het onderscheppen van een vliegtuig duurt aanzienlijk langer dan 10 minuten en het onderscheppingsprotocol voorzag niet in het desnoods neerhalen van commerciële toestellen, dat zou alleen kunnen na toestemming van de president en minister van defensie. Een dergelijke order werd pas van kracht, nadat het laatste van de vier gekaapte toestellen was neergestort.

Er waren meerdere oefeningen op of rond 9/11, maar aanwijzingen dat die de respons van de autoriteiten op de aanslagen negatief hebben beïnvloed, zijn er niet.

Zie bijvoorbeeld:

Naar het overzicht met de 9 andere redenen


Aanvullingen en verbeteringen zijn welkom en kunnen in de comments hieronder worden gedeeld of via mail aan de redactie.