Geen van beide schedels die enige weken geleden werden opgegraven in de toren van de oude Sint Jeroenskerk in Noordwijk kan worden toegeschreven aan de heilige Sint Jeroen, meldt de gemeente Noordwijjk. De genoemde reden: ze blijken afkomstig van een man en vrouw die ergens tussen de tweede helft van de 11e eeuw en de eerste helft van de 12e eeuw zijn overleden. En dat past niet helemaal bij een heilige die – als je tegen beter weten in gelooft dat die echt bestaan heeft – in de negende eeuw een kopje kleiner moet zijn gemaakt.
Een beetje moderne organisatie weet zo’n teleurstelling natuurlijk toch nog als een succesje te verkopen:
Helaas geen doorbraak. Geen schedel van de heilige. Maar misschien wel een belangrijke aanwijzing dat dit de schedel kan zijn die in ca 1311 is gevonden. En toen werd aangezien voor de schedel van Sint Jeroen. Wat ertoe leidde dat Noordijk uitgroeide tot een belangrijke bedevaartplaats. Dat bepleit in ieder geval onderzoeker Harrie Salman.
Wat dan die belangrijke aanwijzing is dat een van deze twee schedels (welke eigenlijk?) wel de verdwenen reliek was, wordt niet uitgelegd. Misschien is het voor Salman en de gemeente voldoende dat de schedels niet van ná 1311 gedateerd zijn, het jaar waarin die reliek gevonden is. Want ja, dan was er natuurlijk nog een extra wonder voor nodig geweest …
Wethouder Marie José Fles stelt op haar Facebook-pagina zelfs dat de schedel hoogstwaarschijnlijk de verdwenen reliek is.
Uiteraard wordt er nergens meer melding van gemaakt dat echt de enige reden om op die plek te gaan graven naar een schedel de aanwijzing van een wichelroedeloper was. Dat feit was ook al aardig weggemoffeld in alle stukken die een rol hadden gespeeld bij het verlenen van de toestemming voor opgraving. En over wat de kans was om op die plek – de toren is vermoedelijk bovenop een oude begraafplaats gebouwd – sowieso schedels te vinden, zullen we het maar helemaal niet meer hebben.
In het stuk op de website van de gemeente staat dat “het college besloten [heeft] € 3000,- beschikbaar te stellen voor de bekostiging van de onderzoeken naar de aard en de datering van de schedels.” Ik las dit in eerste instantie als financiering van verder zinloos onderzoek naar de twee schedels, maar via Twitter liet ‘team Communicatie’ me weten dat het niet gaat om nieuw onderzoek maar om het onderzoek dat al uitgevoerd is. Daarmee wordt het niet veel minder gek in mijn ogen: dat de gemeente toestemming gaf voor de opgraving was ergens nog niet zo’n drama, omdat er geen gemeenschapsgeld mee gemoeid was (althans geen direct zichtbare kosten). Maar nu draagt de gemeente er dus alsnog met terugwerkende kracht aan bij. Helemaal geen mooi verhaal, als je het mij vraagt!
Andere stukken over deze affaire:
- Omroep West: Onderzoek wijst uit: opgegraven schedel niet van heilige Jeroen
- Kloptdatwel: Welke rol speelden de aanwijzingen van paragnost Chris Zoet bij de opgraving van een schedel in de Oude Jeroenskerk van Noordwijk?
- Kloptdatwel: Uitkomst Wob verzoek naar de opgraving in de Oude Jeroenskerk in Noordwijk
- Sargasso: Goed volk | De verdampte heilige (1)
- Sargasso: Goed volk | De verdampte heilige (2)
- Mainzer Beobachter: Sint-Jeroen bestond niet
Update: in het Leidsch Dagblad verscheen ook een artikel over de resultaten van het onderzoek (‘Schedel Noordwijk niet van Jeroen‘) , waarop Ger Hungerink de volgende ingezonden brief schreef:
RV says
Waarbij nog zij aangetekend dat de heilige Jeroen van Noordwijk waarschijnlijk nooit heeft bestaan maar een verzonnen duplicaatheilige was, gemodelleerd naar een andere Jeroen, die wellicht wel echt heeft bestaan maar die uiteraard nooit een wonder heeft verricht.
Ger Hungerink says
De kerk en wethouder Marie José Fles zullen er alles aan doen om de goegemeente te doen geloven dat de door de wichelroedeloper aangewezen schedel werkelijk het vereerde reliek is. Wat mag het bommen dat die kop van een ketter kan zijn geweest als de bedevaartgangers en de dollars maar weer toestromen. De watertandende middenstand wil wel een handje helpen bij de verspreiding van het heuglijke nieuws. En Salman krijgt met terugwerkende kracht zijn moment of fame.
Renate1 says
En zo wordt iedereen geflest.
Fijn dat ze hebben vast kunnen stellen dat een van de schedels in ieder geval van een man was. Dat moet dan natuurlijk wel de aanbeden schedel zijn. Het kan natuurlijk net zo goed de vrouwelijke schedel zijn, of een heel andere schedel, die nog niet gevonden is.
Maar wat maakt het allemaal uit. Zolang we het volk maar in de waan kunnen laten dat het een in het verleden aanbeden reliek was.
Maar goed, de katholieke kerk heeft er nooit moeite mee om zelfs hun eigen waarheden een beetje geweld aan te doen.
Zie de uitspraken van de heer Bodar over westerse decadentie. Tja, de pracht en praal van de katholieke kerk heeft natuurlijk niets met decadentie te maken en was er geen bisschop van de Duitse plaats Limburg, die toch wel een zeer fors bedrag uitgaf voor de restauratie van het bisschoppelijk paleis?
Hans1263 says
Ach, die gekke Bodar…
Zijn wereldje stort om hem heen volledig in en nóg houdt hij tegen beter weten in vol dat er weinig aan de hand is en dat zijn instituut het bij het rechte eind heeft. Een echte Jezuit, dat wel!
Wat durfde die andere Nederlandse kwakzalver ook al weer te zeggen? Wir haben es nicht gewusst.
Renate1 says
Wat ik niet begrijp is dat de man zo populair is en bepaald niet alleen bij katholieken. Waarom geeft men deze zwatelaar toch steeds een podium om z’n kletspraatjes te verkopen?
Hans1263 says
Nou, misschien om hem door een aantal kritische geesten aan tafel (nou ja, die “zanger”? – OK, kritisch was hij wel) eens flink door de mangel te laten halen? Bodar werd tijdens zijn optreden steeds meer opgewonden, ging steeds sneller praten, maakte zinnen niet meer af en ik kreeg de indruk dat hij ongeveer over de tafel wilde springen.
RV says
Laat ik dan maar eens Bodar verdedigen.
Het is natuurlijk een luxeprobleem om te mogen jeremiëren in welk lichaam je eigenlijk liever zit. En het kost inderdaad een massa geld als je verbouwd wordt.
Bodar is natuurlijk tegen elke vorm van decadentie. Niet alleen tegen seculiere decadentie maar ook tegen Roomse decadentie wanneer en waar dan ook.
Die man schaamt zich bijna echt letterlijk dood voor het misbruik in zijn kerk.
Als je zo graag katholiek wil zijn, dan moet je niet zeuren dat je geen homoseksualiteit mag bezigen. Als ik lid ben van de geitenfokvereniging, dan moet ik niet klagen dat ik geen schapen mag scheren.
Ik raad de Nederlandse bisschoppen aan om Bodar te kandidateren voor de functie van Paus. In principe kan elke katholiek van manlijke kunne Paus worden.
Renate1 says
Sorry, maar als je dat een luxeprobleem noemt, dan weet je duidelijk niet waar je het over hebt.
En de heer Bodar kan dan wel vrolijk lopen roepen dat dit in Ethiopië niet voorkomt, maar in Ethiopië zijn ook geen psychiaters, waar de heer Bodar dit soort mensen graag naar toe wil sturen. En ik vraag me af of je dit soort mensen niet in Ethiopië hebt. Nee, een operatie zal voor de meesten misschien niet zijn weggelegd, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet zouden willen. Bovendien geldt dit natuurlijk voor meer medische zaken, die in derde wereldlanden niet zo snel voorhanden zijn.
En als de heer Bodar de gay pride decadent wil noemen (voor mij hoeft dit ook niet), dan mag hij ook wel eens naar het carnaval kijken, zeker in Latijns-Amerikaanse landen.
Overigens zou ik de homoseksuelen die katholiek zijn niet graag de kost willen geven.
Als ik een tijdmachine zou hebben, zou ik de heer Bodar subiet terugsturen naar de middeleeuwen, waar hij thuishoort. Toen had zijn soort nog alle macht om mensen de les te lezen en te onderdrukken. De heer Bodar lijkt het jammer te vinden dat dit nu niet meer kan. Laat hem dan maar snel oprotten naar een land waar men zijn gladde katholieke sprookjes nog voor waar aanneemt.
RV says
Het zou zo maar kunnen dat Bodar zeer gruwt van het carnaval. Dus dat is het punt niet. Die man pleit gewoon voor ingetogenheid. Voor zo ver ik hem snap, wil hij best goede medische voorzieningen in arme landen. En of hij een potentieel dictatortje is, betwijfel ik. Wel zegt hij dat als je lid bent van zijn geitenfokvereniging, je hebt te houden aan het reglement van die vereniging. Wil je dat niet, dan begin je maar een eigen vereniging. Overigens draagt hij Reve een warm hart toe. De katholieke kerk denkt in eeuwen. Zo ook Bodar. Hij neemt aldus afstand van wat in zijn ogen de waan van de dag is. En wellicht dienen wij, sceptici, ons ook af te vragen of we niet teveel achter de waan van de dag hobbelen.
Renate1 says
Sorry, maar voor mij is de heer Bodar geen knip voor de neus waard, als vertegenwoordiger van een achterhaald geloof, dat alleen nog floreert in derde wereldlanden, waar de bevolking zich nog in de luren laat leggen met sprookjes over een hemel, waarin ze eindelijk loon naar werken krijgen, zodat ze niet in opstand komen tegen hun uitbuiters. Zoals de fabrikant zei tot de pastoor: “houde gij ze maar dom, dan zal ik ze wel arm houden.”
Het katholieke geloof is altijd een geloof van pracht en praal geweest, dus als de heer Bodar een afkeer van de Roomse decadentie heeft, dan zit hij bij het verkeerde geloof. De katholieke kerk is altijd heel goed geweest om mensen een schuldgevoel aan te praten met betrekking tot hun seksualiteit. Zelfs van de misbruikschandalen ziet men nog kans anderen de schuld te geven.
RV says
Aan Renate
Ik denk dat we niet alles op één hoop moeten gooien. Laten we beginnen met het transgendergebeuren. Zou het hedendaagse gedoe over genderschap niet een soort mode kunnen zijn, net als chronische Lyme? Wel, begrijp me goed, ik verdedig als zijnde een soort advocaat van de duivel Bodar. Dat wil dus niet zeggen dat hij en ik vier handen op één buik zijn.
Ik vind zelf het RK geloof een hoop onzin. Maar verder vind ik het prima als anderen in dat geloof geloven. Mits ze uiteraard anderen geen schade toebrengen. Wel, ik denk dat Bodar stevig de bezem door het Vaticaan wil halen naar aanleiding van het vele misbruik. Gister waarschuwde hij dat er nog meer misbruik aan het licht zou komen. Want wat er in de VS en Australië is gebeurd, is vast ook in Polen en andere landen gebeurd. Ook had Bodar kritiek op de paus.
Renate1 says
Sorry, maar het transgendergebeuren is geen modeverschijnsel. Misschien moet je je eens wat meer in het een en ander verdiepen. Lees bijvoorbeeld Transgender in Nederland van Alex Bakker maar eens.
De vergelijking van de katholieke kerk met een geitenfokkersvereniging gaat voor mijn gevoel ook niet op. Dat zou je misschien kunnen zeggen voor iemand die zich later tot het geloof bekeert, maar voor mensen die in het katholieke geloof zijn opgevoed lijkt het me bijzonder kwetsend als het geloof hen, omwille van hun seksuele geaardheid ineens als een soort tweederangs gelovigen beschouwd.
Hans1263 says
@RV
Geitefokverenigingen bemoeien zich met het fokken van geiten, en dus absoluut niet met muntenverzamelaars én met skateboardclubs én met wielrenverenigingen én met kunstenaarssociëteiten. Bodar c.q. de rk kerk, c.q. kerken in het algemeen denken zich echter te moeten bemoeien met de hele mensheid en iedereen hun wil te moeten opdringen, al dan niet bij wet.
Verder vind ik een uiting van Bodar over “ombouwen” nodeloos denigererend en grievend overkomen, zeker indien gebruikt in relatie tot een derdewereldland waar men wel ándere problemen aan z’n hoofd heeft. Bodar zou zich beter eerst eens kunnen verdiepen in het diepe leed dat schuilgaat achter het verschijnsel genderdysforie en de opluchting van de betrokkenen als zij door bekwame en invoelende medici kunnen worden geholpen. Wat heeft Bodar hun te bieden? Niets, slechts een totaal gebrek aan empathie, verpakt in jezuiten”logica”.
Jakob Bolk says
Klopt inderdaad. En niet alleen de middenstand in het dorp zal hiervan profiteren, van heinde en ver zullen ook de busondernemingen profiteren van dit prachtig toneelstuk. Als een jankende Maria met haar tranen van bloed lange files en rijen van toeschouwers kan veroorzaken, dan kan een schedel dat ook !