De grote drogisterijketen CVS verkoopt in haar winkels homeopathische middelen tussen reguliere geneesmiddelen en misleidt op die manier de consument. De Amerikaanse skeptische organisatie Center for Inquiry daagt het bedrijf nu voor de rechter.
CVS verkoopt naast homeopathische middelen van homeopathische giganten als Boiron (bekend van de Oscillococcinum), ook eigen merk producten die homeopathisch zijn bereid. Door deze producten in de winkelschappen (en op hun website) doodleuk aan te bieden tussen reguliere medicijnen waarvoor wel wetenschappelijk bewijs van werkzaamheid bestaat, wordt het publiek misleid.
In het persbericht van CFI zegt hun juridisch adviseur Nicholas Little het volgende over de kwestie:
Homeopathy is a total sham, and CVS knows it. Yet the company persists in deceiving its customers about the effectiveness of homeopathic products. Homeopathics are shelved right alongside scientifically-proven medicines, under the same signs for cold and flu, pain relief, sleep aids, and so on. If you search for ‘flu treatment’ on their website, it even suggests homeopathics to you. CVS is making no distinction between those products that have been vetted and tested by science, and those that are nothing but snake oil.
en:
CVS is taking cynical advantage of their customers’ confusion and trust in the CVS brand, and putting their health at risk to make a profit. And they can’t claim ignorance. If the people in charge of the country’s largest pharmacy don’t know that homeopathy is bunk, they should be kept as far away from the American healthcare system as possible.
Naar eigen zeggen heeft CFI deze problemen al herhaaldelijk proberen aan te kaarten bij CVS, maar het bedrijf heeft de klachten volkomen genegeeerd. Vandaar nu de stap naar de rechter. De volledige tekst van de aanklacht kan hier gelezen worden.
Ook in Nederland zijn sommige drogisterijen net zo onzorgvuldig als CVS. Bij het Kruidvat vind je bijvoorbeeld het beruchte Oscillococcinum staan in de schappen die aangeduid zijn met ‘Griep’ naast middelen als Antigrippine. En op hun website is het niet veel beter, zoals je hiernaast kunt zien (gezocht op de klacht ‘griep’). Dit lijkt ook in Nederland duidelijk in strijd met de regels omtrent reclame voor homeopathische producten.
Bij Kruidvat weten ze dat natuurlijk best, maar trekken ze zich er blijkbaar net als CVS maar weinig van de regels aan, laat staan dat ze uit eigen beweging hun verantwoordelijkheid nemen. In 2015 sprak ik ze er op aan via Twitter. Heel professioneel reageerde het account van Kruidvat dat ze het intern gingen uitzoeken en vroegen ze in welk filiaal ik de overtreding had gezien. Nog diezelfde middag constateerde ik dat ze in ‘mijn filiaal’ inderdaad het stickertje ‘Griep’ van het schap hadden gehaald. Hoera! Een paar dagen later zat het er natuurlijk gewoon weer …