• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Factchecking / Update jeukzwembad: oorzaak gevonden

Update jeukzwembad: oorzaak gevonden

12 May 2011 by Gert Jan van 't Land 115 Comments

Zwemmers kregen last van jeuk (destadutrecht.nl)

Zwembad De Kwakel wordt al een tijd geteisterd door onverklaarbare jeukklachten bij zwemmers. Dat leidde niet alleen tot sluiting van het zwembad maar ook tot merkwaardige theorieën over de oorzaak. Nu kunnen we berichten dat de oorzaak van de jeuk is gevonden en dat de alternatieve theorie waarover we eerder berichtten niet klopt.

Gisteren bleek dat de oorzaak van de jeuk gevonden is – de problemen zijn veroorzaakt door bijproducten die ontstaan bij het maken van het zwembadchloor. Dat berichtte de website van de NOS. Ook de website van de gemeente Utrecht berichtte hierover. Een gedetailleerde beschrijving vind je in de nieuwsbrief van het zwembad. Volgens de gemeente kregen afgelopen week 5 ‘proefzwemmers’ (van in totaal 1.068) een huidirritatie, 3 daarvan lijken op de jeukklachten die eerder zo veelvuldig werden gemeld. De gemeente concludeert: ‘Gezien het geringe aantal huidklachten gaan we het proefzwemmen weer verder uitbreiden’.

Eerder gaf het kriebelprobleem aanleiding tot een andere theorie. Op 15 december 2010 berichtte Kloptdatwel dat het bedrijf Aqualine een heel andere oplossing voor ogen stond: ‘reset het watergeheugen’.  Wij citeerden Jan van der Lee van Aqualine die met een moeilijk te volgen redenering dacht dat het probleem kon worden opgelost met behulp van de Aqua Optimizer:

 

 

 

 

Update jeukzwembad: oorzaak gevonden 1
De Aqua Optimizer

Daarmee creëren we de situatie dat het geheugen van het water een reset krijgt. Ik zou haast willen zeggen dat op basis van geactiveerde vormkrachten, elke vorm heeft een bepaalde kracht in zich, die kun je activeren waardoor je de informatie beter kunt coderen waarbij je het effect groter kunt maken. Het apparaat is gemaakt van metaal, twee helften, die zet je heel gemakkelijk om de leiding heen, je zet het vast, en vanaf dat moment werkt de Aqua OPTIMIZER en krijgt het water een reset op het geheugen.

De Aqua Optimizer wordt normaal gesproken gebruikt door mensen die hun kraanwater niet helemaal vertrouwen. Op de website van Aqua Optimizer wordt uitgelegd dat het apparaat er voor zorgt dat er meer ‘bovis eenheden’ aan het water worden toegevoegd. Je vraagt je misschien af: bovis eenheden? Het antwoord van de website: Bovis-waarde is een eenheid voor levensenergie die ontwikkeld door de Fransman Bovis en later verfijnd door zijn leerling Simonéton. De meting van de Bovis-waarde wordt vaak verwisseld met een meting van de golflengte (Ångström), frequentie (Hf. in Hz.) of de fotonenenergie. Op een andere website gelukkig snel gevonden waarom ik nooit over Bovis eenheden heb geleerd op de middelbare school: Voor het meten van de Bovis-waarde is door de wetenschap nog geen meetapparaat uitgevonden. Meten op de schaal van Bovis wordt gedaan met behulp van een pendel of een bio-tensor.

Het roept herinneringen op aan het humoristische stukje op kloptdatwel over de prayer caster (die Beckels, ofwel eenheden spirituele energie uit kan zenden).

Gelukkig gebruikt de overheid echte meetinstrumenten en ontdekten ze dat De Kwakel last had van verkeerd geproduceerd zwembadchloor.

Aanvulling: lees meer over bovis eenheden etc in dit Skepter artikel of dit Skepter artikel. Dank aan Jan Willem Nienhuys voor de verwijzing.

Deze bijdrage is geschreven door Gert Jan van ‘t Land en Maarten Koller

 

 

Steun Kloptdatwel

Update jeukzwembad: oorzaak gevonden 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Willem Albert Wagenaar overleden
Next Entry »
Rome: toch geen aardbeving

Filed Under: Factchecking, Pseudowetenschap, Uit het nieuws Tagged With: aqua optimizer, aquariusenergie, jeuk, kwakel, onzinnige apparaten, water, watergeheugen

Reader Interactions

Comments

  1. Guest says

    12 May 2011 at 08:27

    “…Voor het meten van de Bovis-waarde is door de wetenschap nog geen meetapparaat uitgevonden. Meten op de schaal van Bovis wordt gedaan met behulp van een pendel of een bio-tensor.”Maar de alterneut vindt het blijkbaar helemaal niet raar dat hij iets kan meten dat zelfs met de meest geavanceerde methodes niet gemeten kan worden. Bij mij zou zoiets grote twijfels oproepen ten aanzien van de waarde van mijn eigen metingen, maar alterneuten hebben daar nooit last van. Hoe kan dat nou toch?

    Log in to Reply
  2. Guest says

    12 May 2011 at 08:30


    testje

    Log in to Reply
  3. Constantia Maria Oomen says

    12 May 2011 at 08:30

    Bovis-waarde? Ja, dat klinkt voor een leek meteen als iets wetenschappelijks. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar het is het soort woord waarvan je snel de indruk krijgt dat het iets bekends is.

    Misschien wil Jan van der Lee hier op reageren? Ik ben benieuwd wat nu zijn standpunt is?

    Het lag ook voor de hand: een irriterende stof. Als allergie ‘patiënt’, ben ik hier zeer ervaren in. Ik had een keer precies zo’n handuitslag als hierboven, toen Jeroen en ik op een camping stonden. Even tastte ik in het duister omtrent de herkomst van de irritatie. Toen bleek ik water te tappen aan zo’n waterzak aan het hek, en door dat hek heen kwamen de blaadjes van een hazelaar, die langs de rug van mijn hand streken. Als je dit soort dingen maar vaak genoeg meemaakt, word je steeds alerter dat het om zeer tastbare dingen gaat, gewoon stofjes.

    Chloor is niet schadelijk, dacht ik? Bij mij hebben ze het vorig jaar zeer ruim gebruikt (iets van zes spuiten achter elkaar) om mijn holtes door te spoelen tijdens die ontsteking boven een kies. De chloor walmde door mijn hele hoofd, maar erg vond ik dat niet.
    Om welke schadelijke stof gaat het dan in dit geval?

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      12 May 2011 at 12:38

      Chloor is niet schadelijk, dacht ik?

      Alles is schadelijk bij een te hoge dosering en puur chloor is zeer giftig, een kleine hoeveelheid kan al dodelijk zijn.

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        12 May 2011 at 13:42

        Dus een te hoge mate aan gezeur is ook dodelijk? Ja, dat dacht ik al!

        Log in to Reply
        • Timmerman says

          12 May 2011 at 14:09

          Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt Sten? Voordat er gespeculeerd wordt over je bedoelingen áchter deze uitspraak?

          Of mag ik gewoon invullen? Ik las laatst namelijk dat je reacties meer over jezelf zeggen dan over de ander, ergo, je gezeur is dodelijk?
          En wat zegt deze reactie over mij?

  4. Jan Willem Nienhuys says

    12 May 2011 at 08:31

    Ik zou wel eens willen weten wat die irriterende stof is. Chloor uit zout maken, probleem opgelost met ander zout? Ik snap er niets van. Op websites die uitleg geven over het chloreren van zwembaden staat dat teveel chloor (dus Cl2) de huid kan irriteren. Als het water te vies is kunnen zich allerlei verbindingen vormen die irriteren, de typische zwembadlucht is zo’n verbinding.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 08:35

      We stellen precies dezelfde vraag, oom Jan Willem! ☺ Ik kan het antwoord niet vinden in de genoemde artikeltjes… Ik ben benieuwd.

      Log in to Reply
    • Cryptocheilus says

      12 May 2011 at 09:54

      Ik denk

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Trihalomethanen (Bromoform?)

      Bromoform can be absorbed into the body by inhalation and through the skin. The substance is irritating to the respiratory tract, the eyes, and the skin, and may cause effects on the central nervous system and liver, resulting in impaired functions.

      En wel hierom….

      http://en.wikipedia.org/wiki/Salt_water_chlorination#Concerns

      Log in to Reply
  5. goodfellow says

    12 May 2011 at 09:26

    Geheugen van het water? Wellicht uitgedokterd door iemand met een waterhoofd.

    Log in to Reply
  6. Guest says

    12 May 2011 at 10:26

    Ja dat moet haast wel, LOL!

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 13:46

      “goodfellow Geheugen van het water? Wellicht uitgedokterd door iemand met een waterhoofd.

      JennyJ0 Ja dat moet haast wel, LOL!”

      En dat vind jij wel een uiting van inlevingsvermogen, medeleven en piëteit‽ Nou breekt mijn klomp. Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Jou hoef ik dus ook niet serieus te nemen.Wil je voortaan je mond houden over invoelingsvermogen aan mijn adres? En bedankt hè!

      Log in to Reply
      • Guest says

        12 May 2011 at 13:48

        Je nam me al niet serieus Sten.

        Log in to Reply
        • Constantia Maria Oomen says

          12 May 2011 at 13:54

          Jammer hè, dat ik jou dan ook de maat ga nemen, en dan blijkt dus dat je zelf geen ene snars beter bent, in tegendeel. Zo’n smakeloze opmerking zou ik nooit maken.

  7. Timmerman says

    12 May 2011 at 11:30

    Als ze boven elk urinoir zo’n aqua-optimizer hangen, eventueel met een trechter erboven, zijn waterzuiveringsinstallaties dan overbodig?? Kunnen ze de pisbak rechtstreeks op het zwembad lozen. Als het niet werkt wordt je huid gelooid tijdens het zwemmen…

    En wat als zo’n ding in een homeopathische apotheek ligt, is dan ineens de hele voorraad gepotentieerd water om zeep? 😉

    (effe loei offtopic:
    -Ik weet het, homeopathische apotheek klinkt niet, maar helaas zag ik eergisteren een flesje waarop een sticker zat met die tekst. Een sticker die in mijn ogen (te) veel leek op een reguliere apotheeksticker. De term apotheek geeft ook een stevige zweem van ‘echt’, ‘een stamp of approval’. Is dat nu wel of geen beschermde titel? Of vervalt dat als je er ‘homeopathisch’ of iets anders voor zet?
    (of ‘vage zweef’-apotheek, blauwe apotheek, Russische apotheek, ‘willekeurige term’-apotheek)?)

    Log in to Reply
    • Guest says

      12 May 2011 at 14:33

      Russische homeotheek – is dat wat?

      Log in to Reply
      • Timmerman says

        12 May 2011 at 14:40

        Als dat betekent dat er een scheut wodka in elk flesje gemikt wordt? Gat in de markt!

        Log in to Reply
        • Guest says

          12 May 2011 at 14:41

          Dat lijkt me geen probleem, homeopaten gebruiken tenslotte ook alcohol om te verdunnen.

  8. Jan Willem Nienhuys says

    12 May 2011 at 12:02

    Ik die verwijzing naar trihalomethanen wel zien staan, maar volgens de ‘gedetailleerde’ informatie maakte het zwembad zijn eigen desinfectant door elektrolyse van ‘zout’ . Nou is zout=NaCl en daar zit geen broom in. En hoe kan elektrolyse van NaCl nu anders gaan ‘in combinatie met de gebruikte apparatuur’? Bij elektrolyse van NaCl krijg je aan de ene pool chloorgas en aan de andere pool natronloog en waterstof, maar volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochloriet kun je zo ook NaClO en HClO maken.

    Log in to Reply
    • Cryptocheilus says

      12 May 2011 at 12:11

      Het staat er toch echt JW. Ik verzin het niet. Ik zette daarom al bewust die ? achter de bromoformsuggestie. Dat is mij ook nog niet duidelijk.

      Wat u en mij niet opviel in de media:

      it is generally understood that such conditions can only be found in poorly-maintained and/or heavily-trafficked pools.

      Speculatie is tegenwoordig geen vies woord. Toch? Zeker op fora als deze. Ik ben benieuwd naar een alternatieve verklaring. Waarom zou bovenstaand scenario niet aan de orde zijn?

      Was het Bromoform? Of Chloroform? (optie). Zo nee, wat dan? Was dan het zout verontreinigd? Waarmee? Was de machine kaduuk? Slecht onderhouden?

      WOBtje?

      *hooivork pakt*

      Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        12 May 2011 at 13:43

        Hoe dan ook, die vaagheden over het verkeerde zout en de verkeerde machine vind ik verdacht. Waarom staat er niet: Door gebruik van keukenzout met een te hoog gehalte … ontstond er …. omdat …. ?

        Log in to Reply
        • Constantia Maria Oomen says

          12 May 2011 at 13:51

          Is er toch nog iets aan de hand, oom Jan Willem! ☺ Misschien dat Gert Jan er eens achterheen wil gaan?

      • Guest says

        12 May 2011 at 14:14

        Begrijp ik goed dat de klachten van die mensen er op kunnen duiden dat het water gewoon eh… vies was?

        Log in to Reply
  9. Guest says

    12 May 2011 at 13:59

    @StenOomen:disqus

    Jammer hè, dat ik jou dan ook de maat ga nemen

    Ga gerust je gang Sten.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 14:02

      Jij laat jezelf goed kennen zeg, en dat binnen één dag, gefeliciteerd. Over kanker moet men met de uiterste omzichtigheid praten, omdat jij ervaringsdeskundige bent, maar je vindt het wel totaal okay om iemand met een waterhoofd belachelijk te maken. Ga toch weg!

      Log in to Reply
      • Guest says

        12 May 2011 at 14:12

        Ik dacht totaal niet aan mensen met een waterhoofd, maar aan de homeopathie en hun obsessie met water, als verdunning voor hun middelen en als iets dat op mysterieuze wijze een “geheugen” zou hebben voor de homeopathische middelen die er ooit in zijn opgelost.

        Maar nu je het zegt vind ik het inderdaad niet grappig meer en kan ik me voorstellen dat iemand zich er aan stoort of zich erdoor gekwetst voelt.

        Log in to Reply
        • Timmerman says

          12 May 2011 at 14:16

          Kijk, zo kan het ook.
          Je wordt ergens op gewezen en je opent direct je ogen. Respect! Jij hebt dus wél invoelingsvermogen.

  10. Constantia Maria Oomen says

    12 May 2011 at 14:19

    @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus
    Het was een kleine wrevel van mij t.o.v. Wilma en Jenny die maar niet konden stoppen met o.t. bij het topic over liposuctie. Ik zag het bij dit topic al helemaal gebeuren dat hier ook off topic gegaan zou worden. . Je hoeft verder niet te gaan psychologeren, dat zou jammer van je energie zijn. 😉 Timmerman

    En je reactie op Jenny. Jij bent wel heel snel tevreden. Je kunt het ook zo zien: Jenny ziet dat ze schaakmat gezet is en probeert haar straatje schoon te vegen. Maar I’ll be watching. 😉 Neem mij gerust de maat, maar sta niet verbaasd te kijken als ik dezelfde maatstok langs een ander leg.

    Log in to Reply
  11. Timmerman says

    12 May 2011 at 14:25

    Dat snap ik Sten, ik kan lezen. En omdat ik kan lezen en soms tijd over heb volg ik deze discussies belangstellend en met een glimlach. Kost me geen energie, ik moet er om lachen. Dat is dus positief.

    Degeen die off-topic gaat ben jij overigens, de anderen hadden het over water, waar dit topic over gaat..
    Maar ik ben zo weer weg, even m’n aura föhnen.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 14:29

      Ja, en nu zal ik goed gaan opletten wie off topic gaat, want ik word die verwijten aan mijn adres goed beu. Deze had Jenny in ieder geval van mij te goed. Echt behoorlijk dom om zelf zo uit de school te klappen, terwijl je net iemand anders het vuur aan de schenen hebt gelegd.

      Log in to Reply
      • Timmerman says

        12 May 2011 at 14:35

        Dat erkent ze toch ook?? Niet tevreden met haar reactie? Dat je gelijk hebt?

        Log in to Reply
        • Constantia Maria Oomen says

          12 May 2011 at 15:21

          Off topic (voor alle duidelijkheid, deze twee woorden ‘off topic’ worden door S. Oomen geschreven ☺)

  12. Timmerman says

    12 May 2011 at 14:34

    “Je kunt het ook zo zien: Jenny ziet dat ze schaakmat gezet is en probeert haar straatje schoon te vegen. Maar I’ll be watching. 😉 Neem mij gerust de maat, maar sta niet verbaasd te kijken als ik dezelfde maatstok langs een ander leg. ”

    Ik denk positief; ik zie Jenny’s reactie en ik denk ‘Zo, die pikt dat snel op!’ Ze geeft je gelijk, Sten. Je zet haar schaakmat en zij erkent dat. Jij denkt negatief of geeft daar een negatieve uitleg aan -straatje schoonvegen-. En daarna ga je als een kind in de oog om oog-tand om tand-modus. “I’ll be watching.”…

    Maar goed, moet m’n aura fatsoeneren, ben er weg van, kan de rest weer ONtopic verderdiscussiëren.
    Weest gegroet!

    Log in to Reply
  13. Constantia Maria Oomen says

    12 May 2011 at 14:39

    Ik denk zeer positief, en dat levert zijn vruchten op! Altijd leuk als iemand zelf zijn/haar eigen troebele ruiten ingooit. Hoef ik het niet te doen. Ik probeer niet über sociaal, lief of zogenaamd beschaafd te doen. The real thing. Wat je bij mij krijgt, is misschien niet altijd even zachtzinnig of doordrenkt van etiquette, maar het is 100 % integer en goed bedoeld. Bij andere mensen zie ik genoeg aanleiding om mijn ??? te plaatsen. Succes met je aura dan maar!

    Log in to Reply
  14. Timmerman says

    12 May 2011 at 15:21

    Uit de folder..
    “{Wie grenzen wil verleggen drinkt energetisch zuiver kraanwater en verhoogt zijn weerstand tegen elektro-magnetische (electrosmog), elektro-chemische (voedseladditieven) en geopatische belasting.
    Oeroude kennis van de natuur zorgt voor een krachtige werking en snelle montage. De kracht van eenvoud!
    [..]
    De werking van een vitalisator met een lage Bovis-waarde is maar beperkt, en beslaat alleen fysiek niveau. Een hoge Bovis-waarde wil zeggen dat de energie niet alleen het fysieke lichaam raakt, maar ook de meer subtiele energievelden die het fysieke lichaam als een aura omgeven.
    [..]
    De Aqua OPTIMIZER heeft een positieve en harmoniserende werking op alle energieniveau’s en heeft een hoge levensenergie van ver boven de 2 miljoen Bovis-eenheden. Deze Bovis-waarde doorloopt niet alleen het fysieke lichaam maar ook onze subtiele energielichamen. Het lichaam bepaalt zelf hoeveel energie er wordt toegelaten, dit is de vrije wil van elk individu.
    [..]
    Zo heeft elk Tijdperk zijn eigen kenmerk of grondtoon, vandaar dat we spreken over de grondtoon van een Tijdperk. Een belangrijke kwaliteit is dat de Aqua OPTIMIZER resoneert met de grondtoon van de Nieuwe Tijd.
    [..]
    Een hoge Bovis-waarde op zich hoeft geen indicatie te zijn voor het resoneren met de grondtoon van de Nieuwe Tijd. Met een heel sterke energie schieten we niet veel op als deze nog met de Oude Tijd resoneert, wij hebben er in dat geval uiteindelijk meer nadeel dan voordeel van.
    [..]
    De werking van de Aqua OPTIMIZER wordt automatisch aangepast aan de stijgende negatief werkende omgevingsfactoren, zoals de straling van mobiele telefonie, zenders, digitale televisie, aardstralen, wateraders en dergelijke. Doordat de Aqua OPTIMIZER is afgestemd op het Aquariustijdperk wordt het Aquarius-immuunsysteem gestimuleerd, hierdoor krijgt de mens van nature meer weerstand tegen de negatief werkende omgevingsfactoren.}”

    Door oeroude kennis makkelijk te monteren én compleet volautomatisch! Ik heb alleen nog niet gezien of er ook een meeneemversie voor op vakantie is. Goed spul in ieder geval. Duidelijke, eerlijke en overtuigende onderbouwing van de gemaakte claims. Ik wil ‘em!

    Log in to Reply
    • Guest says

      12 May 2011 at 15:34

      k heb alleen nog niet gezien of er ook een meeneemversie voor op vakantie is.

      Misschien is dat niet nodig. Ik lees op de website dat het een zeer compact ding is. Op de foto ziet hij er ook best compact uit, ‘t zijn net twee grote legostukken. Dus misschien kun je de standaarduitvoering al gemakkelijk meenemen op vakantie. Dat zou wel fijn zijn, want als je leest wat het ding kan, dan kun je toch eigenlijk niet zonder! Ze verkoopt ook een handgeblazen soort van dingetje waarmee je kosmische energie kunt ontvangen en verzenden, dat schijnt ook heel erg goed te zijn.

      Log in to Reply
    • Guest says

      12 May 2011 at 15:43

      Bij nader inzien vind ik de Aqua Optimizer meer weg hebben van Meccano.

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        12 May 2011 at 17:50

        Treur niet mensen, voor iedereen zijn/haar eigen ding in alle mogelijke situaties :
        http://skepp.be/rare_apparaten

        Log in to Reply
        • Guest says

          12 May 2011 at 17:52

          Wat een hilarisch en tegelijk ook enigszins treurigstemmend overzicht.

  15. goodfellow says

    12 May 2011 at 17:33

    Piëteit, Sten Oomen? Dit ruikt naar believers en “godbelevenissen”. Iemand zei me ooit dat in de meeste godsdiensten water aan zet komt. Dit lijkt te kloppen! Ritueel wassen van moslims, ritueel bad van de joden en doopsel van de christenen Nou lijken we iemand te hebben die gelooft in watergeheugen! Nou ja, voor elk wat wils. Maar het ziet er allemaal heel erg waterig uit.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 19:32

      Verkapt offtopic. ☺

      Log in to Reply
  16. Jan Willem Nienhuys says

    12 May 2011 at 18:43

    uit: http://www.skepsis.nl/andeweg.htmlIn
    een populair boek over het emotionele leven van planten (Tompkins &
    Bird 1973) kwam hij een verwijzing tegen naar de Fransman André
    Bovis, die in de jaren 1930 een pendel gebruikte om de vitaliteit van
    voedingsmiddelen te bepalen. Bovis meende de golflengte van de uitstraling
    in ångström te kunnen meten door een pendel over een schaal
    van 0 tot 10.000 te bewegen. Natuurkundig gezien kon dit niet kloppen:
    zichtbaar licht heeft een golflengte van 4000 (violet) tot ongeveer 7000
    (rood) ångström. De Franse ingenieur André Simoneton
    kwam tot de conclusie dat er iets anders werd gemeten. Hij noemde het
    de Boviswaarde en stelde vast dat deze bij gezonde mensen tussen de 6500
    en 8000 ligt. Navolgers van Simoneton stelden vast dat alles een Boviswaarde
    heeft: organismen, voorwerpen, plaatsen en zelfs symbolen. De hoogste
    waarden (circa 18.000) werden op heilige plekken gemeten. Daar kun je
    een flinke stoot energie krijgen….
    Hoe kun je zulke abstracte waarden meten? Dat blijkt
    kinderlijk eenvoudig te zijn. Trek een lijn van 20 cm en plaats bij elke
    centimeter een streepje dat correspondeert met een bepaalde Boviswaarde.
    Zeg nu tegen jezelf ‘Dit is de Bovisschaal’ en beweeg een pendel langzaam
    van links naar rechts over de schaal. Het instrument zal gaan draaien
    op het moment dat hij boven de juiste waarde hangt.

    uit:
    http://www.skepsis.nl/vrom.html

    ….
    een zogenaamde
    biometer, waarmee het ‘energieniveau’ van de ruimte kon worden vastgesteld.
    Het is in feite een schaal van nul tot tienduizend waarboven men met de
    hand een pendel moet bewegen. Het punt waar de pendel uitslaat, correspondeert
    met de correcte Boviswaarde. Deze energetische waarde is vernoemd
    naar Antoine Bovis, een ijzerwarenhandelaar uit Nice die in de jaren ’30
    allerlei merkwaardige uitvindingen op de markt bracht. Hij was ook de
    eerste die beweerde dat je vlees en eieren langer goed kunt houden in
    een kartonnen miniatuurpiramide.

    Log in to Reply
    • Guest says

      12 May 2011 at 18:46

      Ik ben er stil van. Het kan zo in Alice in Wonderland.

      Log in to Reply
  17. goodfellow says

    12 May 2011 at 19:19

    Wat J.W. Nienhuys schrijft over de onzinnige Boviswaarde en de biometer is best te vergelijken met de n-straal die de bekende franse fysicus Blondlot beweerde ontdekt te hebben begin der XXe eeuw. Een wetenschappelijke kwakkel zoals er meer gebeuren. Men had toen pas de X-stralen ontdekt en gedreven door zijn wetenschappelijke wedijver ( mede ook door verkeerde handelingen van zijn assistenten) vond hij keer op keer steeds meer eigenschappen van de n-straal. Die helemaal niet bestond! En, bijna niet te geloven, hij kreeg warempel navolging door andere geleerden! Als ernstige geleerden zich op dergelijke wijze te buiten gaan, kan men zich best voorstellen hoe, soms zeer creatieve leken, grove maar gemakkelijk te slikken kwakkels verspreiden.

    Log in to Reply
    • Guest says

      12 May 2011 at 19:26

      Als ernstige geleerden zich op dergelijke wijze te buiten gaan, kan men zich best voorstellen hoe, soms zeer creatieve leken, grove maar gemakkelijk te slikken kwakkels verspreiden.

      Ja, dat is zeker waar.

      Log in to Reply
  18. Constantia Maria Oomen says

    12 May 2011 at 19:37

    t.a.v. Maarten

    Webtechnisch: elke keer als ik nu deze pagina laad, krijg ik de eerste zinnen van mijn eerste commentaar op dit artikel al ingevuld in het verder nog lege tekstvak. Het Disqus systeem is een creatief geprogrammeerd systeem. 😉 De fouten lijken bijna op willekeur en dat is toch knap voor de ‘logische’ taal geschreven in bits en bytes.

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      12 May 2011 at 20:39

      Ik heb een klacht bij Disqus gedeponeerd maar er werden screenshots
      gevraagd –> ik heb de problemen niet meer kunnen reproduceren helaas.
      Als het jou wel lukt, zou je ook zelf een klacht in kunnen dienen. Nog
      steeds ben je de enige die problemen lijkt te hebben van enige
      significatie. Je bent natuurlijk ook grootverbruiker, dat heeft er ook
      mee te maken natuurlijk.

      2011/5/12 Disqus :

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        12 May 2011 at 21:02

        – web technisch –

        Hallo Maarten.

        Ik ben de enige die echt een account in gebruik heeft genomen, met koppelingen naar Twitter en het Google account. De andere mensen hebben volgens mij niets ingesteld. Ik denk dat de bug onder andere wordt veroorzaakt door hun ‘hoge’ ambities trucjes uit te halen met Twitter. Hierdoor gaat het systeem vreemde bokkensprongen maken. Ook het feit dat ze een leuk foefje willen uithalen met het mailen van mensen als je ze – op hun manier – noemt, speelt volgens mij mee.

        Screenshots vragen van Disqus is een beetje vreemd en onprofessioneel. Als ik een screenshot maak dat mijn cursor opeens na een enter middenin de reeds getikte (☺ ) tekst gaat staan, zegt dat natuurlijk 0,0.
        Of als ik een screenshot maak, nadat de helft van mijn tekst verdwenen was.
        Of dat er tig keer “Timmerman” komt te staan en als ik dat wil weghalen, mijn hele aanhef en tekst in de soep begint te lopen. En nog meer! Zoals bijvoorbeeld het feit dat spaties na leestekens spontaan verdwijnen, terwijl ze wel ingetikt zijn. Dit euvel zag ik trouwens ook geloof ik bij een paar andere mensen.

        Het is allemaal erg matigjes, wat ik zei: mijn man zou wat veel beters afleveren. Maar ja, hij is dan ook de beste, niet iedereen kan dat zijn op zijn vlak. 😉

        Het klopt dat ik een grootverbruiker ben. Je hebt me even goed in de smiezen, want een grootverbruiker is een woord dat bij me past. Als iemand me zo zou noemen, zou ik met goed fatsoen geen bezwaar kunnen en willen maken. Je kent me verder niet, maar als je me wel zou kennen, zou je weten dat het klopte haha.

        Echter ik vermoed, dat als Jeroen en ik eenmaal geëmigreerd zijn, het stil zal worden (tenzij ik vanzelfsprekend toch tijd blijf vinden). Daar heb ik nu geen zicht op.

        Anyway, het is wel een beetje vervelend, hoewel het de laatste dagen weer beter gaat met Disqus.

        Mocht je Jeroen iets willen vragen, geef het me dan maar door.

        Groetjes,

        Sten

        Log in to Reply
        • Maarten Koller says

          12 May 2011 at 21:19

          Wat volledig account betreft heb ik trouwens ook alles ingesteld. Maar hoewel een screenshot beperkt is in zijn waarde, is het wel iets helderder voor de mensen van Disqus dan een geschreven beschrijving. Een filmpje zou natuurlijk nog beter zijn, dan kunnen ze direct zien wat er allemaal gebeurt.
          Ik ben nu naar Livefyre aan het kijken, vergelijkbaar, geloof iets ouder, wellicht minder bugs.

  19. Jan Willem Nienhuys says

    12 May 2011 at 20:22

    Met Blondlot was het toch wat anders. Die probeerde aan de grens van het waarnemingsvermogen minimale fluctuaties in helderheid waar te nemen, in de overtuiging dat hij wel kon compenseren voor dingen als gewenning aan het donker. In die tijd was het in Frankrijk erg moeilijk om academische promotie te maken, wat verklaart dat zo velen ook mee gingen doen met onderzoek.

    Blondlot heeft tussen 1904, toen een bezoekende fysicus onthulde dat het een illusie was en 1930 (toen Blondlot overleed op 81-jarige leeftijd) nooit willen toegeven dat hij zich vergiste.

    Log in to Reply
  20. goodfellow says

    12 May 2011 at 20:25

    Ik stoor me niet aan mensen die denken (en schrijven!) dat chloor niet gevaarlijk is. Vraag het maar eens aan de duizenden doden die sedert 1914-1918 ergens bij Ieper voor altijd in de aarde liggen vanwege het door hen ingeademde chloorgas. Die hebben het goed geweten dat chloor door hun hoofd walmde! Verder praat ik graag met mensen die goed nederlands spreken en niet hun geleerdheid ten toon spreiden door oneigenlijke engelse woorden zoals off-topics en dergelijke meer. Onze eigen taal is al moeilijk genoeg (en we maken er regelmatig fouten in) dat we er geen vreemde woorden moeten bijhalen om ons te laten gelden. Met alle eerbied.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      12 May 2011 at 21:12

      Hmm, ik vond dat chloor in mijn hoofd wel lekker eigenlijk. Heel verfrissend. Maar het klopt dat ik wat meer prikkels dan gemiddeld nodig heb om effect te sorteren.

      Als je het al over goed Nederlands hebt, doe dan ook wat aan je eigen spelfouten.

      Mochten Jeroen en ik geëmigreerd zijn, dan zal ik het niet nalaten mijn Nederlandse taal te doorspekken (op veganistische wijze) met sappige Amerikaanse termen. Ik vrees dat als je daar langer bent, je niet eens meer anders kunt. Alles streeft naar eenwording, dus ik mag dat.

      “Off topic” (OT, niet te verwarren met “Oude Testament”) is overigens heel geaccepteerd. Het zou me niet verbazen als de Van Dale er binnenkort mee komt, als ze het al niet hebben. Beetje met de tijd meegaan hè! ☺

      Log in to Reply
  21. goodfellow says

    12 May 2011 at 20:34

    OK, J.W. Nienhuys, bedankt voor de rechtzetting. Het niet willen toegeven van zijn misvattingen was wel de grootste fout die Blondlot maakte.

    Log in to Reply
  22. Constantia Maria Oomen says

    12 May 2011 at 21:36

    @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus

    >>> Maarten!

    Ach ja, en jij hebt zelfs een lintje gekregen. (dat wil ik ook! 😉 Maarten. (op deze plaats had ik je naam dus niet geplaatst, dat doet het systeem).

    Ghe ghe ik laat “Timmerman” lekker staan hoor (Disqus blijft die plaatsen); die luie donder mag wel weer eens het nest uit komen. Disqus heeft een originele methode om mensen op te roepen.

    Maar alle gekheid op een stokje, dit systeem heeft heel veel bugs. Te veel als je het mij vraagt.

    Log in to Reply
    • Timmerman says

      13 May 2011 at 09:58

       De luie donder is wakker. Dank je! 😉

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        13 May 2011 at 10:01

        Good morning, sweet♥! 

        Ik heb zojuist van oom Jan Willem geleerd dat het chloride was dat de specialist in Naaldwijk gebruikte om mijn hoofdholtes door te spoelen. Maar toch rook het exact als het chloor dat ik in het huishouden gebruik….

        Log in to Reply
        • Timmerman says

          13 May 2011 at 10:41

          Goedemorgen poepie!♥
          Natriumchloride, dat snuif ik ook met wat water als m’n hoofd dicht zit. ‘t Is ook in dure nevelspuitflesjes te koop, daar zal wel duurder zout in zitten…
          Fijn dat je mij daar nog even op wijst, maar ik maakte me eigenlijk niet druk om wat er ooit in jouw hoofdholtes gepompt is. Het heeft gewerkt, je doet het nog. Geen blijvende schade gehad? 😉

          Dat jij chloor rook is een subjectieve waarneming, wie ben ik om daarover een discussie te openen? 😉 Mijn adem ruikt naar bloemetjes, hoewel een ander daar best eens anders over kan denken. Jouw zoutoplossing rook naar chloor. Prima.

  23. goodfellow says

    12 May 2011 at 22:15

    Ik verdraag een beetje onzin, maar te veel onzin maakt me slaperig. Bijgevolg, genoeg gepraat met mw Sten Oomen die niet goed lijkt te weten wat chloor is. Germaanse literatuur bereid je natuurlijk niet echt voor op kennis van chemie. Maar in het geval van chloor weet elke mens vanaf op zijn minst zijn 15e dat het een gevaarlijk en giftig goedje is. Sommige mensen leven in de wolken, laat hen dààr blijven. Scepticisme en onzin gaan niet goed samen en verder eindeloos blijven doorbomen is iets waar mw Sten Oomen lijkt van te houden. Eenzaamheid misschien? Not really my meat, om dan voor één keer haar taaltje te gebruiken. Voor de tweede maal, met alle eerbied.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      13 May 2011 at 09:19

      Jij snapt het blijkbaar niet dat ik grappen maak, zoals van dat chloor. Dat kan ik niet helpen hoor.

      Eindeloos doorbomen?

      Oomen zat te dromen, in de bomen, kwam er niet meer uit, oh wat een guit.

      Eenzaamheid? Misschien. Intermenselijke behoefte, wordt dat meteen als eenzaamheid opgevat? Ik mag dan wel geen fan zijn van het menselijke ras, enige behoefte aan uitwisseling is mij niet vreemd. 
      En als ik niet meer verschijn hier? Storten de kijkcijfers in. 😉

      Log in to Reply
      • Guest says

        13 May 2011 at 09:21

        Ik snapte ook niet dat het een grap was. 🙁

        Log in to Reply
        • Constantia Maria Oomen says

          13 May 2011 at 09:23

           Ach, wat maakt het uit. Waar je je druk over maakt; ik kan het nog steeds niet begrijpen. Chloor noemt men dat in de volksmond. Voor mij was het chloor, wat de scheikundige naam ook mogen zijn. Mijn vader (chemicus) had het, net als JW, wel goed benoemd.

  24. Jan Willem Nienhuys says

    12 May 2011 at 22:31

    Als de voorhoofsholte of de bijholtes worden gespeodl is dan met natriumchloride (d.w.z. keukenzout), in de regel zal dat dan een oplossing zijn van 0,9% NaCl. Een leek kan mischien wel denken chloride = chloor, maar dat is niet zo, netzomin als gootsteenontstopper=zuurstof. Lucht met 0,1% chloorgas is dodelijk.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      13 May 2011 at 09:15

       Hoi JW,

      het proefde en rook wél naar chloor, maar dat had je al begrepen. 100 % chloor luchtje en smaak. Thanks for filling me in. Altijd leerzaam jouw aanvullingen!

      Log in to Reply
  25. Guest says

    13 May 2011 at 09:26

    @StenOomen:disqus  

    Ach, wat maakt het uit. Waar je je druk over maakt; ik kan het nog steeds niet begrijpen.

    Huh?? Ik maak me helemaal niet druk, ik zei alleen dat ik ook niet doorhad dat je het als een grap bedoelde. 

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      13 May 2011 at 09:32

      Ja, het was een grapje, dat ik zei dat ik die chloordampen in mijn hoofd wel prettig vond. Zoals gezegd herkende ik dat als leek als chloor, en die specialist in Naaldwijk (ik zou hem iedereen aanbevelen) heeft me goed doorgespoeld met die zes spuiten ‘chloor’. Ik vond het werkelijk okay, behalve toen het zeer voelbaar in mijn keel begon te lopen, toen begon ik een beetje misselijk te worden.

      Log in to Reply
  26. Jan Willem Nienhuys says

    13 May 2011 at 10:48

    Fysiologisch zout dat naar chloor ruikt?  De zogenaamde chloorlucht in zwembaden is afkomstig van onvolledig ge-oxideerde organische stoffen, i.h.b. chlooramines.

    Ik kan me niet voorstellen dat een serieuze KNO-arts over ‘chloor’ zou spreken als hij of zij fysiologisch zout bedoelt. In de Geneeskundige Adresgids staat helemaal geen KNO-arts in Naaldwijk (misschien in het behandelcentrum Westland van de Reinier de Graaf Groep?)  Dus ik word nu wel wat nieuwsgierig naar die aanbevelenswaardige specialist.

    Log in to Reply
    • Hans says

      13 May 2011 at 11:46

      Het zal wel chloorhexidine zijn geweest.

      Log in to Reply
  27. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 10:51

    @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus 

    Toch vraag ik me af of het dan wel klopt? Dat was geen ‘zoutoplossing’, het was veel sterker dan dat.  Ruikt en proeft natriumchloride letterlijk naar chloor of kan het zijn dat het sterker spul was dan dat? Want als dat niet zo is, dan was het dus een andere samenstelling. Het proefde ook behoorlijk venijning (voor mij als ‘chloor’), dus nu begin ik toch te twijfelen. 
    Nee geen schade, integendeel: het maakte mijn hoofd heel helder.

    Log in to Reply
  28. Timmerman says

    13 May 2011 at 11:00

    Een NaCl oplossing ruikt/smaakt volgens mijn waarneming niet naar chloor. (maar dat is subjectief! 😉 )
    Als je aardappels kookt en je gooit wat zout in het water, ruik je dan chloor?? Ik niet.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      13 May 2011 at 11:06

      @ Timmerman

      Dan vrees ik dat oom Jan Willem er toch naast zit, want het was een behoorlijk agressief goedje dat ronduit rook en smaakte naar het chloor, dat ik ken van de chloorflessen die voor huishoudelijk gebruik bij de supermarkt verkocht worden. Ik herinner me dat die specialist zei dat het speciaal geprepareerd en gezuiverd ‘chloor'(oplossing) was…

      Log in to Reply
    • Guest says

      13 May 2011 at 13:52

      Kun je ook “placebo-ruiken”? Dat je verwacht dat iets naar chloor zal ruiken (bijvoorbeeld omdat het een naam heeft die lijkt op chloor) en je het dan ook ruikt?

      Log in to Reply
  29. Timmerman says

    13 May 2011 at 12:24

    Ik ben geen arts, ik weet niet wat jij snoof… 😉

    Als het een homeopathisch middel was, was het chloor in ieder geval voldoende verdund om geen levensbedreigende concentratie te vormen. Maar bel die specialist, dan weet je het zo. Dat geeft sneller een correct antwoord, dan dat wij gaan gissen.

    Log in to Reply
    • Hans says

      13 May 2011 at 12:45

      Het zal wel chloorhexidine zijn geweest.

      Log in to Reply
  30. Jan Willem Nienhuys says

    13 May 2011 at 13:12

    Maar wie was die specialist? Was het wel een arts? Wie dan?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorhexidine   zegt

    “Chlorhexidine is contraindicated for use near the meninges, in body cavities, and near the eyes and ears.”

    Het zou me niets verbazen als niet-artsen met varianten van chloorbleek (MMS?) is de weer waren.

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      13 May 2011 at 13:35

      Ter herinnering de belangrijkste punten:
      Sten:

      Chloor is niet schadelijk, dacht ik? Bij mij hebben ze het vorig jaar zeer ruim gebruikt (iets van zes spuiten achter elkaar) om mijn holtes door te spoelen tijdens die ontsteking boven een kies. De chloor walmde door mijn hele hoofd, maar erg vond ik dat niet.Om welke schadelijke stof gaat het dan in dit geval? 

      en:

      Ja, het was een grapje, dat ik zei dat ik die chloordampen in mijn hoofd wel prettig vond. Zoals gezegd herkende ik dat als leek als chloor, en die specialist in Naaldwijk (ik zou hem iedereen aanbevelen) heeft me goed doorgespoeld met die zes spuiten ‘chloor’. Ik vond het werkelijk okay, behalve toen het zeer voelbaar in mijn keel begon te lopen, toen begon ik een beetje misselijk te worden.

      en:

      Toch vraag ik me af of het dan wel klopt? Dat was geen ‘zoutoplossing’, het was veel sterker dan dat.  Ruikt en proeft natriumchloride letterlijk naar chloor of kan het zijn dat het sterker spul was dan dat? Want als dat niet zo is, dan was het dus een andere samenstelling. Het proefde ook behoorlijk venijning (voor mij als ‘chloor’), dus nu begin ik toch te twijfelen. Nee geen schade, integendeel: het maakte mijn hoofd heel helder.

      en:

      Dan vrees ik dat oom Jan Willem er toch naast zit, want het was een behoorlijk agressief goedje dat ronduit rook en smaakte naar het chloor, dat ik ken van de chloorflessen die voor huishoudelijk gebruik bij de supermarkt verkocht worden. Ik herinner me dat die specialist zei dat het speciaal geprepareerd en gezuiverd ‘chloor'(oplossing) was…

      Ben ik intussen óók wel nieuwsgierig dan hoe die hele procedure überhaupt in zijn werk is gegaan.
      Ik mag toch o.a. aannemen dat een en ander plaatsgevonden heeft onder plaatselijke verdoving?
       

      Log in to Reply
    • Hans says

      13 May 2011 at 16:49

      Chloorhexidine wordt wel dentaal toegepast.

      Log in to Reply
  31. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 16:23

    Tjonge jonge. Of het een arts was? Het was een endodontoloog (als ik het goed heb). Het was een kliniek, ik moest met spoed behandeld worden. Homeopathie, och gut nee, laat me niet lachen, homeopathie had mij totaal niet geholpen zeg, dit was een gevaarlijke ontsteking. Homeopathie doet bij mij nooit iets. De man zei dat hij nog nooit eerder zo’n ernstige ontsteking had gezien (ik zal nog niet in detail treden voor het geval je iets aan het eten of drinken bent).
    Hieronder de betreffende kliniek, die man die me geholpen heeft, is een life safer. De ziekenhuizen zaten al tot eind januari 2010 vol (we hadden al een reeks ziekenhuizen afgebeld, onze tandarts van toen was niet behulpzaam en liet het ons zelf opknappen (we hebben nu een andere, wél een goede), en het was pas begin december 2009. Ook deze kliniek zat vol, maar de man die zag dat ik werkelijk veel pijn leed, bood zich vrijwillig aan om na zijn reguliere patiënten en aan het eind van de middag te helpen. Dat noem ik nu iemand die een roeping heeft. Hij deed het dus in zijn eigen tijd.

    http://www.verwijspraktijkrvanleeuwaarden.nl/

    Ach wat een off topic nu weer, Wilma die weer het naadje van de kous wil weten over de procedure. Wel Wilma, de man doorboorde mijn kies, daaronder (of daarboven zo je wilt) zat een zeer nasty ontsteking en toen begon het bruine ontstekingsvocht te vloeien. Na een half uur stroomde dit nog steeds (wat de man de opmerking ontlokte dat hij zo’n ernstige ontsteking nog nooit had gezien), en toen spoot hij er dus zes spuiten met chlooroplossing in om de infectie tegen te gaan. Ik zag overigens op supermarkt chloorflessen dat hier een kleine 5 % actieve chloor inzit en ook in zwembaden gebruiken ze het ontsmettingsmiddel, dus ik ga er van uit dat dit eenzelfde type chloor was, maar dan geschikt gemaakt voor de medische wereld. Zelfde smaak en geur. Daar is niets vreemds aan lijkt me. Placebo lucht, laat me wederom nou toch niet hard lachen zeg. Die man zei ook dat het een chlooroplossing was, maar hij noemde geen details. En de zenuw was al uit de kies getrokken, dus daar zat geen zenuwpijn meer. De grote last was dat al mijn holtes daar vol zaten met ontstekingsvocht en dat mijn hoofd wel uit elkaar leek te springen. Het was zeer, zeer nasty. Nou Wilma, ben je nu tevreden? En geen lelijke suggesties meer gaan doen. Dat maakt je niet mooier.

    Log in to Reply
    • Guest says

      13 May 2011 at 17:08

      Nou, dat snap ik niet hoor, dat jouw verhaal niet off topic is en Wilma’s vraag wel.

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        13 May 2011 at 17:14

         Pardon? Ik antwoord op een vraag want als ik het niet doe, gaan jij en Wilma weer mekkeren. Is dat nu leuk, Jenny, de hele tijd zo lelijk doen? Mijn god, dat lijkt me nu werkelijk niet gezond!

        Log in to Reply
        • Guest says

          13 May 2011 at 17:16

          ???

    • Guest says

      13 May 2011 at 17:13

      Placebo lucht, laat me wederom nou toch niet hard lachen zeg.

      Misschien raar geformuleerd, excuus daarvoor dan, maar placebo heeft te maken met suggestie, dus vandaar dat ik die vraag stelde.

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        13 May 2011 at 17:17

         Ja en kun je ook nog aardig doen? Suggestie en deze ontsteking hebben totaal niets, maar dan ook niets met elkaar te maken.

        Log in to Reply
        • Guest says

          13 May 2011 at 17:22

          Ik doelde op het feit dat je chloor rook – en dat zei ik ook. Met “suggestie” doelde ik niet op je ontsteking en dat heb ik ook nergens gezegd of gesuggereerd, of bedoeld te zeggen of bedoeld te suggereren.

    • Wilmamazone says

      13 May 2011 at 17:33

      Tjongejonge toch! Overdrijven is ook een kunst zeg. Het ontbreekt er nog aan dat het pus al door je oren naar buiten stroomde.
      Wat nu eindelijk wel duidelijk is, is dat er sprake was van een wortelkanaalbehandeling en dat is iets héél anders dan/niet te vergelijken met het uitspoelen van kaakholtes door een KNO-arts.
      De wortelkanalen van het gebit staan sowieso niet in verbinding met kaakholtes, dus [..De grote last was dat al mijn holtes daar vol zaten met ontstekingsvocht en dat mijn hoofd wel uit elkaar leek te springen. Het was zeer, zeer nasty…] waar deze uitspraak op moge slaan?!

      Een ding staat m.i. intussen onomstotelijk vast: aan een hoop fantasie ontbreekt het jou niet. 

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        13 May 2011 at 17:44

         Sorry, maar dit doet de deur dicht. Ik had inderdaad al twee wortelkanaalbehandelingen op dezelfde kies gehad gehad en het ging mis. Het ging dus wel om de holtes daarboven, en reken maar dat die in verbinding stonden. Ik zeg ook al de hele tijd dat die ontsteking boven de kies zat, en de holtes tot en met boven mijn oog zaten vol. Waar denk je dat dat allemaal vandaan komt als het een half uur blijft stromen en dan nog niet ophoudt?

        Wilma, dat is heel erg dat je zegt dat dit fantasie ingekleurd was. Ongelooflijk, wat ben jij een naar mens zeg. 

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          13 May 2011 at 18:47

          Kaakholtes worden niet gespoeld via een kies en al hélemaal niet door een tandarts. Die reinigt alleen de wortelkanalen en dat kan idd met een chlooroplossing gebeurd zijn.
          Kijk hier bij endodontologie
          http://www.verwijspraktijkrvanleeuwaarden.nl/#  

        • Wilmamazone says

          13 May 2011 at 18:56

           http://www.rijnland.nl/nl/p467690ced59a1/Onderzoek-van-de-kaakholten.html

          quote:
          Het onderzoekU gaat op uw rug op de onderzoektafel liggen.
          Het onderzoek vindt altijd plaats onder plaatselijke verdoving. De arts geeft u een verdovende injectie aan de binnenzijde van de bovenlip, boven de hoektanden. Ook krijgt u watten met verdovende vloeistof in de neus. Deze verdoving moet ongeveer vijftien minuten inwerken.
          De arts voert het onderzoek uit met behulp van een lang, dun kijkertje met een lampje erin.
          Eerst prikt de arts met een speciale naald een gaatje in het bot van de bovenkaak, net boven de voortanden. Dit gaat heel gemakkelijk, omdat het bot hier erg dun is. Door de verdoving voelt u hier niets van.
          Vervolgens schuift de arts het kijkertje door dit gaatje in de kaakholte. Nu kan hij de binnenkant van de kaakholte bekijken. Door het kijkertje kan de arts zien wat er in de kaakholte aan de hand is, bijvoorbeeld ver naar achter liggende poliepen of een verborgen ontsteking.
          Als de kaakholte gespoeld moet worden, doet de arts dit direct. Hij schuift dan twee dunne slangetjes door de naald heen. Door het ene slangetje loopt spoelvloeistof in de kaakholte. Via het andere slangetje wordt de spoelvloeistof weggezogen. Voor andere, meer uitgebreide behandelingen van de kaakholten moet een nieuwe afspraak gemaakt worden. Deze duren te lang om ze tijdens dit onderzoek te kunnen verrichten.

  32. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 16:45

    Oom Jan Willem, ik heb het voor je nagezocht wie deze engelachtige endodontoloog was, ik kon het nazoeken aan de hand van een fikse bos bloemen die ik de man heb laten bezorgen om te bedanken:

    Niets dan lof voor deze man, en hem graag ook zo behandelen. ♥

    Zie hier:

    http://www.stenoomen.com/images/NaaldwijkKliniek.jpg

    Hier gevonden, het is een Griek, dat klopt, want hij was die weken daarop naar Griekenland:

    http://www.eseedinburgh.com/eseprog.pdf

    Hij wordt in deze .pdf genoemd als endodontoloog en hij hield een voordracht….

    “1155-1215 M Alisafis
    (University School of Dentistry, Athens, Greece)”

    Ook via een paar andere links is hij terug te vinden (en ook dat hij werkt in Nederland). Dank u wel, M. Alisafis! ♥

    Log in to Reply
  33. Hans says

    13 May 2011 at 17:59

    Ik ben nu toch zo langzamerhand wel nieuwsgierig naar de oorzaak van de irritaties waaraan de zwembadbezoekers zeiden te lijden.
    Bromoform, ik weet niet wie dat opperde, kan ik me niet of nauwelijks voorstellen; dan zou de grondstof voor het ontsmettingsmiddel wel erg verontreinigd (of verwisseld) zijn geweest.
    En laten we deze vraag ook niet vertroebelen met een tandheelkundige behandeling.
    Mijn idee is dat het hier gaat om achterstallig onderhoud en/of achterstallig reinigingswerk (duur per slot van rekening…), gecombineerd met (pardon) niet helemaal schone bezoekers…
    En ik vermoed ten dele ook een beetje beinvloeding van mensen die het wel interessant vonden te zeggen dat ze gisteren ook jeuk hadden…
    Kortom: een hype.

    Log in to Reply
    • Guest says

      13 May 2011 at 18:02

      Ja, ik vroeg een hele tijd geleden ook al of het misschien niet gewoon zo kon zijn dat het water niet zo schoon was. Dat vinden ze natuurlijk niet zo fijn om te zeggen.

      Log in to Reply
      • Hans says

        13 May 2011 at 20:48

        Vies t.g.v. zuinigheid, dat is vanaf het begin (als inwoner van Utrecht) altijd mijn idee geweest. “Ons bent zunig” is hier veel vaker aan de orde, meestal met desastreuse gevolgen, zoals die een tijdens een “feest” afbrekende trap. Het gemeentebestuur draait zich er altijd op bewonderenswaardige manier weer uit. En wie het uiteindelijk betaalt? Juist, ja!
        Welke stof dan precies verantwoordelijk is voor de pukkeltjes van voorbijgaande aard, daar kom je natuurlijk niet achter; dat is ongetwijfeld een mengsel van allerlei organische verbindingen die ontstaan door te weinig gechloreerd water, te weinig verversing, oude slecnt onderhouden installaties, en te weinig hygiene bij de gebruikers van het bad ( ik denk ook in te grote aantallen).

        Ik zou graag zien dat de discussie over allerlei niet ter zake doende andere onderwerpen ophield; dat gekakel is werkelijk irritant. Ik stel voor dat de webmaster in een vroeger stadium ingrijpt.

        Log in to Reply
        • Guest says

          13 May 2011 at 21:00

          Ik denk ook aan vies, maar dat zullen we wel nooit zeker weten. Nu je het over de badgasten hebt: een tijdje terug las ik ergens dat vrij veel mensen niet naar de wc gaan voor de kleine boodschap zeg maar als ze in het zwembad zijn. Enfin, ik was al niet dol op zwemmen in (chloor)zwembaden, maar toen ik dat gelezen had helemaal niet meer, ik moet nu steeds denken aan wat er wellicht allemaal in het water zweeft.

  34. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 19:44

    @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus 
    >>> Wilma Ik had het over holtes, wat voor holtes in mijn hoofd dat zijn, weet ik niet. Wilma
    En die endodontoloog heeft ze wel degelijk gespoeld, ga hem dan maar bellen als je het niet gelooft.
    Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gast.
    Dat geeft jou geen enkel recht zo afschuwelijk naar te doen, te doen alsof ik dingen inkleur. Het was wel zo erg, en ik zou je bijna gaan toewensen dat je het zelf eens mocht ervaren, om dan te zeggen dat jij de zaken in kleurt. Maar jij hebt al andere zaken aan je hoofd. Ik zal maar niet zeggen wat de “Kosmische Kracht” op mijn website als antwoord gaf bij jouw naam “Wilma”, want dat zou niet verantwoord zijn. Kosmos, ja, die kosmos die jij niet begrijpt. Ja, ik ben boos, en terecht. Fantasie? Ga maar eens aan de mensen vragen die ik toen om me heen had en mailde. Maar nee hoor, jij fantaseert er liever op los, en zegt dat andere mensen dat doen.

    Wilma: Rijnland?

    Wat mij betreft: einde verhaal hier richting deze twee dames over dit onderwerp. Ik weet voortaan wel wie ik moet mijden als de pest: Wilma

    Jenny is nog enigszins okay, hoewel ik ook mijn vraagtekens bij haar zet.

    Log in to Reply
  35. Wilmamazone says

    13 May 2011 at 20:07

    @Sten: 

    Wilma Ik had het over holtes, wat voor holtes in mijn hoofd dat zijn, weet ik niet. Wilma

    Je doet wel stellige uitspraken dan over zaken waar je nu zelf over zegt er niets/nauwelijks iets van af te weten. Dan heb ik het met nadruk niet over pijn e.d. die je vast gehad zult hebben.
     Op de rest van jouw ‘inhoudelijke’ reactie wens ik niet in te gaan.

    Log in to Reply
    • Constantia Maria Oomen says

      13 May 2011 at 20:11

      @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus 
       Wilma

      Ik praat zo niet meer tegen jou, Wilma (naar mens) deze uitleg is voor anderen. Het is precies gegaan zoals ik beschreef. Er is niets bij gefantaseerd. Het idee alleen al, ik ben juist een volstrekt eerlijk mens en waarom zou ik. Het gaat niet over kennis, het gaat over deze ervaring waarbij een vorm van chloor(oplossing) als ontsmettingsmiddel werd ingezet via spuiten (zeer concrete spuiten, niet via slangetjes of zo). De beste man had spuiten in zijn hand. Bel hem maar, maak jezelf maar compleet belachelijk (Wilma).

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        13 May 2011 at 20:43

        Sten:

        Ik zeg ook al de hele tijd dat die ontsteking boven de kies zat, en de holtes tot en met boven mijn oog zaten vol. Waar denk je dat dat allemaal vandaan komt als het een half uur blijft stromen en dan nog niet ophoudt?

        Dit bedoel je o.a. met: Er is niets bij gefantaseerd?

        Het kan best dat jij gelooft dat dit waar is, maar zelfs de voorhoofdsholte spoelen via een kies? Dan ben je idd bij een wonderdokter/tandarts geweest.

        Log in to Reply
  36. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 20:48

    Bel hem maar Wilma, leg hem maar uit dat jij een naar en wantrouwend mens bent, en mijn verhaal niet gelooft. Hij zal denken dat hij een waanzinnige aan de lijn heeft, hij heeft wel betere zaken te doen. Dat vocht zat in mijn gehele aangezicht, voorhoofd heb ik niet gezegd, daar valt boven het oog in mijn definitie niet onder. En ook Wikipedia zegt dat:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorhoofd

    Maar waar heb ik het over. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, en bij een waard als jou zou ik gillend wegrennen om er nooit meer terug te keren.

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      13 May 2011 at 21:29

      http://www.kloptdatwel.nl/2011/05/08/liposuctie-helpt-niet/

      Sten:
      [..Ik zelf ben vorig jaar ook geholpen aan een zeer ernstige ontsteking boven een kies, en voor mijn gevoel was dit ook al richting een gevaarlijk punt als dat niet gebeurd was geweest. ..]

      Timmerman:
      [..Na jouw bericht snap ik niet dat jij je ontstoken kies wel laat behandelen…]

      Sten:
      [..Voor je informatie: als kind heb ik heel veel gesnoept. En daarvoor betaalde ik vorig jaar de prijs. Tegenwoordig doe ik wel aan goed poetsen, flossen én spoelen met ontsmettingsmiddel…]

      Zo voorkomt Sten in het vervolg dus ontstekingen in alle holtes tot en met die boven haar ogen. Dat werkt zo bij niemand, maar Sten is dan ook heel apart, bijna buitenaards zeg maar.

      Log in to Reply
  37. Wilmamazone says

    13 May 2011 at 21:04

    [.. en de holtes tot en met boven mijn oog zaten vol…] 

    [.. voorhoofd heb ik niet gezegd, daar valt boven het oog in mijn definitie niet onder..]

    Wat voor holte heb jij boven jouw ogen zitten dan en hoe noem je die?

    Log in to Reply
  38. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 21:36

     @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus 
     Wilma
    Ga je nu gewoon door? Jij hebt het verbruid bij mij door te zeggen dat ik fantaseer. Oei oei, wat een leijke energie heb jij. Dag Wilma. 
    Moderatie had trouwens al lang moeten ingrijpen.  

    Log in to Reply
  39. Wilmamazone says

    13 May 2011 at 21:54

    Sten:

    Jij hebt het verbruid bij mij door te zeggen dat ik fantaseer

     Toon dan maar eens met onomstotelijke feiten aan dat jouw fantasie niet op hol is geslagen.
    O.a. het antwoord op deze vraag: Wat voor holte heb jij boven jouw ogen zitten dan en hoe noem je die?  

    Log in to Reply
  40. Constantia Maria Oomen says

    13 May 2011 at 22:55

    Wilma, je bent abuis en goed gek als je het mij vraagt. Niemand is jou verantwoording verschuldigd en zeker niet een oprecht mens zoals ik. Maarten, misschien kun je beter alle reacties weghalen die niet direct met het zwembad te maken hebben. Dit is gewoon kolder ten top, Wilma, die mij eist op te helderen dat ik niet aan het fantaseren ben geslagen over nota bene iets wat mijn lichaam aanging. Mail bijvoorbeeld eens Rob Nanninga, die had ik destijds ook meerdere keren gemaild over die ontsteking. Misschien dat je zo’n skepticus wel gelooft. Wat een kolder zeg. Zie je het al voor je. Wilma die eist dat ik bewijs dat mijn ontsteking echt zo erg was. Het is gewoonweg hilarisch. Wilma, er zit een steekje bij je los. Pffff

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      13 May 2011 at 23:03

      Geef eens eindelijk gewoon antwoord op deze héle normale/logische vraag:
      Wat voor holte heb jij boven jouw ogen zitten dan en hoe noem je die?  

      Log in to Reply
      • Constantia Maria Oomen says

        13 May 2011 at 23:05

        Nee ik ga jou helemaal negeren, dat lijkt mij een veel wijzer idee. Maarten, ajb, haal dat gekke mens van me af. Bij voorbaat dank.

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          13 May 2011 at 23:23

          Allemaal smoesjes, dus nogmaals:
          Geef eens eindelijk gewoon antwoord op deze héle normale/logische vraag: Wat voor holte heb jij boven jouw ogen zitten dan en hoe noem je die? 

  41. Maarten Koller says

    13 May 2011 at 23:45

    Dames, heren, ik geloof dat men elkaar zat begint te worden. Ik kan helaas niet actief modereren, daar heb ik de tijd niet voor. Via Disqus is dat ook minder nodig: je kan zoals Jan Willem al een keer aangaf een comment die je niet aanstaat inklappen via het min-teken rechts boven de post (ga er met je muis overheen). Daarnaast kan je comments ‘flaggen’ –> zie je een ongepaste post, ga er dan met je muis overheen en klik op het vlaggetje onderaan.
    Maar je mag elkaar ook gewoon negeren. Schrijf dit echter niet (dat is spam: niemand interesseert het)  maar doe het gewoon. 
    Daarnaast moet iemand die een andere definitie van woorden/begrippen hanteert dan die in het woordenboek staat, zich niet verbazen wanneer er om uitleg wordt gevraagd. En die uitleg al helemaal niet moet gaan ontwijken.
    Ook is het misschien een hint dat wanneer men een dagtaak heeft aan het reageren op alle reacties die de eigen reactie oproept, men misschien niet duidelijk is of veel te veel offtopic gaat. En daarnaast: als er 1 persoon is die alle vragen/opmerkingen krijgt, misschien moet diegene dan eens naar zichzelf kijken alvorens te wijzen.

    Log in to Reply
  42. Constantia Maria Oomen says

    14 May 2011 at 08:00

    @5f10f21abd361c7fe33f36e22d0b8335:disqus 

     Maarten

    “Daarnaast moet iemand die een andere definitie van woorden/begrippen hanteert dan die in het woordenboek staat, zich niet verbazen wanneer er om uitleg wordt gevraagd. En die uitleg al helemaal niet moet gaan ontwijken.”

    Ik moet niets hoor. Het idee alleen al. Ja, Sten moet op alles antwoord geven, dat moet zij.  Dat zou me wat zijn zeg. Wilma zou in de middeleeuwen in de inquisitie niet misstaan. En ik ben vrijwel altijd ontopic. Het is mij duidelijk dat jij niet goed gelezen hebt. Nou ja, gelukkig heb ik binnenkort geen tijd meer hiervoor, helaas zullen je statistieken na een poosje gaan inzakken. Maar dat vind jij niet belangrijk, Maarten, want jou gaat het enkel om het pure skeptische geloof.

    Log in to Reply
    • Guest says

      14 May 2011 at 08:45

      Niet om deze discussie weer op te rakelen, maar ik wil toch graag nog even iets kwijt. Als je het vervelend vindt moet je het maar dichtklappen. 🙂

      Maarten zegt:

      Daarnaast moet iemand die een andere definitie van woorden/begrippen hanteert dan die in het woordenboek staat, zich niet verbazen wanneer er om uitleg wordt gevraagd. En die uitleg al helemaal niet moet gaan ontwijken.

      Dan zeg jij dat je dat helemaal niet moet, het idee alleen al.

      Maar ja, je zegt wél over een van die zaken die je niet nader wil toelichten, te weten “de” kosmos, dat die bepaalt wanneer het onze tijd is. Dan is het toch niet zo vreemd als mensen dat nogal ver vinden gaan en willen weten hoe dat zit? Maar helaas, uitleg krijgen we niet, we moeten het maar doen met de mededeling dat we er – latent – nog niet aan toe zijn.

      Dan zeg je ook nog tegen Wilma: Ik zal maar niet zeggen wat de “Kosmische Kracht” op mijn website als antwoord gaf bij jouw naam “Wilma”, want dat zou niet verantwoord zijn. Kosmos, ja, die kosmos die jij niet begrijpt.

      Nee, niet de kosmos die Wilma niet begrijpt, maar jouw persoonlijke opvatting van de kosmos, waarvan jij niet wil uitleggen wat die inhoudt. 

      Nieuwsgierig geworden heb ik ook die “kosmische kracht” geprobeerd op je website, in de hoop dat mij iets meer duidelijk zou worden en mijn naam ingetypt (mijn volledige doopnaam). Eerst zegt de KK: “Waarheen gaan wij? Altijd naar Huis”. Tja, daar kan ik niet zoveel mee, dus nog een keer geprobeerd. Nu zei de KK: “Supervrouw”. Hm, leuk, maar nietszeggend. Een derde keer dan maar. Nu kwam er: “Casper, het lieve spookje”. In opperste wanhoop nog maar eens geprobeerd en wat dacht je wat: “Vrienden kunt u gerust thuis ontvangen”. Ik heb ook gevraagd: “Wat is de kosmos”, waarop de KK antwoordde: “Een erotische hand onder uw kleren nu”. Bij mijn vraag naar de zin van het leven zei de KK dat ik maar een lekkere douche moest nemen.

      Wat moet ik hier nu van denken?

      Het was misschien toch goed geweest als je het gewoon had uitgelegd.

      Log in to Reply
  43. Constantia Maria Oomen says

    14 May 2011 at 08:14

    Ok dan scheiden onze wegen zich hier. Ik weet het wanneer ik ongewenst ben. Men wil een publiek van ja knikkers en grijze muizen. Streep eronder, geen kloptdatwel voor mij meer. 

    Oom Jan Willem, ik zie je op de website van http://www.skepsis.nl…

    —————————————————————————

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      14 May 2011 at 09:00

       
      Het was/is niet jouw persoon die ter discussie stond/staat, maar jouw gedrag.
      Je bent van 1967 en dan mag je intussen volop aangesproken worden op volwassen gedrag vind ik.

      Log in to Reply
  44. Timmerman says

    14 May 2011 at 09:40

     [” Ik heb ook gevraagd: “Wat is de kosmos”, waarop de KK antwoordde: “Een erotische hand onder uw kleren nu”. “]
    Ah, mijn vriendin is de Kosmos!
    [” Bij mijn vraag naar de zin van het leven zei de KK dat ik maar een lekkere douche moest nemen.”]
    Fout. 42. 😉

    Log in to Reply
    • Guest says

      14 May 2011 at 09:46

      O wat sneu voor je. Gewoon nog een keer proberen, de KK is best flexibel.

      Log in to Reply
  45. Jan Willem Nienhuys says

    15 May 2011 at 18:43

    Ik kan eigenlijk niet meer volgen waar de ruzie over ging. Naar aanleiding van opmerkingen over chloor kwam Sten met een verhaal dat maar moeilijk te volgen is. Kijk even naar het plaatje halverwege http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/homeopathische-neusdruppels/  . De holtes opzij van de neus heten kaakholtes of bijholtes en die midden in het voorhoofd vlak boven de ogen heten de voorhoofdsholtes.

    Stens medelingen over de behandelingen die ze onderging waren nogal vaag en gaven de indruk dat ze niet goed had begrepen wat de stof was waarmee ze was gespoeld en wat er precies was doorgespoeld, en vatte dit op als een aanval op haar integriteit en op de voortreffelijke tandarts die haar had behandeld. De substantie was vast geen chloor (het geelgroene giftige gas Cl2 dat vrijkomt als je een chloorbleekmiddel (natriumhypochloriet, NaClO) vermengt met toiletreiniger (natyriumbisulfaat, NaHSO4)) en geopperd werd dat het ook geen chloorbleekmiddel was dat in de volksmond soms ook wel met chloor of ‘actief chloor’ wordt aangeduid (zie http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm ), en het gebruikelijke spoelmiddel keukenzout (natriumchloride, NaCL) zal het ook wel niet geweest zijn, en Hans heeft gesuggereerd dat het chloorhexidine is geweest.

    Op
     http://books.google.nl/books?id=mcclT2Tbfb0C&pg=PA242&dq=natriumhypochloriet+medisch+gebruik&hl=nl&ei=MQDQTem6CYSbOt-c4JMN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDwQ6AEwAA#v=onepage&q=natriumhypochloriet%20medisch%20gebruik&f=false

    zie ik echter staan dat natriumhypochloriet in de endodontologie inderdaad wordt gebruikt als wortelkanaalirrigans, maar of er al die bijholten mee behandeld waren is onduidelijk.
    Het is vervelend dat in een discussie over zwembadhygiëne dergelijke persoonlijk ervaringen bij de tandarts worden ingebracht, en dat er vervolgens zo wordt ingehakt op die persoon (al herinnert
    ze het zich kennelijk niet meer precies) dat ze zich diep beledigd voelt, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Mensen worden nu eenmaal boos als je twijfels aan hun medische redding uitspreekt.

    Log in to Reply
    • goodfellow says

      16 May 2011 at 10:28

      Kijk, de zaak waarover we het hadden was de verkeerde chloorbehandeling van het zwembadwater. Ik denk, dat buiten de alledaagse grapjes, sommigen onder ons mw Sten Oomen, die zichzelf weliswaar als doelwit van sarcasme presenteerde, ietwat te hard hebben aangepakt. Natuurlijk: eigen schuld-dikke bult. Maar ik denk dat Sten Oomen een zeer gevoelige, zij het bijzonder fantasierijke, vrouw is. Dit is er allemaal geweest omdat we afdwaalden van de zaak. Ik denk dat het beter zou zijn als we korter op de bal speelden. Of er medische redding en bezoek aan de tandarts geweest is laat ik in het midden, we hebben hier immers slechts de beweringen van Sten Oomen zelf. Ik houd ze voor waar bij gebrek aan onderzoek, en neem er gewoon akte van. Ikzelf heb wel enige ironische opmerkingen gemaakt, maar niet echt ingehakt. Het probleem komt er als we té persoonlijk en te rauw worden. Dan pas wordt iemand boos.

      Log in to Reply
      • Hans says

        16 May 2011 at 11:26

        Het is niet de eerste maal. Mw. Oomen doet regelmatig op een zodanige toon uitspraken, dat ik niet meer op haar reacties reageer. Het staat haar natuurlijk vrij omgekeerd hetzelfde te denken en op dezelfde wijze te handelen.

        Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 36.1 – Lentenummer 2023
25 February 2023 - SkepsisBlogBeheerder
Skepter 36.1 – Lentenummer 2023

De eerste Skepter van 2023 is eergisteren van de drukker gekomen en zit in de verzending. Hij zal ergens komende week wel bij abonnees en donateurs bezorgd worden. Weer veel moois in dit nummer. Herkent u zich in het portret hier rechts? Dit is volgens de kunstmatig intelligente plaatjesgenerator DALL·E hoe een skepticus eruitziet. Gert Jan van ’t ... Meer lezen Het bericht Skepter 36.1 – Lentenummer 2023 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.4 – Winternummer 2022
1 December 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.4 – Winternummer 2022

Brengen genetici de mammoet, de dodo en de buidelwolf weer terug? Komt kernfusie er sneller dan velen denken? Het nut van sciencefiction als lesmateriaal. Een interview met pendelwinnaar Marieke Kuypers, en nog veel meer in dit nummer. Het bericht Skepter 35.4 – Winternummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan
20 November 2022 - Pepijn van Erp

Marieke Kuypers onderscheiden door Skepsis voor haar video's op TikTok en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met een feestrede met het 35-jarig bestaan Het bericht Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Uitreiking Zesde Vijs en Skeptische Put 2022 - 29 april
25 March 2023 - Jan Van Haver

De Zesde Vijs wordt toegekend aan iemand die zich het voorbije jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het verspreiden van objectieve kennis inzake pseudo-wetenschap en het paranormale. De Skeptische Put wordt jaarlijks gegeven aan een persoon of organisatie die zich uitzonderlijk onkritisch heeft opgesteld, en de verspreiding of popularisering van kennis en wetenschap totaal verkeerd heeft begrepen. [...]

Komeet van Halley in “Het verhaal van Vlaanderen”?
13 February 2023 - Paul De Belder

De aflevering van ‘Het verhaal van Vlaanderen’ over de Guldensporenslag heeft ongetwijfeld de meeste commentaar opgewekt. Ook vanuit de astronomie valt er kritiek op te leveren. Inderdaad begon de bewuste aflevering met een voorstelling van de komeet van Halley.  Bij het kijken dacht ik heel even dat ik in een documentaire over sterrenkunde en niet over geschiedenis zat. Maar meteen werd de band duidelijk. [...]

Desmet dwaalt, draait en duikt
9 January 2023 - Paul De Belder

Hoewel de uitspraken van Desmet over de coronamaatregelen al langer op veel kritiek van factcheckers stuiten, kwam hij pas recentelijk echt flink in opspraak. Op een tournee langs verschillende Amerikaanse talkshows en podcasts om de Engelse vertaling van zijn boek te promoten, was hij ook te gast bij Infowars, de show van Alex Jones. Het optreden bij deze veroordeelde complotdenker en het doen van nogal stellige uitspraken over openhartoperaties onder hypnose waren de aanleiding voor een hausse aan kritische artikelen in de Vlaamse media. [...]

Verbicide: Language as a Pandemic Casualty
28 March 2023 - Jonathan Howard

Natural infection is getting infected. It's like water and H20.  It's amazing that a doctor is trying to convince us otherwise. The post Verbicide: Language as a Pandemic Casualty first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Autism prevalence increases to 1 in 38, and antivaxxers blame vaccines without using the word “vaccine”
27 March 2023 - David Gorski

The CDC updated its estimates for the prevalence of autism spectrum disorders. Predictably, antivaxxers blame the increasing prevalence of ASDs reported, particularly in Black children, on "environmental factors," which is antivax code for, "Vaccines are to blame." The post Autism prevalence increases to 1 in 38, and antivaxxers blame vaccines without using the word “vaccine” first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Medical “Conservatives” Are Medical Radicals
24 March 2023 - Jonathan Howard

Any doctor who pushes for the repeated mass infection of unvaccinated babies and toddlers with a novel, mutating virus, when an effective vaccine is available, is a medical radical. The post Medical “Conservatives” Are Medical Radicals first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (11-2023)Ik heb er ieder jaar weer behoorlijk last van. Meneer Overbeek in Havelte op zijn racefiets kan zich dat niet
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (11-2023)En dan krijgen we dus weer dit soort gedoe over het afschaffen van zomertijd: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-pandemie-en-queen-
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (11-2023)Tja, geen idee. Ik vraag me in de eerste plaats af of de bevolking zit te wachten op de afschaffing
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (11-2023)En dan vervolgens "Den Haag" waar men zich zich afvraagt hoe die kloof tussen bevolking en overheid.toch is veroorzaakt. Hoe
  • Klaas van Dijk on De zaak-basrakarekietLOWI komt in een recent 'advies' over een ondertussen teruggetrokken antivax preprint van VU hoogleraar Ronald Meester terug op de

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2023 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in