• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Kort / Aanwijzing voor persoonlijkheid te vinden in ogen.

Aanwijzing voor persoonlijkheid te vinden in ogen.

19 December 2011 by Maarten Koller 38 Comments

Een studie gepubliceerd in 2007 ontdekte dat een gen, Pax6, tegelijkertijd voor afwijkingen zorgt in de hersenen (de linker cortex cingularis anterior) én in de iris. En daardoor kunnen bepaalde vormen in de iris geassocieerd worden met een bepaalde persoonlijkheid die door dat hersengebied wordt beïnvloed.

428 studenten namen deel aan de studie. Daaruit bleek dat irissen met ovale vormen (1) (in het besproken artikel ‘crypts’ genoemd) significant hoger scoorden op een vragenlijst (NEO PI-R) op zaken als gevoelens, aangenaamheid, warmte, vertrouwen en positieve emoties, terwijl de groeven/lijnen (3) juist geassocieerd waren met impulsiviteit.

Aanwijzing voor persoonlijkheid te vinden in ogen. 1
Afbeelding uit Larsson et al., 2007.

Ik vind dit zeer interessante materie. Voor zover ik weet is dit een eerste bevestiging dat je door naar iemands iris te staren daadwerkelijk iets zinnigs kan zeggen over de eigenaar van die iris. *

(Ik weet ook wel dat iriscopisten al veel langer geloven dat je aan iemands iris iets kan zien. Alleen beweren zij dat ze ziektes e.d. kunnen zien en dus diagnosticeren, maar daar is dan weer geen fatsoenlijke bevestiging voor te vinden. Klik hier voor een uitgebreid artikel over iriscopie).

Update 20-12-11:
* Aangezien het artikel inmiddels door een aantal personen is toegestuurd, waarvoor dank, is het duidelijk geworden dat deze zin echt alleen op mijn eigen kennis slaat. Ik zit helaas niet in de literatuur wat betreft irissen en persoonlijkheid. Nu ik het artikel in handen heb is een correctie wel op zijn plaats, het citaat hieronder is een gedeelte van de eerste alinea:

The idea that personality differences are related to iris characteristics is not new. In 1965, Cattell (1965) observed differences in cognitive styles between blue and brown  eyed subjects and since then eye color has been found to be related to a great variety of physiological and behavioral characteristics. Dark eyed people have on average higher scores on extraversion, neuroticism (Gentry et al., 1985), ease of emotional arousal (Markle, 1976) and sociability (Gary and Glover, 1976). However, there are a number of studies that fail to replicate the personality findings, typically because the effect tends to fade after early childhood.

Er is dus al veel meer onderzoek gedaan.

Alleen is het nog steeds geen bevestiging dat iriscopie werkt natuurlijk, maar als ik de comments hieronder zo lees dan maakt dat in elk geval één beoefenaar niet uit.

Steun Kloptdatwel

Aanwijzing voor persoonlijkheid te vinden in ogen. 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
What The Bleep Are You Talking About?
Next Entry »
Wat zeggen je ogen over jou?

Filed Under: Kort, Wetenschap Tagged With: iris, oog, persoonlijkheid

Reader Interactions

Comments

  1. Jan Willem Nienhuys says

    19 December 2011 at 10:25

    Helaas betekent ‘significant’ hier waarschijnlijk niks. Statistisch significant wil alleen een heel klein beetje zeggen als het gaat om een proef met een van tevoren gekozen hypothese, waarop de proef speciaal is ingericht, en met één van tevoren afgesproken uitkomstmaat. Iemand een vragenlijst voorleggen met ik weet niet hoeveel items erop die informatie verschaffen over een heleboel dingen en die dan gekoppeld kunnen worden met allerlei aspecten die in over- of ondermaat aanwezig kunnen zijn in de iris – dat is onoverzichtelijk veel, en wekt het vermoeden dat de onderzoekers uitgebreid hebben zitten vissen.

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      19 December 2011 at 10:31

      Vervelende aan dit (door mij geschreven) artikel is dat ik de studie zelf niet volledig heb kunnen lezen. Sinds ik afgestudeerd ben 🙂 heb ik geen toegang meer :(. Ik heb het dus moeten doen met de abstract. Het volledige artikel zou ik nog ontvangen maar aangezien ik nu afhankelijk ben van anderen kan ik geen inhoudelijke reactie geven helaas.

      Het enige zinnige is dat het wel om ruim 400 personen ging, wat in elk geval een flinke steekproef lijkt te zijn. Of er voorop gestelde hypotheses waren weet ik helaas niet.

      Log in to Reply
  2. Hans says

    19 December 2011 at 11:17

    Ik wil best aannemen, Maarten, dat er een relatie zou kunnen zijn tussen kenmerken in de iris en verdere lichamelijke parameters. Bij diabetici wordt ook bepaald niet voor niets regelmatig een fundusfoto genomen (dat is natuurlijk iets anders dan naar de iris kijken). Iriscopie heeft overigens diagnostisch gezien geen enkele waarde, dat is wel voldoende aangetoond.
    Maar… wat bedoel je in dit kader met een spiegel voor de ziel? Het begrip ziel, zeker in relatie tot een religieuze betekenis, komt me volledig zinloos voor.

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      19 December 2011 at 12:58

      Een spiegel van de ziel, gecorrigeerd. En het is een bekende uitspraak die impliceert dat we aan de ogen veel kunnen zien toch? Nou, vandaar.

      2011/12/19 Disqus

      Log in to Reply
      • Hans says

        19 December 2011 at 13:55

        Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed hebt begrepen. Het ging me om de ziel.
        Het spraakgebruik kan ik wel min of meer volgen maar op een skeptische site is het begrip “ziel” wel een heel vreemde eend in de bijt. Laat ik het maar zo zeggen: naar mijn idee bestaat er helemaal niet zoiets als een ziel. Dick Swaab omschrijft dat uitvoerig in zijn boek Wij zijn ons brein.

        Log in to Reply
        • Maarten Koller says

          19 December 2011 at 14:27

          De ziel bestaat natuurlijk niet voor zover ik weet. Het spraakgebruik wel, vandaar het gebruik.

          2011/12/19 Disqus

  3. Jurrevandenbosch says

    19 December 2011 at 15:52

    Spijtig genoeg worden in dit artikel de verkeerde benamingen gebruikt voor de tekens die in de iris te zien zijn.
    1. is geen crypt maar een lacune
    2. is een pancreas teken
    3. is geen groef maar een radiair

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      19 December 2011 at 16:51

      Interessant, dank je, ik heb de engelse termen geprobeerd te vertalen. Dat is dus blijkbaar mislukt. Zou je me kunnen vertellen waar ik de informatie had kunnen vinden?

      Log in to Reply
  4. Cryptocheilus says

    19 December 2011 at 17:05

    We kunnen normalerwijze ook een heel aantal al of niet afwijkende genen spotten in hoe iemand er uit ziet. Waarom niet in de iris? Lijkt me nu niets bijzonders behalve als je gaat beweren dat er dan ook maar werkelijk allles kan worden afgelezen in het oog.  

    Overigens kan de fulltext van het betreffend onderzoek hier direct gedownd worden.
    http://tinyurl.com/7ddug8h

    Log in to Reply
  5. Jurrevandenbosch says

    19 December 2011 at 17:46

    Maarten, probeer eens een studieboek over iriscopie!

    Log in to Reply
    • Hans says

      19 December 2011 at 18:24

      Lees liever zelf eens het artikel in Skepter over iriscopie. Dat onderwerp kan nu toch echt wel definitief in de vuilnisbak.

      Log in to Reply
  6. Hans says

    19 December 2011 at 18:26

    We zijn het eens Maarten. Daarbij neem ik aan dat je de uitdrukking volstrekt overdrachtelijk gebruikt.
     

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      19 December 2011 at 21:11

      Volledig!

      Log in to Reply
  7. Jurrevandenbosch@hetnet.nl says

    19 December 2011 at 19:02

    @Hans, en wat zou ik voor nieuws in dat artikel moeten lezen waardoor ik iriscopie in de prullenbak zou moeten gooien? Ik ben nog niet iets shocking nieuws tegengekomen

    Log in to Reply
    • Hans says

      19 December 2011 at 22:34

      U hoeft helemaal niets nieuws te lezen hoor. Het staat wel vast dat iriscopie voor het stellen van diagnoses klinkklare onzin is. Vandaar de prullebak. Heden ten dage zijn er gelukkig veel beproefde methoden tot het stellen van diagnoses. Gebruik van iriscopie is in dit kader illusoir en misleidend. Je kunt even goed (of beter gezegd: slecht) de lever van een pas geslachte geit beschouwen, zoals b.v. de Etrusken deden.

      Log in to Reply
  8. Jurrevandenbosch says

    19 December 2011 at 23:05

    Voor acute processen is iriscopie niet de aangewezen methode om een diagnose te stellen, laat ik hierbij duidelijk stellen dat een natuurgeneeskundige enkel een “vermoedelijke diagnose” kan en mag stellen. In tegenstelling tot de legende zul je acute processen niet terugvinden in de irissen aangezien daar minstens een half jaar over heen gaat.
    Iriscopie is ook niet een vak dat je met het boek in de hand kan toepassen, dat vergt de nodige training (en die heb ik nog niet voldoende gehad)
    Mijn ervaring is dat je wel degelijk het nodige in de irissen kunt terugvinden, niet alleen ziekten met een medische substraat maar ook over het mentaal functioneren van de persoon.
    Dat de wetenschap geen bewijzen kan vinden volgens haar criteria is haar probleem en toont niet zondermeer haar gelijk aan.
    Natuurgeneeskundigen zijn veelal aangesloten bij beroepsverenigingen waar een cliënt een klacht kan indienen over een therapeut waarna bekeken wordt of die klacht gegrond is of niet. Is de klacht gegrond dan wordt die therapeut (in het geval van herhaling) uit de beroepsvereniging gezet.

    Log in to Reply
    • Hans says

      20 December 2011 at 09:34

      “De wetenschap” heeft helemaal geen probleem. U draait de zaak om. Iriscopisten zullen toch echt zelf moeten bewijzen dat hun theorie aannemelijk is. Daar is tot nu toe nog helemaal niets van terechtgekomen. Dat zal ook niet gebeuren want er is allang door allerlei proefnemingen aangetoond dat iriscopisten er absoluut niets van bakken als ze een bekende diagnose moeten zien te reproduceren. Ook iriscopie is bedrog, evenals andere zogenaamd alternatieve geneeswijzen.
      Wat een klachtenprocedure voor “natuurgeneeskundigen” in deze discussie te maken heeft, ontgaat me.

      Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      20 December 2011 at 10:37

      Meer inlichtingen over iriscopie en meer in het bijzonder over de oplichter, pardon homeopaat, die beweerde dat hij deze kunst had uitgevonden op
      http://www.kwakzalverij.nl/942/Encyclopedie_Iriscopie
      en speciaal over Péczely:
      http://www.kwakzalverij.nl/1161/Iriscopist_Peczely_zwendelaar_of_gek_

      Bij klachten over therapeuten moet men natuurlijk denken aan ‘grensoverschrijdend seksueel gedrag’, dat is ook in de gewone geneeskunde zo. Je zult wel niet ver komen bij de tuchtrechter met de klacht dat een waardeloze therapie is toegepast.

      Log in to Reply
    • Hans says

      20 December 2011 at 14:21

      Verstandige mensen laten diagnoses stellen door een arts (en dan bedoel ik niet een arts die bijbeunt in homeopathie, acupunctuur en/of andere kwakzalverij).
      Aan “vermoedelijke diagnoses” door “natuurgeneeskundigen” heeft niemand iets.
      En als het om “diagnoses” door iriscopisten gaat, is het ronduit bedrog.  

      Log in to Reply
    • Jan Willem Nienhuys says

      20 December 2011 at 14:43


      In tegenstelling tot de legende zul je acute processen niet terugvinden in de irissen

      Er zijn ook iriskijkers die als ze een probleem zien beweren dat het
      1. wellicht uit een vorig leven komt of
      2. iets is dat zich in de toekomst kan openbaren

      Logisch zou zijn dat men in een moeite door nog aangeeft wat
      3. er pas in het volgende leven gebeurt,

      Het is duidelijk dat iets dergelijks niet zo makkelijk te toetsen valt en meer in het algemeen dat iedereen in deze branche maar wat kletst.

      Log in to Reply
      • Hans says

        20 December 2011 at 18:03

        Ja, zo kun je alle kanten op; zo klopt de “diagnose” natuurlijk altijd.

        Log in to Reply
        • Guest says

          21 December 2011 at 10:26

          Ja, net als met Freudianen, die hebben altijd gelijk, want als je niks hebt, heb je het toch want dan heb je het gewoon verdrongen.

  9. Agnes Tieben says

    20 December 2011 at 18:05

    Wat een onzin lijkt me dit,ik vraag me af of hier niet een iriscopie sympathisant bezig is geweest die met veel geknutsel bewijs zoekt bij een theorie.
     
    Die nr 1 dingen moeten volgens de iriscopie-taal zoals beschreven in mijn iriscopie-boek ‘Oog in oog’ (J. Korthuis 1986) inderdaad lacunes worden genoemd en geen cryptes (hoewel cryptes wel een beetje de zelfde vorm hebben).
    Die lacunes zijn volgens de iriscopie-leer vrij onschuldig: ‘Het is een meestal genotypisch (aangeboren) orgaan-teken dat in verschillende vormen kan bestaan maar altijd slechts het voorliggende stromablad doorboort of beschadigt.’ (Is niet zo erg, beetje bindweefsel-zwakte.)

    Nee dan de dwarse lijnen ofwel transversalen, (nr 2), en zeker de witte,’ bij het helderwit worden veranderd de transversaal in een fenotypisch teken!'(dus niet aangeboren maar verworven, uitroepteken stond zo in boek) ‘hoe helderder het teken, hoe acuter en agressiever de aandoening’ (p. 101). ‘In het met de sector corresponderende orgaan zijn daarom functie stoornissen te verwachten.'(p. 102)

    Zie ik hier impulsief gedrag=slecht=verworven ziekte?
    Ook bruine pigmentvlekjes (nr 3 ) voorspellen niet veel goeds. Een alleenstaand , solitair pigment in de donkerbruine kleur duidt op ernstige processen lees ik op p 137. De meningen over het donkerbruine pigment zijn onder iriscopisten echter verdeeld. Volgens de meesten is het een leverpigment, volgens Lindemann moet het doorgaans worden gezien als een maag-darm pigment en Deck spreekt over een pancreaspigment dat onder bepaalde omstandigheden kan leiden tot maligne processen.

    Wat mij opvalt is dus dat onschuldige tekens (volgens de iriscopie-leer dan) in verband worden gebracht met onschuldig,(aangenaamheid,warmte enz.) gedrag en risicotekens in verband worden gebracht met impulsief gedrag.

    Verdacht als je het mij vraagt.
    Zou het onderzoek al worden aangehaald door iriscopisten ter ondersteuning van hun geloofsovertuiging?

    Log in to Reply
  10. pro-hom says

    20 December 2011 at 23:59

    Ieder vezeltje in je lichaam heeft te maken met de persoonlijkheid die je bent.

    Log in to Reply
    • Guest says

      21 December 2011 at 10:23

      Hahahahahaha!

      Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      21 December 2011 at 10:44

      Waarom zou dat zo zijn?

      Log in to Reply
    • Hans says

      21 December 2011 at 12:05

      Ik zal mijn nagels maar niet meer knippen en maar niet meer naar de kapper gaan.

      Operaties mogen niet doorgaan en bloedtransfusies, laat staan orgaantransplantaties moeten worden verboden

      Het wordt nu toch echt grote flauwekul die u verspreidt.

      Log in to Reply
  11. pro-hom says

    27 December 2011 at 04:44

    1. Tegenvraag;
    Waarom worden organen afgestoten?

    2.Hoe kan het dat je geidentificeerd kunt worden door bijv.:
    je pupil (geen pasje meer nodig)
    je stem
    je vingerafdruk
    op allerlei manieren via je DNA

    Log in to Reply
    • Maarten Koller says

      27 December 2011 at 13:54

      1: omdat je lichaam standaard antilichamen aanmaakt tegen onbekend weefsel (hoe het precies werkt moet je aan een geneeskunde-iemand vragen, ik denk dat een bachelor geneeskundestudent hier vast wel antwoord op kan geven). Om dat tegen te gaan wordt het immuunsysteem onderdrukt waardoor zulke operaties niet zonder risico’s zijn.

      nog even gegoogeld op transplantatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transplantatie
      de tweede alinea gaat over afstoting.

      2: ehm… omdat ze uniek zijn? ik weet niet of ik de vraag begrijp?

      De antwoorden op 1 en 2 had je allemaal ook vast wel zelf kunnen opzoeken, dus volgens mij stel je de vraag met een ander doel? Hadden we door naar het antwoord te zoeken op iets anders moeten stuiten of iets dergelijks?

      Log in to Reply
    • Hans says

      28 December 2011 at 09:29

      We hadden het toch over “persoonlijkheid”?
      Wat hebben afstotingsverschijnselen, vingerafdrukken etc. met persoonlijkheid te maken?
      Wat wilt u met urw reactie nu eigenlijk aantonen?

      Log in to Reply
  12. pro-hom says

    30 December 2011 at 06:56

    Precies Hans, Maarten,
    Ieder vezeltje heeft te maken met jouw persoon en persoonlijkheid.
    Jouw geest, jouw lichaam, ieder vezeltje, alle vezeltjes, is een geheel dat op elkaar afgestemd is, en dat maakt dat jij precies die persoon bent, met die persoonlijkheid.

    Log in to Reply
  13. pro-hom says

    30 December 2011 at 07:13

    En daar nog aan toegevoegd, omdat Maarten de bedoeling van mijn tegenvraag niet eens scheen te begrijpen:
    Daarom wordt een orgaan afgestoten, omdat het niet jouw unieke eigenschappen heeft, maar die van een ander.
    Tot voor kort konden we dat niet eens verklaren, toch was het wel zo, we konden het wel constateren, en er werd ook rekening mee gehouden.Wat jullie standpunt ondergraaft dat je altijd eerst het werkingsmechanisme verklaard moet hebben voor je kunt handelen.

    Tegenwoordig weten we iets van DNA.
    Maar dan nog weten we niet precies hoe het lichaam dit getransplanteerde orgaan herkent als vreemd en het gaat afstoten.
    We weten alleen DAT het gebeurt.
    Omdat we niet weten HOE die herkenning plaats heeft en waarom, kunnen we er ook niet adequaat op reageren.
    We kunnen alleen een paardemiddel inzetten: het immuunsysteem blokkeren.
    Met alle vervelende gevolgen vandien.

    Log in to Reply
    • Hans says

      30 December 2011 at 19:16

      “We” weten oneindig veel meer van het immuunsysteem dan u wel denkt en meent zo in een paar regels te kunnen beschrijven.

      Ondanks verschillen zijn er oneindig veel meer overeenkomsten tussen mensen.

      En … in hetzelfde kader van de uitspraak dat “we” zo weinig zouden afweten van de werking van het menselijk lichaam, doet u zo maar even op basis van niets een enorme stap en verklaart dat ieder vezeltje de persoonlijkheid (of een deel ervan?) van de persoon in zich draagt…
      Ik vind uw uitspraken op dit gebied als lekenpraat overkomen.

      Log in to Reply
  14. pro-hom says

    7 January 2012 at 07:47

    Juist, er zijn heel veel overeenkomsten tussen mensen.
    Anders zouden we niet eens over de categorie “mens” kunnen spreken.
    Maar in die categorie is ieder mens uniek.Voorheen kon je dat slechts op een indirecte manier bewijzen(afstoting, identificatiemethoden).
    Nu kunnen we het op een directe manier bewijzen: DNA

    Bij biometrische identificatiemethodes kun je denken aan het scannen van je vingerafdruk of je oog (iris of netvlies). Het gaat echter verder dan dit, want zelfs de manier waarop je loopt of de manier waarop je typt zijn uniek.
    http://www.welingelichtekringen.nl/17404-einde-van-wachtwoorden-in-zicht.html

    Log in to Reply
    • Hans says

      7 January 2012 at 16:47

      “Persoonlijkheid” gaat oneindig veel verder dan een paar unieke eigenschappen.
      De stap van b.v. vingerafdrukken naar persoonlijkheid vind ik daarom veel te speclatief.
      Als het iriscopisten al niet lukt om specifieke ziekten af te lezen aan de iris…

      Log in to Reply
  15. pro-hom says

    10 January 2012 at 20:45

    Nee, dat heb je mis:
    Persoonlijkheid zijn al jouw unieke eigenschappen bij elkaar.Dat hele samenspel van al jouw unieke eigenschappen, dat ben jij als persoon, dat is jouw persoonlijkheid.

    Log in to Reply
    • Hans says

      10 January 2012 at 22:11

      Ik denk er heel anders over. Dat is iets anders dan het mis hebben.
      Zo’n “holistische” benadering kan ik me van uw kant voorstellen, maar ik denk dat vanuit wetenschappenlijk oogpunt onder persoonlijkheid iets geheel anders wordt verstaan.
      In het artikel dat bij deze discussie hoort, wordt de twijfelachtige claim beschreven waarbij “een bepaalde persoonlijkheid” zou kunnen worden gecorreleerd aan bepaalde patronen in de iris. In dat kader kan dan meteen ook worden opgemerkt dat zelfs iriscopisten niet in staat zijn diagnoses te stellen uit alleen de iris, en daarbij niet betere resultaten boeken dan door toeval bepaald.
      Uw koppeling van het uiterlijk van de iris, vingerafdrukken, immunologische eigenschappen enzovoort, met het begrip “persoonlijkheid” in de betekenis van menselijke emoties en gevoelens (zie het inleidende artikel) is dan ook een zeer speculatieve stap die u in de verste verte niet waar kunt maken. Misschien zou een eerste beginnetje helpen, maar zelfs dat hebt u nog lang niet.

      Log in to Reply

Trackbacks

  1. 1discriminate says:
    13 January 2022 at 01:37

    1phoenician

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie
18 April 2026 - Ward van Beek

‘De Fuik’, Paulien Valk, Texel Het Skepsiscongres 2026, op 31 oktober a.s., in Congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort, heeft dit jaar als thema: “In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie.” De titel spreekt voor…Lees meer In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie › [...]

10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers
31 March 2026 - Ward van Beek

 De antivaccinatiebeweging weet massa’s mensen te overtuigen – alleen al de dalende vaccinatiegraad bewijst dat. De argumenten die ze gebruiken klinken overtuigend. Het zijn stuk voor stuk drogredenen. Epidemioloog Hassan Vally bespreekt er tien.  Dit artikel staat ook in Skepter 39.1…Lees meer 10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers › [...]

De succesformule voor bedrog
16 March 2026 - Ward van Beek

De Keshe Foundation verkoopt pseudowetenschappelijke plasmatechnologie door met technische termen en autoriteit te strooien, bizarre voorspellingen te doen en zich af te zetten tegen de gevestigde wetenschap.Lees meer De succesformule voor bedrog › [...]

RSS Error: Retrieved unsupported status code "404"

MAHA Fluffers Claimed MAHA Doctors Would “Restore Lost Trust.” I Disagreed. Who Turned Out to be Right?
29 May 2026 - Jonathan Howard
MAHA Fluffers Claimed MAHA Doctors Would “Restore Lost Trust.” I Disagreed. Who Turned Out to be Right?

The COVID Amnesia Project has seamlessly morphed into the MAHA Amnesia Project, and it’s up to us not to forget the sheltered sycophants and enablers whose enthusiastic support of the pandemic’s worst disinformation superspreaders led to this sad moment. The post MAHA Fluffers Claimed MAHA Doctors Would “Restore Lost Trust.” I Disagreed. Who Turned Out to be Right? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Injectable Peptides – The New Snake Oil
27 May 2026 - Steven Novella
Injectable Peptides – The New Snake Oil

We are going backwards. Hopefully this will be temporary trend, but it has been consistent for the past few decades. Prior to the FDA we had the “wild west” of patent medicines – anyone could put anything in a bottle and sell it with any claims. It was up to the average person to decide if a product was safe or effective. […] The post Injectable Peptides – The New Snake Oil first appeared on Science-Based Medicine. [...]

How Unbekoming! The central delusion of MAHA
25 May 2026 - David Gorski
How Unbekoming! The central delusion of MAHA

What do vitamin K shots, vaccines, MTHFR variants, and statins have in common? The answer is what I call the central delusion behind MAHA, which was inadvertently revealed by a blogger with the 'nym Unbekoming. The post How Unbekoming! The central delusion of MAHA first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Ja, zo'n opleiding kost de maatschappij veel geld, maar goed er zijn meer mensen die een opleiding doen, waar ze
  • Hans1263
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    @Renate Wat denkt u dat zo'n opleiding kost. Aan de maatschappij (vooral heel veel geld), en ook aan de student
  • Renate1
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    @ Hans, Tja, dat is ook iets wat je je af zou kunnen vragen. Maar goed, normaal gesproken zou hij
  • Hans1263
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Je kunt je ook afvragen waarom je eigenlijk na zo'n jarenlange opleiding een dansschool begint in plaats van verder te
  • Renate1
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Er zijn meer mensen met een gedegen opleiding, die behoorlijk van het pad af zijn geraakt. De heer Engel besloot

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in