In het weekend van 14 en 15 oktober daalde de temperatuur, en de Paraview-beurs streek neer in de sportzaal van de Hoornse Vaart in Alkmaar. Paraview houdt dit soort beurzen al meer dan 25 jaar en is in de weekenden vaak in een andere stad te vinden.
Opmerkelijk was dat er gelijktijdig ook een reptielenbeurs was. Dit lijkt te verwijzen naar het samengaan van complottheorieën met spiritualiteit, beter bekend als ‘conspirituality’. Bij nader onderzoek bleek het echter om normale soorten reptielen (en vogelspinnen) te gaan en niet om de mensachtige reptielen die worden genoemd in complottheorieën, zoals die van David Icke. De reptielenbeurs werd in ieder geval op zondag beter bezocht dan de Paraview-beurs.
Paraview presenteert zichzelf als “DE SPIRITUELE BEURS.” Het van Dale woordenboek en ik associëren ‘spiritueel’ met het geestelijke en het niet-stoffelijke, daarom vond ik de keuze van de sportzaal met zijn lichamelijke connotatie een opvallend contrast. De kraampjes zagen er voor mij nogal saai uit, met hun aankleding die voornamelijk bestond uit kleedjes, matte posters, uitgeprinte A4’tjes met de spirituele kwaliteiten van de eigenaar erop, en vooral niet te vergeten, de tarieven voor een consult. De eigenaren maakten doorgaans ook een wat uitgebluste indruk en moesten het meer hebben van hun spirituele kwaliteiten.
Qua variëteit domineerden de helderzienden. Sommigen combineerden hun helderziendheid met helderhorendheid, (Indiaas) handlezen, astrologie, numerologie, iriscopie, tarotkaarten, aura lezen, psychometrie, healing en dan vergeet ik vast nog wel wat. De sjamaan en verkoper van esoterische oliën waren ook aanwezig. Wie de bijgevoegde links heeft gelezen, zal opmerken dat er veel oude bekenden en problematische zaken zijn in de voorgaande opsomming van kwaliteiten. Hierdoor kunnen we niet alles zomaar als waar aannemen. De meerderheid van de bezoekers van de Paraview-beurs bestond uit vrouwen, wat niet verrassend zal zijn voor wie het onderzoek naar paranormaal geloof onder de Nederlandse bevolking in opdracht van stichting Skepsis heeft gelezen.
Ik sprak in een eerdere paragraaf over de geestelijke kwaliteiten van de eigenaren van de kraampjes. Mijn algemene indruk was dat ze, al dan niet begrijpelijk, warrig overkwamen. Begrijpelijk als je de Nederlandse taal niet machtig bent, zoals de tarotkaartlezer. Maar voor anderen hadden niet dat excuus. Velen voorzagen je van vage beschrijvingen waarin je jezelf nauwelijks herkende. Ik had bijvoorbeeld mijn bedenkingen bij een typering van een auralezer, maar ik kreeg niet de ruimte voor meerdere interpretaties. De uitleg van deze auralezer tijdens de lezing met oefeningen was eveneens vaag. Hier hadden meerdere deelnemers last van. Een handlezer veranderde eerder gegeven stellingen en leek naarmate de lezing vorderde minder geïnteresseerd. Toen ik aangaf me niet in zijn observaties te herkennen, bijvoorbeeld dat ik een open persoon was, corrigeerde hij zich door te zeggen dat hij in mijn ogen ook wel een soort geslotenheid zag. Dat kwam niet erg indrukwekkend over.
De consulten konden elkaar ook tegenspreken. Bij de tarotkaartlezer moest ik bijvoorbeeld moeite doen om een wens te bereiken, terwijl de handlezer beweerde dat dit vanzelf zou gebeuren. Daarnaast waren er verschillen in de consulten. Waar mijn ‘levensmissie’ bij de astroloog was om lef te hebben, kwam deze boodschap niet terug bij de tarotkaartlezer of handlezer. Deze laatste beschreef mij als een healer en potentie tot helderziende, wat ik verder kan ontwikkelen bij een cursus van hem.
Een overeenkomst was dat ze allemaal positief waren. Alleen bij de tarotkaartlezeres was er wat negativiteit, maar ja probeer maar positief te blijven als je de ‘Duivel’-kaart trekt. Ik werd omschreven als krachtig en met veel potentie. Bovendien waren ze allemaal vriendelijk. Wat ook opviel, was dat ik werd beschreven als iemand met een goed ontwikkelde intuïtie en potentie als healer en helderziende. Volgens de aurafotograaf zou ik zelfs een eigen kraampje op de beurs kunnen openen. Om deze spirituele gaven te onderzoeken zal ik verschillende experimenten gaan ondernemen op het spirituele gebied zoals pendelen, wichelroede lopen, precognitie, gedachtenlezen, aura-lezen, handlezen enzovoorts. Wellicht zal ik verslag van de experimenten doen zodat geïnteresseerden kunnen zien hoe je dit soort fenomenen kan onderzoeken.
Tot nu toe lijkt dit nog onschuldig vermaak. Toch waren er ook duistere kanten aan de beurs. Bij de aurafotograaf, die zijn spullen bij Unicorn Systemz vandaan had, deze Systemz bezit een website met een sterke commerciële uitstraling, kreeg ik medische onzin te horen over kanker en het gebruik van Himalayazout of baking soda als bescherming. Dit kwam voort uit de observatie dat ik mij zorgen maakte om een ziek persoon, iets wat volgens de aurafotograaf in mijn aura te zien was. Dit was echter een vrij algemene bewering waarop waarschijnlijk veel mensen van toepassing zouden zijn. De medische adviezen van de aurafotograaf stonden haaks op de disclaimer op de aura-uitdraai, waarin stond dat deze alleen voor amusementsdoeleinden was. Ook werden er andere gezondheidsclaims en producten geopperd waar vraagtekens bij geplaatst kunnen worden, zoals genezende krachten van edelstenen, alternatieve producten zoals Bach bloesemtherapie en spirituele healings en virtuele maagbanden. Los van gezondheidsgerelateerde zaken werden er ook op ander vlak bedenkelijke beweringen gedaan die verder gingen dan amusement. Zo beweerde een Wicca-medium dat zij hielp bij het opsporen van vermiste personen, wat in veel gevallen niet blijkt te werken of zelfs serieuze zoektochten bemoeilijkt.
Dat we niets hoorden over de ongefundeerde gezondheidsclaims en baking soda-adviezen van de aurafotograaf werd verklaard door een complottheorie die suggereerde dat de farmaceutische industrie deze kennis geheim wilde houden. De handlezer bracht de complottheorie van de ‘globale elite’ ter sprake. Omdat beide complottheorieën ongevraagd ter sprake kwamen, vermoedde ik dat als ik andere “spiritueel begaafden” er specifiek naar zou vragen, er meer van dergelijke ideeën onder hun leefden, wat de observatie van ‘conspirituality’ zou bevestigen.
Gezien de ongefundeerde gezondheidsclaims, de overschatting van hun vermogens en sommige complottheorieën ben ik van mening dat zo’n beurs niet louter onschuldig vermaak is. De organisatoren van de beurs zouden hiervan afstand moeten nemen. Het is belangrijk om kritisch te blijven en jezelf te beschermen tegen onzinnige of gevaarlijke overtuigingen, en om beweerde spirituele gaven bij jezelf verder te onderzoeken.
Voor een ander artikel over de paraview beurs zie Skepter 19 nummer 1 uit 2006 p. 40-42.
Hans1263 says
Als ik nu eens een doosje met stukjes van al die “edelstenen” bij me zou dragen, zou dat dan tegen alle kwalen tegelijk helpen? Behalve dan dat ik als man geen last heb van pijnlijke menstruaties. Of krijg je dan op een soort homeopathische wijze dan tóch last van iets soortgelijks? Maar ja, amethist zou tenminste dan wél mijn absoluut gebrek aan spiritueel inzicht kunnen opheffen. Of werken de vibraties van de stenen tegen elkaar in en moet je juist zéér zorgvuldig uitzoeken wat “goed is voor” je kwaal? Amazoniet lijkt me heerlijk spul, dan kan ik mijn bril weggooien. Weet je wat? Ik neem toch maar ametrien, tegen de neerslachtigheid die me bevangt bij het bekijken van de foto van dat hoopje treurigheid in dat armzalige sportzaaltje.
Renate1 says
Ik houd van halfedelstenen en andere stenen, maar moet niets hebben van het esoterische gezweef wat men er mee lijkt te willen verbinden. Laat me van de schoonheid genieten, zonder kletspraatjes over dat het dragen van dit of dat goed is voor het een of ander.
Hans1263 says
Behalve esoterisch gezweef is die edelsteen”geneeskunde” 100% flauwekul en geldklopperij. Neem amethist. Tegen o.a. bloedarmoede en infecties staat er vermeld in het afgebeelde lijstje. Er is geen spoor bewijs voor deze op het oog duidelijke maar in feite boterzachte claims. Er is ook geen enkele aanwijzing voor enigerlei werkingsmechanisme. Er is ook nog nooit iets serieus op dit gebied gemeten. De zogenaamde “informatie” die het lijstje vermeldt, berust op geloof en alle geloof is nu eenmaal grof bedrog.
Renate1 says
Inderdaad. Dat zeg ik dus ook ik wil de stenen waarderen om hun schoonheid en niet om alle gezweefklets dat er omheen wordt verteld over geneeskracht en dergelijke. Vaak hebben winkels die deze stenen verkopen ook de neiging om alle kletspraat er omheen te verkopen, alsof je de dingen niet gewoon mooi kunt vinden. Dat is ergens het verschil met homeopathie. Dat is gewoon kletspraat en flauwekul, waar je beter geen geld aan uit kan geven. Edelstenen kunnen mooi zijn en daar kun je ze om waarderen, zonder ook maar een moment te geloven in de flauwekul die mensen er bij verkopen.
Hans1263 says
Gelukkig hoef je voor mooie (edel)stenen niet per se naar zo’n armetierig sporthal-beursje.
Overigens lees ik hierboven het begrip “esoterische oliën”, een merkwaardig misverstand dat ik wel vaker tegenkom. De wetenschappelijke term is nl. “etherische oliën”. “Etherisch” is in dit kader een synoniem van “vluchtig”. Meer stelt het woord echt niet voor.
Er is helemaal niets esoterisch aan deze interessante groep chemische verbindingen, hoe graag de kwakkers dat ook misschien zouden zien als ze zich die stoffen toeëigenen als zijnde nuttig in hun hogere zweefkunde.
In een boekenzaak zie je meteen waar je beslist niet moet zijn als je boven de kasten het woord “esoterie” ziet.
Renate1 says
Nee, voor mooie stenen hoef je niet per se naar zo’n beurs, maar het valt me wel op dat ook winkels die dit soort stenen verkopen regelmatig een tamelijk zweverig tintje hebben.
Hans1263 says
Zoek dan via Google maar eens onder stenenbeurs of mineralenbeurs of lapidaristenbeurs. Er is genoeg zonder kwakzweverij.
Renate1 says
Dat soort beurzen zijn er gelukkig ook wel. Maar meestal koop ik dat soort dingen, sieraden of voorwerpen in winkels en die lijken toch altijd wel een redelijk zweefgehalte te hebben, met dromenvangers en dergelijke.
Hans1263 says
Weer iets geleerd. Dromenvangers. Kwakdenkerij.