• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Uit het nieuws / Fossielen aangetroffen in meteoriet?

Fossielen aangetroffen in meteoriet?

17 January 2013 by Pepijn van Erp 12 Comments

Eens in de zoveel tijd verschijnen er weer berichten dat er een meteoriet is gevonden met daarin aanwijzingen voor leven. Leven met een oorsprong  buiten onze Aarde. Zo’n vondst zou natuurlijk heel spectaculair zijn, als die tenminste de toets der kritiek zou doorstaan. Tot nu toe blijken er echter telkens andere (lees: aardse) verklaringen te zijn voor de aanwezigheid van organisch materiaal of gefossiliseerde resten daarvan. In een onlangs gepubliceerd artikel wordt weer zo’n meteoriet opgevoerd, eentje die op 29 december 2012 in Sri Lanka zou zijn neergekomen. Een zeer vers exemplaar dus en daarin zouden fossielen van diatomeeën te zien zijn, een soort algen. De onderzoekers maakten er in dit geval echter wel een erg dubieus verhaal van.

Het gaat om een artikel getiteld “FOSSIL DIATOMS IN A NEW CARBONACEOUS METEORITE” gepubliceerd in The Journal of Cosmology, niet een fysiek tijdschrift, maar een website (die overigens wel werkt met peer review). Op zijn blog Bad Astronomy maakt Phil Plait gehakt van dit verhaal: No, Diatoms Have Not Been Found in a Meteorite.

Een fossiel van een diatomee aangetroffen in de meteoriet (afb. uit het artikel)
Een fossiel van een diatomee aangetroffen in de meteoriet (afb. uit het artikel van N. C. Wickramasinghe et al.)
Diatomee
Afbeelding van een diatomee (Wikipedia)

 Bovenstaand plaatje zou de fascinerende ontdekking van buitenaards leven moeten bevestigen. Het lijkt inderdaad op een diatomee. De overeenkomst met de  afbeelding uit Wikipedia (hier rechts)  is treffend, maar dat is meteen ook een groot probleem. Het ligt dan natuurlijk veel meer voor de hand dat de oorsprong aards is. Maar wat de vondst zo boeiend maakt, is dat het zou gaan om een fossiel in een net ter Aarde gestorte meteoriet. Besmetting door organismen van Aarde zou in die korte tijd natuurlijk niet kunnen leiden tot een fossiel. Ja, maar dan moet het verhaal wel kloppen, en dat doet het van geen kanten.

Plait loopt alles na en komt met de volgende punten van kritiek:

  • Het is geen fossiel, maar een afbeelding van een diatomee in goede conditie;
  • Het zijn soorten die ook op Aarde voorkomen (ze lijken er dus niet alleen op, het zijn gewoon die soorten);
  • De auteurs schrijven dat er geen diatomeeën op de grond in de buurt van de inslag werden gevonden en dat besmetting daarom onwaarschijnlijk is.  Maar dat is niet zo belangrijk, het gaat erom of de meteoriet in aanraking is gekomen met water, de habitat van de diatomeeën;
  • Hoe weten de auteurs zo zeker dat het om een restant van de meteoor is die waargenomen werd op 29 december 2012? Details over de ontdekking ontbreken totaal;
  • Is ‘t het wel een meteoriet?  Hij lijkt helemaal niet op exemplaren van bekende meteorieten. Het is waarschijnlijk gewoon een stuk rots.
not-a-meteorite
Meteoriet of niet?

Plait komt met deze inhoudelijke bezwaren na eerst een boekje open te hebben gedaan over de hoofdauteur, N. C. Wickramasinghe. Die is nogal een hartstochtelijk aanhanger van de Panspermia hypothese, het idee dat het leven op Aarde een buitenaardse oorsprong heeft en via meteorieten op Aarde is beland.
En Wickramasinghe heeft al een hele reeks claims op zijn naam staan, die stuk voor stuk zijn doorgeprikt. Een van zijn meer bizarre ideeën is dat griepepidemieën ontstaan doordat telkens nieuwe virussen vanuit de ruimte op aarde terecht komen.

In één zin concludeert Plait:

Dus we hebben een journal met een, uhm, ongebruikelijke publicatiegeschiedenis, een persoon die zonder bewijs beweert dat alles dat we zien uit de ruimte afkomstig is, een stuk rots dat bijna zeker van de Aarde komt en niet uit de ruimte, met daarin een stelletje diatomeeën (de enige claim die correct is) die duidelijk op Aarde geëvolueerd zijn en voorkomen op locaties met zoet water.

Niet echt een artikel dat bijdraagt aan een mogelijke bewijs voor de Panspermia hypothese, dus!

Steun Kloptdatwel

Fossielen aangetroffen in meteoriet? 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Mieren gestoord door GSM?
Next Entry »
Ondertussen in het Free Energy lab in Maastricht

Filed Under: Uit het nieuws, Wetenschap Tagged With: buitenaards leven, fossiel, meteoriet, panspermia

Reader Interactions

Comments

  1. Willem-Jan says

    17 January 2013 at 11:28

    Dat Journal of Cosmology is echt lachwekkend, met een hele grote hoop aan onzin-artikelen. Ik denk dat we het peer-review proces niet al te serieus moeten nemen bij die lui. Geloof ook niet dat in het officiele lijstje van peer-reviewed journals staat. Maar altijd grappig als er iets van die onzin de grotere wereld berijkt :).

    Log in to Reply
  2. Hans1263 says

    17 January 2013 at 13:19

    Als het een diatomee zou zijn en niet een fossiel ervan (ik neem aan dat dhr. Plait exact weet hoe een fossiele diatomee er uitziet), hoe zou het beestje er eigenlijk uitzien na de grote hitte te hebben doorstaan bij de route door de dampkring? Dat lijkt me wel heel gemakkelijk te testen met een lasbrandertje. Om enigszins geloofwaardig te zijn, zou de schrijver van het artikel dit zeker moeten hebben vermelden.

    Log in to Reply
    • frankeren says

      17 January 2013 at 13:39

      Dit stuk meteoriet zou afkomstig kunnen zijn uit de kern van een wat grotere meteoriet die uit elkaar gespat is. Het is denkbaar dat de hitte niet tot de kern heeft kunnen doordringen gedurende de reis door de dampkring.

      Log in to Reply
      • Hans1263 says

        17 January 2013 at 14:09

        Misschien wel, misschien niet. Waar had de diatomee op de meteoor of meteoriet van moeten leven? En bij welke temperatuur dan wel?

        Log in to Reply
        • frankeren says

          17 January 2013 at 14:33

          Punt is dat de onderzoekers beweren dat het een fossiel is en de critici zeggen dat een fossiel er niet zo “echt” (levend) kan uitzien. Dus volgens de onderzoekers is van overleven geen sprake dus hoeven we daarover ook niet te speculeren. Lees de Wiki over diatomeeën hoe ze leven.

    • Pepijn van Erp says

      17 January 2013 at 13:49

      Plait is zelf geen deskundige op het gebied van ecologie en deed dus wat je mag verwachten van een serieuze onderzoeker: hij stuurde het artikel naar een expert op dat gebied, prof. Kociolek. Die maakte de opmerkingen over de status van de diatomeeën.

      Log in to Reply
  3. Hans1263 says

    17 January 2013 at 18:41

    Als het een buitenaardse diatomee zou zijn, ofwel fossiel ofwel kortgeleden nog levend,, komt het me nogal onwaarschijnlijk voor dat hij door middel van evolutie is gevormd tot een soort die nu net ook op aarde bekend is.
    Verder hebben diatomeeën water nodig om te kunnen leven. De meteoor of meteoriet zou dus water moeten hebben bevat en nog wel binnen een beperkt temperatuurtraject ook, niet te warm en niet te koud. Heel toevallig allemaal…

    Log in to Reply
  4. Pepijn van Erp says

    23 January 2013 at 20:08

    Plait voorspelde het al in zijn blog: ‘If there’s a story practically guaranteed to go viral, it’s about evidence of life in space. And if you have pictures, why, that’s going to spread like, well, like a virus.’ en zie daar ook de (enigszins) serieuze pers in Nederland raakt besmet: http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3381574/2013/01/23/Hoogleraar-Meteoriet-bewijst-dat-aliens-bestaan.dhtml

    Log in to Reply

Trackbacks

  1. Klopt dat wel, Ellen Provoost? | Mallemoeders blog… says:
    23 January 2013 at 12:30

    […] zeg nu zelf Ellen-de-pellen: Je verhaaltje klopt niet echt, he? Nee, he? […]

    Log in to Reply
  2. Rechtszaak om rotsblok op Mars - Kloptdatwel? says:
    14 October 2014 at 13:21

    […] schrijft o.a. in The Journal of Cosmology, het blad waarin ook het artikel verscheen over fossielen die zouden zijn aangetroffen in een meteoriet die op Sri Lanka was neergekomen. Het artikel over […]

    Log in to Reply
  3. Vergezocht: octopussen kwamen vanuit de kosmos op aarde says:
    19 April 2018 at 10:19

    […] Ondanks het speculatieve karakter is het in ieder geval een aardig overzichtsartikel met verwijzingen naar het best beschikbare bewijs voor de theorie. Veel van dat bewijs is echter al wel behoorlijk gekraakt door critici en dat staat lang niet altijd vermeld in het artikel. Een voorbeeld dat mij opviel is een onderzoek naar een vermeende meteoriet die gevonden is in Sri Lanka, waarin fossiele zouden zijn gevonden. Steele en zijn companen schrijven nu: “The most recent discovery of microbial fossils in meteorites that fell in Sri Lanka in 2012, and the unequivocal determination (based on Oxygen isotope data) that the rocks are not of Earth origin provides further strong evidence of panspermia (Wallis et al., 2013).” terwijl er goede redenen zijn om dat met een flinke korrel zout te nemen (zie Fossielen aangetroffen in meteoriet?). […]

    Log in to Reply
  4. 1tribunal says:
    13 January 2022 at 02:06

    2sensors

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Seed Oils Are Not Bad For You
4 June 2025 - Steven Novella

So-called “health influencers” – self-appointed health gurus spreading their unvetted opinions about health through social media, have apparently decided that seed oils are bad for you. Our chief health guru, RFK Jr, even blames seed oils for the obesity epidemic (based on the flimsiest of evidence and logic, which is his MO). I’m not exactly sure where this demonizing of seed oils […] The post Seed Oils Are Not Bad For You first appeared on Science-Based Medicine. [...]

No turbo cancer at ASCO: William Makis vs. Scott Adams and A Midwestern Doctor instead?
2 June 2025 - David Gorski

I was in Chicago this weekend attending the ASCO meeting, the largest oncology meeting in the world. Nary a talk or poster about "turbo cancer" was seen, but that doesn't mean there wasn't cancer quack fight online to distract me from the meeting. The post No turbo cancer at ASCO: William Makis vs. Scott Adams and A Midwestern Doctor instead? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Our Medical Establishment In Power Versus Our Medical Establishment Out of Power
29 May 2025 - Jonathan Howard

Now that they have power, Drs. Marty Makary, Vinay Prasad, and Jay Bhattacharya have different standards than they set for their predecessors. The post Our Medical Establishment In Power Versus Our Medical Establishment Out of Power first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (22-2025)@Klaas van Dijk U hebt helemaal gelijk. Kijk naar de sprekers en de titels van hun lezingen en je weet
  • Klaas van Dijk on De linke weekendbijlage (22-2025)Op 25 en 26 oktober a.s. is er een symposium van het clubje geradicaliseerde kwakzalvers van het Artsen Covid Collectief
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (22-2025)De heer Kennedy is een warhoofd. Er word een rapport geproduceerd met allerlei verwijzingen naar niet bestaande onderzoeken, of onderzoeken
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (22-2025)Het toppunt van idiotie is nu dat de vanwege zijn familieconnectie omhooggevallen onbenul Kennedy zich als totale leek met kulargumenten
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (22-2025)Wat te doen als je problemen hebt in je familie, met name met een aanhanger van kwakzalverij en (complot)geloof en

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in