• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Factchecking / Bergaf met Wim Hof

Bergaf met Wim Hof

27 May 2015 by Pepijn van Erp 136 Comments

In januari dit jaar berichtte ‘Iceman’ Wim Hof dat hij weer een sterk staaltje had geleverd. Een groep onervaren klimmers had onder zijn leiding in recordtijd de Kilimanjaro beklommen. En dankzij de technieken van Hof zou niemand van de groep last hebben gehad van de gevreesde hoogteziekte. Enkele dagen na dit hoogstandje berichtte ik hier op Kloptdatwel dat de echte top niet werd gehaald, maar er blijkt nog meer af te dingen op dit succesverhaal.

De Kilimanjaro, gezien vanuit Moshi ,Tanzania (WikiMedia Commons)
De Kilimanjaro, gezien vanuit Moshi (WikiMedia Commons)

De tocht blijkt, zeker wat de afdaling betreft, toch wat problematischer te zijn verlopen dan je zou denken als je afgaat op wat er tot nu toe over naar buiten werd gebracht. Dat Hof zelf per fourwheeldrive vanaf 3700 meter naar beneden ging, past misschien ook niet zo goed in het beeld dat deze onverschrokken oermens graag van zichzelf uitdraagt.

Ruim een week geleden ontving de redactie een e-mail van een deelnemer, waarin die onder andere meldde dat er wel degelijk een aantal deelnemers te kampen had gekregen met hoogteziekte en dat een gedeelte van de groep uiteindelijk met een voertuig van de berg naar beneden is gebracht. Op basis van verdere communicatie met deze bron, wiens informatie ik verifieerde bij andere deelnemers, kom ik tot de volgende reconstructie.

Het plan was om in 36 uur de top van de Kilimanjaro te bereiken, in korte broek en met ontbloot bovenlijf. De locale gidsen en waarschijnlijk ook de parkwachters van het Kilimanjaro National Park vonden dat helemaal geen goed idee, zelfs onverantwoord met deze groep. Begrijpelijk ook, want er gebeuren al genoeg ongelukken op de berg zónder dit soort rare fratsen. De groep kon evenwel aan de beklimming beginnen nadat iedereen een verklaring had ondertekend waarin ze alle betrokken organisaties vrijwaarden van enige aansprakelijkheid voor mogelijke gevolgen.

Kaartje van de Marangu route
Kaartje van de Marangu route

De eerste dag liep de groep van negentien naar Horombo-hut op 3700 meter hoogte (zie nevenstaand kaartje voor de route). De volgende ochtend vertrok de groep heel vroeg om volgens plan tegen het eind van de middag de top de bereiken. Eén expeditielid besloot niet te vertrekken met de groep, wat andere deelnemers nogal verraste, omdat diegene in de voorbereiding één van sterkste deelnemers leek te zijn. Toen de groep Kibo-hut bereikte, moesten nog twee deelnemers afhaken, vermoedelijk vanwege hoogtezieke. Nog één persoon haalde de kraterrand niet en strandde op een paar honderd meter daaronder. Zodoende kwamen er vijftien deelnemers aan op de top, pardon, Gilman’s Point.
Tot zover klopt het persbericht aardig, hoewel je je kunt afvragen of het weglaten van de verschijnselen van hoogteziekte niet een verkeerd beeld geeft, zeker als je er in opneemt dat een ervaren gids er wél last van had. Ook merkt een deelnemer op dat het merkwaardig is dat er niet in staat dat twee deelnemers (niet Hof) wel degelijk in korte broek en met ontbloot bovenlijf de beklimming volbrachten.
Bij de afdaling kreeg nog een persoon last van verschijnselen die goed zouden kunnen duiden op hoogteziekte. De groep overnachtte bij Kibo-hut en daalde de volgende ochtend af. Maar vanaf Horombo-hut verliep die afdaling niet voor iedereen op dezelfde wijze. De twee deelnemers die de vorige dag bij Kibo-hut waren achtergebleven, waren klaarblijkelijk in dermate slechte conditie dat ze met een auto van het park verder moesten. Ook de persoon die in de afdaling van Gilman’s Point problemen kreeg, stapte in. En Wim Hof zelf. Die had naar verluidt blessures aan de voeten opgelopen die doorlopen erg moeilijk maakten. Tenslotte stapte nog een deelnemer in, gewoon omdat er nog een plek over was; die was het dus duidelijk alleen om de weg omhoog te doen geweest. Een eindje lager, op 2800 meter, pikte dezelfde of een andere auto wederom een clubje van drie , waarschijnlijk vier, deelnemers op. Uiteindelijk kwam dus iets meer dan de helft van de groep op eigen kracht beneden.

Eén deelnemer die ik benaderde had een wel erg opmerkelijk verhaal. Het gaat om één van de twee personen die in Kibo-hut bleef vanwege hoogteziekte. In diverse krantenartikelen duikt hij echter op als lid van de groep die de top haalde. Het was de journalisten blijkbaar niet opgevallen dat hij niet voorkomt op de groepsfoto op Gilman’s Point die bij hun artikel geplaatst is (en hij is niet degene die de foto maakte). Geconfronteerd hiermee, verklaarde deze persoon aan mij, dat hij inderdaad niet met de groep naar boven was gegaan vanaf Kibo-hut. Hij was al in eigen tempo met een gids ‘s ochtends vanaf Horombo-hut vertrokken en kwam aan bij Kibo toen de groep daar net vertrok. Een uur later zou hij echter alsnog aan het laatste stuk naar Gilman’s Point zijn begonnen, waar hij dan twee uur na de groep aankwam terwijl de duisternis reeds was ingetreden. Dit verhaal wordt door niemand anders bevestigd, integendeel; degenen die erop reageerden, doen het af als een verzinsel. Geloofwaardiger lijkt mij wat één van hen vertelde, namelijk dat deze meneer min of meer geregeld had om op eigen gelegenheid (wel met een gids) de volgende dag nog een poging te doen. Dit ging niet door, omdat de gidsen daar toch geen gelegenheid voor hadden of omdat de hoofdgids dit niet goedkeurde en zijn conditie het eigenlijk ook onverantwoord maakte.

Dit stuk is niet bedoeld om de individuele prestaties van de groepsleden te bagatelliseren. Uit eigen ervaring weet ik dat het beklimmen van vulkanen in Oost-Afrika voor een onervaren en niet bijzonder getraind persoon geen sinecure is. Ik vind het nog steeds frappant dat bij deze snelle stijging er eigenlijk maar zo weinig uitvallers waren in de groep. Maar waarom het persbericht niet wat openhartiger is over de ervaringen van de groep, roept vragen op. Vragen die mijns inziens gesteld moeten worden, omdat de opgepoetste versie van het verhaal door Hof wordt gebruikt om verder onderzoek mee te motiveren. Wie ondanks dit kijkje achter de schermen zin heeft gekregen om volgend jaar ook mee te lopen, kan zich nu al aanmelden bij het bedrijf van Hof. Of die groep met open armen ontvangen zal worden bij de poort van Kilimanjaro National Park, vraag ik me enigszins af.

Uiteraard heb ik Wim Hof en zijn bedrijf ook om een reactie gevraagd op deze reconstructie. Bij monde van Bart Pronk van Innerfire (die zelf ook deelnam aan de tocht) lieten ze weten dat er een aantal zaken niet kloppen of context missen. Concrete punten gaf Pronk ondanks aandringen niet. Wel werd ik uitgenodigd om de tocht onder het nuttigen van een kop koffie te komen doorspreken. Daarvoor heb ik vriendelijk bedankt, maar een reactie achteraf is natuurlijk altijd welkom.

Steun Kloptdatwel

Bergaf met Wim Hof 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Nederlandse Scientology zet kinderen in bij therapiesessies – wethouder bezorgd over scientology basisschool
Next Entry »
BTW-vrijstelling chiropractoren nog ver weg

Filed Under: Factchecking Tagged With: hoogteziekte, Kilimanjaro, Wim Hof

Reader Interactions

Comments

  1. Wilmamazone says

    27 May 2015 at 08:45

    Dat Hof zelf per fourwheeldrive vanaf 3700 meter naar beneden ging, past misschien ook niet zo goed in het beeld dat deze onverschrokken oermens graag van zichzelf uitdraagt. (..)De twee deelnemers die de vorige dag bij Kibo-hut waren achtergebleven, waren klaarblijkelijk in dermate slechte conditie dat ze met een auto van het park verder moesten. Ook de persoon die in de afdaling van Gilman’s Point problemen kreeg, stapte in. En Wim Hof zelf. Die had naar verluid blessures aan de voeten opgelopen die doorlopen erg moeilijk maakten.

    (typo: moet naar verluidt zijn)

    Wim Hof is van 1959 en heeft voor die leeftijd een aardige lichamelijke conditie. Niet zo opmerkelijk omdat hij zijn hele volwassen leven nooit iets anders heeft gedaan dan trainen. Maar als je goed naar hem kijkt, heeft onze stuntman het normale verouderingsproces niet tegen kunnen houden. Ook hij zal de jaren beginnen te voelen en dan is het niet gek om op een wat gemakkelijkere manier geld proberen binnen te harken. (Ik zeg maar even hardop wat ik al langer denk.) Dan begin je het zoveelste bedrijfje Volksverlakkerij & Co.

    Zoals wel vaker gebeurt, is Hof er inmiddels met de “wetenschap” vandoor gegaan, terwijl zijn onderzoekers het nakijken hebben. Hof heeft namelijk de neiging aanhangers te maken en zijn leefwijze als panacee te propageren, met name voor mensen die lijden aan chronische of zelfs dodelijke zieken. Hij geeft workshops en is beschikbaar voor consulten. Hij leidt ook mensen op als trainer in de “Wim Hof-methode”. Hij noemt zijn methode ook wel “winteryoga”, bij voorkeur uit te oefenen in het besneeuwde hooggebergte wanneer het elders zomert.

    Hoe makkelijk het is bleek bijvoorbeeld gisteren weer via dit draadje:
    https://kloptdatwel.nl/2015/05/20/new-age-goeroe-deepak-chopra-brengt-moderne-kwakzalverij-tegen-alzheimer/#comment-2045673377

    Onder de column van Van Hintum:

    Amrish Baidjoe · Top Commenter

    Als wetenschapper kan ik het hier alleen maar mee eens zijn! Kijk bijvoorbeeld ook naar de resultaten die met de Wim Hoff methode zijn geboekt en zelfs verschenen zijn in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS (met behulp van onderzoekers aan het Radboud) en nieuw onderzoek (koud douchen) dat nu gedaan wordt in het AMC. Wetenschap moet zichzelf niet temperen met sceptisisme, wij zijn nieuwsgierigheids gedreven!

    Reply ·

    · 19 hours ago

    Michiel W. Hengeveld

    Geachte ‘wetenschapper’: ik raad u aan de resultaten van het Nijmeegse onderzoek echt te lezen (die hebben geen enkele klinische betekenis).

    Ook op andere plekken was eerder al duidelijk te merken dat het Nijmeegse onderzoekje een eigen leven is gaan leiden in het voordeel van Wim Hof. Het lijkt er op dat velen niet eens willen weten dat er geen enkele klinische betekenis aan gekoppeld kan en mag worden. Hof maakt daar handig gebruik van. Jammer dat ie (bij wijze van spreken) niet onmiddellijk ernstige blaren op zijn tong kreeg of zoiets dergelijks; het zou de mensheid heel wat oeverloos gezwets bespaard hebben.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      27 May 2015 at 09:00

      In een interview dat Hof met een van de deelnemers gaf kort na deze tocht gaat hij ook nogal ver in het suggereren dat andere onderzoekers geïnteresseerd zouden zijn in zijn methoden: https://youtu.be/0HBQz9T3rZw?t=18m50s Daarin stelt hij dat hij afspraken zou hebben gemaakt met Gibson Kibiki, directeur van het grote ziekenhuis in Moshi voor een training van 30 Tanzanianen en bloedonderzoek en wat dies meer zei. Dit is volgens mij echter volslagen uit de lucht gegrepen. Misschien begrijpt Hof de Tanzaniaanse beleefdheid ook niet goed, ze zullen je niet zo snel direct in gezicht nee verkopen.

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        27 May 2015 at 18:48

        Ik wordt een beetje onpasselijk als ik die video zie.
        De lofuitingen worden aan de lopende band in de mond van Hof geplaatst, hij hoeft geen enkele moeite te doen. Verder is Hof bekwaam in het buigen en passen van zijn leer zodat hij overal past, hetgeen blijkt als de interviewer vraagt hoe zijn ideeën op ondernemen toepasbaar zijn.

        De commentaren daaronder zijn al helemaal van totale adepten, niet eens één vraag. Doet me denken aan een klusforum waar ik een tijdje geleden wat vragen stelde. Dan krijg je bijvoorbeeld antwoorden als: Expert: als dat en dat gebeurt is moet je hem weggooien. Ik: ja, maar waarom dan, hij ziet er toch nog perfect uit? Expert: dat is gewoon zo, dat doet elke monteur. Ik: ja maar dat is toch een enorme verspilling van tijd en materiaal? Expert: Dat ding kost geen drol, dus gooi hem gewoon weg, eigenwijs!

        Vakmensen die netjes geleerd hebben hoe het moet maar nooit gevraagd hebben naar het hoe en waarom. Uit die groep moet je dus geen innovatie verwachten.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          27 May 2015 at 19:42

          Dat is gewoon tegenwoordig. Ik kom zelden meer mensen tegen die echte materiaal- en stoffenkennis hebben en daarmee ook “gevoel” voor materialen en stoffen. Daarmee is in ons land dan ook grotendeels de “maakcultuur” verdwenen. Want hoe zou je nog iets kunnen maken als je geen kennis over materiaal en gereedschap hebt? Tegenwoordig leer je “alleen maar” (vanzelfsprekend chargeer ik hier een beetje) “mensen aansturen” in plaats van écht vakman worden 🙁
          Het verbaast me dus helemaal niet als de (waan)ideeën van Hof zo fraai op ondernemen toepasbaar zijn. Ach, we hadden toch ook een premier die zo trots verwees naar de “VOC-mentaliteit”? Dat is dezelfde amateuristische benadering.

        • FVerweven says

          27 May 2015 at 22:59

          Ik kan niet bevestigen wat je zegt.

          Maar ik hoorde laatst wel van een oude schilder dat hij “meesterschilder” was en dat de opleiding niet meer bestond. Deze man wist van het hoe en waarom, die kon beredeneren waarom de ene verf wél en de andere niet werkte.

          Volgens Wikipedia zijn er drie opleidingsinstituten waar je de meesterschilder-titel kunt halen, maar als je daar bij opleidingen gaat kijken of zoekt op de site naar meesterschilder vind je niets.

        • Hans1263 says

          28 May 2015 at 09:16

          Dat is maar 1 voorbeeld. Het is precies wat ik bedoelde.

        • Johann37 says

          28 May 2015 at 19:08

          Ik heb ook even gekeken, en gezien dat je deze kwalificatie bij de opleiding tot restauratieschilder verkrijgt. Je leert daar allerlei (oude) schildertechnieken toe te passen, veelal bedoeld voor onderhoud van monumenten. Zie: http://www.vakgroeprestauratie.nl/opleidingen/overige_opleidingen/opleiding_restauratieschilder

          “Heb je het diploma Restauratieschilder en het diploma Specialist Interieurafwerking? Je mag je dan ‘Meester Schilder’ noemen”.

        • FVerweven says

          28 May 2015 at 20:14

          Dat had ik gezien, maar dat is niet hetzelfde en volgens mij niet bij een van de drie genoemde instituten. Voorheen kon je als niet-restauratieschilder meesterschilder worden. Nu is het alleen bij een specialisatie in één richting.

        • J. Hendrix says

          29 November 2015 at 19:59

          Schilderen? Het ging toch over Wim Hof??

    • FVerweven says

      27 May 2015 at 10:51

      En Amrish Baidjoe is promovendus bij het Radboud UMC.
      In een tweede reactie zegt hij “Ik weet niet wat je bedoelt met geen enkele klinische betekenis”…

      In een latere reactie geeft hij wel toe dat sprekers die niet zeggen dat aids een keuze is, handiger was geweest.
      Dus ook hij heeft zich niet verdiept wie Chopra is. Dat is natuurlijk wel de makke van de social media, lekker snel reageren op een post waarvan je vindt dat de inhoud je wel bevalt, maar niet echt even iets verder kijken.

      Log in to Reply
    • JennyJ0 says

      2 June 2015 at 09:53

      Dat Hof zelf per fourwheeldrive vanaf 3700 meter naar beneden ging, past misschien ook niet zo goed in het beeld dat deze onverschrokken oermens graag van zichzelf uitdraagt. (..)

      Ja nee hee hallo zeg, een fourwheeldrive is hartstikke stoer hoor!!

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        2 June 2015 at 13:22

        Wel eens een oermens in een fourwheeldrive gezien?

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 13:27

          Ja hoor! Fred Flinstone. ;-))

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 13:38

          Dat was een two-wheel met two-feet of four-feet-drive.

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 14:02

          Die Flintstone (met 2 t’s) auto is trouwens een goed onderwerp voor KDW. Niet alleen wordt er gesuggereerd dat dinosauriërs gelijk met de mens leefden, maar ook dat je simpelweg twee boomstammen in een gevorkt stuk hout kunt steken en dat die blijven zitten.
          Als kind ergerde ik me daar al aan, ook dat er geen sprake was van een stuurinrichting en dat een bocht maken met twee boomstammen erg problematisch is 😉

        • Renate1 says

          2 June 2015 at 14:25

          In animatiefilms kan alles. Dieren worden opgeblazen en lopen vervolgens vrolijk verder.

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 15:03

          Als je maar zwaar overdrijft is het ook aan een kind duidelijk dat het geweld van Tom en Jerry allesbehalve realistisch is bedoeld.

          Een alledaags voorwerp als een auto neerzetten die geen bocht kan nemen en waarvan de wielen eraf zouden vallen viel voor mij niet onder die overdrijving maar eerder als een belediging van mijn kennis en intellect, opgedaan door knutselen met skelters.

          En Wim Hof overdrijft maar een beetje, om te verhullen dat het niet realistisch was dat iedereen probleemloos die berg op (en af!) ging.
          (Pfff, toch weer on-topic gekregen 🙂

        • Renate1 says

          2 June 2015 at 16:32

          Ik heb het nooit als een belediging van m’n kennis beschouwd.

          En een berg aflopen is toch echt stoerder dan in een fourwheeldrive.

        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 18:43

          En Wim Hof overdrijft maar een beetje, om te verhullen dat het niet realistisch was dat iedereen probleemloos die berg op (en af!) ging.(Pfff, toch weer on-topic gekregen 🙂

          De volgende vraag is dan of het wel verantwoord is wat Wim Hof organiseert en/of wat inmiddels in zijn naam georganiseerd wordt. (ook workshops e.d.) Ik krijg namelijk niet de indruk dat Hof & Co. voldoende beseffen waar ze mee bezig zijn. Met name niet als het om zieke deelnemers gaat.

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 19:04

          Het lijkt me in het geval van bergbeklimmen moeilijk te beoordelen. Zijn er begeleiders die medisch geschoold zijn? Zijn de gidsen medisch geschoold en hebben zij een veto over alle acties?
          Worden de zieken gescreend op risicovolle gevallen?

        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 19:10

          Ik vind het al een teken aan de wand dat dit allemaal nog (af)gevraagd moet worden.

        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 20:28

          Aanvulling over veiligheid:
          Pepijn van Erp in item:

          Het plan was om in 36 uur de top van de Kilimanjaro te bereiken, in korte broek en met ontbloot bovenlijf. De locale gidsen en waarschijnlijk ook de parkwachters van het Kilimanjaro National Park vonden dat helemaal geen goed idee, zelfs onverantwoord met deze groep. Begrijpelijk ook, want er gebeuren al genoeg ongelukken op de berg zónder dit soort rare fratsen. De groep kon evenwel aan de beklimming beginnen nadat iedereen een verklaring had ondertekend waarin ze alle betrokken organisaties vrijwaarden van enige aansprakelijkheid voor mogelijke gevolgen.

          (vet door mij)

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 22:44

          Echte veiligheid is natuurlijk dat een begeleider jou tegen je wil kan weerhouden de berg te beklimmen.

          In de aanmeldings-PDF staat:
          “Als richtlijn geldt, als u een halfuur kunt rennen/joggen, is uw
          conditie zeker toereikend voor deze klim. Tevens is het raadzaam om uw arts teconsulteren voordat u gaat klimmen op deze hoogte.”

          Maar er zal ook een natuurlijke selectie plaatsvinden als de deelnemer niet mee kan komen tijdens de 4/5 trainingsdagen. Ook verwacht men dat je tussen de trainingen door elke week een wandeling op tempo van minimaal 21 km af te leggen.

          In de vorige discussie kreeg ik de indruk van een groep “toeristen”, maar dit zijn toch wel erg goed getrainde “toeristen”.

          Ook staat in de PDF dat je beter kunt meenemen:
          – Een ruime hoeveelheid aspirines voor de hoofdpijn veroorzaakt door de hoogte
          – Diamox ter bevordering van zuurstof opname (via huisarts)

          Dan vraag ik me af hoe je de hele expeditie nog moet bekijken. Kun je nog zeggen dat je zonder hoogteziekte boven gekomen bent als je medicijnen tegen de pijn en voor de zuurstofopname hebt ingenomen? Kun je dan nog überhaupt iets aan de koude-training toeschrijven?

        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 23:37

          Ook staat in de PDF dat je beter kunt meenemen:
          – Een ruime hoeveelheid aspirines voor de hoofdpijn veroorzaakt door de hoogte

          – Diamox ter bevordering van zuurstof opname (via huisarts)

          http://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h00643.pdf
          Diamox® 250 mg tabletten
          (Acetazolamide)

          Diamox bevat de werkzame stof acetazolamide. Diamox is een middel met een diuretische (vochtafdrijvende) werking.

          Gebruikt u naast Diamox nog andere geneesmiddelen, of heeft u dat kort geleden gedaan? Vertel dat dan aan uw arts of apotheker. Het effect van Diamox kanveranderen, vooral als u gelijktijdig een van de volgende geneesmiddelen heeft gebruikt of ingenomen:
          – Aspirine en verwante geneesmiddelen, bijvoorbeeld salicylzuur of cholinesalicylaat tegen mondzweren

          http://www.henw.org/archief/volledig/id360-preventie-van-hoogteziekte-met-acetazolamide-bij-gezonde-toeristen.html

          Preventie van hoogteziekte met acetazolamide bij gezonde toeristen

          http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/hoogteziekte#welke-medicijnen-worden-gebruikt-bij-hoogteziekte

          Geneesmiddelen tegen hoogteziekte komen alleen in aanmerking als langzaam acclimatiseren of afdalen bij klachten echt niet mogelijk is. Ze bieden namelijk geen garantie dat u geen last van hoogteziekte krijgt, maar maskeren wel de verschijnselen, zodat u mogelijk grotere risico`s neemt dan verantwoord is.

          Mensen die uit ervaring weten dat ze in de bergen last van hoogteziekte krijgen, kunnen als voorzorg medicijnen gebruiken. Ook ter bestrijding van hoogteziekte kunnen medicijnen gebruikt worden, alhoewel afdalen en acclimatiseren nog altijd de beste oplossing is.

          Dan vraag ik me af hoe je de hele expeditie nog moet bekijken. Kun je nog zeggen dat je zonder hoogteziekte boven gekomen bent als je medicijnen tegen de pijn en voor de zuurstofopname hebt ingenomen? Kun je dan nog überhaupt iets aan de koude-training toeschrijven?

          Je kunt het ‘t beste zien als een onverantwoorde, nietszeggende expeditie wat gezondheid(swinst) betreft. Een circusnummer zonder deugdelijk vangnet. Het wachten is op de eerste slachtoffers die gaan vallen.

        • JennyJ0 says

          3 June 2015 at 08:26

          Je kunt het ‘t beste zien als een onverantwoorde, nietszeggende expeditie wat gezondheid(swinst) betreft. Een circusnummer zonder deugdelijk vangnet.Het wachten is op de eerste slachtoffers die gaan vallen door dit stuntwerk.

          Het enige dat Hof hiermee overtuigend aantoont is dat hij een echte charlatan is.

        • Ida Kora says

          7 October 2015 at 17:12

          Ik heb zijn online training gevolgd, omdat ik jaren kampte met sterke vermoeidheidsklachten, artritisklachten en voedselintoleranties. Hof zijn technieken hebben me helemaal genezen van deze klachten!

        • Ida Kora says

          7 October 2015 at 17:15

          Aspirine en Diamox doen niets tegen de koude. Zonder Wim Hof Training raak je simpelweg onderkoeld in een korte broek. Wat Wim heeft gebracht is brilliant. Daar kom je achter als je het zelf aandurft om de training te doen!

        • FVerweven says

          7 October 2015 at 17:56

          [ Aspirine en Diamox doen niets tegen de koude. ]

          Dat beweert ook niemand.
          Als Hof cs beweren dat je met enkel training een berg in “recordtijd” hebt beklommen dan moet je niet mensen medicijnen tegen koppijn en zuurstofgebrek laten meenemen.

        • Renate1 says

          2 June 2015 at 14:24

          Volgens mij had het voertuig van Fred Flintstone maar 2 wielen en werd hij met de voeten aangedreven.

          Even over de andere reacties heengelezen.

        • FVerweven says

          2 June 2015 at 15:10

          En van “Wilma” verwacht je toch dat ze weet hoeveel wielen die auto had ;-))

        • Wilmamazone says

          3 June 2015 at 08:17

          Mw. FlinTstone heeft meer verstand van/jarenlange ervaring met het op commando openen van dichtgeslagen deuren. Het mens dreigde er horendol van te worden, dus getuigt het van medemenselijkheid om deze kwestie nu definitief te laten rusten. Rotfl!

  2. FVerweven says

    27 May 2015 at 22:33

    Pepijn van Erp ontwikkelt zich tot investigative journalist 🙂
    Complimenten!

    Uit het eerste artikel bleek al dat de Hof-kliek niet in staat was een eensluidend bericht naar buiten te brengen. Maar velen zetten hun eigen verhaal op de social media en zijn via die weg ook vindbaar en benaderbaar. Misschien zien ze bij Hof nu in dat het verdraaien van de waarheid zich uiteindelijk tegen je keert want je bent tegenwoordig niet meer de enige die het verhaal naar buiten brengt.

    Log in to Reply
  3. Wilmamazone says

    1 June 2015 at 04:16

    Vers van de pers:

    (dit artikel is beperkt toegankelijk voor niet abonnees en ik weet niet hoe lang deze link voor iedereen werkt)
    http://www.volkskrant.nl/dossier-gezond/is-koud-douchen-goed-voor-immuunsysteem~a4044848/?akamaiType=FULL&__gda__=st=1433119137~exp=1433119147~acl=%2fdossier-gezond%2fis-koud-douchen-goed-voor-immuunsysteem%7ea4044848%2f%3fakamaiType%3dFULL%26__gda__%3d%2a~hmac=d09272b9972e143f45155373f0ecc8af56d9577e38bd5b2adf73e8c144a9d11a

    Is koud douchen goed voor immuunsysteem?

    Wim Hof, ook wel de ‘Iceman’, laat zich geregeld in een ijswak zakken of holt blootsvoets een ommetje poolcirkel. Dat kan hij dankzij meditatie en ademhalingsoefeningen. Zo beïnvloedt hij zijn autonome zenuwstelsel én, meent hij, zijn immuunsysteem. Een hoop mensen maken gebruik van de beduidend minder extreme, maar op dezelfde gedachte gestoelde variant van de koude douche. Ook daarover doen positieve verhalen de ronde. Maar is zo’n koude douche eigenlijk wel zo gezond?

    Om de believers maar meteen een illusie te benemen: er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat koud douchen gezondheidswinst oplevert. Dat zegt Matthijs Kox, biomedicus bij het Radboudumc in Nijmegen. Samen met hoogleraar experimentele intensive care Peter Pickkers onderzocht hij vorig jaar een groep gezonde mannen die door Wim Hof waren getraind. Bij het toedienen van een ongevaarlijk bacteriebestanddeel wisten de mannen hun adrenalineniveau zo hoog op te stuwen dat hun immuunsysteem minder actief reageerde: ze hadden minder ontstekingseiwitten in hun bloed dan de ongetrainde testgroep.

    eindquotes:

    Ook Paul de Vos, hoogleraar immunologie aan de Universiteit van Groningen, durft geen uitspraken over koud douchen te doen. Hij benadrukt wel dat er zoiets bestaat als alarmmoleculen, die kunnen vrijkomen als een mens zich aan extreme kou blootstelt. ‘Deze moleculen zijn bedoeld om het immuunsysteem te waarschuwen dat er gevaar dreigt. Het lichaam kan hieraan wennen en er niet meer op reageren.’ Dat zou alleen voor mensen met een overactief immuunsysteem, zoals bij bepaalde auto-immuunziekten, positief kunnen zijn, stelt hij.

    Zelf neemt De Vos weleens een koude douche of springt hij in het koude bad na de sauna. ‘Omdat het me een verkwikkend gevoel geeft, niet omdat ik denk dat het mijn verkoudheidskansen vermindert. Ik durf zelfs te betwijfelen dat dat zo is.’ Maar hij kijkt met interesse uit naar uitkomsten van de studie die vanuit het AMC door orthopedisch chirurg Geert Buijze wordt uitgevoerd. Geïntrigeerd door de methoden van de Iceman, onderzoekt Buijze de heilzame werking van de koude douche.

    Over die studie vond ik dit:
    https://www.lindanieuws.nl/nieuws/alles-voor-de-wetenschap-een-hele-maand-koud-douchen/

    Alles voor de wetenschap: een hele maand koud douchen

    De een begint er wellicht zijn dag mee, terwijl de ander er niet aan moet denken om onder een douche te staan die kouder is dan 38 graden. Voor die laatste groep is dit onderzoek minder geschikt. Het AMC zoekt namelijk mensen die heel de maand januari (even) koud willen douchen.

    Nu zal hij (Hofaanhanger Geert Buijze red.WMZ) samen met Quest, Sportrusten en het AMC een maand lang tweeduizend mensen onderzoeken die zich koud (af)douchen. Er zullen vier groepen worden gemaakt op basis van loting. Groep één mag gewoon warm douchen, groep twee mag dertig seconden koud (af)douchen, groep drie zestig seconden en groep vier anderhalve minuut. Zowel voor als na de studie dient iedereen een online vragenlijst in te vullen over onder meer vitaliteit, energieniveau, productiviteit op het werk en ziekteverzuim.

    Zoals het hier staat lijkt het nou niet bepaald op een serieuze studie, want online vragenlijsten zijn alles behalve betrouwbaar (genoeg). En hoe zit het met Geert Wij-van-WC-eend Buijze?! :

    Buijze is orthopedisch chirurg in opleiding. Zijn fascinatie voor kou en de werking daarvan op het lichaam ontstond begin dit jaar toen hij met Wim Hof (aka The Iceman) mee ging naar de Kilimanjaro. Hof beklom samen met een kleine groep de Afrikaanse berg, waar de gevoelstemperatuur soms twintig graden onder nul was, in slechts een korte broek en sandalen. Buijze was mee als arts.

    http://www.kwakzalverij.nl/1641/De_Wim_Hof_methode_een_nieuwe_ster_aan_het_alternatieve_firmament

    Een opmerkelijke tafelgenoot bij Pauw & Witteman (4 febr.2014 red. WMZ) was een arts van het AMC, een zekere Geert Buijze, orthopedisch chirurg in opleiding, die zichzelf beschrijft als “van nature een skeptisch wetenschapper”, maar die toch de Wim Hof-methode uiterst veelbelovend vindt. Hij was (als arts-toezichthouder) mee naar de Kilimanjaro. Daar is Hof namelijk met een groep van 26 mensen, van wie de helft ziek, naartoe geweest om in de eeuwige sneeuw en in de ijle lucht zijn koude-training te geven.(**)

    Buijze en skeptisch wetenschapper zijn in dit geval toch twee verschillende dingen, want zowat in aanbidding tegen Wim Hof opkijken en onafhankelijk onderzoek lijkt mij niet zo’n goede combinatie.

    Als ik denk aan alle tijd die Mark Bos verknoeid heeft in de zogenoemde Cold-chair -met instemming van Wim Hof himself- kan ik maar beter alleen hier thuis hardop vloeken.

    Hetzelfde in het geval van Dave Doornbos die voorzitter werd van de stichting van Bos. Een van de eersten met een Wim Hof’diploma’:
    https://www.facebook.com/dave.doornbos

    Op 13 Juni geef ik een workshop Wim Hof Methode in Hilversum. Deze workshop geef ik voor de stichting Ice4Life. Het is de stichting die bezig is met de droom van Mark Bos. zie voor meer informatie………..

    Bergafwaarts met (de sekte van?) Wim Hof. Niet (voldoende) weten of niet eens willen weten wat er daadwerkelijk speelt. Volksverlakkerij om het ijskoud van te krijgen.

    Log in to Reply
    • Wilmamazone says

      1 June 2015 at 20:47

      Aanvullende research:
      http://coolchallenge.nl/#doe-mee

      De COOL Challenge is een onderzoek naar het effect van een dagelijkse koude douche op je gezondheid.

      WIE ZIT ERACHTER

      Dr. Geert Buijze en Koen de Jong

      Koen de Jong schreef de boeken Verademing en Ik, hardloper. Hij ontwikkelde het 100 dagen Sportrusten-programma en is nu bezig met een boek over kou en ademhaling, samen met Wim Hof. Zelf ademt hij rustig, loopt hij hard en hij is dol op lanterfanten. Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders van Michael Ende. De Jong helpt mee met de teksten, de website en om 2000 proefpersonen bij elkaar te krijgen.​

      Wim Hof inspireerde Buijze en De Jong. Buijze leidt het onderzoek.

      Koen Wij-van-WC-eend de Jong:
      http://www.sportrusten.nl/5-redenen-om-koud-te-douchen/

      5 REDENEN OM KOUD TE DOUCHEN

      https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/Nieuwsoverzicht/Nieuws/Wie-wil-er-koud-douchen.htm

      Wie wil er koud douchen?

      12 december 2014

      Gezocht: mensen die gedurende een maand dagelijks kort onder de koude douche stappen. Volhouden is belangrijk. Met dit experiment wil arts-onderzoeker Geert Buijze achterhalen of koud douchen invloed heeft op de gezondheid en het ziekteverzuim.

      ‘Mensen die mee willen doen, moeten weten waar ze aan beginnen. Ze moeten van een uitdaging houden’, zegt Buijze, in het dagelijks leven orthopedisch chirurg in opleiding, die voor de gelegenheid samenwerkt met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid van het AMC en Quest Magazine. Hoewel je voor deelname aan de studie niet naar het AMC hoeft te komen – het invullen van een online-vragenlijst volstaat – kan het vies tegenvallen om iedere dag een koude douche te moeten nemen. Zeker in januari, als het onderzoek van start gaat.

      Vóór de start van de studie en na afloop vraagt Buijze naar zaken als vitaliteit, energieniveau, productiviteit op het werk en ziekteverzuim. ‘Dit is een subjectief onderzoek, ik wil graag weten hoe de mensen het zelf ervaren. Mochten veel deelnemers positieve ervaringen rapporteren, dan gaan we over vervolgonderzoek denken waarbij ook bloedwaarden gemeten worden – een meer objectieve aanpak.’Vóór de start van de studie en na afloop vraagt Buijze naar zaken als vitaliteit, energieniveau, productiviteit op het werk en ziekteverzuim. ‘Dit is een subjectief onderzoek, ik wil graag weten hoe de mensen het zelf ervaren. Mochten veel deelnemers positieve ervaringen rapporteren, dan gaan we over vervolgonderzoek denken waarbij ook bloedwaarden gemeten worden – een meer objectieve aanpak.’

      https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Afdelingen/Medische-afdelingen/Coronel-Instituut-voor-Arbeid-en-Gezondheid/Coronel-Instituut-voor-Arbeid-en-Gezondheid/Instituut.htm

      Het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid is een afdeling van het Academisch Medisch Centrum (AMC) te Amsterdam. De afdeling richt zich op het brede gebied van arbeid en gezondheid. De missie van de afdeling is ‘Werken aan gezond werk’. Het instituut bestond in 2009, 50 jaar.

      Bij de afdeling zijn ongeveer 80-90 medewerkers werkzaam, afkomstig uit……

      De resultaten van het onderzoek -dat m.i. nog steeds geen naam van betekenis mag hebben- heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden. De suggestie dat wetenschappers van het AMC zelf aan het ‘onderzoek’ mee zouden werken, blijkt dus erg kort door de bocht.

      Log in to Reply
      • tinkerbel says

        2 June 2015 at 02:58

        Koud douchen ga je achteraf heerlijk van gloeien, dat kan toch nooit ongezond zijn.

        Wat wil jij dan, eeuwig en altijd maar onder zo’n lauw zeikstraaltje, zou dat nu zoveel gezondheidswinst opleveren, daarmee ontregel je eerder je innerlijke thermostaat.en vergroot je je vatbaarheid voor bepaalde virale besmettingen.

        Log in to Reply
        • Wilmamazone says

          2 June 2015 at 07:31

          @tinkerbel

          Wat bedoel je precies met ‘je innerlijke thermostaat’ die ontregelt zou kunnen worden, en met koud (af)douchen dus geregeld?

          Daarnaast zeg noch ik noch iemand anders dat koud (af)douchen dus ongezond is, maar wel dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat het enorme gezondheidswinst oplevert. Het is wat dat betreft niet meer dan een liefhebberij die -mits het om gezonde volwassenen gaat- weinig kwaad kan.

        • Hans1263 says

          2 June 2015 at 08:03

          Kijk even naar de stijl van tinkerbel, denk even na over wie dat is en laat je niet provoceren…

        • Wilmamazone says

          3 June 2015 at 08:04

          De tijd dat ik me (nog) gek liet maken, ligt gelukkig (grotendeels) achter me. Het stoort me wel dat de thread/het draadje weer eens vervuild is door trollgedrag. Pepijn van Erp zegt het in het item namelijk ook al zo ongeveer:

          Maar waarom het persbericht niet wat openhartiger is over de ervaringen van de groep, roept vragen op. Vragen die mijns inziens gesteld moeten worden, omdat de opgepoetste versie van het verhaal door Hof wordt gebruikt om verder onderzoek mee te motiveren.

          (vet door mij)

          Hebben we van Hof zelf en/of van diens aanhang ooit iets anders gehoord dan opgepoetste dikdoenerige verhalen? Kan iemand mij derhalve eens goed uitleggen hoe en waarom de fanatieke aanhangers Geert Buijze en Koen de Jong een podium kregen bij het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid die de missie heeft ‘Werken aan gezond werk’? Wat zegt dat precies over die afdeling van het Academisch Medisch Centrum (AMC) te Amsterdam?

          En waar blijft de evaluatie die voor eind april aangekondigd werd en ga zo maar door.

        • Hans1263 says

          3 June 2015 at 08:16

          Helemaal mee eens. Alleen vind ik persoonlijk dit onderwerp niet zo vreselijk interessant, behalve dan de simpele opvatting dat Hof ongefundeerde uitspraken doet. Ik zag in de boekhandel dat er nu ook al een boek van hem in de handel is. De man buit zijn ideetje opzichtig uit. Ik blijf wel alle reacties lezen. Doorzichtig trollgedrag stoort daar alleen maar bij.

        • Wilmamazone says

          3 June 2015 at 08:31

          Ik zag in de boekhandel dat er nu ook al een boek van hem in de handel is. De man buit zijn ideetje opzichtig uit.

          Dat boek werd geschreven in samenwerking met de hierboven genoemde Koen de Jong, die dus ook niet van de 1e leugen gebarsten is:
          http://www.sportrusten.nl/product/koud-kunstje/

          Hof pleit voor een herwaardering van de kou en hij krijgt steun van de wetenschap. Radboud UMC bevestigt met onderzoek dat de methode van Hof een positief effect heeft.

          Radboud UMC bevestigt dat helemaal niet, integendeel. Vandaar dat ik het belangrijk vond om dit zeer recente krantenartikel te posten: https://kloptdatwel.nl/2015/05/27/bergaf-met-wim-hof/#comment-2055533187

        • Hans1263 says

          3 June 2015 at 10:59

          Ik laat het boek dan ook lekker in de boekhandel liggen. Des te eerder kan het in de ramsj. En dan koop ik het natuurlijk nog steeds niet.

        • Pepijn van Erp says

          2 June 2015 at 11:10

          Hou s op met deze zielige vertoning door met wegwerp e-mailadressen en Tor te blijven klieren. Get a life.

        • Ragnar says

          2 June 2015 at 13:30

          Deze post was niet van mijn hand zoals Hans suggereerde, dus een beetje terughoudendheid betrachten met het uiten van beschuldigingen aan mijn adres zou je wel sieren.

        • Pepijn van Erp says

          2 June 2015 at 13:42

          Toch bijzonder dat zes maanden na je laatste reactie onder je eigen e-mail adres, je nu de moeite neemt om met een nieuw aangemaakt Disqus account te gaan ontkennen dat een andere anonieme reactie niet van jou is en te stellen dat ik dat ik jou daar van beschuldig terwijl ik geen naam heb genoemd. Een mail naar de redactie was logischer geweest in dit geval.

  4. Wilmamazone says

    5 June 2015 at 10:06

    Wim Hof lijkt intussen van alle markten thuis te zijn:
    http://www.wijwillenhetweten.nl/een-maaltijd-per-dag-volstaat/

    Voormalig Iceman Wim Hof heeft zichzelf omgeturnd tot wetenschapper. Opnieuw laat hij veel mensen versteld staan. In tegenstelling tot de gangbare adviezen, houdt Hof in het tijdschrift Fit met Voeding een vurig pleidooi voor het eten van slechts één maaltijd per dag.

    Zelf eet Hof slechts één keer per dag. Al vijfendertig jaar, meldt Fit met Voeding. “Ik ontbijt en lunch nooit, maar drink wel de hele dag. Waarom zouden we het lichaam belasten met veel voeding als dat niet nodig is? Te veel eten, betekent het lichaam de hele tijd laten werken, waardoor het niet echt tot een prestatie komt.”

    eindquote:

    In Fit met Voeding vertelt Hof in samenwerking met het Radboudumc in Nijmegen de naar hem genoemde methode, de Hof-methode, te verfijnen. “We kunnen tot in de kern van elke cel het immuunsysteem aansturen. Koudetraining is onderdeel van de methode, maar de onderzoekers vragen zich af in hoeverre de koudetraining nodig is om de gewenste resultaten te behalen. In een nieuw onderzoek wordt alleen de ademhalingsoefening onderzocht. Misschien is de koude niet nodig om hetzelfde resultaat te behalen.”

    De ongefundeerde uitspraken van Hof gaan maar door en gaan maar door en gaan maar door. *zucht*

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      6 June 2015 at 19:13

      Hij drinkt wel de hele dag. Nu begrijp ik waarom hij zoveel onzin uitkraamt.

      Log in to Reply
    • Hans1263 says

      7 June 2015 at 11:29

      Niet meer eten dan nodig is, lijkt me een prima uitgangspunt. Waarom zou je je volvreten, met alle gevolgen vandien? Ik zie de gevolgen van slechte eetgewoonten dagelijks op straat. Artsen zien dat dagelijks in hun praktijk. Diabetologen hebbben er hun handen vol aan. Wetenschap bedrijven zou ik die uitspraak van Hof echter niet bepaald willen noemen. Over het ingewikkelde immuunsysteem moet hij zich als leek maar niet uitlaten en dat aan de deskundigen overlaten. Boeken schrijven moet hij ook maar niet doen, evenals snoevende verhalen opdissen. Hij gooit nu zijn eigen glazen in.

      Log in to Reply
      • Wilmamazone says

        8 June 2015 at 08:52

        Uit de koker van de eerder genoemde Koen de Jong:
        http://www.sportrusten.nl/waarom-je-je-ontbijt-beter-kunt-laten-staan/

        WAAROM JE JE ONTBIJT BETER KUNT LATEN STAAN (EN JE LUNCH OOK)

        Advocaat Jack Egberts ontbijt nooit.

        Dat vindt hij maar onzin.

        Lunchen doet hij ook niet.

        Veel eten is helemaal niet nodig.

        Tóch bruist hij van de energie sinds hij elke dag zijn darmen rust gunt van 23:00 uur tot 18:00 uur. Ik vraag hem verbaasd hoe hij er in hemelsnaam bij komt: alleen maar eten tussen zes en elf.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          8 June 2015 at 22:38

          Waarom zouden darmen moeten rusten?

        • Wilmamazone says

          9 June 2015 at 19:49

          Ook als je maar 1 x per dag eet zijn de darmen 24/7 in touw. Het hele spijsverteringsproces -van mond tot kondt dus- duurt normaal gesproken minimaal 24 uur. Een uur of 3 á 4 in de maag -bij een zware maaltijd langer- en de rest van de tijd zijn de darmen aan het werk.

        • Hans1263 says

          10 June 2015 at 08:27

          Zou het iets uitmaken of de darmen iets harder “in touw” zijn bij 3 maaltijden per dag in plaats van één?

  5. Pepijn van Erp says

    17 July 2015 at 09:14

    Wim Hof en kornuiten kunnen wel erg slecht tegen kritiek. Vanwege dit stuk werd ik geblockt op zijn facebook pagina. Daar werd het beruchte ‘Medische wetenschap blijkt kwakzalverij’ stuk van wetenschap_infonu_nl gedeeld met 11.000 volgers. Eerst gaf Emile Dingemans daar een reactie op met link naar het artikel op Kloptdatwel, dat ik schreef daarover. Maar korte tijd later werd die verwijderd en hij zelf geblockt. Toen ik het wat later ook deed, overkwam mij hetzelfde.
    Op Twitter legt Hof uit waarom:

    Wim Hof‏ @Iceman_Hof
    @pjvanerp heeft niks met reactie te maken, maar jij als persoon en je acties uit verleden. Keurig, onderbouwd, maar niet zuiver
    7:49 AM – 17 Jul 2015

    Ja, ja ‘niet zuiver’

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      17 July 2015 at 11:22

      Ik had geschreven dat wie een open mind heeft ook open voor kritiek staat, blijkbaar net als Dingemans. Is direct verwijderd.

      Nu staat er dit sinds 20 minuten, benieuwd hoe lang het blijft staan:
      Jo van Ringen Waarom
      is een keurige en inhoudelijke reactie van Pepijn van Erp, waarin hij
      uitlegt hoe het werkelijk zit wat dit betreft, verwijderd en is hij
      geblockt??

      Jo van Ringen Inderdaad,
      echt geen stijl om de uitkomsten van een goed onderzoek zo verdraaid
      weer te geven. Lees het onderzoek zelf eens, in plaats van klakkeloos na
      te praten wat in je eigen straatje te pas komt, want daar kun je mensen
      grote schade mee toebrengen.

      Log in to Reply
      • Laurens says

        17 July 2015 at 21:02

        Voorlopig staat de reactie van Jo van Ringen er nog en we zijn al 10 uur verder. Ik heb ook maar even gereageerd, net zo ‘keurig’ en ‘onderbouwd’ als Pepijn. Dat het er nu in vier delen staat, komt omdat ik al zolang niet meer op Facebook was geweest dat ik even vergeten was dat je met de entertoets niet op de volgende regel komt, maar je reactie meteen geplaatst wordt. Het voordeel is dat Wim Hof nu vier reacties moet verwijderen in plaats van één.

        Overigens moge duidelijk zijn dat Hof zich volkomen diskwalificeert met verwijzingen naar dit soort (oude) artikeltjes.

        Log in to Reply
        • JennyJ0 says

          17 July 2015 at 21:19

          Nee, je moet control enter doen heb ik na een hoop geklier ontdekt. Goeie reacties hoor Laurens, reuze keurig, goed onderbouwd en zeer leerzaam. Het lijkt me dat ze daar alleen maar erg blij mee kunnen zijn. We zullen zien… 😉

        • Pepijn van Erp says

          17 July 2015 at 23:57

          Ik zou jullie reacties graag een like geven, maar zelfs dat is me niet gegund op die pagina 😉

        • FVerweven says

          18 July 2015 at 00:25

          Dan kun je een fake-account aanmaken onder een andere naam.
          Maar als je dan geen vrienden maakt of zelfs een ban oploopt, blokkeert FB je pagina en moet je een kopie van je identiteitsbewijs opsturen.

        • JennyJ0 says

          18 July 2015 at 08:59

          Ik zou jullie reacties graag een like geven, maar zelfs dat is me niet gegund op die pagina 😉

          Nee, met flutjournalisten wordt keihard afgerekend daar, de ijscoman laat niet met zich sollen!

        • Laurens says

          18 July 2015 at 11:07

          Nee, ‘haatdragende mensen’ mogen natuurlijk niet liken. Wel jammer, want voordat mijn reacties gewist werden had ik twee likes, net zoveel als ene Christine Zielhuis, die dit soort nonsens opschreef:

          Christina Zielhuis De enige weg is wakker worden en geestelijk transformeren. Een gezond lichaam is zuurstofrijk, en leeft in een niet verzuurd lichaam. Maar we worden door al deze mensen ziek gemaakt en daar moeten we als wakker mens voor waken.

          Dat laat Hof dan wel staan.

        • Wilmamazone says

          18 July 2015 at 11:26

          Deze is bijvoorbeeld ook te erg voor woorden vind ik:

          Jacques Janssen Ja bekend en helaas hebben ze op dit moment nog zoveel macht dat niemand er omheen kan tenzij je de moeite neemt om uit te zoeken wat wel goed voor je is. Medische studenten krijgen af dag de handboeken van de Farmaceutische industrie als leidraad en aan het einde van hun studie zijn ze, dat geldt voor de meesten, zodanig gebrainwashed dat ze klakkeloos alles doen wat wordt voorgeschreven. Denk maar aan de chemotherapie en bestraling die beiden heel duur zijn maar meestal alleen de goede organen kapotmaken en de kanker op zijn best vertragen in verdere uitzaaiingen, waardoor de patiënt niet aan de behandelde vorm van kanker overlijdt maar omdat lever, nieren, hart en longen het laten afweten.

          2 · 13 juli om 5:20

          (vet door mij)

          Op deze manier komt wel de ware aard van het beestje (fa. Hof) prima naar boven, dat dan wel weer.

        • Renate1 says

          21 July 2015 at 16:27

          Dus letterlijk ziek worden van milde kritiek?

        • Wilmamazone says

          18 July 2015 at 20:01

          Ik like alle ‘haatdragers’ , waaronder journalist P. Flut, op mijn eigen manier in het draadje vanaf hier:
          https://cryptocheilus.wordpress.com/2015/06/19/de-erfenis-van-mark-bos-niet-te-aanvaarden-samen-1vuist-maken-tegen-spierballentaal/comment-page-1/#comment-50600

        • FVerweven says

          17 July 2015 at 21:25

          Je kunt je reactie gewoon bewerken na een ‘enter’.
          Rechtsboven in je reactie zit zo’n ‘potloodje’ voor bewerken.
          Dan kun je wijzigen en tekst toevoegen.

          Met shift + enter kun je een nieuwe regel beginnen.

        • JennyJ0 says

          17 July 2015 at 21:34

          O ja, shift enter. Ik weet ze blind te vinden maar hoe ze heten…

        • JennyJ0 says

          18 July 2015 at 09:21

          Voorlopig staat de reactie van Jo van Ringen er nog en we zijn al 10 uur verder. Ik heb ook maar even gereageerd, net zo ‘keurig’ en ‘onderbouwd’ als Pepijn. Dat het er nu in vier delen staat, komt omdat ik al zolang niet meer op Facebook was geweest dat ik even vergeten was dat je met de entertoets niet op de volgende regel komt, maar je reactie meteen geplaatst wordt. Het voordeel is dat Wim Hof nu vier reacties moet verwijderen in plaats van één.

          Alles is verwijderd, van mij en ook van jou Laurens. Ik ben nog niet geblokkeerd dus heb nog een reactie geplaatst en een screenshot gemaakt. Heb ik ook gedaan van jouw reacties van gisteren. Wat erg die man, gewoon de zoveelste blaaskaak die een slaatje slaat uit de ellende van zieke mensen. Ik moet het netjes houden dus ik stop nu.

        • Pepijn van Erp says

          18 July 2015 at 11:02

          tamelijk bizar dit

        • JennyJ0 says

          18 July 2015 at 11:51

          tamelijk bizar dit

          Hof laat zich wel heel erg kennen hiermee.

        • Pepijn van Erp says

          18 July 2015 at 12:06

          Hij zal wel niet zelf achter de knoppen zitten, maar dan zegt het in iedere geval wel iets over de gedachtewereld van de club mensen waarmee hij nauw samenwerkt.

        • FVerweven says

          18 July 2015 at 12:15

          Als zijn familie onder de naam Wim Hof reageert, zoals gebeurde op 18 juli 2015 02:15 dan blijft Wim Hof verantwoordelijk en aan te spreken op die uitingen en dat artikel.

          Bekijk het van de positieve kant, voortaan kun je aantonen dat Wim hof niet in de waarheid geïnteresseerd is, en kritiek censureert.
          Dus vooral screenshots blijven maken van vóór en ná.

        • JennyJ0 says

          18 July 2015 at 12:21

          Zijn zoon is ook actief op FB, werkt bij zijn vader in het ‘bedrijf’ en heeft jou een ‘flutjournalist’ genoemd. En Wim zelf heeft net gereageerd en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om reclame te maken voor zijn handel. De Hofjes zijn allemaal met hetzelfde sop overgoten vrees ik, het gaat om het promoten van de firma Hof en verder nergens om.

        • Laurens says

          18 July 2015 at 13:09

          Van hoeveel mensen heeft die Hof de kritische commentaren nu al verwijderd, c.q. laten verwijderen? In elk geval van jou, van mij, van Emile Dingemans, van FVerweven, van Fred de Vries (afgaande op jouw Twitter; ik zie zijn reactie nergens meer), van JennyJ0 en straks waarschijnlijk ook van Bas Uterwijk, die nu een genuanceerd en onderbouwd commentaar heeft geplaatst. ‘Bizar’ is dan nog een heel vriendelijke kwalificatie.

        • Pepijn van Erp says

          18 July 2015 at 20:01

          En vraag je via Twitter naar wat er bedoeld wordt met ‘haatdragend’ dan wordt je beticht van haatzaaierij en ook daar geblockt: https://twitter.com/Iceman_Hof/status/622438151420837888 zo jaag je mensen die kritisch maar welwillend naar zijn methoden willen kijken meteen een bepaalde kant op.

        • FVerweven says

          18 July 2015 at 20:49

          Zo jaagt Wim Hof de medische wetenschappers die zijn ijsmethode of ademhalingsmethode wetenschappelijk bestuderen op kast door ze kwakzalvers te noemen.

        • Laurens says

          18 July 2015 at 11:12

          “Gaat niet om kritiek, maar houding, verkeerde energie, die de strekking totaal niet snappen”

          Kennelijk wordt alleen een houding van volstrekte adoratie getolereerd. Lever je kritiek, dan ben je een haatdragend mens. Een ding wordt wel duidelijk: Wim Hof is een vriend van censuur.

        • FVerweven says

          19 July 2015 at 17:25

          En de reactie van Jo van Ringen is ….weg!

        • JennyJ0 says

          19 July 2015 at 17:31

          Ja, Wim is wakker en gaat meteen alle negatieve energie verwijderen!

        • FVerweven says

          19 July 2015 at 17:37

          En … het hele bericht is weg!

        • JennyJ0 says

          19 July 2015 at 17:42

          Ik zie het, heeft-ie gewoon alles verwijderd! Ik moet nu even mijn man bijbrengen, die is in katzwijm gevallen van het lachen.

          Jemig de pemig, wat een slappe hap is die Hof zeg.

        • FVerweven says

          19 July 2015 at 17:50

          Jullie hebben vast al de app van Wim Hof gekocht voor 6 dollar?
          Op innerfire(punt)nl kun je zien hoe Hof met de “Wim Hof Acadamy” zijn sprookjes te gelde maakt.

        • JennyJ0 says

          19 July 2015 at 18:10

          Ik app niet, en al ik zijn websites lees weet ik al genoeg: de sprookjes van Wim zijn niet aan mij besteed.

        • FVerweven says

          19 July 2015 at 18:15

          Volgens mij heeft een van de ‘hoogleraren’ van de wim hof acadamy hier mee zitten lezen en begrepen dat wij gelijk hebben. Dat die uitlatingen schadelijk zijn voor zijn wetenschapsverhaaltje.
          Gelukkig hebben we de foto’s nog!

          Die tweets met Pepijn zijn volgens mij ook verwijderd.

          Heeft iemand wel eens geteld hoeveel twitter accounts, facebook accounts en websites het Hof-Imperium heeft aangemaakt?

        • Wilmamazone says

          19 July 2015 at 18:42

          Heeft iemand wel eens geteld hoeveel twitter accounts, facebook accounts en websites het Hof-Imperium heeft aangemaakt?

          Nee niet geteld, maar het zijn er opmerkelijk veel. Hier bijvoorbeeld een van de gepromoveerde juigaapjes:
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008146932156&fref=nf

        • Pepijn van Erp says

          20 July 2015 at 21:34

          Het zou best goed kunnen dat Hof de facebook update plaatste nav deze tweet van Bram Bakker die dag: https://twitter.com/drbrambakker/statuses/620414557819809792

        • Wilmamazone says

          20 July 2015 at 22:08

          Andersom zou anders ook heel goed kunnen, en lijkt mij zelfs een stuk aannemelijker. Dat Bakker Hof volgt dus en niet andersom:

          Bram Bakker ‏@drbrambakker 19 jun.

          Hier mag Koen de Jong trots op zijn! http://fb.me/3XDyrl6wp

          Aanvulling na een minuut of 5:
          http://www.mooigeschreven.nl/recensie-koud-kunstje/

          Koen de Jong is al jaren bezig met ademhalingstechnieken en schreef daar samen met Bram Bakker het veel verkochte boek Verademing over (zie de extra boekentips hieronder). De technieken die Koen de Jong gebruikt vind je ook terug in Koud kunstje. Je leert hiermee een adempatroon toe te passen dat goed is voor ontspanning en het op peil houden van je energie.

        • Pepijn van Erp says

          20 July 2015 at 22:15

          Ik baseer me op de tijdstippen van plaatsing: tweet Bakker om 4.08 AM, de FB-update om 12:48 PM, maar ze kunnen het ook weer apart uit andere bron hebben.
          Maar Bakker heeft inderdaad een connectie met Wim Hof via Koen de Jong, die met beiden een boek schreef.

        • Wilmamazone says

          20 July 2015 at 22:23

          Koen de Jong twittert er niet over zo te zien, maar retweet wel andere zaken van Bram Bakker:
          https://twitter.com/KoendeJong100

        • Wilmamazone says

          20 July 2015 at 22:38

          Ik zie bij de tweet van Bakker 12 juli 19:08 staan.

          Linda Woudstra kwam er overigens op 11 juli al mee om 12:19am:
          https://cryptocheilus.wordpress.com/2014/06/29/kanker-genezen-met-mms-hoe-gaat-het-eigenlijk-met-linda-woudstra/comment-page-1/#comment-50602

          Het zal toch niet waar zijn hè? Dat Woudstra serieus genomen wordt door Hof en/of Bakker. Je weet maar nooit. Maar wie weet vinden we nog een andere bron; de plotselinge belangstelling moet toch ergens vandaan komen.

        • FVerweven says

          20 July 2015 at 23:23

          Lijkt me héél moeilijk met zekerheid de bron te achterhalen. Als je op iemands FB of Twitter gaat kijken zie je steeds weer dezelfde connecties met Vader, Röver, Savalle, Van den Eijnde, Jonkers, Consemulder, noem maar op.
          Wanttoknow leeft van herhalingen en dan is er altijd wel ergens een simpele ziel die dat BMJ artikel voor het eerst ziet.

        • Wilmamazone says

          21 July 2015 at 11:15

          Met zekerheid valt er inderdaad weinig te zeggen over de huidige bron, maar het staat wel vast dat er maar al te vaak sprake is van een soort kruisbestuiving in dat wereldje. Het hersenloos overnemen/doorgeven van foute info bedoel ik dan. Dat zelfs Bram Bakker nu niet verder keek dan zijn eigen neus lang is, vind ik goed gevonden van Pepijn. Die vindt zichzelf -net als Wim Hof- geen simpele ziel, dus wat zijn o.a. deze twee heren dan wel?

        • Wilmamazone says

          19 July 2015 at 18:37

          Hoe is het intussen met man? Naar verluidt is een een ijskoude douche een probaat middel tegen katzwijm.

        • FVerweven says

          19 July 2015 at 18:40

          Kou is niet nodig, ademhalingsoefeningen is genoeg.

        • Wilmamazone says

          19 July 2015 at 18:49

          Dat is (te) moeilijk bij een ernstige aanval van katzwijm. Kippenvel werkt dan een stuk sneller.

        • JennyJ0 says

          19 July 2015 at 18:54

          Hij is inmiddels weer bij, ik heb hem even streng toegsproken, dat helpt enorm. Hij dreigt echter nu weer weg te zakken, want hij heeft zojuist dit gelezen:

          Zaterdag 25 juli VANAF 08.00 UUR PAVILJOEN 20 JEROEN ZANDVOORT open training volgens de WIM HOF METHODE.
          Iedereen is welkom / niet twijfelen maar gewoon DOEN!
          Programma:
          08.00 – 09.00 Ademmeditatie en beschouwend navoelen. (ontkoppeloefening)
          09.00-10.00 wandeling in korte broek, blote voeten en blote bast (vrouwen topje)
          10.00 – 10.45 IJsbaddompeling (…)

          Zal ik gaan? Wat vinden jullie? Die ontkoppeloefening fascineert mij zo!

        • Wilmamazone says

          19 July 2015 at 21:13

          Zal ik gaan? Wat vinden jullie? Die ontkoppeloefening fascineert mij zo!

          Met een verborgen camera in je navel of zo lijkt het me zeker wat. Kan een spannend item opleveren: ‘De juigaapjes van Wim Hof in het wild’

        • Michiel Menting says

          25 September 2015 at 11:42

          Nou Jenny10 en Wilmamazone je mag ook gewoon langskomen / kijken / meedoen / vragen stellen etc. Kom je aanstaande zaterdag 26 september 08.00 uur Paviljoen Jeroen in Zandvoort. Voor nadere info over de trainingen / bijeenkomsten zie https://www.facebook.com/Ademhaling-en-Koudegewenning-Haarlem-en-omgeving-1591222457799704/timeline/
          Met vriendelijk groet, Michiel Menting

        • FVerweven says

          25 September 2015 at 12:10

          Jenny10???? 10?
          Is die kou slecht voor je ogen?

        • Michiel Menting says

          25 September 2015 at 12:27

          Slecht voor de ogen? Hoezo?

          Met vriendelijk groet,

          Michiel Menting

          Hospeslaan 39
          2015 GJ Haarlem
          0619152060

          Disqus schreef op 2015-09-25 12:10:

        • FVerweven says

          25 September 2015 at 12:30

          Zie je het echt niet?

          JennyJo Jenny10
          Zoek de verschillen.

        • Michiel Menting says

          25 September 2015 at 12:35

          Zo zie je maar als je het eenmaal als een 10 gelezen heb blijft dat zo. Dank je en de groeten van deze dislect

  6. Maarten says

    19 July 2015 at 16:37

    Echt zo typisch, dit artikel tweeten leidt tot een zuur antwoord en dan een blokkade. Dat zie je ook vaak bij mensen die zich betrapt voelen.

    Log in to Reply
  7. Constantia Oomen says

    2 November 2015 at 21:02

    Pepijn, Wim Hof is in Hollywood/California beland, nu moet jij ook maar komen, want de onzin bereikt nieuwe toppen, beginnend al in de klei in Nederland, in RTL Boulevard.
    (En zodra je hier bent, kunnen jij en ik elkaar eindelijk eens de hand schudden 😉 )

    http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/ook-oprah-zwicht-voor-iceman

    Fantastisch, wordt er gezegd door Peter van der Vorst, een nuchtere Nederlander in Hollywood.
    “Het schijnt heel gezond te zijn,” zegt, hoe heet zij ook al weer? Zucht. Het schijnt ja. En het schijnt mij toe dat dit de zoveelste Hollywood bevlieging is, over een jaar weten ze daar niet meer wie die man ook al weer was.
    En ik vind dat Hof er niet echt gezond uit ziet. Ligt dat aan mij?
    Dat is altijd het grote gevaar, promotoren van gezondsheidsboeken tegen kanker die aan kanker overlijden, enzovoort. Wie een kuil graaft…

    Log in to Reply
  8. Pepijn van Erp says

    11 January 2016 at 13:20

    Intussen is Wim Hof weer met een groep de Kilimanjaro op aan ‘t wandelen. Ze zijn gisteren begonnen met 29 man en vanochtend vroeg vertrokken van Horombo hut. Als ze aankomen bij Kibo, kijken ze wie er nog dezelfde dag naar Uhuru-peak gaat: http://j.mp/1mPQpMg

    Log in to Reply
    • FVerweven says

      11 January 2016 at 14:33

      Is Lange Frans ook mee?
      Of heeft die het te druk met Twitteraccounts te blokkeren? 😉

      Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      13 January 2016 at 13:58

      Van de Facebook pagina van Hof:

      Meet Frans van Beers. 76 years young, climbed till summit Gillmans point within 44 hours, without acclimatization.. Proud of our group.. Everyone climbed at its own pase.. Some reached the summit, Gillmanspoint within 28h, other part within 29h. Just great to see how many more is possible by the human physioligy.. Xtraordinary in everyone! Love

      Weer een tekstje waar wat uitleg bij nodig is, want met die tijden moet iets aan de hand zijn. Als je naar de tijden kijkt waarop de foto’s geplaatst zijn op de pagina, moet je concluderen dat ze op 10 januari ergens tussen 6.15 uur en 9.03 uur vertrokken zijn (waarschijnlijk meteen bij opening van het park om 6.30 uur). Maar dan zit je met 44 uur later altijd diep in de nacht, dat kan gewoon niet.Er zal wel een of ander smoesje komen, dat er een oponthoud vanwege slecht weer van de echte tijd is afgetrokken ofzo.
      En weer lekker vaag doen over ‘the summit’ en Gilman’s point….

      Log in to Reply
  9. Pepijn van Erp says

    17 February 2016 at 16:38

    De journalist Scott Carney (die in 2014 een stuk over Hof voor Playboy schreef) was blijkbaar mee met de 2016 expeditie. Hij figureert in het filmpje dat Wim Hof op Youtube plaatste. Het is weer een behoorlijk misleidend, in de titels wanneer ze de ‘top’ bereikt hebben staat bij ‘Gilman’s Point summit’, terwijl dat dus helemaal geen summit mag heten.

    Carney weet dat wel, want in het ongemonteerde stukje van zijn verhaalt op Gilman’s Point vertelt ie dat de echte top maar een klein stukje verderop ligt en dat het dus niet uitmaakt (terwijl het toch zeker 200 m klimmen is) – filmpje staat op zijn Facebook pagina in de Wim Hof versie zit het stukje vanaf 3: 22.

    Log in to Reply
  10. Renate1 says

    15 May 2016 at 13:58

    Net zie ik een bespreking van een boek van een vrouw die kennelijk met Wim Hof is meegegaan. Alleen de bespreking heb ik al met kromme tenen zitten lezen. Voel echter niet de behoefte om er op te reageren.
    http://www.leestafel.info/anna-chojnacka

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      16 May 2016 at 14:34

      Wordt er op de omslag van het “koesterboek” een veel geuit vooroordeel over blonde dames bevestigd? 🙂

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        16 May 2016 at 20:05

        Ik weet het niet. Ook mensen met andere haarkleuren produceren tenenkrommende onzin, of dingen waar ik m’n vraagtekens bij heb.

        Log in to Reply
        • Constantia Oomen says

          16 May 2016 at 22:03

          Je meent het! 😀

      • Constantia Oomen says

        16 May 2016 at 22:00

        Hier is nog een site die dat belangrijk vindt:

        http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie_nieuws/patrick-petersen-interviewt-anna-chojnacka-over-de-1club/

        Log in to Reply
  11. Wilma S. says

    23 May 2016 at 09:36

    De recente gebeurtenissen op de Mount Everest illustreren m.i. duidelijk hoe vreselijk onverantwoord Wim Hof in feite bezig is:
    http://nos.nl/artikel/2106680-weer-een-dode-op-mount-everest.html

    Weer een dode op Mount Everest

    Op de Mount Everest is voor de derde keer in vier dagen tijd een bergbeklimmer overleden. De Indiase man overleed toen hij door sherpa’s naar beneden werd gebracht. Hij was boven op de berg ziek geworden.

    Naast de doden werden er dit weekend ook tientallen zieken gemeld op de Mount Everest, voornamelijk mensen met bevriezingsverschijnselen. Een Indiase vrouw moest per helikopter naar een ziekenhuis in Kathmandu worden gevlogen.

    Log in to Reply
    • JennyJ0 says

      28 May 2016 at 20:38

      En Eric Arnold was dus een ervaren bergbeklimmer. Kun je nagaan wat een risico’s de volgelingen van charlatan Hof lopen. Het is toch dieptriest.

      Log in to Reply
      • Pepijn van Erp says

        28 May 2016 at 20:55

        Hof stelt dan wel dat zijn ademhalingstechnieken kunnen helpen tegen hoogteziekte, maar zijn tripjes op de Kilimanjaro zijn wel wat andere koek dan een verblijf in de ‘death zone’ op de Mt. Everest: https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_high_altitude_on_humans#Death_zone

        Log in to Reply
        • JennyJ0 says

          28 May 2016 at 21:20

          Dat is waar. Maar Hof’s klanten zijn wat bergen betreft geen knip voor de neus waard.

        • Wilma S. says

          29 May 2016 at 09:02

          Dat klopt, maar hoogteziekte blijft hoogteziekte met altijd een mogelijke fatale afloop.
          https://nl.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest

          Over het algemeen wordt elk gebied boven 8000 meter vanwege het gebrek aan zuurstof in de lucht aangeduid als zone des doods. Zo is de atmosferische druk op de top van de Mount Everest maar een derde van die op zeeniveau, waardoor slechts 33% van de normale hoeveelheid zuurstof beschikbaar is.

          De meeste expedities die de Mount Everest willen beklimmen maken dan ook gebruik van zuurstof uit flessen.

          Voor zover ik weet was dat in de groep van Arnold ook het geval.

          http://www.medischcontact.nl/archief-6/tijdschriftartikel/110887/avontuurlijk-sporten-met-medisch-verstand.htm

          Toeristen kunnen onder begeleiding van een gids zonder enige sportieve voorbereiding de Kilimanjaro in Tanzania beklimmen. Dat leidt niet zelden tot ongelukken of verschijnselen als hoogteziekte. De medische voorbereiding van amateurs, maar ook van fanatieke outdoorsporters – zelfs als het artsen zijn – laat vaak te wensen over. (**)

          De klanten van Hof -waaronder behoorlijk ernstig zieke mensen- lopen m.i. extra risico omdat zijn ademhalingstechnieken in feite zuurstofgebrek veroorzaken. Daarnaast lopen ze op de Kili ook nog eens bijna in hun blote kont. Voor zover ik weet heeft Hof geen enkel medisch vangnet van betekenis, ook o.a. niet in zijn afgelegen toko in Polen. Om met de woorden van JennyJO te spreken:

          Kun je nagaan wat een risico’s de volgelingen van charlatan Hof lopen. Het is toch dieptriest.

  12. Wilma S. says

    28 May 2016 at 12:14

    Laatste nieuws: http://www.parool.nl/binnenland/-oefeningen-iceman-wim-hof-eisen-slachtoffers~a4309348/

    ‘Oefeningen iceman Wim Hof eisen slachtoffers’

    Ten minste drie mensen die de ademhalingsoefeningen van ‘iceman’ Wim Hof deden, zijn vorig jaar overleden. Nabestaanden verwijten Hof dat hij onvoldoende waarschuwt voor de risico’s van zijn methode.

    Enahm Hof, zoon van Wim en directeur van icemanbedrijf Innerfire, voelt zich ‘verantwoordelijk, maar niet schuldig’. Hof zegt dat bij iedere cursus en video van zijn vader gewaarschuwd wordt dat de oefening nooit op een plek moet worden uitgevoerd waar flauwvallen gevaarlijk kan zijn. ‘Dus nooit voor of tijdens duiken, autorijden, zwemmen, in bad, etc. en altijd op een plek met zachte ondergrond’, staat op de site van Innerfire.

    Die waarschuwingen staan er evenwel pas een paar maanden. Volgens een van de beste vrienden van de 41-jarige Nederlander die vorig jaar overleed in een zwembad op Gran Canaria, is tijdens de cursus nooit gewaarschuwd voor de risico’s. Hij vreest dat er nog meer slachtoffers vallen als de gevaren van de methode van Wim Hof niet breder onder de aandacht worden gebracht.

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      28 May 2016 at 12:24

      Van de belangrijkste bron voor het artikel over de Kilimanjaro-expeditie had ik ook al verontrustende geluiden gehoord over het gebrek aan duidelijke waarschuwingen van Hof en entourage, maar kon er toen bij gebrek aan concrete info niets mee. Heb er een update over geplaatst op de Skepter site: http://skepsis.nl/wim-hof-methode/#update28052016

      Op Twitter zit Hof overigens weer een beetje te zeuren dat het speculatie is en dat hij de journalist had uitgenodigd om er op kantoor over te praten … sounds familiar 😉

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        28 May 2016 at 12:57

        Bij de update staat het jaar fout: Update 28 mei 2015

        Log in to Reply
        • Pepijn van Erp says

          28 May 2016 at 13:05

          gecorrigeerd.

      • Wilma S. says

        28 May 2016 at 13:43

        En hier is Annabel Nanninga:
        http://nieuws.tpo.nl/2016/05/28/ademtechnieken-iceman-wim-hof-zouden-tot-drie-sterfgevallen-geleid/
        Ademtechnieken ‘iceman’ Wim Hof zouden tot drie sterfgevallen hebben geleid

        Je adem inhouden in een zwembad blijkt geen goed advies

        Mallotig hijgen en je zuurstoftoevoer beperken terwijl je in een zwembad ligt, dat is dus geen goed idee. DUH. Maarja. Mensen die in de theorettes van Wim ‘the Iceman’ Hof geloven, hebben misschien sowieso een mankementje aan hun ratio. Hof claimt met ijsbaden en ademhalingstechnieken onder andere het immuunsysteem te kunnen versterken. Nu zijn er, naar het zich laat aanzien, drie mensen overleden die de methodes toepasten in een zwembad………

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          28 May 2016 at 19:45

          Nu ben ik persoonlijk geen groot fan van mevrouw Nanninga, maar goed.

        • Wilma S. says

          28 May 2016 at 19:57

          Daar gaat het helemaal niet om, maar wel dat Nanninga veel gelezen wordt en op die manier er mede voor zorgt dat het onderwerp veel aandacht krijgt. Heel wat media zijn er vandaag mee gekomen.(n.a.v. artikel Parool) Teveel om op te noemen. Wim Hof is afgegaan als een gieter en dat kan wat mij betreft niet vaak genoeg gebeuren.

        • Renate1 says

          30 May 2016 at 14:11

          Ik vind de manier waarop ze het een en ander min of meer wegzet als ‘eigen schuld, dikke bult’, eerlijk gezegd wel een beetje te ver gaan.

      • Wilma S. says

        28 May 2016 at 18:29

        Of LINDAnieuws vandaag ten kantore is geweest? ;-):
        http://www.lindanieuws.nl/nieuws/doden-ademhalingstechniek-iceman-wim-hof/

        Slachtoffers: ‘Doden door ademhalingstechniek ‘iceman’ Wim Hof’

        Ten minste drie mensen die de ademhalingstechniek van ‘iceman’ Wim Hof (foto) toepasten, zijn vorig jaar overleden. Dat meldt Het Parool.

        Waarschuwen

        LINDAnieuws sprak met Enahm Hof, de zoon van Wim Hof. Familieleden van slachtoffers die verdrinken én met de Wim Hof Methode bezig waren, krijgen volgens Enahm natuurlijk te horen dat hun dierbaren de oefeningen aan het doen waren. Volgens hem hoeft dat niet de reden te zijn dat een slachtoffer is verdronken: “Dat weten we niet. Het fenomeen Shallow Water Blackout is het meest voorkomend bij ervaren zwemmers. Wat we wel weten, is dat we mensen altijd aanraden, ook op de website, om de methode toe te passen in een veilige omgeving. Vervolgens verdrinkt er iemand, dan passen we aan dat je de methode niet moet toepassen in een zwembad. Valt er iemand flauw tijdens het rijden, dan passen we aan dat je de oefeningen niet moet doen tijdens het rijden. We scherpen het steeds aan. Met de kennis die we hebben, proberen we mensen te waarschuwen. Het zijn nu eenmaal diepgaande technieken.”

        Log in to Reply
    • FVerweven says

      28 May 2016 at 19:35

      Zo, das heftig! Je zal het maar op je geweten hebben.

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        28 May 2016 at 20:19

        En hoeveel mogelijke (indirecte) andere slachtoffers? Van Wubbo Ockels beweerde Hof poepleuk dat die te laat bij hem was gekomen, maar dat kon van Mark Bos toch niet gezegd worden nietwaar? Beiden zijn overleden aan de gevolgen van kanker. Maar er zijn vast ook een aantal andere (kanker)patiënten waar we niets van weten.
        Waarschuwingen heb ik in de tijd van Ockels en Bos nooit gezien of gehoord. Jij wel? Wim Hof heeft inmiddels zijn Twitter opgeschoond, maar daar stond even geleden nog te lezen dat er al jaren gewaarschuwd wordt.
        Lust je dan nog peultjes?

        Log in to Reply
  13. Wilma S. says

    1 June 2016 at 11:44

    Vervolg laatste nieuws: http://www.parool.nl/binnenland/iceman-wim-hof-mijn-methodiek-is-niet-dodelijk~a4311274/

    Iceman Wim Hof: Mijn methodiek is niet dodelijk

    De drie mensen die de ademhalingsoefeningen van ‘iceman’ Wim Hof deden en in 2015 overleden, pasten zijn technieken volgens Hof zelf helemaal niet toe.

    Te agressief uitgeademd
    En dat is volgens Hof anders dan de techniek die hij voorschrijft, namelijk een aantal keer diep inademen maar en niet helemaal uitademen, gevolgd door een periode van niet ademen. Dat kan, zo zegt hij, weliswaar hyperventilatie tot gevolg hebben maar geen verlies van bewustzijn. “Mensen die “shallow water blackout” hebben, hebben veel te agressief uitgeademd”.

    Zijn zoon had het eerder wel over verlies van bewustzijn. :

    Enahm Hof, zoon van Wim en directeur van icemanbedrijf Innerfire, voelt zich ‘verantwoordelijk, maar niet schuldig’. Hof zegt dat bij iedere cursus en video van zijn vader gewaarschuwd wordt dat de oefening nooit op een plek moet worden uitgevoerd waar flauwvallen gevaarlijk kan zijn. ‘Dus nooit voor of tijdens duiken, autorijden, zwemmen, in bad, etc. en altijd op een plek met zachte ondergrond’, staat op de site van Innerfire.

    Die waarschuwingen staan er evenwel pas een paar maanden…..(**)

    Tja…….

    Log in to Reply
  14. Renate1 says

    10 June 2016 at 18:02

    En vandaag in Een Vandaag
    http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-items/67565/_iceman_onder_vuur

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      10 June 2016 at 18:25

      Ik ben benieuwd wat er van gebakken wordt in de uitzending, want dit klopt al niet in het bijbehorende artikeltje:

      De Wim Hof Methode is een ademhalingstechniek die bestaat uit een serie van diepe ademhalingen waarbij na volledig uitademen de adem nog enige tijd wordt ingehouden. Onlangs kwam Het Parool met het verhaal van drie families die stellen dat een geliefde is overleden na het toepassen van de Wim Hof Methode. Het zou gaan om een Nederlander, een Canadees en een Zuid-Afrikaan.

      De ademhalingstechniek is slechts een onderdeel van de zelfverzonnen methode: http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/de-wim-hof-methode-een-nieuwe-ster-aan-het-alternatieve-firmament/

      Hof noemt drie trainingspunten:

      1. Door specifieke ademhaling (die je van hem kunt leren) “ga je diep het zenuwstelsel in, autonome zenuwstelsel-diep, want de ademhaling heeft direct te maken met het zenuwstelsel” (?) Hij noemt dat ook wel “fysiologie-diep”.

      2. Door koudegewenning “gaat het bloedsysteem beter lopen” en “de aanvoer naar je immuunsysteem beter worden” (?) (En, u raadt het al, het is doodsimpel: je kunt beginnen met geleidelijk opvoeren van koud (na-)douchen, goed voor het immuunsysteem!)

      3. En dan moet je ook nog eens je “mind setten”, hetgeen inhoudt dat je moet geloven in “ons menselijk vermogen” totdat je merkt: “ik word meer powerful”. Tja, een mens kan zichzelf veel wijsmaken en sommigen denken dan ook dat zoiets werkt.

      De theoretische verklaring die Hof zelf geeft ter onderbouwing van zijn methode wordt weliswaar publiekelijk door hem uitgedragen, maar sluit niet aan op de stand van de hedendaagse wetenschap. Het is een op charismatische wijze uitgesproken, maar onsamenhangende verhandeling, die gelardeerd is met termen als mitochondriën, autonoom zenuwstelsel en verzuring. Samenvattend stelt Hof: “Door focus en ademhaling kan je verzuring weghalen, dat heet anaërobe dissimilatie”. Woordsalade dus.

      Log in to Reply
  15. Wilma S. says

    3 July 2016 at 08:20

    Er wordt gevreesd dat de vier sterfgevallen die nu bekend zijn slechts het topje van de ijsberg vormen: http://nieuws.tpo.nl/2016/07/02/methode-wim-iceman-hof-kost-weer-leven/

    Methode Wim ‘Iceman’ Hof kost weer een leven
    ‘Knap lullig’, aldus zoon en bedrijfsleider van Hof

    Hof’s zoon en bedrijfsleider van Innerfire, Enahm Hof, noemt de kwestie ‘knap lullig.’. Hij stelt dat volgelingen van de Hof-methode voldoende gewaarschuwd zijn. “Overal op onze site en bij al onze uitingen waarschuwen we mensen, meer kunnen we niet doen.” Of het een wellicht een idee is om mensen überhaupt niet te adviseren extreem lang niet te ademen, vermeldt het verhaal verder niet.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      3 July 2016 at 10:59

      ‘Knap lullig’ vind ik in dit geval toch wel een aardig understatement.

      Log in to Reply
  16. Wilma S. says

    13 June 2017 at 17:23

    Kritiekloos stukje met vermelding van de ‘opleiding’ bij het Wim Hof Instituut:
    http://www.1limburg.nl/de-ijsvrouw-van-eys-kent-geen-koudwatervrees?context=topstory

    Naast iceman Wim Hof uit Sittard, kennen we nu ook icewoman Kiki Bosch uit Eys. Als koudwaterduikster ontdekt ze de koudste wateren ter wereld.

    (**) Bosch is een zogenoemde freediver en reist de wereld over op zoek naar de koudste plekken. Ze is bovendien in opleiding bij het Wim Hof Instituut. “Koud water is echt heel goed voor lichaam en geest”, zo is haar overtuiging. “Je ademhaling is heel anders, je gaat helemaal terug naar je oerstaat. Je voelt dat echte vluchtgedrag en je immuunsysteem krijgt een boost. Het is voor mij ook een stukje meditatie.” (**)

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      13 June 2017 at 18:06

      Absoluut geen behoefte om terug te gaan naar mijn “oerstaat”, wat dat ook zou mogen wezen.
      Mijn vluchtgedrag is uitstekend in orde, alleen kom ik zelden olifanten tegen of tijgers, dus ik test het zelden uit.
      Mijn immuunsysteem werkt ook prima zonder “boost”. Hebben we eigenlijk geen Nederlands woord voor “boost” of is kwakelaar Bosch daar te lui of… te vooruitstrevend voor?
      Van “stukjes meditatie” word ik pardoes onpasselijk.
      Zijn er koudere wateren dan van ongeveer nul Celsius? Tja, als je er erg veel zout in oplost en de omgeving maar koud genoeg is…
      Toch denk ik zomaar dat Kiki niet veel “gezonders” vindt dan wateren van tegen het vriespunt van water en daar is er meer dan genoeg van om niet de hele wereld over te hoeven reizen. Over “oerstaat” gesproken als je zo veel moet reizen! Of zou mevrouw nog per postkoets en trekschuit al dat ijskoude water verkennen?
      Laten we het maar houden op komkommertijd.

      Log in to Reply
      • RV says

        14 June 2017 at 13:26

        Nou, ik wil best eens de oer-Hans zien. 🙂

        Ook mij ontgaat het volkomen waarom de zogenaamde oerstaat het meest wezenlijke en het meest mooie is. Het dwepen met het idee van de oerstaat, lijkt mij, mild gezegd, een uiting van abominabele filosofie.

        Van origine zijn we allemaal wormen. Dus terug naar de wormen.

        http://www.geocities.ws/katinkawebbel/wormenpartij.html

        Log in to Reply
        • Renate1 says

          14 June 2017 at 13:33

          Hans in een berenvel, met een grote knuppel? Vermoedelijk heeft Hans inmiddels een leeftijd, die de oer-Hans nooit bereikt zou hebben.
          Dat geldt overigens net zo goed voor de oer-Renate.

        • Hans1263 says

          14 June 2017 at 20:38

          Ik ga morgen maar eens ijs- en ijskoud douchen RV.
          Shampoo en zeep zijn daarbij natuurlijk uit den boze, met al die E-nummers en zo. Daar verwekelijk je maar van.
          En dan…. Grrrrrr!
          Kijk maar uit voor mij in mijn oerstaat!
          En terug naar de wormen…?
          Dat stadium mag van mij nog even wachten.

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 36.1 – Lentenummer 2023
25 February 2023 - SkepsisBlogBeheerder
Skepter 36.1 – Lentenummer 2023

De eerste Skepter van 2023 is eergisteren van de drukker gekomen en zit in de verzending. Hij zal ergens komende week wel bij abonnees en donateurs bezorgd worden. Weer veel moois in dit nummer. Herkent u zich in het portret hier rechts? Dit is volgens de kunstmatig intelligente plaatjesgenerator DALL·E hoe een skepticus eruitziet. Gert Jan van ’t ... Meer lezen Het bericht Skepter 36.1 – Lentenummer 2023 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.4 – Winternummer 2022
1 December 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.4 – Winternummer 2022

Brengen genetici de mammoet, de dodo en de buidelwolf weer terug? Komt kernfusie er sneller dan velen denken? Het nut van sciencefiction als lesmateriaal. Een interview met pendelwinnaar Marieke Kuypers, en nog veel meer in dit nummer. Het bericht Skepter 35.4 – Winternummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan
20 November 2022 - Pepijn van Erp

Marieke Kuypers onderscheiden door Skepsis voor haar video's op TikTok en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met een feestrede met het 35-jarig bestaan Het bericht Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Komeet van Halley in “Het verhaal van Vlaanderen”?
13 February 2023 - Paul De Belder

De aflevering van ‘Het verhaal van Vlaanderen’ over de Guldensporenslag heeft ongetwijfeld de meeste commentaar opgewekt. Ook vanuit de astronomie valt er kritiek op te leveren. Inderdaad begon de bewuste aflevering met een voorstelling van de komeet van Halley.  Bij het kijken dacht ik heel even dat ik in een documentaire over sterrenkunde en niet over geschiedenis zat. Maar meteen werd de band duidelijk. [...]

Desmet dwaalt, draait en duikt
9 January 2023 - Paul De Belder

Hoewel de uitspraken van Desmet over de coronamaatregelen al langer op veel kritiek van factcheckers stuiten, kwam hij pas recentelijk echt flink in opspraak. Op een tournee langs verschillende Amerikaanse talkshows en podcasts om de Engelse vertaling van zijn boek te promoten, was hij ook te gast bij Infowars, de show van Alex Jones. Het optreden bij deze veroordeelde complotdenker en het doen van nogal stellige uitspraken over openhartoperaties onder hypnose waren de aanleiding voor een hausse aan kritische artikelen in de Vlaamse media. [...]

QAnon
26 October 2022 - Ledenadmin Skepp

In de herfst van 2016 verspreidde zich het gerucht dat de Amerikaanse Democratische Partij vanuit de kelder van een pizzeria in Washington D.C. een pedofielennetwerk organiseert. De pizzeria met de grappige naam Comet Ping Pong was allesbehalve willekeurig gekozen. Met zijn eigenzinnige atmosfeer is het een hotspot voor excentriekelingen: punkers, holebi’s, kunstenaars, outsiders en linksen1. Het was een voor de hand liggend doelwit voor mensen uit de alt-rightbeweging2,die vatbaar zijn voor complotdenken. [...]

Ivermectin is now fast becoming the new MMS
20 March 2023 - David Gorski

A recent VICE story described a Telegram channel devoted to promoting veterinary ivermectin to treat autism. It has echoes of autism quackery going back at least to the use of MMS (a kind of bleach) to "cure" autism by eliminating "parasites." The post Ivermectin is now fast becoming the new MMS first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Science-Based Satire: Florida Authorities Report First Case of Mosquito-Borne Fentanyl Overdose
17 March 2023 - Clay Jones

Can a mosquito bite result in a fentanyl overdose? Will police soon be fitted with wearable naloxone pumps? Can fentanyl be detected by a handheld electronic device? The answer...is no. This is merely more nonsense cooked up in the mind of someone who probably should stick to his day job. The post Science-Based Satire: Florida Authorities Report First Case of Mosquito-Borne Fentanyl Overdose first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Sleep and Vaccination Response
15 March 2023 - Steven Novella

A meta-analysis finds a non-significant trend in decreased antibody response with poor sleep. What is the significance? The post Sleep and Vaccination Response first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1 on De linke weekendbijlage (11-2023)@ Hans Inderdaad heel veel gaat vanzelf over. Als iets normaal 7 dagen duurt, dan duurt het met gebruik van
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (11-2023)@Renate1 Veel kwalen gaan "vanzelf" over. Als je dan uit ongeduld ivermectine hebt gebruikt, krijg je de reactie: zie je
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (11-2023)@ Hans, Dat was mijn idee ook. Als mensen denken dat autisme veroorzaakt wordt door parasieten (wat natuurlijk de grootst
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (11-2023)@Renate1 Geneesmiddelen zijn gebaseerd op een logisch werkingsmechanisme. Zo hoef je bij Ivermectine niet eens serieus te overwegen om het
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (11-2023)Het is volslagen idioot en als men het aan kinderen toedient nog kindermishandeling ook. En hoe komt men in vredesnaam

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2023 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in