Duffin is hematoloog geschiedkundige aan de Queen’s University in Canada, en zij is auteur van twee boeken over medische wonderen: “Medical Miracles” en “Medical Saints.” Zij vertelt in het artikel over haar ervaring als de kerk haar inschakelt in een procedure om te getuigen over een wonderbaarlijke genezing. Interessant achtergrondmateriaal om de heiligverklaring van Moeder Teresa beter te begrijpen. Moeder Teresa werd op 4 september 2016 heilig verklaard op grond van twee wonderen die zij na haar overlijden, 19 jaar geleden, zou hebben verricht. Dit betreft in beide gevallen een wonderbaarlijke genezing (lees dit stukje voor een korte toelichting).
Wilma S. says
Informatie in het Nederlands:
http://www.kro-ncrv.nl/inspiratie/katholiek-abc/h/370-12255-heiligverklaring
Heiligverklaring
Een heiligverklaring of canonisatie is een handeling van de hoogste kerkelijke autoriteit waardoor een gestorven persoon de status van heilige krijgt. In de regel gaat aan een heiligverklaring een kerkrechtelijk proces vooraf, waarin is vastgesteld dat de betreffende persoon gedurende zijn aardse leven een geloofsheld was en daarom vererenswaardig is.
eindquote:
Wilma S. says
Nog meer achtergrondinformatie in het Nederlands (2007):
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/heilige-helden.htm
Heilige helden
Twee mirakels volstaan
De medische commissie van de Congregatie voor Heiligenzaken in het Vaticaan heeft het druk. Een flinke stapel wonderen wacht op beoordeling. Artsen bepalen of de voorgelegde bijzondere genezingen medisch onverklaarbaar zijn.
Iedereen in de katholieke kerk is geroepen te leven als een heilige. Zo is het vastgelegd in het Tweede Vaticaans Concilie. Maar helaas lukt dat maar weinigen. En vrijwel niemand slaagt erin om postuum de twee wonderen te verrichten die nodig zijn om daadwerkelijk eerst zalig en dan heilig te worden verklaard door de paus.
In een poging elk volk in ieder geval één eigen heilige te geven, besloot paus Johannes Paulus II bij zijn aantreden in 1978 van het heiligdom een prioriteit te maken. Hij was ervan overtuigd dat het geloof beter is uit te dragen via levende voorbeelden dan met abstracte beschouwingen. Mensen hebben behoefte aan idolen en helden, zo bewezen voetbal, popmuziek en Lady Di. En dus moest de kerk haar eigen helden in stelling brengen: de heiligen.
Constantia says
Als het aan de paus en zijn gevolg ligt, leven we nog steeds in de middeleeuwen. Het zijn (nog steeds) barbaarse tijden!
De Pope-nkast goes on!
Als ik een medicus was die betrokken was bij zo’n “medisch wonder”
had ik geweigerd mee te werken. Verklaren dat ik niet mee werk aan charlatans en psychopaten die denken dat ze god vertegenwoordigen. Exit Pope-nkast.
Hans1263 says
Duffin zegt atheist te zijn maar werkt wel mee aan de poppenkast…
Zou je atheisten hebben in gradaties?
Constantia says
Het is mijns inziens bij gratie van dit soort “sociale netheid” dat de hele poppenlast nog steeds bestaat. Medici die misschien atheist zijn, maar toch de pope afgevaardigde mensen te woord staan.
Of dat “gradaties van atheïsme” genoemd mag worden?
Ja, misschien wel.
RV says
De werkelijkheid zit gecompliceerd in elkaar. Mijns inziens zou het voorafgaande een werkhypothese moeten zijn van sceptici die zich op de wetenschap baseren. Aan vele kwesties zitten meerdere kanten. En die meerdere kanten dienen we, empirisch als we zijn, te erkennen.
De kwestie moeder Theresa heeft ook meerdere kanten. Wat mij persoonlijk betreft is de heiligverklaring van moeder Teresa een intern RK feestje. Maar anderzijds, die heiligverklaring heeft raakvlakken met de ontwikkelingspolitiek. En misschien daarom valt de aanwezigheid van Nederlandse politici bij die heiligverklaring wel te billijken. En misschien kan deze aanwezigheid enige invloed uitoefenen op de al te rigide RK standpunten inzake anticonceptie en abortus.
Ik ben een atheïst. Maar ik ben geen simplistische atheïst. Ik hoop dat ik mijn ogen open heb voor de complexe werkelijkheid. En als ik toch soms simplistisch ben, dan sta ik open, hoop ik, voor zinnige kritiek.
Sancta simplicitas is niet mijn heilige.
Wilma S. says
Waarom de heiligverklaring van Teresa in sneltreinvaart gerealiseerd werd. Men had dit jaar dringend een symbool nodig dat velen aan zou spreken:
http://heiligjaarvandebarmhartigheid.eu
Het door paus Franciscus afgekondigde Heilig Jaar van de Barmhartigheid start 8 december 2015, de 50ste verjaardag van de afsluiting van het Tweede Vaticaans Concilie en eindigt op 20 november 2016 (Hoogfeest van Christus, Koning van het Heelal). Deze website, een initiatief van de Nederlandse bisschoppen, is bedoeld ter ondersteuning van dit Heilig Jaar in Nederland.
FVerweven says
Hebben de Pastafarians iets soortgelijks om aan te tonen hoe belachelijk heiligverklaring is?
Bijvoorbeeld als water twee keer weigert het vergiet te verlaten?
Wilma S. says
Ik denk dat het meer te maken heeft met claims zoals die ook binnen de kwakzalverij gedaan worden. Ook hier is te lezen hoe creatief er gesjoemeld wordt met het een en ander om het maar een wonderbaarlijke genezing te kunnen noemen:
http://skepp.be/nl/gezondheid/mirakels/mirakels-en-heiligen
Mirakels en heiligen
25-11-2009 – doorTim Trachet verscheen in : Wonder en is gheen wonder 4, 2009
De 70-jarige Hawaiaanse Audrey Toguchi kreeg in 1998 van haar dokter te horen dat ze helemaal genezen was van een uitgezaaid gezwel in de longen. Twee weken ervoor had hij haar nog terminaal verklaard. Zijzelf beweerde te zijn genezen door toedoen van pater Damiaan. De katholieke kerk gaat bij een heiligverklaring niet over één nacht ijs. Wie iemand heilig wil laten verklaren, moet bewijzen dat de heilige in spe een wonder heeft veroorzaakt. Een hele batterij theologen en medici buigt zich over de vele aanvragen. Zo ook over Audreys spontane genezing, waardoor pater Damiaan uiteindelijk zal toetreden tot de galerij van heiligen. Tien jaar later erkent de Congregatie voor de Heiligenzaken deze genezing als een mirakel en daarmee kan Damiaan op het canon van heiligen worden geplaatst.Een recente reportage van Panorama op Canvas toonde aan dat hierbij heel wat vragen kunnen worden gesteld. Waarom verdween de punctie van Audreys longen, die moet bewijzen dat ze ooit uitzaaiingen in de longen had? Is het niet vreemd dat er vier spontane genezingen voorkomen in het cliëntenbestand van haar dokter, terwijl maar één op 50.000 kankers spontaan verdwijnt? Waarom legt de Congregatie de oorspronkelijke verklaring van Audrey naast zich neer dat ze tot wel elf mensen bad om genezing, terwijl de procedure uitdrukkelijk vermeldt dat maar één persoon mag aanbeden worden?
eindquotes:
Hans1263 says
Waarom steeds van die lullige betwijfelbare, meestal medische “wondertjes”?
Kan het veronderstelde opperwezen niet eens iets werkelijk opzienbarends laten zien?
Bijvoorbeeld door het miraculeus opheffen van sein- en wisselstoringen en zo nog wat meer een NS die een heel jaar punctueel op tijd rijdt?
Of nog liever: door een kleine plaatseljke aanpassing van zijn eigen thermodynamische wetten een motortje dat eeuwig loopt, een echt onvervalst en onbetwijfelbaar perpetuum mobile? Daar zou de mensheid tenminste iets aan hebben. Het geloof zou er sprongsgewijs door toenemen!
mariannedo says
Is het mogelijk om de foto van mw. Teresa te vervangen voor de cartoon van Ruben L. Oppenheimer ? Staat op pag. 17 van de NRC van 6 september, bij het opiniestuk van Anton Mullink. “Moeder Teresa heilig ? Schijnheilig zul je bedoelen.”
Goed artikel, er staat b.v. : “Prof. Serge Larivee, hoogleraar psycho-educatie leidde het onderzoek. Hij ontmaskerde deze zuster, stichter van de orde van de Missionarissen van Naastenliefde als een hypocriete fundamentalistische katholiek.”
En : ” Onduidelijk blijft !!! waar de miljoenen die ze ontving, gebleven zijn.”
Op de site van devrijegedachte.nl wordt ook ook over dit onderwerp gediscussieerd.
Wilma S. says
Wilma S. says
https://www.scientias.nl/moeder-teresa-alles-behalve-een-heilige/
Ze won de Nobelprijs voor de Vrede en Paus Johannes Paulus II verklaarde haar zalig. Iets wat alleen kan wanneer iemand een wonder doet dat geen enkel onderzoek kan verklaren. Het enige wat nog ontbrak was een heiligverklaring. Nu blijkt hoe ‘onheilig’ ze eigenlijk was.
mariannedo says
Wilma, dank voor je aanvullingen.
Van de mensen die ik heb gevraagd , waaronder ook katholieken, over de heilig verklaring , toonden totaal geen interesse. Ze haalden hun schouders op met oh, dat, het zal wel en boeit me niet. Dus het gaat aan de meeste mensen voorbij zo te zien. Ze zoeken het maar zelf uit inhoeverre de roomse kerk zich zelf belachelijk maakt……
Wilma S. says
Er zijn hier in Nederland ook duizenden katholieken aan wie het niet voorbij gaat, en die inmiddels al een bidprentje in huis hebben of dat nog krijgen:
http://www.rkkerk.nl/nieuws.php?id=343
Als er bij wijze van spreken ook nog gezegende H.Teresa kaarsen komen, gaan die als zoete broodjes over de toonbank.
Ik ken in mijn omgeving meerdere katholieken -vooral ouderen- die niet meer (elke zondag) in de kerk komen, maar wel zelf o.a. naar Banneux gaan om daar een nieuwe gewijde kaars te kopen om in noodgevallen aan te kunnen steken voor alle zekerheid:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banneux
Er worden vanuit heel Nederland ook busreizen georganiseerd om naar dit bedevaartsoord te gaan, maar er zijn er meer. Bijvoorbeeld Kevelaer in Duitsland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kevelaer
Dat is met name voor Limburgers ook bijna naast de deur.
Wilma S. says
En zeg niet dat men niet met de tijd meegaat. 😉 Er schoot me nog een belangrijke plaats te binnen met al járen intentiekaarsen voor o.a. zieken en daar kunnen inmiddels ook digitaal kaarsjes aangestoken worden: http://www.kloosterwittem.nl/-kaarsenbak-
RV says
Het roet van de kaarsjes tast het interieur van de kerken aan en is dus een aanslag op het culturele erfgoed. Bovendien dragen die brandende kaarsjes bij aan de opwarming van de aarde. De thans zeer modieuze kaarsjesbranderij is een gruwel in mijn ogen. Als al het geld dat aan die kaarsjesonzin uitgegeven wordt, besteed zou worden aan de opvang en de zorg voor arme kinderen in Calcutta, dan zou er een hoop minder leed op de wereld zijn. En als het geld dat men aan kerst besteedt, aan de arme kinderen in Calcutta werd gegeven, dan was er nog veel minder leed.
Hans1263 says
Zou ze ook weer “ont-heiligd” kunnen worden?
Met de mededeling “Wij hebben ons vergist”?
Jan Willem Nienhuys says
Bij Teresa lopen er twee dingen door elkaar: (1) was ze wel zo deugdzaam als een heilige betaamt? (2) was het wonder wel zo wonderbaarlijk? Over 1. hebben we het maar niet.
Ik denk dat veel artsen wel eens iets meemaken dat ze volstrekt onverklaarbaar vinden. Hoeveel nieuwe patiënten met een zeer ernstige ziekte zou een arts per week zien? Moeilijk te zeggen. Maar in Nederland zijn er 84.000 artsen, maar daar zitten ook alle gepensioneerden bij. Het aantal sterfgevallen in Nederland is ongeveer 150.000 per jaar. Dat is dus twee per arts per jaar. Een arts maakt dus in zijn of haar carrière 80 sterfgevallen mee.
Een specialist krijgt alle moeilijke gevallen; het is ook de specialist die om advies gevraagd wordt. Laten we zeggen dat de persoonlijke ervaring van een arts-specialist berust op het meemaken van 1000 sterfgevallen. Dat betekent dat omkeringen van een sterfproces die minder dan 1 per 1000 maal gebeuren toch al sterk op een wonder lijken.
In de literatuur staat van alles en nog wat beschreven aan zeldzame gevallen. Laten we zeggen dat iets dat maar 1 keer per 10.000 gebeurt ook een wonder kan lijken voor iemand die op de hoogte is van de vakliteratuur.
Als echter een aspirant-heilige zo populair is dat er jaarlijks bij 100.000 patiënten die lijken te gaan sterven om voorspraak gebeden wordt tot de aspirant, dan is het niet vreemd als er een ‘onverklaarbare’ genezing wordt gerapporteerd.
Voorspraak: de theologische theorie is dat de genezing door God gebeurt, maar dat als een ‘heilige’ X het vraagt (God, mevrouw Y heeft zo intens tot mij gebeden voor haar kind Z, kunt u niks voor haar doen?) dat God besluit op deze manier (nl. door Z beter te maken) kenbaar te maken dat Y heilig is.
Dit roept natuurlijk allerlei vragen op op hoe het toegaat in de hemel (kan God niet Z zomaar beter maken, waar is het gezeur van X voor nodig, gaat het daar allemaal volgens die achterkamertjespolitiek etc.)
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat als de heilige maar populair genoeg is, er vanzelf wel een wonder komt. Alleen zul je nooit zien dat geamputerde benen weer aangroeien.
Renate1 says
En als je het stuk van Tim Trachet leest, dan kun je dus ook tot verschillende personen bidden en dan zoekt men achteraf een persoon (In dit geval pater Damiaan) die heilig wordt verklaard. Klinkt als schieten met hagel en achteraf de roos er omheen tekenen.
Hans1263 says
Als het kind Z sterft ondanks de vurige gebeden van mevrouw Y, heeft mevrouw Y niet hard genoeg gebeden of op een andere manier gezondigd en wordt ze daarvoor gestraft?
Als die hardvochtige redenering opgaat, lijkt die erg op de redenering die ik lees bij allerlei vormen van kwakzalverij.
Jan Willem Nienhuys says
Op deze en andere vragen die ontstaan als men al te diep doordenkt op de logische implicaties van allerlei geloof, worden wel antwoorden bedacht, maar het komt er uiteindelijk op neer dat God onbegrijpelijk is.
De leibniziaanse opvatting is dat God op de een of andere manier toch een optimale oplossing kiest. ‘De best mogelijke van alle mogelijke werelden’ alsof het om een gigantisch extremumprobleem ging. Die opvatting is al door Voltaire op de hak genomen.
De Griekse filosoof Epicurus (geboren kort na Plato) toonde al aan dat de veronderstelde almacht in combinatie met alwetendheid en algoedheid in strijd is met het bestaan van ellende en lijden; de pogingen om die contradictie op te heffen heet het theodiceeprobleem, en daar zijn alleen maar flauwkuloplossingen voor bedacht.
RV says
Waarom zou God als hij bestaat, per definitie goed zijn en niet zomaar goed maar zelfs algoed?
Hans1263 says
Kortom: een warrig rommeltje, precies als bij kwakzalverij.
Ik zie steeds meer overeenkomsten.
Constantia says
God is een oude sjoemelaar, JW! ??
RV says
De RK kerk verklaart alleen leden van haar eigen kerk zalig en heilig. Over de protestant Jan Zijlstra gaan ook verhalen dat hij uit naam van God heuse wonderen heeft verricht. Maar daarover buigt de RK kerk zich niet.
Er is thans een procedure binnen de RK kerk om vast te stellen of er wel sprake is van een wonder door een potentieel zalige/heilige. Van wanneer die procedure stamt, weet ik niet. En of die procedure bijgesteld is en wanneer dat is gebeurd, weet ik ook niet.
In elk geval is er tijdens de nasleep van het Concilie van Trente
https://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Trente
besloten om onderzoek te doen naar de vele heiligen om mede nepheiligen van echte heiligen te onderscheiden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bollandisten
Theologisch gezien is de voorspraak van heiligen bij God om die en die te genezen, nogal dubieus. God wordt ook wel eens de Onveranderlijke genoemd en dan is het nogal vreemd dat de Onveranderlijke na een gesprekje met een heilige zijn wilsbesluiten verandert.
Wilma S. says
RV
Je bent op zoek naar naar o.a. dit?:
https://kloptdatwel.nl/2016/09/07/heilige-moeder-teresa-van-calcutta/#comment-70355
Hans1263 says
Trente…
Bolland…
Tuttut, niet zo haastig!
Wij gaan niet over één nacht ijs!
🙂
RV says
Een mooi wonder zou zijn als God alle leden van de Jostiband tijdens een TV-optreden allemaal plotsklaps zou genezen en hen allemaal zou zegenen met een zeer hoog IQ. Of als God alle overleden Belgen uit de dood zou laten herrijzen.
Hans1263 says
Of als Gerard Joling in het openbaar met de hand op zijn hart zou verklaren nooit nooit nooit meer te zullen zingen…
RV says
En als Nick en Simon en niet te vergeten Monique Smit zijn voorbeeld zouden volgen. Kom, ik wil geen half wonder maar een heel wonder. 🙂 Weg met het Nederlandse baggerlied. Ja, daar sta je dan. De dag die je wist dat zou komen, door de regen en de wind zal ik naast je blaiven staan, als je ooit je weg verliest, water, we leggen het droog, hou je vailig.
Hans1263 says
Vergeet alstublieft niet de verdelging van André Rieu!
Amen
Hans1263 says
Het is tegenwoordig al in een vroeg stadium mogelijk zonder belastende toestanden te testen op het syndroom van Down, en dus te kiezen voor het toepassen van abortus. Dat mag van o.a. mw. Teresa en haar kerk ook niet. Wat een hardvochtig standpunt!
Waarom alleen de Belgen laten herrijzen? Wel een wonder, maar of het een mooi wonder zou zijn? Koning Leopold ook maar weer terug? Gaan we Congo ook weer annexeren (en fijn ouderwets weer kerstenen met missie en al?).
Elsschot? Ja graag!
Wilma S. says
@ https://kloptdatwel.nl/2016/09/07/heilige-moeder-teresa-van-calcutta/#comment-70402
Teresa is in 1997 op hoogbejaarde leeftijd overleden. Dat is dus al bijna 20 jaar geleden. Het lijkt me dus zaak om niet werkelijk alles er met de haren bij te gaan- en/of blijven slepen.
Daarnaast zijn er tegenwoordig ouders (ook zonder enige religie) van een of meer kinderen met het syndroom van Down die met de nek aangekeken worden, omdat hun kind(eren) er niet hadden hoeven te zijn volgens het evangelie van de de fa. Botte Boer & Co. Over hardvochtige standpunten gesproken!
Elke medaille heeft twee kanten.
Hans1263 says
Het ging hierboven even gekscherend over een wonder waarbij de Jostiband ploseling hoogbegaafd zou zijn. En dat bij een artikel over Teresa. Dat Teresa al 20 jaar dood is, is hier irrelevant want was deze omstreden dame niet recent nog volop in het nieuws? Gaat u weer eens als een tweede moderator optreden?
Als u het verder over het uitbannen van het syndroom van Down wilt hebben, laat u het maar even weten. Op dat vlak uitte ik mijn standpunt over 1 aspect t.a.v. die kwestie. Ja, er zijn er meer, maar dat komt me bij dit artikel erg off topic voor.
mariannedo says
Yes ! en de Toppers opeens allemaal vals gaan zingen.
Wat zou dat Zalig Zijn .
Maar dan wordt een groot deel van de bevolking hun geluksmomenten afgenomen.
Ik gun ze het plezier wel, maar hoef het zelf niet.
Zo gaat dat nou eenmaal in de samenleving.
Renate1 says
Zingen ze nog niet vals genoeg?
Vals sentiment is het in ieder geval.
Renate1 says
Mijn buurvrouw is zo’n katholiek. Ik meen dat er zelfs een plaatje van moeder Teresa voor het keukenraam staat, of heeft gestaan.
Het zijn wel aardige mensen, al ben ik wat minder gecharmeerd van de rook van de sigaren van m’n buurman, die het me vaak belet om op het balkon te zitten of de bovenraampjes open te zetten.
Wilma S. says
Het is ietwat off topic, maar het moet me toch van het hart dat Teresa veroordeeld werd en wordt op punten die m.i. niet terecht zijn. Wie zei ook alweer dat mensen met een goed geweten maar al te vaak een slecht geheugen hebben?
Wat ik haar kwalijk neem is dat ze ernstig zieke kinderen en volwassenen onnodig liet lijden door o.a. zo goed als niets te doen aan pijnbestrijding vanwege haar extreme standpunten daarover.
Teresa (geboren in 1910) stichtte haar eigen congregatie in 1950 en toen werd in het algemeen nog heel anders tegen bepaalde zaken aangekeken (, en wat denk je dat het mens allemaal voorgeschoteld kreeg toen ze opgroeide?!) Haar standpunten over bijvoorbeeld abortus waren toentertijd de normaalste zaak van de wereld en niet alleen binnen de kerk:
https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/historie
Historie abortus
Abortus in een historisch kader
Vanaf 1 november 1984 is de huidige Wet Afbreking Zwangerschap (WAZ) van kracht. De totstandkoming van deze wet kent een lange voorgeschiedenis.
Van oudsher was abortus niet toegestaan in de katholieke en protestantse kerk. Echter kwam abortus toen ook voor, ondanks dat de kerk het niet toestond. Er waren fysieke activiteiten en kruiden en middeltjes die erom bekend stonden een einde te kunnen maken aan de zwangerschap. In de 19e en 20e eeuw veranderde er veel op medisch gebied, waardoor abortus op meerdere manieren, ook chirurgisch, mogelijk werd.
Strafbaarstelling
Met de zedelijkheidswetten van 1911 werden vele nieuwe delicten toegevoegd aan het Wetboek van Strafrecht. Na jaren van discussie was dit een triomf voor de christelijke moraal. Ook abortus werd hierin officieel verboden. De behandelaars (de artsen of de illegale aborteurs) die desondanks een abortus uitvoerden waren strafbaar, de vrouwen die de abortus ondergingen niet. (**)
eindquote:
Voor o.a. katholieken is abortus nog steeds uit den boze, maar daar heeft Teresa niets mee van doen.
De Staatkundig Gereformeerde Partij van Kees van der Staaij kan er wat dat betreft ook nog steeds wat van. Dan deed de huidige paus toch een ietsiepietsie meer water bij de wijn:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/paus-franciscus-priester-mag-abortus-vergeven~a4133411/
Paus Franciscus: priester mag abortus vergeven
Alle priesters mogen vrouwen die een abortus hebben ondergaan formeel gaan vergeven tijdens het komende Heilig Jaar. Dat heeft paus Franciscus besloten, zo blijkt uit een brief die het Vaticaan dinsdag heeft gepubliceerd.
redactie 1 september 2015, 13:06
Wilma S. says
https://www.youtube.com/watch?v=qIOr54P2otI
Eduard jacobs zedelijkheidswetten abraham kuyper 1911
Wilma S. says
„Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.”
Godfried Bomans (1913-1971)
Wilma S. says
In het kader van hoor en wederhoor:
http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/kwaadaardige-karikatuur-van-moeder-teresa/
7 september 2016
‘Kwaadaardige karikatuur’ van Moeder Teresa
Blogger Anton de Wit: critici zijn roomser dan de paus
Moeder Teresa zou onprofessioneel zijn geweest, het lijden hebben verheerlijkt en vooral zieltjes hebben willen winnen. Critici vragen zich hardop af of zij het predicaat ‘heilige’ wel verdient. Anton de Wit dient hen van repliek.
Moeder Teresa heeft veel bewonderaars, maar minstens zo veel critici. Haar recente heiligverklaring maakte dan ook veel los, juist ook bij die laatste groep. Zo trok de verbitterde ex-priester Anton Mullink fel tegen haar van leer in een opinieartikel in nrc next.
Papegaaien
Mullinks tirade is een goede samenvatting van zo ongeveer alle kritiek die je links en rechts hoort op deze vrouw, die zich haar leven lang om de armen bekommerd heeft. Die bekommernis, zegt Mullink dan, was onprofessioneel, ze wilde eigenlijk zieltjes winnen, zij verheerlijkte het lijden, en ze was nog eens tegen abortus ook – foei! Hij papegaait daarmee vooral de atheïst en Moeder Teresa-criticaster Christopher Hitchens na, plus een schimmig Canadees literatuuronderzoek dat zich bij nader inzien ook primair op Hitchens baseerde.
eindquote:
Wilma S. says
In het kader van hoor en wederhoor:
http://www.volkskrant.nl/opinie/moeder-teresa-is-icoon-van-neokolonialisme~a4372417/
Moeder Teresa is icoon van neokolonialisme
Heilige Teresa
OPINIE Heilige Teresa De bekeringsdwang van Moeder Teresa strekte zich zelfs uit tot stervende moslims en hindoes.
Door: August Hans den Boef literatuurwetenschapper 8 september 2016, 02:00
Wilma S. says
http://www.verwonderenenontdekken.nl/site/mc/1/11/310/201/beeldbank/info+links++tips+1/mother+teresa+-+peace+nobel+lecture+1979.html
Mother Teresa – Peace Nobel Lecture 1979
[vet door mij]
Wilma S. says
Achtergrondinformatie:
https://www.lucepedia.nl/dossieritem/moeder-teresa/moeder-teresa-1910-1997
Moeder Teresa (1910-1997)
Met dank aan dr. Mehdi Jiwa
Moeder Teresa werd in 1910 geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu in een Albanees gezin in Skopje. Deze stad ligt tegenwoordig in Macedonië, maar maakte toen deel uit van het Ottomaanse of Turkse rijk. Haar vader sterft als ze zeven jaar oud is en Agnes blijft achter met een oudere broer en zus en haar streng religieuze moeder. Ze is een goede leerling en brengt samen met haar moeder vele uren door in de kerk. Ook na schooltijd is ze betrokken bij parochieactiviteiten. Ze vindt troost in geestelijke lectuur en correspondeert met missionarissen in India.
Geen enkele twijfel
Op haar twaalfde, in 1922, wordt het ook haar wens om missionaris te worden. Ze voelt voor het eerst dat ze een roeping heeft voor de armen en wil de wereld in om het leven van Christus te geven aan andere mensen. Het besluit om non te worden ontstaat enkele jaren later, op haar achttiende. “Sinds dat moment heb ik nooit ook maar een seconde getwijfeld of ik wel de juiste keuze had gemaakt; het was de wil van God. Het was Zijn keuze,” herinnerde ze zich. Ook al betekende dit dat ze haar familie en dierbaren moest verlaten: Agnes voelde dat dit is wat haar te doen stond. (**)
Het was dus het Vaticaan dat voor een overgroot deel haar doen en laten bepaalde met een hele waslijst van maar liefst 275 regels. Regels die in haar belevingswereld niet overtreden mochten worden; in die tijd kwam je niet eens op het idee en als vrouw al helemaal niet.
Om maar weer eens een Nederlands voorbeeld te noemen:
http://historiek.net/vrouwen-tot-1956-handelingsonbekwaam/15127/
Vrouwen tot 1956 handelingsonbekwaam
Op 14 juni 1956 werd de ‘Wet handelingsonbekwaamheid’ afgeschaft. Getrouwde vrouwen mochten werken, een bankrekening openen en zonder toestemming van manlief op reis.
Manniemannie keek meestal wel het (verplichte) huishoudboekje na om te controleren of de uitgaven tot op de cent klopten. Na 1956 werden vrouwen nog steeds niet echt voor vol aangezien:
En dan heb ik het over rooms katholieke vrouwen niet eens gehad die er voor en in die tijd nog extra strenge regels bij kregen door toedoen van de kerk.
Teresa werd van jongs af aan gehersenspoeld door het katholieke geloof en papegaaide haar hele leven het gedachtegoed van Rome na. Daar vond men dat uiteraard prima en doen dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Twee mirakels/wonderen uit de hoge hoed toveren is een kunstje van een cent om haar godsvruchtige leven te kunnen herdenken onder de naam ‘Heilige Moeder Teresa van Calcutta’.
Het is ook een kwestie van: ‘U vraagt, wij draaien’, maar daar is de katholieke kerk niet uniek in.
Ook binnen bijvoorbeeld de kankerkwakzalverij wordt de ene na de andere wonderbaarlijke genezing geclaimd. Al of niet met behulp van zogenaamde onafhankelijke deskundigen, maar een wonder is en blijft het.
Het sprookjesboek voor volwassenen kent vele delen. Voor ieder wat wils en wie is nog nooit ergens in getrapt?
RV says
——–
Manniemannie keek meestal wel het (verplichte) huishoudboekje na om te controleren of de uitgaven tot op de cent klopten.
———–
Ik heb andere geluiden gelezen. Mannie leverde het verdiende loon in bij vrouwtje en vrouwtje gaf hem zakgeld en een schone zakdoek. Maar vrouwtje had dan wel de zorgen over het geld en dus de geldzorgen. Hoe dan, theorie en praktijk zijn lang niet altijd elkaars spiegelbeelden.
Wilma S. says
RV
Je bent het klaarleggen van o.a. den schonen onderbroek nog vergeten. 😉
Er waren bijvoorbeeld ook vrouwen die elke vrijdagavond in angst en beven zaten te wachten of er überhaupt nog wat in het wekelijkse loonzakje zou zitten als manlief na het werk rechtstreeks naar de plaatselijke kroeg vertrok.
Er valt met gemak een avondvullend programma over te maken.
Waar het mij nu om en over gaat, is dat de tijd waarin Teresa grotendeels leefde, niet losgekoppeld mag worden van haar doen en laten. Ik vind dat niet eerlijk.
AAtsouPier says
Betreffende het artikel van Anton Mullink in NRC en Scientias.
Ik ben niet erg onder de indruk. Net als alle andere kritische stukken worden slechts twee bronnen geparafraseerd : het boek van Christopher Hitchens en de studie van Serge Larrivée. Mullink noemt ook nog Etienne Vermeersch.
Hitchens en Vermeersch zijn twee notoire Nieuwe Atheisten aan wier objectiviteit men kan twijfelen ; van Larrivée kon ik slechts een abstract vinden.
De teneur van al deze kritische artikelen tegen Moeder Teresa van niet-katholieken is ongeveer : De Paus mag Moeder Teresa niet heilig verklaren want ze was tegen abortus en andere moderne westerse verworvenheden. Tsja ….
Op Wiki vond ik een helder weerwoord tegen Vermeersch van de hand van filosoof Herman De Dijn :
http://www.hermandedijn.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=PUB&ID=1391
RV says
De kwestie Teresa heeft meerdere kanten zoals
– de veronderstelde wonderen
– de feitelijke zorg
– abortus
– anticonceptie
– geldstromen en geldbeheer
Het schijnt dat er ten aanzien van de feitelijke zorg misstanden waren. En dat is hoe dan ook een kwalijke zaak, of je nu militant of genuanceerd atheïst bent dan wel een conservatief katholiek.
Renate1 says
Ook bij de geldstromen en het geldbeheer is nog wel wat aan te merken en ook daarvan kun je uiteindelijk alleen maar zeggen dat het een kwalijke zaak is.
Wilma S. says
Ik ben er nog niet achter gekomen hoe dat nou precies zit en wat waar is en wat niet.
Even geleden kwam ik deze info nog tegen en mogelijk wijst het vingertje toch weer richting Rome i.p.v. louter naar Teresa:
Ik link met opzet niet naar de site omdat die van een zweefkees is. Het lijkt me beter om verder te zoeken over dat ‘decretum laudis’ en wat er in zo’n geval met donaties wel of niet gebeurt in opdracht van het Vaticaan:
Wilma S. says
eindquote:
Daar kan ik in theorie een heel eind in mee, met de nadruk op theorie.
Blijft de vraag wat Teresa met al die donaties gedaan heeft. Het zou om honderden miljoenen gaan, en die lijken toch echt niet volledig naar o.a. weeshuizen, mobiele doktersposten, woonruimte voor mensen met lepra en sterfhuizen gegaan te zijn.
Het zou in de sterfhuizen in Calcutta ook niet schoon geweest zijn wat poetsen en (af)wassen betreft en er werd niets gesteriliseerd. Injectienaalden werden hergebruikt, er werd als pijnstilling niet meer gegeven dan paracetamol en ga zo maar door.
Kortom: het werken met minimale middelen werd wel erg ver doorgevoerd in Huize Teresa.
Het is verder wat RV en Renate1 ook zeggen. Daar voeg ik nog aan toe dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen. Ook die van kwezels zoals Moeder Teresa.
Wilma S. says
Intermezzo met de laatste trein naar Lourdes:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4373572/2016/09/09/De-Lourdes-express-heeft-zijn-tijd-nu-gehad.dhtml
De Lourdes-express heeft zijn tijd nu gehad
Door: Stijn Fens − 09/09/16, 21:04
REPORTAGE Er komt een einde aan de treinbedevaarten vanuit Nederland naar Lourdes: zondag vertrekt de allerlaatste. Het wordt te druk op het spoor en steeds meer pelgrims kiezen voor de bus en het vliegtuig. Trouw reisde mee met de een na laatste nachttrein naar het Zuid-Franse bedevaartsoord.
Ze is vaak in Kevelaer geweest, een bedevaartsoord in Duitsland, maar Lourdes kent ze niet. Het moet er erg mooi zijn. En dus is Hannie Denissen een paar uur geleden opgehaald door haar dochter en schoonzoon om naar Maastricht gebracht te worden. Daarvandaan vertrekt de nachttrein van de Limburgse Bedevaarten naar Lourdes.
In Maastricht merkt Hannie gelijk dat het druk is. Op het perron krioelt het van de mensen. Pelgrims in rolstoelen worden met zorg de trein in geduwd. Familie mengt zich tussen de verplegers en verpleegsters om hun dierbaren uit te zwaaien. Zelf wordt Hannie met een ingenieuze glijbaan de trein binnengebracht.
Eenmaal in haar eigen coupé vraagt ze zich af ……
En o.a. dat lied leerde je vroeger dus ook op de lagere school. Er moest ook solo voor de klas gezongen worden voor een rapportpunt, altijd a cappela, en dan had ik dit lied soms op het programma staan omdat ik het loepzuiver uit mijn strot kreeg en meestal beloond werd met een 9, maar nooit lager dan een 8. Uiteraard met de bijbehorende vrome gezichtsuitdrukking en de handjes recht tegen elkaar. Jeugdsentiment: https://www.youtube.com/watch?v=DjHvhYpLh0E
Wilma S. says
Mijn andere tophit -solo voor de klas- staat ook op joetoeb. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hallelujah!:
https://www.youtube.com/watch?v=ftykOBQ2Vj0
Tegen 1965 waren er al heul andere tijden aangebroken. Deze persiflage blijft geweldig, maar ging voor sommige gelovigen uiteraard veel te ver: https://www.youtube.com/watch?v=Vh-Qe8lSKoo
Als puber vond ik het al helemaal een welkome verademing.