• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / K-d-Weetjes / Heilige Moeder Teresa van Calcutta

Heilige Moeder Teresa van Calcutta

7 September 2016 by Gert Jan van 't Land 54 Comments

Heilige Moeder Teresa van Calcutta 1
Moeder Teresa (foto: Túrel | Wikimedia Commons)

Duffin is hematoloog geschiedkundige aan de Queen’s University in Canada, en zij is auteur van twee boeken over medische wonderen: “Medical Miracles” en “Medical Saints.” Zij vertelt in het artikel over haar ervaring als de kerk haar inschakelt in een procedure om te getuigen over een wonderbaarlijke genezing. Interessant achtergrondmateriaal om de heiligverklaring van Moeder Teresa beter te begrijpen. Moeder Teresa werd op 4 september 2016 heilig verklaard op grond van twee wonderen die zij na haar overlijden, 19 jaar geleden, zou hebben verricht. Dit betreft in beide gevallen een wonderbaarlijke genezing (lees dit stukje voor een korte toelichting).

 

Steun Kloptdatwel

Heilige Moeder Teresa van Calcutta 2Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Skepsis Congres 2016 en Skeptics in the Pub
Next Entry »
De graancirkeltuthola en de Olivers Castle hoax

Filed Under: K-d-Weetjes Tagged With: katholieke kerk, Moeder Teresa, wonder, wonderen

Reader Interactions

Comments

  1. Wilma S. says

    7 September 2016 at 06:43

    Informatie in het Nederlands:
    http://www.kro-ncrv.nl/inspiratie/katholiek-abc/h/370-12255-heiligverklaring

    Heiligverklaring
    Een heiligverklaring of canonisatie is een handeling van de hoogste kerkelijke autoriteit waardoor een gestorven persoon de status van heilige krijgt. In de regel gaat aan een heiligverklaring een kerkrechtelijk proces vooraf, waarin is vastgesteld dat de betreffende persoon gedurende zijn aardse leven een geloofsheld was en daarom vererenswaardig is.

    Volk van God
    Personen die worden gecanoniseerd hebben reeds de status van ‘eerbiedwaardige’ en daarna ‘zalig’ verkregen. Maar voordat een zaligverklaringsproces wordt opgestart, moet er bij gelovigen een verering voor de overleden persoon bestaan. De cultus van een geloofsheld is dus iets van onderop en wordt niet door de hiërarchie opgelegd. Het is het volk van God dat om een zalig- of heiligverklaring vraagt.

    eindquote:

    Plechtigheid
    De reguliere canonisaties vinden tegenwoordig vooral plaats tijdens hoogmissen in Vaticaanstad, meestal op het Sint-Pietersplein, waarbij er enorme portretten van de nieuwe heiligen getoond worden. Soms vindt een heiligverklaring plaats tijdens een pausbezoek aan een land. Voorbeeld daarvan is de canonisatie van 103 Koreaanse martelaren door Johannes Paulus II op 6 mei 1984 tijdens een openluchtmis in Seoel. De canonisatieformule wordt uitgesproken voorafgaande aan de woorddienst van de eucharistieviering. Het is goed gebruik dat de staatshoofden of regeringsleiders van de landen waar de heilige vandaan kwamen bij de plechtigheid aanwezig zijn. Zo waren de Belgische koning Albert II en koningin Paola in Rome tijdens de canonisatie van pater Damiaan de Veuster op 11 oktober 2009.

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 07:03

      Nog meer achtergrondinformatie in het Nederlands (2007):
      https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/heilige-helden.htm

      Heilige helden

      Twee mirakels volstaan

      De medische commissie van de Congregatie voor Heiligenzaken in het Vaticaan heeft het druk. Een flinke stapel wonderen wacht op beoordeling. Artsen bepalen of de voorgelegde bijzondere genezingen medisch onverklaarbaar zijn.

      Iedereen in de katholieke kerk is geroepen te leven als een heilige. Zo is het vastgelegd in het Tweede Vaticaans Concilie. Maar helaas lukt dat maar weinigen. En vrijwel niemand slaagt erin om postuum de twee wonderen te verrichten die nodig zijn om daadwerkelijk eerst zalig en dan heilig te worden verklaard door de paus.

      In een poging elk volk in ieder geval één eigen heilige te geven, besloot paus Johannes Paulus II bij zijn aantreden in 1978 van het heiligdom een prioriteit te maken. Hij was ervan overtuigd dat het geloof beter is uit te dragen via levende voorbeelden dan met abstracte beschouwingen. Mensen hebben behoefte aan idolen en helden, zo bewezen voetbal, popmuziek en Lady Di. En dus moest de kerk haar eigen helden in stelling brengen: de heiligen.

      Bij de beoordeling van een genezing die als wonder wordt gepresenteerd, zijn meestal vijf medici betrokken. Twee van hen bereiden het dossier voor. Als dat is gebeurd, worden er in het betreffende ziektebeeld gespecialiseerde doktoren bijgehaald. Di Ruberto: ‘Heel belangrijk is zich te realiseren dat de medici niet vaststellen of het om een wonder gaat, maar of de genezing medisch onverklaarbaar is.’ In hun slotberaad bepalen medici de diagnose van de ziekte, de prognose, de therapie en het te verwachten resultaat van een behandeling. Als een genezing onmiddellijk, volledig, duurzaam en onverklaarbaar is volgens de maatstaven van de huidige medische wetenschap, wordt de zaak doorgegeven aan een commissie van theologen. Die moet vaststellen of er een causaal verband is te leggen tussen de gebeden gericht tot de kandidaat-heilige en de onverklaarbare genezing. Als dit het geval is, bepaalt deze commissie dat het daadwerkelijk om een wonder gaat.

      Helemaal waterdicht is de procedure niet, al geven de prelaten dat maar schoorvoetend toe. We kunnen niet voorzien of de medische wetenschap wellicht in de toekomst een genezing wél kan verklaren of realiseren, zegt Di Ruberto. Daarvoor is geen oplossing. Maar, zo stelt Saraiva Martins tijdens een congres in 2001: Bepaalde voorvallen in de natuur zullen voor altijd onverklaarbaar blijven, zoals het verdwijnen van een kanker die zich door het hele lichaam heeft verspreid. Of de plotselinge genezing van een ziekte die normaal alleen na heel veel therapieën geleidelijk kan verdwijnen.

      Log in to Reply
  2. Constantia says

    7 September 2016 at 07:27

    Als het aan de paus en zijn gevolg ligt, leven we nog steeds in de middeleeuwen. Het zijn (nog steeds) barbaarse tijden!
    De Pope-nkast goes on!

    Als ik een medicus was die betrokken was bij zo’n “medisch wonder”

    I was asked if I could explain it scientifically.

    had ik geweigerd mee te werken. Verklaren dat ik niet mee werk aan charlatans en psychopaten die denken dat ze god vertegenwoordigen. Exit Pope-nkast.

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      7 September 2016 at 11:56

      Duffin zegt atheist te zijn maar werkt wel mee aan de poppenkast…
      Zou je atheisten hebben in gradaties?

      Log in to Reply
      • Constantia says

        7 September 2016 at 12:37

        Het is mijns inziens bij gratie van dit soort “sociale netheid” dat de hele poppenlast nog steeds bestaat. Medici die misschien atheist zijn, maar toch de pope afgevaardigde mensen te woord staan.
        Of dat “gradaties van atheïsme” genoemd mag worden?
        Ja, misschien wel.

        Log in to Reply
        • RV says

          8 September 2016 at 13:11

          De werkelijkheid zit gecompliceerd in elkaar. Mijns inziens zou het voorafgaande een werkhypothese moeten zijn van sceptici die zich op de wetenschap baseren. Aan vele kwesties zitten meerdere kanten. En die meerdere kanten dienen we, empirisch als we zijn, te erkennen.

          De kwestie moeder Theresa heeft ook meerdere kanten. Wat mij persoonlijk betreft is de heiligverklaring van moeder Teresa een intern RK feestje. Maar anderzijds, die heiligverklaring heeft raakvlakken met de ontwikkelingspolitiek. En misschien daarom valt de aanwezigheid van Nederlandse politici bij die heiligverklaring wel te billijken. En misschien kan deze aanwezigheid enige invloed uitoefenen op de al te rigide RK standpunten inzake anticonceptie en abortus.

          Ik ben een atheïst. Maar ik ben geen simplistische atheïst. Ik hoop dat ik mijn ogen open heb voor de complexe werkelijkheid. En als ik toch soms simplistisch ben, dan sta ik open, hoop ik, voor zinnige kritiek.

          Sancta simplicitas is niet mijn heilige.

  3. Wilma S. says

    7 September 2016 at 09:14

    Waarom de heiligverklaring van Teresa in sneltreinvaart gerealiseerd werd. Men had dit jaar dringend een symbool nodig dat velen aan zou spreken:
    http://heiligjaarvandebarmhartigheid.eu

    Het door paus Franciscus afgekondigde Heilig Jaar van de Barmhartigheid start 8 december 2015, de 50ste verjaardag van de afsluiting van het Tweede Vaticaans Concilie en eindigt op 20 november 2016 (Hoogfeest van Christus, Koning van het Heelal). Deze website, een initiatief van de Nederlandse bisschoppen, is bedoeld ter ondersteuning van dit Heilig Jaar in Nederland.

    Log in to Reply
  4. FVerweven says

    7 September 2016 at 10:08

    Hebben de Pastafarians iets soortgelijks om aan te tonen hoe belachelijk heiligverklaring is?
    Bijvoorbeeld als water twee keer weigert het vergiet te verlaten?

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 11:49

      Ik denk dat het meer te maken heeft met claims zoals die ook binnen de kwakzalverij gedaan worden. Ook hier is te lezen hoe creatief er gesjoemeld wordt met het een en ander om het maar een wonderbaarlijke genezing te kunnen noemen:
      http://skepp.be/nl/gezondheid/mirakels/mirakels-en-heiligen

      Mirakels en heiligen
      25-11-2009 – doorTim Trachet verscheen in : Wonder en is gheen wonder 4, 2009

      De 70-jarige Hawaiaanse Audrey Toguchi kreeg in 1998 van haar dokter te horen dat ze helemaal genezen was van een uitgezaaid gezwel in de longen. Twee weken ervoor had hij haar nog terminaal verklaard. Zijzelf beweerde te zijn genezen door toedoen van pater Damiaan. De katholieke kerk gaat bij een heiligverklaring niet over één nacht ijs. Wie iemand heilig wil laten verklaren, moet bewijzen dat de heilige in spe een wonder heeft veroorzaakt. Een hele batterij theologen en medici buigt zich over de vele aanvragen. Zo ook over Audreys spontane genezing, waardoor pater Damiaan uiteindelijk zal toetreden tot de galerij van heiligen. Tien jaar later erkent de Congregatie voor de Heiligenzaken deze genezing als een mirakel en daarmee kan Damiaan op het canon van heiligen worden geplaatst.Een recente reportage van Panorama op Canvas toonde aan dat hierbij heel wat vragen kunnen worden gesteld. Waarom verdween de punctie van Audreys longen, die moet bewijzen dat ze ooit uitzaaiingen in de longen had? Is het niet vreemd dat er vier spontane genezingen voorkomen in het cliëntenbestand van haar dokter, terwijl maar één op 50.000 kankers spontaan verdwijnt? Waarom legt de Congregatie de oorspronkelijke verklaring van Audrey naast zich neer dat ze tot wel elf mensen bad om genezing, terwijl de procedure uitdrukkelijk vermeldt dat maar één persoon mag aanbeden worden?

      De overgrote meerderheid van alle door de kerk erkende mirakels, meer dan 90 procent, bestaat uit genezingen, meestal van ziekten. Een minderheid heeft betrekking op ongevallen, zoals zware verwondingen (snij- en brandwonden), vergiftigingen, ernstig bloedverlies en schedelmisvorming bij de geboorte. Meestal verdween het letsel op onverklaarbare manier en/of overleefde de patiënt iets wat men normaal niet overleeft. Gevallen van een afgerukt ledemaat die vanzelf weer op zijn plaats kwam of weer aangroeide zijn er echter niet, en soms kan de vraag worden gesteld hoe ernstig en hoe reëel het letsel was. Zo zijn er een dertigtal gevallen van lieden die herstelden van een door een ongeval veroorzaakte blindheid.

      De meest voorkomende miraculeus genezen ziekten vallen onder de categorie ……(**)

      eindquotes:

      Het is misschien niet onnuttig dat skeptici zich nader zouden buigen over het corpus van mirakels die in de loop van de tijd zijn onderzocht, te meer daar er heel wat literatuur en archiefmateriaal beschikbaar is. Dat betekent echter niet dat zo’n onderzoek iets interessants zou opleveren. Ter vergelijking: de duizenden geregistreerde ufo-meldingen leverden ook niets bijzonders op. Het probleem is meestal dat de afzonderlijke feiten onvoldoende gedocumenteerd zijn om er iets zinvols over te zeggen.

      Meldingen van mirakels komen uiteraard vooral uit devote milieus, waar een sfeer heerst die onverenigbaar is met enige kritische zin. Dat de katholieke kerk instellingen heeft die deze meldingen kritisch moeten onderzoeken is, zo toont de praktijk aan, geen garantie dat er geen zwakke en omstreden gevallen worden erkend. Omdat de Congregatie voor de Heiligenzaken al heel selectief is met de vele meldingen, kan ze zichzelf wijsmaken dat ze zeer streng optreedt als ze enkel de minst omstreden gevallen aanvaardt. Zo waren er voor de zaligverklaring van Josémaria Escrivá de Balaguer, de stichter van het Opus Dei, liefst 75.000 mogelijke mirakels gemeld. De Congregatie selecteerde er een twintigtal genezingen uit voor verder onderzoek, waarvan er uiteindelijk één erkend werd. De druk om uiteindelijk niet al te kritisch zijn, is groot, zeker als het, zoals bij pater Damiaan, om een mirakel pour le besoin de la cause gaat: de pret die met een canonisering gepaard gaat mag niet worden bedorven door een te skeptische houding.

      Met dank aan Wim Betz voor het beoordelen van de medische gevallen

      Log in to Reply
  5. Hans1263 says

    7 September 2016 at 12:06

    Waarom steeds van die lullige betwijfelbare, meestal medische “wondertjes”?
    Kan het veronderstelde opperwezen niet eens iets werkelijk opzienbarends laten zien?
    Bijvoorbeeld door het miraculeus opheffen van sein- en wisselstoringen en zo nog wat meer een NS die een heel jaar punctueel op tijd rijdt?
    Of nog liever: door een kleine plaatseljke aanpassing van zijn eigen thermodynamische wetten een motortje dat eeuwig loopt, een echt onvervalst en onbetwijfelbaar perpetuum mobile? Daar zou de mensheid tenminste iets aan hebben. Het geloof zou er sprongsgewijs door toenemen!

    Log in to Reply
  6. mariannedo says

    7 September 2016 at 13:01

    Is het mogelijk om de foto van mw. Teresa te vervangen voor de cartoon van Ruben L. Oppenheimer ? Staat op pag. 17 van de NRC van 6 september, bij het opiniestuk van Anton Mullink. “Moeder Teresa heilig ? Schijnheilig zul je bedoelen.”
    Goed artikel, er staat b.v. : “Prof. Serge Larivee, hoogleraar psycho-educatie leidde het onderzoek. Hij ontmaskerde deze zuster, stichter van de orde van de Missionarissen van Naastenliefde als een hypocriete fundamentalistische katholiek.”
    En : ” Onduidelijk blijft !!! waar de miljoenen die ze ontving, gebleven zijn.”

    Op de site van devrijegedachte.nl wordt ook ook over dit onderwerp gediscussieerd.

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 14:40

      Schijnheilige Moeder Teresa. https://t.co/XZhSwkQR1L pic.twitter.com/pb8UnqUrK0— Ruben L. Oppenheimer (@RLOppenheimer) 5 september 2016

      Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 15:14

      https://www.scientias.nl/moeder-teresa-alles-behalve-een-heilige/
      Ze won de Nobelprijs voor de Vrede en Paus Johannes Paulus II verklaarde haar zalig. Iets wat alleen kan wanneer iemand een wonder doet dat geen enkel onderzoek kan verklaren. Het enige wat nog ontbrak was een heiligverklaring. Nu blijkt hoe ‘onheilig’ ze eigenlijk was.

      Het onderzoek
      De analyse van publicaties over Moeder Teresa telde in totaal 502 documenten over het leven en werk van Moeder Teresa (Agnes Gonxha Bojaxhiu). Zonder de 195 duplicaten bleven 287 stukken over voor analyse. Dat komt neer op 96% van de literatuur over de stichter van de Orde van de Missionarissen van Naastenliefde (OMN). De resulterende feiten ontmaskeren de mythe van Moeder Teresa. Het heilige beeld dat wij van haar hebben en haar zaligverklaring blijkt het resultaat van een effectieve mediacampagne.

      In het paper bespreken Serge Larivée en zijn collega’s een aantal zaken die het Vaticaan niet meewoog bij de zaligverklaring van Moeder Teresa, zoals “haar dubieuze manier van zorg voor de zieken, haar twijfelachtige politiek, haar verdachte beheer van de enorm grote hoeveelheid geld die ze kreeg, en haar overdreven doctrinaire kijk op abortus, anticonceptie en echtscheiding.”

      Log in to Reply
      • mariannedo says

        7 September 2016 at 18:01

        Wilma, dank voor je aanvullingen.
        Van de mensen die ik heb gevraagd , waaronder ook katholieken, over de heilig verklaring , toonden totaal geen interesse. Ze haalden hun schouders op met oh, dat, het zal wel en boeit me niet. Dus het gaat aan de meeste mensen voorbij zo te zien. Ze zoeken het maar zelf uit inhoeverre de roomse kerk zich zelf belachelijk maakt……

        Log in to Reply
        • Wilma S. says

          7 September 2016 at 19:12

          Er zijn hier in Nederland ook duizenden katholieken aan wie het niet voorbij gaat, en die inmiddels al een bidprentje in huis hebben of dat nog krijgen:
          http://www.rkkerk.nl/nieuws.php?id=343

          Als er bij wijze van spreken ook nog gezegende H.Teresa kaarsen komen, gaan die als zoete broodjes over de toonbank.

          Ik ken in mijn omgeving meerdere katholieken -vooral ouderen- die niet meer (elke zondag) in de kerk komen, maar wel zelf o.a. naar Banneux gaan om daar een nieuwe gewijde kaars te kopen om in noodgevallen aan te kunnen steken voor alle zekerheid:
          https://nl.wikipedia.org/wiki/Banneux

          Er worden vanuit heel Nederland ook busreizen georganiseerd om naar dit bedevaartsoord te gaan, maar er zijn er meer. Bijvoorbeeld Kevelaer in Duitsland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kevelaer
          Dat is met name voor Limburgers ook bijna naast de deur.

        • Wilma S. says

          7 September 2016 at 19:27

          En zeg niet dat men niet met de tijd meegaat. 😉 Er schoot me nog een belangrijke plaats te binnen met al járen intentiekaarsen voor o.a. zieken en daar kunnen inmiddels ook digitaal kaarsjes aangestoken worden: http://www.kloosterwittem.nl/-kaarsenbak-

        • RV says

          7 September 2016 at 19:41

          Het roet van de kaarsjes tast het interieur van de kerken aan en is dus een aanslag op het culturele erfgoed. Bovendien dragen die brandende kaarsjes bij aan de opwarming van de aarde. De thans zeer modieuze kaarsjesbranderij is een gruwel in mijn ogen. Als al het geld dat aan die kaarsjesonzin uitgegeven wordt, besteed zou worden aan de opvang en de zorg voor arme kinderen in Calcutta, dan zou er een hoop minder leed op de wereld zijn. En als het geld dat men aan kerst besteedt, aan de arme kinderen in Calcutta werd gegeven, dan was er nog veel minder leed.

        • Hans1263 says

          8 September 2016 at 10:03

          Zou ze ook weer “ont-heiligd” kunnen worden?
          Met de mededeling “Wij hebben ons vergist”?

  7. Jan Willem Nienhuys says

    7 September 2016 at 15:32

    Bij Teresa lopen er twee dingen door elkaar: (1) was ze wel zo deugdzaam als een heilige betaamt? (2) was het wonder wel zo wonderbaarlijk? Over 1. hebben we het maar niet.

    Ik denk dat veel artsen wel eens iets meemaken dat ze volstrekt onverklaarbaar vinden. Hoeveel nieuwe patiënten met een zeer ernstige ziekte zou een arts per week zien? Moeilijk te zeggen. Maar in Nederland zijn er 84.000 artsen, maar daar zitten ook alle gepensioneerden bij. Het aantal sterfgevallen in Nederland is ongeveer 150.000 per jaar. Dat is dus twee per arts per jaar. Een arts maakt dus in zijn of haar carrière 80 sterfgevallen mee.

    Een specialist krijgt alle moeilijke gevallen; het is ook de specialist die om advies gevraagd wordt. Laten we zeggen dat de persoonlijke ervaring van een arts-specialist berust op het meemaken van 1000 sterfgevallen. Dat betekent dat omkeringen van een sterfproces die minder dan 1 per 1000 maal gebeuren toch al sterk op een wonder lijken.

    In de literatuur staat van alles en nog wat beschreven aan zeldzame gevallen. Laten we zeggen dat iets dat maar 1 keer per 10.000 gebeurt ook een wonder kan lijken voor iemand die op de hoogte is van de vakliteratuur.

    Als echter een aspirant-heilige zo populair is dat er jaarlijks bij 100.000 patiënten die lijken te gaan sterven om voorspraak gebeden wordt tot de aspirant, dan is het niet vreemd als er een ‘onverklaarbare’ genezing wordt gerapporteerd.

    Voorspraak: de theologische theorie is dat de genezing door God gebeurt, maar dat als een ‘heilige’ X het vraagt (God, mevrouw Y heeft zo intens tot mij gebeden voor haar kind Z, kunt u niks voor haar doen?) dat God besluit op deze manier (nl. door Z beter te maken) kenbaar te maken dat Y heilig is.

    Dit roept natuurlijk allerlei vragen op op hoe het toegaat in de hemel (kan God niet Z zomaar beter maken, waar is het gezeur van X voor nodig, gaat het daar allemaal volgens die achterkamertjespolitiek etc.)

    Maar uiteindelijk komt het erop neer dat als de heilige maar populair genoeg is, er vanzelf wel een wonder komt. Alleen zul je nooit zien dat geamputerde benen weer aangroeien.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      7 September 2016 at 15:53

      En als je het stuk van Tim Trachet leest, dan kun je dus ook tot verschillende personen bidden en dan zoekt men achteraf een persoon (In dit geval pater Damiaan) die heilig wordt verklaard. Klinkt als schieten met hagel en achteraf de roos er omheen tekenen.

      Log in to Reply
    • Hans1263 says

      7 September 2016 at 15:56

      Als het kind Z sterft ondanks de vurige gebeden van mevrouw Y, heeft mevrouw Y niet hard genoeg gebeden of op een andere manier gezondigd en wordt ze daarvoor gestraft?
      Als die hardvochtige redenering opgaat, lijkt die erg op de redenering die ik lees bij allerlei vormen van kwakzalverij.

      Log in to Reply
      • Jan Willem Nienhuys says

        7 September 2016 at 18:10

        Op deze en andere vragen die ontstaan als men al te diep doordenkt op de logische implicaties van allerlei geloof, worden wel antwoorden bedacht, maar het komt er uiteindelijk op neer dat God onbegrijpelijk is.

        De leibniziaanse opvatting is dat God op de een of andere manier toch een optimale oplossing kiest. ‘De best mogelijke van alle mogelijke werelden’ alsof het om een gigantisch extremumprobleem ging. Die opvatting is al door Voltaire op de hak genomen.

        De Griekse filosoof Epicurus (geboren kort na Plato) toonde al aan dat de veronderstelde almacht in combinatie met alwetendheid en algoedheid in strijd is met het bestaan van ellende en lijden; de pogingen om die contradictie op te heffen heet het theodiceeprobleem, en daar zijn alleen maar flauwkuloplossingen voor bedacht.

        Log in to Reply
        • RV says

          7 September 2016 at 19:32

          Waarom zou God als hij bestaat, per definitie goed zijn en niet zomaar goed maar zelfs algoed?

        • Hans1263 says

          8 September 2016 at 08:22

          Kortom: een warrig rommeltje, precies als bij kwakzalverij.
          Ik zie steeds meer overeenkomsten.

    • Constantia says

      7 September 2016 at 18:19

      Dit roept natuurlijk allerlei vragen op op hoe het toegaat in de hemel (kan God niet Z zomaar beter maken, waar is het gezeur van X voor nodig, gaat het daar allemaal volgens die achterkamertjespolitiek etc.)

      God is een oude sjoemelaar, JW! ??

      Log in to Reply
  8. RV says

    7 September 2016 at 16:30

    De RK kerk verklaart alleen leden van haar eigen kerk zalig en heilig. Over de protestant Jan Zijlstra gaan ook verhalen dat hij uit naam van God heuse wonderen heeft verricht. Maar daarover buigt de RK kerk zich niet.

    Er is thans een procedure binnen de RK kerk om vast te stellen of er wel sprake is van een wonder door een potentieel zalige/heilige. Van wanneer die procedure stamt, weet ik niet. En of die procedure bijgesteld is en wanneer dat is gebeurd, weet ik ook niet.

    In elk geval is er tijdens de nasleep van het Concilie van Trente
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Trente
    besloten om onderzoek te doen naar de vele heiligen om mede nepheiligen van echte heiligen te onderscheiden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bollandisten

    Theologisch gezien is de voorspraak van heiligen bij God om die en die te genezen, nogal dubieus. God wordt ook wel eens de Onveranderlijke genoemd en dan is het nogal vreemd dat de Onveranderlijke na een gesprekje met een heilige zijn wilsbesluiten verandert.

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 17:05

      RV

      Er is thans een procedure binnen de RK kerk om vast te stellen of er wel sprake is van een wonder door een potentieel zalige/heilige. Van wanneer die procedure stamt, weet ik niet. En of die procedure bijgesteld is en wanneer dat is gebeurd, weet ik ook niet.

      Je bent op zoek naar naar o.a. dit?:
      https://kloptdatwel.nl/2016/09/07/heilige-moeder-teresa-van-calcutta/#comment-70355

      In de eerste eeuwen na Christus speelden wonderen nog niet zo’n grote rol bij heiligverklaringen. Tot in de middeleeuwen konden mensen ook alleen bij acclamatie door het volk worden heilig verklaard. In 1088 decreteerde paus Urbanus II dat men niet in het register van heiligen kan worden opgenomen als er geen getuigen zijn die verklaren dat ze met hun eigen ogen het wonder hebben gezien. Vanaf de dertiende eeuw werd de rol van medici geleidelijk belangrijker. Sixtus V stelde in 1588 de speciale congregatie in die de heiligverklaringen moest voorbereiden. Voortaan moesten de veronderstelde wonderen ook worden getoetst aan medische teksten en opinies. Benedictus XIV stelde in het midden van de achttiende eeuw als eerste een register op met dokteren die konden worden geconsulteerd bij de beoordeling van wonderen.

      Zwak punt
      Maar de procedure bleef altijd een zwak punt behouden, zo stelt Di Ruberto, die al 23 jaar de beoordeling van wonderen coördineert. Theologen moesten een eindoordeel geven over de bevindingen van de medici, zonder dat ze daarvoor de kennis hadden. Dat veranderde in 1948. Paus Pius XII bepaalde dat alle veronderstelde wonderen voortaan eerst zouden worden onderzocht door een medische commissie. Alleen praktiserende medici, zo vond hij, kunnen antwoord geven op de vraag of een genezing medisch onverklaarbaar is.

      Sindsdien worden de medici die zich buigen over de wonderen telkens voor vijf jaar opgenomen in het register van de Congregatie voor Heiligenzaken. Het zijn specialisten uit de diverse velden van de medische wetenschap, aldus Saraiva Martins. Ze beoordelen niet fulltime wonderen, maar hebben ook allemaal hun baan bij ziekenhuizen of aan faculteiten van universiteiten. In totaal gaat het om ongeveer zestig medici, die overigens allemaal katholiek en gelovig zijn en bekendstaan om hun degelijke professionaliteit en hun goed gedrag, voegt Saraiva Martins toe. Indien nodig doet de congregatie ad casum beroep op niet-katholieke, of zelfs niet-gelovigen. Ook joodse of islamitische artsen hebben wel eens een rol gespeeld bij de beoordeling van een wonder. Maar dat zijn uitzonderingen.

      Log in to Reply
    • Hans1263 says

      8 September 2016 at 10:07

      Trente…
      Bolland…
      Tuttut, niet zo haastig!
      Wij gaan niet over één nacht ijs!
      🙂

      Log in to Reply
  9. RV says

    7 September 2016 at 16:39

    Een mooi wonder zou zijn als God alle leden van de Jostiband tijdens een TV-optreden allemaal plotsklaps zou genezen en hen allemaal zou zegenen met een zeer hoog IQ. Of als God alle overleden Belgen uit de dood zou laten herrijzen.

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      7 September 2016 at 17:44

      Of als Gerard Joling in het openbaar met de hand op zijn hart zou verklaren nooit nooit nooit meer te zullen zingen…

      Log in to Reply
      • RV says

        7 September 2016 at 19:47

        En als Nick en Simon en niet te vergeten Monique Smit zijn voorbeeld zouden volgen. Kom, ik wil geen half wonder maar een heel wonder. 🙂 Weg met het Nederlandse baggerlied. Ja, daar sta je dan. De dag die je wist dat zou komen, door de regen en de wind zal ik naast je blaiven staan, als je ooit je weg verliest, water, we leggen het droog, hou je vailig.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          8 September 2016 at 08:13

          Vergeet alstublieft niet de verdelging van André Rieu!
          Amen

    • Hans1263 says

      8 September 2016 at 10:21

      Het is tegenwoordig al in een vroeg stadium mogelijk zonder belastende toestanden te testen op het syndroom van Down, en dus te kiezen voor het toepassen van abortus. Dat mag van o.a. mw. Teresa en haar kerk ook niet. Wat een hardvochtig standpunt!

      Waarom alleen de Belgen laten herrijzen? Wel een wonder, maar of het een mooi wonder zou zijn? Koning Leopold ook maar weer terug? Gaan we Congo ook weer annexeren (en fijn ouderwets weer kerstenen met missie en al?).
      Elsschot? Ja graag!

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        8 September 2016 at 11:54

        @ https://kloptdatwel.nl/2016/09/07/heilige-moeder-teresa-van-calcutta/#comment-70402
        Teresa is in 1997 op hoogbejaarde leeftijd overleden. Dat is dus al bijna 20 jaar geleden. Het lijkt me dus zaak om niet werkelijk alles er met de haren bij te gaan- en/of blijven slepen.

        Daarnaast zijn er tegenwoordig ouders (ook zonder enige religie) van een of meer kinderen met het syndroom van Down die met de nek aangekeken worden, omdat hun kind(eren) er niet hadden hoeven te zijn volgens het evangelie van de de fa. Botte Boer & Co. Over hardvochtige standpunten gesproken!

        Elke medaille heeft twee kanten.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          8 September 2016 at 12:35

          Het ging hierboven even gekscherend over een wonder waarbij de Jostiband ploseling hoogbegaafd zou zijn. En dat bij een artikel over Teresa. Dat Teresa al 20 jaar dood is, is hier irrelevant want was deze omstreden dame niet recent nog volop in het nieuws? Gaat u weer eens als een tweede moderator optreden?
          Als u het verder over het uitbannen van het syndroom van Down wilt hebben, laat u het maar even weten. Op dat vlak uitte ik mijn standpunt over 1 aspect t.a.v. die kwestie. Ja, er zijn er meer, maar dat komt me bij dit artikel erg off topic voor.

  10. mariannedo says

    7 September 2016 at 18:10

    Yes ! en de Toppers opeens allemaal vals gaan zingen.
    Wat zou dat Zalig Zijn .
    Maar dan wordt een groot deel van de bevolking hun geluksmomenten afgenomen.
    Ik gun ze het plezier wel, maar hoef het zelf niet.
    Zo gaat dat nou eenmaal in de samenleving.

    Log in to Reply
    • Renate1 says

      7 September 2016 at 20:03

      Zingen ze nog niet vals genoeg?
      Vals sentiment is het in ieder geval.

      Log in to Reply
  11. Renate1 says

    7 September 2016 at 19:58

    Mijn buurvrouw is zo’n katholiek. Ik meen dat er zelfs een plaatje van moeder Teresa voor het keukenraam staat, of heeft gestaan.
    Het zijn wel aardige mensen, al ben ik wat minder gecharmeerd van de rook van de sigaren van m’n buurman, die het me vaak belet om op het balkon te zitten of de bovenraampjes open te zetten.

    Log in to Reply
  12. Wilma S. says

    7 September 2016 at 21:40

    Het is ietwat off topic, maar het moet me toch van het hart dat Teresa veroordeeld werd en wordt op punten die m.i. niet terecht zijn. Wie zei ook alweer dat mensen met een goed geweten maar al te vaak een slecht geheugen hebben?
    Wat ik haar kwalijk neem is dat ze ernstig zieke kinderen en volwassenen onnodig liet lijden door o.a. zo goed als niets te doen aan pijnbestrijding vanwege haar extreme standpunten daarover.

    Teresa (geboren in 1910) stichtte haar eigen congregatie in 1950 en toen werd in het algemeen nog heel anders tegen bepaalde zaken aangekeken (, en wat denk je dat het mens allemaal voorgeschoteld kreeg toen ze opgroeide?!) Haar standpunten over bijvoorbeeld abortus waren toentertijd de normaalste zaak van de wereld en niet alleen binnen de kerk:
    https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/historie
    Historie abortus

    Abortus in een historisch kader

    Vanaf 1 november 1984 is de huidige Wet Afbreking Zwangerschap (WAZ) van kracht. De totstandkoming van deze wet kent een lange voorgeschiedenis.

    Van oudsher was abortus niet toegestaan in de katholieke en protestantse kerk. Echter kwam abortus toen ook voor, ondanks dat de kerk het niet toestond. Er waren fysieke activiteiten en kruiden en middeltjes die erom bekend stonden een einde te kunnen maken aan de zwangerschap. In de 19e en 20e eeuw veranderde er veel op medisch gebied, waardoor abortus op meerdere manieren, ook chirurgisch, mogelijk werd.

    Strafbaarstelling
    Met de zedelijkheidswetten van 1911 werden vele nieuwe delicten toegevoegd aan het Wetboek van Strafrecht. Na jaren van discussie was dit een triomf voor de christelijke moraal. Ook abortus werd hierin officieel verboden. De behandelaars (de artsen of de illegale aborteurs) die desondanks een abortus uitvoerden waren strafbaar, de vrouwen die de abortus ondergingen niet. (**)

    Veranderend abortus-klimaat
    Door de jaren heen versoepelde echter het vervolgingsbeleid. Dat blijkt ook uit de cijfers: in 1958 werden landelijk 105 personen veroordeeld en in 1963 nog maar 38 personen.
    Medici en juristen discussieerden eind jaren 60 over het punt of de gezondheidstoestand van de vrouw een gerechtvaardigde grond was voor de ingreep. Tegelijkertijd werd de samenleving vrijer, er werd openlijker gesproken over seks en anticonceptie. De pil deed zijn intrede.

    eindquote:

    Abortuswet
    In 1981 werd uiteindelijk de nieuwe abortuswet aangenomen welke in 1984 in werking trad. Sinds 1984 is abortus provocatus toegestaan onder bepaalde voorwaarden: De ingreep mag alleen worden verricht in daartoe bestemde klinieken of ziekenhuizen. Er geldt een bedenktijd van vijf dagen. Niemand kan verplicht worden aan abortus mee te werken.

    Voor o.a. katholieken is abortus nog steeds uit den boze, maar daar heeft Teresa niets mee van doen.
    De Staatkundig Gereformeerde Partij van Kees van der Staaij kan er wat dat betreft ook nog steeds wat van. Dan deed de huidige paus toch een ietsiepietsie meer water bij de wijn:
    http://www.volkskrant.nl/buitenland/paus-franciscus-priester-mag-abortus-vergeven~a4133411/
    Paus Franciscus: priester mag abortus vergeven
    Alle priesters mogen vrouwen die een abortus hebben ondergaan formeel gaan vergeven tijdens het komende Heilig Jaar. Dat heeft paus Franciscus besloten, zo blijkt uit een brief die het Vaticaan dinsdag heeft gepubliceerd.

    redactie 1 september 2015, 13:06

    Eind vorig jaar veroordeelde paus Franciscus nog tijdens een audiëntie abortus, euthanasie en ivf als ‘zonden tegen God’. Hij benadrukte dat elk menselijk leven, ongeacht de omstandigheden, heilig is en dat ‘spelen met het leven’ zondig is. Eerder noemde paus Franciscus, net als zijn voorganger Benedictus XVI, abortus een ‘bedreiging voor de vrede’.

    In de leer van de rooms-katholieke kerk is abortus een grote zonde. Vrouwen die abortus laten plegen worden automatisch geëxcommuniceerd. Ze kunnen normaal gesproken formeel alleen worden vergeven door de hoogste biechtvader van een bisdom of een christelijke missionaris.

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      7 September 2016 at 22:01

      https://www.youtube.com/watch?v=qIOr54P2otI

      Eduard jacobs zedelijkheidswetten abraham kuyper 1911

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        7 September 2016 at 23:13

        „Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.”

        Godfried Bomans (1913-1971)

        Log in to Reply
  13. Wilma S. says

    8 September 2016 at 10:27

    In het kader van hoor en wederhoor:
    http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/kwaadaardige-karikatuur-van-moeder-teresa/
    7 september 2016

    ‘Kwaadaardige karikatuur’ van Moeder Teresa

    Blogger Anton de Wit: critici zijn roomser dan de paus
    Moeder Teresa zou onprofessioneel zijn geweest, het lijden hebben verheerlijkt en vooral zieltjes hebben willen winnen. Critici vragen zich hardop af of zij het predicaat ‘heilige’ wel verdient. Anton de Wit dient hen van repliek.

    Moeder Teresa heeft veel bewonderaars, maar minstens zo veel critici. Haar recente heiligverklaring maakte dan ook veel los, juist ook bij die laatste groep. Zo trok de verbitterde ex-priester Anton Mullink fel tegen haar van leer in een opinieartikel in nrc next.

    Papegaaien
    Mullinks tirade is een goede samenvatting van zo ongeveer alle kritiek die je links en rechts hoort op deze vrouw, die zich haar leven lang om de armen bekommerd heeft. Die bekommernis, zegt Mullink dan, was onprofessioneel, ze wilde eigenlijk zieltjes winnen, zij verheerlijkte het lijden, en ze was nog eens tegen abortus ook – foei! Hij papegaait daarmee vooral de atheïst en Moeder Teresa-criticaster Christopher Hitchens na, plus een schimmig Canadees literatuuronderzoek dat zich bij nader inzien ook primair op Hitchens baseerde.

    eindquote:

    Ironie
    Maar de grootste ironie van veel atheïstische kritiek op de heiligverklaring, is het feit dat het hen überhaupt zo interesseert. De katholieke kerk wijst soms (na grondig onderzoek en altijd na hun dood) mensen aan, die een in veel opzichten voorbeeldig leven hebben geleid, mensen in wie we de goedheid van Jezus Christus weerspiegeld zien, en die mensen noemt de kerk dan ‘heilig’ – zonder daarmee overigens te beweren dat zij vrij waren van zonden en tekorten, en boven alle kritiek verheven.
    Juist atheïsten, die toch altijd beweren dat zij niet geloven in het denkschema van zondigen en heiligen, maken er echter een geweldig punt van wanneer de kerk iemand in hun ogen onterecht heilig verklaart. Waarbij ze er veel strengere criteria op na blijken te houden dan de katholieke kerk zelf. Deze critici zijn zelf werkelijk roomser dan de paus; iemand moet blijkbaar volstrekt smetteloos zijn om ‘heilig’ te mogen heten. En dan noemen ze de kerk dogmatisch en onrealistisch.

    Log in to Reply
  14. Wilma S. says

    8 September 2016 at 12:22

    In het kader van hoor en wederhoor:
    http://www.volkskrant.nl/opinie/moeder-teresa-is-icoon-van-neokolonialisme~a4372417/

    Moeder Teresa is icoon van neokolonialisme

    Heilige Teresa

    OPINIE Heilige Teresa De bekeringsdwang van Moeder Teresa strekte zich zelfs uit tot stervende moslims en hindoes.

    Door: August Hans den Boef literatuurwetenschapper 8 september 2016, 02:00

    Het is veelzeggend dat het Vaticaanse staatshoofd met zijn hoofdprijs de controverses rond de Albanese non negeert en het verbaast mij dat media hoogstens vermelden dat zij een conservatief standpunt inzake abortus innam. Bojaxhiu nam niet zozeer een conservatief standpunt in tegen abortus, maar een extremistisch.

    In haar rede bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Vrede (1979) noemde ze abortus de grootste bedreiging van de wereldvrede. Ze was überhaupt een geharnast tegenstander van elke vorm van anticonceptie, waardoor sommigen haar in de context van de armen in Calcutta beschuldigden van passieve genocide.

    Maar dat betreft haar meningen, net als de bezwaren tegen haar theologie van de schoonheid van het lijden van armen. Over meningen kunnen wij verschillen, maar niet over feiten. Voor wie naar haar praktijken kijkt, blijkt Moeder Teresa een typische katholieke topfunctionaris.

    Log in to Reply
    • Wilma S. says

      8 September 2016 at 12:37

      In haar rede bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Vrede (1979) noemde ze abortus de grootste bedreiging van de wereldvrede. Ze was überhaupt een geharnast tegenstander van elke vorm van anticonceptie, waardoor sommigen haar in de context van de armen in Calcutta beschuldigden van passieve genocide.

      http://www.verwonderenenontdekken.nl/site/mc/1/11/310/201/beeldbank/info+links++tips+1/mother+teresa+-+peace+nobel+lecture+1979.html
      Mother Teresa – Peace Nobel Lecture 1979

      (**)And this I appeal in India, I appeal everywhere: Let us bring the child back, and this year being the child’s year: What have we done for the child? At the beginning of the year I told, I spoke everywhere and I said: Let us make this year that we make every single child born, and unborn, wanted. And today is the end of the year, have we really made the children wanted? I will give you something terrifying. We are fighting abortion by adoption, we have saved thousands of lives, we have sent words to all the clinics, to the hospitals, police stations – please don’t destroy the child, we will take the child. So every hour of the day and night it is always somebody, we have quite a number of unwedded mothers – tell them come, we will take care of you, we will take the child from you, and we will get a home for the child. And we have a tremendous demand from families who have no children, that is the blessing of God for us. And also, we are doing another thing which is very beautiful – we are teaching our beggars, our leprosy patients, our slum dwellers, our people of the street, natural family planning.
      And in Calcutta alone in six years – it is all in Calcutta – we have had 61,273 babies less from the families who would have had, but because they practise this natural way of abstaining, of self-control, out of love for each other. We teach them the temperature meter which is very beautiful, very simple, and our poor people understand. And you know what they have told me? Our family is healthy, our family is united, and we can have a baby whenever we want. So clear – those people in the street, those beggars – and I think that if our people can do like that how much more you and all the others who can know the ways and means without destroying the life that God has created in us.
      The poor people are very great people. They can teach us so many beautiful things. The other day one of them came to thank and said: You people who have vowed chastity you are the best people to teach us family planning. Because it is nothing more than self-control out of love for each other. (**)

      [vet door mij]

      Log in to Reply
  15. Wilma S. says

    8 September 2016 at 20:33

    Achtergrondinformatie:
    https://www.lucepedia.nl/dossieritem/moeder-teresa/moeder-teresa-1910-1997

    Moeder Teresa (1910-1997)
    Met dank aan dr. Mehdi Jiwa

    Moeder Teresa werd in 1910 geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu in een Albanees gezin in Skopje. Deze stad ligt tegenwoordig in Macedonië, maar maakte toen deel uit van het Ottomaanse of Turkse rijk. Haar vader sterft als ze zeven jaar oud is en Agnes blijft achter met een oudere broer en zus en haar streng religieuze moeder. Ze is een goede leerling en brengt samen met haar moeder vele uren door in de kerk. Ook na schooltijd is ze betrokken bij parochieactiviteiten. Ze vindt troost in geestelijke lectuur en correspondeert met missionarissen in India.

    Geen enkele twijfel

    Op haar twaalfde, in 1922, wordt het ook haar wens om missionaris te worden. Ze voelt voor het eerst dat ze een roeping heeft voor de armen en wil de wereld in om het leven van Christus te geven aan andere mensen. Het besluit om non te worden ontstaat enkele jaren later, op haar achttiende. “Sinds dat moment heb ik nooit ook maar een seconde getwijfeld of ik wel de juiste keuze had gemaakt; het was de wil van God. Het was Zijn keuze,” herinnerde ze zich. Ook al betekende dit dat ze haar familie en dierbaren moest verlaten: Agnes voelde dat dit is wat haar te doen stond. (**)

    Een eigen congregatie

    In 1950 kwam er een voorstel aan Rome voor erkenning van een eigen congregatie. Het reglement omvatte 275 regels en staat bekend als ‘de reglementen van de missionarissen van liefdadigheid’, die als volgt luidden:

    ‘Ze zou haar klooster moeten verlaten en leven als arme onder de armen; zij zou niet mogen beschikken over een groot huis of grote instellingen; haar werkterrein zou liggen in de sloppenwijken en op de trottoirs van Calcutta. Wanneer de congregatie al beschikking zou krijgen over grote huizen of instellingen, dan mochten deze slechts dienen om de hulpelozen, zoals in de steek gelaten kinderen, leprozen en stervende verschoppelingen onder te brengen. De missionarissen zouden een religieuze gemeenschap moeten vormen, geen groep van sociaal werkers. De liefde voor Christus in de armen moest hun drijfveer zijn.’

    In de ogen van Moeder Teresa waren de drie geloftes van ‘kuisheid, armoede en gehoorzaamheid’ die ook reeds bij andere ordes werden afgelegd, niet voldoende voor deze nieuwe congregatie. De leden zouden een vierde gelofte afleggen ‘om in oprechtheid en zonder beloning de armsten onder de armen te dienen’. Deze gelofte zou de leden verplichten, ongeacht de zware arbeid die van hen werd vereist, met vreugde en zonder enige verwachting de zieken en stervenden, de verlatenen en verschoppelingen, de leprozen en diegenen die alle geloof en vertrouwen in het leven hadden verloren, geestelijk en praktisch bij te staan; hen te voeden, te kleden, te huisvesten en te verzorgen. Dat de zusters dit onmogelijk van achter kloostermuren konden doen was overduidelijk. Zij duidden deze vierde gelofte onveranderlijk aan als ‘onze weg’.

    Duizenden vrijwilligers melden zich aan en overal ter wereld worden opvanghuizen opgezet door de zusters: tehuizen voor ouderen, voor weeskinderen, voor zieken en voor de allerarmsten. In 1963 ontstond er ook een mannelijke tak van de congregatie, die als inspiratiebron de congregatie van Moeder Teresa had, maar verder zelfstandig functioneerde.

    Moeder Teresa had als nadrukkelijke wens voor haar en haar zusters om de straat op te gaan en niet binnen te blijven. ‘Ze moeten net als onze mensen de tram nemen of lopend hun doel bereiken. Daarom moeten we geen instituten oprichten en binnenshuis blijven. We moeten niet achter een muur blijven zitten en wachten tot onze mensen naar ons toe komen.’ Ze bagatelliseerde het werk van anderen die wel binnenshuis bleven zeker niet. Maar dit voelde zij nu eenmaal aan als haar taak: naar de mensen toe gaan. Naar de armen die niet zelf kunnen reizen, naar de uitverstotenen, naar de halfdode mensen die op straat weg liggen te rotten.

    Het was dus het Vaticaan dat voor een overgroot deel haar doen en laten bepaalde met een hele waslijst van maar liefst 275 regels. Regels die in haar belevingswereld niet overtreden mochten worden; in die tijd kwam je niet eens op het idee en als vrouw al helemaal niet.

    Om maar weer eens een Nederlands voorbeeld te noemen:
    http://historiek.net/vrouwen-tot-1956-handelingsonbekwaam/15127/

    Vrouwen tot 1956 handelingsonbekwaam
    Op 14 juni 1956 werd de ‘Wet handelingsonbekwaamheid’ afgeschaft. Getrouwde vrouwen mochten werken, een bankrekening openen en zonder toestemming van manlief op reis.

    Alleen voor de dagelijkse boodschappen kreeg de vrouw huishoudgeld en de goedkeuring van de echtgenoot. Want, zo omschreef het tijdschrift Vrij Nederland in 1949:

    …de man kan moeilijk de hele dag thuis blijven om bakker en melkboer te betalen.
    Hij heeft wel wat beters te doen.

    Manniemannie keek meestal wel het (verplichte) huishoudboekje na om te controleren of de uitgaven tot op de cent klopten. Na 1956 werden vrouwen nog steeds niet echt voor vol aangezien:

    Wel bleef nog tot 1971 in het wetboek staan dat de man het ‘hoofd van de echtvereniging’ was en de vrouw aan hem ‘gehoorzaamheid was verschuldigd’.

    En dan heb ik het over rooms katholieke vrouwen niet eens gehad die er voor en in die tijd nog extra strenge regels bij kregen door toedoen van de kerk.

    Teresa werd van jongs af aan gehersenspoeld door het katholieke geloof en papegaaide haar hele leven het gedachtegoed van Rome na. Daar vond men dat uiteraard prima en doen dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Twee mirakels/wonderen uit de hoge hoed toveren is een kunstje van een cent om haar godsvruchtige leven te kunnen herdenken onder de naam ‘Heilige Moeder Teresa van Calcutta’.

    Het is ook een kwestie van: ‘U vraagt, wij draaien’, maar daar is de katholieke kerk niet uniek in.
    Ook binnen bijvoorbeeld de kankerkwakzalverij wordt de ene na de andere wonderbaarlijke genezing geclaimd. Al of niet met behulp van zogenaamde onafhankelijke deskundigen, maar een wonder is en blijft het.

    Het sprookjesboek voor volwassenen kent vele delen. Voor ieder wat wils en wie is nog nooit ergens in getrapt?

    Log in to Reply
    • RV says

      9 September 2016 at 11:51

      ——–
      Manniemannie keek meestal wel het (verplichte) huishoudboekje na om te controleren of de uitgaven tot op de cent klopten.
      ———–
      Ik heb andere geluiden gelezen. Mannie leverde het verdiende loon in bij vrouwtje en vrouwtje gaf hem zakgeld en een schone zakdoek. Maar vrouwtje had dan wel de zorgen over het geld en dus de geldzorgen. Hoe dan, theorie en praktijk zijn lang niet altijd elkaars spiegelbeelden.

      Log in to Reply
      • Wilma S. says

        9 September 2016 at 13:25

        RV
        Je bent het klaarleggen van o.a. den schonen onderbroek nog vergeten. 😉

        Er waren bijvoorbeeld ook vrouwen die elke vrijdagavond in angst en beven zaten te wachten of er überhaupt nog wat in het wekelijkse loonzakje zou zitten als manlief na het werk rechtstreeks naar de plaatselijke kroeg vertrok.

        Er valt met gemak een avondvullend programma over te maken.
        Waar het mij nu om en over gaat, is dat de tijd waarin Teresa grotendeels leefde, niet losgekoppeld mag worden van haar doen en laten. Ik vind dat niet eerlijk.

        Log in to Reply
  16. AAtsouPier says

    9 September 2016 at 10:02

    Betreffende het artikel van Anton Mullink in NRC en Scientias.
    Ik ben niet erg onder de indruk. Net als alle andere kritische stukken worden slechts twee bronnen geparafraseerd : het boek van Christopher Hitchens en de studie van Serge Larrivée. Mullink noemt ook nog Etienne Vermeersch.
    Hitchens en Vermeersch zijn twee notoire Nieuwe Atheisten aan wier objectiviteit men kan twijfelen ; van Larrivée kon ik slechts een abstract vinden.

    De teneur van al deze kritische artikelen tegen Moeder Teresa van niet-katholieken is ongeveer : De Paus mag Moeder Teresa niet heilig verklaren want ze was tegen abortus en andere moderne westerse verworvenheden. Tsja ….

    Op Wiki vond ik een helder weerwoord tegen Vermeersch van de hand van filosoof Herman De Dijn :

    http://www.hermandedijn.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=PUB&ID=1391

    Log in to Reply
    • RV says

      9 September 2016 at 12:03

      De kwestie Teresa heeft meerdere kanten zoals
      – de veronderstelde wonderen
      – de feitelijke zorg
      – abortus
      – anticonceptie
      – geldstromen en geldbeheer

      Het schijnt dat er ten aanzien van de feitelijke zorg misstanden waren. En dat is hoe dan ook een kwalijke zaak, of je nu militant of genuanceerd atheïst bent dan wel een conservatief katholiek.

      Log in to Reply
      • Renate1 says

        9 September 2016 at 13:08

        Ook bij de geldstromen en het geldbeheer is nog wel wat aan te merken en ook daarvan kun je uiteindelijk alleen maar zeggen dat het een kwalijke zaak is.

        Log in to Reply
        • Wilma S. says

          9 September 2016 at 14:21

          Ook bij de geldstromen en het geldbeheer is nog wel wat aan te merken en ook daarvan kun je uiteindelijk alleen maar zeggen dat het een kwalijke zaak is.

          Ik ben er nog niet achter gekomen hoe dat nou precies zit en wat waar is en wat niet.
          Even geleden kwam ik deze info nog tegen en mogelijk wijst het vingertje toch weer richting Rome i.p.v. louter naar Teresa:

          Wereldwijde erkenning
          De aandacht voor het werk van Moeder Teresa steeg nog verder doordat paus Paulus VI haar orde in 1965 een ‘decretum laudis’ gaf, wat inhield dat de paus de organisatie onder direct bestuur van het Vaticaan stelde. Deze hoge eer leidde er toe dat Moeder Teresa besloot haar orde internationaal te verspreiden. Sindsdien groeide de organisatie uit tot een orde met afdelingen in Oost-Europa, Azië, Latijns-Amerika en Afrika. In de jaren ’90 had de orde vierduizend leden in meer dan honderd landen en werd het werk ondersteund door bijna één miljoen vrijwilligers.

          Ik link met opzet niet naar de site omdat die van een zweefkees is. Het lijkt me beter om verder te zoeken over dat ‘decretum laudis’ en wat er in zo’n geval met donaties wel of niet gebeurt in opdracht van het Vaticaan:

          De aandacht voor het werk van Moeder Teresa steeg nog verder doordat paus Paulus VI haar orde in 1965 een ‘decretum laudis’ gaf, wat inhield dat de paus de organisatie onder direct bestuur van het Vaticaan stelde.

    • Wilma S. says

      9 September 2016 at 14:03

      Op Wiki vond ik een helder weerwoord tegen Vermeersch van de hand van filosoof Herman De Dijn :

      http://www.hermandedijn.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=PUB&ID=1391

      eindquote:

      Vermeersch vertoont een verbazingwekkend onbegrip voor wat honderdduizenden bewonderaars van Moeder Teresa spontaan lijken te verstaan: het ongelooflijke belang van handelingen die vanuit het oogpunt van de efficiëntie weinig of geen betekenis hebben: eenzamen, zwakzinnigen, zieken troosten; stervenden bijstaan; doden begraven; …). Moeder Teresa zag haar roeping niet in het verlenen van gesofisticeerde medische of andere hulp: daar waren en zijn reeds velen mee bezig. De taak van haarzelf en haar ordeleden zag zij hierin gelegen: te tonen dat, zelfs al zijn er nauwelijks middelen voorhanden, zelfs al kan men haast niets meer doen, de menselijke waardigheid kan en moet worden bevestigd. Dat toont zich in heel concrete, eenvoudige daden: zich ontfermen over stervenden, doden van straat oprapen en begraven, zwakzinnigen een minimum aan opvang geven. In het licht van een bepaald ideaal van “bevorderen van levenskwaliteit” is dit alles misschien onbegrijpelijk. Volgens ontelbare bewonderaars van Moeder Teresa gaat het hier echter om uitingen van de hoogste menselijkheid, uitingen die verwijzen naar een bron van kracht en inspiratie die haast niet anders dan religieus van aard kan zijn.

      Herman De Dijn Hoogleraar K.U.Leuven (Verschenen in DS 18 nov 1997)

      Daar kan ik in theorie een heel eind in mee, met de nadruk op theorie.
      Blijft de vraag wat Teresa met al die donaties gedaan heeft. Het zou om honderden miljoenen gaan, en die lijken toch echt niet volledig naar o.a. weeshuizen, mobiele doktersposten, woonruimte voor mensen met lepra en sterfhuizen gegaan te zijn.
      Het zou in de sterfhuizen in Calcutta ook niet schoon geweest zijn wat poetsen en (af)wassen betreft en er werd niets gesteriliseerd. Injectienaalden werden hergebruikt, er werd als pijnstilling niet meer gegeven dan paracetamol en ga zo maar door.

      Kortom: het werken met minimale middelen werd wel erg ver doorgevoerd in Huize Teresa.
      Het is verder wat RV en Renate1 ook zeggen. Daar voeg ik nog aan toe dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen. Ook die van kwezels zoals Moeder Teresa.

      Log in to Reply
  17. Wilma S. says

    9 September 2016 at 23:00

    Intermezzo met de laatste trein naar Lourdes:
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4373572/2016/09/09/De-Lourdes-express-heeft-zijn-tijd-nu-gehad.dhtml

    De Lourdes-express heeft zijn tijd nu gehad
    Door: Stijn Fens − 09/09/16, 21:04

    REPORTAGE Er komt een einde aan de treinbedevaarten vanuit Nederland naar Lourdes: zondag vertrekt de allerlaatste. Het wordt te druk op het spoor en steeds meer pelgrims kiezen voor de bus en het vliegtuig. Trouw reisde mee met de een na laatste nachttrein naar het Zuid-Franse bedevaartsoord.

    Ze is vaak in Kevelaer geweest, een bedevaartsoord in Duitsland, maar Lourdes kent ze niet. Het moet er erg mooi zijn. En dus is Hannie Denissen een paar uur geleden opgehaald door haar dochter en schoonzoon om naar Maastricht gebracht te worden. Daarvandaan vertrekt de nachttrein van de Limburgse Bedevaarten naar Lourdes.

    In Maastricht merkt Hannie gelijk dat het druk is. Op het perron krioelt het van de mensen. Pelgrims in rolstoelen worden met zorg de trein in geduwd. Familie mengt zich tussen de verplegers en verpleegsters om hun dierbaren uit te zwaaien. Zelf wordt Hannie met een ingenieuze glijbaan de trein binnengebracht.

    Eenmaal in haar eigen coupé vraagt ze zich af ……

    Hij bidt een onzevader en een Weesgegroet voor en zet dan het beroemde Lourdeslied ‘Te Lourdes op de bergen in’, waarvan de melodie sterk doet denken aan ‘Zie ginds komt de stoomboot’. Het lied wordt in de coupés en in de gangen door bijna iedereen meegezongen. Al snel overstemt het gezang van de pelgrims het ritmisch getik van de rails onder trein.

    En o.a. dat lied leerde je vroeger dus ook op de lagere school. Er moest ook solo voor de klas gezongen worden voor een rapportpunt, altijd a cappela, en dan had ik dit lied soms op het programma staan omdat ik het loepzuiver uit mijn strot kreeg en meestal beloond werd met een 9, maar nooit lager dan een 8. Uiteraard met de bijbehorende vrome gezichtsuitdrukking en de handjes recht tegen elkaar. Jeugdsentiment: https://www.youtube.com/watch?v=DjHvhYpLh0E

    Log in to Reply
  18. Wilma S. says

    9 September 2016 at 23:57

    Mijn andere tophit -solo voor de klas- staat ook op joetoeb. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hallelujah!:
    https://www.youtube.com/watch?v=ftykOBQ2Vj0

    Tegen 1965 waren er al heul andere tijden aangebroken. Deze persiflage blijft geweldig, maar ging voor sommige gelovigen uiteraard veel te ver: https://www.youtube.com/watch?v=Vh-Qe8lSKoo
    Als puber vond ik het al helemaal een welkome verademing.

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft
7 April 2025 - Pepijn van Erp
Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft

Professor Gerard ’t Hooft had al een Nobelprijs op zak, maar kan sinds dit weekend nog een van de meest prestigieuze onderscheidingen in de wetenschap op zijn indrukwekkende palmares bijschrijven: hij kreeg de Special Breakthrough Prize in Fundamental Physics! ’t…Lees meer Breakthrough-prijs voor Gerard ’t Hooft › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails.
9 May 2025 - Jonathan Howard

"I wish Vinay all the best for his new role. It's a whole new state of play when the buck stops with you." The post Dr. Vinay Prasad is Now the Medical Establishment. It’s His Job to Run RCTs, and It’s Our Job to Call Him a Lying Piece of $#!& if He Fails. first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis
8 May 2025 - Scott Gavura

Spring is a miserable season for those with seasonal allergies. There are effective drug- and non-drug measures that can control most symptoms effectively. The post Breathing Easy: Treating Allergic Rhinitis first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Pig Heart Xenografts for Infants
7 May 2025 - Steven Novella

Organ transplant is a potentially lifesaving medical intervention, but there is a critical lack of donor organs. Even in a wealthy country like the US, there are about 100,000 people on the waiting list for an organ transplant, but only about 23 thousand organs become available each year. About 6 thousand people die each year while on the waiting list. For this […] The post Pig Heart Xenografts for Infants first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsOp https://archive.is/1Exnu staat een gearchiveerde versie van een recente posting van Ronald Meester op LinkedIn. In deze posting verwijst
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc JacobsEen verbeterde versie van Hoofdstuk 6 van dit rapport van Ronald Meester en Marc Jacobs is op 22 april 2025
  • Hans1263 on Volgens Maurice de Hond beschikt hij over telepathische gavenHet filmpje waarin hij een trucje met Jeroen Pauw uithaalt, bewijst natuurlijk helemaal niets, ja misschien het denkniveau van De
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (17-2025)En de paashaas is er snel vandoor gegaan,
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (17-2025)@Renate1 Nee, de paashaas heeft het in een mandje op zijn rug. 😅😅😅

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in