Het tv-programma Zembla besteedde al een paar keer aandacht aan het aerotoxisch syndroom, een aandoening die veroorzaakt zou worden door giftige stoffen in de lucht die in de cabine wordt geblazen. Vliegtuigmaatschappijen willen er niets van weten. In aflevering van 8 november gaat het met name over een piloot die er uiteindelijk zoveel last van zou hebben gekregen dat hij niet meer kon vliegen. Zembla onthult dat hij een vergaand zwijgcontract van KLM moest tekenen in ruil voor zijn ontslagvergoeding. Deze Willem Felderhof heeft echter ook last van andere kwalen: hij gelooft in chemtrails en geheime geo-engineeringsprojecten, en in complotten rondom 9/11. Een onvermoede bijwerking van die giftige cockpitluchtjes?
Willem Felderhof kwam ik voor het eerst tegen als organisator van de Open Mind Conference 2015 in Nederland, een bijeenkomst van complotdenkers waar Felderhof zelf een verhaal hield over chemtrails en andere manieren die overheden zouden gebruiken om ons te vergiftigen. De conferentie zou eigenlijk in Amsterdam plaatsvinden, maar er onstond commotie toen bleek dat holocaustontkenner Christopher Bollyn er ook een verhaal zou houden. De conferentie week uit naar John Consemulders Centrum Zonnewijzer (inmiddels opgeheven).
Beetje vreemd dat Zembla in de uitzending niets over deze kant van Felderhof meldde. Voor de andere mensen die claimen slachtoffer te zijn van dit aerotoxisch syndroom lijkt het me niet zo fijn dat Zembla-makers Ton van der Ham en Nikki van der Westen hem presenteren als een van de best gedocumenteerde gevallen. Op zijn eigen website windt Felderhof er ook geen doekjes om waar hij staat:
The Netherlands, like most other European countries, is no longer a sovereign country but it is hijacked and occupied by imperialistic forces with dark agenda’s. All this is facilitated by corrupt puppet governments that are controlled by a psychopathic elite. A visible embodiment of this control structure in the Netherlands is the so-called “royal” family.
En een blik op een paar artikelen vertellen je verder waarschijnlijk genoeg.
Dat het aerotoxisch syndroom kan leiden tot complotdenken, ga ik natuurlijk niet beweren. Andersom is het wel voorstelbaar dat mensen die meer dan gemiddeld gevoelig zijn voor complottheorieën onbegrepen lichamelijk ongemak eerder aan zo’n oorzaak wijten. Er lopen wel meer piloten rond met heel vreemde ideeën zonder verhalen over vieze cockpitlucht.
Onlangs kwam ons een ander merkwaardig verhaal ter ore: ene Lydia Ouwersloot (vermoedelijk pilote bij KLM) zit sinds enige maanden aan de grond, omdat ze uit de kast kwam als platteaardegelovige! In overleg met de bedrijfsarts is ze voorlopig medisch ongeschikt verklaard om te vliegen, mentaal niet stabiel genoeg. U kunt haar verhaal horen in een interview met Mark Sargant. Ze vertelt daarin dat ze in complottheorieën geïnteresseerd raakte nadat haar kind een hersenbeschadiging had overgehouden van vaccinaties, gelukkig hersteld na behandeling door Tinus Smits, u weet wel die homeopaat die de krankzinnige CEASE therapie bedacht … Nog iemand dus, die veel vlieguren maakte en steeds raardere gedachten ontwikkelde.
disqus_EzjPhWoKKS says
Een vliegtuigpiloot (m/v) die in een platte aarde gelooft… die zou waarschijnlijk aan de grond zitten wegens een zichtprobleem hebben, want als je de rondheid van de aarde vanaf 11.000 meter niet kan zien dan gaat er iets behoorlijk mis met je ogen.
Richard R. says
De ronding van de aarde is nog niet echt goed zichtbaar op 11.000 meter hoogte; de afstand tot de horizon moet een significant deel van de omtrek van de aarde zijn om een ronding te kunnen zien. Op 11 kilometer hoogte is de horizon een kleine 400 kilometer ver weg, dus één procent van de aardomtrek, en dat is denk ik nog te weinig om een kromming te zien. Wikipedia geeft hier een formule voor.
Maar zelfs zonder al die rekenkunsten zou zeker een piloot toch echt beter moeten weten: bij een platte aarde zou bijvoorbeeld de afstand Kaapstad – Sydney een veelvoud moeten zijn van de bekende afstand (ca. 11.000 kilometer, ~14 uur vliegen). Je moet wel heel erg in rare kronkels gaan redeneren om dan te verklaren waarom die vlucht over ca. drie keer de afstand net zo lang duurt als bijvoorbeeld Kaapstad – Rome (eveneens 11.000 kilometer).
Pepijn van Erp says
Er staat een leuke simulator op http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Flat-Earth%3A+Finding+the+curvature+of+the+Earth daar kun je het effect zien op een willekeurige hoogte. Op 11 km hoogte heb je een vrij wijd blikveld en scherpe ogen nodig om de kromming te zien.
Richard R. says
Inderdaad een bijzonder fraaie en inzichtelijke simulatie — gelijk maar even gebladwijzerd! Inderdaad wordt de kromming net zo’n beetje zichtbaar op 11 kilometer hoogte.
Helaas is het zoals met alle soorten aluhoedjesgeloof: Flat-Earthers laten zich ook hier niet door overtuigen en zullen ongetwijfeld allerlei ad-hoc-redenen verzinnen waarom dit toch niet klopt. Zelfs wanneer je dit soort lieden naar bijvoorbeeld het ISS zou meenemen, zullen ze nog steeds hardnekkig blijven volhouden dat je ze op een of andere manier voor de gek houdt…
Richard R. says
Na nog wat rondklikken zie ik dat de gelovigen dus ook een heel simpele ‘verklaring’ hebben voor de vliegafstanden en -tijden op het zuidelijk halfrond: al die kortere, min of meer directe vluchten vinden volgens hen nooit plaats. Deze nepvluchten worden alleen in de vluchtschema’s opgenomen om het volk voor de gek te houden…
Niks redeneren in kronkels dus om e.e.a. te verklaren, maar gewoon het complot weer een stuk uitbreiden is dus gewoon het devies.
Je zou zeggen dat deze mensen toch een vreselijk leven moeten hebben, wanneer ze denken dat ze doorlopend voor de gek worden gehouden (en ook door vrijwel iedereen voor gek worden verklaard).
Renate1 says
Misschien moeten ze dan zelf eens zo’n vlucht boeken.
Maar ja, dat zou ze uit de droom helpen, dat zij degenen zijn die wakker zijn en dat iedereen die wel in een ronde aarde gelooft slaapt.
Renate1 says
De man hanteert wel een heel eigenaardige redenering.
Er zijn maar weinig vluchten die rechtstreeks van Australië naar Zuid Amerika gaan en de rest gaat via een plaats in de VS of Canada. De rechtstreekse vluchten moeten dus fake zijn en niet vertrekken. Het idee dat er misschien meer mensen zijn die van Australië naar de VS willen reizen en meer mensen die van de VS naar Zuid Amerika willen reizen dan dat er mensen zijn die van Australië naar Zuid Amerika willen reizen is kennelijk nog nooit in het hoofd van de man opgekomen.
Het is natuurlijk niet mogelijk om commentaar te geven op de onzin die deze meneer in z’n Youtube-filmpje verkondigt.
RV says
Onze ogen zien niet altijd recht wat recht is. Wij zien alles enigszins gebold/gehold oftewel gebogen. Om dit te corrigeren verzonnen de oude Grieken de zogeheten entasis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Entasis
Welnu, zou je als platte-aardegelovige kunnen redeneren, onze gekromde waarneming stijgt evenredig in sterkte met de hoogte van ons waarnemingspunt. Een kromme redenering? Zeker. 🙂 Maar als platte-aardegelovige moet je wat. Of de platte-aardegelovige de genoemde redenering hanteren, weet ik niet. Maar je weet maar nooit. 🙂
Jan Willem Nienhuys says
De horizon is natuurlijk altijd een cirkel. Het feit alleen al dat je van een hogere plek verder kunt kijken (maar niet oneindig ver) is al een aanwijzing voor de rondheid.
Als de aarde exact vlak zou zijn, dan zou de Mont Blanc flink boven de horizon uitsteken. Ga maar na. Die ongeveer 5 km hoog en de afstand is 600 km, de schijnbare grootte is dus 5/600 = 1/120 radiaal, dat is een halve graad. Dat is de diameter van de volle maan.
We kunnen de volle maan uitstekend zien als die net is opgekomen en schijnbaar op de horizon rust. Dan zouden we de Mont Blanc ook in het zuiden moeten kunnen zien als die verlicht is door de zon.
Wat een betere maatstaf is, is de mate waarin de horizon lager is dan precies horizontaal. Als je op de grond bepaalt wat de richting is naar de noordelijke horizon, en naar de zuidelijke horizon (je kunt ook oost met west vergelijken, het gaat erom dat het twee tegenovergestelde punten zijn) dan maken die twee richtingen een hoek van ongeveer 180 graden. Op 11 km hoogte is het nog maar 173,4 graden.
Anders gezegd, de horizondip is 3,3 graden, dat is iets meer dan een duimbreed op armlengte. Dat is zes maal de diameter van de volle maan.
Het is natuurlijk lastig om dat in een vliegtuig te doen, maar misschien niet onmogelijk. Je moet midden in het vliegtuig gaan staan
en proberen door de raampjes links en rechts de horizon in het oog te vatten, bijvoorbeeld zo dat de horizon schijnbaar samenvalt met de onderkant van het raampje. Je oog zal dan wat hoger zijn dan de onderkant van het raampje (een centimeter of 10 schat ik).
Een andere methode (als je vlak naast een raampje zit in een verder vol bezet vliegtuig) is dat je probeert naar de horizon te kijken door een niet helemaal vol glas, en dat je probeert de horizon te zien terwijl je precies langs de horizontale vloeistofoppervlakte kijkt.
Ik betwijfel of dat platteaardegelovigen zal overtuigen.
Nog even terug naar de Mont Blanc. Het is algemeen bekend dat je die niet kunt zien vanuit Nederland.
Als je van Griekenland naar Kreta vaart, zie je aanvankelijk Kreta niet,
hoewel er hoge bergen op Kreta zijn, bijna 2500 meter. Het is echter 300 km van Athene naar Kreta. Op je bootreis zul je dus Kreta geleidelijk uit de zee zien verrijzen, maar pas als je halverwege bent.
Dit verschijnsel, dat je bergachtige eilanden bij nadering uit de zee ziet verrijzen (bij goed zicht) moet bekend geweest zijn aan alle zeelieden in de Oudheid in de Middellandse Zee. Vandaar dat de bolvorm van de aarde in die tijd al bekend was. Aristoteles schreef al diverse argumenten op ten gunste van de boltheorie.
Maar dit zal de platteaardegelovigen niet overtuigen. Die hebben inmiddels vast al bedacht waarom de zon altijd maar een deel van de aarde verlicht, en hoe zons- en maansverduisteringen mogelijk zijn.
FVerweven says
Felderhof gelooft ook in chemtrails.
Vreemd dat hij na 20 jaar vliegen als piloot niks concreets heeft verzameld om te bewijzen dat het ook echt gebeurt met passagiersvliegtuigen. Zelfs als hij destijds nog niet in chemtrails geloofde moet hem toch e.e.a. zijn opgevallen en waarom zijn dan de chemtrails niet schuldig aan zijn ziekte?
Of snapte hij zelf ook wel dat hij beter niet met chemtrails moest aankomen om zijn ontslagvergoeding niet in gevaar te brengen?
FVerweven says
Is er iets bekend van Neuroloog Gerard Hageman?
Ik krijg een beetje het idee dat hij een beetje op gevoel werkt. Door zijn diagnose komen dan steeds meer patiënten met gelijksoortige klachten op hem af waardoor zijn eigen gevoel dat het waar is nog eens wordt versterkt.
Doet me en beetje denken aan die arts die achter elk shaken baby syndroom een vaccinatieschade ziet.
RV says
Ik ben benieuwd naar de titels van de boeken op de foto. Welke weergaloze meesterwerkjes staan er in de kast? “The Science Delusion” van Sheldrake?
https://philosophynow.org/issues/93/The_Science_Delusion_by_Rupert_Sheldrake
Pepijn van Erp says
Die Willem Felderhof is naast complotdenker ook nog een praktiserende kwakzalver. Op zijn website http://www.bodyoneness.nl kun je dat nalezen. Hij biedt o.a. de Kambo ceremonie aan, en wie weet waar hij zelf nog meer mee geëxperimenteerd heeft en sinds wanneer. In de Zembla uitzending wordt gemeld dat hij klachten begon te ervaren nadat hij van kleinere luchtvaart naar KLM ging in 1995, in 2013 procedeerde hij tegen KLM om onderzoek naar de luchtkwaliteit te doen, toen was hij dus al druk bezig met die alternatieve therapietjes.
Hans1263 says
Blij dat ik niet meer de kans loop in een vliegtuig te stappen met dit warhoofd in de cockpit.
Merkwaardig dat men dit soort gemakkelijk beinvloedbare en in sprookjes gelovende lieden laat slagen voor het vliegbrevet en dat ze dan jarenlang door de zware vervolgtests komen.
FVerweven says
[ dit soort gemakkelijk beïnvloedbare ]
Dat weet je niet.
En zijn opleiding is alweer meer dan 25 jaar geleden en we weten niet hoe hij toen was.
Hans1263 says
Ik vertaal complotdenken al gauw in gemakkelijk beinvloedbaar.
Het zal best zo zijn dat zijn opleiding tot verkeersvlieger lang geleden was, maar vliegers moeten zeer regelmatig cursussen volgen en in zware tests laten zien dat ze hun vak nog beheersen.
Ik stel me voor dat daarbij dan niet alleen op de technische aspecten wordt ingegaan, maar dat ook de mentale gesteldheid van de piloot streng onder de loep wordt genomen. Als meneer zich dan tegen diverse mensen uit in complottheorieën, kwakzalverij e.d. (vooropgesteld dat hij in die periode nog bevoegd is) komt het me voor dat een beoordelaar zich ernstig achter de oren zou moeten krabben. Als dat niet het geval is, begin ik te twijfelen aan de veiligheid van de vliegerij.
Hadden we niet enige tijd geleden die piloot met zelfmoordneigingen die het vliegtuig inclusief alle inzittenden opzettelijk tegen een berg liet vliegen? De aan piloten te stellen eisen moeten dus wat mij betreft extreem hoog zijn.
erwinnoorman says
De maan is ook plat. Anders zou hij wel ronddraaien. Nu kijken we elke dag tegen dezelfde platte kant aan. Dan kun je zien.
😉
(overigens verbaas ik me over het ene complot meer dan het andere. Maar hoe kun je als serieus en goed opgeleid mens nou werkelijk denken dat de aarde plat is…? Ik heb een groot voorstellingsvermogen maar dat kan er bij mij niet in…)
FVerweven says
[ Nu kijken we elke dag tegen dezelfde platte kant aan. ]
Niet helemaal waar.
We kunnen ongeveer 59% van het maanoppervlak zien in plaats van 50%.
Dat komt
– omdat de rotatieas van de maan is niet helemaal loodrecht op het baanvlak staat, soms zie je meer van de bovenkant, dan weer de onderkant
– omdat de baan van de maan een beetje elliptisch is, soms zie je meer van de westkant, dan weer de oostkant
– omdat de aarde draait kijk je bij maansopgang net onder een andere hoek dan bij maansondergang. Je kunt dus eigenlijk binnen een nacht vaststellen dat de maan niet plat is.
Zie Wikipedia.
RV says
Maar de zon is wel plat. 🙂
FVerweven says
Nee, die is rond.
Zo rond als een pannekoek.
https://www.youtube.com/watch?v=7czC8NDCSqQ
erwinnoorman says
Heerlijk Herman Finkers.
Australisch bier….. 🙂 🙂