• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Columns / Giftige cabinelucht? Een nieuwe modeziekte komt op stoom

Giftige cabinelucht? Een nieuwe modeziekte komt op stoom

15 June 2015 by Cees Renckens 24 Comments

Cees Renckens schrijft columns voor Kloptdatwel. Van 1988 tot 2011 was hij voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.  Foto: Klaas Jaarsma
Cees Renckens schrijft columns voor Kloptdatwel. Van 1988 tot 2011 was hij voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Foto: Klaas Jaarsma

Een angstaanjagende naam, imposante casuïstiek breed uitgedragen in de media, enkele wetenschappelijke sympathisanten die erin geloven en onderzoek gaan opzetten, activistische voorlopers die een patiëntenvereniging oprichten en een complex van vage klachten, die tot een syndroom worden gebombardeerd: zie daar enkele kenmerken van de modeziekte. Sinds eind vorige eeuw is er vanuit Engeland ophef ontstaan onder piloten, later ook cabinepersoneel en nog later ook onder ‘frequent flyers’ over de mogelijke gevaren van verontreinigde cabinelucht: zij zouden – indien daarvoor speciaal gevoelig – kunnen gaan lijden aan het ‘aerotoxic syndrome’ (ATS), ook wel pilotenziekte genoemd.

De klachten bestaan uit oververmoeidheid, concentratiestoornissen, duizeligheid, burn out en slapeloosheid. Hoe zit dat nu precies? In cabinelucht zijn minieme concentraties aanwezig van het ‘zenuwgif’ tricresylfosfaat (TCP). Britse luchtvaart autoriteiten deden als eerste onderzoek naar de concentratie van deze stof en die bleek ver onder het eventueel gevaarlijke drempelniveau te liggen. Toxicologen wezen erop dat de symptomen van het ATS weinig specifiek zijn en overeenkomen met de bijwerkingen die in vrijwel elke Fase 1 geneesmiddelenstudie worden gerapporteerd en eveneens een sterke gelijkenis vertonen met het chronisch vermoeidheidssyndroom, chronische stress, chronische hyperventilatie en ‘chronische Lyme’. In 2013 publiceerde de Londense hoogleraar luchtvaartgeneeskunde Bagshaw een gezaghebbende analyse van de stand der wetenschap. Enkele citaten uit zijn artikel  ‘Cabin Air Quality: A review of current aviation medical understanding’ (pdf):

It would be highly unlikely, if not impossible, for such small concentrations of contaminant to cross the alveolar membrane so as to cause organophosphate poisoning through inhalation. It is important to note in this regard that there are no published peer reviewed reports of acute organophosphate poisoning with analytical confirmation of the diagnosis after cabin air fume exposures.

En:

A syndrome is a symptom complex, consistent and common to a given condition. Sufferers of the ‘aerotoxic syndrome’ describe a wide range of inconsistent symptoms and signs with much individual variability.

Hij stelde vast dat het aerotoxic syndroom niet bestaat. De gegevens waarop Bagshaw zich baseerde werden onafhankelijk van elkaar mede beoordeeld door de Britse Aerospace Medical Association, de US National Academy of Sciences en de Australian CASA Expert Panel. Zij deelden Bagshaw’s conclusie dat er echt niet zo iets als een aerotoxic syndroom bestaat.

Het rapport van Bagshaw was bepaald geen overbodige luxe  want een toenemend aantal lijders aan het syndroom procedeert inmiddels tegen hun luchtvaartmaatschappij en een lijkschouwer uit Dorset, die sectie verrichte op een piloot die op 43-jarige leeftijd overleed na een periode van jaren waarin hij leed aan vermoeidheid, misselijkheid en hoofdpijnen, beweerde daarbij aanwijzingen te hebben gezien dat er sprake zou kunnen zijn van de gevolgen van een hoge concentratie van TCP in het lichaam van de piloot. Hij vond als doodsoorzaak een ‘lymfocytaire myocarditis en/of pentobarbital vergiftiging’. TCP-concentraties werden niet bepaald. Daarmee werd hij desalniettemin de held van de ATS-activisten en zij kregen daarmee voor het eerst iets dat  zij zagen als een medische erkenning.

Ons land blijft inmiddels niet achter. Activisten verspreiden catastroferende informatie en advocaten kwamen al in actie, KLM deed onderzoek en kon niets gevaarlijks vinden, Kamerleden  eisen van de regering nader onderzoek en geruststellend onderzoek van TNO, alsmede door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten kunnen vooralsnog het tij niet keren. Onderzoekers van het AMC zijn terughoudend maar de activist Michel Mulder, zelf arts en piloot én slachtoffer, juichte reeds dat er bij MRI onderzoek van het brein nu duidelijke bewijzen voor het bestaan van het ATS waren gevonden.

De staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld weet het ook niet meer en stelde, aldus berichtgeving in het NRC van 3 juni, dat zij een breed samengestelde Nationale Adviesgroep Cabinelucht heeft ingesteld, die haar gaat adviseren. De uitkomst van deze rituele dans is voorspelbaar, zodat Mulder zich in hetzelfde artikel alvast maar indekte: hij verwacht er helemaal niets van want ‘de belangen zijn te groot’. Ook deze achterdocht en paranoia zijn kenmerkend voor veel modeziekten, dus ik moet mij al sterk vergissen als ik de verwachting uitspreek dat wij over een paar jaar niets meer van dit angstaanjagende ziektebeeld zullen vernemen.

 

 

 

Steun Kloptdatwel

Giftige cabinelucht? Een nieuwe modeziekte komt op stoom 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
UWV vergoedt opleidingen tot helderziende
Next Entry »
Rookkring boven Utrecht

Filed Under: Columns Tagged With: aerotoxic syndrome, modeziekte, pilotenziekte

Reader Interactions

Comments

  1. FVerweven says

    15 June 2015 at 10:30

    [ In cabinelucht zijn minimale concentraties aanwezig ]
    Moet dat niet ‘miniime’ zijn?

    (Deze reactie mag verwijderd worden.)

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      15 June 2015 at 11:05

      ‘minieme’ is wat beter inderdaad, ik heb t gecorrigeerd

      Log in to Reply
  2. FVerweven says

    15 June 2015 at 11:05

    Het lijkt mij dat er mensen zullen zijn die in veel grotere mate dan het cabinepersoneel in aanraking komen met tricresylfosfaat, zoals grondpersoneel rond een vliegtuig of motormonteurs? Of wordt tricresylfosfaat in de straalmotor tot een onschuldig product verbrand?

    Wel even handig om te weten waar die tricresylfosfaat vandaan komt:
    “Straalmotoren vereisen synthetische oliën voor de smering. Deze oliën bevatten ingrediënten zoals tricresylfosfaat.”
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tricresylfosfaat

    Mogelijk gaan vliegtuigfabrikanten uit voorzorg in al hun nieuwe toestellen de cabinelucht niet meer bij de straalmotoren vandaan halen en dan is het probleem over 30 jaar vanzelf weggegaan…

    Hier nog een interessant NRC artikel met pittige commentaren, maar ook inclusief elektronische overgevoeligheid en chemtrails:
    http://www.nrc.nl/wetenschap/2012/12/01/lucht-in-vliegtuigen-soms-giftig/

    Log in to Reply
    • Pepijn van Erp says

      15 June 2015 at 12:02

      In die comments bij het NRC artikel kom je ook Willem Felderhof tegen, zelf ‘slachtoffer’ http://www.telegraaf.nl/binnenland/21901121/___Gifpiloot__wint_zaak_tegen_KLM__.html , maar ook organisator van die Open Mind Conference, https://kloptdatwel.nl/2015/06/03/is-het-parool-bang-voor-smaadklacht-van-complotdenker-christopher-bollyn/

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        15 June 2015 at 12:33

        Ja, ik zag het.
        Het verbaast me niet meer, je zit zo vaak slechts een “handshake” af van Consemulder, Savalle, Röver, Vader, noem ze maar op.
        Soms geloven ze in alle complotten of ze zijn zo wanhopig om hun zaak te kunnen presenteren dat ze het tegen beter weten in goedpraten. Maar je geloofwaardigheid doet het geen goed.

        Log in to Reply
    • Hans1263 says

      15 June 2015 at 14:19

      Ik heb begrepen dat men de cabinelucht juist dichtbij de straalmotoren vandaan haalt in verband met de verwarming van de cabine. Zo gebruik je de afvalwarmte van de motoren daarvoor. Het is nogal frisjes op 10 km hoogte. Als er al een probleem zou zijn, is dat toch op een technische manier wel op te lossen?
      Ik mag hopen dat ik over 30 jaar nog vlieg… 🙂

      Log in to Reply
      • FVerweven says

        15 June 2015 at 15:59

        Het systeem zit ingewikkelder in elkaar, ik kan geen simpele uitleg op internet vinden.
        Maar zeker is dat het aftappen van zeer hete lucht veel brandstof kost, en dan moet die hete lucht nog afgekoeld worden voordat hij het vliegtuig in kan, geen afvalwarmte dus.

        Toen het roken aan boord verboden werd hebben ze dan ook kapitalen bespaard omdat de verversingssnelheid van de cabinelucht drastisch omlaag kon.

        Log in to Reply
        • Hans1263 says

          15 June 2015 at 16:33

          Aha, het afschaffen van het roken was dus niet alleen maar gezondheidsbevorderend bedoeld; desondanks een erg goede maatregel want je trof het niet als je als niet- roker precies een rij achter de rooksectie zat.

        • FVerweven says

          15 June 2015 at 16:59

          Maar ja, bij een lagere verversingssnelheid blijft die tricresylfosfaat natuurlijk ook langer in de cabine circuleren…
          Zal vast wel ergens als argument gebruikt zijn.

        • Hans1263 says

          15 June 2015 at 17:50

          Wat zou schadelijker zijn, sigarettenrook (er hing vroeger soms een blauwe walm in vliegtuigen) of tricresylfosfaat? Ik kan het laatste spul niet in mijn boeken vinden.

        • FVerweven says

          16 June 2015 at 13:58

          Letselschade-zakenman Yme Drost heeft het over “TriCresylFosfaat (of tri-o-tolylfosfaat, een organofosforverbinding).”

        • Hans1263 says

          16 June 2015 at 14:00

          Ik bedoelde dat ik het schadelijk effect van het spul niet kon vinden. De chemische structuur is geen probleem.

        • FVerweven says

          16 June 2015 at 14:11

          Je kan toch gewoon naar Wikipedia gaan?
          http://web.archive.org/web/20111028005108/http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0961.html
          http://gestis-en.itrust.de/nxt/gateway.dll/gestis_en/035480.xml?f=templates$fn=default.htm$3.0
          http://fscimage.fishersci.com/msds/23731.htm

        • Hans1263 says

          16 June 2015 at 14:43

          Dank. Mijn eerste reactie was een klapper met veiligheidsinformatiebladen pakken en daar kon ik het niet vinden. Ik reageer vandaag niet scherp, geloof ik, ook niet inzake luchtverversingssnelheid. Een beetje druk vanochtend. Ik blijf vooralsnog over dit onderwerp alleen maar even lezen.

        • Jan Willem Nienhuys says

          16 June 2015 at 11:32

          Lijkt me niet. Als die stof wordt aangevoerd met de lucht die binnenkomt, dan zal de concentratie in de cabinelucht dezelfde zijn als in de aangevoerde lucht. Als je dan de cabinelucht vervangt door nieuwe lucht met weer dezelfde concentratie, verandert er niks.

          Als je minder ververst verandert er nog steeds niks althans wat de concentratie van dat hypothetische spul betreft. Wel natuurlijk van stoffen die in de cabine worden toegevoegd, vnl. water en kooldioxide, vermoed ik.

        • FVerweven says

          16 June 2015 at 11:56

          🙂
          Toen ik het net had opgeschreven voelde ik al nattigheid…
          Je hebt 100% gelijk.
          Destijds was geloof ik het commentaar dat men na het rookverbod de lucht veel vaker re-circuleerde waardoor de luchtkwaliteit slechter zou zijn dan vóór het rookverbod. Er was toen ook dat verhaal dat iemand zo op rij 31 ziek/verkouden kon worden van iemand op rij 4.

        • Hans1263 says

          16 June 2015 at 13:58

          Dan is het me nog steeds niet duidelijk. Waarom zou men NA het afschaffen van het roken in vliegtuigen vaker de lucht moeten verversen? Minder vieze (rook)lucht zou je toch minder vaak hoeven verversen? Of misschien moest er wel evenveel worden ververst, want per slot van rekening gaat het neem ik aan om de hoeveelheid zuurstof, koolzuur en waterdamp in de lucht?

        • FVerweven says

          16 June 2015 at 14:18

          Let op:
          “na het rookverbod de lucht veel vaker re-circuleerde”.

          Dus de vuile lucht wordt (voor zover ik weet) door een filter gejaagd en slechts gedeeltelijk aangevuld met verse lucht.
          Na het rookverbod gingen ze minder verse lucht toevoeren, bestaande vuile lucht bleef daarmee langer in het toestel in vergelijking met toen men nog rookte.

  3. FVerweven says

    15 June 2015 at 17:24

    “Aerotoxic syndroom” is een samenstelling van Engels en Nederlands.
    Op Wikipedia heet het Aerotoxisch syndroom.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Aerotoxisch_syndroom

    Dit schijnen de twee belangrijkste sites van de activisten te zijn:
    http://aerotoxic.org/
    http://www.aerotoxicteam.com/dutch-page.html

    Log in to Reply
  4. Maarten says

    16 June 2015 at 13:01

    Waar komt dat TCp dan vandaan? Is dat de Chemtrail voorraad die de cabine in lekt?

    Log in to Reply
    • truth hurts says

      16 June 2015 at 13:03

      FVerweven geeft daar antwoord op in zijn reactie hier vlak onder.

      Log in to Reply
  5. Peterselie1 says

    17 June 2015 at 15:57

    Er is nog nooit een causal verband gevonden tussen stoffen in de cabinelucht en gezondheids problemen van personeel. Het is voornamelijk de politiek die autoriteiten dwingt tot het doen van allerlei onderzoeken die telkenmale niks opleveren.
    De lucht die gebruikt wordt is zogenaamde bleed air, die wordt afgetapt na de hoge druk of lage druk compressor van de motor (dus nog voor de verbrandingskamers). De verontreinigingen die gevonden worden zijn in hoofdzaak het gevolg van ‘events’: een technisch problem in de compressor of ook wel de-icing fluid die in de motor terecht is gekomen. Er is dan tijdelijk een relatief hoge concentratie van diverse ongewenste chemische stoffen, maar voor zover gemeten altijd beneden de wettelijke normen voor die stoffen.
    De bleed air wordt voor allerlei doeleinden gebruikt omdat het hoge druk heeft en hoge temperatuur (250 graden). Het wordt naar de cabine geleid om de luchtdruk op peil te houden.
    Het eerste vliegtuig wat geen bleed air gebruikt is de Boeing 787. Deze gebruikt electrische compressoren.
    Nog een statistische opmerking: bleed air wordt al meer dan 50 jaar gebruikt en er hebben al duizenden piloten en cabinepersoneel duizenden uren doorgebracht in deze cabinelucht. Als er daadwerkelijk iets aan de hand zou zijn zouden er toch veel meer gezondheidsproblemen gemeld moeten zijn dan tot nu toe (enkele tientallen)?

    Log in to Reply
  6. Tijn says

    19 June 2015 at 04:03

    Zembla heeft er ooit (2010) al aandacht aan besteed:

    http://zembla.vara.nl/seizoenen/2010/afleveringen/21-02-2010

    Log in to Reply

Trackbacks

  1. Complotdenkende piloten, het aerotoxisch syndroom en het platteaardegeloof says:
    16 November 2017 at 09:56

    […] tv-programma Zembla besteedde al een paar keer aandacht aan het aerotoxisch syndroom, een aandoening die veroorzaakt zou worden door giftige stoffen in de lucht die in de cabine wordt […]

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 35.4 – Winternummer 2022
1 December 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.4 – Winternummer 2022

Brengen genetici de mammoet, de dodo en de buidelwolf weer terug? Komt kernfusie er sneller dan velen denken? Het nut van sciencefiction als lesmateriaal. Een interview met pendelwinnaar Marieke Kuypers, en nog veel meer in dit nummer. Het bericht Skepter 35.4 – Winternummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan
20 November 2022 - Pepijn van Erp

Marieke Kuypers onderscheiden door Skepsis voor haar video's op TikTok en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met een feestrede met het 35-jarig bestaan Het bericht Piramidependelprijs voor Marieke Kuypers en Diederik Jekel feliciteert Skepsis met 35-jarig bestaan verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022
24 August 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022

Artikelen over de beroemde uitspraak van Galileo, hervonden herinneringen, Bess Houdini, een dubieus apparaat om vocht in muren tegen te gaan en veel meer. Het bericht Skepter 35.3 – Herfstnummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Desmet dwaalt, draait en duikt
9 January 2023 - Paul De Belder

Hoewel de uitspraken van Desmet over de coronamaatregelen al langer op veel kritiek van factcheckers stuiten, kwam hij pas recentelijk echt flink in opspraak. Op een tournee langs verschillende Amerikaanse talkshows en podcasts om de Engelse vertaling van zijn boek te promoten, was hij ook te gast bij Infowars, de show van Alex Jones. Het optreden bij deze veroordeelde complotdenker en het doen van nogal stellige uitspraken over openhartoperaties onder hypnose waren de aanleiding voor een hausse aan kritische artikelen in de Vlaamse media. [...]

QAnon
26 October 2022 - Ledenadmin Skepp

In de herfst van 2016 verspreidde zich het gerucht dat de Amerikaanse Democratische Partij vanuit de kelder van een pizzeria in Washington D.C. een pedofielennetwerk organiseert. De pizzeria met de grappige naam Comet Ping Pong was allesbehalve willekeurig gekozen. Met zijn eigenzinnige atmosfeer is het een hotspot voor excentriekelingen: punkers, holebi’s, kunstenaars, outsiders en linksen1. Het was een voor de hand liggend doelwit voor mensen uit de alt-rightbeweging2,die vatbaar zijn voor complotdenken. [...]

Van bijtende nonnen tot needlespiking
16 October 2022 - tayson

Ziekte en gezondheid, lichaam en geest Voor we aan een wetenschappelijk artikel kunnen beginnen, moeten we duidelijk maken waarover we het hebben. Ik vraag dus even het geduld van de lezer: die wordt achteraf beloond met een uitgebreide bespreking van boeiende voorbeelden van ‘massahysterie’. Om de clichés te overstijgen en een echte poging tot wetenschappelijke bespreking van dit fenomeen te doen, moeten we eerst wat medische context schetsen. [...]

There is really nothing super about Antibiotic Resistant Gonorrhea
3 February 2023 - Clay Jones

Reports out of Massachusetts are raising concerns of a highly resistant strain of gonorrhea being seen for the first time in the United States. Are we close to living in a reality where there are no more effective treatments for this nasty, and potentially deadly, infection? The post There is really nothing super about Antibiotic Resistant Gonorrhea first appeared on Science-Based Medicine. [...]

CAM for the Management of Heart Failure
2 February 2023 - Scott Gavura

A new report provides a comprehensive summary of the evidence for and against CAM in patients with heart failure The post CAM for the Management of Heart Failure first appeared on Science-Based Medicine. [...]

ChatGPT as a Medical Expert System
1 February 2023 - Steven Novella

Will ChatGPT and applications like it transform medicine? If we want it to. The post ChatGPT as a Medical Expert System first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarIk denk toch eerder aan de dikke duim van Moeder de Gans. Wat een aaneenrijging van flauwekul!
  • Renate1 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarGeschreven door de Deepak Chopra generator?
  • Frank Verhoft on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarIn de wereld van Keshe verwijst 'gans' niet naar chemische elementen of naar een chemische verbinding. Als ik zijn wartaal
  • Hans1263 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarMevrouw maakt alle fouten die gebruikelijk zijn voor kwakzalvers. Ze raaskalt in voor haar onbekende materie. Gallium zal hier niet
  • Renate1 on Kopervergiftiging ligt op de loer met de Plasma en GaNs therapie van Silvia HoevenaarU heeft gelijk met Gallium. Helaas zijn de lettertjes van de voluit geschreven namen van de elementen op de kaart

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2023 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in