• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)
You are here: Home / Algemeen / Vrijheidslezing 2012 – “Van aap tot engel”

Vrijheidslezing 2012 – “Van aap tot engel”

16 May 2012 by Barbara van der Hoeven 18 Comments

Waar komt onze moraliteit vandaan? Dit is een vraag die mensen al lang bezig houdt.De vrijheidslezing van dit jaar in Leiden zal over dit onderwerp gaan en wordt gegeven door vooraanstaand gedragsbioloog Frans de Waal.
De Waal doet onderzoek naar gedrag en emoties die, hoewel deze vaak alleen aan mensen worden toegeschreven, bij zowel mensen als dieren voorkomen. Hierbij moet je denken aan zaken als conflictresolutie, empathie en onrecht. Enkele goede voorbeelden van zijn onderzoek zijn te zien in de TED-lezing:  “Do animals have morals?”.

Hierin zitten een stel erg leuke filmpjes waarin te zien is dat apen en olifanten besef hebben van onrecht en wederkerigheid. Apen kunnen bijvoorbeeld samenwerken om een doel te bereiken ook als ze zelf niks aan de beloning hebben. Of verontwaardigd zijn als een andere aap een betere beloning krijgt voor hetzelfde klusje.
De lezing is maandag 4 juni om 15.00 uur in de Pieterskerk in Leiden.
Aanmelden kan hier: https://forms.lumc.nl/lumc2/vrijheidslezing
Eerder hadden we over dit onderwerp een bericht op Kloptdatwel (menselijke moraliteit is aangeboren)
Plaatje voorpagina uit besproken video: twee apen leggen hun conflict bij.

Steun Kloptdatwel

Vrijheidslezing 2012 - "Van aap tot engel" 1Waardeer je dit artikel? Je kunt onze site steunen met een financiële bijdrage. Dat waarderen wij dan weer! Een donatie kun je doen via dit betaalverzoek (of klik op de afbeelding hiernaast).

NB de rekening staat op naam van Maarten Koller, formeel eigenaar van deze site.

« Previous Entry
Wetenschappers vs. Rechtsreligieuzen in de VS
Next Entry »
Stel je vraag aan je favoriete skepticus

Filed Under: Algemeen, De ideeën van, Kort, Wetenschap Tagged With: frans de waal, video, vrijheidslezing

Reader Interactions

Comments

  1. Constantia Oomen says

    16 May 2012 at 20:17

    “Barbara van der Hoeven is sinds kort officieel wetenschapper en op het oorlogspad tegen onzin. Lid van skepsis werkgroep Haaglanden.”

    Barbara, dus jij bent van de ene op de andere dag officieel wetenschapper geworden? Je weet toch zeker wel dat er mensen met ‘wetenchappelijke’ diploma’s zijn die – vroeger of later in hun carrière –  onzin (gaan) verkopen? Dat een diploma niet alles zegt? En dat je niet van de ene op de andere dag wetenschappelijk gaat denken laat staan wetenschapper bént? Verder: je bent op oorlogspad tegen onzin? Dit klinkt in mijn optiek nogal kinderachtig! Just my two cents. 😉

    Log in to Reply
    • Timmermann says

      16 May 2012 at 22:51

      Dat zal waarschijnlijk betekenen dat ze recent een bul heeft mogen ontvangen (verdiend door hard werk dus).Omdat je geen Nostradamus bent, moet je niet vooruitlopen op toekomstige verklaringen van mevr. Van der Hoeven. Dat andere wetenschappers (soms) uiteindelijk klets gaan verkopen wil niet zeggen dat elke wetenschapper dat ooit gaat doen.
      Je reactie is kinderachtiger dan het -wellicht humoristisch bedoelde- op oorlogspad gaan tegen onzin.

      Als je wil eten hoe ze van de ene op de andere dag officieel wetenschapper werd: vraag ‘t haar. Daar kom je verder mee dan een kinderachtige poging tot schoffelen.
      Dat waren mijn 2 centen.

      Log in to Reply
    • Dennis says

      17 May 2012 at 08:21

      Als mensen niet wetenschappelijker kunnen gaan denken, wat doen we hier dan nog?

      Verder lijkt het me interessanter en volwassener inhoudelijk te reageren…

      Log in to Reply
  2. Guest says

    16 May 2012 at 22:02

    Heel mooi dit Barbara, bedankt voor het plaatsen! 

    Log in to Reply
  3. Constantia Oomen says

    16 May 2012 at 22:54

    Beste Timmermann.

    Waarom de behoefte in iemands plaats te reageren? Ik vraag het haar toch direct? Dus wat zit je nu te mekkeren? Lees eens wat ik schrijf:

    “Barbara, dus jij bent van de ene op de andere dag officieel wetenschapper geworden?””

    Duh!

    PS: dus als je je bul ontvangt, ben je vanaf dat moment officeel wetenschapper? Ik denk dat er wetenschappers zijn die deze ‘wetenschap’ met kracht bestrijden.
    Trouwens fijn, ik ben dus ook wetenschapper.

    Log in to Reply
    • Guest says

      16 May 2012 at 23:40

      Zonnig humeurtje heb je vandaag zeg.

      Log in to Reply
  4. Constantia Oomen says

    16 May 2012 at 23:43

    Bijzonder zonnig, letterlijk en figuurlijk. +- 30 graden elke dag hier, en strak blauwe lucht. 

    Zie hier: http://www.weather.com/weather/tenday/Davis+CA+95616

    Log in to Reply
  5. Guest says

    17 May 2012 at 12:41

    Ik zou heel graag willen weten hoe religieuzen tegen de bevindingen van De Waal en anderen aankijken. Vinden zij ook dat emoties van rechtvaardigheid en empathie bepalend zijn voor moreel gedrag? Vinden zij dat deze dieren compleet met hun emoties van rechtvaardigheid en empathie door God zijn geschapen? En hoe verklaren zij dan dat die emoties niet in gelijke mate voorkomen bij alle dieren? Waarom hebben meer ontwikkelde diersoorten als apen ze wel en andere diersoorten niet, wat zou God daarmee voor hebben gehad om dit zo te doen? 

    Duidt het voorkomen van dergelijke emoties bij bepaalde diersoorten er niet op dat de ontwikkeling van het vermogen tot moreel gedrag evolutionair verklaarbaar is? In plaats van kant-en-klaar door god aan de mens gegeven.

    Log in to Reply
    • Albert Bakker says

      17 May 2012 at 16:03

      Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat voor apologeten voornamelijk van belang is dat het filosofische concept van moreel realisme waar is. Dat wil dan dus zeggen dat je iedere (welgevormde) morele stelling in principe met waar of onwaar kunt beantwoorden (een waarheidswaarde aan geven.) Dit is niet per se een positie die religieus gemotiveerd hoeft te zijn, in feite wordt het door veel atheïsten ook aangehangen, omdat moreel relativisme tegenwoordig compleet uit de mode is en velen zich daar zo ver mogelijk van willen verwijderen. Christelijke apologeten bijvoorbeeld betrekken deze positie, omdat dan vervolgens de Bijbel kan worden opgevoerd als bron van morele kennis. God bepaalt dan wat goed en fout is, wat je als gelovige of moreel mens moet doen en laten en het is dan ook uiteindelijk God die je daar op afrekent. Daarmee is voor hun de kous dan af. 

      Dat moreel gedrag bij apen voorkomt is voor hun geen probleem want dieren hebben geen vrije wil en hun gedragingen zijn dus allemaal bepaald. Onnodige wreedheid zou eerder een probleem zijn in die visie, maar een kniesoor..

      Atheisten lopen hier vervolgens vast op Hume’s is/ ought probleem en velen proberen dan toch de moraal te grondvesten op allerlei varianten van utilitaristische afwegingen/ rekeningen, hetgeen dan weer uiteindelijk toch altijd neerkomt op een naturalistische drogreden. Sam Harris probeert een beetje minder absolutistische benadering in the Moral Landscape. Dat idee van zo’n moreel landschap is een beetje geleend van complexiteitstheorie. De wetenschap zou dan uiteindelijk een antwoord moeten kunnen geven op basis van utilitaristische berekeningen waar de op te zoeken pieken en waar de te vermijden dalen in dit morele landschap zich bevinden.

      Log in to Reply
  6. Tristan_Noelmans says

    17 May 2012 at 19:52

    Ik vraag me af wat er in het rode/groen koker experiment zou gebeuren als men ipv een aap een mens of een hond zou zetten.

    Log in to Reply
    • Guest says

      17 May 2012 at 19:56

      Wij hebben het “verschil-in-beloning”-experiment weleens gedaan met onze twee honden toen ze nog leefden, maar die hadden het ook door. De ene die het saaie brokje kreeg, liet het wel uit haar bek vallen, blafte verontwaardigd en probeerde bij de koekjesbak te komen. Maar ik denk niet dat honden kiezen voor een groen rolletje.

      Log in to Reply
      • Tristan_Noelmans says

        17 May 2012 at 19:58

        @JennyJ0:disqus ik bedoelde eigenlijk wat er zou gebeuren als je in de ene kant een aap zet en in de andere een mens/hond/… en dat de aap moet beslissen of de andere ook iets krijgt.

        Maar vind het wel leuk dat je zelf ook experimenteert ^^

        Log in to Reply
        • Guest says

          17 May 2012 at 20:01

          O sorry, had ik niet begrepen! Tja, dat zouden ze eens moeten proberen, ben erg nieuwsgierig naar wat daar uit zou komen.

  7. AAtsouPier says

    20 May 2012 at 09:58

    Vreemd genoeg kan ik nergens op internet een kritische benadering van het onderzoek van Frans de Waal vinden. Hoe grappig de video ook is, er rijzen bij mij tenminste twee vragen/opmerkingen :
     
    a) Dit zijn laboratoriumproeven. Hoe zit het precies in het wild ? Wat zegt het verhaal met rode en groene tokens over gedrag in het wild ?
     
    b) Er worden voortdurend voor het beschrijven van het gedrag van het dier termen gebruikt als empathie en moraal die gewoonlijk voor mensen worden gebruikt, en daarbij een bepaald gevoel, een bepaalde gedachte impliceren. Het lijkt wel of de niet hongerige aap die wegloopt geen zin heeft om te helpen, maar wie zegt mij dat hij niet ergens anders dringende bezigheden had ?
     
    Ik vrees dat Frans de Waal een beetje te enthousiast menselijke concepten toepast op dieren. Overigens hoorde ik net dat haaien in utero elkaar opeten totdat er één overblijft. Empathie is kennelijk niet aangeboren.

    Log in to Reply
    • Guest says

      20 May 2012 at 12:03

      Ik heb ooit een documentaire gezien over een wolvengezin in Alaska – vader, moeder en twee jongen. Voedsel was zeer schaars daar en vader, die op jacht ging, was vel over been omdat hij bijna alles wat hij ving, aan zijn vrouw en jongen gaf. Iemand zei toen tegen mij: dat is “gewoon” (hoezo gewoon?) instinct. Misschien is het wel instinct, maar het neemt niet weg dat hij het wel deed, uit wat voor motivatie dan ook.

      Je ziet bij mensen ook dat ze, zonder nadenken, een ander mens in nood te hulp schieten. Is dat ook instinct? Maakt het iets uit of het de betreffende emotie al dan niet “gewoon” of “alleen maar” instinct is, of uit iets anders voortkomt – het vermogen om diep te kunnen nadenken over ethiek bijvoorbeeld?

      Ik snap best dat we er niet zomaar vanuit kunnen gaan dat dieren hetzelfde voelen als mensen als ze bepaald gedrag vertonen. Als ik verdriet heb en mijn hond komt bij mij zitten en zielig kijken, dan kan ik denken dat hij mij wil troosten. Ik kan ook denken dat hij gevoelig is voor mijn stemming en die overneemt, want ik weet dat veel dieren, waaronder honden, die neiging hebben (daar kun je bij hun opvoeding ook handig gebruik van maken). Maar als bepaalde diersoorten duidelijk gedrag vertonen dat erop duidt dat ze in staat zijn tot gevoelens van empathie – wat voor reden is er dan om aan te nemen dat ze tóch die gevoelens niet hebben? Dat ze niet over die gevoelens kunnen nadenken zoals wij dat kunnen doen neem ik onmiddellijk aan, maar dat wil toch niet zeggen dat ze die gevoelens op zich niet zouden kunnen hebben?

      Heel lang is gedacht dat gedrag dat duidt op een vermogen tot empathie alleen bij mensen voorkomt. Het onderzoek van De Waal en anderen laat zien dat dergelijk gedrag ook bij dieren voorkomt. Niet bij alle diersoorten en niet bij alle dieren in gelijke mate, maar het doet zich wél voor, terwijl toch heel lang is gedacht dat dergelijk gedrag uitsluitend aan mensen was voorbehouden, los van de vraag waar dat gedrag vandaan komt, hoe het ontstaan is.

      Log in to Reply
  8. thiarwik says

    21 May 2012 at 02:22

    Dieren vreten elkaar op, maar dat doen mensen ook, neem bijv het verschijnsel  kannibalisme of het nuttigen van overleden soorgenoten onder extreme omstandigheden, met als doel om te overleven, zoals het Zuid-Amerikaanse rugbyteam na de plane-crash in het Andes gebergte, meende ik.

    Ik vond onderstaande quote van Wiki over empathie bij dieren wel acceptabel en verhelderend, ik weet trouwens weinig tot niets van de materie af, maar het zullen dan wel weer dieren zijn die wat hoger op de evolutieladder staan en dus over complexere hersenstructuren beschikken.

    Tot welke rangorde in de evolutie de haaien behoren is mij niet bekend, maar die lijken mij niet uit te blinken in empathische vermogens..

    Hetzelfde geldt voor reptielen, ook al geen hoge aaibaarheidsfactor.

    .

    Begin Quote: Het herkennen van uitingen van angst, woede en pijn bij andere dieren lijkt vanuit evolutionair standpunt een belangrijke voorwaarde voor de aanpassing van een dier aan zijn omgeving en dus ook zijn overlevingskansen. Mensapen als chimpansees vertonen soms een sterke onderlinge competitie en ook gewelddadig gedrag, maar blijken ook gevoelig voor het leed van van soortgenoten. Onderzoek naar mensapen als chimpansees suggereert dat ook bij dieren empathisch gedrag voorkomt in de vorm van elkaar troosten en herkenning van gelaatsexpressies[4] Er werd ook een vorm van empathisch gedrag bij ratten vastgesteld.[5] Ook zelfherkenning van dieren in de spiegelproef wordt gezien als een teken van inlevingsvermogen bij dieren.[6]

    Log in to Reply
    • Hans1263 says

      26 May 2012 at 12:07

      Kannibalisme onder mensen komt voorzover ik weet, vooral voort uit religieuze overwegingen. Het zal wel eens gebeuren na vliegtuigongelukken etc., maar ik vermoed dat zich dit beperkt tot zeldzame gevallen.

      Log in to Reply
  9. thiarwik says

    26 May 2012 at 18:44

    Bij sommige primitieve stammen schijnt het nog wel degelijk voor te komen, of daar iets bij aanbeden wordt is toch niet zo relevant, het handelt om het gegeven of wij in staat zijn onze soortgenoten te consumeren.

    Misschien dat een antropoloog daar meer over weet, kwam kannibalisme ook niet voor op Nieuw- Guinea? Maar dat weet ik niet zeker, hoor.

      

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • SKEPP
  • SBM
Skepter 35.2 – Zomernummer 2022
8 June 2022 - Pepijn van Erp
Skepter 35.2 – Zomernummer 2022

Subliminale reclameboodschappen, communicerende planten, intelligente dieren en een uitgebreide quiz om denkfouten te ontdekken. En hoe zit dat nu met het populaire mindfulness? Lees erover in het nieuwe nummer van Skepter. Het bericht Skepter 35.2 – Zomernummer 2022 verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

European Skeptics Congress 2022 vindt plaats in september te Wenen
15 May 2022 - Pepijn van Erp

  Het tweejaarlijks georganiseerde congres van de koepel van Europese skeptische organisaties ECSO zal komende keer plaatvinden in Wenen, van 8 t/m 11 september. Een uitgelezen moment om actieve skeptici te onmoeten en te horen waar die zich zoal mee bezighouden in hun landen. Zeker nu het het weer het eerste congres is na het ... Meer lezen Het bericht European Skeptics Congress 2022 vindt plaats in september te Wenen verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

Gauquelin’s Mars Effect
9 March 2022 - Jan Willem Nienhuys
Gauquelin’s Mars Effect

For Dutch version click on flag.   The Mars Effect kept skeptics quite busy for quite some time. One of the amazing things is how easily all kinds of skeptics were fooled and how quickly they launched themselves into investigations without examining properly the source of this effect. Rereading the original articles doesn’t lessen this ... Meer lezen Het bericht Gauquelin’s Mars Effect verscheen eerst op Skepsis Blog. [...]

SKEPP reikt jaarlijkse prijzen uit
14 June 2022 - tayson

Sinds 1996 reikt SKEPP, de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudowetenschap en het Paranormale, jaarlijks twee prijzen uit. De Zesde Vijs wordt uitgereikt aan iemand die zich het voorbije jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het verspreiden van objectieve wetenschappelijke kennis. De twijfelachtige eer van de Skeptische Put gaat naar een persoon of organisatie die zich tegen de verwachtingen in uitzonderlijk onkritisch heeft opgesteld inzake wetenschap. [...]

Expertengroep GEMS wint Zesde Vijs - Laudatio
14 June 2022 - tayson

Goed twee jaar geleden, op 18 maart 2020, ging ons land voor de eerste keer in lockdown. Niet-essentiële winkels gingen dicht, thuiswerken werd de norm, de horeca sloot de deuren, niet-essentiële verplaatsingen werden verboden, op school werden lessen opgeschort en zelfs de grenzen gingen gedeeltelijk toe. Het concept bubbel werd ingevoerd, waardoor ook contacten met familie en vrienden fors werden ingeperkt. In een rusthuis in Brussel stierf diezelfde maand de eerste Belgische burger aan covid-19. Iedere dag zagen we de nieuwsberichten over stijgende coronacijfers. [...]

SKEPP op Nerdland - illusies en vraagstukken
8 June 2022 - Paul De Belder

Ben je niet op het festival geraakt? Of wil je nog eens nalezen hoe het weer in elkaar stak? Op deze pagina vind je een beschrijving van alle vraagstukken waar onze bezoekers zich het hoofd over braken. De oplossing en verklaring zit telkens weggestopt achter een link. Probeer het eerst zelf, voor je gaat "spieken". Sommige proeven of illusies konden enkel ter plaatse worden uitgevoerd of ervaren, omdat er specifieke objecten voor nodig waren. [...]

Statistical Shenanigans?
5 July 2022 - Harriet Hall

The manufacturers of Covid-19 vaccines say they are 95% effective. Peter Doshi re-examined the evidence and estimates they are only 19-29% effective. This pre-print of an as-yet unpublished re-analysis raises many questions but doesn't support the claims being made on antivaccine sites. The post Statistical Shenanigans? first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Apples, Oranges, and How Not to Analyze a Vaccine RCT
4 July 2022 - Jonathan Howard

The evidence is overwhelming that COVID vaccines keep people alive and out of the hospital. Only someone who starts with the conclusion that vaccines don't work and then works backwards to find the evidence could claim otherwise. The post Apples, Oranges, and How Not to Analyze a Vaccine RCT first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Gender-Affirming Care is Not Experimental, Part II
3 July 2022 - Brynn Tannehill

A lot of the "facts" about providing healthcare to transgender youth turn out to be not actually facts. We present here a summary of the evidence relating to transition-related health care for transgender adolescents. The post Gender-Affirming Care is Not Experimental, Part II first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Wilma S. on De linke weekendbijlage (27-2022)@Renate1 Vandaar de ironische opmerking van Lex/@Net_Arts.
  • Klaas van Dijk on Bedenkingen bij het ‘retraction paper’ voor de Corman-Drosten PCR-testNeuroloog Jan Bonte, een van de vele auteurs van dit retraction request, is gisteravond door de politie opgepakt voor een
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (27-2022)Eerlijk gezegd hoor ik die meneer vooral wartaal uitslaan.
  • Wilma S. on De linke weekendbijlage (27-2022)In de categorie 'Niet te filmen': Voor wie nog even kort samengevat wil horen hoe het nu precies allemaal zit
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (27-2022)Tja, zo gaat dat. Aan de andere kant betalen de kijkers van ONgehoord Nederland natuurlijk ook mee aan de programma's

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2022 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in