Op maandag 8 juni zal Pepijn van Erp in Café de Doffer in Amsterdam de tweede spreker zijn van Skeptics in the Pub Amsterdam. Pepijn zal een presentatie geven over het werk van psycholoog Stephan Lewandowsky. Lewandowsky heeft onderzoek gedaan naar de mening van het algemene publiek over klimaatsverandering en de effectiviteit van de communicatie hierover. Er is nogal wat ophef over zijn onderzoek naar ‘klimaatsceptici’, één van de artikelen daarover werd vorig jaar ingetrokken. De voertaal van de avond is Engels.

Pepijn heeft wiskunde gestudeerd en begon zijn ‘skeptische carrière’ met het schrijven van blogs voor Kloptdatwel in 2011 en later ook (in het Engels) op zijn eigen website. In maart 2012 werd hij bestuurslid van de stichting Skepsis en later dat jaar trad hij ook toe tot de redactie van Kloptdatwel. Inmiddels heeft hij daar ruim 200 blogs voor geschreven. In het blad Skepter schreef hij o.a. over het Rendlesham Forest UFO incident, de herkomst van een apparaat voor elektro-acupunctuur, en voor het meest recente nummer interviewde hij o.a. Michael Shermer.
Het concept van Skeptics in the Pub is ontstaan in Londen in 1999 en vindt over de hele wereld navolging. De eerste groep in Nederland was Skeptics in the Pub Den Haag. De tweede Nederlandse groep zal dus degene in Amsterdam zijn. In Amsterdam zal er iedere 2e maandag van de maand een Skeptics in the Pub worden georganiseerd waarbij een spreker een engelstalige presentatie van 30-60 minuten houdt in een informele setting. Na de presentatie is er ruimte voor vragen en een goed gesprek aan de bar.
Meer informatie is te vinden via Meetup of Facebook.
Pepijn raadt deze boeken aan, die verder niets met het onderwerp van de lezing te maken hebben:
(Door via deze link naar Bol.com te gaan en een bestelling te doen, sponsort u Kloptdatwel!


De ondertitel van mijn boek The Moral Arc, verklapt dat ik het heb over het toepassen van wetenschap en de rede om de mensheid naar een rechtvaardigere en vrijere wereld te brengen. Mijn stelling is dat wetenschap en rede hierbij een grote rol spelen en dat dat niets nieuws is. In vroegere tijden werden verklaringen voor het gebeuren van slechte dingen bijvoorbeeld gevonden in hekserij. Ik noem het de heksentheorie van de causaliteit, die ook terug te vinden is in Exodus 22:18: “Een heks zult gij niet in leven laten”. Als iedereen om je heen, net als jij, gelooft dat de slechte dingen gebeuren door heksen, is het verbranden van heksen niet alleen een rationeel gevolg, maar ook een morele zaak. De wetenschap heeft het geloof in hekserij weerlegd en daarmee ook het verbranden van heksen tot een immorele daad gemaakt. Dat heksen niet bestaan is nu zo’n gemeengoed dat wat ooit een moreel punt was, nu volstrekt geen punt meer is. En zo heeft de wetenschap meer foute ideeën weerlegd, met bijvoorbeeld epidemiologie en meteorologie. Mensen handelen naar hun (foutieve) geloof, denkende dat ze moreel zijn. Daarom is het ontkrachten van foute ideeën, de eerste stap naar een morele wereld.