• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)

bullshit

Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?

13 May 2025 by Richard Engelfriet 3 Comments

Harrie Kiekebosch schreef een recensie over mijn boek Bye Bye Bullshit op de website hierinsalland.nl. Volgens Harrie ben ik in mijn boek ‘ook niet vrij van bullshit’. Wie zoiets schrijft, heeft natuurlijk mijn aandacht. En aangezien ik het heerlijk vind om bullshit te busten, leg ik de beweringen van Harrie graag op de bullshit-barbecue. Grillt u gezellig met me mee?

Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit? 1

Ik benadruk het vooraf maar even: ik kende Harrie of de website hierinsalland.nl niet. Harrie zal ongetwijfeld een leuke vent zijn, en ik denk dat hij zijn werk als communicatiespecialist bij Harrie Kiekebosch Communicatie fantastisch doet. Het gaat mij enkel en alleen om de uitspraken die hij doet in zijn recensie. Ik begin maar gelijk met de eerste:

‘Hij laat de indruk achter een appeltje te willen schillen met woke Nederland’

Ik had een hoop reacties verwacht, maar dat ik een appeltje zou willen schillen met woke Nederland is nieuw voor me. Sterker nog, het woord woke komt in mijn hele boek niet voor. Ik schrijf over neoliberalisme, over ego overstijgende transcendentie en over parenclubs, maar niet over woke.

[Read more…] about Ben ik zelf eigenlijk een beetje vrij van bullshit?

Filed Under: Skepticisme Tagged With: bullshit, burgberaad, Eva Rovers, Jan Rotmans, recensie, Rutger Bregman

New Age Bullshit Generator

20 June 2014 by Maarten Koller 86 Comments

In het alternatieve wereldje wordt nogal wat onzin uitgekraamd. Totale bullshit kan namelijk gemakkelijk geloofwaardig overkomen wanneer de zinnen grammaticaal in orde zijn. En met een computer kan je simpel grammaticaal correcte zinnen produceren. Gooi er wat willekeurige termen in en je hebt een onzingenerator. Op Kloptdatwel hebben we al enkele besproken: de Deepak Chopra-uitspraken generator en de Nederlandstalige inspiratie generator van Wouter Denayer. We hebben weer een nieuwe gevonden: De New Age Bullshit Generator.

Seb Pearce werd geïnspireerd tot het maken van de bullshit generator na het kijken van een debat tussen Sam Harris & Michael Shermer versus Deepak Chopra & Jean Houston. En dat begrijp ik volkomen: de link naar het debat begint met Jean Houston die een wel heel vaag verhaal verteld en afsluit met iets wat zinnig lijkt, als je niet oplet zou je zomaar kunnen denken dat ze het applaus na afloop verdient. Daarop krijgt Deepak Chopra het woord en kraamt een lang nietszeggend verhaal uit waarbij Michael Shermer terecht opmerkt: dat is nu wat ik bedoel met ‘woo’.

Een voorbeeld van de generator:

Today, science tells us that the essence of nature is inseparability.

You and I are storytellers of the multiverse. Potentiality is a constant.

Stagnation is the antithesis of truth.

The stratosphere is calling to you via sub-atomic particles. Can you hear it? It can be difficult to know where to begin. Child, look within and strengthen yourself.

New Age Bullshit Generator 2
Compleet met nietszeggend plaatje!

It is a sign of things to come. Soon there will be a refining of inseparability the likes of which the quantum soup has never seen. This mission never ends.

Although you may not realize it, you are dynamic. Have you found your mission? How should you navigate this heroic infinite?

We must bless ourselves and ground others.

If you have never experienced this vector of the creative act, it can be difficult to exist. We are at a crossroads of karma and delusion. We are in the midst of an ever-present unfolding of joy that will open up the dreamscape itself.

Who are we? Where on the great circuit will we be recreated? Reality has always been electrified with pilgrims whose essences are immersed in transcendence. Throughout history, humans have been interacting with the totality via ultrasonic energy.

Voor de mensen die zich mogelijk beledigd voelen, heeft Pearce ook nog een mooie, gegenereerde boodschap:

Lastly, to the people it offended: don’t worry. This is just a digital manifestation of the infinite being mocking itself through quantum pulses of energy. And who is the “I” who is offended, anyway?

Probeer de generator zelf.

Met dank aan Rosalinde van Wijck voor de tip.

Filed Under: Algemeen, Humor, New Age Tagged With: bullshit, generator, onzin, seb pearce

Exorcisme: Bullshit!

19 May 2013 by Maarten Koller 6 Comments

Bullshit! is een Amerikaanse serie van de illusionisten Penn & Teller. In iedere aflevering worden een of meerdere onderwerpen behandeld die zij onzin vinden. Of Bullshit dus eigenlijk. Ze laten zowel voor- als tegenstanders aan het woord en zo gauw een van de partijen de wetten van de logica en/of realiteit overschrijdt, zeiken ze die partij flink af. En terecht. Verwacht hier geen ‘gebalanceerde-voorstelling-van-zaken-en-laat-de-kijker-dan-zelf-kiezen’ zoals veel journalisten doen wanneer ze een (onzin) onderwerp behandelen. Het ‘voorstanders tegen de tegenstanders’ blijft oneerlijk wanneer een van beide partijen ongefundeerde claims mag doen. Gelukkig komen ze daar in Bullshit! dus niet mee weg.

Vandaag de aflevering over het uitdrijven van geesten, oftewel exorcisme:

http://youtu.be/3RIqg9Mfchs

 

Filed Under: (Bij)Geloof, Skeptische TV Tagged With: bullshit, exorcisme, penn, teller

Complottheorieën: Bullshit!

12 May 2013 by Maarten Koller 31 Comments

Bullshit! is een Amerikaanse serie van de illusionisten Penn & Teller. In iedere aflevering worden een of meerdere onderwerpen behandeld die zij onzin vinden. Of Bullshit dus eigenlijk. Ze laten zowel voor- als tegenstanders aan het woord en zo gauw een van de partijen de wetten van de logica en/of realiteit overschrijdt, zeiken ze die partij flink af. En terecht. Verwacht hier geen ‘gebalanceerde-voorstelling-van-zaken-en-laat-de-kijker-dan-zelf-kiezen’ zoals veel journalisten doen wanneer ze een (onzin) onderwerp behandelen. Het ‘voorstanders tegen de tegenstanders’ blijft oneerlijk wanneer een van beide partijen ongefundeerde claims mag doen. Gelukkig komen ze daar in Bullshit! dus niet mee weg.

Vandaag de aflevering over complottheorieën:

http://www.youtube.com/watch?v=iSg6XwXe6WQ

Filed Under: Complottheorieën, Skeptische TV Tagged With: bullshit, complottheorieen, penn, teller

Alternatieve behandelmethoden: Bullshit!

27 April 2013 by Maarten Koller 44 Comments

Bullshit! is een Amerikaanse serie van de illusionisten Penn & Teller. In iedere aflevering worden een of meerdere onderwerpen behandeld die zij onzin vinden. Of Bullshit dus eigenlijk. Ze laten zowel voor- als tegenstanders aan het woord en zo gauw een van de partijen de wetten van de logica en/of realiteit overschrijdt, zeiken ze die partij flink af. En terecht. Verwacht hier geen ‘gebalanceerde-voorstelling-van-zaken-en-laat-de-kijker-dan-zelf-kiezen’ zoals veel journalisten doen wanneer ze een (onzin) onderwerp behandelen. Het ‘voorstanders tegen de tegenstanders’ blijft oneerlijk wanneer een van beide partijen ongefundeerde claims mag doen. Gelukkig komen ze daar in Bullshit! dus niet mee weg.

Vandaag de aflevering over alternatieve behandelmethoden*:

https://www.youtube.com/watch?v=lyxaGk75Mjo

 

Alternatieve behandelmethoden i.p.v. het gebruikelijke ‘geneeswijzen’ omdat er niets genezen wordt. Het is nu eenmaal ‘alternatief’. Anders zou het wel ‘regulier’ heten.

Filed Under: Gezondheid, Skeptische TV Tagged With: alternatieve behandelmethoden, alternatieve geneeswijzen, bullshit, penn en teller

  • Page 1
  • Page 2
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie
18 April 2026 - Ward van Beek

‘De Fuik’, Paulien Valk, Texel Het Skepsiscongres 2026, op 31 oktober a.s., in Congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort, heeft dit jaar als thema: “In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie.” De titel spreekt voor…Lees meer In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie › [...]

10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers
31 March 2026 - Ward van Beek

 De antivaccinatiebeweging weet massa’s mensen te overtuigen – alleen al de dalende vaccinatiegraad bewijst dat. De argumenten die ze gebruiken klinken overtuigend. Het zijn stuk voor stuk drogredenen. Epidemioloog Hassan Vally bespreekt er tien.  Dit artikel staat ook in Skepter 39.1…Lees meer 10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers › [...]

De succesformule voor bedrog
16 March 2026 - Ward van Beek

De Keshe Foundation verkoopt pseudowetenschappelijke plasmatechnologie door met technische termen en autoriteit te strooien, bizarre voorspellingen te doen en zich af te zetten tegen de gevestigde wetenschap.Lees meer De succesformule voor bedrog › [...]

RSS Error: Retrieved unsupported status code "404"

Dr. Nicole Saphier: “DOGE is Probably One of the Greatest Things to Happen in U.S. History.”
26 June 2026 - Jonathan Howard
Dr. Nicole Saphier: “DOGE is Probably One of the Greatest Things to Happen in U.S. History.”

I see no reason trust doctors who refuse to correct their errors. The post Dr. Nicole Saphier: “DOGE is Probably One of the Greatest Things to Happen in U.S. History.” first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Using Phone Apps to Track Symptoms
24 June 2026 - Steven Novella
Using Phone Apps to Track Symptoms

It is easy to forget how much of an impact the smartphone has had on our daily lives and our society. About 91% of Americans own a smartphone, which means most of us are walking around with a device in our pockets that is a computer, communicator, camera, GPS locator and has access to virtually the world’s store of human knowledge. The […] The post Using Phone Apps to Track Symptoms first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction
22 June 2026 - David Gorski
Lysenkoism 2.0 in action: Robert  F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction

A journal editor decided to retract and remove a bad study by an antivaxxer named Neil Z. Miller. RFK Jr. publicly demanded to know why. This is Lysenkoism 2.0 in action in 2026. The post Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1
    on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs
    Dat hebben ze dan gemeen met anti-vaxxers die ook bij hoog en bij laag ontkennen dat ze anti-vaxxers zijn. Het
  • Klaas van Dijk
    on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs
    @Renate1, het 'debat' is via deze link te beluisteren. https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-06-25/natuur-en-milieu/suze-groenewegzaal/ron
  • Klaas van Dijk
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Op https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/alberta-appeal-court-sanctions-william-makis-9.7248632 staat een update over William Makis, het o
  • Renate1
    on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs
    Helaas noemde Sheila Sitalsing in haar column geen namen en rugnummers, maar het was wel een sterk staaltje. In feite
  • Klaas van Dijk
    on Bedenkingen bij het rapport over oversterfte van Ronald Meester en Marc Jacobs
    Op https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-onzin-is-te-diep-doorgedrongen-te-normaal-geworden~b8ec0ccc/ staat een meer dan vernietigende

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in