• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)

Reclame Code Commissie

Reclame Code Commissie: Echinacea

12 February 2016 by Laurens Dragstra Leave a Comment

Meestal is bedoeld de rode zonnehoed (echinacea purpurea). Paradepaardje van A. Vogel dat zou helpen tegen verkoudheid.

Er zijn in de databank 2 uitspraken van de RCC over Echinacea.

1. RCC 29 juli 2009 (dossiernummer: 2008/01121)

echinacea_angustifolia_swsbmSamenvatting reclame-uiting: televisiecommercial voor “Echinacea” van Biohorma. In de commercial wordt gezegd: “Over echinacea doen vele verhalen de ronde. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van echinacea de kans op verkoudheid met 58% verkleint. In combinatie met vitamine C daalt de kans op verkoudheid zelfs met 86%.” In beeld verschijnt ongeveer dezelfde tekst.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting eerste uitspraak RCC: Adverteerder beroept zich op een meta-analyse in The Lancet van een aantal onderzoeken naar het effect van het gebruik van echinacea op de kans om verkouden te worden. Niet gesteld of gebleken is dat bij de meta-analyse ook een onderzoek is betrokken waarbij de effectiviteit van het product van adverteerder (Echinaforce) of een product met dezelfde samenstelling is onderzocht. De resultaten van de meta-analyse kunnen niet onverkort van toepassing worden verklaard op het product van adverteerder. Derhalve is niet komen vast te staan dat het product Echinaforce kans om verkouden te worden met 58% vermindert, zoals in de televisiecommercial over de stof echinacea wordt gezegd. Nu de reclame-uiting misleidend wordt geacht omdat deze niet op de resultaten van de meta-analyse mocht worden gebaseerd, is de vraag of die resultaten in rekenkundig opzicht misleidend zijn niet meer relevant voor de beslissing in deze zaak.

Samenvatting uitspraak CVB: Het CVB deelt het standpunt van Biohorma dat de klacht zich niet richtte tegen het product Echinaforce. De klacht luidt -kort samengevat- dat de bewering in de reclame dat uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat Echinacea 58% minder kans op verkoudheid geeft, misleidend is. Terugwijzing naar de RCC.

Samenvatting tweede uitspraak RCC: de mededeling in de televisiecommercial dat echinacea de “kans” op verkoudheid met 58% vermindert, is gebaseerd op een berekening van de “odds”-ratio. Dit percentage drukt de reductie in kansverhouding ofwel “odds” uit. Adverteerder geeft in de reclame-uiting hierover geen informatie, waardoor het voor de gemiddelde consument niet duidelijk is dat het percentage niet de reductie in kans weergeeft, zoals de gemiddelde consument dit begrijpt. Op grond hiervan en nu de gemiddelde consument niet bekend kan worden verondersteld met de in de reclame-uiting gehanteerde methode van kansvergelijking, had adverteerder de uitkomst van de berekeningen niet op deze manier in de onderhavige televisiecommercial mogen presenteren. Klager heeft onweer­sproken gesteld dat de reductie in kans bij gebruik van echinacea 31% bedraagt, hetgeen duidelijk lager is dan het in de reclame-uiting genoemde percentage van 58%. Misleidend, oneerlijk. De RCC laat in het midden of de resultaten van de meta-analyse voldoende betrouwbaar zijn.

Extra informatie: zie ook dit uitgebreide artikel. Zie tevens dit artikel.

*****

2. RCC 29 juli 2009 (dossiernummer: 2009/00185)

echinacea_angustifolia_swsbmSamenvatting reclame-uiting: uitingen van Biohorma BVt: 1. een televisiecommercial waarin wordt gezegd: “Over echinacea doen vele verhalen de ronde. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van echinacea de kans op verkoudheid met 58% verkleint. In combinatie met vitamine C daalt de kans op verkoudheid zelfs met 86%.”In beeld verschijnt een vergelijkbare tekst. 2.  een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Echinaforce van A. Vogel. Effectief bij griep en verkoudheid.” In beeld verschijnt een vergelijkbare tekst.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: de gemiddelde consument zal onvermijdelijk een verband leggen tussen beide commercials. Daarbij ligt het voor de hand dat de consument de commercial voor Echinaforce als de belangrijkste uiting zal beschouwen, nu in die commercial specifiek reclame voor een product wordt gemaakt en deze commercial ook steeds na de commercial over echinacea werd uitgezonden, waardoor het voor de hand ligt dat de consument de mededelingen over echinacea rechtstreeks zal betrekken op Echinaforce. Beide commercials zijn derhalve als één en dezelfde reclame-uiting voor Echinaforce aan te merken. De gemiddelde consument zal op grond van het voorgaande de beide commercials in deze zin uitleggen, dat Echinaforce de kans om verkouden te worden met 58% verkleint. Laatstgenoemd percentage is afkomstig uit een publicatie in The Lancet waarin de resultaten worden besproken van een meta-analyse van onderzoeken naar het effect van het gebruik van echinacea op de kans om verkouden te worden. Onvoldoende reden om de resultaten van de meta-analyse van toepassing te achten op Echinaforce. Derhalve is niet komen vast te staan dat het product Echinaforce de kans om verkouden te worden met 58% vermindert. Het noemen van dit percentage wekt ook een onjuiste indruk, nu het niet om een berekening van de reductie in kans gaat, maar om een kansverhouding. Misleidend, oneerlijk.

Extra informatie: zie ook dit uitgebreide artikel. Zie tevens dit artikel.

*****

Filed Under: Reclame Code Commissie Tagged With: A Vogel, echinacea, Nederlandse Reclame Code, reclame, reclame code commissie

Reclame Code Commissie: E-nummers

12 February 2016 by Laurens Dragstra 1 Comment

De ‘E’ van Eng. Goedgekeurde toevoegingen aan voedsel waarover allerhande horrorverhalen de ronde doen.

Er zijn in de databank 3 uitspraken van de RCC over e-nummers.

1. RCC 16 juni 2014 (dossiernummer: 2014/00217)

YangaSamenvatting reclame-uiting: de uiting luidde: “Yanga Sports Water is gemaakt van zuiver plantaardige stoffen”.

Oordeel: klacht afgewezen.

Samenvatting uitspraak: klager beweerde dat het water grotendeels uit synthetische en chemische stoffen bestaat, zoals E950/952/954/955/202. Deze stoffen – vier zoetstoffen en kaliumsorbaat – zouden bijwerkingen hebben, te weten: kankerverwekkend, toename cholesterolgehalte, allergie risico’s, beschadiging immuunsysteem, aantasting lever en nieren, geboorteafwijkingen, astma, netelroos en darmstoornissen. Adverteerder heeft meegedeeld dat voor de productie van het water (en, zo begrijpt de RCC, ook de e-nummers) plantaardige grondstoffen worden gebruikt en gesteld dat de gebruikte e-nummers veilig zijn en dat het Voedingscentrum, de Universiteit van Wageningen, het KWF Kankerfonds en de European Food Safety Authority de veiligheid van de door adverteerder gebruikte stoffen bevestigen. Klager heeft geen gebruik gemaakt van de gelegenheid om op het verweer reageren. Onder deze omstandigheden ziet de RCC geen aanleiding om klagers bezwaar dat ten onrechte niet wordt gewezen op risico’s gegrond te achten.

*****

2. RCC 8 december 2010 (dossiernummer: 2010/00741)

indexSamenvatting reclame-uiting: het gaat om het etiket op een fles cola light van Albert Heijn waarop onder meer staat: “Gezonde keuze Met natuurlijk mineraalwater Zonder suiker”.

Oordeel: klacht afgewezen.

Samenvatting uitspraak: “Gezonde keuze” zou niet kunnen omdat koolzuur tanderosie veroorzaakt, cyclaamzuur (E952) mogelijk kankerverwekkend is, aspartaam (E951) mogelijk kankerverwekkend is en er indicaties bestaan dat het tot gewichtstoename leidt en cafeïne tot een afname van de botdichtheid leidt. Adverteerder heeft meegedeeld dat koolzuur, cyclaamzuur, aspartaam en cafeïne wettelijke toegestane stoffen in levensmiddelen zijn en heeft gemotiveerd bestreden dat deze stoffen ongezond zouden zijn, waarbij met betrekking tot aspartaam is opgemerkt dat dit een veilige zoetstof is, zolang het gebruik onder de Aanvaardbare Dagelijkse Inname blijft. Voorts heeft adverteerder erop gewezen dat het onderhavige etiket is geplaatst met goedkeuring van het Voedingscentrum. Klager heeft dit allemaal niet weersproken.

*****

3. RCC 7 december 2010 (dossiernummer: 2010/00768)

hagel_vruchtenSamenvatting reclame-uiting: advertentie in Allerhande voor “De Ruijter Vruchtenhagel” met onder meer de tekst “100% natuurlijke kleur- en smaakstoffen”.

Oordeel: klacht deels gegrond, deels ongegrond.

Samenvatting uitspraak: klaagster meent dat het “100% natuurlijke kleur- en smaakstoffen” ziet op “drie ongezonde synthetische kleurstoffen, te weten E110, E104 en E122”, die volgens het (volstrekt onwetenschappelijke, LD) E-nummergidsje “Wat zit er in uw eten” van Corinne Gouget onder meer “mogelijk kankerverwekkend” zijn. Adverteerder heeft onweersproken meegedeeld dat het product De Ruijter Vruchtenhagel, dat in de gewraakte advertentie wordt bedoeld, niet (meer) de kleurstoffen E110, E104 en E122 bevat. In zoverre is het uitgangspunt van de klacht, dat het in de advertentie bedoelde product deze kleurstoffen bevat, onjuist. Wel stelt dat RCC dat in de advertentie een onjuiste verpakking, althans een onjuiste zijkant van de verpakking is afgebeeld, waarop in elk geval één e-nummer wordt getoond. Strijd met algemene aanbeveling over afbeelden van het aangeboden product.

*****

Filed Under: Reclame Code Commissie Tagged With: e nummers, Nederlandse Reclame Code, reclame, reclame code commissie

Reclame Code Commissie: Krullaards Perfect Reset

12 February 2016 by Laurens Dragstra 1 Comment

Apparaat dat bekkenscheefstand zou kunnen verhelpen en daardoor ook rug- en nekklachten. Bedacht door fysiotherapeut Rob Krullaards.

Zie database Rare Apparaten.

Er zijn in de databank 3 uitspraken van de RCC over Krullaards Perfect Reset.

1. CVB RCC 23 december 2015 (dossiernummer: 2015/01019 – CVB)

Krullaards Perfext Plate-1Samenvatting reclame-uiting: reclame-uitingen op de website www.krullaardsperfectreset.nl. “De Krullaards Perfect Body Reset therapie zet u weer recht” en “… de Krullaards Perfect Reset plate. Hiermee kan de scheefstand van het bekken ten opzichte van de wervelkolom worden opgeheven, snel en comfortabel. Na nauwkeurige metingen en onderzoek wordt er op de plate in minder dan zes minuten een rechte bekkenstand gerealiseerd.” (subpagina rugpijnennekpijn/herstel).

Oordeel: klacht deels gegrond, deels ongegrond.

Samenvatting uitspraak RCC:

Gegrond: Nu op voorhand vaststaat dat de KPR methode niet effectief kan zijn bij een scheefstand van het bekken die door een anatomisch beenlengteverschil wordt veroorzaakt, zou bij de als een van de eerste mededelingen op de homepage opgenomen mededeling “De Krullaards Perfect Body Reset therapie zet u weer recht” een nuancering in die zin opgenomen moeten worden. Nu een dergelijke nuancering ontbreekt, acht de RCC deze uiting te absoluut. Misleidend en oneerlijk.

Ongegrond: effectiviteit van de methode bij bekkenscheefstand door functioneel beenlengteverschil voldoende aannemelijk gemaakt. In haar uitspraak van 2 juli 2015 in dossier 2015/00564 heeft de RCC reeds overwogen dat adverteerder de geclaimde effectiviteit van de KPR methode voldoende aannemelijk had gemaakt door de toen overgelegde feitelijke meet- en behandelgegevens van de fysiotherapeuten die de KPR-behandelingen uitvoeren en de mondelinge en schriftelijke verklaring van een bedrijfsarts over zijn ervaringen met de werkzaamheid van de KPR methode. De RCC zag toen en ziet nu geen reden te twijfelen aan de juistheid van de door de fysiotherapeuten verstrekte resultaten. In de onderhavige zaak heeft adverteerder dit ‘empirische bewijs’ aangevuld met literatuurverwijzingen betreffende (de behandeling van) functioneel beenlengteverschil en bekkenscheefstand, en met schriftelijke verklaringen van eerdergenoemde bedrijfsarts en een tweede arts. Stelling dat op de EBM-norm gebaseerd bewijs vereist is, wordt afgewezen.

Samenvatting uitspraak CVB: bevestiging van de beslissing van de RCC. Het feit dat KPR International niet in staat is bewijs over te leggen dat voldoet aan de eisen die vergelijkbaar zijn met de eisen waaraan ‘Evidence Based Medicine’ voldoet, brengt niet mee dat reeds om die reden de geclaimde werking van de Krullaards Perfect Reset Plate niet aannemelijk is gemaakt. Aannemelijk maken kan ook op andere wijze.

KPR International beroept zich in de eerste plaats op empirisch bewijs, te weten meet- en behandelgegevens van de fysiotherapeuten die zijn opgeleid voor de ‘KPR therapie’. Appellant heeft vraagtekens geplaatst bij de adequaatheid van de gebruikte meetapparatuur (de zogenaamde PALM meter), gewezen op het ontbreken van een controlegroep die toeval uitsluit en gesteld dat het onderzoek is uitgevoerd door belanghebbenden zelf. KPR International heeft deze bezwaren onvoldoende weerlegd. Het College acht met name het feit dat de betrokken fysiotherapeuten zelf de resultaten van de door hen met de Krullaards Perfect Reset Plate uitgevoerde behandelingen als positief hebben geregistreerd een aspect dat meebrengt dat niet uitsluitend op die registraties kan worden afgegaan.

KPR International heeft zich echter ook beroepen op positieve verklaringen van prof. X en dr. Y. Appellant stelt tegenover voorgaande verklaringen twee verklaringen die eveneens van artsen afkomstig zijn en die, kort samengevat, van mening zijn dat de Krullaards Perfect Reset Plate niet kan werken. Niet duidelijk is in hoeverre deze artsen zich in de werking van de Krullaards Perfect Reset Plate hebben verdiept. Daardoor geen doorslaggevende betekenis aan hun verklaringen. Voldoende aannemelijk gemaakt dat het apparaat een scheefstand van het bekken kan opheffen.

Extra informatie: de RCC laat kennelijk het criterium los dat “de werkzaamheid en effecten van de KPR behandelmethode over een langere periode [moeten] zijn geconstateerd in onafhankelijk (medisch) wetenschappelijk onderzoek” (zie dossier 2014/00339). Zie verder het naschrift bij dit kritische artikel.

*****

2. RCC 2 juli 2015 (dossiernummer: 2015/00564)

Krullaards Perfext Plate-1Samenvatting reclame-uiting: vervolg op dossier 2014/00339 (zie hieronder). Klacht tegen claims op www.krullaardsperfectreset.nl o.a. inhoudend dat rug- en nekklachten verdwijnen door 6 minuten op het Krullaards Perfect Reset apparaat staan, welke behandeling na enkele weken twee maal herhaald moet worden om het effect te behouden. Om het effect van de therapie ook op lange termijn vast te houden dient men speciale KPR-trainers (zooltjes) in de schoenen te dragen.

Oordeel: klacht afgewezen.

Samenvatting uitspraak: de RCC is van oordeel dat op de website www.krullaardsperfectreset.nl voor de gemiddelde consument voldoende informatie wordt verstrekt over de inhoud van de KPR-behandeling die moet leiden tot het verdwijnen van de rug- en nekklachten. Ook de klacht over het ontbreken van solide bewijs van werkzaamheid van de behandeling wordt verworpen. In de bestreden uitingen wordt geen ‘blijvende werkzaamheid’ geclaimd. Weliswaar wordt gesproken over “duurzame behandeling”, “duurzame resultaten” en het “helpen om het resultaat van de behandeling vast te houden” door middel van de KPR-trainers, maar een ‘langdurig resultaat’  betekent naar het oordeel van de RCC niet dat een blijvende werkzaamheid wordt gegarandeerd en/of wordt beweerd dat niet – door omstandigheden – opnieuw een scheefstand van het bekken kan ontstaan. Indien en voor zover klaagster heeft bedoeld te stellen dat voor de mededelingen in de uitingen betreffende de werkzaamheid van de KPR-behandeling (plaat en inlegzooltjes) in het algemeen geen “solide bewijs” bestaat, kan de klacht evenmin slagen. Naar het oordeel van de RCC heeft adverteerder de juistheid van de uitingen voldoende aannemelijk gemaakt door het aangevoerde ‘empirische bewijs’, bestaande uit de feitelijke meet- en behandelgegevens van de fysiotherapeuten die de KPR-behandelingen uitvoeren, en de schriftelijke en mondelinge verklaring van dr. V. van Gelder over (zijn ervaringen met) de werkzaamheid van de KPR-behandeling. Afwijzing klacht.

Extra informatie: de RCC laat kennelijk het criterium los dat “de werkzaamheid en effecten van de KPR behandelmethode over een langere periode [moeten] zijn geconstateerd in onafhankelijk (medisch) wetenschappelijk onderzoek” (zie dossier 2014/00339). Genoemde dr. V. van Gelder maakt deel uit van de Wetenschappelijke Adviesraad van KPR en kan dus moeilijk als onafhankelijk gelden. Zie verder dit kritische artikel.

*****

3. RCC 3 juni 2014 (dossiernummer: 2014/00339)

Krullaards Perfext Plate-1Samenvatting reclame-uiting: advertentie voor Krullaards Perfect Reset met als kop “Uw lage rug- of nekklachten binnen seconden verholpen? Het kàn nu in Leiden!”. Dit wordt gevolgd door de tekst “De nieuwe Krullaards Perfect Reset behandelmethode pakt snel en comfortabel een belangrijke oorzaak van de klachten aan: een scheefstand van het bekken. Doorgaans zijn er drie behandelingen nodig om een zeer hoge successcore van meer dan 90% te realiseren op het rechtzetten van het bekken en normaliseren van de wervelkolom.”

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: Adverteerder heeft ter onderbouwing van de werkzaamheid van de KPR behandelmethode verwezen naar de resultaten die blijkens overgelegde verklaringen van zes “gekwalificeerde fysiotherapeuten” in de periode januari(en/of februari) t/m april 2014 zijn behaald bij door hen uitgevoerde KPR behandelingen. Naar het oordeel van de Commissie kunnen deze – gestandaardiseerde – verklaringen van behandelaars die via een franchiseovereenkomst aan adverteerder verbonden zijn slechts tot ondersteunend bewijs van de werkzaamheid van KPR dienen, indien daarnaast de werkzaamheid en effecten van de KPR behandelmethode over een langere periode zijn geconstateerd in onafhankelijk (medisch) wetenschappelijk onderzoek. Van een dergelijk onderzoek is niet gebleken. Misleidend, oneerlijk.

*****

Filed Under: Reclame Code Commissie Tagged With: krullaards perfect reset, Nederlandse Reclame Code, reclame, reclame code commissie

Reclame Code Commissie: Microbioticum

12 February 2016 by Laurens Dragstra Leave a Comment

Kruidenmiddel dat de weerstand van rundvee zou verhogen.

Er zijn in de databank 2 uitspraken van de RCC over Microbioticum.

1. Voorzitter RCC 28 mei 2013 (dossiernummer: 2013/00183)

MicroSamenvatting reclame-uiting: uitingen op drie pagina’s van adverteerders website www.microbioticum.com waarop Microbioticum wordt aangeprezen.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: klaagster heeft gemotiveerd weersproken dat Microbioticum de werking heeft die adverteerder daaraan in de uiting toeschrijft. Adverteerder heeft geen verweer gevoerd, zodat de voorzitter constateert dat adverteerder de juistheid of de eerlijkheid van de reclame niet aannemelijk heeft gemaakt. Misleidend, oneerlijk.

Extra informatie: de verkoper achter het product, Henk Koopman uit Assen, is in 2014 overleden. Zie voor Microbioticum ook deze artikelen.

*****

2. RCC 5 mei 2009 (dossiernummer: 2009/00194)

MicroSamenvatting reclame-uiting: uiting op de website www.ineko.nl voor ‘Microbioticum’, een aanvullend diervoeder. In de uiting staat onder meer de volgende tekst: “Microbioticum. Succesvol alternatief voor antibioticum…Microbioticum is een fytotherapeutisch product; een aanvullend diervoeder dat op een natuurlijke wijze het afweersysteem van het lichaam in optimale staat van paraatheid brengt. Onderzoek toont aan dat het gebruik van Microbioticum de weerstand tot ruim 600% kan laten stijgen. Zo krijgen bacteriën, maar ook virussen geen kans. Microbioticum wordt zowel curatief (bij ziekte) als preventief (om ziekte te voorkomen) gebruikt”.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: Tegenover de stelling van klaagster dat de geclaimde werking niet bewezen is, heeft adverteerder in zijn verweer slechts meegedeeld dat de website www.microbioticum.nl is goedgekeurd door de AID van het Ministerie van LNV. Deze mededeling en de op de website van adverteerder opgenomen korte beschrijvingen van onderzoeken – door klaagster als bijlagen bij haar klacht gevoegd – kunnen niet worden beschouwd als voldoende wetenschappelijke onderbouwing van de werking van Microbioticum, aangezien daarbij geen sprake is van recent erkend wetenschappelijk onderzoek dat is verricht met betrekking tot de werking van de Microbioticum dan wel van artikelen die zijn gepubliceerd in erkende wetenschappelijke tijdschriften. Misleidend, oneerlijk.

Extra informatie: de verkoper achter het product, Henk Koopman uit Assen, is in 2014 overleden. Zie voor Microbioticum ook deze artikelen.

*****

Filed Under: Reclame Code Commissie Tagged With: henk koopman, microbioticum, Nederlandse Reclame Code, reclame, reclame code commissie, rundvee

Reclame Code Commissie: Pijn

12 February 2016 by Laurens Dragstra 2 Comments

Symptoom als gevolg van een aandoening, soms de aandoening zelf, en lang niet altijd gemakkelijk te behandelen.

Er zijn in de databank 4 uitspraken van de RCC over pijn.

1. RCC 26 november 2015 (dossiernummer: 2015/00999)

PijnSamenvatting reclame-uiting: uiting op www.tegenpijn.nl, een webshop voor gezondheidsproducten voor spieren, huid en haar.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: uit de uiting zal de consument opmaken dat via de website www.tegenpijn.nl zelfzorgproducten voor in elk geval spieren, huid en haar worden aangeboden. Door de vermelding www.tegenpijn.nl in de bestreden uiting worden deze zelfzorgproducten gepresenteerd als geschikt voor het genezen of voorkomen van pijn bij de mens en dus als geneesmiddelen. Adverteerder heeft niet weersproken dat voor de op de site aangeboden producten geen handelsvergunning in de zin van artikel 84 Geneesmiddelenwet is verleend. Strijd met dat artikel. Verwerping van het verweer dat bij elk zelfzorgproduct op de productpagina staat dat het een zelfzorgproduct betreft en geen geneesmiddel. Ook geneesmiddelen kunnen immers zelfzorgmiddelen zijn (zoals paracetamol).

*****

2. RCC 19 oktober 2015 (dossiernummer: 2015/00944)

Insta-Life-3-300x300Samenvatting reclame-uiting: televisiecommercial waarin het product ‘Instalife’ wordt aangeprezen. Onder meer wordt gezegd: “Instalife is een altijd werkend acupunctuur systeem dat u meteen kan helpen bij pijn in uw onderrug” en “met de ‘Instalife brace’ had ik geen pijn meer”. Kennelijk wordt hiertoe een brace geplaatst “op het drukpunt van de kuitspier”.

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: Adverteerder heeft in haar verweer volstaan met de mededeling dat Instalife veel tevreden klanten heeft opgeleverd en dat zij de stelling van klaagster ondersteunt dat de uitstraling bij lage rugpijn in de onderrug begint. Dat is onvoldoende. Misleidend, oneerlijk.

*****

3. Voorzitter RCC 26 mei 2011 (dossiernummer: 2011/00248)

ZoolSamenvatting reclame-uiting: advertentie van adverteerder in de ANBO magazine voor de “Reflexzone-Voetenmasseur”. In de advertentie staat onder meer dat dit apparaat zou zorgen voor een “activerende refelxzone-voetmassage” waardoor voor wat betreft de voeten “de pijnlijke gevolgen van de dagelijkse overbelasting verdwijnen”, de bloedcirculatie sterk wordt “geactiveerd, waardoor ook vocht wordt afgedreven (dikke enkels)”. Voorts staat in de advertentie onder meer: “Pijnstillend. De elektrische stimulatie van de zenuwen heeft een ondersteunend effect bij het stillen van de pijn. Ook bij chronische of postoperatieve pijn.”

Oordeel: klacht gegrond.

Samenvatting uitspraak: Klaagster heeft onweersproken gesteld dat het apparaat niet de daaraan in de reclame-uiting toegeschreven werking heeft. Misleidend, oneerlijk.

*****

4. CVB 4 november 2008 (dossiernummer: 2008/1556/08.0192)

bioSamenvatting reclame-uiting: brochure voor het product Biofreeze met daarin de uitlatingen “Biofreeze verlicht de pijn bij artritis of reuma”, “Biofreeze verlicht mijn reuma enorm” en “Ook als u last heeft van artritis of reuma doet Biofreeze wonderen”. Biofreeze bestaat voor 80% uit isopropanol en water.

Oordeel: klacht deels gegrond, deels ongegrond.

Samenvatting uitspraak: Namens adverteerder zijn ter onderbouwing diverse wetenschappelijke rapporten en artikelen overgelegd. Verder is namens adverteerder een aantal gebruikers-ervaringen van fysiotherapeuten, chiropracters [sic] en andere beroepsbeoefenaren overgelegd. Ook is een groot aantal positieve reacties van gebruikers overgelegd. Gelet hierop is de RCC van oordeel dat adverteerder de juistheid van de eerste twee zinnen voldoende heeft onderbouwd. Wat betreft de zin “Ook als u last heeft van artritis of reuma doet Biofreeze wonderen”, is de RCC, anders dan adverteerder, van oordeel dat de gemiddelde consument niet zal begrijpen dat hier sprake is van overdrijving. Derhalve misleidend is en daardoor in strijd met artikel 7 NRC. Het College van Beroep bevestigt deze beslissing.

*****

Filed Under: Reclame Code Commissie Tagged With: Nederlandse Reclame Code, pijn, pijnbestrijding, reclame, reclame code commissie

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Interim pages omitted …
  • Page 8
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?
9 May 2025 - Ward van Beek
Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter?

.Het vorige congres ligt nog vers in ons geheugen, maar omdat ontwikkelingen steeds sneller gaan zijn wij alweer druk bezig met het Skepsiscongres 2025, op zaterdag 1 november a.s.  De maatschappij bekeken met een skeptische bril Je hoort het vaak:…Lees meer Inschrijvingen Skepsiscongres 2025 geopend: Was vroeger alles beter? › [...]

Graancirkels op European Skeptics Congress 2024
7 May 2025 - SkepsisSiteBeheerder
Graancirkels op European Skeptics Congress 2024

Voordracht van Francesco Grassi op ESC2024 in Lyon.Lees meer Graancirkels op European Skeptics Congress 2024 › [...]

SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!
27 April 2025 - SkepsisSiteBeheerder
SKEPP wordt 35… en dat vieren ze!

Onze Belgische zusterorganisatie SKEPP bestaat dit jaar 35 jaar. Op zaterdag 10 mei vieren ze dat met een mooi programma. Hoofdgast is de bekende skepticus en emeritus hoogleraar psychologie Chris French die onlangs ook tot erelid van SKEPP werd benoemd.…Lees meer SKEPP wordt 35… en dat vieren ze! › [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Our Medical Establishment In Power Versus Our Medical Establishment Out of Power
29 May 2025 - Jonathan Howard

Now that they have power, Drs. Marty Makary, Vinay Prasad, and Jay Bhattacharya have different standards than they set for their predecessors. The post Our Medical Establishment In Power Versus Our Medical Establishment Out of Power first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Rethinking Medications: Truth, Power, and the Drugs You Take
28 May 2025 - David Weinberg

A critical appraisal of the state of the prescription medications in the United States The post Rethinking Medications: Truth, Power, and the Drugs You Take first appeared on Science-Based Medicine. [...]

A Checkered History in Vaccine Court: Mark Geier at the VICP 1988-2003
27 May 2025 - Kathleen Seidel

A not so expert "expert" The post A Checkered History in Vaccine Court: Mark Geier at the VICP 1988-2003 first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2025)Tja, geen idee. Mensen denken misschien dat ze geholpen zullen worden met hun problemen. Deels misschien omdat ze geen andere
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (21-2025)@Renate1 Er zijn helaas talrijke warhoofden. Ik las zojuist dat heks Trees P. van Pater Pio ook nog steeds bezig
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2025)Inderdaad, maar helaas zijn er mensen die op dit soort warhoofden stemmen.
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (21-2025)@Renate1 Het is al erg genoeg dat meneer nog steeds een goed salaris verdient met zijn gore opmerkingen, zoals o.a.
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (21-2025)Hoera, Forum voor Democratie stapt uit de parlementaire commissie die het coronabeleid onderzoekt. https://nos.nl/artikel/2568982-forum-voor

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in