Deze voordracht gaf Luigi Garlaschelli tijdens het World Skeptics Congress 2012 in Berlijn.
Solving Mysteries – Exploring the Science of Miracles
Scientology is moeilijk te categoriseren. Voor belastingdoeleinden en in haar manier van organisatie is het een kerk. Maar de geschriften van stichter L. Ron Hubbard zijn een grotesk mengsel van science fiction, pseudowetenschap en self-help pop-psychologie. Ook wat betreft de rekrutering is Scientology uniek. Waar gebruikelijke sekten zich vooral richten op eenzamen en kwetsbaren, daar heeft Scientology zich welbewust een plaats verschaft temidden van Hollywoodsterren. In het dit jaar uitgekomen boek “Going Clear” vertelt Lawrence Wright het hele verhaal.
L. Ron Hubbard werd geboren in 1911. In de jaren 30 ging hij aan de slag als schrijver van zogenaamde “pulp fiction.” Het gaat hier om makkelijk verteerbare avonturenromans, westerns, science-fiction, etc. Hij was ongelooflijk productief en kwam tot zo’n 100.000 woorden per maand. Zijn 1.084 titels en vertalingen in meer dan 70 talen staan in de recordboeken. Hij heeft nog gepoogd om filmscripts aan de man te brengen in Hollywood. Maar die werden steeds resoluut afgewezen. Het is in dit verband heel ironisch dat een groot aantal prominente Hollywooders hem een halve eeuw later als een soort nieuwe Jezus zou komen te vereren.
Hubbards levensloop vormt boeiend leesmateriaal. Hij was een excentrieke en niet onsympathieke avonturier. Z’n ingenieursopleiding heeft hij nooit afgemaakt. Hij was 21 jaar oud toen hij een schip huurde, een bemanning wierf en een expeditie naar het Caraïbisch gebied organiseerde. Het lag onder meer in de bedoeling om een filmdocumentaire te maken over voodoo. Er is echter nauwelijks gefilmd en de expeditie eindigde met Hubbard die in Puerto Rico van boord sloop om uit handen van zijn schuldeisers te blijven.
De militaire loopbaan van Hubbard in ’41-’45 was volgens de Scientology kerk een opeenvolging van bijna bovenmenselijke heldendaden. Maar de officiële archieven van de Amerikaanse strijdkrachten bevestigen daar zo goed als niets van. Ook wat betreft de jaren van vlak na de oorlog lopen de versies uiteen. Hubbard hield zich bezig met occultisme en zwarte magie. Hij woonde onder één dak met de eveneens heel excentrieke Jack Parsons. Parsons was een man vol tegenstrijdigheden: hij was een vooraanstaand ruimtevaartdeskundige en mede-oprichter van het Jet Propulsion Laboratory, maar was tevens volgeling van Aleister Crowley en actief beoefenaar van occultisme. Parsons en Hubbard begonnen samen een handel in boten. Dit, echter, liep erop uit dat Hubbard er in een voor de handel bedoelde boot vandoor ging met de jonge vriendin van Parsons. Via geheime magische rituelen probeerde Parsons vervolgens een orkaan op te roepen. Die orkaan kwam er ook inderdaad. Hubbard en Sara moesten de veiligheid van een haven opzoeken en werden daar prompt ingerekend door de kustwacht. Volgens de Scientology kerk werkte Hubbard al die tijd eigenlijk in opdracht van de Amerikaanse marine. Men zou zich daar zorgen hebben gemaakt over het gedachtegoed van ruimtevaartdeskundige Parsons en over het feit dat veel collega wetenschappers geregeld bij Parsons over de vloer kwamen. Hubbards taak was de beweging te infiltreren en te saboteren. Met Parsons’ financiële ondergang in de botenhandel zou Hubbard de zwarte magie in de VS een halt hebben toegeroepen – zo luidt de versie van de kerk.
De Sara met wie hij er van door was gegaan werd uiteindelijk Hubbards tweede echtgenote.
Dianetics: The Modern Science of Mental Health verscheen in 1950. Het beschrijft de self-help technieken waarmee Hubbard “Clear” geworden zou zijn, d.w.z. geestelijke en lichamelijke gezondheid gevonden zou hebben. Met Dianetics had Hubbard een enorm gat in de markt gevonden.
Er werd in de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog niet gerept over post-traumatische stress. Maar het bestond natuurlijk wel. De medische stand had weinig anders te bieden dan brute methoden als elektroshock en lobotomie. Freudiaanse psychoanalyse werd door mainstream Amerika gezien als een exotisch importproduct en het domein van intellectuele, joodse stedelingen. Bovendien was het erg duur. De in Dianetics beschreven procedures zijn in wezen een soort psychoanalyse voor de gewone man. Ook hier is de grondgedachte dat psychisch lijden veroorzaakt wordt door trauma’s uit het verleden. Genezing zou bewerkstelligd kunnen worden, niet door die trauma’s uit de weg te gaan, maar door er, o.l.v. een “auditeur,” de confrontatie mee aan te gaan. Iedereen kon in principe “auditeur” zijn. Met voetnoten en verwijzingen probeert Hubbard het geheel een wetenschappelijk aanzien te geven. Maar dit bronnenmateriaal blijkt voor het grootste deel verzonnen te zijn. Verbazingwekkend is dat natuurlijk niet gezien het feit dat Hubbard dit boek van 180.000 woorden in zes weken geschreven had.
Hubbards financiële problemen waren plotsklaps voorbij. De verkoopcijfers waren enorm. Hij was wereldberoemd. Een wereldwijde Dianetics subcultuur kwam op gang. Er waren Dianetics tijdschriften, Dianetics studiegroepen, Dianetics conferenties, etc. Toch frustreerde het Hubbard dat hij weinig controle had over wat er met z’n geesteskind gebeurde. Hij had geen intellectueel eigendomsrecht over de term “Dianetics” en over de therapeutische richtlijnen. Omvorming van het gedachtegoed tot een religie leek een goede remedie. Hiermee kon hij de volgelingen blijvend aan zich binden. Ook was er dan een vrijstelling van belastingbetaling. Dianetics werd dus opgeluisterd met een vernislaagje van spiritualiteit en bovennatuurlijkheid. Voor het creëren van een mythologie greep Hubbard terug op z’n verbeeldingskracht als schrijver van science fiction. Er werd reïncarnatie toegevoegd en Dianetics werd Scientology.
In het midden van de jaren 60 kocht Hubbard een drietal grote zeeschepen. De verhuizing van het hoofdkwartier naar internationale wateren was heel pragmatisch. Op de wereldzeeën waren Hubbard & co buiten het bereik van overheden en belastingdiensten. Echter, de aard van de ondernomen expedities geeft de indruk dat Hubbard en z’n getrouwen het contact met de werkelijkheid kwijt waren. Hubbard zou in een openbaring de precieze locatie van een ondergronds ruimtestation bij Corsica te weten zijn gekomen. Uit vorige levens wist Hubbard zich begraven schatten in Calabrië en op Sicilië te herinneren. Er werd van hot naar her gekoerst en uiteraard nooit iets gevonden. Het tekent wellicht de sektementaliteit dat er nooit enig oproer uitbrak onder het scheepsvolk.
Op YouTube is er een goed interview met Lawrence Wright van meer dan een uur waarin hij vertelt dat de sektementaliteit hetgene is wat hem zo boeit aan het onderwerp. Het willen begrijpen ervan is de reden is dat hij het boek geschreven heeft.
Telkens wanneer Hubbard en z’n scheepsvolk ergens aanlegden, dan was er de vrees om ingerekend en eventueel uitgeleverd aan de VS te worden. De oplossing voor dit probleem zou liggen in het overnemen van een land. De keuze daarvoor viel op Marokko. Er werd dus een kantoor geopend in Rabat. Het kantoor heette “American Institute of Human Engineering and Development” en het zou gaan om de ontwikkeling van een project in hydrocultuur landbouw. Maar dit was een dekmantel. Twee aantrekkelijke vrouwen van voor in de 20 zaten achter de schrijftafels. Spoedig werden de dames graag geziene gasten op soirees en recepties in het koninklijk paleis. In juli 1971 waren ze zodoende onder de genodigden bij een feestelijke militaire show ter gelegenheid van de verjaardag van Koning Hassan II. Het feestje ontaardde in een couppoging. Militairen bestormden het paleis, er viel een honderdtal doden en de koning verschool zich in een toilet. Hubbard zag de crisis als een prachtkans en wilde militaire officieren gaan instrueren in het gebruik van z’n E-meter als leugendetector. Maar niet veel later kwam Koning Hassan tot de conclusie dat het met de Scientology om een dekmanteloperatie van de CIA ging. Hubbard en z’n volgelingen werden het land uitgejaagd.
In 1975 gingen Hubbard en de beweging terug naar het Amerikaanse vasteland. Om uit handen van justitie en belastingambtenaren te blijven woonde Hubbard in caravans of op geheime adressen. De Scientology kerk claimt dat haar “spirituele technologie” de sleutel is tot een blakende gezondheid. Maar in het geval van Hubbard zelf bleek daar erg weinig van. Hij was dik en had veel kwalen. Vanaf 1980 verscheen hij niet meer in het openbaar.
David Miscavige was opgegroeid in de Scientology. Hij was gespierd en had een intimiderend voorkomen. Hij was nog geen 20 jaar oud toen hij in 1979 aan het hoofd van Hubbards lijfwacht kwam te staan. Al snel had hij de volledige controle over alle verkeer tussen Hubbard en de kerk. Mensen met macht binnen de Scientology wist hij weg te zuiveren. Het was Miscavige die de gelovigen in 1986 in een grote conferentiezaal op de hoogte bracht van het overlijden van Hubbard. Het is grappig hoe hij dit overlijden formuleerde als een overgang naar een hogere fase; een fase die “uitwendigheid” vereiste.
David Miscavige staat nog altijd aan het hoofd van de Scientology kerk. Naar de buitenwereld lijkt hij een goed gekapte paus in een driedelig pak. Maar er is een overvloed aan verklaringen waaruit blijkt dat hij weinig aanleiding behoeft om een naaste medewerker in elkaar te slaan. Ieder moment kan hij over de vergadertafel springen en vuistslagen gaan uitdelen. De laatste 150 pagina’s van Wrights boek zijn een beschrijving van het terreurbewind van Miscavige. Binnen de hogere bestuurslagen van de kerk worden mensen doorlopend overgeplaatst naar andere functies of vaak jarenlang opgesloten. “Rehabilitation Project Force” heet zulke detentie in Scientology kringen, maar vergeleken met een Scientology “rehabilitatie” is een gewone gevangenis een luxe hotel. Niets is er er sinds 2006 vernomen van Shelly Miscavige, de voorheen prominent aanwezige vrouw van David Miscavige. Tommy Davis begeleidde Tom Cruise jarenlang namens de kerk en was vaak woordvoerder voor de Scientology. Ook van Tommy Davis en z’n vrouw is al sinds meer dan een jaar niets vernomen.
Wright doet geen pogingen om patronen te ontdekken of verklaringen te vinden met betrekking tot het gedrag en de geweldadige uitbarstingen van Miscavige. Het woord “paranoia” valt niet. Wright is dan ook geen pop-psycholoog. Hij is verbonden aan het prestigieuze kwaliteitsweekblad The New Yorker. Hij is in eerste instantie journalist en beperkt zich tot namen, feiten, plaatsen, datums en getuigenverklaringen. Zo zorgvuldig en zo ondubbelzinnig mogelijk probeert hij de gehele waarheid en niets dan de waarheid te formuleren in hoogstaand Engels. Soms is het vrij droog. Wie niet goed Engels kent, die moet niet aan het boek beginnen. Er is vooralsnog geen Nederlandse vertaling beschikbaar.
Zoals gebruikelijk met sekten zou het ludiek zijn als er ook niet de hersenspoeling, de mishandeling en de uitbuiting waren. Kinderen worden hierbij niet gespaard. Het is bemoedigend dat er bij de Scientology de laatste jaren een massale uittocht van leden is geweest. Ook is er nu een constante stroom van negatieve publiciteit. Hopelijk zal David Miscavige z’n driedelig kostuum nog eens mogen verwisselen voor een stemmig, oranje gevangenistenue.
Geïnteresseerd geraakt in het boek? Bestel het via onderstaande link bij Bol.com en steun daarmee Kloptdatwel! Alvast bedankt!
Bullshit! is een Amerikaanse serie van de illusionisten Penn & Teller. In iedere aflevering worden een of meerdere onderwerpen behandeld die zij onzin vinden. Of Bullshit dus eigenlijk. Ze laten zowel voor- als tegenstanders aan het woord en zo gauw een van de partijen de wetten van de logica en/of realiteit overschrijdt, zeiken ze die partij flink af. En terecht. Verwacht hier geen ‘gebalanceerde-voorstelling-van-zaken-en-laat-de-kijker-dan-zelf-kiezen’ zoals veel journalisten doen wanneer ze een (onzin) onderwerp behandelen. Het ‘voorstanders tegen de tegenstanders’ blijft oneerlijk wanneer een van beide partijen ongefundeerde claims mag doen. Gelukkig komen ze daar in Bullshit! dus niet mee weg.
Vandaag de aflevering over het uitdrijven van geesten, oftewel exorcisme:
http://youtu.be/3RIqg9Mfchs
De Nieuwe Atheïsten hebben Frans de Waal altijd als een bondgenoot gezien. Hij stelde vast dat het sociale leven van bonobo’s, chimpansees en andere primaten meer is dan een eenvoudig survival of the fittest. Primaten werken samen, hebben een gevoel voor eerlijkheid en ze onderhouden structuren om conflicten op te lossen. Ook zorgen ze voor de geestelijk en lichamelijk gehandicapten in hun midden. Kortom, je hebt geen godsdienst nodig om op een beschaafde manier met elkaar om te gaan. Maar De Waal heeft de Nieuwe Atheïsten steeds op een afstand gehouden. In verschillende artikelen heeft hij te kennen gegeven dat hij de nieuwe assertievere vorm van atheïsme ziet als een evenknie van religieus fundamentalisme. Een lang artikel van De Waal op salon.com heeft de discussie weer verhevigd.
De carrière van Frans de Waal begon aan de universiteiten van Nijmegen en Groningen. Voor z’n vertrek, in 1981, naar de Verenigde Staten deed hij een baanbrekende studie over het politieke reilen en zeilen op het chimpansee-eiland van Burgers’ Dierenpark. Time Magazine rangschikte hem in 2007 als één van de honderd meest invloedrijke mensen op de planeet. De ontdekking dat chimpansees elkaar op foto’s aan de kont kunnen herkennen, leverde hem in 2012 een IgNobelprijs op. En in 2010 bevorderde de Majesteit hem zowaar tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Salon.com is een invloedrijke progressieve Amerikaanse nieuwssite. Op 25 maart 2013 verscheen er een hoofdstuk uit De Waal’s nieuwe boek, “De Bonobo en de Tien Geboden“, als artikel op de website. In dit hoofdstuk beschrijft De Waal hoe hij als katholiek werd grootgebracht in het Nederland bezuiden de grote rivieren. Hij stelt dat er in de katholieke cultuur waarin hij opgroeide ruimte was voor plezier en losbandigheid. Het was als student op de universiteit dat hij voor het eerst in contact kwam met noordelingen van gereformeerde origine. Hij kwam tot de vaststelling dat het geloof voor hen een verstikkende dwangbuis was geweest. Ook zag hij hoe er nog altijd rancune en emotioneel onbehagen was onder gereformeerd opgegroeiden die zich van de kerk hadden losgemaakt. Volgens De Waal vindt het radicaal atheïsme z’n oorsprong in dat misnoegen. Het Nieuwe Atheïsme is volgens hem weinig anders dan een verbitterd ageren tegen het protestants fundamentalistische nest. De reactie is, aldus De Waal, net zo verbeten dogmatisch als datgene waar ze tegen reageert. Op “whyevolutionistrue” staat een felle reactie op De Waals artikel waarin een aantal oude argumenten worden herhaald.
In Europa zijn kerk en staat na de Tweede Wereldoorlog steeds meer ontkoppeld en heeft de godsdienst langzaamaan veel van z’n greep op de samenleving verloren. Op veel Europeanen maakt de hele discussie over het Nieuw Atheïsme derhalve een nogal onzinnige indruk. Maar in de Verenigde Staten leeft het heel erg. Atheïsme heeft altijd al een nogal negatieve connotatie gehad onder het grote Amerikaanse publiek, maar in het algemeen bleven kerken en overheden weg uit elkaars invloedssferen. Edoch, sinds de jaren 70 zijn politiek en godsdienst steeds inniger verstrengeld geraakt. Het is heden ten dage bijna onmogelijk om in de VS als politicus gekozen te worden zonder getuigenis te hebben afgelegd over trouwe kerkgang en oprechte geloofsbeleving. Het Nieuw Atheïsme is een radicale tegenbeweging – een beweging die eigenlijk pas na 11 september 2001 goed op gang kwam. “Science makes you fly to the moon. Religion makes you fly into buildings.” is de alleszeggende kwoot van de fysicus en schrijver Victor Stenger. De situatie is aan het escaleren. Daar waar kerken voorheen doorgaans apolitiek waren, daar hebben zich de laatste jaren decennia steeds meer vereenzelvigd met een invloedrijke vleugel binnen de Republikeinse Partij waar zelotisch campagne wordt gevoerd tegen homo’s, tegen wetenschap en tegen abortus.
Het valt te betwijfelen of de bijdrage van Frans de Waal aan het debat wel zo’n constructieve is. Zijn inbreng is een klassieke ad hominem in de trant van “Jij zegt wat je zegt omdat je zus bent opgevoed en ik begrijp de kwestie beter omdat ik zo ben opgevoed.” Dergelijke ad hominems zijn eigenlijk een vorm van anti-argumentatie waarmee een goede discussie óf wordt afgekapt, óf ontaardt in een ordinaire scheldpartij.
In Nederland zijn uit verschillende hoeken reeds hele positieve recensies verschenen over De Waals boek. De Nijmeegse theoloog en godsdienstfilosoof Taede Smedes is op dit forum al eerder ter sprake gekomen (zie hier en hier) in z’n hoedanigheid als pleitbezorger voor Coen Vermeeren en de UFO’s. Op z’n blog geeft Taede een juichrecensie van De Waals boek. Hij zou willen “dat meer atheïsten dergelijke boeken schreven.” Ook Marcel Hulspas, wetenschapsjournalist en mede-oprichter van de Stichting Skepsis, is laaiend enthousiast over De Waals boek. Hulspas is in z’n nopjes als hij uit De Waals primatenwerk concludeert dat er een “geest” bestaat en dat het “wij-zijn-ons-brein”-materialisme onhoudbaar is. Het is eigenlijk allesbehalve zeker of De Waal zelf zijn werk wel zo zou willen interpreteren. Maar De Waal, als Nederlands meest vooraanstaande wetenschapper, is als Jezus zelf in dat je blijkbaar alle kanten op kan met z’n woorden.
Geïnteresseerd geraakt in het boek? Bestel het via een van de onderstaande links bij Bol.com en steun daarmee Kloptdatwel.nl!
Derren Brown houdt audities voor een nieuwe gebedsgenezer, zonder dat de auditanten weten waarvoor ze auditie doen. Welkom bij wederom een productie van meneer Brown. Het idee: gebedsgenezers zijn oplichters. Iemand van de straat plukken (of nouja, vragen auditie te doen), hem vervolgens alle oplichtingstrucjes bij brengen, trainen en coachen en dan kijken of hij gelooft wordt door nietsvermoedend publiek, precies zoals een ‘echte’ gebedsgenezer, lukt dat? Ik zal vast verklappen dat het inderdaad lukt, maar de reis ernaartoe is zeer de moeite waard om eens te bekijken, alleen al vanwege de trucs die uitgelegd worden.
http://www.youtube.com/watch?v=jYjgeayfYPI
Nu je de show gezien hebt nog even aandacht voor het volgende:
([…] van mij)
Hoogleraar zag been aangroeien na gebed
Prof. Onno van Schayck, directeur van het onderzoeksinstituut Caphri en hoogleraar preventieve geneeskunde, heeft bij iemand een “been zien aangroeien” nadat daarvoor gebeden was. Dat vertelt hij in een recent interview op een christelijke website. […]
Letterlijk zegt de (als zodanig aangekondigde) Caphri-directeur en lid van de gezondheidsraad: “Er zijn momenten geweest waarbij ik God heb zien optreden, heel dichtbij, iemand die een beentekort had, waarvoor gebeden werd, en dat ik het been zag aangroeien. Ik dacht (…) kan dit? Ja, ik denk dat het kan, omdat ik denk dat God niet afhankelijk is van het natuurlijke, wel denk ik dat je daar voorzichtig mee moet zijn, (…) dat je moet toetsen of het klopt, en niet zomaar wat moet aannemen (…). Haast een wetenschappelijk principe, dat je moet kijken, en echt onomstotelijk moet kijken of het klopt, en in dit geval was het ook onomstotelijk, en kon je ook aan de hand van röntgenfoto’s onomstotelijk aannemen dat er inderdaad een groei had plaatsgevonden die onverklaarbaar was.” Gevraagd om een reactie liet Van Schayck afgelopen weekend per e-mail weten dat hij vanwege naderende deadlines weinig tijd had, maar dat zijn ervaring van meer dan vijfentwintig jaar geleden dateert en dat hij in zijn archief op zoek zal gaan naar informatie over de betreffende patiënt en de röntgenfoto’s. Bij het ter perse gaan van Observant had hij die nog niet gevonden.Hoor het dhr. Van Schayck zelf zeggen op 3:45: [http://youtu.be/aEJlU3p-xfI?t=3m42s
Ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat deze Prof. Onno van Schayck, net zoals vele gelovigen met hem, in een van de trucs van gebedsgenezers is getrapt. Bekijk anders de eerste video nog maar eens vanaf 59:00.
Gelukkig weten jij en ik nu beter!