• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)

Bezochte activiteiten

Astrologie in het Teylers Museum

12 September 2025 by Arthur Bijl 6 Comments

Astrologie in het Teylers Museum 1
Promotie tentoonstelling Kosmos

Op een half bewolkte vrijdagochtend begeef ik mij met de auto richting Haarlem voor een maansessie van astrologe Josie Boog. Zij geeft deze maansessies in het kader van “een ander perspectief” voor de tentoonstelling van het Teylers museum over de kosmos. De auto was nodig omdat de treinen niet reden vanwege een staking. Een omstandigheid dat niet voorzien was door de astrologe waardoor de volgeboekte sessie toch een aantal lege houten met kussens bekleedde antiek ogende stoelen bevatte. Toen de laatste twee personen binnen kwamen in de spirituele muziek verrijkte oude voorzaal tot de luchtzaal waren we met zijn twaalven, inclusief mevrouw Boog. 

Het was een gemixt gezelschap van jongere en oudere personen waarbij mensen van middelbare leeftijd ontbraken, niet heel verrassend gezien het tijdstip van de sessie. Naarmate de sessie vorderde kwam ik te weten dat er twee meer astrologisch geïnteresseerde aanwezigen waren waarvan één een heuse astrologische opleiding gevolgd had. Voor de rest bestond het uit een paar gelovigen, een medewerker van het Teylers Museum, en het overige gezelschap waren vooral mensen met interesse maar die geen ervaring met astrologie en meditatie hadden. Tot deze laatste groep rekende ik mijzelf ook.

 

Astrologie in het Teylers Museum 2
Promotie maansessies

De sessie was ingedeeld in drie delen, een introductie, de meditatie en nagesprek. Tijdens de introductie leek mevrouw Boog vooral haar eigen ei kwijt te willen. Hierdoor werd het een wat warrig verhaal waarbij informatie over hedendaagse perikelen, astrologie, culturen, natuur en de maan werden afgewisseld. Voor een vijfde sessie (van de in totaal 6 sessies) had ik toch een wat helderende introductie verwacht. Mevrouw Boog leek vooral te zitten met de jeugd die tegenwoordig meer religieus lijkt te zijn in vergelijking met vroeger toen de jeugd meer spiritueel was. Hoewel ze later terugkwam op het geïmpliceerde onderscheid tussen religie en spiritualiteit toen één van de religieuze deelnemers vond dat religie ook spiritueel was. Religie lijkt spirituele zaken als astrologie af te wijzen, aldus Boog, zelfs te zien als fout of duivels. Dat is iets wat haar perspectivisme niet aan kan. En ze voelt (als product verkopende astrologe) mee met de onzekere 19 jarige die bij de kerk komt en te horen krijgt dat ze geen spiritualiteit moeten uitoefenen of opzoeken. 

Een andere zorg was de wetenschap. Vooral omdat die aangeeft dat astrologie geen connectie met de werkelijkheid heeft (Dean et al. 2022). Dit gegeven deed Boog ook twijfelen om astrologische maansessies te houden bij het Teylers Museum, omdat ze het ook ziet als een wetenschapsmuseum. Toen ik de trap opging naar de voorzaal stonden de woorden astronomie, paleontologie, wiskunde en schilderij in het Latijn in de vier wanden. Gegeven de aandacht voor astronomie en andere wetenschap kun je dus zeker de vraag stellen wat astrologie in het museum te zoeken heeft. Misschien als kunst?

Astrologie in het Teylers Museum 3
Etienne Trouvelot (1827-1895), Chromolithografie uit The Trouvelot Astronomical Drawings Manual (1882).
Collectie Teylers Museum

Boog ging na het uiten van haar zorgen verder met het delen van informatie over culturen en hun connectie met de maan. Zo hoorden we bijvoorbeeld dat in China een festival werd gevierd in het najaar ter ere van de maan met maankoekjes, of was het toch een viering voor de oogst? Uiteindelijk concludeerde ze maar dat het een maanfeest was. Ook de natuur word beïnvloed door de maan. Zo jaagt een katachtige (ze wist niet meer welke) vooral met nieuwe maan, omdat het goed kan zien in het donker. Het zeeleven leefde ook met de maan, zoals zee-egels.

In de astrologie gaat de maan over vriendschappen, gevoelens, emoties, familie, spiritualiteit etc. De maan doorloopt in 2,5 dag een sterrenbeeld en de astrologische kracht van het sterrenbeeld heeft dan effect op de astrologische domeinen van de maan. Hoewel de wetenschap nog niet veel duidelijkheid heeft over de astrologische krachten van de maan, heeft mevrouw Boog een vriend die bij een ziekenhuis werkt die het effect van volle maan wel merkt. Het zou dan drukker zijn, met meer telefoontjes naar de ambulance. Op haar eigen site merkt ze dat mensen meer bestellen rond volle maan, waarschijnlijk omdat mensen emotioneler zijn en daardoor impulsiever, volgens haar astrologische kennis. De deelnemer die opgeleid is in astrologie merkte nog op dat eb en vloed ook door de maan worden veroorzaakt.

De maan van deze vrijdag bevond zich in het sterrenbeeld weegschaal. Hierdoor kun je je volgens Boog afvragen hoe het met je leven staat en waar je nog meer aandacht aan kunt geven. Ook wat je aan het eind van de maancyclus (van nieuw naar volle maan) kunt afronden. Met die gedachte gingen we de meditatie in. Dit bestond voor het grootste gedeelte uit mindfulness, waarbij we bewust mochten worden van onze lichaamsdelen en deze konden ontspannen. Vervolgens bewust worden van een eigen gekozen mooie plek en eigen gedachten waar we wel of geen aandacht aan mochten geven. Voor de meesten een ontspannend momentje voor hunzelf, voor een enkeling een wat emotionelere gebeurtenis. Even wat napraten en de sessie was afgelopen. 

Na de sessie mochten we nog in de zaal naast ons kijken, de luchtzaal. Het bleek een soort auditorium te zijn met namen van bekende wetenschappers zoals Lorentz. Ik zag ook het portret van Christiaan Huygens en moest denken aan zijn woorden in de Cosmotheoros “de [voorspellende astrologie], welke geen wetenschap, maar een zekere dweepery is, achte ik niet noemenswaardig”(p.83). De uitspraak van Huygens is tekenend voor de tijd waarin het Teylers Museum gebouwd is. Onder geleerden speelde astrologie geen enkele rol meer. Men spreekt van de marginalisering van de astrologie waarbij tot op heden nog onderzocht wordt wat daarvan de hoofdfactoren zouden zijn geweest (Reyes, 2024). De kosmos-tentoonstelling laat conform de marginalisering ook geen astrologie zien, wel een waarschuwing over spiritualiteit, kosmos en commercie. In de vaste collectie van het museum ontbreekt ook ieder spoor.

Astrologie in het Teylers Museum 4
Afbeelding van Christiaan Huygens

 

Ik vermoed dat dit gedeeltelijk te wijten is aan een gebrek aan nieuwsgierigheid. Mevrouw Boog toont dit gebrek ook door te stellen dat ze astrologie gebruikt voor haar meditaties en om vragen aan zichzelf en cliënten te stellen. Ze merkt op dat de “astrologische krachten” mensen “beïnvloedt”, maar is niet geïnteresseerd in het hoe en wat die “energie” dan is. Het is meer een vanzelfsprekendheid dat het er is. Astrologie wordt zo meer een gereedschap voor toepassing dan voor onderzoek naar de wereld. Dit in tegenstelling van de in het museum uitgelichte wetenschappers met name in de sterrenkunde. Zij onderzochten en observeerden de fenomenen in de hemel voor hun alsmaar verdere zoektocht naar kennis, terwijl astrologen vaak content lijken met wat ze denken te weten. Zo ontdekken astrologen geen nieuwe planeten of manen of nevelvelden. Zo ontwikkelen ze geen nieuwe instrumenten om de wereld waar te nemen. In de wetenschappelijke zoektocht naar kennis spelen dit soort astrologen daardoor geen rol. En zo bekeken is dat niet door vijandigheid van de wetenschap, maar een gebrek aan nieuwsgierigheid vanuit astrologie. Overigens lijkt een gebrek aan nieuwsgierigheid ook te helpen om er niet achter te komen dat de uitspraken van de astrologie onwaar zijn, getuigen de onderzoeken uit de Skeptische literatuur. 

Astrologie als een gereedschap klinkt onschuldig genoeg, ik denk dat daarom veel astrologen dit benadrukken. Echter gaat het voorbij aan een andere kant van de astrologie, een meer duistere kant. Ook in deze sessie was die kant aanwezig maar niet ingebracht door mevrouw Boog. Een zwangere deelnemer vertelde over iemand die geïnteresseerd was in de astrologie. Degene had aangegeven dat haar baby het best een tweeling of vroege kreeft moest zijn. Dus binnen vijf weken wel geboren moest worden. Een vroege kreeft was altijd optimistisch werd haar verteld, een deelnemer die zelf een vroege kreeft was stemde hier maar al te graag mee in. Toen ik vermelde dat ik een late kreeft was kreeg ik terstond de vraag of ik dan altijd negatief was. Zie hier de negatieve framing waar de astrologie toe in staat is. Waar belang wordt gehecht aan zaken die niet in iemands controle liggen, zoals bij vele andere discriminerende praktijken. Ik heb de vraag afgedaan door te zeggen: “niet altijd”. Maar hier wil ik toch nog graag toevoegen dat ik over astrologie wel negatief ben. De taal van de astrologie is ook een discriminerende taal (Foster, 2025) en één die van mij in het verleden mag blijven.

Literatuur:
Dean, G. Mather, A. Nias, D. Smit, R. Understanding Astrology: A critical review of a thousand empirical studies 1900-2020. AinO Publications Amsterdam. 2022.

Foster, C. A. Cosmic Love: Astrology Popularizes Stereotyping and Discrimination. In Skeptical Inquirer Vol. 49. No. 2. 2025.

Huygens, C[vertaling: Rabus, P.]. Cosmotheoros de wereldbeschouwer. Epsilon Uitgaven Utrecht. [1754] 1989.

Nanninga, R. De Astrotest. In Skepter 8.2. 1995.

Reyes, J. D. S. Questioning Astrology: The Marginalization of Astrology from Natural Philosophy in the Early-Modern English Intellectual Community, in Light of the Quaestiones. Thesis of the Institute for the History and Philosophy of Science and Technology. University of Toronto. 2024.

Smit, R. Geloof in astrologie. In Skeptische notitie nr. 5. P.31-48. Skepsis Congres 1990. 

Vos, R. Kosmos. Jap Sam Books. Teylers Museum. 2025.

Filed Under: Algemeen, Bezochte activiteiten Tagged With: astrologie, astrology, skepticisme, Teylers museum

Hortus Alkmaar: prachtige natuur en onbewezen ideetjes

23 July 2024 by Arthur Bijl 1 Comment

Hortus Alkmaar: prachtige natuur en onbewezen ideetjes 5

Vroeger

Toen VSM in 2011 haar productie naar Duitsland verplaatste bleef hun fabriekstuin, die ze in 1981 gebouwd en door de jaren heen hadden uitgebreid, in Alkmaar achter. Een paar weken terug ben ik er wezen kijken om te zien wat de Stichting Hortus Alkmaar ermee gedaan heeft. 

VSM (Voorhoeve-Schwable-Merk) is een in 1965 ontstaan bedrijf door het samengaan van twee bedrijven die gespecialiseerd waren in de pseudowetenschap homeopathie. Vooral in de jaren ‘90 vonden hun veelal homeopatische producten grote aftrek. Maar de middelen verkochten minder toen in 2012 definitief werd geoordeeld dat de producten alleen met wetenschappelijk bewijs gezondheidsclaims mochten maken. Dit is op Kloptdatwel toentertijd behandeld, onder andere hier. Tegenwoordig richt VSM zich op marketing en sales. 

[Read more…] about Hortus Alkmaar: prachtige natuur en onbewezen ideetjes

Filed Under: Algemeen, Bezochte activiteiten, Gezondheid, Pseudowetenschap Tagged With: alternatieve geneeswijzen, homeopathie, Hortus Alkmaar, volksgeneeskunde

Review – Navigating Beliefs: Een goede basis om je te navigeren door betere gesprekken

17 May 2024 by Bjorn Soesbergen 1 Comment

Dit is een review van de Street Epistemology cursus: Navigating Beliefs: A Learning Course for Rational Conversations

Over Street Epistemology

Voor wie dit nog niet kent; Street Epistemology (of verkort SE) is een manier om mensen te helpen kritisch te reflecteren op de kwaliteit van hun redeneren door middel van beschaafde gesprekken. Het is naar mijn idee een enorm mooie oplossing om elkaars standpunten beter te begrijpen en samen nieuwsgierig te blijven.

Dit in tegenstelling tot de gepolariseerde debatten waar het onderuithalen van de tegenpartij en ‘winnen’ door met argumenten te schermen het belangrijkste doel lijkt.

Street Epistemology logo

Street Epistemology begon als een methode om religieuze overtuigingen te bespreken in het boek A Manual for Creating Atheists (Peter Boghossian) uit 2013. Het boek motiveerde velen om de technieken toe te passen in hun gesprekken, waarbij sommigen hun interacties opnamen en deze online beschikbaar stelden voor anderen om te bestuderen en te bekritiseren zoals die van Anthony Magnabosco. Dit leidde tot innovatie van de methode – en motiveerde mensen vooral om de methode op meer dan alleen religie toe te passen (zie bijv. Cordial Curiosity en Abstract Activist).

Tegenwoordig heeft de methode een eigen leven, gedreven door een gemeenschap van mensen die geïnteresseerd zijn in het bespreken van moeilijke onderwerpen, het zoeken naar waarheid en het nadenken over de methoden die we gebruiken om tot onze diepe overtuigingen te komen. De gemeenschap promoot de methode als een manier om begrip te kweken, tribalisme te bestrijden en de publieke dialoog in het algemeen te verbeteren, ongeacht iemands politieke voorkeur, religieuze achtergrond of andere overtuigingen.

Anthony Magnabosco, Executive Director van de non-profit organisatie Street Epistemology International (SEI), heeft over deze methode gesproken tijdens een workshop op het Skepsis Congres van 2021 (video 1, 2 & 3).

De visie van Street Epistemology International  – A more rational world through civil conversations

Om anderen ook te leren lastige gesprekken te voeren terwijl de relatie met je gesprekspartner goed blijft is de cursus Navigating Beliefs: A Learning Course for Rational Conversations ontwikkeld. Zo kan jij dus nu ook de methode van Street Epistemology eigen maken. Ze is laagdrempelig, informeel, en gratis. Ik heb deze cursus gedaan en wil hier mijn review met jullie delen.

Navigating Beliefs logo

Navigating Beliefs: A Learning Course for Rational Conversations

De cursus biedt een uitgebreide maar beknopte aanpak om gesprekstechnieken onder de knie te krijgen, waarvoor geen voorkennis van communicatietheorie nodig is. In deze cursus behandel je de fundamenten van Street Epistemology en de principes en technieken die je dagelijks kunt toepassen. Aan het eind van de cursus heb je waardevolle inzichten en hulpmiddelen verworven die je in staat stellen om effectiever en empathischer te communiceren met de mensen om je heen.

Fase 1 van de cursus is nu voor iedereen beschikbaar en is opgedeeld in 6 modules; wat is het, waarom gebruiken, ethische overwegingen, de juiste mindset, voorbereiden op een gesprek en rapport opbouwen en onderhouden. Na een start met de basisprincipes, introduceert de cursus theoretische ideeën die je zullen helpen om de latere praktische adviezen beter te begrijpen. Op het moment van schrijven wordt er gewerkt aan fase 2 van de cursus die verder ingaat op de stappen tijdens een gesprek, het delen van je mening, gesprekken afronden, zelfzorg en activisme.

Mijn ervaring in gesprekken

Ik zeg vaak dat ik bijgelovig ben opgevoed. Thuis werd er bij mij geen specifiek geloof aangehangen en naar de kerk gaan was meer uitzondering dan regel, maar er was wel geloof in andere dingen. Ik kreeg van kinds af aan mee dat er meer is dan we kunnen zien, geesten bestaan, mediums hadden het vermogen om met het hiernamaals te communiceren en de toekomst te zien/voorspellen, en dat alles gebeurt met een reden. Dit zorgde er bij mij als kind voor dat ik hier eigenlijk geen vragen over stelde en zelfs in mijn tienerjaren een tijdje de Bijbel heb verdedigd (zonder dat ik hem eigenlijk echt gelezen had). De skeptische blik die ik naar heel veel andere dingen had gebruikte ik niet naar deze claims en overtuigingen, maar het begon wel te knagen als ik er soms over nadacht.

Toen ik wel naar deze dingen ging kijken en vragen begon te stellen viel alles al snel als een kaartenhuis in elkaar en schoot ik vrij direct mijn “boze atheïst”-fase in. In deze periode was ik scherp, ging graag het debat aan, smeet ik met argumenten en sloeg ik met bewijs (of het gebrek daaraan) om de oren van vreemden, vrienden en familie. Ik denk achteraf dat dit ook te maken heeft gehad met dat ik me bedrogen voelde en deze boosheid zich op deze manier uitte. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik vaak in gesprekken belandde die, mede door mijn inbreng, uitmondden in stevige debatten waarbij we onszelf vooral aan het verdedigen waren. Ik ging gesprekken over bijvoorbeeld helende stenen in met de overtuiging dat dit onwaar was en zo was m’n houding naar de ander ook. Dit zorgde voor frustratie bij mij en de ander, maar heeft gelukkig nooit geleid tot een relatiebreuk (denk ik). Wel kreeg ik soms terug dat mensen me koppig, stellig en daarmee ook geen fijne gesprekpartner vonden als het om dit soort kwesties ging. Ook mijn vrouw (toen vriendin) heeft me hierop aangesproken in die tijd.

Doordat ik graag luisterde naar de shows van de Atheïst Experience van de ACA ontdekte ik al snel dat ik nog veel te leren had over m’n eigen overtuigingen en dat een bepaalde mate van bescheidenheid zeker op z’n plaats was. Tijdens een aflevering met Anthony Magnabosco hoorde ik van Street Epistemology. Ik ben daar ingedoken en had al snel het idee dat dit een manier is die beter past bij hoe ik gesprekken wil aangaan. Daarna ben ik steeds meer betrokken geraakt bij deze community en heb ik me opgegeven als tester van de cursus die toen nog in ontwikkeling was. Toen deze cursus klaar was heb ik deze natuurlijk gelijk gedaan. Lees verder over mijn ervaring met de (Engelstalige) cursus.

Mijn ervaring met de cursus

Disclaimer: Ik ben actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de cursus en werk met de stichting samen.

Dat gezegd hebbende ben ik erg onder de indruk van kwaliteit van de cursus. Het legt op een heel duidelijke manier uit wat het je kan opleveren en doet dit aan de hand van leuke illustraties en voorbeelden van hoe een slechte, betere en goede dialoog er uit zou kunnen zien.

Review - Navigating Beliefs: Een goede basis om je te navigeren door betere gesprekken 6De opbouw van de modules neemt je aan de hand door de basis over wat Street Epistemology is, de stappen en hoe deze samenwerken. Het laat je nadenken over wat je mogelijke doelen zouden moeten zijn en hoe je deze methode kan gebruiken. Ethiek wordt besproken in Module 3 en legt de nadruk op eerlijkheid en het bevorderen van het welzijn. Dit eerste deel gaf me de handvatten om te reflecteren op wat mijn eigen doelen zijn en wat ik wil bereiken in gesprekken met anderen.

Module 4 gaat over het hebben van de juiste mindset. Ze gaan dieper in op de mindset van beschaafdheid en de mindset van epistemische bescheidenheid. Ik kan eerlijk zeggen dat ik dit inmiddels in mijn dagelijks leven vaak toepas en er bij stilsta. Door met deze mindset een gesprek in te gaan ben ik beter in staat om m’n eigen mening minder belangrijk te maken en vanuit oprechte interesse en nieuwsgierigheid vragen te stellen om samen met m’n gesprekspartner op onderzoek te gaan. Het valt me op dat gemoederen minder hoog oplopen en dat er veel meer ruimte is voor reflectie voor zowel de ander als bij mezelf.

Omdat deze cursus nu nog alleen bestaat uit het eerste deel, gaan de laatste twee modules over de eerste twee stappen uit Street Epistemology; voorbereiden op een gesprek en rapport opbouwen en onderhouden. Met name de module over rapport geeft veel inzicht over het belang van rapport en het onderhouden van een goede sfeer tijdens een gesprek.

Laptop met de cursus op het scherm

Elke module is opgebouwd uit een aantal secties en deze kan je op eigen tempo doornemen en voltooien met een knop wanneer je klaar bent voor de volgende. Wanneer je een complete module hebt voltooid is er ook een kennischeck die je kan gebruiken om te controleren of je het materiaal hebt begrepen of dat je misschien nog iets zou moeten doornemen. Je hoeft niet te slagen om verder te mogen in de cursus, dus het is helemaal aan jezelf hoeveel tijd en moeite je hierin wil steken.

Wanneer je na ongeveer 4 à 5 uur alle modules hebt voltooid, krijg je ook een mooi digitaal certificaat om boven je bed te hangen, misschien helpt dit je wel herinneren aan het hebben van de juiste mindset tijdens een pittig gesprek in de slaapkamer.

Conclusie

Ik ben van mening dat als je deze cursus hebt voltooid, je betere communicatie- en luistervaardigheden zal hebben, minder confrontaties zal ervaren, je kritisch denken verbetert en je empathie voor anderen verdiept. Door het beheersen van Street Epistemology-technieken bevorder je beschaafdheid en intellectuele bescheidenheid, beide essentieel voor het faciliteren van productieve gesprekken en het begrijpen van diverse perspectieven over uitdagende onderwerpen. Ik heb gemerkt dat dit een verrijking is voor zowel mijn persoonlijke als professionele leven, ik anders kijk naar mijn eigen overtuigingen en die van anderen en productievere gesprekken heb.

Fase 2 en de Nederlandstalige versie

Ik noemde eerder in dit stuk al fase 2 van de cursus. Er wordt op moment van schrijven gezocht naar testers van Module 8 – Identifying Confidence Level. Er is veel interesse in testers zonder enige ervaring met de materie, dus mocht je zin hebben stuur dan een e-mail naar se-course-testing@streetepistemologyinternational.org en geef je op als tester.

Een ander belangrijk leuk weetje is dat ik samen met Jan Quist recent de Nederlandse vertaling van deze cursus heb afgerond. Deze is vanaf nu ook beschikbaar voor iedereen en we zijn heel erg benieuwd naar jullie ervaring met deze versie.

Filed Under: (Bij)Geloof, Algemeen, Skepsis Congres Tagged With: Anthony Magnabosco, cursus, ethiek, mindset, Street Epistemology

Museum tentoonstelling tip

15 April 2024 by Arthur Bijl Leave a Comment

Het Teylers museum in Haarlem heeft van 17 februari tot 1 september 2024 een tentoonstelling voor de kritische denker. De tentoonstelling heet De Grote Illusie-200 jaar Virtual Realities.

Hier leer je meer over technieken als ‘de geest van Manu’ en de geschiedenis van bewegende en 3D beelden. Ook kun je zelf bepaalde illusies uitproberen.

Naast deze tentoonstelling heeft Teylers museum ook in zijn vaste collectie verschillende stukken die interessant zijn voor de kritische denker. Zo is er de zondvloedmens bijvoorbeeld of ontdek de goocheltrucs uit de 19de eeuw.

 

Filed Under: Algemeen, Bezochte activiteiten, Kort, Skepticisme, Uit het nieuws, Wetenschap Tagged With: illusies, tentoonstelling, Teylers museum, tips

Paraview geen onschuldig vermaak

30 October 2023 by Arthur Bijl 10 Comments

In het weekend van 14 en 15 oktober daalde de temperatuur, en de Paraview-beurs streek neer in de sportzaal van de Hoornse Vaart in Alkmaar. Paraview houdt dit soort beurzen al meer dan 25 jaar en is in de weekenden vaak in een andere stad te vinden.

Paraview geen onschuldig vermaak 7

Opmerkelijk was dat er gelijktijdig ook een reptielenbeurs was. Dit lijkt te verwijzen naar het samengaan van complottheorieën met spiritualiteit, beter bekend als ‘conspirituality’. Bij nader onderzoek bleek het echter om normale soorten reptielen (en vogelspinnen) te gaan en niet om de mensachtige reptielen die worden genoemd in complottheorieën, zoals die van David Icke. De reptielenbeurs werd in ieder geval op zondag beter bezocht dan de Paraview-beurs.

[Read more…] about Paraview geen onschuldig vermaak

Filed Under: Algemeen, Bezochte activiteiten, Complottheorieën, Gezondheid, New Age, Paranormaal Tagged With: astrologie, beurs, helderzienden, paragnost, paranormaal

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Interim pages omitted …
  • Page 12
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
KNAW symposium “Debating the Facts”
8 September 2025 - Ward van Beek
KNAW symposium “Debating the Facts”

. Maandagmiddag 15 september organiseert de KNAW het symposium “Debating the Facts”, met onder andere Nobelprijs-winnaar Guido Imbens en onze Skepsis-voorzitter, Eric-Jan Wagenmakers. Hoe te voorkomen dat feiten ‘ook maar een mening’ worden… Er zijn nog een paar plaatsen. Voor meer…Lees meer KNAW symposium “Debating the Facts” › [...]

Global Skeptics in The Pub-marathon
18 August 2025 - Ward van Beek
Global Skeptics in The Pub-marathon

 Verspreid over de wereld zijn er talloze organisaties die zich inzetten voor het bevorderen van kritisch denken. En op vrijdag 22 augustus 2025 kunnen zij elkaar online ontmoeten!Die dag duiken skeptici vanuit de gehele wereld gezamenlijk (voor de tweede keer)…Lees meer Global Skeptics in The Pub-marathon › [...]

Videos European Skeptics Congres 2024
18 August 2025 - Ward van Beek
Videos European Skeptics Congres 2024

 In 2024 organiseerde afis, de Franse zusterorganisatie van Skepsis, het 20ste European Skeptics Congress, in Lyon. Een aantal van de bijdragen zijn ook online te bekijken: [...]

RSS Error: A feed could not be found at `https://skepp.be/feed`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=UTF-8`

Robert F. Kennedy, Jr. is definitely coming for your vaccines, part 2: VAERS, the FDA, and ACIP
15 September 2025 - David Gorski

The Food and Drug Administration appears to be about to weaponize a classic antivax trope against COVID-19 vaccines, the abuse of reports to the Vaccine Adverse Events Reporting System to falsely portray them as deadly, even as news reports suggest that RFK Jr. will further restrict access to COVID-19 and three childhood vaccines. Here we go again. The post Robert F. Kennedy, Jr. is definitely coming for your vaccines, part 2: VAERS, the FDA, and ACIP first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Dr. Jay Bhattacharya: From Massively Overhyping to Limiting and Defunding Vaccines in 4 Years
12 September 2025 - Jonathan Howard

Who could be to blame for the lack of trust in mRNA vaccines? The post Dr. Jay Bhattacharya: From Massively Overhyping to Limiting and Defunding Vaccines in 4 Years first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Stocking Your Home First Aid Kit: A Pharmacist’s Guide
11 September 2025 - Scott Gavura

A well-stocked home first aid kit saves time, stress, and urgent trips to the pharmacy. The post Stocking Your Home First Aid Kit: A Pharmacist’s Guide first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (37-2025)Inderdaad, iets te snel getikt. Van mij mogen vormen van plicht ook wel, b.v. vaccinatie om toegang voor kinderen te
  • Renate1 on De linke weekendbijlage (37-2025)Ik neem aan dat u RFK bedoelt. Over het geheel genomen ben ik hert wel met Sjamadriaan eens, hoewel ik
  • Hans1263 on De linke weekendbijlage (37-2025)Helemaal eens met Sjamadriaan. Ook ik erger me aan programma's waarin zonodig tegenover de deskundige een totale onbenul op het
  • Renate1 on Astrologie in het Teylers MuseumPlacebo vind ik ook onethisch. Maar de 'logica' van platte-aarde-gelovigen is niet zo ver verwijderd van de 'logica' van mensen
  • Hans1263 on Astrologie in het Teylers MuseumJe kunt toch ook zo'n goed gesprek beginnen zonder die malle verzinsels met sterrenbeelden en planeten? Maar OK, misschien geeft

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2025 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in