• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)

Uit het nieuws

Pardon, u staat in mijn licht

10 December 2010 by Maarten Koller 1 Comment

Na miljarden jaren heeft de zon een eigenaresse: de Spaanse Angeles Duran (49).

Volgens een APN nieuwsbericht zou er in Spanje een vrouw de zon als haar eigendom hebben geregistreerd.

Er is een internationale overeenkomst dat een land geen eigenaar kan zijn van een hemellichaam. Maar er staat niets in over personen.

Aldus Duran.

Haar plan is volgens het bericht om iedereen die gebruik maakt van de zon een bedrag te rekenen. De inkomsten zouden voor de helft naar de spaanse overheid gaan en 20% naar het nationale pensioenfonds. 10% zou worden gestoken in onderzoek, nog eens 10% wordt gebruikt om hongersnood te bestrijden en de laatste 10% zou voor haarzelf zijn.

Kost natuurlijk ook wat, zo’n zon beheren. De zin ‘pardon, u staat in mijn licht’ krijg zo wel een heel andere betekenis. En wat als niemand betaalt, zet ze hem dan uit?

Phil Plait, a.k.a. the Bad Astronomer schreef er ook al over. Hij vroeg hoe dat nou precies zat aan Joanne Gabrynowicz: Director, National Center for Remote Sensing, Air and Space Law and Research Professor of Law.

Volgens haar is er een interessant stukje uit die internationale overeenkomst waardoor het idee van Duran niet opgaat:

States Parties to the Treaty shall bear international responsibility for national activities in outer space, including the moon and other celestial bodies, whether such activities are carried on by governmental agencies or by non-governmental entities, and for assuring that national activities are carried out in conformity with the provisions set forth in the present Treaty. The activities of non-governmental entities in outer space, including the moon and other celestial bodies, shall require authorization and continuing supervision by the appropriate State Party to the Treaty. When activities are carried on in outer space, including the moon and other celestial bodies, by an international organization, responsibility for compliance with this Treaty shall be borne both by the international organization and by the States Parties to the Treaty participating in such organization. [Dikgedrukt is van Phil]

 

Dus, de landen die de overeenkomst getekend hebben moeten alle activiteiten goedkeuren en superviseren, ook als individuen iets doen, wat betreft de ruimte.

Jammer Angeles Duren. Ik was wel benieuwd wat je zou zeggen als ik bij je aanklop voor een schadeclaim als ik me van de zomer weer eens verbrand aan die zon van d’r. Hoewel, misschien was ze van plan er een disclaimer op te plakken.

Filed Under: Factchecking, Uit het nieuws Tagged With: angeles duran, eigendom, overeenkomst, phil plait, verdrag, wet, zon

Mentalist Gili: Iedereen paranormaal

8 December 2010 by Maarten Koller 9 Comments

Mentalist Gili: Iedereen paranormaal 1Mentalist Gili vertelt bij Pauw & Witteman over zijn boek: Iedereen paranormaal

Gili is een Belgische mentalist en op zijn website omschrijft hij dat als volgt:

Een mentalist is iemand die met behulp van zijn vijf zintuigen de illusie van een zesde zintuig weet op te wekken. Een mentalist “faket” m.a.w. paranormale gaven.

Iedereen is volgens Gili paranormaal, omdat het simpelweg aan te leren valt. Gili zou zo tussen het rijtje van Char en Derek Ogilvie kunnen staan met als enige echte verschil:

“ik ben één van de weinigen die er voor uitkomt dat wat ik doe niet echt is, maar puur een techniek die iedereen kan leren om gedachtes te lezen en mensen op het verkeerde been te zetten”.

Klik hier om het gedeelte over Gili van de uitzending van Pauw & Witteman van 15 november 2010 te bekijken. En hier om erover te lezen.

In het onderstaande filmpje vertelt hij over een van de technieken: cold reading.

Update: Gili’s blog bij P&W toegevoegd.

Filed Under: Buitenland, Paranormaal, Uit het nieuws Tagged With: gili, mentalist, pauw, witteman

Cholera uitbraak in Haiti: voodoo

6 December 2010 by Maarten Koller Leave a Comment

Geloof in zwarte magie zorgt voor een heksenjacht in Haïti nu het land is getroffen door een cholera uitbraak. Inmiddels zouden er al 12 mensen vermoord zijn omdat zij verdacht werden van het gebruiken van voodoo om mensen ziek te maken.

Lees hier het volledige bericht op de website van de AD. Een opmerking: de foto’s bij het artikel zijn nou niet echt prettig te noemen.

Het geloven in zwarte magie blijkt ook in Nederland voor te komen. In 2001 geloofde zelfs  een Nederlandse rechtbank in zwarte magie.

Hieronder een documentaire over voodoo van Journeyman.

Filed Under: (Bij)Geloof, Alternatieve schade, Gezondheid, Kort, Uit het nieuws Tagged With: cholera, haïti, voodoo, zwarte magie

Vliegveldrituelen niet rationeel

3 December 2010 by Gert Jan van 't Land 1 Comment

‘Enhanced pat down’ in actie

Luchtreizigers worden onderworpen aan steeds verdergaande controles. We moeten onze tassen laten scannen, soms moeten de schoenen daarbij uit en als we door een poortje lopen en de zoemer gaat af, dan moeten we accepteren dat een beveiligingsbeambte ons lichaam bevoelt. In de USA en Canada is daar nu de ‘enhanced pat down’ bij gekomen. Het plaatje hiernaast laat zien hoe akelig dit kan uitpakken.

In Amerika heeft deze methode om luchtreizigers te onderzoeken tot verontwaardiging geleid, en tot veel parodiërende artikelen en video’s. Zelfs president Obama heeft er aandacht aan besteed. Hij heeft aangegeven dat hij begrip heeft voor de frustraties van de reizigers, maar hij voegde daar aan toe dat de nieuwe maatregelen wel nodig zijn in de strijd tegen het terrorisme  (klik hier).

Maar zijn al die veiligheidsmaatregelen wel rationeel verdedigbaar? The Atlantic plaatst daar vraagtekens bij en besteedt er een lezenswaardig artikel aan.

The Atlantic stelt het volgende:

1. De kosten van terrorisme voor de westerse samenleving zijn vooral indirect – ze hebben de vorm van juist de veiligheidsmaatregelen waaraan de luchtreiziger zich moet onderwerpen. De gevolgen zijn in het beste geval extra wachttijd, een onaangename ervaring of een kwijtgeraakt zakmes dat vergeten was in een jaszak. En natuurlijk de extra kosten voor de beveiligingsmedewerkers en alle apparatuur. De kosten lopen in de honderden miljarden. Geld dat we ook aan andere zaken hadden kunnen besteden. The Atlantic:

“All security measures are justified relative to the direct terrorist damage they might prevent. The plane that would come down, the bomb that would go off. But anyone who’s ever thought about terrorist movements realizes that the real damage is indirect — it’s the fear they induce, the (over) reaction they provoke, the costs they impose as a society tries to guard against repetition”.

2. De kosten die we maken voor beveiliging staan niet in verhouding tot de opbrengsten ervan. Het is vaak beter om kosten die we maken te besteden aan uitgaven die meer effect hebben.

3. Er is in de luchtvaartbeveiliging blijkbaar geen ruimte voor een normale benadering van risico’s. Andere risico’s kunnen we wel accepteren, maar het zeer beperkte risico van een terroristische daad is in onze samenleving onbespreekbaar. Deze situatie maakt het de politiek onmogelijk om rationeel om te gaan met het risico dat terrorisme met zich mee brengt. De Atlantic legt dit als volgt uit:

“Every society accepts some risks as part of its overall social contract. People die when they drive cars, they die when they drink, they die from crime, they die when planes go down, they die on bikes. The only way to eliminate the risks would be to eliminate the activities — no driving, no drinking, no weapons of any kind, no planes or bikes”.

“Yet when it comes to dealing with terrorism, politicians know that they will not be judged on the basis of an “acceptable level of risk.” They know that they can’t even use that term when discussing the issue. (“Senator Flaccid thinks it’s ‘acceptable’ for terrorists to blow up planes. On Election Day, show him that politicians who give in to terror are ‘unacceptable’ to us.”) And they know for certain that if — when — a plane blows up with Americans aboard, then cable news, their political opponents, Congressional investigators, and everyone else will hunt down any person who ever said that any security measure should be relaxed”.

“This is the political tragedy of “security theater.” In reality, we do accept a greater-than-zero risk of death from terrorist attack. Otherwise, we’d never fly — or would strip everyone nude before boarding, do cavity searches, and carry no cargo. We accept the bargain for efficiency reasons (I’m not going to get to the airport six hours early to be searched). We accept it on “price of liberty” grounds (I’m not going to strip naked). But politicians can’t come out and say that any risk is acceptable. Nor can they take the risk themselves of saying that security-theater rituals should be dropped, because of the risk of being blamed when the next attack occurs. Thus security-theater is a ratchet. You can add it, but you can’t take it away”.

Filed Under: Factchecking, Kort, Uit het nieuws Tagged With: beveiliging, politiek, vliegen

NASA: vinding met impact op zoektocht naar buitenaards leven

2 December 2010 by Maarten Koller 1 Comment

Vanavond komt NASA met een persconferentie

to discuss an astrobiology finding that will impact the search for evidence of extraterrestrial life. Astrobiology is the study of the origin, evolution, distribution and future of life in the universe.

The news conference will be held at the NASA Headquarters auditorium at 300 E St. SW, in Washington. It will be broadcast live on NASA Television and streamed on the agency’s website at http://www.nasa.gov.

Lees het persbericht hier.

De persconferentie kan live gevolgd worden op 2 pm EST –> rond 20:00 Nederlandse tijd.

Wij zijn heel benieuwd. Op Nu.nl werd al gespeculeerd dat het in verband met de sprekers te maken zou hebben met een vinding van leven op Mars. Mogelijk dat de huidige Mars-reizigers (blogpost van gister) eindelijk hun bevestiging zullen krijgen. Maar ik denk het niet ;).

Wat een goede mogelijkheid lijkt is dat er (aanwijzingen voor) leven is gevonden (op aarde) op basis van arsenicum. Zie deze aflevering van Labyrint, waarin een van de sprekers van vanavond (Felisa Wolfe-Simon) uitgebreid over haar onderzoek wordt geïnterviewd.

Felise Wolfe-Simon stelt dat wij in principe alleen naar buitenaards leven zoeken op een manier die wij al kennen. Als er leven mogelijk is op basis van arsenicum dan zoeken we mogelijk op verkeerde plekken.

De Mars Rover genaamd ‘Spirit‘ is een van de op Mars gelandde robots die daar onderzoek deed. Misschien als hij zijn testen had gedaan op plekken waar veel arsenicum aanwezig was hadden we misschien nu al bijzondere ontdekkingen gedaan. Hij bleef trouwens veel langer werken  dan gepland (ruim 21 keer langer dan de verwachting was). XKCD maakte er onderstaande comic over.

NASA: vinding met impact op zoektocht naar buitenaards leven 2

Filed Under: Uit het nieuws, Wetenschap Tagged With: buitenaards, leven, mars, nasa

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 53
  • Page 54
  • Page 55
  • Page 56
  • Page 57
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie
18 April 2026 - Ward van Beek

‘De Fuik’, Paulien Valk, Texel Het Skepsiscongres 2026, op 31 oktober a.s., in Congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort, heeft dit jaar als thema: “In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie.” De titel spreekt voor…Lees meer In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie › [...]

10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers
31 March 2026 - Ward van Beek

 De antivaccinatiebeweging weet massa’s mensen te overtuigen – alleen al de dalende vaccinatiegraad bewijst dat. De argumenten die ze gebruiken klinken overtuigend. Het zijn stuk voor stuk drogredenen. Epidemioloog Hassan Vally bespreekt er tien.  Dit artikel staat ook in Skepter 39.1…Lees meer 10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers › [...]

De succesformule voor bedrog
16 March 2026 - Ward van Beek

De Keshe Foundation verkoopt pseudowetenschappelijke plasmatechnologie door met technische termen en autoriteit te strooien, bizarre voorspellingen te doen en zich af te zetten tegen de gevestigde wetenschap.Lees meer De succesformule voor bedrog › [...]

RSS Error: Retrieved unsupported status code "404"

Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction
22 June 2026 - David Gorski
Lysenkoism 2.0 in action: Robert  F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction

A journal editor decided to retract and remove a bad study by an antivaxxer named Neil Z. Miller. RFK Jr. publicly demanded to know why. This is Lysenkoism 2.0 in action in 2026. The post Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction first appeared on Science-Based Medicine. [...]

RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm
19 June 2026 - Jonathan Howard
RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm

Kennedy’s sperm obsession combined with his desire for healthy "Trump babies" to serve in a military led by a White supremacist, whom he believes to be a divinely anointed, testosterone-filled übermensch can best be thought of a corollary to soft eugenics. I'll call it soft Lebensborn. The post RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm first appeared on Science-Based Medicine. [...]

99 Ways to Die – And How to Avoid them
18 June 2026 - Scott Gavura
99 Ways to Die – And How to Avoid them

An entertaining guide to death, with tips on how to avoid it, from an emergency medicine doctor. The post 99 Ways to Die – And How to Avoid them first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @ Hans, Inderdaad. Ik heb er geen bezwaar tegen als men kritische stemmen uitnodigt, maar het uitnodigen van kwakzalvers is
  • Hans1263
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @Klaas van Dijk Zo'n overeenkomst kan ik me goed voorstellen. De organisatie komt dan zonder teveel schade van de medewerker
  • Hans1263
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @Renate Daar valt niets aan toe te voegen. De prutser had natuurlijk nooit door de enquête-commissie moeten worden uitgenodigd.
  • Klaas van Dijk
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @Renate1 en @Hans1263, Yannick Griep werkte in ieder geval al op 27 maart 2025 bij Samergo, bron http://web.archive.org/web/20250327071348/h
  • DinoDino-actie van Logos Instituut tien jaar geleden – Een overzicht - Fundamentum
    on Logos Instituut over de schreef met dino-actie volgens Reclame Code Commissie
    […] 2 september 2016: Op de website Kloptdatwel wordt de uitspraak van de Reclame Code Commissie aangehaald. De auteur noemt d

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in