• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Kloptdatwel?

  • Home
  • Onderwerpen
    • (Bij)Geloof
    • Columns
    • Complottheorieën
    • Factchecking
    • Gezondheid
    • Hoax
    • Humor
    • K-d-Weetjes
    • New Age
    • Paranormaal
    • Pseudowetenschap
    • Reclame Code Commissie
    • Skepticisme
    • Skeptics in the Pub
    • Skeptische TV
    • UFO
    • Wetenschap
    • Overig
  • Skeptisch Chatten
  • Werkstuk?
  • Contact
  • Over Kloptdatwel.nl
    • Activiteiten agenda
    • Colofon – (copyright info)
    • Gedragsregels van Kloptdatwel
    • Kloptdatwel in de media
    • Interessante Links
    • Over het Bol.com Partnerprogramma en andere affiliate programma’s.
    • Social media & Twitter
    • Nieuwsbrief
    • Privacybeleid
    • Skeptisch Chatten
      • Skeptisch Chatten (archief 1)
      • Skeptisch Chatten (archief 2)
      • Skeptisch Chatten (archief 3)
      • Skeptisch Chatten (archief 4)

Uit het nieuws

Scientology

22 February 2011 by Gert Jan van 't Land 8 Comments

In The New Yorker Magazine van afgelopen week staat een lang artikel over de Scientology kerk. De kerk heeft bekende leden zoals Tom Cruise en John Travolta en claimt grote (maar niet wetenschappelijk bewezen) successen op het gebied van de verslavingszorg en lesmethoden. Maar Scientology is ook betrokken bij geruchtmakende rechtszaken. In België is Scientology bijvoorbeeld vervolgd als criminele organisatie. Ook staat de kerk snel met advocaten op de stoep bij critici. In Nederland procedeerde Scientology bijvoorbeeld tegen publiciste Karin Spaink, die geheime teksten van Scientology op haar website zette. Spaink won.

Een korte samenvatting van het artikel in The New Yorker.

Kern van het artikel is een interview met Hollywood-regisseur Paul Haggis die zich in 2009 liet uitschrijven bij Scientology. Haggis deed dit omdat hij het er niet mee eens was dat de kerk het homohuwelijk in Californië afwees. Omdat zijn dochter lesbisch is, raakte hem dit persoonlijk. Na zijn opzegging begon Haggis aan een onderzoek naar de Scientology kerk waar hij zo lang bij hoorde. Hij schrok. Haggis was vooral geschokt door een serie artikelen in een krant in Florida en artikelen in de St. Petersburg Times.  In de artikelen wordt uit de doeken gedaan dat de hoogste baas van Scientology, David Miscavige, geweld gebruikt tegen leden van de kerk. Ook leggen de artikelen uit hoe kinderen toetreden tot een speciale orde van de kerk, de Sea Org, waar ze voor belachelijk weinig geld handenarbeid verrichten. De kinderen tekenen contracten waarin ze beloven dat ze voor 1 miljard jaar toetreden. Wie weg wil, moet tot honderdduizenden dollars aan vergoedingen voor trainingen en coaching terugbetalen. Op de website exscientologykids.com leggen de kinderen uit wat hun overkwam. Scientology ontkent alle beschuldigingen – de kerkleider heeft geen geweld gebruikt, de contracten worden niet via de rechter nageleefd maar moeten worden opgevat als een spiritueel contract. Maar in de praktijk betalen verlaters vaak grote bedragen aan de kerk, aldus het artikel in The New Yorker. Ook zegt het blad dat de FBI op dit moment strafrechtelijk onderzoek tegen Scientology heeft lopen. Ook dit wordt overigens door de kerk ontkend.  Het leidde wel tot veel publiciteit in de VS, zie onder andere het item van de Today Show aan het einde van dit artikel. In Nederland wijdde NRC er een uitvoerig artikel aan.

Scientology 1
L. Ron Hubbard, de oprichter van Scientology (bron: Wikipedia)

Scientology werd in de jaren 1950 opgericht door sciencefictionschrijver L. Ron Hubbard. Volgens de geschriften van Hubbard biedt Scientology een 100% trefzekere ‘technologie voor spirituele groei, mits op de juiste manier toegepast op een persoon die zijn leven echt wil verbeteren’. Hubbards geloofsleer ‘Dianetics’ is in 1950 een ‘instant bestseller’. Met de hulp van de leiding van een bekende toneelschool in Hollywood kan de kerk een aantal celebrities aan zich binden. Scientology wordt gepresenteerd als een methode om succes te behalen. Dit legt mede de basis voor het succes van Scientology. Ook op de voorpagina van de website van Scientology in Nederland leggen bekende sporters uit dat zij veel baat hebben bij de kerk. Bij Scientology zijn geld en succes niet vies. Volgens David Touretzky, een hoogleraar aan de Carnegie Mellon Universiteit, kost de volledige opleiding van de kerk enkele honderdduizenden dollars. Scientology ontkent overigens dat de bedragen zo uit de klauwen kunnen lopen.

Een kerklid van Scientology doorloopt een aantal niveaus. In de hogere niveaus zijn de kerkleden vrij van neurosen en zijn ze immuun geworden voor verkoudheden. Haggis, die vrijwel tot op het hoogste niveau is gekomen, vertelt dat hij hiervan nooit iets heeft gemerkt. Hij legt uit hoe de trainingen in zijn werk gingen. Alles begon met een onderzoek met behulp van een E-meter. Die werkt als een soort leugendetector. De ondervraagde heeft een elektrode in iedere hand en beantwoordt vragen. Als de meter uitslaat, dan wordt de ondervraagde aangemoedigd terug te denken aan een eerder moment waarop hetzelfde werd beleefd, dit worden de ‘earlier similars’ genoemd. Desnoods tot in vorige levens.  Scientology is daarmee schatplichtig aan de theorieën van Sigmund Freud. Dit ondanks het feit dat Scientology psychologie en psychiatrie verwerpt als zeer gevaarlijk.

Scientology 2
Scientology-aanhangers demonstreren tegen psychiatrie (bron: Wikipedia)

Met behulp van technieken die later het fundament zouden vormen voor Scientology geneest Hubbard zichzelf van blindheid als hij aan het einde van WOII in een militair ziekenhuis verblijft. The New Yorker doet onderzoek naar het dossier van Hubbard en komt tot de conclusie dat Hubbard er lag voor een heel andere kwaal, een zweer aan de twaalfvingerige darm. Eenzelfde controverse was er rond de militaire carrière van Hubbard. Hierover berichtte de Skepter in een artikel van Jan Willem Nienhuys.

Inmiddels is er geen controverse meer rond het geheime lesmateriaal van Scientology dat in 1985 aan het licht kwam in een rechtszaak die door enkele oud-kerkleden tegen Scientology was aangespannen. Ondanks de inzet van een legertje advocaten kon Scientology niet verhinderen dat de Los Angeles Times de geheime stukken kon publiceren:

“A major cause of mankind’s problems began 75 million years ago,” the Times wrote, when the planet Earth, then called Teegeeack, was part of a confederation of ninety planets under the leadership of a despotic ruler named Xenu. “Then, as now, the materials state, the chief problem was overpopulation.” Xenu decided “to take radical measures.” The documents explained that surplus beings were transported to volcanoes on Earth. “The documents state that H-bombs far more powerful than any in existence today were dropped on these volcanoes, destroying the people but freeing their spirits—called thetans—which attached themselves to one another in clusters.” Those spirits were “trapped in a compound of frozen alcohol and glycol,” then “implanted” with “the seed of aberrant behavior.” The Times account concluded, “When people die, these clusters attach to other humans and keep perpetuating themselves.”

Inmiddels heeft Scientology bepaalde teksten die homosexualiteit veroordelen verwijderd uit de werken van Hubbard. Hoe kan dat, vroeg The New Yorker, de geschriften van Hubbard moeten toch precies zoals ze zijn geschreven worden opgevat en toegepast? Het antwoord van de kerk is dat blijkbaar iemand stiekem teksten heeft toegevoegd aan de werken van Hubbard. En deze niet-Hubbard teksten moeten natuurlijk verdwijnen. Zo kun je zien dat zelfs de onsterfelijke werken van Hubbard aan interpretatie onderhevig kunnen zijn.

De controverses rond Scientology blijven. Enkele jaren geleden keerde wikileaks zich tegen de kerk. En onlangs nam een groep hackers (‘anonymous’) de kerk op de korrel. Allemaal heel begrijpelijk, aldus kerkleider Miscavige, een nieuwe geloofsleer roept immers altijd verzet op.

Sinds hij bij Scientology weg is, is Haggis in therapie. Dat mocht niet toen hij lid van de kerk was. Dat vindt hij nu jammer. Door psychotherapie wordt hij een beter mens, vindt hij zelf. In zijn tijd bij Scientology voelde hij zich weliswaar prima, maar hij bleef al die jaren ‘een selfish bastard’.

The Today Show wijdde een item aan het artikel in The New Yorker:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy

 

Filed Under: (Bij)Geloof, Algemeen, Uit het nieuws Tagged With: buitenaards bezoek, geloof, religie, scientology, ufo, video

Zwitserland geeft alterneuten zes jaar vrij spel

18 February 2011 by Gert Jan van 't Land 2 Comments

Zwitserland gaat in de komende jaren een aantal alternatieve therapieën onderzoeken op werkzaamheid: homeopathie, holistische behandelingen, kruidentherapie, traditionele Chinese behandelwijzen (waaronder acupunctuur) en neuraaltherapie (injecties met procaïne). Dat meldde de website swissinfo.ch op 14 januari 2011. Zowel de Zwitserse reguliere artsen als de irreguliere genezers gaven aan dat ze blij waren met deze aanpak. Maar de praktijk is dat de alternatieve therapieën de komende 6 jaar vrij spel hebben – ze zijn voorlopig weer opgenomen in  de Zwitserse ziektekostenverzekering.

Een nader te bepalen internationaal erkend onderzoeksinstituut moet het oordeel vellen of een behandelwijze al dan niet werkzaam is. Dit moet op basis van bestaande gegevens, anders zou het niet lukken om voor 2018 tot conclusies te komen. De Zwitserse regering overweegt twee serieuze instituten:

‘The government is now considering which international institute to approach. It could be a state-sponsored body such as the United States’s lead agency for scientific research on complementary medicine, the National Center for Complementary and Alternative Medicine. The National Institute of Clinical Excellence in Britain has been name-checked by others’.

De website van het National Center geeft b.v. een duidelijk beeld van het ontbrekende bewijs voor werkzaamheid van homeopathie. Ook over de andere therapieën geeft de website de nodige info, en die is van goede kwaliteit.

Waarom vindt Zwitersland dan aanvullend onderzoek nodig? Waarom is een websearch bij het Amerikaanse topinstituut niet voldoende? Waarom al die moeite en kosten? Dat heeft te maken met de unieke Zwitserse vorm van democratie. In 2005 schrapte Zwitserland de alternatieve behandelwijzen uit de ziekteverzekering. Wie een niet-bewezen behandeling wilde, moest die dus zelf betalen. Maar in 2009 stemde tweederde van de Zwitsers in een referendum voor opname van de alternatieve behandelingen in de ziektekostenverzekering. Ondertussen concludeerde een nationale onderzoekscommissie in december 2010 dat er geen enkel bewijs was voor de werkzaamheid van de vijf alternatieve behandelingen. Die conclusie was niet voldoende – de feiten spreken blijkbaar in Zwitserland niet voor zichzelf.

Het compromis is dus dat de alternatieve genezerij de komende zes jaar weer in de Zwitserse ziektekostenverzekering zit. En in dit Alpenlandje gaat het dan om big business – Zwitserland heeft de meest alternatieve behandelaars per hoofd van de bevolking van alle landen ter wereld. Op dit moment zijn er ruim 17.000 geregistreerd bij de ziektekostenverzekeraars.  Ik ben benieuwd wat de Zwitsers in 2017 concluderen.

Met dank aan Arjen Rienks

Filed Under: Alternatieve schade, Gezondheid, Kort, Uit het nieuws Tagged With: alternatieve behandelwijzen, homeopathie, kwakzalverij, therapie, zwitserland

Happinez recensie, 1-2011

17 February 2011 by Agnes Tieben 7 Comments

Happinez is een blad dat veel gelezen wordt in het alternatieve circuit. Het wordt soms zelfs als bron aangehaald, terwijl er vaak claims in worden gedaan die allang onderzocht en achterhaald zijn. De komende tijd bespreken we op Kloptdatwel.nl iedere editie.

Het thema van 2011 is een reis die begint bij jezelf en eindigt bij jouw plek in het grote geheel. Van ‘ik’ (dit nummer) naar ‘wij’ (nummer 8). De acht edities beloven samen een pad vol onderzoek, wijsheid en inzicht te vormen.

In de zeven artikelen die op de cover worden aangekondigd staat het ‘ik’ centraal:

-Wat maakt jou tot wie je bent?
-De boodschap van de Sioux indianen
-Leef je mooiste leven
-Schrijf en vind de weg naar je hart
-Gezond eten : houd het simpel
-Test: hoe groot is jouw ego?
-Sjamanisme in Scandinavië

De boodschap van de Sioux indianen
Na meer dan 20 bladzijden foto’s en advertenties begint op p. 26 eindelijk het eerste artikel, het is een interview met de 33-jarige Kiesha Crowther (indianennaam: Little Grandmother). Ze geeft over de hele wereld lezingen om de boodschap van de Sioux indianen te verkondigen. Hoewel ze er blond en blank uitziet beweert ze in het interview dat haar moeder behoort tot de Sioux/Salish stam. Nadat haar moeder haar vader had ontmoet, verwisselde ze het reservaat voor een boerderij op het platteland ergens in het zuiden van Colorado, alwaar Kiesha is opgegroeid.

Op haar dertigste verjaardag ging de telefoon en werd Kiesha gevraagd om sjamaan en hoeder van de wijsheid te worden. De ouderen van de stam van haar moeder hadden haar vanaf haar geboorte gevolgd en beweerden dat ze was voorbestemd om sjamaan te zijn. Na enkele weken van bidden en mediteren besloot ze de roeping te accepteren.
Kiesha’s boodschap is dat we allemaal broers en zusters zijn omdat we dezelfde moeder hebben: Moeder Aarde. We hebben allemaal een hoger zelf, een ziel, een ‘ik ben’ die ons helpt te herinneren wie we zijn, waar we vandaan komen en wat we hier te doen hebben. Het leven op aarde draait om leren. Als je dit beseft ben je vrij. Je zult vanuit liefde gaan leven en niet meer oordelen over anderen. Want waar anderen ook in verzeild raken, het is voor hun eigen bestwil, o nee foutje, er staat ‘het is voor hen bedoeld om van te leren’.

Natuurlijk heb ik Kiesha Crowther even gegoogeld, er zijn veel filmpjes van haar te zien op YouTube, en zo kwam ik ook terecht bij een wel ingelichte skeptische site waar ik las dat ze helemaal geen indiaanse moeder heeft, sterker nog , die Sioux/Salish stam bestaat niet eens, ze heeft het gewoon allemaal zelf verzonnen!
Verder valt te lezen: de federatie van Salish- en Kootenai-stammen van het Flathead-reservaat neemt nadrukkelijk afstand van de claims van Kiesha Crowther, ze is niet hun sjamaan en heeft niet het recht deze titel te claimen:

We have zero connection to Kiesha Crowther. Her online talks are not based in any kind of authentic knowledge from this tribe, or as far as I can tell, any tribe.
(…)
I’ve been contacted by people from Hawaii, Spain, Denmark, Switzerland and Germany who appear to have given her great fees to speak. Zero dollars have come to support our language, culture, safety net programs of this reservation. We have no record of the family names she’s shared in her many biographical posts. Nothing about her stories feels remotely authentic as pertaining to Salish, Lakota, or general Indian culture or beliefs.

Rob McDonald
Communications Director
Confederated Salish Kootenai Tribes

Het volgende artikel: Wat maakt jou tot wie je bent? is geschreven door schrijfster en vaste redactiemedewerkster Lisette Thooft.
Er wordt gefilosofeerd over: waarom ben ik ik?, waarom ben ik nou toevallig die ene ik en niet een ander. Na drie bladzijden mijmeren waar je geen steek wijzer van wordt volgt de afsluiter, Lisette komt tot het spectaculaire inzicht dat de vraag moet worden verlegd, waarom ik ik ben is niet meer belangrijk, al filosoferend is ze er achter gekomen dat het gaat om de rol die je komt spelen op het wereldtoneel. Met andere woorden waarom ben ik hier? Er zijn veel goede bestaansredenen mogelijk, bijvoorbeeld: ik ben hier om te leren lief te hebben of om te leren mezelf te zijn. De eerste helft van je leven heb je vaak nodig om uit te zoeken waarom je hier bent, de andere helft kan je dan gebruiken om te zijn wie je bent. (zucht, wat een gezever)
Dat ik niet de enige ben die zich stoort aan het wollige taalgebruik van Lisette Thooft kunt u hier lezen, het is een originele, bijzonder humoristische en zeer rake analyse van een van haar boeken.

Dan volgt het artikel: Sjamanen van het noorden waarin journaliste Ingrid Melenberg samen met de Amsterdamse sjamane Linda Wormhoudt een rondreis door het zuiden van Noorwegen maakt.
De informatie uit historische bronnen is schaars maar met een beetje fantasie en een portie eigen beleving en ervaring kom je toch nog een heel eind. Voor wie geinteresseerd is in sjamanisme: Skepsis heeft een véél interessanter artikel hierover op haar website staan.

Het volgende artikel is de egotest: hoe groot is jouw ego?
Ik vermoed dat het de bedoeling is dat je ego niet te groot is. Er wordt gewerkt met het concept egostrippen bedacht door Coach en (enter) trainer Rick van Asperen (leuk met woorden). ‘Onze ego’s komen regelmatig in een trip terecht. Dat wil zeggen: je bent boos, gekwetst, verdrietig. Dan is het tijd om je ego te strippen, want daar knap je van op.
Ik concludeer hieruit dat het er bij Rick om gaat de dingen weer in de juiste proporties te zien. Nou ja, niks mis mee natuurlijk.

Toch vind ik het begrip ego nogal verwarrend, de gebruiker van het woord doet het meestal voorkomen alsof de term volkomen vanzelfsprekend en helder is maar als je even verder kijkt blijkt dat er iedere keer weer wat anders mee wordt bedoeld. In de inleiding van het tijdschrift schrijft hoofdredacteur Ruud Hollander: als je je bezig houdt met complimenten, verwijten, plezier, pijn, verlies, winst, roem of schaamte, dan weet je dat niet je ziel maar je ego aan het woord is. (En dat is niet goed, zo klinkt het.)

Een zin verder schrijft hij alweer iets wat daar tegenstrijdig mee is: ‘Door de stem van zijn ego een beetje te smoren, werd voor mijn vriend duidelijker wat hij belangrijk vond in het leven. Wat hij echt met plezier deed en wat niet.’ (Dus plezier is nu ineens weer wel oke.)

Op p. 92 in de rubriek, gezondheid: gezond eten, houd het simpel: Wat moet je eten als je gezond wilt leven?
‘Echt eten’ zegt de Amerikaanse journalist en filosoof Michael Pollan. Hij schreef een boekje met 64 tips zoals: koop wat je overgrootmoeder kocht, kies voor eten wat bederft, eet geen eten als het gemaakt is in gebouwen waarin iedereen een operatiemuts op moet, mijd een product met meer dan vijf ingrediënten. Kortom hij is een van de vele deelnemers aan de kruistocht tegen de ‘processed foods’ die wordt uitgedragen door de talloze kookprogramma’s, tijdschriften en columns, alles wat is voorverpakt, voorgesneden of voorgekookt wordt met minachting bekeken. (Rosanne Hertzberger, Er gaat niets boven een kant-en-klaarmaaltijd met additieven) ‘Terug naar de middeleeuwen!’ lijkt het motto te zijn van deze fanatiekelingen.

Op p. 98 in de rubriek, zingeving: leef je mooiste leven, zoektocht naar geluk met yogadocent en schrijver Johan Noorloos (met grote foto van Johan, knappe jongeman met dromerige en toch indringende blik).
Johan Noorloos is niet zomaar een yogaleraar, hij is de personal yogateacher van vele BN’ers. Hij maakte een voorstelling ‘het inzicht’ waarin je in vijf stappen richting geluk wordt geleid. Een van de stappen is visualiseren: ‘de kracht van ons voorstellingsvermogen is enorm. Alles wat wij geloven, wordt werkelijkheid. Het is de hoogste tijd dat wij gebruikmaken van ons ongelofelijke potentieel’ (niet ongevaarlijke onzin dus)

Tot slot, schrijf en vind de weg naar je hart,
Het gaat hier om een pelgrimstocht op papier, het idee is afkomstig van schrijfcoach Christine de Vries. In plaats van elke dag een stuk lopen ga je elke dag een stuk schrijven. Christine komt met een zeven stappenplan. Leuk idee, dacht ik in eerste instantie en begin enthousiast aan de eerste stap: kilometerschrijven. Oefening: begin zonder vooraf te bedenken waar je het over gaat hebben bovenaan een A-4’tje en schrijf deze zonder onderbreking vol. Stop niet wanneer je even uit je concentratie raakt, ga niet nadenken. Schrijf door tot de pagina vol is.
Bij mij levert het een lap tekst vol onzin op, geen touw aan vast te knopen. Zouden de Happinez-medewerkers ook deze schrijftips ter hand hebben genomen? 😉

Filed Under: New Age, Uit het nieuws Tagged With: ego, happinez, kiesha crowther, sjamanisme

Ongecontacteerde stammen zouden niet bestaan

14 February 2011 by Maarten Koller 7 Comments

Er schijnen nogal wat stammen te bestaan die diep in de regenwouden of op andere afgelegen plekken leven waar geen vreedzaam contact met de samenleving mee bestaat. Ver weg van de ‘bewoonde’ wereld dus. Een van de landen waar zulke ‘ongecontacteerde’ stammen leven is Peru. De president van Peru, Alan García zegt daarover:

‘In opposition to oil, (environmentalists) have created the figure of an ’uncontacted’ Amazon native; that’s to say, unknown but presumed to exist.’
——
‘De tegenstanders van olie (milieuactivisten) hebben het beeld gecreëerd van een ongecontacteerde inboorling in de Amazone, oftewel, ongekend maar aangenomen dat ze bestaan.’

Je leest het, een duidelijke skepticus die meneer García, hij gelooft er niks van.

En wat doe je dan als je al jarenlang dit soort stammen onderzoekt? Dan nodig je de BBC uit om eens wat leuke opnamen te maken:

Ik vind het een erg mooi filmpje maar is het nu ook een bewijs? In elk geval lijkt het me overtuigend genoeg om te kunnen zeggen “hier, op deze plek, daar wonen mensen”. De vraag is nu of meneer de president zijn mening wil herzien. In elk geval lijkt het me genoeg om je regering een onderzoek in te laten stellen.

Wel voorzichtig doen want het zou erg schadelijk kunnen zijn voor de stammen om met ‘de beschaving’ in contact te komen, door wat wij als een simpele verkoudheid zien, kunnen zij doodgaan.

Lees meer op deze website: http://www.uncontactedtribes.org/
En hier ga je direct naar hun FAQ, waar de meeste van je vragen beantwoord zullen worden.

——————————————————————————————————-

Wat mij betreft is dit een schoolvoorbeeld van hoe je met skeptici moet omgaan. Zeggen ze dat een fenomeen niet bestaat? Zeggen ze weer eens dat je speciale therapie, overgebracht van generatie op generatie, geen effect heeft? Geloven ze je niet als je zegt dat UFO’s echt bestaan? Of Yeti, of BigFoot, of het monster van Lochness?

Sla ze dan om de oren met duidelijke, scherpe en langdurende opnamen! Misschien geloven ze je nog niet meteen (in deze tijd van digitale bewerking van beelden nou eenmaal logisch) maar de bereidwilligheid tot onderzoek zal zeker toenemen.
(Dit alles ook nog eens gefilmd door een BBC filmcrew is natuurlijk een pre)

Filed Under: Buitenland, Factchecking, Kort, Uit het nieuws Tagged With: bewoonde wereld, niet vreemdzaam, peru, president, stammen

Orkisol: kat krijgt lijntje met boven

12 February 2011 by Maarten Koller 11 Comments

Afgelopen woensdag was het trieste bericht op nu.nl te lezen dat er een kat was overleden na een soort mislukte handoplegging. Dit zou gebeurt zijn via de Orkisol methode. De handoplegging had moeten helpen tegen een gezwel, maar helaas was de kat na enkele maanden overleden. Gelukkig krijg je zes maanden garantie bij de Orkisoltherapeuten. Toch moest daar uiteindelijk de rechter aan te pas komen. De therapeut wilde de 16.200 euro(!) voor de behandeling blijkbaar niet teruggeven.

Maar wat is nou weer de Orkisol methode?

Samenvatting:
Orkisol blijkt makkelijk te zijn, je legt enkele uren je hand ergens op, en daarna houdt je hem op voor de duizenden euro’s die je krijgt voor alle Orkisol-pakketten die je hebt verkocht. Als behandelaar mail je wat heen en weer met het Deense thuisfront, alwaar ze de behandelplannen voor je cliënten schrijven. Deze behandelplannen blijken vervolgens zo onbelangrijk dat je het niet nodig vindt om ze mee te nemen of verder toe te lichten tijdens een rechtszaak. Ook worden geheel op afstand ‘lijnen met elkaar verbonden’. Even wachten tot je een mailtje krijgt dat alle verkochten pakketten ‘connected’ zijn en dan begint het allemaal. (Nee ik heb ook geen idee wat dan, maar je garantieperiode gaat dan wel in, dus ik neem aan dat er wat begint).

En als je cliënt klaagt dat het allemaal niet werkt zeg je simpelweg dat het nog even tijd nodig heeft. Hoeveel tijd? Even mailen met Denemarken voor de exacte datum natuurlijk.

Ook de rechtbank blijft in het duister tasten naar wat de methode precies is. Hun conclusie: kwakzalverij. Ik denk dat ik me daar maar bij aansluit.

Orkisol: kat krijgt lijntje met boven 3
Zou dat nou moeilijk zijn, die lijntjes verbinden?

———————————————————-

Omdat het anders zo’n lang verhaal werd heb ik maar een samenvatting geschreven. Voor de geïnteresseerden hieronder een langer stuk:

Ik las er in het nu.nl bericht voor het eerst over en bezocht de website www.orkisol.com maar eens. Daar werd ik niet veel wijzer:

ORKISOL is oplossingen – zonder gepraat.
ORKISOL is een uniek product: in de vorm van een eens-en-voor-altijd behandeling voor mensen en paarden.

Behandeling met ORKISOL-pakketten is een individuele behandeling op hoog niveau zoals: verandering van gedragspatronen, familie- en partnerrelaties, personeelsontwikkeling, sportprestaties, lichamelijke gebreken, verandering van levensstijl, enz.

Door behandeling met ORKISOL-pakketten verwijderen wij uw negatieve gevoelens en worden uw positieve gevoelens geïntegreerd.

Gewoonlijk wordt met de negatieve gevoelens gewerkt – wij verwijderen ze en integreren de positieve gevoelens.

Wij gaan tegen de natuurwet in waar negatief en positief bij elkaar horen. Wij verbinden positief met positief.

Orkisol: kat krijgt lijntje met boven 4
Het werken met negatieve gevoelens kan zo worden weergegeven
Orkisol: kat krijgt lijntje met boven 5
Na een behandeling met ORKISOL-pakketten ziet de ontwikkeling er zo uit

Productoverzicht:
ORKISOL Firmapakket – ORKISOL Succespakket – ORKISOL Sportpakket – ORKISOL Orgaanpakket – ORKISOL Verbindingspakket – ORKISOL Levensstijlpakket – ORKISOL Voedingspakket – ORKISOL Leerpakket – ORKISOL Ogenpakket – ORKISOL Positief Slankpakket – ORKISOL Paardenpakket

De behandeling zal bestaan uit een combinatie van ORKISOL-pakketten, waarbij elk ORKISOL-pakket individueel voor u wordt samengesteld.

Orkisol komt oorspronkelijk uit Denemarken en ik heb onze Deense skeptische vrienden gevraagd om meer uitleg over deze methode. Helaas heb ik nog geen reactie gehad, dus ben ik de rechtszaak maar gaan doorspitten, en daar werden ze ook niet veel wijzer. We gaan er even chronologisch doorheen.

Een van de eerste dingen die we kunnen lezen is dat de huidige situatie van de eigenaresse (cliënt) en haar verwachtingen:

Fysieke/psychische situatie op dit moment:
– fysiek – rugklachten/nek, metalen belasting (kan niet ontgiften)
– allergieën: bijen + muggen, voedingssupplementen, giftige stoffen (geopalische belasting, toxische stoffen, elektrosmog, metaalbelasting)
– depressief
– eetverslaving
– geheugenstoornis, concentratiestoornis, spataderen, ogen, oren
– geen galblaas/amandelen meer.
(…)
Verwachting binnen drie maanden na de behandeling:
– vrij van rugpijn, gewrichten, spieren
– kunnen slapen
– naar toilet kunnen
– vrij van allergieën
– niet meer depressief
– geen honger (ziekelijk)
– weer studie kunnen beginnen/ opnemen
– energie hebben.

En over de kat:

Nu: heeft een bult/gezwel op haar linkerachterpoot. Heeft er erg veel last van. Kan niet goed lopen. Als ze loopt doet ze dat op drie pootjes. Ligt veel in haar mandje. Eet slecht. Krijgt speciaal vlees met heel weinig koolhydraten maar dat vindt ze niet lekker. Ziet eruit alsof ze zich echt niet prettig voelt.” En onder het kopje verwachtingen: “Dat het gezwel stopt. Dat ze pijnvrij is. Dat ze weer goed kan lopen. En dat ze nog een aantal mooie fijne jaren heeft.”

Het volgende wat relevant is zijn de garantievoorwaarden:

The client can choose to have the treatment reversed and his/her payment refunded. The reversal means that the positive feelings will be removed and the negative feelings will be integrated.

Dus niet goed, positieve gevoelens verwijderd!? En je krijgt ook je negatieve gevoelens weer geïntegreerd…

De bedragen waren niet onaanzienlijk:

Het factuurbedrag voor client bedroeg in totaal EUR 13.500,00, inclusief BTW, en is als volgt gespecificeerd:
ORKISOL Sportpakket 6.480,-
ORKISOL Voedingpakket 2.025,-
ORKISOL Lifestylepakket 2.025,-
ORKISOL Positief Slank Pakket 1.620,-
ORKISOL Leerpakket 1.350,-

Het factuurbedrag voor de kat bedraagt EUR 2.700,00, inclusief BTW, en is als volgt gespecificeerd (zonder dat wordt vermeld wat de prijs van ieder pakket afzonderlijk is):
ORKISOL Succespakket
ORKISOL Organenpakket
ORKISOL Verbindingspakket
ORKISOL Voedingpakket

Het totaalbedrag werd 14 augustus voldaan. 28 november moest cliënt de kat helaas laten inslapen.

De cliënt vertelt dat de behandeling eigenlijk een wassen neus is: de behandelaar wil doen geloven dat de Orkisollers in Denemarken de behandelplannen konden schrijven voor cliënt, zonder haar ooit ontmoet of gezien te hebben. Deze behandelplannen worden niet overgelegd of toegelicht. Daarnaast zijn de voorgeschreven pakketten niet iets fysieks zoals medicijnen.

De rechtbank heeft al met al geen enkel inzicht kunnen verkrijgen in de aard en methode van de beweerdelijke ‘behandeling’ en evenmin in de rolverdeling tussen behandelaar in NL en de Orkisollers in Denemarken (red.). Wat laatstgenoemde aangaat, tast de rechtbank volledig in het duister wat het ‘samenstellen van de Orkisol-pakketten’, het schrijven van de ‘werkplannen’ en het ‘verbinden van de lijnen met elkaar‘ behelst. De mails van de Orkisollers in Denemarken waar behandelaar in NL dienaangaande naar verwijst – zoals die van 28 augustus 2008 met het bericht dat de pakketten zijn ‘geconnect’ (wat dat ook moge inhouden), vanaf welke datum de garantie-termijn klaarblijkelijk is gaan lopen – zijn geen van alle in het geding gebracht.

Achteraf gezien vindt cliënt dat een enkele uren durende handoplegging wel erg gemakkelijk geld verdienen was:

Ten aanzien van behandelaar rept client (…) over een handoplegging van een paar uur, om daar in haar conclusie (…) aan toe te voegen dat die ‘behandeling’, zeker gelet op het betaalde bedrag, zijdens behandelaar een uitermate geringe inspanning vergde.

De rechtbank hoeven we in elk geval niets meer uit te leggen:

Het gaat hier aldus naar het oordeel van de rechtbank om handelen dan wel verlenen van raad en bijstand in relatie tot de gezondheidstoestand van mens en dier dat niet gefundeerd is op logische dan wel empirisch houdbare hypothesen en theorieën, dat actief onder het publiek wordt verspreid, zonder dat toetsing op effectiviteit en veiligheid heeft plaats gevonden; vergelijk de wijze waarop kwakzalverij pleegt te worden gedefinieerd.

De eeuwenoude kwakzalverstruc wordt ook hier weer gebruikt, als het niet werkt, dan “heeft het nog even tijd nodig”. In dit geval krijgt de behandelaar vanuit Denemarken een email dat de tijd ook verstreken is.

Cliënt in een aantal telefoongesprekken in september en oktober 2008 heeft aangegeven dat zij nog geen verbetering bemerkte en dat behandelaar haar dan uitlegde dat zij “de pakketten de tijd moest geven om hun werk te doen en op hun plaats te vallen” (hetgeen, zo voert behandelaar aan, volgens een mail vanuit Denemarken daadwerkelijk op 28 november 2008 het geval zou zijn geweest).

Conclusie: we hebben er weer een onzin methode bij: de Orkisolmethode.

Filed Under: Alternatieve schade, Gezondheid, Uit het nieuws Tagged With: handoplegging, kat, kwakzalverij, lijnen, orkisol, rechtszaak, verbinden

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 47
  • Page 48
  • Page 49
  • Page 50
  • Page 51
  • Interim pages omitted …
  • Page 57
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Steun ons via:
Een aankoopbol.com Partner (meer info)
Of een donatie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Skeptic RSS feed

  • Skepsis
  • Error
  • SBM
In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie
18 April 2026 - Ward van Beek

‘De Fuik’, Paulien Valk, Texel Het Skepsiscongres 2026, op 31 oktober a.s., in Congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort, heeft dit jaar als thema: “In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie.” De titel spreekt voor…Lees meer In de fuik van fabel en fictie – inzichten in mis- en desinformatie › [...]

10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers
31 March 2026 - Ward van Beek

 De antivaccinatiebeweging weet massa’s mensen te overtuigen – alleen al de dalende vaccinatiegraad bewijst dat. De argumenten die ze gebruiken klinken overtuigend. Het zijn stuk voor stuk drogredenen. Epidemioloog Hassan Vally bespreekt er tien.  Dit artikel staat ook in Skepter 39.1…Lees meer 10 drogredenaties uit trukendoos antivaxers › [...]

De succesformule voor bedrog
16 March 2026 - Ward van Beek

De Keshe Foundation verkoopt pseudowetenschappelijke plasmatechnologie door met technische termen en autoriteit te strooien, bizarre voorspellingen te doen en zich af te zetten tegen de gevestigde wetenschap.Lees meer De succesformule voor bedrog › [...]

RSS Error: Retrieved unsupported status code "404"

Using Phone Apps to Track Symptoms
24 June 2026 - Steven Novella
Using Phone Apps to Track Symptoms

It is easy to forget how much of an impact the smartphone has had on our daily lives and our society. About 91% of Americans own a smartphone, which means most of us are walking around with a device in our pockets that is a computer, communicator, camera, GPS locator and has access to virtually the world’s store of human knowledge. The […] The post Using Phone Apps to Track Symptoms first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction
22 June 2026 - David Gorski
Lysenkoism 2.0 in action: Robert  F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction

A journal editor decided to retract and remove a bad study by an antivaxxer named Neil Z. Miller. RFK Jr. publicly demanded to know why. This is Lysenkoism 2.0 in action in 2026. The post Lysenkoism 2.0 in action: Robert F. Kennedy Jr. abuses his power to bully journal editors over a retraction first appeared on Science-Based Medicine. [...]

RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm
19 June 2026 - Jonathan Howard
RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm

Kennedy’s sperm obsession combined with his desire for healthy "Trump babies" to serve in a military led by a White supremacist, whom he believes to be a divinely anointed, testosterone-filled übermensch can best be thought of a corollary to soft eugenics. I'll call it soft Lebensborn. The post RFK Jr. is a Creepy Weirdo Obsessed with Teenagers’ Sperm first appeared on Science-Based Medicine. [...]

Recente reacties

  • Renate1
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @ Hans, Zeker. Mijn moeder had een kennis die veel op het water zat. Als je haar huid zag, dan
  • Hans1263
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    @Renate Daar kom je dan nog wel hardhandig achter als je zonder zonnebrandcrème in de zon gaat bakken resp. niet
  • Hans1263
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Dan zouden ze in ieder geval een aantal zaken op de website van de ANBI moeten publiceren. Zoek even op
  • Klaas van Dijk
    on Artsencollectief geeft podium aan kankerkwakzalver William Makis op hun quackfest
    Het Artsen Covid Collectief is opgericht in 2020 en het heeft naar eigen zeggen (al erg lang) een ANBI-status. Op
  • Renate1
    on De linke weekendbijlage (25-2026)
    Het blijft merkwaardig. Niemand zal in een vliegtuig stappen dat ontworpen is door Maurice de Hond, maar als het om

Archief Kloptdatwel.nl

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in