Wie wil klagen over misleidende reclame kan bij de Reclame Code Commissie (RCC) terecht. Al eerder is stap voor stap aangegeven hoe dat in z’n werk gaat. Bij het indienen van een klacht kan het helpen om, indien mogelijk, te verwijzen naar eerdere uitspraken van de RCC over soortgelijke reclame-uitingen. De RCC heeft namelijk al vele advertenties en andere reclames beoordeeld over absurde therapieën, rare apparaten, dubieuze behandelingen en onzinnige kuren. Alle RCC-uitspraken vanaf 2007 zijn op de website van de RCC te vinden. De gebruikte zoekmachine is echter niet altijd even gebruiksvriendelijk. Daarom is hier op Kloptdatwel? een databank gemaakt met diverse voor skeptici relevante uitspraken, netjes gesorteerd op onderwerp. Doorgaans is de therapie of het apparaat het onderwerp, maar een enkele keer wordt de aandoening die men claimt te kunnen genezen genoemd (bijv. KANKER of PIJN). Sommige uitspraken staan onder meerdere onderwerpen vermeld.
Bij iedere in deze databank opgenomen uitspraak wordt eerst een samenvatting van de bestreden reclame-uiting gegeven. Daarna wordt aangeven wat de ‘uitslag’ van de zaak was en wordt de uitspraak samengevat. Eventueel volgt daarna nog extra informatie, zoals links naar relevante artikelen of een kort commentaar. Ook worden waar mogelijk links gegeven naar de databank Rare Apparaten van Roeland Heeck.
Voor de goede orde: veel van de tekst in deze databank is gewoon overgenomen uit de uitspraken van de RCC zelf. De databank bevat dus weinig origineel werk, maar beoogt het vele werk van de RCC overzichtelijk te maken. De databank kan niet alleen helpen bij het indienen van nieuwe klachten, maar ook bij de skeptische voorlichting over onderwerpen die reeds bij de RCC aan de orde zijn geweest. Uiteraard is dit allemaal work in progress; er worden in de toekomst nog meer uitspraken toegevoegd en suggesties voor toevoegingen zijn altijd welkom.
INHOUD
ACUPUNCTUUR/TRADITIONELE CHINESE GENEESKUNDE [NAAR UITSPRAKEN]
Prikken met echte naalden in denkbeeldige punten in al even denkbeeldige energiebanen (‘meridianen’) om de nog denkbeeldigere levensenergie (‘chi’) weer te laten stromen als die geblokkeerd is. Dit alles wordt aangevuld met behandelingen met Chinese kruiden en massages. Helpt volgens de behandelaars zo’n beetje overal tegen.
AFSLANKEN [NAAR UITSPRAKEN]
Pillen, poeders en drankjes voor wie geen zin heeft in een gezonder dieet en meer beweging. Succes helaas niet gegarandeerd.
ALCACHOFA DE LAON [NAAR UITSPRAKEN]
Afvallen door middel van artisjokharten. Bekend van de spotjes op TV, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook werkt.
BACHBLOESEMS [NAAR UITSPRAKEN]
Door de homeopaat Edward Bach (1886-1936) ontwikkelde remedies op basis van bloemen. Deze hebben veel weg van homeopathie: er zit niets in en het werkt ook niet.
BEMER [NAAR UITSPRAKEN]
Matje dat de bloedcirculatie zou verbeteren en daarmee allerhande lichamelijke klachten zou verhelpen.
BIORESONANTIE EN AANVERWANTE ENERGETISCHE BEHANDELINGEN [NAAR UITSPRAKEN]
Reeks van theorieën en behandelwijzen waarin ervan wordt uitgegaan dat ziekte het gevolg is van een verstoring van de natuurlijke elektromagnetische trillingen of frequenties in het lichaam. Of zoiets. Met behulp van peperdure apparaten met namen als BICOM, E-Lybra en dergelijke zouden deze trillingen/frequenties kunnen worden gemeten en gecorrigeerd, waardoor de patiënt energetisch weer in evenwicht wordt gebracht. Aanhangers van de bioresonantie en aanverwante therapieën zien overal toepassingsmogelijkheden en menen dat ze hun tijd ver vooruit zijn.
BIOSTABIL [NAAR UITSPRAKEN]
Koelkastmagneet van Bruno Santanera die tegen allerhande kwalen zou helpen. Destijds op TV aangeprezen door de arts Roy Martina en Tineke de Nooij.
CEASE-THERAPIE [NAAR UITSPRAKEN]
Door de homeopaat Tinus Smits (1946-2010) bedachte behandelwijze die gestoeld is op twee leugens: dat vaccins autisme kunnen veroorzaken en dat vaccins in homeopathische (of isopathische; de homeopaten weten het zelf ook niet) verdunning uitkomst kunnen bieden. CEASE staat voor Complete Elimination of Autistic Spectrum Expression. Ook – volgens homeopaten – geschikt voor de behandeling van allerhande andere aandoeningen die homeopaten wijten aan reguliere medicijnen, de pil, aspartaam, e-nummers, GMO’s etc.
CHIROPRAXIE [NAAR UITSPRAKEN]
Door de Amerikaanse kruidenier D.D. Palmer (1845-1913) bedachte behandelwijze die ervan uitgaat dat wervelscheefstand de oorzaak van vele ziektes is. Door het manueel ‘rechtzetten’ van de wervels verdwijnen de klachten als sneeuw voor de zon. Daarbij gaat het niet alleen om rug- en nekpijn, maar ook om doofheid, hartproblemen, ADHD, kolieken bij baby’s, oorontstekingen, bedplassen etc.
DETOXEN [NAAR UITSPRAKEN]
Het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam. Normaal gesproken doen uw nieren, lever en longen dat, maar slimme adverteerders maken u wijs dat die dat niet alleen kunnen.
ECHINACEA [NAAR UITSPRAKEN]
Meestal is bedoeld de rode zonnehoed (echinacea purpurea). Paradepaardje van A. Vogel dat zou helpen tegen verkoudheid.
E-NUMMERS [NAAR UITSPRAKEN]
De ‘E’ van Eng. Goedgekeurde toevoegingen aan voedsel waarover allerhande horrorverhalen de ronde doen.
HOMEOPATHIE [NAAR UITSPRAKEN]
Door de Duitser Samuel Hahnemann (1755-1843) bedachte behandelwijze die is gebaseerd op het similiaprincipe: het gelijkende geneest het gelijkende. Beter bekend vanwege het feit dat homeopathische middelen doorgaans zo extreem verdund zijn dat er geen molecuul van de uitgangsstof meer in te vinden is. Homeopaten noemen dit potentiëren en menen dat het schudden na het verdunnen essentieel is. Skeptici menen dat dit soort zinloze rituelen de homeopathie alleen maar belachelijker maken.
KANKER [NAAR UITSPRAKEN]
Ernstige ziekte die helaas soms niet te genezen valt. Mede daardoor zijn kankerpatiënten een aantrekkelijk doelwit voor goedgelovige, zichzelf schromelijk overschattende alternatieve behandelaars en regelrechte profiteurs.
KRULLAARDS PERFECT RESET [NAAR UITSPRAKEN]
Apparaat dat bekkenscheefstand zou kunnen verhelpen en daardoor ook rug- en nekklachten. Bedacht door fysiotherapeut Rob Krullaards.
MAGNEETTHERAPIE [NAAR UITSPRAKEN]
Verzamelterm voor allerhande therapieën, objecten en apparaten die gemeen hebben dat zij heilzame, geneeskrachtige effecten toeschrijven aan behandeling met magneten en magneetvelden.
MICROBIOTICUM [NAAR UITSPRAKEN]
Kruidenmiddel dat de weerstand van rundvee zou verhogen.
MIRACLE MINERAL SUPPLEMENT (MMS) [NAAR UITSPRAKEN]
Industrieel bleekmiddel dat volgens de sekte Genesis II Church van Jim Humble iedere aandoening zou kunnen genezen.
PIJN [NAAR UITSPRAKEN]
Symptoom als gevolg van een aandoening, soms de aandoening zelf, en lang niet altijd gemakkelijk te behandelen.
Q10 (SUPPLEMENT/CO-ENZYM) [NAAR UITSPRAKEN]
Supplement dat nogal eens als wondermiddel wordt aangeprezen.
RAIN-SUPPLEMENTEN [NAAR RELEVANT ARTIKEL]
Zakjes geperste zaden die met veel mooie plaatjes en praatjes worden gepromoot. Voordelen voor de gezondheid zijn nooit aangetoond, maar een lege beurs is gegarandeerd.
REFLEXOLOGIE [NAAR UITSPRAKEN]
Theorie die ervan uitgaat dat lichaamsdelen worden weerspiegeld in de handen en voeten. Door te drukken op bepaalde reflexpunten worden klachten verholpen. Beweert men.
SEKSUALITEIT [NAAR UITSPRAKEN]
Voor als het met de bloemetjes en bijtjes niet zo wil lukken.
STOPPEN MET ROKEN [NAAR UITSPRAKEN]
Allerhande vermeende oplossingen voor wie de tabak voorgoed wil afzweren.
STRALINGSANGST [NAAR UITSPRAKEN]
Angst voor de elektromagnetische velden van mobiele telefoons, WiFi-routers, zendmasten, hoogspanningskabels, slimme meters e.d. We zouden er allerhande kwalen door oplopen en moeten er dus tegen beschermd worden, zo menen de antistralingsprofeten.
TANCOSAN [NAAR UITSPRAKEN]
Kruidendrankje dat de weerstand zou verhogen, maar vanwege het ontbreken van enig bewijs voor die bewering voornamelijk weerstand opriep.
VACUÜMTHERAPIE [NAAR UITSPRAKEN]
Beenklachten zouden verholpen worden met behulp van een vacuümtank.
XLENS [NAAR UITSPRAKEN]
Dure gekleurde brillen tegen dyslexie.
FVerweven says
Complimenten! Wie zijn/is verantwoordelijk voor deze database?
Mij valt op dat er nogal wat uitspraken in 2015 zijn. Wie is/zijn daar zo heerlijk actief?
Laurens says
De Illuminati natuurlijk.
Dat lijkt me duidelijk: een conglomeraat van banken, Big Pharma, de Khazaren en de Bilderberg groep dat mensen hun grondrecht op natuurlijke gezondheidszorg wil ontnemen en vol wil pompen met vaccins, gifstoffen en e-nummers. Daartoe hebben ze de Reclame Code Commissie bemenst met reptielachtigen.
Goed, dan nu de serieuze antwoorden:
Als je bedoelt: wie heeft deze database gemaakt, dan is het antwoord ‘ondergetekende’. Het samenstellen was vooral knippen en plakken uit de uitspraken, het meeste werk zat in het zoeken in een niet heel overzichtelijke veel grotere database, het selecteren en lezen van relevante uitspraken, het zoeken van aanvullende informatie e.d. Ik zal nieuwe uitspraken steeds per 10-15 toevoegen en dan in de reacties aangeven dat een update is geplaatst. Mochten lezers nog suggesties hebben voor toe te voegen uitspraken, dan hoor ik het graag in de reacties, of via een mail aan de redactie van KDW.
Tja, ik vermoed kritische burgers die schoon genoeg hebben van alle onzin die over ons wordt uitgestort in valse reclames voor onzinnige producten en therapieën waar je geen jota aan hebt, maar waar je je wel blauw voor betaalt.
FVerweven says
Nogmaals dank voor het werk.
Daarnaast is het wel prettig te merken dat “we” hier op KDW niet alleen zijn en er nog anderen zijn die skeptisch én actief zijn. Ik hoop dat er meer mensen zijn dan Marie Prins want anders is het wel erg zwaar voor haar. Vandaar ook mijn eerdere suggestie om in werkgroepjes dit aan te pakken als de wetgever niet wil of kan.
Zelf heb ik een tijdje een flink aantal sites bij de KOAG gemeld met betrekking tot vermelding van de werking van homeopatische middelen, maar dat is een branche-organisatie waar de aangeslotenen hun uiting kunnen laten beoordelen, ze zijn geen toezichthouder, eerder “wij van WC eend”.
Momenteel wacht ik op bericht van de Consuwijzer hoe ik het beste sites kan aanmelden die niet aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Want dat kom je erg vaak tegen bij de kwakzalvers, geen KvK nummer, geen BTW nummer, geen uitleg retourrecht en zo voorts. Het zal ze misschien niet snel stoppen, maar het is het proberen waard.
FVerweven says
Als je een klacht bij Consuwijzer indient over een (kwak)website zonder KvK nummer, BTW nummer, uitleg retourrecht, prijs, algemene voorwaarden en zo voorts, dan kunnen ze actie ondernemen, maar die kans is groter als meerdere personen dat doen. Als ik de enige ben is die kans dus klein, vermoed ik.
Vermeld er wel bij dat je zelf geen aankoop hebt gedaan anders gaan ze je bellen voor een belafspraak(!) of je over de aankoop advies nodig hebt.
https://www.consuwijzer.nl/klacht-indienen-bij-consuwijzer
Hans1263 says
Nuttig! Hartelijk dank!
Bij het woord “Illuminati” moest ik grijnzen.
Zouden degenen die zo griezelen bij “Illuminati” wel eens hebben opgezocht waar het over gaat?
FVerweven says
Als je googelt op ‘e lybra’ dan staat op plek 3:
Helaas is dit dus een soort aanbeveling door Skepp geworden.
Want als Google geen meta data van de pagina vindt, gaat hij op zoek naar de dichstbijzijnde tekst op de pagina waar ‘e lybra’ in voorkomt.
Dus bij Skepp moeten ze de meta data “description” invullen met de zin (van max 120 tekens of zo) die Skepp graag bij Google ziet verschijnen, zoals: De e lybra is een typisch kwakapparaat dat ten onrechte beweert …enz.
Op plek 4 staat:
Bij KDW is de meta data “title” ingevuld met “De e-Lybra: gewogen en te licht bevonden”.Heel netjes!
Maar ook hier zou de meta data “description” ingevuld kunnen worden, en wel met een krachtige veroordeling van het apparaat, inclusief vermelding van de veroordeling door de RCC.
Pepijn van Erp says
Dit is wel een goed punt dat ik ook al wel Roeland Heeck (die de rare apparaten database bijhoudt) heb besproken, mooi voorbeeld met die e-lybra.
FVerweven says
Achteraf kan het een hele klus zijn, maar bij de opzet van een nieuwe pagina is het een makkie.
Die description kan ook het beste met een soort oproep eindigen, zeker voor de zoekers die niet veel links aanklikken: Leer hier alles over e-lybra! of E-lybra, koop het niet!
Heeck says
Het is wel doordacht mijn opzet om te beginnen met de letterlijke advertentieteksten.
Bij aanklikken verdwijnt het “aanbevelend karakter” tamelijk rap.
En op de allereerste plaats ben ik er voor om juist niet aan te vangen met de veroordeling. Vliegen worden met stroop en niet met azijn gevangen.
Het wijzigen van de meta-descripties heb ik niet in de hand omdat ik binnen een speciaal voor mij aangemaakt schabloon werk.
Het bijhouden van de database met nu ruim 900 Rare Apparaten doe ik behoudens opzienbarend nieuws, op schema.
Roeland
FVerweven says
[ Het is wel doordacht mijn opzet om te beginnen met de letterlijke advertentieteksten. ]
Maar de consequentie is bij een engelstalige advertentietekst dan helaas wel een hele lage ranking bij Google, zie Biospect.
[ Bij aanklikken verdwijnt het “aanbevelend karakter” tamelijk rap.]
Er zijn veel zoekers die zo ver helemaal niet komen en dan wel een positieve indruk meekrijgen van pagina 1 van de Google resultaten.
[ Vliegen worden met stroop en niet met azijn gevangen. ]
Daarom gaf ik tevens als suggestie de oproep tot actie “Leer hier alles over e-lybra!”. “Lees hier het fijne van e-lybra” is ook zo’n optie.
Jammer dat het schabloon geen metadescriptions toelaat, maar het lijkt me sterk dat het totaal onmogelijk is het schabloon aan te passen. Bij de meeste moderne content management systemen is metadata een standaard optie.
Heeck says
FV
Engelse teksten gaan er acuut uit als ik bij het onderhoud Nederlandse vind.
Ik ben gelijk aan het testen hoe ik de google-represenatie ondanks het schabloon kan wijzigen.
Dank.
Mocht je nog meer hints hebben stuur me die dan direct op.
{heeck zit op planet.nl}
Roeland
FVerweven says
Nog even in het kader van vliegen vangen met stroop:
de onderstaande skeptische site kan op Google wel eens heel aantrekkelijk overkomen bij gelovers én twijfelaars, zonder direct te juichen over acupunctuur op de Google zoekpagina:
Ten Things You Need To Know About Acupuncture
Vooral door sub headlines als:
1. Acupuncture is thousands of years old.
2. Acupuncture has been developed over hundreds of years.
3. Science is catching up and showing how it works.
http://www.quackometer.net/blog/2016/03/ten-things-about-acupuncture.html
Een ander, niet te onderschatten aspect is, krijgt de bezoeker wat hij verwacht?
Als de pro-acupunctuur-bezoeker klikt op “10 dingen die je moet weten over acupunctuur” en dat blijkt een site tégen acupunctuur te zijn, dan is dat hooguit “jammer, niet wat ik zocht, maar de inhoud is niet strijdig met de titel waar ik mee gelokt ben”. En er is een kans dat men toch even nieuwsgierig verder leest.
Als de pro-acupunctuur-bezoeker klikt op “Genees je kanker met acupunctuur!” en dat blijkt een site tégen acupunctuur te zijn, dan
is de bezoeker direct pissig, want hij is gewoon keihard misleid, en zal sneller de neiging hebben direct de site te sluiten.
Dat overwegende, denk ik dat de tekst op Google
misschien wel stroop kan zijn, maar vanwege de positieve teneur vooral tot gefrustreerde bezoekers leidt omdat ze zich misleid voelen.
Heeck says
Moet het aanklikken aan verwachtingen voldoen?
Zou
“De e-Lybra is voornamelijk gebaseerd op de Harry Potter-fantasie dat genezende middelen door wonder-instraling kunnen worden vervaardigd.”
beter of slechter zijn dan
“De e-Lybra is in staat om deze bijzondere informatie over de staat van welzijn van ons bio-veld te meten.”
Eea bezien in het licht van maximale twijfel bij zoveel mogelijk bezoekers zaaien.
En hoe krijg je de gewenste zin in het google-resultaat?
Roeland
FVerweven says
“De e-Lybra is voornamelijk gebaseerd op de Harry Potter-fantasie..”
is goed om voorstanders, twijfelaars en tegenstanders een boodschap mee te geven zonder dat ze hoeven te klikken en de pagina te bezoeken.
Maar we hadden het nu specifiek over vliegen met stroop vangen, dus de voorstanders en twijfelaars lokken (even aangenomen dat ze niet weten wat Skepp is). Dan is een zin als “alle ins en outs over de werking van de e-lybra” aantrekkelijk voor alle partijen en niemand zal zich bedrogen voelen als het een debunk verhaal blijkt want het past gewoon bij de lokzin.
“De e-Lybra is in staat om.. ” zou ik kunnen bestempelen als “clickbait”, een (sensationele) headline die veel clicks genereert maar die niet de lading dekt.
Hoe je de gewenste zin in het google-resultaat krijgt heb ik al uitgelegd, door dat in de meta description in te vullen. En anders als eerste zin op de pagina neer te zetten.
Heeck says
Via experimenteren en een paar test-apparaten heb ik nu gevonden hoe de zin er uit moet zien.
Dit omdat de mega niet toegankelijk is.
Over het al dan niet aan verwachtingen voldoen zal ik me nogmaals beraden. Het is vanzelf niet mijn verwachting dat de aanbieders ineens fatsoenlijk worden en hun product van de markt halen.
Roeland
FVerweven says
Ik neem aan dat de site niet bedoeld is om aanbieders te bekeren.
Het gaat dan ook niet om wat jij verwacht, maar wat de google-zoeker verwacht n.a.v. de teksten in de Google zoekresultaten.
Heeck says
Het blijft een lastige zaak om in dit geval de “conversion rate” in te schatten.
Een zeker in dit geval uiterst virtuele conversion rate, die zo gemanipuleerd moeten worden dat ik de fictie kan onderhouden van voldoende effect.
Gek genoeg gaat het streng filosofisch bezien uiteindelijk dus om mijn bevrediging.
Roeland
Laurens says
Toegevoegd:
TANCOSAN en MICROBIOTICUM: kruidenmiddelen van de inmiddels overleden Henk Koopman;
REFLEXOLOGIE: twee keer afslankslippers gebaseerd op de voetzoolreflextherapie en de “Reflexzone-Voetenmasseur”.
De afslankslippers zijn ook toegevoegd onder AFSLANKEN. Ook zijn daaronder toegevoegd uitspraken over “Green Coffee Bean Max” en “De Tuinen Groene Koffie”.
Q10: een supplement dat vooral wordt aangeprezen tegen paradontitis, maar ook allerhande andere heilzame werkingen zou hebben. In mei 2011 was er kennelijk een hausse aan uitspraken over dit co-enzym.
Laurens says
Toegevoegd is de categorie HOMEOPATHIE, die in deze databank natuurlijk niet mag ontbreken. Tot een aantal jaar geleden was reclame voor (geregistreerde) homeopathische middeltjes nog toegestaan. Dit had tot gevolg dat klachten bij de RCC over zulke middeltjes steevast werden afgewezen, omdat de reclames immers overeenkwamen met de geregistreerde indicaties. Inmiddels geldt echter: geen bewijs, dan ook geen indicatie op de verpakking, in de bijsluiter of in reclames. De toegevoegde uitspraken gaan echter over andere kwesties:
– tweemaal over reclame voor een “homeopathische griepvaccinatie”. De reclames zijn in strijd met de Geneesmiddelenwet omdat het niet-geregistreerde middelen betreft;
– eenmaal over een reclame die beweert dat chronische verkoudheid en andere luchtwegaandoeningen heel goed behandeld kunnen worden met (klassieke) homeopathie. Die reclame wordt als misleidend en oneerlijk aangemerkt.
Ook is nog een uitspraak toegevoegd over een artsenpraktijk die al te enthousiast reclame maakte voor een bioresonantieapparaat.
Laurens says
Ik heb weer een aantal uitspraken toegevoegd:
– de vijf uitspraken over CEASE-THERAPIE die ook hier besproken zijn: https://kloptdatwel.nl/2016/05/20/cease-therapeuten-op-de-vingers-getikt/
CEASE-therapie heeft uiteraard een eigen categorie gekregen.
– een uitspraak over de e-Lybra voor bioresonantie, te weten het vervolg op de zaak die hier werd besproken: https://kloptdatwel.nl/2015/11/13/de-e-lybra-gewogen-en-te-licht-bevonden/
Zie onder ENERGETISCHE METINGEN EN BEHANDELINGEN (O.A. BIORESONANTIE).
Laurens Dragstra says
De databank heeft een kleine makeover gehad. Het bleek namelijk dat de teksten achter de “spoilers” niet geïndexeerd werden door zoekmachines. Daardoor waren de uitspraken in de databank feitelijk niet vindbaar via Google e.d. In de nieuwe opzet verwijst de databank – deze post dus – door naar afzonderlijke pagina’s met daarin de relevante uitspraken. Nieuw is ook dat de databank een korte beschrijving bevat van de therapie of het apparaat waarover de RCC uitspraak heeft gedaan.
Door op [NAAR UITSPRAKEN] te klikken komt een lezer vanzelf op de relevante pagina.
Xlens is toegevoegd als categorie.
Wilma S. says
Er kan weer ge-update worden (tot mijn grote genoegen):
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/acht-homeopaten-moeten-valse-vaccinatie-teksten-van-websites-verwijder/
Acht homeopaten moeten valse vaccinatie-teksten van websites halen
De Reclame Code Commissie heeft besloten dat vaccinatie-uitlatingen van acht homeopaten misleidend zijn en van hun websites moeten.
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 28 feb 2017 | Laatste Wijziging: 28 feb 2017
Acht klassiek homeopaten, onder wie de bekende Martin de Munck uit Oegstgeest, moeten van de Reclame Code Commissie (RCC) kwakzalverteksten over vaccinaties van hun websites verwijderen. Ze zijn misleidend en dus oneerlijk, vindt de RCC. De acht propageren homeopathische “vaccinatie” als alternatief voor de reguliere aanpak zoals die is vastgelegd in het Rijksvaccinatieprogramma. Homeopathische profylaxe biedt niet de bescherming tegen gevaarlijke infectieziekten die de reguliere vaccinatie biedt, zo schrijft de RCC in haar uitspraken.
FVerweven says
“Jongeren onbewust overspoeld met reclame in filmpjes van YouTubers”
De adverteerder betaalt voor deze uitingen, dus daar zal de RCC zich ook mee moeten bemoeien.
Kent iemand een vlogger die homeopathisch spul of iets dergelijks aanbiedt?
Is er ooit een klacht over een vlog ingediend?
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2169128-jongeren-onbewust-overspoeld-met-reclame-in-filmpjes-van-youtubers.html